I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Krönika: Dags att reagera mot smutskastningen av hiphopkulturen

Svensk Hiphop - Allmänt

Admin

2008-09-18 11:41

Krönika: Dags att reagera mot smutskastningen av hiphopkulturen

Från bloggen:

Hiphopkulturen har alltid fått ta skit i olika former. Senast under onsdagen i en obskyr, nära döden gratisblaska i Stockholm. Inte Metro. Skribenten påstår att hiphoppen är ansvarig för den misshandlade kvinnan i trappuppgången och en tjej som ska ha blivit våldtagen i samband med en konsert.
....

Läs hela krönikan här.

The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2008-09-18 11:59
Fett skrivet!
http://www.myspace.com/choysmusic
Webmaster

2008-09-18 12:10
Riktigt bra Evo!

2008-09-18 12:34
Riktigt bra skrivet, skönt att det inte bara lät som ett aggressivt motsvar så att de skulle få vatten på sin kvarn utan att du faktiskt hade riktigt bra saker att säga. Kul att se!
tankefoda.wordpress.com
365citat.wordpress.com
Webmaster

2008-09-18 12:41
Ja, riktigt bra.
alternativeto.net | whoa.nu | olaj.se | 27kb.se

2008-09-18 12:42
Bra sagt, kanske borde maila Stockholm City?
Follow the dao, right about....NOW!

2008-09-18 13:02
Man får väl sluta o lyssna på hip hop o reggae så man inte själv slutar som knarkare, våldtäktsman, hallick och övrig grov brottslighet.
Men allvarligt talat så undrar jag varför just en sådan åsna ang STHLM City bevakar musik eller hip hop överhuvudtaget? Sen att vederbörande fortfarande är hyfsat ung är beklämmande! Jag menar att om det varit nån gammal och bitter har jag haft översende, hör liksom till.
Mkt bra krönika från Admin här!

2008-09-18 13:20
Sjukt bra skrivet - jag läste och tänkte "det är precis vad folk som kan hiphop tycker, men kanske inte alltid lyckas få fram"

Imponerad!
Instead of having "answers" on a math test, they should just be called "impressions," and if you got a different "impression," so what, can't we all be brothers?<br><br>

2008-09-18 14:05
Bra skrivet mannen.
Homies "Gå och hacka knark istället tönt"
Redaktionschef

2008-09-18 14:07
Yeah .. kunde inte ha skrivit det bättre själv. Många bra poänger.
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!

2008-09-18 14:08
strålande evo! keep up the good work!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-09-18 14:14
Aint nuthin 2 it

Gangsta Rap made me do it
Nu finns all min musik samlad på ett ställe!!
Givetvis gratis
usershare.net/orismusik

2008-09-18 14:17
Jävlar vad bra det var.
Trodde inte att jag skulle orka ta mig igenom halva den där boken, men det var så intressant och bra att jag var tvungen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Manager

2008-09-18 14:18
Väl rutet, men borde inte det publiceras på något annat ställe än whoa? Här lär du bara få en massa ryggdunkar av likasinnade som redan vet allt det där.
Redline!

2008-09-18 14:32
håller med. mer publicitet borde den få. Ballt om du skulle kunna, på något sätt, få upp det i samma tidning,
http://www.myspace.com/choysmusic

2008-09-18 14:51
Det där var riktigt snyggt :)
Håller med om att den borde publiceras på något annat ställe också.. världen måste se
No cake for the impurity!

2008-09-18 15:18
bra rader kompis. däremot så tycker jag att du gott kunde namngett både tidning och skribent. om man publicerar en artikel i en tidning som sthlm city (?) får man stå för vad man skriver samt ta till sig kritiken man kan få för det. det är väl snarare regel än undantag i den branschen. dessutom tycker jag gott du kan skicka in hela artikeln till sthlm city och se ifall de publicerar den
vadå? jag dyster?

2008-09-18 15:43
Church!

2008-09-18 16:12
Riktigt jävla rätt

2008-09-18 16:21
"Det sägs ibland att hiphoppen har dålig kvinnosyn, är våldsam och romantiserar droger" 1. dålig kvinnosyn = förslag Necro, våldsam = förslag Jedi Mind Tricks, romantiserar droger = förslag Ken.

Lol ;). skämt åt sido. jag tycker iofs inte att hiphopen ska känna nån börda från att behöva ta nått samhällsansvar...det var ju bara i början det handlade om det...då det faktiskt var en kultur...nu känns kulturen lika med noll och musiken är det som lever kvar...
leverera bra musik..det är väl det hiphopen och vilken annan jävla musikgenre som helst borde va mest preoccupied med...sedan ligger det väl snarare på föräldrar m,m att få sina kids att förstå att man kan gilla Vinnie Paz utan att tycka att jihad är en bra idé. Man ska ju kunna lyssna på Illegal commercial med Looptroop utan att gå ut och klottra på folks egendom efteråt. Jag kan lyssna på kommunistisk och nazistisk musik utan för den sakens skull bli commie eller nasse.
Folk är för dumma och pubertila ...det handlar snarare om det än att en viss musikgenre är "ond".

//C
When the authorities warn you of the dangers of having sex, there is an important lesson to be learned. Do not have sex with authorities.

2008-09-18 16:29
Det är en hel del andra som också reagerat:
marcus.justdet.se
kinkyafro.se
www.rodeo.net
konstellerporr.com
goddamnit.se
stilarnasstilare.blogspot.com

Okej att jag kanske är jävig, men den vi har uppe käns ändå som den bästa ;)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-09-18 16:43
Insåg precis att jag glömde Axel Björklunds inlägg i debatten också: pastan.nu

10-4, over...

2008-09-18 16:53
Håller med ovanstående. Kunde inte göra annat än att hålla med. Skitfett verkligen.

2008-09-18 17:01

Tyvärr så är många av anklagelserna mot musiken sanna. Finns det någon annan musik genre där glorifiering av våld/drogförsäljning och kvinnoförakt är lika framträdande? Av dagens artister är det endast en minoritet som håller sig utanför ramen. Det är utom tvivel att musiken har en negativ inverkan på ungdomar.

2008-09-18 17:04
Kan du utveckla vad du menar med "Det är utom tvivel att musiken har en negativ inverkan på ungdomar"? Det verkar som att du hävdar att en person som lyssnar på gangstarap kommer bli "gangster".

10-4, over...

2008-09-18 17:11

"Det verkar som att du hävdar att en person som lyssnar på gangstarap kommer bli "gangster""

Självklart är saker och ting inte så enkelt. Men man måste förstå att barn och ungdomar påverkas av både musik och film. Romantisering av våld och droger kan väl knappast ha en bra inverkan.

Moderator

2008-09-18 17:19
Riktigt bra skrivet!
Följ mig på Twitter @MexxiInnuce

Och checka:http://www.innuce.nu

2008-09-18 17:28
soundbwoy
* "Men man måste förstå att barn och ungdomar påverkas av både musik och film."
- Javisst, men är musiken alltid en större influens än barnets omgivningar - och i så fall: borde det inte finnas väldigt många fler amerikanska, vita, medelklassungar som startar gäng och gör drivebys?

Ett barn som lyssnar på gangstarap och har en instabil och kriminell familj kommer troligtvis också bli yrkeskriminell på någon nivå, medan ett barn som lyssnar på gangstarap och vars familj är laglydig och stabil kommer troligtvis också att bli laglydig - trots gangstarapen.

Visst kan barn både "räddas" och "fördärvas" av musiken, men de är i klar minoritet och har få andra influenser.

10-4, over...

2008-09-18 17:35
Hiphopkulturen har alltid fått ta skit i olika former. Senast under onsdagen i en obskyr, nära döden gratisblaska i Stockholm. Inte Metro. Skribenten påstår att hiphoppen är ansvarig för den misshandlade kvinnan i trappuppgången och en tjej som ska ha blivit våldtagen i samband med en konsert.
....

om man vet vem det handlar om så ligger det väl snarare närmare till hands att skylla på reggaemusiken i såna fall hehe...

egentligen förstår jag inte varför folk bryr sig så jävla mycket om vad någon idiot som fick sin journalistexamen från ett kellogspaket tycker om den musik som dom lyssnar på. är det så svårt att bara skita i det? det lyckades ju punkarna alldeles utmärkt med! till skillnad från punkarna så kan ju ni hiphopare glädja er åt att er musikstil (eller "kultur") säljer enorma mängder skivor och syns dagarna i ände på såväl TV som radio. hiphopen är överlag accepterad, att det fortfarande finns några ljushuvuden som uttrycker sig med mindre kloka ord om genren kanske är något som man kan lära sig att leva med? hiphopen är överallt på topplistorna och i modevärlden, vad mer begär "ni"? ni är ingen stackars förtryckt grupp som hela tiden kämpar i motvind. killen som skapar musiken om hur han måste hustla sig fram genom livet kanske gör det, men du som inte behöver göra annat än att köpa och lyssna på musiken gör inte det.

jag har aldrig någonsin i hela mitt liv varit med om att någon blir påhoppad och förhörd om sin kvinnosyn, åsikter om vapen eller bling-bling för att personen ifråga tycker om hiphop. kom igen för fan...t o m min 50+ hårdrocksfarsa har en 50 Cent skiva i bilen. min flickväns brorsa som kört epa-traktor och går på dansbanan i skånes vildmark på helgerna pumpar "Still D.R.E"! det är inte synd om er! GET OVER IT!

Webmaster

2008-09-18 17:36
Om man vill att fler ska se inlägget och inte bara "vi som redan vet det här" ..

Pusha
Länk till http://www.pusha.se/dags-att-reagera-mot-smutskastningen-av-hiphop

Posta på fejjan, maila till mormor :)

2008-09-18 17:45
Grymt, sanningen ligger på bordet!

Pusha, pusha !
Klockan är tio över tio.

2008-09-18 17:48

Det är väl klart att musiken inte påverkar mer än omgivningen.

"borde det inte finnas väldigt många fler amerikanska, vita, medelklassungar som startar gäng och gör drivebys?"

Om man blir kriminell eller inte styrs av andra faktorer än vilken musik man lyssnar till men det betyder inte att individen (framförallt barn) inte påverkas av musiken de lyssnar på. Det är ju tydligt att vi i vårt samhälle gärna imiterar kändisar, framförallt genom klädsel men även beteende. Om människan inte påverkats/reagerat på ljud och bild skulle exempelvis reklam inte fylla någon funktion. Många artister är väldigt negativa förebilder för barn och ungdomar.

"Ett barn som lyssnar på gangstarap och har en instabil och kriminell familj kommer troligtvis också bli yrkeskriminell på någon nivå, medan ett barn som lyssnar på gangstarap och vars familj är laglydig och stabil kommer troligtvis också att bli laglydig - trots gangstarapen. "

Det är sant...

Jag lyssnar själv på hiphop och jag älskar musiken och kulturen men jag samtidigt är det väldigt få artister som jag har respekt för. Jag förstår att folk kritiserar och ogillar hiphopen, och det för att musiken utgörs av ignoranta människor med primitiva åsikter gällande kvinnor och samhället.

2008-09-18 18:04
Källa på att Paul McCartney skulle slagit någon utav sina fruar?

2008-09-18 18:55
Yammamutto - Vassego': dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=582376 (nog för att det inte är utrett i rätten än, men det betyder bara att det har lika mycket substans som anklagelserna i city-krönikan).

soundbwoy - Javisst påverkar musiken, men främst som bekräftande faktor: någon som är sorgsen får en bekräftelsekick av att lyssna på sorgsen musik, nån som ska festa lyssnar på upptempomusik, någon som ska ut och slåss lyssnar på aggressiv musik.

Att lyssna på en viss typ av musik när man är i "fel" sinnesstämning för den brukar ofta inte gå hem (även då det ibland funkar för att man lyckas väcka minnet av en händelse som tar överhanden).

10-4, over...

2008-09-18 20:22
"musiken utgörs av ignoranta människor med primitiva åsikter gällande kvinnor och samhället."
möjligt, men ansvaret ligger ju knappast på musikgenren. Det faller ju på sin egen orimlighet. Det ligger naturligtvis på individen själv. Jag vet inte inte varför mitt inlägg tidigare blev borttaget men det är ett vanligt problem i Sverige.
When the authorities warn you of the dangers of having sex, there is an important lesson to be learned. Do not have sex with authorities.

2008-09-18 22:12
Bra skrivet.
Vatten är ett farligt gift, vilket omger Visby stift
Promotor

2008-09-18 22:43
Den tjejen lär inte ha det lätt i livet ett braaaa tag framöver asså :/ bra skrivet!!!

2008-09-18 22:49
Skrev precis till henne i ett mail + kommentar:

Hej Annah.

Jag har en magisterexamen i medie och kommunkationsvetenskap. Saken är den att genom alla studier och forskning som har gjort på hög nivå världen över av forskare har det visat sig att våld inte korrelerar (har inget direkt samband) med det innehåll man återfinner i vissa hiphoptexter/videos osv med våld mot kvinnor. Fler än du Annah har funderat kring detta vilket är bra, för då har man kunnat slå hål på sådana tankar som du har.

Man har inte ens kunnat dra direkta samband mellan våld på film och våldsamhet hos människor. Det finns väldigt många bakomliggande sociala och psykosociala såsom psykologiska faktorer bakom våld.
Du borde kanske knalla ner till karlavägen och in på Journalisthögskolans bibliotek och be att få bläddra i avhandlingar, forskning och litteratur i just detta ämne?
Ametist - http://www.ametistazordegan.com

2008-09-18 22:55
det roliga med hennes krönika är att hon likställer reggae med hiphop som i budskap helt skiljer sig åt. och att den hiphopartisten det handlar om nog gjort flest låtar i svensk hiphop som står på kvinnors sidor. dessutom friades han. och reggaeartisten eller snarare popartisten är inte dömd ännu och det är väldigt mycket lurt kring den händelsen.

vad hette den där journalisten som åtalades för pedofili på tv4 förresten.. är anna också pedofil?

Webmaster

2008-09-18 23:27
Borde fan komma en "ursäkts" krönika på det där eller nåt .. suck.
Groupie

2008-09-18 23:35
You tell her Ametist :)

Jag undrar om hon är medveten om att hon precis har hamnat i samma fack som de som på femtiotalet trodde att serietidningar och dansband skulle leda ungdomen i fördärvet.
Den här veckan började bra sa han som blev hängd på måndagen.

2008-09-19 00:09
Ripoff
ungdomsbrottsligheten har ju ökat lavinartat sedan den tid då serietidningar och dansband introducerades för svenska ungdomar. hur förklarar du det?! :)

2008-09-19 08:57
Är det någon som tror att reaggeartisten är oskyldig?! Visst Innocent until proven guilty men va fan, blod på insidan av dörren?!

Hiphopen får en massa skit men har vi ett ansvar som kollektiv? Jag tycker inte det. På något sätt så är jag värsta ärkeliberalen i den här frågan. Jag tycker att varje individ får ta sitt ansvar när det kommer till sina handlingar. Men det är ett samhällsansvar. vi måste se till att sånt här inte händer.

Tyvärr är hiphopen våldsam, varför finns det ett romantiskt skimmer över vapen och droger inom hiphopsvängen? Förvisso sjöng punkarna om lim och fylla men inte alls i samma utsträckning som gangsterromantik finns utspritt inom hiphopen. Har vi ett ansvar gentemot kidsen? Tycker du inte det Mabande? Vuxna människor som rappar om crack och pistoler, det är min verkligehet blabla varenda interjuv i source och XXL ser exakt likadana ut. Är det den bilden vi förmedlar av våran kultur så är det inte så jävla konstigt att folk tror att det är så det är. Jag tycker fan i mig att hiphopen har sig själv att skylla. Du ser aldrig interjuver med indiepopare som säger att dom ska ta livet av sig så jävla mycket och att det är så jävla rätt att göra det. (här gör jag ett antagande att det finns mer sucida tonåringar som lyssnar på indie än hiphop) Så vad kan vi i Sverige göra för att förändra något som är 1000 gånger större än oss själva? Det har jag inte en aning om det kanske räcker med att DN skriver att alla hiphopare inte är dumma så är ju allt som vanligt igen...

Artister har ett ansvar! Ni på whoa gör ett skitbra jobb med att förmedla en annan del av hiphopen men tyvärr finns det massa jävla människor som inte gör ett skit. Speciellt amerikanska artister.

Så nu kommer någon svara mig men det finns hiphop som inte är gangsterromantisk blabla ja jag vet men tyvärr tycker jag den oftast är rätt tråkig.
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."

2008-09-19 11:28
R0feman
* "Har vi ett ansvar gentemot kidsen?"
- Jajjemen! Både att försvara hiphopen mot påhopp som det från Annah Björk och att försvara hiphop från att bli synonymt med de åsikter som uttrycks av rappare inom en eller ett par subgenrer.

* "Tyvärr är hiphopen våldsam, varför finns det ett romantiskt skimmer över vapen och droger inom hiphopsvängen?"
- Nja, nu gör du samma misstag som Annah Björk och blandar ihop den mest pengagenererande delen av hiphop (som syns på MTV) med hiphop över lag. Visst att det finns ett drogromantiserande, men det är inte värre än rockens 60-70-tal, i och för sig skulle jag snarare kalla det normaliserat brukande där rapparna använder cannabis iställer för sprit.

* "Är det den bilden vi förmedlar av våran kultur så är det inte så jävla konstigt att folk tror att det är så det är. Jag tycker fan i mig att hiphopen har sig själv att skylla."
- Om XXL och Source är inriktade på pangpangrappare betyder det ju inte att Wallpaper eller Stopsmiling tar upp samma folk (det finns säkerligen någon / några amerikanska tidningar som bara kör conciousrappare också, men de har jag inte råkat på här i sverige), så det är inte som att alla visar upp samma sak (ett svenskt exempel är ju Ametist här ovan, som i sitt program tar upp lite av varje och därmed visar upp en bredare / mer nyanserad bild av hiphop).

* "Du ser aldrig interjuver med indiepopare som säger att dom ska ta livet av sig så jävla mycket och att det är så jävla rätt att göra det."
- Nja, indiepopen är ju inte så suicidal av sig, men om vi tar emon istället (för att ta en genre där det är en större samstämmighet mellan låtinnehållet än i indiepopen) finns det en ganska utbredd nedstämdhetsromantik över stora delar av den där det både i intervjuer och låtar frossas i misär och död.

* "Så vad kan vi i Sverige göra för att förändra något som är 1000 gånger större än oss själva?"
- Vi som gillar hiphop får visa upp vilken hiphop vi gillar och vi kan gärna försöka få till en debatt kring mediesynen på hiphop.

Artister har ett ansvar!

Jajjemen! Det är inte musiken som är ansvarig för hur "artisten" uttrycker sig, utan "artisten" har ett ansvar för hur den skapar sin musik.

10-4, over...

2008-09-19 11:52
grymt bra att många reagerar! keep it up!

2008-09-19 11:54
Artister har inte alls ett ansvar. Precis som att företagen inte har ett ansvar annat än att leverera vinst åt aktieägarna har artisterna inget som helst annat ansvar än att ge ut bra musik. Det är ju det som är deras levebröd och det är därför vi vet om dem.
Däremot, om man väljer att ta på sig ett socialt ansvar, t ex Common, så är det först då man får det, med allt vad det innebär. Micheal Jackson tog på sig ett socialt ansvar och kunde sedan inte leva upp till det och började antasta små barn. Looptroop vill ta ett socialt ansvar på något skevt sätt och det är väl därför man kan kritisera dem för att underblåsa pubertila tonåringars benägenhet att vilja förstöra andras egendom.

Nej handlar det bara om musik stannar ansvaret hos konsumenten, naturligtvis den som lyssnar. Det är mitt ansvar att kunna lyssna på Ultima Thule och inte därefter gå runt och haila eller på Knutna Nävar och inte vilja skicka folk till Gulag efter det.

Dot.

2008-09-19 12:05
SwingKid - Å andra sidan så presenterar ju du dig själv som "Frihetligt Höger, Kapitalist, Individualist" också, så det är väl självklart att du inte tycker någon har ansvar för vad de säger / gör, förrän de säger sig ta ansvar för det eller får betalt för det? ;)

Visst har även konsumenten ett ansvar och det ansvaret är större än musikernas, men musikerna har ändå ett ansvar för vad de säger / gör genom sin "idolstatus".
"Artisterna" säljer en livstil och som "kapitalist" borde du väl förstå reklamens enkla regler?

10-4, over...

2008-09-19 12:16
Mabande: Helt korrekt. :)

Alltså visst, den dagen man blir någon som någon annan ser upp till, oavsett om det är en politiker eller musiker vi pratar om, så får man ju ett ansvar på så sätt. Artisterna säljer först och främst sin musik, men det beror ju en del på vad det är för produkt de säljer. 50 cents produkt skiljer ju sig enormt från Looptroops, inte bara när det gäller musiken utan också vad de snackar om och hur de marknadsför sig själva. I Looptroops fall (kanske inte så mycket de nyare grejerna) så inkluderar det så mycket mer än bara musiken, typ hur man i Illegal commercial vill få lyssnaren att känna nån form av sammanhörighet bla bla.. man sprider ett budskap medans Fiftys budskap är typ "knulla grymt mycket brudar och slå sönder dom som går på dina adidas".

Om jag sjunger eller rappar om kärlek eller om jag gör det om hur "Sweden make bombs and export them to poor nations, causing war and starvations" och andra dumheter så är det ju också en stor skillnad.
Men det grundar sig i att många svenska tonåringar inte kan ta eget ansvar utan "blir" till det de lyssnar på. Tragiskt.

2008-09-19 12:27
Visst är det en stor skillnad på vad din musik propagerar för, men det gör ju inte att du har mindre ansvar för vad den innehåller.
Producerar du kokosflingor så är det på ditt ansvar om det finns spår av jordnötter i dem och producerar du musik är det på ditt ansvar om den innehåller misogyna strofer.

10-4, over...

2008-09-19 12:36
Men "misogyna strofer" kommer ju alltid finnas, i all musik och i alla sammanhang. Man måste ju vara ganska renlärig konservativ kristdemokrat eller sverigedemokrat för att tro något annat.
Jordnötterna i kokosflingorna går att ta bort, och om det inte gör det går det att sätta upp en varningstext för de som är allergiska.
Det som är kul med varningstexterna på hiphopmusik och annan "rebellisk" musik är att de slåss för att FÅ ha en sånn text för det har blivit bra reklam för det de säljer :).
Som sagt "misogyna strofer" kommer det alltid finnas, och har alltid funnits, gott om. Det är upp till individen att kunna distansiera sig från musikens politiska budskap och musiken som sådan alternativt upp till föräldrarna att påverka detta om individen är omyndig.
Någonting annat är bara orimligt ...

2008-09-19 12:58
Jag kan hålla med Anna om glorifieringen till droger.

Organism 12 - Vem är jag? är väl ett tydligt exempel? Det lilla talet han drar i början om att hela uppsala ska tända sina spliffar

eller Latin Kings "Mixa Zutten"

Hursom. Jag lyssnar på hiphop vare sig dom glorifierar drogerna eller inte