Toastare
2010-07-08 02:31
Philip, yes..
synd bara att ingen ser telefonförsäljning som ett arbete, möjligen med undantag för telefonförsäljarna själv bperb, haha.. när jag jobbade efter studenten såg jag det som betald terror. Uselt betalt, med dåliga förmåner (eller kanske mindre bra nackdelar?)
...och man märker ju hur de gör allt för att dölja det genom att dränka det i alkohol. Vi hade fri alkohol och mycket fest. Men man prioriterar olika. Nu har jag heller 240kr/timmen +o.b och tillägg, jobbar mindre och gör nått vettigt. Var bara de korkade tjejerna som jobbade kvar, de som lät som små robotar och inte skämdes för att pracka på saker på nästintill döda människor eller utvecklingsstörda..
Jag skyller allt på Emma!
Alltså, Jag har gjort så att jag jobbar i ett halvår typ sen är jag ledig i ett halvår, bor hemma, chillar osv. Men nu när man flyttat hemifrån och bor utomlands, är det lite drygare, då MÅSTE man jobba. Åh andra sidan har jag världens softaste jobb just nu så jag kan inte klaga direkt. Jobbar typ hellre än att sitter hemma eftersom jag har så himla tråkig hemma hehe :)
Pallar inga jävla 07-16 jobb längre. Jobbar 2-3 timmar/natt som tidningsbud på cykel. Klämmer även in någon helg någon gång ibland. Tjänar så jag klarar mig åtminstone, och så får man motion på köpet.
Jag finner inga svar, det finns inga svar!
Bountyboo, vad fan har du för jobb när du har 240kr i timman? Nu är jag trött så jag kan ha missförstått också.
En kantstött pelare som inte pallar trycket Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
Filbunke: Hyra och mat, vad mer behöver du? Jag har diskat två dagar i veckan och levt på det. C-ro: Förr levde man för att överleva. Det är lite så man ska leva. Deltidsjobb är givetvis inget människan höll på med och det du skrev skriver jag under på. Men deltidsjobb är ändå inte själadödande på samma sätt som heltidsjobb, det jag försökte förklara.
Redline!
alla ni med inställingen att jobb är en pina och att ni helst inte hade gjort ngt alls. kom inte och klaga sen på att det finns folk som tjänar pengar och att folk blir rika. ni har gjort ert val och får stå för konsekvenserna.
Alltså det märks att det är ungdomar som snackar i den här tråden. Den dagen ni sitter och funderar på barn och familjebildande kan ni ju fundera på hur lätt det är få ett vettigt heltidsjobb med hyfsad lön på med noll i vare sig tidigare studie- eller arbetsmeriter. Kan ju vara kul ha råd ge sina barn något på julafton tex? Detta kanske inte gäller alla i tråden, men det känns ganska ogenomtänkt i somligas fall. Jag ser det arbete jag utför nu som meriterande och det kommer lägga grunden för min framtida karriär. Även om jag idag har ett jobb jag trivs med så tjänar jag inga stora pengar. Det fungerar bra för mig men jag är ju inte dummare än att jag faktiskt kan se framåt också. Nu vill förstås inte alla ha en uppåtgående karriär, barn etc. Men det finns säkerligen en och annan av er som kommer ändra värderingar och mål i livet med åren, har ni tänkt på det?
Det går på rutin efter ett tag, men är alltid pissigt innan det blivit det..
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Wow vilken tråkig attityd mot folk som gillar att arbeta. Jag blir helt jäva dum i huvudet av att inte jobba. Det handlar inte om att jag tokälskar att stiga upp tidigt på morrnarna eller tjäna grova pengar, utan om rutin, struktur och att kunna leva ett gött liv. Det behöver inte heller betyda att man aldrig är jävligt seg och längtar sönder sig till helgen. När jag bodde själv jobbade jag ihop hyran och lite till, för att jag hade helt andra prios. Det var gött som fan, då. Det är inget konstigt att inte gilla att jobba, men det är konstigt att fortsätta när det finns andra möjligheter.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Philip: Man blir inte rik som löntagare. Priyan: Palla barn och familj, det är ju ännu värre än ett heltidsjobb :P
Redline!
Har bara skummat tråden lite.. Men jag håller med TS.. Hur fan pallar folk!? Förstår inte att vi går med på detta..
prinsen i hundkostym. HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!
Moderator
2010-07-08 17:56
Det är hårt som fan i början, men när rutinerna flyter in i ens vardag så är det inte så farligt.
//TW
Man blir inte rik som löntagare. det har du rätt i till stor del, även om det finns många välavlönade jobb även som löntagare. men jag menade generellt, anställd som egen företagare så finns det större möjligheter om man är beredd att arbeta för det.
Moderator
2010-07-08 18:34
Det dom flesta har att välja på är att jobba som en vanlig svensson eller att tjäna pengar genom att gå runt svenska lagar, i princip. Jag dömer ingen för något av dom, men jag jobbar hellre mina 8 timmar o sitter säkert på mina pengar än att behöva vara orolig på att torska^^ Varför inte kombinera? ;) Då har du en helvetes summa i fickan varje månad
//TW
Toastare
2010-07-08 20:25
DMAt, det är ju bara att räkna ut timpengen genom att dela månadslönen med antal timmar man jobbar en månad. Alltså, man kan inte sticka under stol med att det finns bättre och sämre avlönade jobb? Och jag har med åldern slutat tänka att "det viktigaste är att jag trivs med mitt jobb" ..till att "jag ska trivas på mitt jobb, med mitt jobb och tjäna bra" Jag gillar pengar, inget att hymla med. Jag vill bo bra, är tekniknörd, gillar att resa, gillar att kunna äta bra osv. Dessutom vill jag kunna få barn sen utan att det blir en ekonomisk börda och att jag vill ge mina barn allt det jag fått med ekonomisk trygghet, hobbyer, utlandsresor etc. me like money.
Toastare
2010-07-08 20:27
Och ett tillägg.. därför gillar jag lokförare bra grundlön (om man inte jobbar på SJ) och man får då OB och extra tillägg. Plus då att om man tar ett extra pass på helgen får man ut några 1000 extra. Plus att man ofta har bra förmåner gällande föräldra ledighet, pension osv. yes, jag är 30 år och tänker på framtiden.
yes, jag är 30 år och tänker på framtiden. hehe som att det är ungt eller? ;)
"life's a garden, dig it."
men alltså genom att jobba, bidrar man inte bara mer till det här sjuka materialistiska samhället?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
dummy - vad fan ska man göra då? haha hippies alltså..
men alltså genom att jobba, bidrar man inte bara mer till det här sjuka materialistiska samhället? ganska roligt citat. precis som balhoo skrev, vad är dina alternativ? rösta rött och be om bidrag är ett, men annars måste du jobba för att kunna sätta tak över huvet och mat i käften. det klassas nog inte av ngn som materialistiskt tänkande utan bara nödvändigheter.
Frågan är väl snarare hur folk inte pallar jobba.. Att vara arbetslös är ju bara deprimerande. Ganska roligt synsätt förövrigt, att man på något sätt måste jobba med något man hatar.. Herregud. Det går ju att utbilda sig.
men alltså genom att jobba, bidrar man inte bara mer till det här sjuka materialistiska samhället? hahaha
fantastiskt
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
Alla är väl olika. Jag gillar inte att jobba alls. Jag vill allra helst bara sova hela dagarna.
jagvillocksåhaenblog.com
Rubriken skulle nog egentligen varit "hur HINNER folk jobba" Allså som jag skrev så har jag typ 3 timmars fritid, är trött o hinner liksom inte göra så mycket. Varför ska jag jobba när jag ändå inte har tid att göra åt pengarna?
haha trevlig respons man får, även om jag helt och hållet står bakom vad jag sa så var det ändå med glimten i ögat, men jag kanske skulle lagt till en smiley lr nått. klart att alternativen är få, men som jag sagt tidigare i tråden så jobbar jag ju faktiskt till och från just för att kunna överleva.
Toastare
2010-07-08 23:06
hehe som att det är ungt eller? ;) Bahloo, haha nej man kan läsa det på två sätt.. och nu menade jag som att jag är gammal och faktiskt bygger bo och familj inom snar framtid. :)
jaojao_ för som sagt, det finns jobb där du inte ens har 40 timmars arbetsvecka och tjänar bra med stålars..
Det samhället behöver är inte lagstiftad arbetstidsförkortning, utan en kulturell acceptans för olika preferenser. Vill någon jobba 40h/v, fine. Vill någon jobba 50h går det också bra. Samma sak om någon vill köra 25h! Vi borde inte rynka på näsan bara för att någon inte vill köra nine to five. Alla vill inte ha bil och köpa dyra kläder och prylar.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
men alltså genom att jobba, bidrar man inte bara mer till det här sjuka materialistiska samhället? inte nödvändigtvis. jag har så att jag klarar mig med råge men konsumerar nog mindre än de flesta. trots att jag hatar hippies mer än någonting annat så jobbar jag för att kunna ha råd att inom några år flytta ut på landet och bli mer eller mindre självförsörjande, jobba halvtid kanske mest för att få det att flyta + att jag verkligen brinner för min profession. ja, jag jobbar mycket, kommer tjäna, inte jättemycket, men tillräckligt för att kunna konsumera en endaste sak, en liten lantidyll, och det ser jag ändå inte som en del av det materialistiska samhället. så nä, det behövs inte
http://www.kommandot.se/wp/
BountyBoo F30 - ah insåg att jag tolka det fel faktiskt :P
Vilken jävla frågeställning? "Hur fan pallar folk jobba" säger du och är 20 år?. Hade du varit 13 och ställe samma fråga hade jag haft förståelse. Man vill väll inte jobba förstår du väl utan man gör det för man måste. Något som du kanske har svårt att förstå som verkar sakna ansvar i livet. Svårt att skaffa något jobb man trivs med? Du behöver inte jobba dagtid som måste vara det mest värdelösa. Skaffa dit ett skiftjobb, jobba nån helg och ha lediga veckor. Hur pallar du vara arbetslös? Du lär ju inte ha sån stabil ekonomi. Hur pallar du ha dålig ekonomi?
Hur pallar du vara arbetslös? Du lär ju inte ha sån stabil ekonomi. Hur pallar du ha dålig ekonomi? Att vara arbetslös är nice.
Jag jobbar oftast så att jag får ihop till två backar bärs, en stock snus, en limpa cigg, några kebabtallrikar och ett tvspel. Det är allt jag behöver i månaden, och tänker därför inte jobba mer än så.
Att vara arbetslös är nice. Jag jobbar oftast så att jag får ihop till två backar bärs, en stock snus, en limpa cigg, några kebabtallrikar och ett tvspel. Det är allt jag behöver i månaden, och tänker därför inte jobba mer än så. Det är det du vill uppnå i framtiden? Dricka bärs och spela tvspel och leva WT liv? Om du trivs med det ok. Förstår mig bara inte på sånna som dig och TS. Som kommer leva som en 14åring livet ut
Det är ungefär de planerna jag har just nu, ja. Livet är inte värt skit ändå, så varför ska jag slava dag ut och dag in, för att sen ge bort pengarna till folk bara för att kunna leva en månad till? Då sitter jag hellre i ett ruckel och dör sakta med en öl i handen.
Då kan du ju lika gärna hänga dig direkt om du ska säga sådär. Skärp dig förfan! Vadå livet inte värt ett skit? Då får du väl se till att skaffa något som betyder något för dig så det blir värt. Typiskt alla slackers att hålla på sådär, att bara ge upp liksom och inte tycka det är värt något
Jag har nått som gör livet lite mer värt: Öl, tv-spel och kebab.
MR-J P21 haha, varför blir du upprörd? Lite onödigt. Han har tydligen hittat en balans i sitt liv som han trivs med for now. Alla gillar olika saker. Personligen har jag ett jobb som jag älskar och ser fram emot varje dag, skadar inte heller att jag jag får bra betalt dessutom, vilket är ett måste för mig. Jag gillar att köpa saker, kalla mig materialist. Jag älskar att köpa elektronik grejer, gillar att lägga mer pengar än vad jag behöver på kläder, äta mat ute på fina ställen med vänner. Gillar att resa också och besöka nya länder. Samtidigt har jag förståelse för att folk gillar saker jag inte gillar. Jag var arbetslös i ungefär 3 månader efter gymnasiet, det var kul i ungefär 1½ månad sen blev jag otroligt rastlös och ostimulerad, hur mycket random skit jag än hittade på och fick tid att prova. Jag tror jag gör mer kreativa saker på fritiden nu än vad jag gjorde när jag var arbetslös. Blev så jävla lat under de 3 månaderna, hade ingen struktur på min dag så det blev att jag inte gjorde det jag ville ändå. Jag var helt enkelt dålig på att vara arbetslös. Har en kompis som älskar sitt jobb som snickare, när han berättar om sin arbetsdag låter det som en fucking mardröm för mig. Fysiskt arbete som snickeri, målare osv skulle få mig på självmordstankar. Men han gillar det. Onödigt att bli sur på folk för att de gillar olika saker. Fast det jag reagerade mest på tidigare i tråden är att folk pratar om "jobb" som om enda alternativet är att arbeta på ett band på volvo och slita med samma enformiga sak 9 timmar om dagen. Det är ju helt fel.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
Jag vill gärna se på livet som en meningslös illusion fattar inte vad du menar. det är en illusion att livet är meningslöst?
hahaha
BountyBoo F30: Du har inte tänkt på att snabba upp processen med att haffa ungar då? Jag menar, du närmar dig 30. Om du får barn när du är 40, då är du fucking 60 när dom är 20. Inte så kul med en mamma som nästintill kolar innan man blir myndig. Om du förstår vad jag menar. No offence, förövrigt.
Wurrup?
haha den här tråden va nice. men håller med till viss del. jobbet tar upp för mkt tid men det är väl bara att acceptera tyvärr. beror på vilket jobb man har också, nu jobbar ja på kyllager o hatar skitjobbet. nästa vecka jobbar ja kväll 6 dagar och är ledig EN kväll på hela veckan, får ångest av att tänka på det^^ är dock bara 4 veckor under sommaren men man får ju en inblick i hur vissa har de till vardags.
men man får ju cash iaf, o sen är det en bra anledning till att fortsätta me o plugga vidare så man kan få ett skönare jobb om nått år när man tar examen. skulle aldrig palla jobba hela livet inom industri/lager, all heder till dom som gör de dock.
fattar inte vad du menar. det är en illusion att livet är meningslöst? hahaha
Haters gon' hate...
Philip P25 Nej. Jag ser verkligheten som en illusion, det gör det lättare att skratta åt den och inte ta livet så seriöst.
Underhållning: Det är nog vanligare än du tror. I Stockholm är snittåldern för förstföderskor 30 år, i landet som helhet kanske 28-29 år. Killar ligger ca fem år högre. Tiden där folk fick sitt första barn runt 20 år är förbi...
Alla som gnäller över det sjuka materialistiska samhället: det är det enda samhället som skulle tolerera folk som inte bidrar med något. Fan, det BETALAR för folk som inte vill eller kan bidra med något. Är du en värdelös jävla hippie som skulle svälta ihjäl om inte andra fixade allt åt dig? Det är chill, ta lite socialbidrag och köp en kebabtallrik. I ett mindre sjukt samhälle skulle den enda som svältdöden vara att era medmänniskor skulle ha ihjäl er först. Det mest naturliga som finns är att kämpa för att förbättra sin position i flocken och öka sin egen säkerhet. Alla djur gör det. Kan du äta bättre blir du starkare, och kan försvara dig bättre. Dina chanser att få föra vidare dina gener ökar. Alla vill para sig, ingen vill bli uppäten. Det är naturligt. Att sitta på sin röv och chilla är onaturligt. Men jävligt nice, det går inte att komma ifrån. Gjort det själv i en jävla massa år. Öl, kebab (okej, pizza i mitt fall) och TV spel är alldeles utmärkta anledningar att leva för. Men efter några med det vill man göra något annat. Själv har jag turen att få jobba med något jag tycker är intressant. Det är inte alltid kul att gå till jobbet bara för det, men det är inte alltid kul att sitta hemma heller. Och som BountyBoo sa: "Jag gillar pengar."
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.
Jag tycker ändå att vårat samhälle helt tappat perspektivet.. Många snackar om slöseri hit o dit o att vi lever så bra. Men vi har 10% arbetslöshet och jag vet inte hur många % som har skitanställningar, borde inte målet för samhället att förkorta folks arbetstid och stress och höjja livskvaliteten? Mm, men istället så satsar vi på att minska dem rika människornas utgifter och maximera deras vinster så kanske lite smulor ramlar ner i leden förhoppningsvis.
prinsen i hundkostym. HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!
psyko: Det är nog du som tappat perspektivet. Du är rik. Problemet är bara att du (som de flesta andra) bara jämför dig med de som är ännu rikare.
Kolla här:
http://www.globalrichlist.com/Om du t ex tjänar 20.000/mån så är du top 7% i världen vad gäller inkomst. Rik nog? Skulle vi följa din devis skulle du iaf behöva ge tre fjärdedelar av din inkomst till fattiga människor, för att jämna ut.
Psyko - men det du inte verkar fatta är att alla inte vill ha det som du vill. livskvalitet för de flesta är ha ett tillfredställande jobb och en ekonomi som gör att man inte behöver vända på varenda krona för att få vardagen att gå ihop. sen dina ständiga utläggningar om att det är ngn jävla konspirationsteori som gör att alla rika skall gynnas och att gemene man skall leva på smulorna av det är patetiskt. jag skulle bli en lat jävla soffpotatis om jag var tvungen att arbeta 6 timmar om dagen i ngt statligt bolag utan chans att avancera. men har man inga ambitioner med livet kanske man får den inställningen.
unclesam det där är ju inte riktigt sant. ett av de mest framgångsrika sättet att föra sina gener vidare är ju just sneakers eller vad man nu väljer att kalla det. jag gillar inte att benämna saker naturliga och onaturliga, men att hustla sig fram och lura andra att tro att man är någon annan, att dra nytta av andras framgång etc är ju något av det mest naturliga som går att hitta mr-j livet ÄR meningslöst, hur kan du få det till något annat? men bara för att något är meningslöst innebär ju inte att det kan uppskattas ändå, eller hur?
http://www.kommandot.se/wp/
Bountyboo, va?:P Jag frågade vad du har för jobb när du tjänar så mycket i timman, inte någon förklaring på hur du fick fram till att det är 240kr i timman =) men jag såg nu, att du var lokförare(?) så att, min fråga blev besvarad hur som! =)
En kantstött pelare som inte pallar trycket Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker