Basketligan 06/07
Ja så idag börjar alltså allvaret. Vilka lag har värvat bäst? Vilka spelare kommer att få sina genombrott i år? Vilka lag slåss i finalen? Vem blir MVP? Vilket lag vinner hela rasket? Många spännande frågor som vi kommer få svar på under säsongen. Vad tror ni hittils då? Själv tror jag på Plannja-Dolphins i final där Dolphins tar hem det. Ni?
Proceed Solinus to procure my fall and by the doom of death end who(a)s and all. Shakespear is my man......
vet knappt nåt, men kommer nog följa Basketligan lite mer denna säsongen då gbg har ett lag med nu igen. vad är spelbart idag då? Akropol Basket (-1.5) 1.90 - Sundsvall Dragons (+1.5) 1.80 08 Stockholm (-8.5) 1.85 - Jämtland Basket (+8.5) 1.85 Gothia Basket (+4.5) 1.85 - Öresundskraft (-4.5) 1.85 Norrköping Dolphins (-11.5) 1.80 - Södertälje Kings (+11.5) 1.90 Ockelbo Basket (-1.5) 1.80 - Sallén Basket (+1.5) 1.90 Plannja Basket (-8.5) 1.85 - Solna Vikings (+8,5) 1.85
"du är inte en stor hund, du är mer som Toto, du har inga pengar"
Två lag som ska bli kul att se är Gothia och 08 Stockholm Gothia, nykommlingen som har några intresanta namn, och en bra coach i Enjebo. 08 som, iaf i början, satsar på en amerkian och en massa talanger. Ett ungt lag, med delvis lite rutin, men med massor av fart. Run and gun med Micke Lindqvist i spetsen? GO Jämtland!!!
hbsfvbljfbkljanfrgklbnabnfdab<br> <br> Sorry, ville bara ha nått unikt...
Dolphins har värvat grymt! Stribling och Viggiano är dom nya amerikanerna, lägg till polacken Lewandowski, slovaken Szalay, Paul Burke har vänt hem och Andrew Pleick som förra året var i Södertälje. Hoppas på Dolphins, men tror på Plannja.
Kanske ska nämna att Lewandowski och Stribling bara har korttidskontrakt.
Kvällens resultat: 08 Stockholm - Jämtland 84-80 Akropol - Sundsvall 67-79 Gothia - Helsingborg 104-97 Norrköping - Södertälje 90-98 Ockelbo - Sallén 85-97 Plannja - Solna 85-93
Ja det var väl som väntat förutom att Dolphins och Plannja torska. Annars som jag tippat. Nya ägaren av OBOL vill ju visa mer basket i tv. Vet någon om dom skrivit något kontrakt med någon kanal? Skulle vara guld för sporten om man visade en hel säsong och inte bara några utvalda matcher i slutspelet. Tror förövrigt att OBOL kan göra mycket för svensk basket. Dom har pengarna och verkar ha viljan.
Proceed Solinus to procure my fall and by the doom of death end who(a)s and all. Shakespear is my man......
TV är på gång, men troligen inte inan nyår. SVT ville ha miljonbelopp för att visa, OBOL tror att de med tiden kan sälja rättigheterna till matcherna. http://www.basketsverige.se/news_show.html?id=9712 (Har inte lärt mig länka än, säkert enkelt, men jag trött)
Levin hade 19-6 igår..
escalady solna-dragons på fredag tidig seriefinal missa inte jerome coleman skjuter på allt som rör sig
skriv kort, helst inte alls
ja han hade lite roliga stats. 1/5 på tvåorna och 8/18 (!) på treorna..
gbg gjorde överlägset flest poäng i premiären och kommer leka hem guldet.
"du är inte en stor hund, du är mer som Toto, du har inga pengar"
Soulchild Visst är det bra att du brinner för dina drakar. Men du kan knappast vara helt seriös när du påstår att det blir Dragons-Solna i seriefinal? Visst Solna har ett starkt lag, men sundsvall ligger väl knappast i topp när det gäller värvningar det här året. Plannja, Dolphins och Solna är tre lag som har betydligt bättre underlag än Sundsvall. Gothia och Jämtland verkar stabila och ligger nog på samma nivå som sundsvall. Eller är det något jag inte vet om som hänt uppe i Sundsvall?
näe alltså med sundsvall är det så här. de behöver lyckas med sina amerikaner för att bli riktigt bra. det har de gjort en gång under öqvist/stjernborg-eran. då blev det 2-4 i sm-finalenvarför värva nytt när man redan har kvar årets forward och årets center?
Jag kommer ihåg när Doremus Bennerman (?) lirade i Dragons, det var tider det.
det var det. en av ligans bästa amerikaner någonsin, sorgligt ouppskattad och missuppfattad på sina håll.doremus, miller och wesby är de bästa amerikanerna sundsvall har haft. möjligen att man kan räkna in en yngre johnny roberson i den skaran oxå, men framförallt doremus och miller var riktiga franchise players
hah! jag minns doremus som jag minns en barndomens sommaräng. att se doremus var en fröjd för ögat, och varje gång doremus gjorde poäng var det som att se kärleken och glädjen segra över kylan och mörkret.
http://wifebeaterlove.blogspot.com
jag önskar att jag sett Doremus i Jämtlandströjan, får med myyyyycket tur göra det någon gång i framtiden, men det ska mkt till.
Vart befinner sig Bennerman nu? Helt klart en av ligans bästa spelare någonsin.
Italien tror jag. Osäker på om det är första eller andra ligan.
robin_ryan fick spela i plannjas hemmapremiär förlust, hihihi.
Soft med en lirare i Obol Basket League, som det numera heter, här på Whoa!
Varför skulle det va coolt att nån i ligan har whoa? Dom surfar runt och hänger lika mycket som nån annan.
Se upp för Gothia, jag tror vi kommer komma högt iår... Började med att slå östersundskraft och nu på tisdag slår vi sundsvall :P
Jadu
haha fele jag sätter en årsinkomst på att gothia inte slår sundsvall på tisdag...sätter emot?
Escalady Han gick ut basketgymnasiet i våras här i Luleå.
Soulchild jag skrev fel, det är sallén imorgon, inte sundsvall.. fast jag tror ändå att det blir vinst mot sundsvall. kan vi ta det vadet lite närmare matchen? :)
Jadu
haha nej jag tycker vi tar det nu :P
Coste P23 För en 23-åring kanske det inte är coolt, men för en 14-åring är det riktigt jävla coolt! ;)
Fele P19 Spelar du i Gothia?
rätt P1 En av mina bästa polare spelar i ligan. E jag också cool då ;)
rätt nää jag spelade där förra året när vi spelade i div1 men ligan är snäppet för bra för mig :) heheh..
Jadu
seger till Dolphins ikväll...
de första omgångarna är alltid jävligt intressanta. då får man, oavsett vad coacherna säger, svar på vilka klubbar som har gjort rekryteringar som håller och vilka som kommer få problem. i luleå kräver dom nog stor basket från adam sonn snart om inte den legendariska motorsågen ska varvas upp där uppe.
Coste P23 Haha, nej tyvärr inte lika coolt som att lira i OBL :) Vem är det förresten?
Plannja vann borta mot Jämtland. Som vanligt räcker det att hålla sig lika med Jämtland tills en minut återstår, då blir Jämtland livrädda, och ger bort segern. Utifrån livescore rapporterna verkar Drains varit bästa plannjaspelaren, tätt följd av Mitchell..
Jaha inga överaskningar ikväll. Alla som skulle vinna gjorde det. Kanske skulle va 08 då. Tycker dom har ett av de mest spännande lagen i år. Roligt med ett lag som satsar svenskt. Mina kära delfiner gjorde också sitt jobb. Roligt att se att Pawel växt så mycket sedan förra säsongen. Med en het Pawel, en frisk Burke, två friska långa ryssar till (ja jag generaliserar och ja jag orkar inte stava deras namn) en frisk grundberg plus att man byter ut Stibling mot en stark 3 el helst 4 så ser jag inte mycket annat än minst final i år. Hoppas det iaf. Rätt Faan då...jag som alltid velat vara cool på nått sätt ;) Stefan Grundberg. Sedan känner jag en drös till, inte så konstigt när man sysslat med ball hela livet. Basketsverige är inte så stort. Tyvärr. Dock hoppas jag att det växer iaf lite med en rejäl finansiell och medial satsning som OBOL verkar vara villiga att ge ett försök. Bara hålla tummarna.
hur ser norrköpings försvar ut nu då? hur ser pawel ut? att han har potentialen att stoppa bollen i korgen visste vi ju sen tidigare. men ifjol var han ju i princip en svängdörr i försvaret och väldigt svag.
escalady ok så akropol imponerade inte. jag tror iofs att dom kommer göra en del noise framöver, olle är en bra coach.men hur såg solna ut med nya importerna? gör coleman nåt annat än att bomba treor?
Det är två saker som gör Norrköping till en het guldkandidat i år. 1) Smarta långsiktiga värvningar och längd under korgen. I år är dolphins ett lag och inte bara (som de senaste åren) en spelare plus 4 utfyllnader. Skönt att Gee är borta. 2) Försvaret. Äntligen har Kelly fattat vikten av försvar. Eftersom han inte är en defense-coach så har han tagit in den gammle D-räven Jeff Taylor som ass som ska ha ansvaret där bak. Har redan sett en attitydskillnad och en upptightning där. Pawel har gjort enorma framsteg. Han har tränat boxning, brottning och gymmat så han gått upp 13 kilo i muskler. Starkare och rörligare. Med musklerna och minutrarna kom också självförtroendet. 22 pinnar och 10 boards en block och två steals igår. Det vittnar om en stor förändring från förra säsongen. Hur känns drakarna?
Coste P23 Ok. Ser att det finns många "Dolphins-anhängare" här, skönt! DOLPHINS!
13 kilo muskler lät saftigt. Ska bli kul att se honom ställas på riktiga test mot spelare som Palm, Pettersson och Dies. Nej, men det är ju ingen hemlighet att Dolphins har ett stort steg att ta defensivt. Vi får väl se om en ass coach är svaret. Hursomhelst tror jag inte att Kelly coachar laget efter den här säsongen? Man har en bra grund att stå på nu med Pleick och Burke, och ju mindre minuter köttbullen får desto bättre. Men jag tycker fortfarande att det känns lite rörigt bland spelarmaterialet. Dolphins behöver bestämma sig för två bra amerikaner på position 3-5 och behålla dem säsongen ut. Inte detta eviga bytande och trixande. Så bygger man inget mästarlag. Jag har inte sett någon ligamatch än i år, men i kristallkulan ser jag att Sundsvall kommer lida av samma sak som ifjol. Nu låter jag jävligt negativ jävligt tidigt men det verkar återigen som att man gör ett stabilt lagbygge, men jag ställer mig ytterst tveksam till om det finns någon som kan ta över matcher på egen hand. Problemet är att Dragons verkar tro att dom ska gå igenom säsongen som nån Detroit Pistons eller Euroleague-lagmaskin, men det funkar inte så i Basketligan med svenska spelare som viker ned sig mot jänkare och i crunch time. Man behöver minst en explosiv scorer när spelet går i stå. Får se Dragons på fredag dock, så då får jag bilda mig en bättre uppfattning om Hinnant och Whitworth.
Starbabe .. Haha va sjukt. Jag har bara läst NT idag. Men gick in på folkbladet nu o såg att det är coppat i princip rakt av....så det kan bli. Å andra sidan så är det ju inte så konstigt för det är däri sanningen ligger. Du gör helt rätt i att lära dig om basket....världens absolut roligaste sport. Fartfylld, tekniskt, svår och jävligt snygg. Men räkna med att ju mer du lär dig dessto mer finns det att lära sig. Jag har sysslat med basket (spelat, dömt, coachat) i 13 år och jag har MASSOR kvar att lära mig. Just det som gör det roligt. Sen kan det va soft att hänga med basketspelare, dom är ju långa, o du vet vad man säger om långa killar............dom har långa byxor ;) Frid
rätt P1 Ser att det finns många "Dolphins-anhängare" här, skönt! word! Dolphins <3
Starbabe Ah ok. Polackjävlarna gruperar sig ;) Nä men kul för dom att känna att det finns landsmän här också. Pawel var faktiskt hemma hos mig på julafton en sväng. Stefan Grundberg är en av mina bästa polare och dom hänger ju en del. Skön kille. Har inte träffat dom andra men dom verkar bra. Äntligen...jag tycker att fler borde inse att basket är fan så mycket fetare än långsamma fotbott där ett gäng tanter joggar runt på en gräsmatta och snubblar och börjar gråta över gräsfläckar på shortsen och att frillan hamnar lite snätt ;) Perfekt, då får du ta min plats i mässhallen. Jag bor i sthlm numera och kan inte se alls så många matcher jag skulle vilja. Vill du ha underhållning av högsta nivå ska du försöka hamna brevid Yehuda. En galen israel som brukar sitta på långsidan i mitten i mitten. Han skriker som en dåre och tycker även det är roligt att skrika högst när det annars är helt tyst i hallen. Han kan lära dig en del om hur man bör agera på läktaren ;) Hoppas det går bra imorrn. frid
nån som vet när de blir matcher på tv då?
tror tidigast efter jul
FAAN.. Jag tänkte bara dela med mig av min glädje och sorg. Glädjen är den att jag om ett par timmar beger mig på en uppvilande vecka (förhoppningsvis) fylld med sol på den underbara ön kreta. Sorgen är att jag precis gick in och kollade ligans spelschema och det visade sig att under den veckan jag är borta spelar mitt kära dolphins sina två stockholms-matcher som jag sett fram emot så mycket... men men...man kan inte få allt här i livet. Hade gött så länge o håll den enda vettiga tråden i sportforumet vid liv under tiden :)
Jämtland spelar mot Akropol img, en match med två revanchsugna lag. Jämtland med två tighta förluster och Akropol som fick en lektion av Solna senast. Tips: +8 Jämtland
Dolphins möter Gothia ikväll, Gabo tillbaka! Börjar dock på bänken. Gothia har inlett starkt och har maximala 4 poäng så här långt. Tror det blir tufft men vi tar det med cirka 5-10 poäng.GO DOLPHINS!!!!
ikväll vid 21-tiden finns bara ett obesegrat lag kvar i ligan...