I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

De "bra" producenterna

Utländsk Hiphop - Allmänt

DJ

2011-01-23 00:22
drench: Hell On Earth var väl fet också? Tre första säger jag. Efter Hell On Earth har de bara gjort enstaka låtar jag gillat och även de låtarna har varit långt ifrån Infamous, som är en av mina favoritskivor. Tror det handlar mkt om att de bytt studior och engineers. Vissa på whoa hyllar ju Murdah Muzik, men jag tyckte redan den var ett rejält tapp i kvaliteten jfrt Juvenile Hell och särskilt jfrt Infamous och Hell On Earth.

2011-01-23 01:53
Bästa. Tråden.
Producent

2011-01-23 13:08
Jag tycker att "Infamy" är grym också. Men "Americas Nightmare" är hemsk och "Blood Money" är inte mycket bättre.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2011-01-23 15:07
Greken med havoc är ju att han tappade det efter hell ön earth. De andra stora producenterna har gjort om sitt sound och gjort det bra men där har havoc misslyckats. Även om pr preem rza mf inte lyckats återskapa lika bra beats i den omfattning som gjorde dem stora. (Ursäkta stavfel, skriver på mobilen )

2011-01-23 15:12
Äh fan glömde ju Juvenile Hell trots att Peer pressure va den första Mobb deep låten jag hörde. Så ja, tre album ska det vara. Fast ja gjorde en snabb skip igenom Murda music och den kanske inte är så dålig ändå. Har haft den men sålt den, en dödssynd naturligtvis, för man vet aldrig när ett album har lagt till sig och vuxit med tiden. Man går ju trots allt igenom perioder av vissa sound även om man håller sig inom samma genre.

The infamous bör ligga på top 10 mest solida, rakt igenom bra skivorna genom tiderna. Ett helhetssound förädlat till perfektion där alla låtarna håller en samklang men ändå innehåller små skillnader för att inte tappa lyssnaren. En tvättäkta klassiker och en definiering av hela genren helt enkelt. Finns det någon som inte gillar denna plattan? Kan man kalla sig "hiphopare" i så fall?

Hm nån som har nått och säga om Prodigys soloplattor? Keep i thoro har man såklart hört men i övrigt är det ett blankt papper.
Manifesto! – this is what we want to see happen
For my peoples still breakin’, graf writin’ and rappin’
B-sides aayeah!

2011-01-23 18:21
h.n.i.c. e rätt fet, finns en del tunga låtar. sen return of the mac e tung. resten e hit or miss låtmässigt.

DJ

2011-01-23 18:39
Jag tycker Havoc fortsatt göra bra beats. Det dyker upp nån goding då och då, både på Mobbens plattor och utanför. Men just det där magiska soundet från HOE, JH och framförallt Infamous är långt borta. Det där som gör albumen till en egen liten värld att krypa in i. Hur mkt jag än gillar Burn med Mobb Deep eller Why med Jadakiss har de ett helt annat sound än de riktiga "klassikerna" med Mobb Deep. Men jag funderar ändå på om det inte har mindre att göra med Havoc som producent/beatmaker och mer att göra med att han slutat jobba i den studion, med de engineers osv. Sånt kan betyda mkt mer än man tror, vid mixning, advice, urval osv. Jämför Pete Rock som låter olika i olika studios, även om jag råkar tycka att han alltid kommer med feta sounds.

drench:

Haha, Peer Pressure var första jag hörde också! När det var special i Yo! Tror dock inte jag fattade förrän typ 2001 att det var samma grupp som sen gjorde Infamous och Hell On Earth dock, deras röster låter ju liiite annorlunda! :D

Här har du två av Prodigys tre bästa sololåtar i min bok (tills. m. Keep It Thoro). De här två låtarna gillar jag mer än alla låtar på alla Mobb Deeps album efter Hell On Earth tillsammans! De är även mina två favoritproduktioner av Alchemist.

Producent

2011-01-23 20:55
^Fan vad bra Prodigy är på "Stuck To You". Längesedan jag hörde den. Jag tror inte att någon annan hade kunnat göra någonting så bra över det beatet. Måste också vara första gången jag ser Prodigy le.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2011-01-29 02:06
"Stuck on you" tolvan beställd. Tackar för tips :)
B-sides aayeah!
DJ

2011-01-29 14:02
drench

Cool. Finns ett par varianter av den tolvan har jag för mig. Jag har nån Word Of Mouth-variant med NY Sh*t på andra sidan. Är den med på den du beställt?

2011-01-29 16:07
Japp det va den dom hade på hhv. PC är ju annars och föredra så man har lite och läsa och titta på. Generic sleeves är ju lite trist på så sätt. Därför var ju Rawkus ett föredömme på sin tid. PC på dom flesta av sina 12" släpp samt att ryggarna hade liknande design. Dom kring tjugo släppen jag har ser väldigt trevliga ut i hyllan. Musiken är det inget fel på heller :).
B-sides aayeah!
DJ

2011-01-30 00:32
Bästa exemplet på att det visst går att göra gåshudsbeats idag, att allt inte var bättre förr och att dat ol real shit inte behöver betyda tråkig retro är förstås Roc Marciano. Karln är ett friggin' geni. Beats som det här kan jag loopa i timmar. De här trummorna är ju så feta så man vill bli religiös.

2011-01-30 01:11
Hehe jo man får väl köpa två ex minst när den släpps så man kan sova med ett ex under huvudkudden. Redo att dras fram anytime!

B-sides aayeah!
Producent

2011-01-30 01:13
^Tack för tipsen. Beställde Roc Marciano, "Safe Is Cracked" & Mixtapes Before 9/11 med Mobb Deep.

Hade inte räknat med att bli pank av den här tråden.

2011-01-30 01:46
Angående Roc marciano: http://goodfelons.blogspot.com/
B-sides aayeah!

2011-01-30 01:53
Men fan va irriterande^^ http://www.goodfelons.blogspot.com/
B-sides aayeah!

2011-01-30 02:23
^Tack för tipsen. Beställde Roc Marciano, "Safe Is Cracked" & Mixtapes Before 9/11 med Mobb Deep.

Hm, lyssnade igenom Safe is cracked härom dagen igen och den är minst sagt ojämn enligt mitt tycke. Position och Yea yea yea håller dock fortet. Det som jag gillar mest är konceptet. Bara Havoc produktioner och inga gäströvare. Mer sånt tack.

B-sides aayeah!
Producent

2011-01-30 02:26
Räknar inte med att någon håller med mig men Havoc är en av mina favorit rappare.