I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Krönika: Dags att reagera mot smutskastningen av hiphopkulturen

Svensk Hiphop - Allmänt

2008-09-26 15:12
Haha asså jag hör henne i radion just nu, har aldrig hört en trasigare människa. Hon låter helt broken och kan uppenbarligen inte prata för sig själv.

2008-09-26 15:13
haha fyfan, hon som skrivit skiten verkar ju inte kunna uttrycka sig i tal allafall, enligt d man hör på intervjun....
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Redaktionschef

2008-09-26 15:13
Ja jag är lite överraskad att hon inte kan prata för sig bättre, låter som att hon inte har förberett sig någonting alls. Hittar inte orden och tappar tråden trots att ordet är fritt och Ametist sitter helt tyst och lyssnar. Blir intressant att se hur hon tacklar situationen när det börjar komma lite motfrågor.
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!

2008-09-26 15:16
Hon stammar ju bara. Det är inget kul att lyssna på :(
Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta.

2008-09-26 15:21
Jag tycker Ametist är för snäll hon kan ju inte stödja ett argument hon låter uppenbart skakad och saknar totalt någon som helst trovärdighet. Ametist ställer väldigt "simpla" frågor utan att aldrig gå på riktigt hårt på hennes tydliga faktamissar som tex det faktum att Ken inte var skyldig. Men jag älskar Amestist för att hon tar dit henne och låter kvinnan gör bort sig mer än tidigare. Big upp till SR metropol och big upp till Ametist.

2008-09-26 15:21
FAN Jag hade gärna hört Organism döda henne verbalt.

2008-09-26 15:22
Så jävla värdelöst att hon inte vill vara med och diskutera.
Why the fuck can't emcees emcee no more?

2008-09-26 15:25
Hon vill inte prata med två personer som verkligen förstår sig på ämnet. Väldigt dålig stil.
Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta.
Producent

2008-09-26 15:29
Doger o droger. Det e ju bara lite gräs & hasch de rappar om.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2008-09-26 15:33
Tack orgen för du sa i princip allt jag ville få sagt!

2008-09-26 15:34
Whoa @ PSL

Jag börjar skämmas på riktigt över att tillhöra samma yrkesgrupp som dessa idioter som fortfarande skyller brott på populärkultur eller hänvisar sina läsare till att ladda ner album i en recension...

Kan inte lyssna för tillfället, känner någon för att briefa mig lite om hur mycket människan gör bort sig och vad våra hiphopare har att säga?
•pave paradise•

2008-09-26 17:37
Först och främst så är jag irriterad över att jag inte kunde lyssna på Ametist (har släkt på besök), men lyckligtvis finns det ju efterhandslyssning och repris :)
(p.g.a. besöket har jag även fått skriva nedanstående lite av och till över de senaste timmarna - vilket kan vara en orsak till att det kan se lite hattigt ut)

OneTrick - En person som svänger sig med misogyna uttryck kan alltså inte anklagas för misogyni?

R0feman - Jag är lite osäker på om allt det där var till mig, men försöker svara på det mesta ändå :)

* "faktum kvarstår att helt plötsligt när den här debatten kommer upp så lyssnar helt plötsligt ingen hiphopare på sexistisk hiphop utan då är allt man lyssnar på common och Madlib"
- Kan det inte helt enkelt vara så att det främst är Common-lyssnarna som känner att de måste försvara sig mot anklagelser om att lyssna på sexistiska / misogyna texter medan de som lyssnar på Necro och liknande kanske helt enkelt inte bryr sig? Samtidigt ger ju inte att några lyssnar "ironiskt" på Necro att alla lyssnar / kollar ironiskt, finns säkerligen en del som bara sitter och tycker det bara är rent grymt coolt och att "det är så det är".

Mycket möjligt att det inom hiphopen finns mer av en direkt uttalad sexism / misogyni, men är det verkligen det uttrycket så annorlunda mot uttrycket i dance-/techno(eller vad man ska kalla det)-videor egentligen?
Den pop som refererats till är väl f.ö. inte främst gitarrpop (även då även den sällan visar den mest jämställda attityden) utan toppliste- och dansgolvspopen.

* "vi har ett ansvar som kollektiv men när det hettar till så vill ingen kännas vid det."
- Nja, nu generaliserar du lite mycket - på samma sätt som de som kastar anklagelsen mot alla hiphoppare, trots att det inte är alla hiphoppare som missköter sig. Och det blir ju inte bättre av att, som medoria sa, folk som Annah Björk sätter hiphoppen som den direkta orsaken till sexismen / misogynin istället för bara ett sätt för individen att ge uttryck för sin sexism / misogyni. För javisst är Li'lWayne, Rick Ro$$, 2 Live Crew o.s.v. hiphop, men de representerar ju inte, som diverse kolumnister (inte bara annah björk) får det till, all hiphop. Och framför allt är deras texter inte upphovet till att vissa begår våldtäkter eller misshandlar sina fruar.

Vi har ett ansvar som kollektiv för vad vi lyfter fram och presenterar och musikerna har ett ansvar som individer för vad de producerar, men vi som kollektiv har inte ansvar för vad musikerna som individer producerar. Vi kan inte förbjuda Snoop från att spela in spår om gunsdrugsbeyotchis, men vi kan fråga vad han pysslar med, samt inte köpa det.
Det är inte främst "vi" - den utpekade gruppen - som förmedlar den negativa bilden, utan det är "bolagen och media" i "samarbete" med mainstreampubliken (d.v.s. de icke nischade musikkonsumenterna). Det är vår kultur som får skit från krönikorna, men då är det väl viktigt att även på individnivå våga ifrågasätta. Det är bra att försöka föra upp det på grupp- / organisations- / kollektivnivå (vilket det ju finns några exempel på), men det är främst du som kan ifrågasätta vad du och dina polare lyssnar på och det är främst du som kan reagera och starta en motrörelse.
Det är mycket sant att det inte enbart kan kokas ner till individen och dess ansvar, dock är det väl ganska vanligt att folk sätter sig själva som talespersoner för den undergrupp de själva tillhör (ex.vis. "common- och madlib-lyssnare)? Det finns ju vissa som dels försöker skilja äpplen från päron och dels försöker förändra (eller åtminstone ifrågasätta) den bild som presenteras i media och av de högljuddare grupperna. Att de sedan kanske inte får så stort gehör hos den stora massan som helt enkelt (i likhet med den stora massan inom övriga subkulturer) inte bryr sig är en annan sak ;)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-09-26 17:42
Alright gott folk, tack för att ni har lyssnat.

Till er som tycker att jag inte gick på tillräckligt hårt.

Ibland är den bästa metoden att låta personer komma till tals för att låta det uppenbara uppenbara sig, vilket det gjorde i det här fallet. Och personer avslöja sig, vilket också skedde.

Cheers
Ametist - http://www.ametistazordegan.com

2008-09-26 17:46
Ser fram emot att lyssna lite senare idag (eller reprisen i morgon) :)

10-4, over...

2008-09-26 19:48
hon gjorde bort sig ganska hårt

2008-09-26 20:39
Va.. Var hon med där? Finns det något nätklipp?
http://www.myspace.com/choysmusic

2008-09-26 21:39
Hur bra som helst med en debatt. Hoppas ni lägger upp det så man kan lyssna senare.
Vatten är ett farligt gift, vilket omger Visby stift

2008-09-26 22:43
You the man Evo, you the man !
"One good think about music, when it hits you.. You feel no pain..So hit me with music... Hit me with music now!"

2008-09-26 23:31
Annah Björk vs. Hiphop = 0 -1
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-09-27 00:46
känner mig dålig nu men..... jag kan fan itne hitta länken till programmet, haha
JKIBMM

2008-09-27 03:13
Get up, stand up!
Yeah, you know..
Skivsamlare

2008-09-27 11:18
går det repris idag va?
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

Redaktionschef

2008-09-27 12:05
här kan ni lyssna i efterhand

Klicka på 15.00-15.30....
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
Konsertbesökare

2008-09-27 14:44
Lyssnar nu. Jävlar vad hon har svårt att uttrycka sig alltså. Verkar som om hon måste tänka efter innan exakt varje sak hon ska säga.

2008-09-27 18:24

2008-09-27 19:09
Va hon sjukt nervös?

2008-09-27 21:42
det här är tortyr..
http://www.myspace.com/choysmusic

2008-09-28 13:17
Om hon nu ville ha en diskussion: varför inte diskutera med Calle och Marimba?
Varför avsäga sig allt ansvar för att hålla liv i diskussionen för att istället bara gömma sig bakom att hon sagt det hon ville säga?

10-4, over...

2008-09-28 14:34
Kom förbi radioklippet nyss. Det här var ju katastrofalt! hur kan man vara så här dålig på att uttrycka sig?

Finns en sanning inom det som den andra damen sa efter att Björk stack. Hon gjorde oss en tjänst genom att blotta okunskapen som populär media kan ha om hip-hopen, något som alltmer sällan kritiseras, enligt min mening.

2008-09-28 14:56
Har inte läst exakt allt folk har skrivit, så jag vet inte om detta är sagt. Berom ursäkt för upprepning i så fall.

Men exakt som "hedersretalterad" våld, så är det inte kulturen som begår brottet utan individen. De som tar droger eller har en snevriden bild på kvinnor skulle ha det oavsett vilken musik stil de har. Vi måste sluta skylla på kulturer och livstilar, och sätta större ansvar för individernas egna handlingar, för är man en logiskt människa som förstår en annan människas värde samt vilka lagar som gäller så gör man "rätt" för sig.

Vet att min syn på hur invidivden ska ta sitt ansvar inte funkar överallt. Men i Sverige och denna diskussion är den relevant.
Don't be offended
This is all my opinion
Ain't nothing that I'm saying law

2008-09-28 15:02
mabande: ja, det undrar jag också. öht så är hennes självmotsägelse synnerligen intressant. å ena sidan ville hon väcka debatt och tyckte ämnet glömts bort, men tyckte hon slog upp öppna dörrar, och hade inte räknat med reaktionerna som krönikan väckte. att sen, när debatten väl kommit igång inte själv delta i den, illustrerar i mina ögon hur illa insatt hon var, samt också att hon insett att hur mycket vatten hon tagit sig över huvudet. minst sagt ogenonmtänkt.
Konsertbesökare

2008-09-28 15:26
Vilka var de andra som var med i studion förutom Organism 12? Calle nånting och en tjej.

2008-09-28 15:42

2008-09-28 20:21
Det var henne som PSTQ dissade sönder för många herrans år sen som jag inte minns fel.
Vatten är ett farligt gift, vilket omger Visby stift

2008-09-28 21:59
jag råkade missa debatten och nu vill jag lyssna på den. hur gör jag. hjälp. haha. någon som vet?
 Put your faith in your sword, and the sword in the Pole

2008-09-28 22:24
Abbe_:

Läs igenom tråden, nämnts ett flertal gånger hur man går tillväga.
•pave paradise•

2008-09-29 08:46
kan man läsa metro krönikan nånstans?
www.myspace.com/republik16 jaynez mannen

2008-09-29 12:13
....Det står i topicen att det INTE var en krönika i Metro...
•pave paradise•

2008-09-29 12:59
Åh nej.. jag lyssnar nu på Björk i Ametist program.. åh.. jag blir helt obekväm för hon är ju verkligen helt socialt missanpassad?
Människan kan inte ens prata? :/
"Den tjocka killen i Trippel Ett"

2008-09-29 13:07
Haha, hon mördade ju sig själv. Klart hon jobbar på en gratistidning. Låtsasjournalist.
Han var god för fem miljoner, men han valde flaskan – och livet som uteliggare. Det var där han hade sina vänner.<br>

2008-09-29 13:08
Tja, kommentarer om intervjun kan mailas till [email protected] så publiceras de på SR Metropols sajt. Du kan ange ett smeknamn så används det och inte ditt riktiga namn/mailadress.
Ametist - http://www.ametistazordegan.com

2008-09-29 13:16
Organism 12 kanske inte är den bästa att ha i ett sånt här läge ;)
Men i grund och botten har han väl rätt trots allt...

Lyssna gärna på Supreme och gänget när de snackade om detta i Din Gata också.
"Den tjocka killen i Trippel Ett"

2008-09-29 17:28
Stackars hiphopare med hela musikbranchen och världen emot sig.
Ta på er ett par kängor och en condemned 84 tshirt och vandra genom tågstationen så ska ni fan få känna på en smutskastad kultur.
Ni är inga underdogs bara att inse.
Shooo bree
Poet

2008-09-29 18:18
Det handlar inte om att vi skulle vara underdogs, handlar om en smutkastning som pågått i snart 30 år.
At the gates of Eternity...

2008-10-01 00:18

2008-10-01 13:33
...och som vanligt kommer farbrorbla och försöker koppla allting till att det är synd om de högerxtrema. Stackars underdog som får sura blickar när han klär sig som ett slagsmålsskin med bandlogo från en "patriotisk" Oi!-punkgrupp.

3rdsoul - Var inte poängen just att vi skulle försöka att inte generalisera? Självklart finns det mindre genomtänkta personer som gör puckade saker, men varför låta dem stå som mallen för de som inte gör bort sig?

Eylem - Ska vi starta en upplysningssida för hugade krönikörer som vill debattera sexismen inom musiken? Typ ge tips om vilka argument och kopplingar som bör undvikas och vilka argument som kan funka :)

10-4, over...

2008-10-01 13:35
Fick en inbjudan till en facebook-grupp vars medlemmar valt att bojkotta Stockholm City...känns inte som världens smartaste gäng direkt.
•pave paradise•

2008-10-01 19:51
lhabia, varför inte? Är det något man inte gillar så är det klart att man ska bojkotta det om man kan.
http://anjaparson.istheshit.net/
Förresten.. Jag hatar MBFIMG's användare på Whoa! HATAR!

2008-10-01 19:55
Qvanton:

För att det är ett enkelt och fegt sätt att göra det på. Varför inte ge svar på tal, försvara kulturen genom att använda sig av medierna med texter, krönikor etc? Att så många ställde upp på en debatt är en bra sak, att bojkotta City är en barnslig och löjlig sak. Tvivlar på att redaktionen förlorar sömn om nätterna för att människorna de fördömer inte läser deras tidning.
•pave paradise•

2008-10-01 20:29
hur fan ska man bojkotta city? tidningen e ju gratis