I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur fan pallar folk jobba?

Övrigt - Blandat

2010-07-06 20:36

Hur fan pallar folk jobba?

Ok jag har varit arbetslös sen jag tog studenten 2009 och började idag mitt första jobb i princip..

Mina fråga är.. hur fan hinner folk med?

Alltså jag jobbar 0700-16,30 varje dag vilket betyder att jag måste gå upp kl 05.00 då jag bor ca 2 mil ifrån jobbet och åker buss. Är hemma runt kl 18. För att orka med arbetsdan måste jag senast gå och lägga mig kl 22. Det betyder att jag har 4 timmars fritid och på den tiden ska man även duscha, äta, planera matsäck inför morgondagen osv.

Tänk då sen när jag flyttar hemifrån då måste man även Laga maten, diska, tvätta, damsuga, damma o allt annat som hör hemmet till.

När man kommer hem från en arbetsdag är man ju helt slut och orkar knappt sätta in en lampa i taket.

Min fråga är, med så lite fritid, när fan hinner folk se vad som händer i världen/läsa tidningen/facebook, träffa kompisar, skaffa tjej, träna, skaffa erfarenheter av livet, spela fotboll/ägna sig åt sin hobby, kolla på tvserier, surfa på whoa....?

2010-07-06 20:39
Planering. Storhandla en gång var tredje vecka, sätt av en speciell dag för att tvätta, städa och laga mat så att allt är fixat.
Producent

2010-07-06 20:57
du vänjer dig. men visst fan önskar man ofta att dygnet hade några fler timmar!
 https://soundcloud.com/jakkthemixer
Rappare

2010-07-06 20:58
Grattis. Du har blivit vuxen.

Och grattis, du har ett jobb, var fan glad för det.
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress

"Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"

2010-07-06 21:08
Man blir alltid trött när man börjar något med något nytt. Jag har ungefär samma förutsättningar som du vad det gäller tider och när jag började på mitt arbete för lite över ett år sedan somnade jag bums när jag kom hem. Var helt slut. Men detta gick såklart över efter ett tag och man vänjer sig. :)

Jag funkar iaf så att ju mer jag jobbar desto mer värderar jag min fritid och ser till att göra det jag vill. Väntar inte med saker eller "gör ingenting". Visst, ibland är det gott att ligga med laptopen på magen, som nu tex, men jag gör så otroligt mycket mer saker nu än vad jag gjorde tidigare. Jag har alltid pluggat vid sidan av jobb och märker att jag presterar bättre om jag har kalendern full och inte kan skjuta upp saker. Sen är det ju trevligt med pengar så man kan göra det man känner för och inte behöver oroa sig för det ekonomiska.

Du väljer själv hur du vill lägga upp din tid och vad som är viktigt för dig. Tröttheten kommer att avta. Bit ihop och var lite hård mot dig själv så kommer det att löna sig.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-07-06 21:23
Välkommen till vuxenlivet. =)
Still down to pull a homicide just strap up and ride, stick a needle in my eye if I ain't ready to mob

2010-07-06 21:43
ja, du jobbar väl för att tjäna pengar utgår jag ifrån. ställ dig istället frågan vad du behöver dem till. att folk gnäller på att de har för lite pengar handlar ju om att de konsumerar onödigt mycket. börja jobba halvtid och konsumera mindre så är jag övertygad om att din livskvalité kommer att öka, om du nu inte är en sån som anser att en människa bör värderas efter hur många saker denne äger. och isåfall får du fan skylla dig själv.
http://www.kommandot.se/wp/

2010-07-06 22:36
Instämmer på det bperb säger. Sätt prio på livet inte på din inkomst.
Så länge du inte ger upp har du aldrig förlorat

2010-07-06 22:46
sluta bitcha och var lite hård och gå ut och dra en bar runda även fast du ska jobba nästa dag, man mår skit men man har åtminstone roligt!

Also, vad jobbar du med? om det är så jobbigt så se till o dra ner lite på arbetstiden, jag jobbar ganska regelbundet men med lite random lediga dagar här och där, då hinner man göra mer grejer än att bara dra på krogen på en fredag och vila lördag söndag :P
Follow the dao, right about....NOW!

2010-07-06 22:47
Hehe, i Norge är heltid 37,5 timmar, inte 40 och du har bara en halvtimme lunch. Dagarna blir inte lika långa.

2010-07-06 22:57
ett annat tips är ju att börja med skiftarbete. ska själv hoppa på ett projekt där jag i stort sett kommer att jobba varenda vaken stund två veckor i sträck, för att sedan vara ledig i två veckor. eller ja, då ska jag plugga varje vaken sekund, men det är ju självvalt. det blir ju rätt bra pröjs också, speciellt om man ska sitta och sniffa formalin i ett kasst dragskåp hela tiden:S.

2010-07-06 23:05
Jag känner att jag hellre skulle jobba längre dagar, och sedan vara ledig flera dagar.

Iofs så är det ungefär så jag har det nu. Jobbar schemalagt, oregelbundet, med mycket helger och ibland uppåt 10-12 timmars arbetsdag, vilket för med sig att jag kan vara ledig 4-5 dagar efter varje pass. Det funkar bra.

Att jobba traditionellt 8h 5 dagar i veckan med vanliga helger funkar dåligt i min värld.

2010-07-06 23:07
Det är en vanesak för mig det där. Jobbar jag mer och är ledig längre som du säger så hatar jag det efter ett tag. Går jag över på att jobba regelbundet så hatar jag det också efter ett tag. Samma som med plugga/jobba, badkar/duscha och många andra grejer, hehe..

2010-07-06 23:49
Jag är en sån som blir galen av att inte ha nått att göra så jag e glad att jag jobbar så mycket som jag gör. i helgen som va så va jag ledig i 2 dgara i sträck, har väll inte hänt sen i april, kändes som en evighet o på söndagen var jag så rastlös så jag inte visste vart jag skulle ta vägen, nästan fasar för min semester.. Jag jobbar visserlige inte så långa dagar, oftast 6 timmars pass på vardagar o längre på helgerna så jag hinner lugnt med allt som har med hem och liv att göra ändå:)

2010-07-07 08:01
Detta kommer att leda till att folk hamnar i depressioner , alltså, där har vi en anledning varför.

2010-07-07 08:10
ptja, jag tycker om mitt jobb, det underlättar ju en del.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2010-07-07 09:01
Skissen: o du har på allvar så dålig fantasi att du inte kan göra ngt bättre än ett jobb själv? JIPPIE!
Hangaround

2010-07-07 09:57
I dagsläget så är jag 25 procentare på ett företag samtidigt som jag frilansar vid sidan av. Jag är enligt mig själv lyckligt lottad då jag är min egen chef och sätter mina egna arbetstider. Dock så är frilansarbeten inte lika med ledighet och skoj. En vecka kan vara att jobba 12 timmar per dag ink helger, medan den andra kanske har fyra dagar med bara 5 timmars arbete per dag. Sedan så är mitt deltidsjobb passande för mig då jag själv kan lägga in tillgänglighet efter hur mina egna frilansjobb ser ut.

Har dock kommit vidare på intervju hos ett fint mindre företag nu, och om jag får det så blir det 08:00-17:00 på heltid. Plus frilans på det som jag måste skära ned, men de uppdragen jag tar på mig får läggas på kvällstid samt på helger. Då kommer jag också börja undra hur fan tiden skall räcka till. Fick dock ihop det under studietiden då jag jobbade samtidigt också. Man hittar sina rutiner, och det finns alltid tid för fritid. Man får bara planera och komma in i det.

2010-07-07 10:12
Man vänjer sig som någon sa. Det är bekvämt med rutin. Du gör det du ska på dagen och på kvällen säckar du ihop framför din TV eller dator. Man planerar och lever för helgerna och semestern, även fast många ändå mest bara super bort sin lediga tid.
Well it ain't no use to sit and wonder why babe, given you don't know by now...
Manager

2010-07-07 10:51
Människan är inte skapad för att jobba åtta timmar per dag. Det är helt emot vår natur och idioti. Varför tror du de flesta hatar livet förutom på helgerna när de är fulla?

Ett halvtidsjobb räcker gott och väl för att man ska tjäna tillräckligt mycket för att kunna leva på det, och man får tid över för att faktiskt leva.

Jag är inte nån jävla myra.
Redline!

2010-07-07 11:35
Skissen F25
Nu vet jag inte riktigt vad du jobbar med och det kan ju vara så att du faktiskt lyckats hitta ett jobb där du får utrycka dig kreativt och utvecklas på dina egna villkor.

Men du låter som min morsa (som dessutom alltid klagar på att hon är slutkörd) och jag blir alltid lika ledsen när jag hör henne säga att hon jobbar för att hon måste ha något att göra. Hur kan man ha så dålig livskvalite att man behöver slava åt någon annan för att bli lycklig? Vad är poängen med att ha pengar om du ändå inte kan spendera dem på något som verkligen gör en lycklig?

jaojao_ P20
Jag vet inte. Det är för mig helt otroligt att någon kan vilja jobba. Jag HATAR det över allt annat, men smaken är väl som baken antar jag.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-07-07 12:03
Att trivas på jobbet känns helt klart som en fördel om man vill jobba heltid. :)
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.

2010-07-07 12:47
att jobba är fett ovärt. jag förstår inte heller hur folk kan vilja jobba. fick jobb förra veckan, jobbade 11 timmar första dagen tog död på mig. inte jobbat på två år och nu förstår jag varför jag inte gjort det. att jobba nån dag i veckan eller lite då och då är soft, men folk som jobbar 8 timmar om dagen är bara helt sjukt. skulle jag aldrig klara av

2010-07-07 12:48
och alla mammor och moraläckel som ska komma och säga till mig att man måste jobba: fuck you!

2010-07-07 12:49
Att jobba är idioti. Jag jobbar varken hel eller halvtid. Jag jobbar ibland och om jag känner för det.
Finns inget värre en att slösa bort 8 timmar på att göra nått som får en att vilja hoppa framför tåget på vägen dit.

2010-07-07 13:05
spara pengar, skaffa fett billig lya, säg upp dig och skaffa eget bolag
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE

2010-07-07 13:18
Dieallot: hur betalar du hyra/mat o.s.v.?
Intressepenisen hårdnar!

2010-07-07 13:32
Jag gör så att när jag är hemma vid 16:30 tiden så kör jag ett race hemma direkt när man fortfarande är igång så att säga. Det är kört för mig om jag börjar slappa direkt när jag kommer hem ifrån jobbet för då orkar jag inte ta tag i saker senare. Sen när man är klar så kan man slappa. Brukar ändå ha 5 h fritid varje dag, tycker det är helt ok.
Vad är det du vägrar att berätta / Grabben jag ska nog få dig att berätta med hjälp av en stor jävla beretta - Organism 12

2010-07-07 13:34
wasteapa:
Det gör jag inte.

2010-07-07 13:36
beror ju på inställningen till arbetet. man får ha ngt mål med det för att motivera sig. jag jobbar och pluggar vilket motsvarar mer än en vanlig heltidstjänst. hinner fortfarande med det mesta jag vill göra så jag klagar inte.

2010-07-07 16:12
Den här tråden är för jävla sorglig.

De flesta här verkar inte se några andra alternativ till jobb än att knega på ett band i 9 timmar per dag eller nåt. Så som ni pratar om "jobb" så verkar ni ha gett upp hoppet om att få jobba med något ni faktiskt gillar. Eller finns det ingenting ni gillar som ni skulle kunna tänka er jobba med? Eller handlar det om att ni inte tror det är möjligt för er att ens få ett jobb ni vill ha? Hur som helst är det ju tråkigt.

Jag älskar mitt jobb, skulle jag ens berätta vad det var skulle nog de flesta här inte ens tro mig, vilket verkligen inte spelar någon roll. Kan lämna det vid att säga att jag ser fram emot morgondagen innan jag lägger mig och längtar nästan alltid till att åka och jobba. Känner att det borde vara det viktigaste, man är ju trots allt på jobbet mer än vad man är hemma större delen av året. När jag hade ett jobb som jag inte gillade så gjorde jag allt jag kan för att få ett annat och såg alltid på min situation som tillfällig. Tydligen funkade det.

Inte för att jag bryr mig tillräckligt mycket om er främlingar på whoa men.. utan att låta FÖR klyschig ; om det ens finns nån här som har en gnutta hopp om att få ett jobb de gillar, ge inte upp det hoppet. Man vet fan aldrig vad som händer, saker och ting är galet oberäkneliga. Det är bara att se till att hålla möjligheterna öppna och inte snöa in sig på för mycket negativitet och hopplöshet.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
Toastare

2010-07-07 16:22
Man jobbar med något man gillar! Bara att utbilda sig till det man vill om det behövs utbildning.

Jag pluggar till lokförare och har precis avslutat 4 veckors praktik. Varierande arbetstid, en arbetsvecka på 35 timmar i genomsnitt. Jag har aldrig varit trött... och det är för jävla roligt! Plus då att jag sen när jag jobbat 2 år kommer få ut minst 25.000 i handen efter skatt gör det inte sämre..
Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2010-07-07 16:23
och jag säger som marvingaye, när jag hade ett jobb jag inte gillade och jobbade typ 8-17 så dog jag döden. Jag tänkte "ska det alltid vara så här" Jag var sjukt trött i slutet mot veckan, helgen blev så jävla helig eftersom det var ledig tid osv.

Trivs man inte, tänk efter vad ni vill bli och hitta erfarenheten eller utbildningen som behövs!

2010-07-07 16:24
marvingaye

Om jag såg det som en möjlighet skulle jag bara vilja ligga under ett träd hela dagarna. Jag gillar inte att anstränga mig helt enkelt.
Ibland så är det klart att man får tummen ur röven och gör nånting kreativt, men att få betalt för de sakerna kräver blod, svett och tårar och det är något jag inte är villig att lägga ner. Det kanske låter tragiskt men jag älskar livet, och jag älskar det så pass mycket att jag inte vill göra "för mycket" saker för att missa det. ;)

Att säga att jag ligger under ett träd hela dagarna vore ju lögn, men det beror nog på att jag jobbar nån gång då och då och ändå verkar ha pengar nog att klara mig. Skulle dagen komma då jag måste välja mellan ett jobb och min "säkerhet" skulle jag nog välja säkerheten. Den är ändå överskattad. Men vem vet när man väl står där på gatan har man kanske en annan syn på det hela, men det är ett problem man får tackla då. Man kan inte leva i morgondagen.

2010-07-07 16:43
Underbart att vara arbetslös. Sa upp mig från min heltidstjänst lagom till att sommaren började. Vaknar när jag vill, är full när jag vill och gör vad jag vill. Love it!

spliff macht frei

2010-07-07 17:30
Det kanske låter tragiskt men jag älskar livet, och jag älskar det så pass mycket att jag inte vill göra "för mycket" saker för att missa det. ;)

då vet jag vem jag skall ge mina enkronor till utanför systemet om typ 20 år. tragiskt att ha sådan inställning, man får bara acceptera att jobb är en del av livet. kanske funkar att ha den inställning du har tills dess att du flyttar hemifrån, skaffar familj etc....och först då kommer du nog ångra dig att du inte arbetat så att du slipper stå på bandet när du e 30. men lev o lär så får vi se.

2010-07-07 18:32
Ni som pratar om att jobba halvtid och prioritera att leva; det låter underbart, men hur fan ska pengarna räcka till?

"Ett halvtidsjobb räcker gott och väl för att man ska tjäna tillräckligt mycket för att kunna leva på det"

det beror nog fan på vad man har för jobb, eller va?
I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac

2010-07-07 18:35
Mrsalesman o Dummy: Men e de så fel att jag trivs väldigt bra på mitt jobb?? Jag gör de definitivt inte för pengarnas skull, jag gör de för att jag mår bra av att vara konstant sysselsatt då jag har ADHD... o fantasin e de definitivt inget fel på...

2010-07-07 19:23
Dr.Octagon
Människan är inte skapad för att jobba åtta timmar per dag. Det är helt emot vår natur och idioti. Varför tror du de flesta hatar livet förutom på helgerna när de är fulla?

hur var människan skapad till att jobba då? Tror knappast ursprungsmänniskan jobbade deltid och plockade lite bär när de kände för det.

Antagligen "jobbade" de mer än vad vi gör idag. Skillnaden är väl att deras jobb var lite mer givande och belönande. Ett jobb på ett lager ger för de flesta varken stimulering eller belöning (som inte är i form av pengar).

Det viktigaste för att orka är att hitta mening och tycka om sitt arbete.
Groupie

2010-07-07 19:25
sluta klaga så ska du se att det går lättare. vi som faktiskt går i skolan har ungefär lika lite fritid som dig när det inte är lov. ändå tycker du bara synd om dig själv.. du klagade på att du var tvungen att plugga också.. ta dig i kragen och var en man för det här låter bara fjantigt och kan ju säga att det är en "avtändare" av guds nåde...
Toastare

2010-07-07 19:53
Att vara arbetslös är skit, man klarar sig inte om man inte är kriminell eller annan inkomst... och hetsen när de där jävla 200 första dagarna räknas ned och man sen får 70% av lönen i 100 dagar till tills det är finito. Och det där jävla inkomsttaket som gör att man får typ 11.000 månaden, oavsett vad man tjänat innan (alltså uppåt då)

Folk pratar om 40 timmars vecka, 8 timmar om dagen, 8-17.. fatta att långt från alla jobb är så. Jag följde min spår pappas och göra ett glidigt yrkesval, han är pensionerad flygledare.. bra stålar (klart man vill vara ekonomiskt oberoende), lite jobb och när man väl jobbar anstränger man sig inte, som lokförare.

aja, nog om det.. är man "arbetslös" och nöjd med det. då ska man vara det. Har man ett bra jobb och är nöjd med det ska man vara det. Det enda man inte ska vara är att vara missnöjd och samtidigt ha ett jobb man inte gillar. Det är ju bara korkat.. i alla fall under en längre tid.

2010-07-07 20:30
^^var det du som körde tåg?

2010-07-07 20:34
Detdär med att jobba halvtid och konsumera mindre låter inte dumt, det låter som nåt för mig :)

Nu är jag inte helttidsanställd, utan mer ett sommarjobb på min farfars företag.

Jag har aldrig klagat, mest undrat hur fan folk hinner med allt

2010-07-07 21:35
ptja, kör man halvtidsjobbsstilen får man ju vara beredd på att man inte heller kan konsumera lika mycket, det är ju liksom det som är grejen. kranvatten exempelvis är en utmärkt källa till vätska, men mina vänner spenderar nog närmare tusenlappar i månaden på loka, läsk, bärs och apelsinjos eller vafan som helst. ja det är väl gott men det är väl där prioriteringarna kommer in.

personligen har jag lyxen att kunna jobba med det jag brinner för där några hobbies inkluderas, och eftersom jag varken har intresse för att skaffa familj eller träffa nya människor så jobbar jag gärna större delen av min vakna tid. skrapar nog ihop tillräckligt med pengar att köpa ett torp på landet där jag kan fly konsumtionssamhället och onödig kontakt med människor på riktigt, och då kan jag lägga av tid till att odla mitt eget käk i stor utsträckning och knappast har behov av särskilt mycket pengar. ett s.k. tragiskt liv som många verkar tycka, men jag kan knappt vänta
Rappare

2010-07-07 21:55
Jag är sjukt nöjd med mitt jobb i varje fall. Jag jobbar 4-5 timmar om dagen som telefonförsäljare. Kanske låter pissigt, men 90 spänn i timmen plus provision för att sitta och snacka i ett headset är inte direkt en svår prestation. Jag börjar runt 3-4 tiden, slutar vid 20-21:00. Därefter brukar mina chefer slänga igång en firmafest, då vi har ölpump i rastrummet. Annars har vi också 50% rabatt på bärsen på krogen. Så det blir många fina krogrundor, då vi börjar jobba så jävla sent. Bättre fucking jobb hittar du inte.

Telefonförsäljare är underskattade! <3
Wurrup?

2010-07-07 22:08
synd bara att ingen ser telefonförsäljning som ett arbete, möjligen med undantag för telefonförsäljarna själv

2010-07-07 22:46
Jobba utomlands, känns som en ständig semester :P

2010-07-07 23:37
Man skaffar ett jobb som inte är så cp så blir det bra.

Det JOBBIGASTE jag gör på mitt jobb just nu är att jobba 09-16. Och det är för att jag måste gå upp tidigt, det tar cirka 15 minuter för mig att gå till jobbet.

En bra dag jobbar jag 14:30-19:30 eller 16-23:30, jag hatar tidiga mornar somsagt.

Jag har en perfekt mängd fritid och kan i princip alltid festa när jag vill. Score.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2010-07-07 23:39
För övrigt, desto mer man jobbar desto kortare känns dagarna.

2010-07-07 23:40
För det tredje diggar jag mitt jobb som fan faktiskt.

2010-07-07 23:41
Skissen F25
Absolut inte. Trivs du så fortsätt så. Man kan inte begära att göra mer i livet än det man trivs med. Det jag menade var bara att det måste gå att hitta andra saker att göra, jag skulle tex. hellre gå ner och sätta mig i sandlådan än att jobba. Nu har jag iof bara erfarenhet ifrån ikea så min syn på saken är ju högst begränsad.

Det jag tycker är mest negativt med jobb är att folk verkar så rädda. De måste jobba och slita för annars kan man inte leva. Har nån ens provat liksom?