Beatsen på en skiva är ju extremt viktiga om man ska försöka bedöma ett albums artistiska kvalité. Man bedömer väl en artist efter vad dem åstadkommit? Det vill säga deras album. Eller du kanske bedömer skivbolagsrappare (proffs) på samma sätt som du bedömer myspace rappare?
Beatsen har en bidragande inverkan ja, håller med. Men ingen avgörande roll om hur mycket talang och skicklighet rapparen besitter. Det finns inte direkt någon avgörande faktor just när det kommer till artistisk kvalité.
Nej förmågan att välja beats har inget med textförfattningsförmåga att göra. Men
min poäng angående beats är att beats avspeglar artistens musik, och i slutändan är poängen med rap att det är musik. En symbios mellan rap och beats utgör vad man kallar rapmusik.
Det finns t.ex. inga album som anses vara klassiska som bara har halvbra beats. Däremot finns de album med grymma beats och halvbra texter som anses vara klassiker. (Doggystyle, Living Proof)
Vi diskuterar skicklighet ur ett tekniskt och skicklighetsmässigt perspektiv. Enligt mig, så ska en begåvad rappare för att tillhöra toppen, behärska såväl låtskapande (d.v.s. välja rätt typ av beats, variera teman, skapa bra refränger och skriva passande texter) som den tekniska delen av lyriken, samt ha ett bra och allsidigt flow.
Utöver detta ska man ha en stark röst, unikt helhetssound, passande image och kanske viktigast av allt: progressivitet.
Och "klassisker" är just anledningen till att man bryter ner det i skeende och framåtskridande apekter så man kan köra upp det i barn som försöker driva en "oMZ gAmmAlt äR alLtid BäZt" paroll.
Snoop är i dagsläget en värdelös rappare som låter precis likadant nutid som han gjorde på Doggystyle tiden.
Du tycker kanske att det är satir att snacka om hur stor kuk man har i varje låt
Jag tror absolut att du hört låtar med Royce, dock har du inte lyssnat tillräckligt mycket av att döma på detta påstående.
Din egna empiriska undersökning antar jag. Gillar jag inte hur det låter så lyssnar jag inte. Om jag enbart hade lyssnat på rap för texterna så hade jag kunnat lyssna på acapella eller läst en bok.
Och nej det är inte endast lyrik, scheman och rimteknik etc. Det är allt från att kunna variera tonläget efter typ av beat till att vokalerna slår i takt med trummorna.
Jag borde inte kräva att du ska förstå dig på det heller. Slaughterhouse är både musik och text .slut
Men i efterhand kan man väl konstatera att albumet inte hade någon större genomslagskraft?
Håller med till en viss del, jag själv förväntar mig mer från deras nästa släpp.
Ja resten av Wu har inte varit särskilt produktiva senaste tiden. Men Royce är verkligen inte hunrig. Han är nog den tröttaste och mest tröttsamma rapparen just nu.
Tycker knappast att han uppfattas som trött iofs, däremot har han en viss stil och ett speciellt stuk just nu som han har kört på ett tag, jag är dock ganska säker på att han snart kommer att utveckla och switcha det, jämför bara hans äldre grejer med det han släpper nu liksom.
Man fokuserar på olika saker som lyssnare, och om man i högsta grad är upptagen med att bedöma beatsen är det i mitt tycke helt ok. Men kom inte och säg att Royce är en sämre rappare för att han skulle sakna förmågan att välja beats.
you panic sensin my manic rage and aggression
only bitch you see inside of my eyes is your reflection