I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Resident Evil 5 (13/3-09) [PS3/Xbox 360/PC]

Hobby & Fritid - Konsol & PC-Spel

2009-03-09 17:26
nu har jag varvat det. fantastiskt spel!

tur man är kompis med Game Stop-snubbarna så man får dom innan :)
Detta är min forumsignatur

2009-03-09 18:23
Verkar som många har lyckats hustla sig till ett ex i förväg, grattis!
Vädjar till er att inte spoila något innan fredag så man kan fortsätta hänga i tråden utan att vara orolig.
Stop! Tell me about the fucking golfshoes.

2009-03-10 20:48
countdown till på fredag asså :)
Poet

2009-03-11 01:04
Fitta ocksa :( Kommer inte ha nagon mojlighet att lira detta pa ett bra tag :'(
At the gates of Eternity...

2009-03-11 18:45
Fisherman: du har iallafall ett fantastiskt spel framför dej! no doubt
Detta är min forumsignatur

2009-03-11 18:57
Ja det är ju skitkul att ens xbox fick RROD precis denna vecka!!!! Fan så måste jag skicka iväg boxjäveln och vänta i ett par veckor och sen först lira RE5..Jaja..Den som väntar på något gott väntar altid för länge

2009-03-11 21:36
blir te o spring förbi Game efter jobbe på freda o hoppas att de finns exemmplar i hyllorna! isf e helgen räddad

2009-03-11 21:40
Klarade ut det idag. Riktigt jävla bra lir. Nu blir det veteran mode tillsammans med nån japsare
Aldrig mer....

2009-03-12 10:18
Det kommer att släppas en multiplayer DLC också, med nya trophies och achivements, än så länge har de bara snackats om att PS3 ska få den här DLC:n, oc bara PS3 trophies har dykt upp, men antagligen så kommer det komma till X360 också.

Och de bästa av allt... DLC:n kommer vara gratis att ladda ner :D

Länk till http://www.joystiq.com/2009/03/10/resident-evil-5-dlc-adds-new-online-multiplayer-modes/
 Digg it...

2009-03-12 12:02
phett :D

god damn, kan inte hålla mig, imorrn smäller de!

2009-03-12 19:13
jag har förbokat detta :D hahaha gjorde det redan långt innan jul :D så jag va på game idag och kollade o alla som har förbokat för till o med en T-Shirt hahhaha yeah, nej men som sagt helgen blir räddad, jag är luspank o har bara ett presentkort som jag sparat för o köpa spelet :D så inge sprit denna helg, bara ett jävla röjj i afrika och hoppas på att Capcom än en gång gjort mej stolt över denna underbara spel serie!!

2009-03-12 20:46
Och de bästa av allt... DLC:n kommer vara gratis att ladda ner :D

Jag har läst att det var planerat att vara gratis men tack vare microsofts DLC "regler"så gick det inte igenom.
Det kommer i alla fall att kosta 400msp på xbl och 4.99$ på psn. Dvs cirka 35kr. Så det är inte så farligt :)

Länk till http://ps3.ign.com/articles/961/961819p1.html

Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2009-03-12 22:44
Fick hem mitt ex från game idag. Jävlar va fett det är.
Det är krig, det är nitti-tal åsså regnar det. Missa inte det här spelet!

P-Lex: Efter fem timmar i Kijuju tvekar jag inte en sekund.

2009-03-12 23:43
Jag måste gå upp tidigt imorgon för att bråka med skatteverket men det betyder också att jag kan hänga på låset till gamestop och plocka upp mina kopia vid 10 och sedan springa rakt hem och börja spela.

To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

2009-03-13 11:31
Ska nog dra ner till Game och fixa det nu snart, frågan är dock om man ska fixa det till X360 eller PS3 då GR HÄR säger att det är märkbart snyggare till X360.
 Digg it...

2009-03-13 11:33
Eller om de stämmer så är de ju ett ganska klart val...
 Digg it...

2009-03-13 16:52
spelet e kirrat o ex antal timmar e redan avverkade :) dom däre motorsågssnubbarna e sega asså, kan nog ställa till lite problem i längden..

för övrigt har jag de på ps3, skitsnyggt där me iaf, har inte sett boxens version

2009-03-13 17:25
Detta är ju ett spel som är helt byggt kring co-op så det är väl självklart att man skaffar versionen som polaren/polarna ska skaffa.
Har sett några head-to-head jämförelse videos och båda versionerna ser bättre ut än den andra under vissa scener men skillnaden är mycket liten och som vanligt så beror mycket på vad för slags TV man har.

Fick spelet i brevlådan igår men ska inte spela det förrän på söndag då polaren ska köpa sitt ex :)
En del recensioner har nämnt att spelet verkligen bör spelas co-op och att upplevelsen är ganska "meh" om man spelar det single player då shevas AI kan vara rätt störig. Vilket är synd.

2009-03-14 02:29
Tryckte ett par h solo och gillade det som fan. Jag ser helt klart att det blir otroligt mycket roligare med en live kompis men senast jag checkade min internethastighet så fick jag ut 145kb så jag ær dømd till ensamt spelande før tillfællet.
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

2009-03-14 08:14
Har nog lirat 6 timmar och är på chapter 3-1, har utforskat typ varenda ställe, helt underbart spel och det ska spelas co-op. Maffiga bossar lite här och var också... skaffade liret till X360 och kontrollerna är inte alls jobbiga, dom är riktigt bra faktiskt.

Coke P23
Hur pass handikappad är Sheva när man kör ensam, jag har hört massa om att hon ska vara störande, gå iväg, springa iförväg och bli halv död, skjuta slut på all sin ammo på ett par majinis, hur pass störande är hon? Hur långt in i spelt har du kommit förresten?

Fick spelet i brevlådan igår men ska inte spela det förrän på söndag då polaren ska köpa sitt ex :)

Oooh. Jag skulle aldrig kunna hålla mig tills söndag om jag hade spelet liggandes hemma.

Bara att vänta på att polaren vaknar så blir det väl att fortsätta lira det.

Har dött två gånger...
SpoilerFörst av första motorsågsmassakern, sen av krokodilerna i chapter 3, innan jag visste att dom dödade en med ett bett.
 Digg it...

2009-03-14 12:24
När jag lirade demot så tyckte jag att Sheva var en aning jobbig för att det fanns en del där då man blev jagad av han motorsågssnubben. Och jag sköt en massa på både han och dom där tunnorna som exploderar när han e bredvid dom..Men hon gjorde absolut ingenting även fast hon hade mycke skott i sin SMG..Skit irriterande då hon bara följde efter en och inte sköt på honom. Och när jag väl försöker få henne att skjuta på honom så bara står hon dära och tillslut får hon sin hals avsågad hahah..Smått jobbig hon är ibland

2009-03-14 12:37
mm sheva kan vara rätt jobbig ibland, inaktiv...och smågrejer som att hon aldrig kan gå före upp för en stege lr att jag alltid, nästan alltid, måste öppna dörrarna, men hon sköter sig ändå mkt bättre än andra kompanjoner i liknande spel.

vore hemskt skoj o lira med nån polare men jag kan inte komma på nån som jag tror vill köpa spelet, men kanske kan lura hit nån o spela, men de blir ju lite ryckigt, jag vill ju spela varje dag :P snart dras de igång igen..

2009-03-14 13:11
Är det jag som är dålig eller är det bara jag som tycker det är svårt ? :)

2009-03-14 13:19
Kan kanske ha att göra med att jag bara lirat en liten stund och inte riktigt kommit in i kontrollerna? ^^

Användaren är inte inloggad Z 
Skivsamlare

2009-03-14 16:41
Denzel

kan också att ha att göra med att du använder fel taktik, ibland går det till exempel inte att bara stå i ett hörn och skjuta alla utan man måste springa runt som en idiot efterssom man har för lite ammunition och en helt apatisk och autustisk AI-sheva bredvid sig.

Jag har snart plöjt igenom hela kapitel 3 tror jag, ni som lirar singleplayer, vilka vapen brukar ni ge shiva? jag brukar ge henne en sniper-rifle och ett maskingevär, det verkar vara det hon är stabilast med.

2009-03-14 19:07
efter alla serier som kommit av dom här spelen det finns nu på olika konsoller så har jag avklarat alla av dom det här borde vara 13:e spelet som kommit genom åren så vitt jag inte räknat fel, och då inkluderar jag 13 spel till alla konsollerna som finns. men jag tycker nästan att det här spelet är ett av dom bättre som gjorts oxå, jag vart fett besviken då Residen Evil 4 släpptes, men just för tillfället så har jag serriöst förälskat mej i det här spelet. sjukt sköna bossar osv! kör co-op med min flickvän o hon aldrig spelat nått av dessa spel tidigare. och hon hade inte stora förväntningar men nu tjatar hon på att vi ska gibba.

Har ni inte köpt detta spel än så se förfan till o göra det, inget ni kommer bli besviken över om ni har diggat dom tidigare serierna vill säga!

och någon nämnde dom där motorsågs gubbarna i tråden, asså, ah ett Tips är magnum pistolen lr sniper o skjut i benen, när dom faller slå till dom med en specifik attack, som förmodligen är knappen fyrkant på ps3 lr nått annat på xboxet då, 2 gånger tror jag man ska göra detta sedan ere klart!

2009-03-14 20:13
Jag har inte förståt det hela, iof inte läst eller tittat hellre (alltid lättare att bara fråga höhö). Men ang. att man kan lira två st. Är det enbart via Live eller det funkar även om man bara har två kontroller så det blir splitscreen?
Keep crushin'!

2009-03-14 21:51
Knäpte just sista bossen och räddade åter världen!

Som löjligt fanatiskt anhängare av serien tycker jag att detta var riktigt bra. Mysiga bossar, (ibland o)väntade vändningar och annat roligt. Har spelat själv på Ps3 och kan inte klaga på Sheva, hon skötte sig bra.
Alla som klagade på kontrollerna innan spelet släpts kan ju gå å duscha, dom var svinbra och funkar det inte kanske man bör öva?

Sen finns det massa annat jag vill kommentera men jag lämnar det ett tag tills även dom som inte är lika ivriga har hunnit igenom!

2009-03-14 22:59
Körde c:a 6 timmar hos en kompis igår, förstår inte riktigt hur dom tänkte med deras "splitscreen" , men efter ett tag så vänjer man sig och han har 40" tv och vi låg väl c:a en meter från den och spelade.

Jag har aldrig vart den som spelar, jag brukar bara kolla på men nu tvingade han mig att spela, och de är fan ett riktigt bra spel asså.

Inte kommit så jättelångt, men än så länge har det gått relativt bra, jag gillar kontrollerna, jag gillar fienderna även om jag tycker att antalet skulle kunna minskas lite, ställena man kör på är schyssta och skön variation.

Vi kör så att han glider runt med magnum, shotgun och handgun medans jag har rifle, machinegun och handgun, funkar bra även om jag är expert på att slösa skott (brukar ligga runt 70% accuracy).

Vi kör det på hans ps3, kanske ska införskaffa det till boxen när de sjunkit i pris, men just nu ser jag ingen anledning att göra det då jag föredrar att spela på ps3!
"Maybe i could get mjältbrand"
"jag har ½ gram jag ska rulla fram blatte jag fick det av david (david)"

2009-03-15 13:09
vad jag inte förstå är varför det i splitscreen blir så små rutor? de lämnar liksom svarta ytor, typ 30% av bildytan :P va iaf så på demot, har inte testat split på riktiga spelet än, men de lär ju inte vara ändrat?

sheva ger jag pistol, shotgun och uzin typ, men jag brukar ha de flesta vapnen, litar inte på att hon använder dem som hon bör, jag tycker det verkar som hon nästan jämt använde pistolen om hon har skott till den, wicked..lämnar liksom de sköna vapnen, sen e de klart att pistolen funkar ju på de lättare fienderna, så då e de ju bra o spara på den mer dyrbara ammon, men när hon börjar fibbla me pistolen mot bossar blir ja bara lack :P

hur som helst, grymmaste spelet i år, och i denna takt som jag spelar kommer de snart vara över, lite vemodigt, vill ju dra ut lite på nöjet men men ;)

2009-03-15 14:05
Sätter du henne på cover använder hon pistolen först främst, och sätter du henne på attack/offense så använder dom stora sakerna.
phow phow.

2009-03-15 19:49
Sheva agerar väldigt bra sålänge man inte ger henne vapen eller ammo. Genom större delen av spelet så har hon bara fått ha en fullt uppgraderad pistol. Nu har hon även en AK men det beror endast på att jag bara använder rifle och shotgun.

Hon duger bra som packåsna och har räddat livet på mig ett par gånger men ibland hade jag nog hellre tagit livet av henne. När man ska sänka bron är ett underbart exempel. Första gången lät jag Sheva åka upp med hissen och det tog inte många sekunder för mig att inse vilket stort misstag det var.

2009-03-15 21:21
Har klarat spelet nu, 11 timmar tog det ungefär, måste också säga att the last fight verkligen är awesome, tog ett tag att fatta vad man skulle göra men, när man väl förstår så är de fett.
 Digg it...

2009-03-16 08:33
Detta var kul! :)
inte bränd, inte varm, bara rostad helt enkelt.

2009-03-16 12:03
de e ju själva fan vad svårt de ska va att undvika o spela :P borde egentligen göra nåt "vettigt" idag, som typ kolla utbildningar osv, men de lär väl sluta med att jag sitter framför ps3an snart...kan inte va långt kvar nu, då e de ju like bra o få det överstökat, även om de e lite vemodigt...vill inte att de ska ta slut.

som Coke P23 sa så släpp inte iväg sheva på egen hand, som exemplet han nämde, men ibland så kan de ju vara tvärtom oxå, att den som stannar får bekymmren, så man vet som aldrig :)

har kört ensam, så när jag klarat ut de blir de till o testa o socialspela lite, kan nog vara fett kul :)

2009-03-16 18:04
Sträckspelade i cirka 7-8 timmar med en kompis igår. Vansinnigt roligt co-op spel.
Jag provade spela single player lite idag och det var ju inte så jättefarligt som vissa verkat få det att framstå som, jag hade iofs väldigt låga förväntningar inför single playern men ändå.
Visst, Sheva är väldigt skjutglad och kan göra slut på mycket ammo men man har ju faktiskt kontroll över vad hon har i sitt inventory. Sen om man ska jämföra med Ashley, som var ens AI partner under stora delar av RE4, så är faktiskt Sheva lite roligare då hon ändå hjälper till en hel del och är inte enbart en belastning. Hon har räddat mitt ass ett flertal gånger.
Fast ja, ofta önskar jag att man kunde spela utan Sheva i single playern, eller kanske slänga in Sheva i en container en stund, som man kunde göra med Ashley haha

RE5 har i alla fall gjort mig väldigt sugen på att spela om RE4 så jag kommer nog göra det efter att jag och polaren plöjt igenom RE5. Så som jag har förstått det så är femman ganska kort också? mycket kortare än fyran i alla fall om vissa här klarade det på 11 timmar.
Ps2/wii(?) versionen av RE4 hade ju till och med Separate Ways som hade lite nya miljöer och man fick spela som Ada.
Det känns lägligt att dra till med klyschan "det var bättre förr". För det var det verkligen när det gäller sånt här. Skulle ett tillägg som Separate Ways släppas denna generationen skulle det varit som DLC för typ 150 spänn :(

2009-03-16 18:13
jag funderade på att spela om RE4 för typ 2 månader sen, men sen när jag dammat av gamla ps2an o kopplat in den till teven o startat spelet såg man hur fult och grådaskigt hela skärmen var, gammal maskin på ny TV är inget o rekomendera, kommer nog tyvärr aldrig att spela ps2 här hemma nåt mer :/ Men vilka minnen man har =)

alldeles snart klarat ut spelet, e väl på 6-2 lr nåt sånt har ja för mig, kommer kännas tomt sen, fast sen har jag å andra sidan inte lirat de online/splitscreen än, ska bara försöka få nån polare att komma o testa :P

2009-03-16 18:34
Näe jag har inte riktigt det problemet. Spelade lite RE4 Mercenaries för inte så längesen och jag tycker inte spelet förlorat sin charm så värst. Samma med många ps2 spel, tycker att de håller än idag. T ex ico, sotc och god of war spelen har jag inga problem att gå tillbaks och spela :)

2009-03-16 18:34
spelet går att köra igenom på ca 5 timmar så det är kort

2009-03-16 18:45
Så hur kul är spelet? köpte det idag och allt jag läst är metro som gav det 5/5

Måste man köra två för att klara de etc?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-03-16 18:50
Empire P24
Gillade man RE4 och vill ha lite mer av den varan fast med nya karaktärer, miljöer och co-op så kan man omöjligt bli besviken.
Man måste inte köra två men hela spelet är byggt kring co-op så det är mycket roligare att spela det så.

2009-03-16 19:25
Hur är extra materialet och bonus sakerna? dom gillade jag mycket i 4an.

Jo men de måste nog vara svårt att mäta sig till 4an och försöka göra ett nytt spel då 4an är närmare perfekt
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-03-16 22:21
Jag har spelat så mycket nu att min projektor lägger av vid lite random tillfällen. Jag hade precis klarat sista fighten igår när bilden försvann så jag fick köra om det idag.

Mercenaries är lika fett som alltid men fienderna som förvandlas till köttätande blommor är så galet irriterande.Sedan förstår jag inte varför sheva befinner sig på höger sida av skärmen och går det att ändra på något vis? Jag finner henne ytterst svårspelad.

2009-03-17 10:52
Jag har bara kört Mercenaries co-op, som jag gjorde med campaignen, har klarat 4/8 banor där, riktigt kul, men som Coke säger så är dessa majinis som förvandlas till blomliknande grejer riktigt irriterande, speciellt när man kör Merc.

Absolut ett av det bästa co-op spelen jag spelat, är under andra omkörningen nu, och det är lika undehållande nu som första gången man spelade det.

Gillade dock miljön i första delen av spelet bättre än den i slutet, skulle liksom vilja springa runt mer på Afrikas gator istället för i grottor och så...

Blir och mosa lite till när man kommer hem.
 Digg it...

2009-03-17 20:51
Klarade just 2:a varvet.
Så nu blir det till att frisera statistiken lite: rota upp alla emblem, achivements, uppgradera alla vapen, spela på veteran, få minst A på alla chapters och ge sig på mercenaries.

De e fan inte bara att klara spelet som förr i tiden!

2009-03-17 20:54
nu har jag varvat det. fantastiskt spel!

tur man är kompis med Game Stop-snubbarna så man får dom innan :)

fan va soft får du köpa alla spel innan dom kommer ut?
BIT POP is taking over klockan 8

2009-03-18 10:26
det jag inte gillar är att allt sparas! är på sista bossen, o slösa på dyrbar ammo flera gånger i rad, så jag tänkte köra om från sparningen innan men då följer all skit med typ, 0 skott o några granater :P va fan...jobbigt...blev sur o stängde av...sen att jag har lite problem mot bossen oxå,

nån som kan skriva en dold spoiler till mig hur jag ska göra me sista bossen...lr jag vet hur jag nog ska göra, men kom med tips på bra vapencombos :) tack

2009-03-18 15:58
nä de behövdes inte :) klarat nyss, skönt, då kan man lira lite mer avspänt på hårdare svårighet o mercenaries

2009-03-18 18:52
Du får alltid välja om du vill spara din eq efter ett uppdrag eller köra med den från senaste sparningen.
inte bränd, inte varm, bara rostad helt enkelt.

2009-03-19 23:23
Man kör ju samma taktik som man har gjort i alla re-spel. Lämna din magnum i en låda/utanför inventory och ta fram den till sista bossen.