Simme_K: "Ja, jag tycker om brutal och pågränsen humor, jag tycker att det är roligt helt enkelt för att man inte får göra det." - Vilket sluter cirkeln i och med att jag långt tidigare skrev att en av deras främsta lockelser var "nej, men sådär får man ju inte säga". Att de är smarta angående sin musik har jag inte förnekat, för det "smarta" sättet att etablera sig och få en fanbase är ju att främst som att bryta gränser och "uppröra". Framför allt verkar det råda inom hiphop. Jag har för övrigt väl inte sagt att de inte gör hiphop? Det jag sa var att de gör pajashiphop (i och för sig skrev jag nog pajasrap). Måste vara riktigt kul för permoman och vemnuänhomosnubbenär att vara inkvoterade som rolighet eller "smart drag" : / Robert_H: 1. Varför ska jag vara tyst bara för att en av mina kolleger har intervjuat en undermålig artist? Ska jag inte få ge negativa betyg till skivor jag recenserar heller? 2. Du har ett par motiveringat till varför jag drar de paralleller med BHA och RIS som jag gör. Plus att du själv säger att de parodierar andra rappare och deras förhållande till hiphopen. För övrigt: Vad skulle vara poängen med att jämföra BHA och exempelvis Ken? Att jämföra parodin med den som gör det "seriöst" är inte relevant när man ska jämföra utvecklingen inom parodi-genren. Det hade i och för sig kunnat funka om man gjorde en jämförelse hur BHA och Ken parallellutvecklats de senaste tio åren, men det är ju inte vad som avhandlas här. S-oteric: Varför skulle jag vara avundsjuk på dem? För att de gör låtar jag inte gillar? Uppskattas i alla fall att jag inte hamnade i "över huvudet"-kategorin ;)
Korrekturläsare, redigerare och skribent för JustDet.se
"en av mina kolleger har intervjuat en i mitt tycke undermålig artist?" ska det ju vara :)
För er som inte förstår killarnas texter så kan jag hjälpa en bit på vägen. Ofta är det mångbottnat och trestegsperspektiv blandat med absurdism, humor och ren och skär underhållning. Trestegsperspektiv kan jag ge ett exempel på. 1. Sverige demokraterna är ett odemokratsikt parti då det innehåller element av rasism 2. de övriga partierna står för demokrati och väljer således att ej ta debatt med sverigedemokraterna då dem inte vill att ett odemokratiskt parti ska vinna röster 3. dom övriga partierna blir således odemokratiska då de inte litar till folket att avgöra vilket parti de ska rösta på, vilket är hela poängen med den demokrati de vill försvara mot sverigedemokraterna. Om jag då säger: "ge sverigedemokraterna mer utrymme!" så viftar en tvåstegstänkande individ bort detta som ett smårasistiskt utbrott, en trestegstänkande person inser poängen. Poängen är alltså inte att ge ett odemokratiskt parti mer utrymme, utan att förhindra de övriga partierna att bli odemokratiska vilket ju ger 100% utrymme åt odemokratiska partier. I R.I.S verk finns massvis med exempel som på ytan verkar vara en sak men som vid närmare eftertanke är dess motsatts, detta är utmanande för lyssnaren och ger en stor förnöjelse när han/hon lyckats inse den egentliga meningen. Men förutom allt detta dravel så är texterna också underhållande, späckad med avancerad humor. Och ja, "hora" "fitta" "bög" förekommer med jämna mellanrum, men det är bara en simpel person som fnyser bort det som "fittaböghumor" när det egentligen är "fittaböghumor" som parodiseras av killarna. demento ogillar det musikaliska elementet och det är inte så mycket att diskutera, för gör man det så är det klart svårt att upskatta resten, så är det, alla kan inte gilla allt. Men om mitt uttalande stämmer överrens med steg 1, och ni tycker att det är fel då steg 2 är rätt, så borde ni verkligen börja tänka vidare till steg 3 som lätt förväxlas med steg 1 för en som inte kan gå längre än till steg 2. Fett att se så många R.I.S-fans rycka ut och försvara sina favoriter, vi blir fler och fler. Och då får man ha i åtanke att detta är whoa, som inte direkt är största delen av R.I.S-målgrupp. Digga vad ni vill men smutskasta inte något ni inte behärskar. Mycket avundsjuka i denna tråden.
Ointresserad av alla.
andré@justdet.se P0 att dra citat ur sitt sammanhang är skvallerpressjournalistik, står du för det?
Läser du hela mitt inlägg framgår det att det inte är den anledning jag lyssnar på dem som du anser sluta din cirkel.
det var ju ett svar på ditt påstående att deras största dragningskraft var pågränsenhumorn, jag förklarade för dig att jag uppskattade pågränsenhumorn men att det inte var därför jag lyssnade på dem.
Du citerar enbart delan "jag uppskattar pågränsenhumorn" och tycker att det gör att du hade rätt när hela inlägget egentligen var ett svar på ditt åstående att det är pågränsenhumorn soom är största dragplåstret. Herregud, är du seriös journalist.
du är en skamfläck för justdet.se
oj, du är i mitt tycke en skamfläck för justdet.se ska det stå.
Ointresserad av alla.
Prinzen är väll en av dem få som förstår vad jag försöker göra, "Passa bången" var ett exempel på det. Sen är det klart att man gärna gör något med de enda inom den svenska "scenen" som man kan relatera till. Att höra vuxna människor leverera dessa "självklara sanningar", typ barnen i afrika lider buuhuuu, som överrepresenteras inom svensk hiphop blir lite tradigt och meningslöst i längden. Då vill man hellre höra de lite mer "dolda", men verkligt sanna, texter som Prinzen dessutom leverar mycket fyndigt och skarpt. Mänskligheten är mesig, naiv och omogen. Tur att vissa ändå ger en sånn som mig hopp. God natt.
www.permoman.com / www.myspace.com/permoman
andré@justdet.se P0 "Måste vara riktigt kul för permoman och vemnuänhomosnubbenär att vara inkvoterade som rolighet eller "smart drag" : /"
Här har vi ett tydligt exempel på tvåstegstänkande.
1. man ska behandla handikappade lika som andra
2. därför ser jag till att alltit behandla dem med stor respekt och vördnad
det du glömmer är att tänka
3. men jag behandlar ju folk som inte är handikappade illa rättsåofta, säger elaka saker om deras svagheter, t ex har jag ju nyligen klagat på Kim Källström när han missade dendär straffen, när jag är så försiktig att inte bahandla handikappade illa eller annorlunda så blir det just helt fel från steg 1.
Var det fel av Ken att ha markoolio med i låten? för det var ju också rätt mycket för rolighet och smart drag, men är det ok när det är markoolio men inte när det gäller en handikappad person? har du den synen av handikappade, att dom är svaga personer som inte kan avgöra själv vad dom tycker är ball och vill göra? Eller vad menar du?
Ointresserad av alla.
andré@justdet.se Du felciterar mig. Jag antydde speciellt och tydligt på att de INTE parodiserade hiphop eller dess artister. Jag säger att de gör sig lustiga över andra artister. Detta är drag som du hittat hos grupper som Retarderat Eleverade, D6aa, MBMA och Ungdumshälsan... Jag vågar påstå att Retarderat Eleverade är mycket mer parodierar hiphop-kulturen än exempelvis D-V-S. men du skulle väll inte skriva det av rädsla att möta förmycket motstånd..
sen handlade det inte om att färska prinzen blivit intervjuad på websidan. det handlade om att du som skribent ska lära dig att skilja på jobb och fritid. ingen seriös krönikör eller journalist som ska framstå som en objektiv skribent sitter och munhugger öppet i internetforum.. vem tror du att du är? jan guillou? =p dessutom recenserar du inte en skiva nu. du sitter och matar kritik gång på gång för en artist som det talas om i en mindre tråd i ett lite större internet forum... lär dig skillnaden...
Ett råd inför framtiden, felcitera inte folk, det är aftonbladet-nivå på det. Min lärare hade bett dig lämna salen om du höll på så under hans lektioner. du gör dig nog bättre som forumskritiker än skribent på en stor hiphopsida. musiken är precis lika seriös som vilken som helst. fast de följer inte hiphop-mallen att rappa om osammanhängande skuttrim o om tråkiga vardagssituationer om att tända spliffar... värst vad det blir stenkastning såfort man inte följer den svenska rap-normen...
Har nu läst igenom hela denna tråden och känner att jag måste lätta på mitt hjärta då mycket aggresion byggts upp inom mig då jag läst.Jag tycker att Färska Prinzen är en av Sveriges bästa artister. När jag säger artist menar jag inte Linda Bentzing som kan koordinera med sina kördansare och ligga rätt på dom högsta tonerna (även om Prinzen faktist har hyfsat bra sångröst, nevermind).Färska Prinzen har en obeskrivligt rolig humor. Går inte att lyssna på 4 bars utan att dra på smilbanden, och de är dessutom fantastiskt fyndiga... (Återigen, detta Tycker jag ) Han producerar dessutom sina egna beats, vilket många av de mer "media-accepterade" artisterna INTE gör. Prinzen jobbar från scratch. Han har byggt upp, tillsammans med JNI, (Även om Prinzen nog har störst del i det, men de var de 2 från början) en av Sveriges största hiphopakter med tusentals fans, och har nog 5 av de bästa Svenska hiphop plattorna i bagaget för att dra på runda siffror. (Nu kommer de som inte gillar Prinzen att sticka in näsan och säga att Ken och Petter har släppt de bästa skivorna, och det får stå för dom då, men än en gång, detta är vad Jag Tycker). Jag blir så otroligt glad när jag sätter på en låt med färska prinzen. Hans texter är så klockrena och hans skildringar av den svenska hiphopscenen är så bra att jag får gåshud. Hade jag vart en rik snubbe hade jag gett prinzen så mycket pengar jag kunde. Detta står jag för (Om jag nån gång vinner på triss ska du få halva vinsten Prinzen). On topic igen: De som inte gillar Prinzen har rätt att inte gilla Prinzen. Ingen kan få er att ändra er. Om ni vill lyssna på hobbynegrar i Svedala som bor i en 3 miljoners villa och ändå rappar om thuglife med en brytning värre än Emilush så har ni rätt att göra det. Vill ni lyssna på tjocka gubbar som chillar, röker spliffar, meckar en fet, vill ha mer socialbidrag, så har ni rätt att göra det. MEN FÖR HELVETE, LÅT DÅ OSS SOM LYSSNAR PÅ FÄRSKA PRINZEN LYSSNA PÅ FÄRSKA MOTHERFUCKINGHORKNULLANDE PRINZEN!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Word up Taztylicious! Du säger allt som behövs sägas!
Word! svensk hiphop ändras med prinzen och co och stofilerna vägrar inse faktum, fine, lyssna på vad ni vill, jag tänker inte säga att det är fel musik ni lyssnar på. jag försöker inte heller övertala min mormor att sluta lyssna på dansband. Men min mormor inser i varje fall att det inte är dansband som är det som leder utvecklingen av musiksverige.
Ointresserad av alla.
haha ni borde gå å lyssna på per gessle - drömmare
Ni kan knappast vara allvarliga med att dra paralleller mellan Andrés formuinlägg och hans artiklar på justdet.se. Jag är en av de ansvariga på justdet.se, jag gillar R.I.S. och jag ser inget fel med att André har en egen åsikt om R.I.S. eller att han på ett forum delar med sig av åsikterna. Vad är det för regel som säger att skribenter inte får ha egna åsikter om saker som de inte skrivit om? Och André är inte en skamfläck för justdet.se, det är till stor del tack vare honom justdet.se fungerar överhuvudtaget.
Redline!
Eftersom hans namn här på whoa är
andré@justdet.se P0 och hans signatur är "Korrekturläsare, redigerare och skribent för JustDet.se" så får man intrycket av att det är sidan han representerar, inte bara sig själv.
Skulle en seriös tidskrift ha en journalist som signerar sin privata åsikter med tidningens namn skulle den personen med största sannolikhet få kicken, sådant förekommer inte.
Gör det detta så är det kontrolläst av tidningens utgivare.
Jag menar inte att justdet.se är dåligt, jag tycker ni är bra. Men detta känns oseriöst.
Han borde bara döpa om sig helt enkelt, så kan han skriva vad han vill, men just nu representerar han justdet.se och hans åsikter och utsvävningar uppfattas som sidans.
Ointresserad av alla.
Hade hans åsikter representerat justdet så hade inte ens intervjun blivit gjord, det säger väl sig självt? Han har dessutom klart och tydligt visat att han är en person från justdet genom att döpa sig till just andré, inte att han är hela justdet och allt vad vi står för. Alla hos oss måste inte tycka likadant och har rätt till sin åsikt. Jag ser det som en positiv sak. Det visar att vi har olika syn på saker och ting och därmed har större bredd. Sen är inte vi en seriös tidskrift på många olika plan. Jag menar, ingen får lön, det finns inget kontor och ingen är direkt utbildad inom journalistik. Vi är ett gäng som gör det här för att vi vill, det saknas en motsvarighet och svensk hiphop behöver mer såna här initiativ. Vi är seriösa med vårt innehåll, alltså att vi går ut för att skriva en så bra intervju eller recension som möjligt. Men att fungera som t.ex. Aftonbladet kommer vi aldrig göra och det är inte vårt mål heller. Fuck seriös tidskrift, det här är hiphop ;P Men som sagt, André har sina egna åsikter och nu är det i allafall fastställt att han inte representerar justdet.se med det han säger utan bara det han själv tycker.
Redline!
tyckte simme_k uttryckte sig väldigt korrekt. känns som det sa allt. ville bara ha det sagt. sen kan han få tycka vad han själv vill privat. men han borde uttrycka sig bättre och ha i åtanke på hur han framställer sin person på sin användare. tack för mig
track10 P24 André tyckte att du var löjlig skrev han tidigare i tråden, så ja, jag håller med dig till viss del, bra sagt andré.
Ointresserad av alla.
Simme_k.....Att Org 12 som du varit stor fan av och som e så hiphop väljer att ta med Vigge istället på sitt tape istället för din idol säger väl en hel del....sen hade inte färska prinzen en ända gäst på sitt senaste släpp vad jag kunde se, vilket också säger väldig mkt....klart folk får lyssna på vad dem vill, är glad för deras skull att folk lyssnar på dem...av de lilla jag hört så känns de inte ens som dem lyssnar på hiphop själva..kan ha fel... i vilket fall som helst en liten summering, keffatliv står helt utanför hiphop sverige och är inte hiphop....men kul att ni kör
"Fullt med snitches överallt,alltid lugn i sinnet för jag röker hasch"
hahahaha, med tanke på hur otroligt patetiskt hiphop sverige är så är det inget annat än en komplimang att stå helt utanför det.
din flickvän är trogen? ja, hon långtradare!
du kan inte sett mkt pojken.....men att dissa alla och göra personliga påhopp på rappare och göra narr av hiphop m.m... de är inte patetiskt då??? och jag tror att dem kommer få stå till svars för de någon gång också....
så nu har jag dödat denna tråden
Personliga påhopp? Du menar att dissa andra artister vilket har gjorts av alla sen urminnes tider? Dom gör inte narr av hiphopen dom gör narr av alla fjantiga svenska rappare som leker gangzta och tror att dom bor i usa. Dom gör narr av alla töntar som tar en musikstil på för stort allvar och saknar all form av självdistans. Rätt patetiskt också att inte kunna hantera punkter.
din flickvän är trogen? ja, hon långtradare!
Tycker Bobbo och Vigge bekräftar Prinzens poänger ganska bra själva. Tack för underhållningen!
påriktigt p23 : Att säga att Prinzen står utanför sveriges hiphopscen hade han nog bara tagit som en komplimang. Han har tillochmed dragit nån rad som liknar det du sa, haha. Var så snäll och lyssna på prinsen låt "Kamma Dej" från hans nya skiva. Han beskriver denna tråden ganska bra. Fan va bra underhållning det är att läsa genom denna tråden.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
www.markemusik.se www.twitter.com/markemusik http://mekkeriet.blogspot.com
Yes! Då har jag lyckats!
För att citera Prinzen en gång till:Satans mångsysslare med 50 karriärer helt värdelös på var och en av dem men ingen kräver något annat tydligen, med ett undantag: JAGFör alla får panik när jag inte är bra fingertoppar börjar blöda över tangentbord och blir röda, folk måste tvungen låta mig få reda på sånt. "Kvalitet är bättre än Kvantitet tycker jag." Okej, vill Biaffra barn ha God eller Mycket mat?
Påriktigt Vad är det som gör att RIS grabbarna inte är hiphop?
now you know.
påriktigt P23 Att prinzen inte har gäster på skivan är nog för att han kan göra en hel skiva själv utan att ta in kassa inhoppare för att fylla ut.
Hade han velat ha gäster så står det många på kö skulle jag tro, dessutum har han ju ett antal riktigt tunga MC i klicken som han kan ta in om han vill, så, det är självvalt fattar du väl.
Prinzen är hophop, för hiphop har alltid utvecklats och det är det dom gör med den, tillskillnad från dom flesta andra i sverige. Så bakåtsträvarna tycker ofta att hiphop är en specifik sak som absolut inte kan utvecklas eller göras på olika sätt, så du är en liten bakåtsträbande konservativ kille du.
Ointresserad av alla.
Läste i Simme_Ks gästbok. " akta så inte ditt smink börjar rinna... fizzag " - track10 Vigge, fy fasiken va hård du är! Trodde inte du kunde bli hårdare, men oj oj! Vilken replik! Nej, men jag gillar verkligen att du visar upp en så väldigt låg mental nivå. Då känner jag mig som hemma.
Vigge / track10 var tvungen att gå in på din myspace och höra va du va för en, eftersom jag aldrig hade hört talas om dig innan. Blev lite smått chockad när "min mamma" började spelas upp. Är det detta du menar är riktig hiphop? Ska jag va helt ärlig kan jag inte ta de riktigt på allvar. Sen att du har bilder på femhundringar och spliffar gör inte saken direkt bättre. Att klanka ner på Färska Prinzen som är en av Sveriges bästa hiphop-artister är ju faktist bara korkat när man själv är så jävla KEFF att jag va tvungen att stänga av skiten efter 20 sekunder. Over'n out.
Simme_K: Fascinerande trestegstänkande ang. permoman, men du har nog inte riktigt alla hästar hemma i logikstallet. Om jag behandlar handikappade som jag behandlar andra så är det puckat att behandla dem som porslinsdockor bara för att de är handikappade (d.v.s. steg 2 stryks). Om permoman försöker köra över mig kommer jag sidsteppa och punktera hans däck och om du försöker tackla mig kommer jag sidsteppa och fälla dig, svårare än så är det väl inte :) "är det ok när det är markoolio men inte när det gäller en handikappad person?" När har jag sagt att jag tyckte det var ett bra drag av Ken att ha med Markoolio? Det är kul att du känner att du känner mig så mycket att du kan skriva små berättelser om hur jag gör och vad jag tycker om saker, men det är samtidigt lite trist att du missar så grovt : / Oavsett vem det är så gör det inte låten bättre av att ta in någon som inte kan rappa ordentligt. Vare sig Markoolio, Mange Schmidt eller Rusiak imponerade på Ken-remixen, dock var Markoolio rakt av dålig (förutom att ha uppenbar text). "har du den synen av handikappade, att dom är svaga personer som inte kan avgöra själv vad dom tycker är ball och vill göra? Eller vad menar du?" - Jag menar helt enkelt att det måste vara trist för permoman att hamna på en låt enbart p.g.a. sitt handikapp (eller p.g.a. att det ses som en kul grej). För det var ungefär så du ställde upp det. "Digga vad ni vill men smutskasta inte något ni inte behärskar." - Oooh! En variant av "gör det bättre själv"-argumentet :) Som vanligt: även om du inte har memorerat alla texter eller synat all partitur kan du fortfarande kritisera Picchini för att ha gjort lättviktig och "oseriös" opera. Nej, detta var inte ett likställande av Picchinis och R.I.S. talang, förmåga, eller stilar. Robert_H: Angående att skilja på jobb och fritid så - om jag inte kunnat det skulle jag aldrig korrläst intervjun :) "ingen seriös krönikör eller journalist som ska framstå som en objektiv skribent sitter och munhugger öppet i internetforum.." - Jag har, som redan hintats om, varken journalistutbildning eller lön för mitt arbete med JustDet.se, så jag förbehåller mig rätten att agera som privatperson när jag inte gör JustDet-grejer ;) Visst, jag kan logga in med en annan användare och kommentera i den här tråden, men då skulle förmodligen ditt problem vara att jag inte vågade stå för vem jag är :)
Jag vill iaf tacka alla för sin medverkan in den här tråden, den är väldigt underhållande, keep up the good work!
andré@justdet.se P0 Du får i princip skriva vad du vill. Det handlade fortfarande om hur det framgick när du skrev genom din användare. Inte om vad du tyckte. ingen attack på dina åsikter utan din framtoning när du skrev/skriver med din valda användare. hoppas det klargjorde vad jag ville ha sagt. one love och allt
vart får man tag på hans musikken?
MAGNUM OPUS MIXTAPE VOL. 2 in the making! Gästas av Öris, Calle P, Marke, George Kaplan m.fl.
blev galet men det är den adressen iaf
MAGNUM OPUS MIXTAPE VOL. 2 in the making! Gästas av Öris, Calle P, Marke, George Kaplan m.fl.
The Keffat Liv Äger och kommer alltid äga scenen
Har du tiden? För min klocka går efter.
STICK YOUR DISCO UP YER ARSE!
Jag är helt allvarlig jag förstår int ehur man kan lägga ut nått sånt här o skämma ut sig på detta viset jag kommer aldrig kunna se lr lyssna på färska prinsen som en rappare utan mer som ett stort skämt i mina ögon sorry han e pinsam...
living life like it´s suppose to be, but this muthafucking hard life keeps calling me.
hahaha den videon är ju classic
STICK YOUR DISCO UP YER ARSE!
shiiit va detta va underhållande.. dagens... rakt av..
hela hiphop sverige är min diskografi
Hahaha ja den är så fet.
"Jag har tyvärr en tendens att impulsköpa marsvin". Carin Götblad - länspolismästare för polismyndigheten i Stockholms län
hahahaha den har jag inte sätt innan men fett kul. och han skämer inte ut sig de minsta.
inYaface