Ametist - http://www.ametistazordegan.com
alltså hon gör ju bort sig mer bara..
fan vad less jag blir på henne! kan hon inte ta till sig av kritiken någon jävla gång? känns bara så sjukt!
"Sedan publiceringen har det haglat protester mot att dra parallellen hiphop och våldtäkt. Till stor del stannade debatten vid att reagera mot krönikan och Björks exemplifierande, i stället för att behandla hennes ursprungliga ämne – kvinnosynen i hiphop - helt enkelt för att man inte accepterade hennes argument." vadå stannade? vilken debatt? vilka argument? hahaha..
http://www.myspace.com/choysmusic
Vet att det nämnts förrut, och det är inte kul att pull the race card. Men... det handlar ju i grund och botten om det.
At the gates of Eternity...
Först vill jag bara big up till alla som står upp för musiken! En sak är dock bortglömd som vanligt och det är faktiskt TJEJERNA. Diskussionerna om tjejerna i hiphop återkommer med jämna mellanrum och argumenten är alltid likadana. Bitches and hoes. Stackars brudar som blir accessoarer. Men de kanske inte alls vill dansa med Pharrell? För det som är fucked är den här svenska moralismen som skapar offer. Det är väl Annah Björk som förminskar de här tjejerna till "hål", "slagpåsar" och " tuttar och skakande rumpor som fläskas ut kring männen i videorna". Men det är kanske inte så lätt att acceptera att de faktiskt väljer att vara med...
Why the fuck can't emcees emcee no more?
Producent
2008-09-22 13:44
Här är mitt brev till Annah om någon orkar läsa: "Kära Annah. Jag läste din krönika. Jag förstår varför du är upprörd. Jag vill även få dig att förstå varför så många människor blir upprörda på dig och plötsligt hatar dig efter krönikan. Om man slår på MTV idag möts man mycket riktigt av "tuttar och skakande rumpor som fläskas ut kring männen " . Det stämmer. Dom flesta av dom videorna är till hiphop låtar. Det stämmer. Och det är tyvärr så musikvideobranchen fungerar idag. Sex säljer. Jag tror att kanaler som MTV och liknande, vars intresse endast ligger i pengar, inte skulle köpa in vissa musikvideor om dom inte innehöll minst en snygg brud. Så de jag tycker du borde ge dig på är dom som visar sån här skit, och inte på hiphop-skallarna.
Producent
2008-09-22 13:45
Att media "glorifierar" töntig rap och rnb musik där man pratar om bitches’n’hoes och har lättklädda brudar i videorna, betyder enligt dig att HIPHOP har en skev kvinno-syn? Och att sånna texter och videos skulle leda till våldtäkt och misshandel? Det känns väldigt väldigt långsökt. Det jag tycker känns mer oroande är väl att småtjejer får signaler att det är sådär dom ska vara och se ut. Jag tycker att det är okej att rappa om bitches'n' hoes och ha sånna videos hur mycket man vill. Men är man en artist som spelas på tv och radio varje dag världen över så tycker jag man bör ta ansvar för vad man säger. Likaså har du som journalist ansvar för vad du skriver. Det budskap du för ut med din krönika är i princip att "hiphopare är män som har en så sned kninno-syn att dom absolut är potenciella våldtäktsmän och kvinnomisshadlare. För sån är kvinnosynen i deras värld". Ditt första exempel som du tar är helt otroligt och får mig att vilja spy: "Det är ingen slump att både den ene artisten, som var med då en 15-årig flicka våldtogs i hans backstagerum, och den andre artisten, som misstänks för att ha misshandlat sin unga fru medvetslös, båda är stora inom hiphop." Det du gör när du säger HIPHOP och drar parraleller direkt till våldtäkt och misshandel är att trampa på miljontals människors kultur och vad man skulle kunna kalla min och mina vänners religion. Jag föstår vad du menar men ditt ordval är fruktansvärt. När du skriver sådär sparkar du miljontals konstnärer världen över rakt i ansiktet. Kvinnor och män.
Producent
2008-09-22 13:46
Jag sysslar med hiphop varje dag, och aldrig genom att föra ut signaler om att kvinnor skulle vara mindre värda. Och där hör jag ändå till majoriteten. Hiphop är mer än en sak. Det är mer än vad du hör på radio och ser på tv eller på Hultsfredsfestivalen. Hiphop är ett helt universum och idag finns det tusentals olika stilar. Jag har själv haft sommarkurser i hiphop muisik för barn och ungdomar. Vad tror du jag lär kidsen? "Såhär våldtar man en kvinna bäst!" ???? Det är media som för fram en fucked up kvinnosyn OCH en fucked up hiphop syn! Hemma hos mig har vi valt att ha "skogs-tv". D.v.s vi betalar endast för tv -licsensen. Alltså kan vi inte se så mycket skakande rumpvideos. Inte för att mina föräldrar inte har råd, eller för att dom tror att deras söner ska bli våldtäktmän, utan för att det helt enkelt är skit. Precis som tidningen du skriver för. Hälsningar Björn Jonsson " Sådär
Hennes svar i mailintervjun tar henne vidare på resan uppåt väggarna...
Finns ett antal personer som kommit med saklig och befogad kritik likväl som det finns ett antal som varit osakliga och bara hoppat på henne, men vad gör hon? Säger att det inte finns någon kritik utan bara påhopp - bara ytterligare ett bevis på att hon verkligen inte kan se nyanser eller ens kontraster när hon väl bestämt sig för att någonting är "svart"...
Jag har själv haft sommarkurser i hiphop muisik för barn och ungdomar. Vad tror du jag lär kidsen? "Såhär våldtar man en kvinna bäst!" ???? Dagens :D
seized - Argumentet "
det är kanske inte så lätt att acceptera att de faktiskt väljer att vara med " kan lätt leda till en diskussion om vad som verkligen är fri vilja, vad tjejerna
blivit lärda att de ska välja och vad de väljer att acceptera bara betalningen (antingen pengar eller kändisskap) är den rätta :)
10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Mabande Ja, vad fan är fri vilja? Tycker inte att det räcker för att avfärda det faktum att man lätt stigmatiserar en grupp - som själv inte ser sig som stigmatiserad.
Why the fuck can't emcees emcee no more?
Jag funderade på att bränna ut en skiva med blandad, bra hiphop, och skicka till fröken Björk. Men vet inte om jag orkar det.. Är hon värd det ens? Någon annan kan gärna göra det dock!
"Den tjocka killen i Trippel Ett"
kontrast: jo gört. ha med hey mama med kanye och hälsa från mig.
Jag orkar inte läsa tråden (nej Lisa) för jag blir tvingad att skriva här. Klart man kan generalisera! Uttrycket kultur innebär ju ofta en viss form av generalisering. Vill man påstå att det finns en hip-hop kultur, vilket jag tycker är uppenbart, så är det klart man kan generalisera om dess värderingar. Hur kan man annars prata om västerländska kulturella värderingar, svenska värderingar osv annars, utan att generalisera. Och ja ... hip-hoppen har sjukt dålig kvinnosyn. Det finns även en utbredd homofobi inom den. tack och hej
nej P27 Man kan ju inte tala om svenska värderingar eller kulturella värderingar utan att generalisera nej, för att det finns inget sådant.. Jo visst kan en viss klick som kommer från samma ställe tycka likadant, men din generalisering har så många motsägelser, undantag och motgångar att den inte fyller nåt syfte. Den kanske förenklar en konversation med dig och din polare, men på ett offentligt plattform kan man inte skapa en vettig debatt med dessa klumpiga tolkningar.
Choys P22 All forskning utgår ifrån generaliseringar. Annars skulle man inte kunna dra någon slutsatser om någonting. Undantaget är fallstudier, men även där strävar man efter generaliserbarhet. Mig veterligen tar de flesta debattartiklar i seriös press även de sitt avstamp i just forskningsrön. Vilken offentlig plattform är det du syftar på där man diskuterar saker utifrån en case to case basis?
What it is, it is and what it ain't, it ain't
seized F21 mycket bra poäng! ^^Mabande P31 den diskussionen tycker jag känns mer nedvärderande mot honorna i fråga eftersom man när man påstår att någon blivit lärd att välja som den gör i princip bara kör över personen och omyndigförklarar den. so what om vi är uppfostrade att vilja göra saker på vissa sätt om de val vi gör gör oss lyckliga. (har du läst porr horor & feminister än förresten?) ^^
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Mabande P31 ...plus att det är ett (enligt mig ganska fult) kort som alltid går att slänga i ansiktet på vem som helst som påstår sig vilja något någon annan inte håller med om/skulle välja själv/förstår etc.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
OneTrick F27 Så kan man också se det, men du fattar vad jag menar =D Nu pratar jag inte om bra utförda (även det per definition) analyser om diverse saker där en viss grad av generalisering ingår, utan om den generaliseringen som får kvinnoförnedring att innefattas inom hiphopens ramar. Är det en rättvis tolkning av hiphopen? Och när jag säger offentlig plattform menar jag en öppen diskussion med många personer som deltar.
Choys P22 Varför skulle "kvinnoförnedring" (ditt ordval, jag föredrar "dålig kvinnosyn" ;-)) inte falla inom hiphopens ramar?
Choys Du verkar ha läst fel. Jag har aldrig förnekat att det är en generalisering. Det var snarare min poäng. Sen kan man såklart ifrågasätta hur meningsfullt det är att generalisera osv. Att generalisera är ingen synd i sig och det försvårar heller inga debatter. Men man måste givetvis ta generaliseringar för vad de är. Hon skriver i klartext att hon tycker det finns bra hip-hop också. Så det är såklart inte en kritik som riktas emot alla. Är det en rättvis tolkning av hip-hopkulturen? Absolut! Är hip-hopkulturen värre än andra jämförbara subkulturer? Kanske, kanske inte, men det gör ju inte saken bättre.
om man, nu likt annah ska generalisera, så upplever inte jag att all hiphop är kvinnofientlig eller sexitiskt. faktum är att det är en väldigt liten del av den hiphop som produceras idag som är sexistisk såväl när det kommer till själva innehållet i texterna som hur man väljer att förpacka produkten. det är därför hennes generalisering faller, i alla fall enligt mig. att den hiphop som inte nödvändigtvis handlar om tuttar och rumpor ändå förpackas med inget annat än tuttar och rumpar beror mer på komersiella marknadskrafter och att sex säljer generellt, än att artisten är hiphoppare, och kulturen är misogyn. alltså är hennes tolkning av hiphopkulturen inte heller rättvis. snarare det rakt motsatta. http://www.newsmill.se/artikel/2008/09/23/citys-hiphop-kritik-ar-rasism
Vem fan bryr sig,det är inte raps fel att folk knarkar,det är inte Kent´s fel att folk tar självmord (även om deras fanbase krymper dag för dag). Låt dom snacka,rök en holk,spela på trav eller whatever..Det människor tycker i bloggformat är föga oupprörande.
OneTrick F27 Anser du att det är en egenskap hiphopen (som helhet) har? nej P27 Hur kan det vara en rättvis bedömning? tycker du att det är så?
Hoppas jag inte missat några grejer jag borde svara på eller kommentera, men here goes:seized - Ja, vad vill du att jag ska svara på det? Stigmatisering är väl aldrig bra? :) Att en delmängd av en grupp anser att allt är bra som det är innebär inte per automatik att det är det för hela gruppen eller ens för delmängden själv. Frivillighetsaspekten är alltså inte relevant för diskussionen om hiphopen i sig är misogyn. För: även om "de vill X" är sant innebär det väl inte att det är okej att generalisera det till att "alla vill X"? junkgirl - Det är väl inte bara "honorna"(?!) som kan ha blivit "lärda" vad de ska göra? Även den förment heterosexuelle rapparen som säger att kvinnor är "bitches 'n' hos (no homo)" kan agera utifrån vad som förväntas av honom. Visst är det ett fult argument, men det är på samma nivå som "men de kanske vill det?" i och med att det senare utgår från att vad en (eventuell) minoritet gör av fri vilja ska sätta agendan för den stora massan : / nej - Om hiphop är på samma nivå av misogyni som andra subkulturer kan det ge ganska stora tips om att det kanske inte är subkulturen i sig som är problemet (vilket ju annah björk anklagar den för att vara)? En bättre utgångspunkt är i så fall att ta en funderare varför attityderna tillåts marknadsföras så hårt i / från media och bolag.OneTrick - Ställer samma fråga som Choys: är misogyni ett av hiphopens fyra element? :) 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Choys P22 Ja. Om du med helhet menar överlag. Menar du helhet=allt som någonsin har kunnat definieras som hiphop, så nej. Mabande Vem har sagt något om misogyni?
Utifrån definitionen av misogyni som innebärandes bl.a. "hat / förakt mot kvinnor" så var det nog Annah Björk som sa det först i den här debatten :) 10-4, over...
Mabande P31 Då kanske du ska rikta din fråga till Annah Björk istället för mig.
Redan gjort, men eftersom du och Choys också snackade "kvinnoförnedring" / "dålig kvinnosyn" så tog jag tillfället i akt att fråga dig ;) 10-4, over...
Skivsamlare
2008-09-24 19:46
Yes! In Concert — For the love of music
Mabande P31 Mig veterligen finns det ingen som sätter likamedtecken mellan dålig kvinnosyn/kvinnoförnedring och misogyni eftersom det första inte med nödvändighet innebär det senare. Så vad vi har är att du försöker göra en billig poäng genom att blanda ihop terminologin. Det var väl ganska onödigt?
OneTrick - Okej, eftersom jag inte vill vara felinformerad så tog jag nu och kollade Nationalencyklopedien och Wikipedia och fick fram följande: - misogyni (-gyni´) subst. ~n äv. ~en | ORDLED: miso-gyn-in | hatisk attityd mot kvinnor | HIST.: sedan 1845 - NE - Misogyni är ett hat eller starka fördomar mot kvinnor. Ordet kommer från grekiskans ord µ?s?? (misos, "hat") och ???? (gunê, "kvinna"). I feministisk teori anses misogyni vara en politisk ideologi - liknande rasism eller antisemitism - som rättfärdigar och upprätthåller underordnaden av kvinnor. - wiki Täcker inte de in "kvinnoförnedring" / "dålig kvinnosyn"?bojjan - Tack för länken! Där förändrades min åsikt om Marimba Roney till en klart positivare :) 10-4, over...
WORD MAN!.. Big up!
OneTrick F27 Du får mig att undra, iom att du är så fixerad av orden som används här, vad är det som karaktäriserar den dåliga kvinnosynen inom hiphopen? Är det förbrukningen av vissa ord? Meningar? Texter? Något visuellt material kanske? Skulle vara kul om du hänvisade eller länkade till någonting som är unikt för hiphopen i det här sammanhanget.
One trick
Ja. Om du med helhet menar överlag. Menar du helhet=allt som någonsin har kunnat definieras som hiphop, så nej. Känns som du när du säger överlag 1) syftar på i första hand komersiell hiphop och 2 ) inte tar i beaktning att en låt som inte handlar om tits and ass ändå kanske försöker säljas med tits and ass, och att detta kanske beror mer på komersiella marknadskrafter än att hiphopen skulle ha vad du vill att man kallar dålig kvinnosyn.
jag tror vi kan enas om att viss hiphop har dålig kvinnosyn/ är sexistisk/kvinnofientlig/kvinnofientlig eller what ever. det vi tycks ha problem att enas kring vad detta beror på och jag skulle därför vilja att dom som hävdar att hiphopen är det INTE för att vårt samhälle är ett patriarkat och bygger på ett förtryck av kvinnor som grupp av män som gruopp förklarar hur det ena inte kan ha med det andra att göra. TACK!
Mabande P31 Läs gärna vad jag skrev förut en gång till. Men låt oss ta det igen: Misogyni kan innefatta både kvinnoförnedring och dålig kvinnosyn. Men kvinnoförnedring och dålig kvinnosyn behöver inte per automatik innebära misogyni, dvs kvinnohat. Jag tycker det är väl extremt att t.ex. hävda att alla uttryck av kvinnoförnedring är ett uttryck för kvinnohat. Om du väljer att tycka annorlunda får det stå för dig, jag tror som sagt att du står ganska ensam. Eventuellt kan du hitta sällskap långt ute i de extremfeministiska träskmarkerna. Choys P22 Jag vet inte vad du menar med att hiphopen skulle "förbruka ord"? Jag har aldrig hävdat att dålig kvinnosyn skulle vara något unikt för hiphopen. Dock tycker jag utbredningen (som i frekvent förekommande) och acceptansen som finns inom hiphop saknar motstycke bland modern populärmusik. Och då menar jag både visuellt och litterärt. Eller kan du komma på någon annan musikgenre där det är standard att hyra in mer eller mindre nakna kvinnor som står och skakar röv och agerar allmänt kuttersmycke till musikerna och där det är standard att man hänvisar till kvinnor som horor i texterna? (Ja, jag är väl medveten om att det finns jättemycket undantag men jag orkar helt enkelt inte återupprepa inledningen av diskussionen.) medoria F26 På 1 svarar jag ja. Det är även denna musik som i mångt och mycket representerar "kulturen" utåt och är mest utbred och därmed är det den som i första hand bör avhandlas. Givetvis finns det exempel bland den icke kommersiella hiphopen också men att ta upp exempelvis Necro känns lite väl billigt. På 2 svarar jag nja. I min mening är det visuella en del av "kulturen" också så huruvida texten bokstavligt talat handlar om tits and ass är ovidkommande. Jag tycker till exempel inte att det är mindre objektifierande att försöka sälja bilar med halvnakna kvinnor än det är att sälja porr med halvnakna kvinnor. Tvärtom skulle jag vilja säga att det är mer motiverat i det senare fallet. Självklart beror den dåliga kvinnosynen inom hiphop på att vi lever i ett patriarkat. Har någon hävdat att den beror på något annat?
Medoria Jag hade lite svårt att tolka ditt sista stycke så jag ber om ursäkt om jag feltolkade dig och därmed missade att svara på din fråga.
Och innan någon kissar på sig i sina baggypants vill jag klargöra att JA man kan lyssna på Necro ironiskt. Jag gör det själv.
One Trick: ja och eftersom det är just den musiken, som kanske anses representera hiphop verkligen är det. om man ska vara rättrogen. ingen musikgenre som populariserats de senaste femtio åren har undgått att i och med den processen förlora en liten del av sin själ, och jag personligen skulle inte kalla det som spelas på mtv och andra tvkanaler för hiphop, även om jag är medveten om att många uppfattar det som hiphop. i mina ögon är det hippop, dvs kommersiell hiphop. och jag är fortfarande av uppfattningen att den är kvinnoförnedrande, med allt vad det innebär av rumpor och tuttar or what have u, är felaktig. det beror mer på komersiella marknadskrafter i sig än på musiken.
Choys Det är en rättvis bedömning utifrån texters innehåll, hur kvinnor presenteras i videos och i andra kulturella yttringar. Mabande Jag förstår din poäng. Kvinnoförtrycket är utbrett och existerar i, i princip, alla kulturella sammanhang. Dock så har jag aldrig påstått att hip-hopkulturen inte är värre än någon annan. Jag skrev -kanske, kanske inte - för att slippa ta ställning till det. Men om du tvingar mig bekänna färg så måste jag nog säga att den är värre än de allra flesta. Det som gör den här debatten så svår är problemet att ringa in begreppet hip-hop eller hip-hopkultur. För mig är den slutgiltiga produkten, videos t.ex., ett uttryck för och av hip-hopkulturen. Jag bryr mig inte om det inte är Snoop själv som har regisserat. Jag förstår att man känner sig orättvist påhoppad om man själv definierar hip-hop som de fem elementen och anser att MTV-videos är något helt annat. Då har vi olika definitioner av begreppet hip-hopkultur helt enkelt.
onetrick: Tack för ett underbart skrivet inlägg! Precis det jag ville skriva men jag är inte lika vass som dig. Mabande: Anledningen till att jag inte svarat är för att vi kom ganska bra överens genom PM men faktum kvarstår att helt plötsligt när den här debatten kommer upp så lyssnar helt plötsligt ingen hiphopare på sexistisk hiphop utan då är allt man lyssnar på common och Madlib... Necro lyssnar man ju bara på för att det är skoj och hans video där han sätter på porrstjärnor den är bara rolig! Jävla pk! Sen går man in i blandat forumet där man kan läsa om en tjej som vill veta hur hon inte ska bli kallad luder och blir bemöt med diverse kommentarer. En annan snubbe undrar om det är okej för hans ex att bli ihop med hans kompis hade det varit det omvända hade ingen jävel brytt sig.Allt det här på Sveriges största hiphopcomunity. Givetvis handlar det här inte om hiphop utan samhället i stort men kass attityd inom hiphopen verkar mer acepterat än inom punk,pop,techno och andra scener jag har har en viss insyn inom Som vi snackade om, vi har ett ansvar som kollektiv men när det hettar till så vill ingen kännas vid det. Jag vet med om att alla hiphopare inte är sexistiska svin men samtidigt så förmedlar vi ändå en jävligt konstig bild genom vår kultur, oavsett hurvida du lyssnar på Necro eller valfri mtv-snubbe så är det fortfarande DIN kultur som blir smutskastad. Det är DIN kultur som kommer få skit genom krönikor som den här. Så länge du inte tänker göra någonting åt det så har du ingen anledning till att gnälla på hennes krönikor. Helt plötsligt handlar det om individnivå en av världens största kulturer kan inte dras ner till den nivån. Där i ligger min kritik inte mot er som vill förmedla en fin bild av hiphop men eran bild är tyvärr lite skev gentemot verkligheten. jag personligen skulle inte kalla det som spelas på mtv och andra tvkanaler för hiphop Varför inte då? Vad ger dig rätten att definera en kultur? Är inte Lil wayne hiphop? Jo han är så in åt helvete hiphop. Förra året så sa erkännt duktiga människor
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."
ag personligen skulle inte kalla det som spelas på mtv och andra tvkanaler för hiphop Varför inte då? Vad ger dig rätten att definiera en kultur? Är inte Lil wayne hiphop? Jo han är så in åt helvete hiphop. Det är liksom inte upp till dig att säga en sådan sak. Det är oväsentligt om en backpacker brud från sverige tycker att det inte kan kallas hiphop. Är snoop hiphop? Eller slutade han vara hiphop efter doggystyle? Så jävla less på att folk inte låter scenen utvecklas. Hiphop ÄR lil wayne det ÄR rick Ross, det är all jävla sexistisk kommersiell dynga huruvida ni vill det eller inte. Efter alla har insett det DÅ kan vi börja jobba mot en positiv attityd då kan vi se till att vi går framåt. I
Ber om ursäkt om jag upprepar det som redan har sagts men jag är lite full och har inte hängt med disskutionen sen jag och mabande skrev på sidan innan så jag antar att mitt inlägg består av gojja
Skivsamlare
2008-09-25 07:30
bojjan - Tack för länken! Där förändrades min åsikt om Marimba Roney till en klart positivare :) Eller hur!
Yes! In Concert — For the love of music
OneTrick F27 För att vara så petig med ord och begrepp så är du själv väldigt klumpig i dina ordval, vadå "standard"?? Sist jag kollade så var nakna kvinnor en "standard" inom popen, såväl som housen, såväl som, rocken, raven, actionfilmerna, osv så det är inget som hiphopen har till sig själv. Sen.. hahaha Necro? Om du kan lyssna på honom "ironiskt", då antar jag att du har sett hans musikvideos där han har sex med massa kvinnor, pornostyle, så det borde inte vara svårt för dig att förbise resten av sexismen som existerar överhuvudtaget. Då kommer vi till texterna, som jag tycker Evolution förklarar väldigt bra i krönikan :Musik är en källa av kreativitet och ett av hiphoppens kännetecken är att den speglar omvärlden. Är det fel på texterna kanske man ska gå ett steg längre och fråga sig varför den här personen valde att göra en låt som är nedsättande mot kvinnor. Var han verkligen så desperat efter pengar? Varför var han det i sådana fall? Och varför rappar den där gruppen så aggressivt, varför är de så arga? Hiphop har enormt inflytande idag och är allt annat än homogent. Det är vackert, fult, hemskt, politiskt, inspirerande, tramsigt, bra, dåligt, avslappnande, aggressivt, skruvat, roligt, poetiskt. Trots det så förnekar jag inte det vulgära i språket som en del rappare använder. Själv håller jag mig borta från att använda mig av ord som bitch, slut, hoe, tramp, skank, när jag skriver mina texter, kan det bero på att jag var uppfostrad av 1 mamma och 2 systrar? kanske..
Choys P22
Med standard menar jag att jag inte kan minnas senast jag såg en hiphopvideo som inte innehöll detta element. Jag har sett jättemånga popvideor som inte innehåller dito, därmed ser jag det inte som standard inom den genren.
Jag ber om ursäkt om du tolkade mitt inlägg som att jag är Necros största fan och därför följt och supportat exakt allt han gjort genom åren. Så är inte fallet.
Själv håller jag mig borta från att använda mig av ord som bitch, slut, hoe, tramp, skank, när jag skriver mina texter, kan det bero på att jag var uppfostrad av 1 mamma och 2 systrar? kanske..Good for you!
Även om R0feman var full när han/hon skrev inlägget är det helt klart läs- och framförallt tänkvärt.
Jag håller med. Och jag får kolla in R0femans kommentarer när jag själv inte är så full..
Rofeman: det är väl klart att det måste finnas utrymma att kritisera såväl den egna kulturen, som även krönikor som kritiserar den egna kulturen. det ena förtar inte det andra. framförallt känner jag att anledningen till att björks krönika fått så mkt kritik beror på uppfattningen att hon tycks ha en annan bild av vad hiphop är och står för än dom som kritiserat henne. att då kritisera henne kanske är ett sätt för dem att göra henne uppmärksam på just detta. sen vem som har rätt eller fel är totalt omöjligt att avgöra, men att inte kritisera för att istället självrannsaka sig är att i mina ögon göra det väldigt lätt för sig själv. jag rannsakar mig själv så gott som dagligen när det kommer till vad jag lyssnar på och varför, och kanske är det just det, att folk faktiskt gör det men att björk inte tagit med detta i beräkningen, som gör folk så provocerade. jag kan ha missförstått ditt inlägg och i så all är du mer än välkommen att förklara hur du menar.
Redaktionschef
2008-09-26 15:04
Hoppas ni lyssnar på "en kärleksattack på svensk hiphop" nu ... klicka på bannern här i forumet så går radion igång.
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013| I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!