I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur fan pallar folk jobba?

Övrigt - Blandat

2010-07-17 13:04
det är väl inget fel att slacka. men det e najs med rutin också. tyvärr har inte alla den förmånen i sitt liv.

Toastare

2010-07-17 23:29
MRsalesman, nej nej.. i Göteborg började jag plugga till "bild & form"-lärare, men hoppade av efter ett år. Sen läste jag en termin fritidsledare och hoppade av.
SEN började jag plugga min 2-åriga utbildning som jag tog en examen i och sen fick jobb efter och därför flyttade jag upp till Stockholm. 24.000kr i ingångslön är rätt bra för 2 års utbildning.
Men sen blev ju läget kritiskt på marknaden och jag valde att söka till lokförare när jag blev arbetslös. Jag märkte ju att det var svårt att få jobb, så antingen hade jag byggt på utbildningen jag redan hade.. eller gjort som nu, valt helt nytt.
Nu pluggar jag ju bara 3 terminer och får ännu bättre lön när jag är klar. Plus att de ser till att vi inte har "lov" mer en en månad under sommaren, så man måste jobba för att få ihop det med CSN.
Plus att när det gäller lokförare så är den arbetsmarknaden mer säker än grafisk formgivare :)

Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2010-07-17 23:30
MRsalesman, sen skrev jag ju att alla inte kanske orkar, eller kan, eller vill plugga vidare.. finns ju massor som inte har råd. Det kostar ju en del att plugga om man t.ex har familj och ska gå ner från lön till studielån, trots tillägg osv.
Jag skyller allt på Emma!
Graffare

2010-07-17 23:36
Om jag hade ett jobb skulle jag softa där

Producent

2010-07-20 13:53
Har själv haft lite samma fundering som TS.
Dock är ju inte alla jobb idag obligatoriskt heltid utan man kan ju idag hitta en hel del jobb på deltid/halvtid osv.

Sedan beror det ju på vad man har för jobb också. Om man har ett jobb man verkligen gillar som inte känns allför krävande, och som ligger i närheten av ens bostad, eller ett sådant jobb som TS beskrev.
För att inte glömma att man faktiskt vänjer sig också (känns mkt mer tungt om man ej är van att jobba).

Själv jobbar jag halvtid och har nära till jobbet men skulle mkt väl kunna tänka mig fler timmar. Dock känns 8-17 för mkt för vem som helst.
6 timmar om dagen känns mer lagom, inte för att jag är lat utan mer för att jag ska kunna må bra i längden och kunna utföra jobbet på ett bra sätt de timmar jag jobbar.

2010-07-20 16:55
Ja 6h är ju helt ok..
prinsen i hundkostym.
HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!

2010-07-22 01:22
Kul att tråden blev så populär ändå :)

2010-07-22 03:18
Efter att ha blivit våldtagen i röven tillräckligt länge så töjs rövhålet ut och vänjer sig.

2010-07-22 10:13
.. och efter att ha suttit på röven för länge blir den igengrodd och går inte längre att använda? :)
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.

2010-07-22 21:02
my name is xelly smelly

2010-07-22 21:34
Känns som att varje person som pratar om att "det finns jobb som inte är tråkiga och du har jätte bra förmåner etc etc etc" verkligen menar att alla har samma förutsättningar, uppfostrad i en familj med en stabil ekonomi så att barnen har super-förutsättningar inom skola osv. Nu menar jag såklart inte att det bara är "välbetalda" jobb osv som skulle vara roliga/ att man trivs.

Jag själv hatar mitt jobb (telemarketing). Jag både går i skola och jobbar på sidan om 3-4 dagar i veckan på kvällen. Jobbigt som satan när det blir 3-4 dagar man jobbar utöver skolan, det blir i princip som 3-4 12timmars skift. Samtidigt som man BORDE plugga efter det, men let's face it. Inte en jävel har ork till det (inte då jag iaf, det är då säkert).. Men men, man behöver pengar- betala hemma och pengar till övriga utgifter. Så, då orkar jag knega dom där förbannade passen och klara mig igenom det, tur är ju att jag har trevliga kollegor som gör så att man överlever passet.

En sak jag hatar med vårat samhälle är faktiskt att.. vårat liv utformas efter hur mycket du gillade skolan när du var 15. I stora drag så är det så =)

Näe, jag längtar till jag hittar ett jobb jag får ut större pengar varje månad och enbart kan fokusera på jobbet.. era lyckliga jävlar! :
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2010-07-23 11:33
^^jag har också jobbat kvällar på handelsbanken typ 3-4 pass i veckan och pluggat dagtid. man måste bara planera för att det inte skall gå ut över skolan.

det du skriver om att det var viktigt att vara duktig när man var 15 stämmer till viss del. man måste i alla fall haft godkänt i de viktigaste ämnena. men alla hade inte den disciplinen när de var i den åldern och det får de sona för nu, men där kan man fan klandra föräldrarna som inte tagit ansvar för sina barn och låtit de skita i skolan.

2010-07-23 11:51
Håller med DMAt fan man mår ju dåligt bara av att läsa det där, vad hände med att ha värdiga liv? Jobba hela tiden, känna press o stress hela tiden.. blää
prinsen i hundkostym.

2010-07-23 11:52
Jag kan hålla med om att det är idiotiskt att man ska fatta beslut som har väldigt stor inverkan på sitt liv i den period när man är som dummast.

men där kan man fan klandra föräldrarna som inte tagit ansvar för sina barn och låtit de skita i skolan.

Mjo, men det är ju inte rimligt att en person ska lida hela livet för att man har klandervärda föräldrar. Som tur är finns väl komvux kvar ett tag till iaf.
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.

2010-07-23 12:15
Jag klandrar PlayerJoe för alla mina misstag i livet. Damn you!

2010-07-23 12:23
Mjo, men det är ju inte rimligt att en person ska lida hela livet för att man har klandervärda föräldrar. Som tur är finns väl komvux kvar ett tag till iaf.

nej det är klart att det är tragiskt för de som drabbas men jag hoppas man har möjlighet att läsa upp sina betyg i fortsättningen också för annars tar man bort möjligheten att reda ut sina misstag.

2010-07-23 12:43
Philip, jag klandrar inte mina föräldrar för mig när jag var 15, dom var stenhårda och försökte allt. Jag tänkte inte bara på det sättet och självklart fick jag inga superbetyg, förvisso har jag klarat mig igenom grundskolan med lite bättre än bara G.. Högstadiet eller vad man nu säger handlar seriöst om vilka kompisar du har, göra dumma saker för att få brudar osv (man vill allt annat än att vara utanför), och dessutom har man inte hjärna nog för att fatta att "här formas ditt liv". =)

Fast i samma veva förstår jag vad du menar, vissa har föräldrar som inte bryr sig och etc. Men det finns ju säkert flera olika aspekter och jag tycker och kommer alltid tycka att det är värdelöst att våran framtid vilar i våra 15åriga händer =)

2010-07-23 12:55
Philip, nu pratar jag förvisso inte om mig själv direkt (fast jag önskar att jag hade tagit 9an mycket mer seriöst för då hade jag kunnat gå någon roligare linje)

Jo, självklart handlar det till större del om att planera. Men med tanke på att under de dagar du jobbar så har du cirkus 1½ timma fritid, om ens det (oftast så slocknar man direkt). Och när du inte jobbar så vill du gärna göra något kul så man känner att man lever.. Jag kanske inte har världens bästa självdisciplin menmen =)

2010-07-23 13:35
Högstadiet eller vad man nu säger handlar seriöst om vilka kompisar du har, göra dumma saker för att få brudar osv

jag gjorde allt det och hade koll på skolan, gick ut med 265 vilket ändå kändes helt ok med tanke på tiden jag la ner på studierna. men jag fattar vad du menar.

Och när du inte jobbar så vill du gärna göra något kul så man känner att man lever..

I hear you. jag hade möjligheten att jobba ganska fritt rent tidsmässigt så jag körde bara kvällar där jag slutar mellan 21-24 så då hade man hela dagen till skolan då det behövdes så fick man bita ihop lite på jobbet på kvällen. men de dagar det var lite lugnare kunde man ta en lunch med polarna eller ngt annat gött. funkade för mig men alla är olika.

2010-07-23 16:48
Philip verkar ju bara vara en sån där dryg typ som är så jävla nöjd över sig själv o sin insats i livet att han måste klanka ner på alla dem som inte lyckats lika väl och säger att "det är ju bara att plugga o kämpa lite, kolla på mig blablabla jag har haft det skittufft men kolla nu blabla"

Mm, du är jätteduktig Philip
prinsen i hundkostym.

2010-07-23 16:54
tack

2010-07-23 19:43
Jag har förlängt mitt dygn, så jag hinner med allt! Nä, men jag sover väldigt lite just för att hinna göra så mycket som möjligt. Sömn kan man ta igen när det är dags, då kollar man på film med kompisar eller något. Annars springer jag gärna runt på saker, sover lite, tröttar på jobbet och blir pigg lagom tills jag slutar. Hah, jag kanske går på typ autopilot på jobbet och sover liksom i smyg. Yes!
paj, pajjen, pajson - en maträtt av gräddad deg med fyllning... mm jummie!

2010-07-23 20:33
Har man bra jobb kan man ju sova lite på jobbet B-) $$$$
prinsen i hundkostym.

2010-07-24 18:04
har man ett bättre jobb kan man sova hemma på arbetstid. själv sitter jag fn. i soffan och arbetar i kalsonger, samtidigt som jag glor på tv och slösurfar. helt ok tillvaro måste jag säga :).

cry me a river!
--> thcrew

2010-07-25 09:47
Feck.. Poker ?
prinsen i hundkostym.

2010-07-25 13:34
la universidad de umeå. men jag gör nog mina 40 timmar i veckan och mer därtill i slutändan. men klart det är en jävla fördel att själv styra över sitt arbete och sina arbetstider. den största nackdelen är väl att det är mer eller mindre omöjligt att "sluta för dagen", hjärnan slutar inte direkt jobba för att klockan slår ett visst klockslag.
cry me a river!
--> thcrew

2010-07-25 13:38
Mm, att få bestämma sina egna tider osv är fan viktigt för att det ska funka för mig
prinsen i hundkostym.

2010-07-26 03:10
MR-J

Fan vad skönt öppen du är inför andra perspektiv. Verkligen.

Vad menar du med det? Jag förstår bara inte hur man kan palla ligga på soffan och tycka livet är meningslöst hela dagarna. Ni ska vara glada att det finns folk med ambitioner som inser att man faktiskt måste jobba och kämpa för att komma dit man vill i livet.

Får verkligen hippie-vibbar av er som någon skrev tidigare.

2010-07-26 05:45
MR_J - Varför skulle vi vara glada över att folk har ambitioner?
Om folk hade varit som mig hade vi forfarande chillat i grottan, utan miljöförstörelse och krig.
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.

2010-07-26 07:15
Om folk hade varit som mig hade vi forfarande chillat i grottan, utan miljöförstörelse och krig.

Förr eller senare hade någon av dina neanderthalar-polare börjat hänga för mycket i din grotta och bajsa på din björnpälsmatta, alternativt försökt våldföra sig på din ap-dotter och det hade skett en diskussion om vad som är vems, och BAM, konflikt. Krig och teknologi blommar, nödvändigheten att bygga spjut för att försvara sig själv o sin avkomma och göra en bättre tillvaro för dem. Ambition.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2010-07-26 12:41
Jag skulle kunna döda för ett jobb.
När min föräldraledighet är slut så har jag inget jobb att gå tillbaka till pga en fittig chef och sitter då i skiten rejält. Så ni som inte orkar, ge mig era jobb ;)

2010-07-26 12:57
MR_J - Varför skulle vi vara glada över att folk har ambitioner?

Härliga argument, var glad att det finns folk med ambitioner. Så du kan ligga och dra in bidrag i din skitiga lägenhet

2010-07-26 18:27
När jag skrev det där hade jag nyss avslutat mitt nattskift, så jag är ingen bidragstagare. Jag bor i villa.
Det var mest en filosofisk tankeställare i form av ett påhopp, sorry för min grinighet. Det var onödigt formulerat.

Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.

2010-07-26 23:26
Samma här

2010-07-27 00:39
Samma här
prinsen i hundkostym.

2010-07-27 03:32
Herregud, fly landet som alla andra vettiga människor gör. Längtar till den dagen jag är klar med studierna och packar mina väskor.