I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Audio] Slaughterhouse - Wack mcs

Utländsk Hiphop - Audio & Video

2010-08-27 11:42
Hur kan man anse sig själv som pure hiphopskalle och ett fan av kulturen när man utgår ifrån beats som en avgörande faktor i artistisk kvalité?

Beatsen på en skiva är ju extremt viktiga om man ska försöka bedöma ett albums artistiska kvalité. Man bedömer väl en artist efter vad dem åstadkommit? Det vill säga deras album. Eller du kanske bedömer skivbolagsrappare (proffs) på samma sätt som du bedömer myspace rappare?

Beats är i grund och botten en smaksak och det speglar inte någon objektiv sanning i huruvida bra/dålig någon är rent rappmässigt, så det är ett fattigt jävla argument och tillika efterblivet påstående att få för sig att förmågan att välja beats skulle påverka och ha en inverkande roll i t.ex ens textförfattnings kapacitet.

Nej förmågan att välja beats har inget med textförfattningsförmåga att göra. Men
min poäng angående beats är att beats avspeglar artistens musik, och i slutändan är poängen med rap att det är musik. En symbios mellan rap och beats utgör vad man kallar rapmusik.

Det finns t.ex. inga album som anses vara klassiska som bara har halvbra beats. Däremot finns de album med grymma beats och halvbra texter som anses vara klassiker. (Doggystyle, Living Proof)

Hur fan kan han vara överskattad när han inte alls får den cred och hype han förtjänar? Ett exempel på, i mina ögon, en överskattad rappare är Drake när snubbar som Lil Wayne påstår att han är bör betraktas som en utav de största som Pac o Big.

Han är grymt överskattad på internet.

Pajasargument. Detta påverkar dock inte på något sätt den färdightet och teknik han visat upp. Han förlorar inte direkt någon dold talang pga av att han slänger ur sig något sådant. Och om det är någon rappares content man kan förknippa med humor, sarkasm och satir är det Royce, vilket alltså omfattar denna line som du citerat med.

Jag skrev:

”Det är de som är problemet med dagens Royce. Han lägger ett par halvfinurliga metaforer, använder sig av relevanta punchlines som står utan värde 1 månad senare, plus att han rappar snabbt ibland för att maskera bristen på innehåll i sina låtar. Och fanboys som du köper de. Jag tycker att Royce "fell off" rejält.”

Du tycker kanske att det är satir att snacka om hur stor kuk man har i varje låt, eller hur alla andra är bögar(”fruits”) med för tajta byxor, eller att i varannan jävla rad berätta att man är bäst. Jag får inte glömma alla pistoler han har.

Han är teknisk men han säger oftast aldrig något. Självklart finns de undantag i hans katalog.

Personligen då, så tycker jag att vissa beats inte höll lika hög och jämn klass som själva rappen. Det förklarar nog varför du och herr president delar samfälld uppfattning om Slaughter. Det är också väldigt intressant att ni bägge två är så beatfokuserade, då det oftast är den gemensamma nämnaren hos personer som benhårt hävdar att kommersiell framgång och gammalt alltid är bäst.

Din egna empiriska undersökning antar jag. Gillar jag inte hur det låter så lyssnar jag inte. Om jag enbart hade lyssnat på rap för texterna så hade jag kunnat lyssna på acapella eller läst en bok.

Alltså, bara ett sådant här påstående visar hur gärna du blandar in dina egna synpunkter med fakta.

Deras skiva är, enligt mig och många andra, långt ifrån en besvikelse. XXL gav den 4/5 och Allhiphop 8/10.

Albumet mottogs inte som särskilt dåligt. Men inte som väldigt bra heller.

http://www.metacritic.com/music/slaughterhouse/critic-reviews
http://pitchfork.com/reviews/albums/13373-slaughterhouse/

Men i efterhand kan man väl konstatera att albumet inte hade någon större genomslagskraft?

Med detta sagt tycker jag Rae och Ghost är de enda två ur klanen som har något att komma med mot nyare och hungrigare artister som exempelvis Royce.

Ja resten av Wu har inte varit särskilt produktiva senaste tiden. Men Royce är verkligen inte hunrig. Han är nog den tröttaste och mest tröttsamma rapparen just nu.
"Efter att ordet spridit sig tog det en halvtimme/tre kvart sen var Crooked och Royce på plats tillsammans med Horse Shoe Gang-snubbarna, Crookeds brorsas gäng, C.O.B.-killarna och övriga kompisar till Crooked. Snubben har hela jävla LA som backar upp honom." - jeppehehe

2010-08-27 16:51
Beatsen på en skiva är ju extremt viktiga om man ska försöka bedöma ett albums artistiska kvalité. Man bedömer väl en artist efter vad dem åstadkommit? Det vill säga deras album. Eller du kanske bedömer skivbolagsrappare (proffs) på samma sätt som du bedömer myspace rappare?

Beatsen har en bidragande inverkan ja, håller med. Men ingen avgörande roll om hur mycket talang och skicklighet rapparen besitter. Det finns inte direkt någon avgörande faktor just när det kommer till artistisk kvalité.

Nej förmågan att välja beats har inget med textförfattningsförmåga att göra. Men
min poäng angående beats är att beats avspeglar artistens musik, och i slutändan är poängen med rap att det är musik. En symbios mellan rap och beats utgör vad man kallar rapmusik.

Det finns t.ex. inga album som anses vara klassiska som bara har halvbra beats. Däremot finns de album med grymma beats och halvbra texter som anses vara klassiker. (Doggystyle, Living Proof)

Vi diskuterar skicklighet ur ett tekniskt och skicklighetsmässigt perspektiv. Enligt mig, så ska en begåvad rappare för att tillhöra toppen, behärska såväl låtskapande (d.v.s. välja rätt typ av beats, variera teman, skapa bra refränger och skriva passande texter) som den tekniska delen av lyriken, samt ha ett bra och allsidigt flow.
Utöver detta ska man ha en stark röst, unikt helhetssound, passande image och kanske viktigast av allt: progressivitet.

Och "klassisker" är just anledningen till att man bryter ner det i skeende och framåtskridande apekter så man kan köra upp det i barn som försöker driva en "oMZ gAmmAlt äR alLtid BäZt" paroll.
Snoop är i dagsläget en värdelös rappare som låter precis likadant nutid som han gjorde på Doggystyle tiden.

Du tycker kanske att det är satir att snacka om hur stor kuk man har i varje låt

Jag tror absolut att du hört låtar med Royce, dock har du inte lyssnat tillräckligt mycket av att döma på detta påstående.

Din egna empiriska undersökning antar jag. Gillar jag inte hur det låter så lyssnar jag inte. Om jag enbart hade lyssnat på rap för texterna så hade jag kunnat lyssna på acapella eller läst en bok.

Och nej det är inte endast lyrik, scheman och rimteknik etc. Det är allt från att kunna variera tonläget efter typ av beat till att vokalerna slår i takt med trummorna.
Jag borde inte kräva att du ska förstå dig på det heller. Slaughterhouse är både musik och text .slut

Men i efterhand kan man väl konstatera att albumet inte hade någon större genomslagskraft?

Håller med till en viss del, jag själv förväntar mig mer från deras nästa släpp.

Ja resten av Wu har inte varit särskilt produktiva senaste tiden. Men Royce är verkligen inte hunrig. Han är nog den tröttaste och mest tröttsamma rapparen just nu.

Tycker knappast att han uppfattas som trött iofs, däremot har han en viss stil och ett speciellt stuk just nu som han har kört på ett tag, jag är dock ganska säker på att han snart kommer att utveckla och switcha det, jämför bara hans äldre grejer med det han släpper nu liksom.

Man fokuserar på olika saker som lyssnare, och om man i högsta grad är upptagen med att bedöma beatsen är det i mitt tycke helt ok. Men kom inte och säg att Royce är en sämre rappare för att han skulle sakna förmågan att välja beats.
you panic sensin my manic rage and aggression
only bitch you see inside of my eyes is your reflection

2010-08-30 12:04
ambereon, fuck yo' idols nigga
Steve Rifkind must of been sniffing!

2010-08-30 14:50
Underbar tråd :) El_presidente är whoas pajas

2010-08-31 02:31
El_Presidente Innan du ens bemödar dig med att skriva igen, så se först till att huvudet inte gör logikvurpor och bespara oss andra som tvingas läsa din idioti.
you panic sensin my manic rage and aggression
only bitch you see inside of my eyes is your reflection
Producent

2010-08-31 02:39
pajas eller narr är en typ av komisk artist som använder metoder som mim och slapstick för att roa publiken.

2010-08-31 11:24
Väx upp o börja lyssna på redig musik grabben.
Steve Rifkind must of been sniffing!