Jag hoppas på att dom inte har nått imot oss whiteys iaf.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
fly-fly . haha vad kul :) folk vill så gärna proklamera hur olika vi är. jag tror bara att uttryckssätten är största skilnaden. typ vi säger generellt att svenskar är lugnare än iranier. det är bara ett sätt att vara säger vi som man kan se stora drag av genom att betrakta kulturen. chilenare är mer högljudda än svenskar t.ex. det är en kulturell sak att vifta emd händerna. att ta bort armbågarna från matbordet etcetc. saker som egentligen är mycket små om man kollar noga grundvärderingar som fly-fly säger är i princip eller till stor del densamma överallt. vissa har nu mer eller midnre självdött eller inte är lika tydliga men frotfarande. Våran syn på rätt och fel är ganska så lik oavsett vart vi kommer ifrån. grunddragen. jag vet inte varför det är så likt. synen på så mycket. kan vara i att de tre största världsreligioenrna är så lika i sina bud eller så är det bara så att dessa grunddrag rent av är nödvändiga för att vi ska ha ett funegrande samhälle och fungera i grupp. inte stjäla, inte ljuga, inte döda, inte prata illa om varandra. sen så har ju alla sin definition på otrohet, godtaglig lögn, rättfärdigt mord etc. där kommer de personliga tolkningarna in. men partar vi kulturellt så förkastar vi pch hyllar i princip samma saker. hedermord är fö ingen kultur för den som skulle våga sig på den kommentaren. en enskild handling som fötts fram genom ett extrem tolkande som är utöver normen ser jag lika lite förankrat i österländsk kultur som pedofili i västerländsk. bullshit som sagt
Femme fatale
hedermord är fö ingen kultur för den som skulle våga sig på den kommentaren. en enskild handling som fötts fram genom ett extrem tolkande som är utöver normen ser jag lika lite förankrat i österländsk kultur som pedofili i västerländsk. bullshit som sagt woooord på det! och din kommentar till mitt svar till emil, var en bra utveckling av vad jag menade. jag tycker att vi delar oss från varandra när vi börjar tänka i banor att ingen förstår någon och att vi alla är så himla olika, för i grund och botten är vi INTE det!
Så länge min chef låtsas att jag har mycket i lön så kommer jag låtsas att jag har mycket arbete...
kolla bara på whoas våldtäktstrådar. vissa tycker han ska dödas på plats, torteras, medan andra säger vård, långa fängelsestraff osvosv. att diskutera sånt här är egentligen både intressant och värdelöst. vi kommer ändå bara komma fram till att : *alla är som dom är. *att man visst kan ha mer gemensamt emd en från anann kultur än inom sin egen *det finns rasism. jo visst *gäsp* det är sådär tråkigt som när det blir valtider och alla partier skriver att de vill ha jämlikhet, eller trygghet elelr vård åt alla. whoa, vem vill inte det liksom?
Femme fatale
gimmie five flaaaflaaah! :D
Femme fatale
great_retart(/i ) JAG E SVENSK :P
det finns en chat! missa inte den...
Webmaster
2006-03-29 01:15
Intressant tråd. Mycket vettiga kommentarer och en del sjuka tankar, men intressant. Amar: många kloka ord från en så ung kvinna :) Rent allmänt så håller jag med om att man ser mixade par i de yngre åldrarna och det som händer nu är nog bara toppen av ett isberg. Det blir mer och mer allmänt accepterat av både svenskar och andra kulturer/nationaliteter/religioner att blandas och jag tror det kommer eskalera. Det har nog mycket med vana att göra.
Emil_brikha: Alltså den första reaktionen jag ofta får när jag läser dina inlägg är.. "alltså driver killen eller försöker vara ironisk" Men tyvärr e det nog inte så ändå. Men ja.. Kul att du kör =)
www.soundcloud.com/lirzproductions
Tesen att man dras till varandras motsatser stämmer ganska exakt in på mig... hmmm Mixade par är bra, betyder att vissa fördomar som folk har sakta men säkert försvinner... Men varför är det fortfarande jävligt ovanligt att se mixade par på tv? Nästan alltid vita/vita, svarta/svarta osv..
Vaför vill du veta om tjejer och svenska killar invandrar? ...var bara tvungen! =)
Tekone då lär det bli damn good. :p nej jag skojar :p
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie -Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.
jag vill ha den förbjudna frukten muslimska tjejer...muuuums
-¤one-0-one¤- -¤Varberg¤-
Jag har provat det mesta i mina dagar, ett par latinas, en handfull arabtjejer, en mulatt, några afrikaner, en asiat osv. Nog för att det är kul att prova lite exotisk frukt men jag har svårt att tänka mig att jag skulle kunna gifta mig med en icke-svensk tjej. När det väl kommer till kritan föredrar jag nog någon från "mina egna". Tyvärr har jag märkt så är jag inte särskilt bra på att fånga uppmärksamheten hos de svenska tjejer som jag finner intressanta men det kan jag leva med så länge jag har en liten söt chilenska på kroken ^^
Etzmaot Le Yehodim http://kattenmjauv.blogspot.com/
Lusläste lite och såg inte om någon skrivit något liknande men iaf: Jag tror att i de förhållanden där tjejen är av utländskt ursprung har de bollen lite mer än vanligt, detta "skrämmer" svenska killar, då det oftast är så att mannen har övertaget. Om ni inte förstår vad jag menar titta bara på mannens ställning i samhället jämfört med kvinnans. Det är precis det som lockar för svenska tjejer med invandrarkillar. Sedan från från invandrartjejernas håll så tror jag att de ser svenska killar som lite mjukare, och traditionellt i deras kulturer så brukar männen vara mera macho... Jag ska inte behöva skriva detta, men det är ju whoa; jag menar så klart att det inte ser ut så här för alla, långt ifrån. Att jag skriver så oformulerat är för att jag är 2 minuter ifrån att somna.
Jag blir mörkrädd när de kommer i närheten.
PUNGEN SKA MED IN ANNARS KAN DU GLÖMMA DET!
spelar ingen roll iraniii arabiiii arikanaaa latinaaa svenneee allt ar vackert!!!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Civilaren P20 Jag tror att i de förhållanden där tjejen är av utländskt ursprung har de bollen lite mer än vanligt, detta "skrämmer" svenska killar, då det oftast är så att mannen har övertaget. Hur menar du?
varning för fördom! de enda invandrartjejerna jag känner som verkligen är into svenska killar är iranierna.
Fuck Batman and Robin, I'm robbin with a bat man... http://boegballe.tabulexnet.dk/
jag är en av dem som fick en kulturkrock som en rak höger i ansiktet. men ja, jag är inte bitter för det - mångfald är bra :) vad spelar det för roll om man hittar kärleken liksom? om alla skulle lätta lite på sina fördomar och inte vara "kärring mot strömmen" med att säga blankt nej utan vetskap om något, då skulle det löst många problem. f ö så har jag hittat kärleken tillsammans med en flicka som är helsvensk, eller ...lite blandat, har inte riktigt koll (och bryr mig inte! :) ) :D hur som helst är det underbart.
Blattechicks e så jävla mkt hetare, exotiskt mystiska. ;)
http://mentalpassient.blogg.se/
Det är ju fullkomligt efterblivet att inte erkänna våra olikheter kulturer i mellan. Vi är olika, med olika bakgrunder, traditioner, kulturer och uppfostringssätt. Acceptera detta istället och utgå ifrån att vi är olika och att det ÄR okej. Så typiskt svenskt att vilja göra allt till en grå homogen massa istället för att acceptera och respektera våra olikheter. Av mina erfarenheter och år i relationer så har aldrig någon kvinna förstått mig bättre än den som delar min kultur. Hon kan sympatisera, lära sig assyriska/persiska ord och traditioner... men det blir aldrig samma sak.
http://www.LQP.se - The Portal To Self (ehm, myself, that is)
Emil_Brikha ...sen är ju inte alla som du? :)
besserwisser1 F16 höhöh. LKul att jag kunde göra nån glad :)
we have no rights | we have no future | no reasons why Just born to die
Emil_Brikha P27 Vet inte om det ger dig rätt i att grymta varje gång du ser en individ som har gjort ett annat val. Någon som kanske uppskattar något utöver kulturen/språket. Känns som att det finns mer i kärlek än det. Själv tycker jag raka motsatsen. Att om man kommer nära varandra på en individuell bas så försvinner all kultur och man älskar bara personen. Sen blir man självklart intresserad av sin partners bakgrund och vad som har format henne till den du älskar. Så du omfamnar glatt hennes kultur. Men älskar aldrig den som du älskar henne. Men det är förstås bara ett perspektiv. Dock ett öppnare alternativ.
Me? What? naw, I'm the kid closing curtains<br> Perfect? No, I'm a brew slamming guy with a purpose<br>http://www.thewrestlinggame.com/wg.asp?w=110101
XXXiek P1 men om du engång får tästa så vill du nog inte ha nån jävla svenne brud d e ju fan svennebrud= madrass!!! Say what?! :/ Vadå fördommar mot "svennebrudar"! Jag känner många blattechicks som är STORA madrasser. Jag är SVENSK och är INTE en. Om man vill va en madrass får man väl vara de, vare sig man är blatte eller svenne!
Trodde du ja!
Vi är olika, med olika bakgrunder, traditioner, kulturer och uppfostringssätt. Acceptera detta istället och utgå ifrån att vi är olika och att det ÄR okej. Så typiskt svenskt att vilja göra allt till en grå homogen massa istället för att acceptera och respektera våra olikheter. Håller med 100%, fram för fler och större skillnader mellan olika kulturer och fram för mer förståelse och tolerans mellan de olika kulturerna. Av mina erfarenheter och år i relationer så har aldrig någon kvinna förstått mig bättre än den som delar min kultur. Hon kan sympatisera, lära sig assyriska/persiska ord och traditioner... men det blir aldrig samma sak. Det där tycker jag å andra sidan är skitsnack, vad som avgör om ens partner passar för just en själv handlar mer om personlighet än om kultur. Jag är själv gift med en kvinna som har annan hudfärg och nationalitet en mig och ingen tillgodoser mina behov bättre en vad hon gör.
http://cosmichustlegroup.blogspot.com
MrKrikon: Jag anser att personlighet och kulturen som man kommer ifrån går hand i hand. Hwarang: Det är absolut ett bredare perspektiv, men jag tror inte blint på den romantiska kärleken utan tänker även på begrepp som praktisk kärlek. Det går inte att frånkomma vardagen, hur mycket man än älskar någon och hur gärna man vill tro att man kan kompromissa om allt. ofta, i slutändan så har man kompromissat bort sin egen identitet, och istället för att man då har två starka individer som lever parallellt med varandra, så är dom två halvor av en helhet... som haltar för sig själv.
jag skulle tippa på att det beror på att svenska killar inte vill ha het matolja över sig.
"Skiing without avalanches would be the perfect sport. On the other hand it's what makes it fun."
Emil_Brikha P27 Det där handlar nog mer om din kärlek. Självklart kan det bli kulturkrockar, som jag nämnde tidigare i tråden har jag själv nästan bara varit med invandrartjejer. Så tro mig, jag vet. Men jag vet också att motsatserna till varandra inte behöver vara något negativt i förhållandet, och det finns mer än bara kultur som kan koppla ihop två människor. Även om det självklart att det blir en lättare tillvaro om väljer någon av samma kultur. Men i de flesta av mina förhållande har jag och tjejen (med invandrarbakgrund) förstått att folket runt om oss är de som skapar mest problem i förhållandet. Allt från blickarna på stan till avundsjuka kusiner från Iran. Och tro det eller ej, men det fick bara vårt förhållande att bli starkare och mer kärleksfullt, för vi var tvungna att hålla ihop så mycket mera.
Me? What? naw, I'm the kid closing curtains<br> Perfect? No, I'm a brew slamming guy with a purpose<br>http://www.thewrestlinggame.com/wg.asp?w=110101
Hwarang: Att folk blir trotsiga när folk tjaffsar emot är ju grundläggande psykologi... tycker inte det säger något om vad relationen har för förutsättningar. Nåväl, jag har nog inte så mycket mer att tillägga utan att upprepa mig så jag avslutar med ett underbart citat av Jerry Steele: "Om du är singel idag, betyder det att du har misslyckats med 100% av dina förhållanden" :) ha en skön mulen dag allihop.
jag har aldrig haft flickvän!!!
Not all drugs are good. Some... are great!
Jag har svårt att förstå varför du skulle behöva undra vad de svenskar killar du morrar om har att erbjuda invandrartjejer de är tillsammans med och hur de ska veta hur de ska behandla dem. Tycker du inte att det faktum att de är ett par vittnar om att både killen och tjejen mycket väl vet hur de ska behandla varandra trots detta uppenbara oerhörda att de inte kommer från samma kultur?
Emil_Brikha P27 Att invandrar- och svenska killar blir trotsiga när de ser någon på gatan de tycker tillhör sig, och sina egna, pga en hårfärg eller kultur, och automatiskt tror sig veta bättre om vad som passar den människans, är inget annat är rasism ;D Starka individer behöver inte klamra sig fast vid en kultur, utan kan faktist lära sig att omfamna varandra på en individuell bas. Jag säger inte att man ska bryta sig loss från sin kultur. Men kanske se sig som en del av den, istället för tvärtom. Och därmed börja utveckla kulturen till en öppnare och mer sympatisk livsstil. (Och nej, inte till en enda stor grå massa). Och som Dr.King sade: "Alla är vi ett folk, en kultur, en färg - bara vi alla redan uppför oss som om vi vore det." "If you see in any given situation only what everybody else can see, you can be said to be so much a representative of your culture that you are a victim of it. " -S. I. Hayakawa
Hwarang: Jag menade iofs par som blir trotsiga för att omgivningen sätter sig emot. Och återigen, jag skiljer inte på individ och kultur, de båda går hand i hand i de allra flesta fallen. Sen förverkligar ju individen sig på olika sätt och drar sig åt olika håll, vilket gör att en del blattetjejer inte alls vill ha en blatte utan känner sig så svensk på insidan att blattigheten är lika främmande för dom som det är för många svenskar. Det handlar helt enkelt om vilket utgångsläge man själv har. Jag, som är starkt kulturellt rotad behöver en kvinna som har insikt i och förståelse för detta, vilket jag aldrig upplevt att en svensk kvinna har haft.
Jag tycker det verkar som att du ser kulturer och inte invidivider. Om du själv känner att du vill ha en invandrarkvinna pga ditt starka band till din kultur - så är det skitbra. Då har du gjort ett eget val. Utifrån dig som individ. Men om du däremot morrar efter alla som inte har samma behov av kulturband och släktträd så är det bara okunnigt och enkelspårigt. Man kan inte tro att man vet vad som är bäst för andra hela tiden. Då blir man tillsist en rätt bitter och grå människa. Vi har alla olika behov och tomrum som vi försöker fylla genom vårat val av partner. Varje människa försöker bara hitta och sen mata sin egen vilja.
Hwarang: Jag talar givetvis utifrån mitt egna perspektiv, inte någon universell sanning. Det där med morrandet blev lite överdrivet, jag sa "morrar lite i smyg"... det var inte menat som ett NEJ DOM FÅR INTE! Utan mer som ett ironiskt/bittert/sarkastiskt/skamset läte. Jag menar, whoas sötaste interracial-par Howser och Kash... det är fina grejer. Nåväl, nu glider jag off topic.
precis. jag fattar inte hela den här proklameringen att alla är lika. att det inte finsn tpiskt iranskt, typiskt krufdiskat, typiskt svensk. Konstig att när man talar och ska skoja om t.ex vad jag anser en typiskt kurdbeteende så ler alla kurder igenkännande och asgarvar. Jag håller absolut med om att et är väl inte nödvändigt att göra alla till en grå homogen massa. Varför?varför är folk så rädda att vara olika? jävla whoa! man måste typ säga i varje inlägg att man inte menar ALLA osv. orkar inte förklara det för hundrade gången. Det finsn typiskt svenska beteenden och om någon inte kännerigen sig behöver man inte lacka. okej du är inte sån. vem har sagt det? det är därför man säger GENERALISERING. generelisering är fult. jagt ycker generalsiering är ett ra ord att använda när man faktiskt menar en stereotyp eller ganska vanligtbeteende. Sen kan bild av vad en typiskt si eller så skilja sig från någon annan- detta enbart för att vi alla träffat olika människor och allt er slump/ödet. same shit
Femme fatale
?
som Maisaa sa tidigt i tråden.. jag attraheras av blattekillar, men blir ändå alltid tillsammans med en svensk.. dunno why :/
kärleken till pengarna är roten till problemen.
Gud, kan inte alla Relations-Mengele-typer stänga igen kakhålet? Det är ju för fan pinsamt när ni spyr ur er den ena generaliseringen efter den andra. Att det finns kulturella strömningar som påverkar är en sak men när man börjar snacka om att "svenska killar är rädda för invandrartjejernas familjer" så blir det ytterligt patetiskt. Sett för mycket på Jalla Jalla?
Etzmaot Le Yehodim http://kattenmjauv.blogspot.com/
Jag blir ganska äcklad då jag läser folk i den här tråden som "jag dejtar hellre iranska killar" osv. Hur fan kan man sätta en sådan sak som första och rätt viktig sortering?
från:
www.aftonbladet.se "Hon går inte ut och har ingen pojkvän, säger en släkting." tyckte det var passande för tråden.
LittleJohnny Jag håller med dig. Det är väl personen man ska tycka om och inte nationaliteten. Sen undrar jag varför det är så intressant att veta om fler "invandrarkillar" är tillsammans med svenskar än vad "invandrartjejer" är. Man kan ju inte hjälpa vem man blir kär i. Alltid måste folk delas in i fack. Varför måste alla skriva "blattar" och "svennar"? Jag hatar dessa ord!
"Not fuck myself in the head with stupid men"
asså allt handlar ju om att ingen pallar me dom håriga brudarna, sen om dom e svenska norska eller från saudiarabien e skitsamma.
IRANIER : Ey hallå guzzen... snygg väska, va heter du..? Ey skall du följa med mig och Machmud på disco eller... värsta feta jag svär. Svenskar : Ehhh hej va heter ehhh öhhh... hej då. Svenska brudar : Ja ok vi går hem och knullar då ! Iranska brudar : Ey va fan menar du med att jag är för hårig... kom tillbaks du och jag skall knulla !
peachez & Empire , det jag menar är att i Sverige så tar invandrartjejer för sig mer än de gör i sina hemland. Så i förhållanden där tjejen är invandrad och killen är svensk har tjejen bollen lite mer, på samma sätt som killen tror att han "is the man" i helsvenska förhållanden. Och en gång till jag menar så klart inte BOSSA, jag menar att i ett förhållande har oftast 1 person övertaget, fast jag vet inte om det är på samma sätt som du "lindat dom runt fingret"
Jag har skrivit detta men med andra ord, men folk kanske inte förstår detta; invandrartjejer blir tuffare i sverige. Det är det som kanske skrämmer.
Amar F18 som fan. hänt ungefär samma saker med mig. en gång såg en tjejkompis mig på stan med en kille, så kolalr hon askonstigt på mig oh tillslut säger hon ashögt: "VET DIN PAPPA OM ATT DU ÄR UTE MED EN KILLE?" och sen i skolan säger hon: "herregud trodde din farsa hade dödat dig o att du inte skulle komma till skolan idag" liksom vadfan angår det henne liksom? hon vet fna inte vad jag har för uppfostran osv. fantalight P15 haha jaaao :)
peachez Det är klart det är högst personligt, och om du inte förstog det så menar jag att det kan vara så för de som INTE är tillsammans med en invandrartjej.
Men i de flesta av mina förhållande har jag och tjejen (med invandrarbakgrund) förstått att folket runt om oss är de som skapar mest problem i förhållandet. stämmer så jävla mkt emil b - jag menar inte att det inte finns skillnader i kulturer, såklart det finns det! herregud alla traditioner uppstår från kulturer och är nästan aldrig lika. men det grundläggande för att du ska kunna ha ett förhållande för någon är att du delar samma värderingar och principer. och det är där kulturer inte skiljer sig åt. sen är det alltid individuellt hur personer graderar sina värderingar, känner en yemenitisk tjej som tycker att otrohet är när man har sex med någon annan och så har jag en svensk tjej kompis som tycker att otrohet är när killen kramar och småflirtar med en tjej. Och det har inte med deras kultur eller nationalitet att göra, det är individuellt! med det sagt så vill jag inte du ska tro att jag inte förstår dig, för jag kan förstå vad du menar med att någon aldrig kan förstå ens kultur riktigt om de inte kommer från den; MEN. jag antar du inte har upplevt det men jag tycker inte det stämmer riktigt. då jag umgås med nästan uteslutande afrikaner, så ser jag som svensk hur deras kultur fungerar, jag ser deras flickvänner och vissa stämmer in på din beskrivning, men där finns lika många som inte gör det. det beror helt på hur lätt man har för att ta en kultur till sitt hjärta. sen glömmer många att de som är födda i sverige inte måste dela samma kultur, min pojkvän har ghanansk kultur men han är ändå svensk.
Så länge min chef låtsas att jag har mycket i lön så kommer jag låtsas att jag har mycket arbete...