I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Sneaker freaker! [Officiell sneakertråd 2]

Övrigt - Blandat

2009-02-04 18:39
bob P20

Schyssta, jag skulle behöva ett par Superstars för att få in lite mer variation i min samling, har ju nästan uteslutande Nike. Jag gillar de röda.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2009-02-04 18:42
Jag har kommit fram till adidas passar mig bäst, har kört på Nike tennis classic tidigare men ogillar att sulan är så tunn.
 DIF!
Poet

2009-02-04 18:51
bob

afan... så du gillar adidas... ;)

hade kunnat bli en jävla lång tråd om vi skulle lägga in hela önskelistan allihop...

själv har jag fått blodad tand på NB...

å dom jag suktar efter just nu, rätt mkt är dom här:

å för å inte tappa tråden från ursprunget, så vill man ju såklart fylla på AF1-samlingen med nått par...

Garderobsrensning 3.0
Nu kör vi på flickr: http://www.flickr.com/photos/34666507@N05/sets/72157623544785735/

2009-02-04 19:03
Apeman:

Har också tänkt plocka upp blå/turkos/grön/lila 577orna rätt länge men har alltid kommit något annat som prioriterats högre. Ska se till att fixa ett par innan det är försent i alla fall.

Tycker du ska skippa de sista paret av nb1500s. Har haft ett par 1500 som var gjorda i Asien och kvalitet och komfort kommer inte i närheten ett par som är made in uk.
Lägg på lite pengar och köp ett par av solebox purple devils 1500 istället :)

Poet

2009-02-04 19:17
..njäe... purple devils vetefan alltså... jag tror dom blir lite i överkant, så mkt gillar jag ändå inte NB att jag vill börja jaga så mkt collabs... å jag vet om att det förmodligen inte blir nått av med Black Swords heller... men det är fullt möjligt att jag skippar dom sista ändå... dom blå/orange, kommer nog inte heller å köpas... dom är väl slut dom åxå nu? å AF1:orna har jag för mig kosta multum dom med... så det enda realistiska är ju dom två översta...
Garderobsrensning 3.0
Nu kör vi på flickr: http://www.flickr.com/photos/34666507@N05/sets/72157623544785735/

2009-02-04 19:26
Apeman P30

Vad är det för AF1:or du länkade till? Bilden funkade inte. Jag har ett helt gäng AF1:or på min ska ha lista. Bland annat Questlove, Busy P, Year of the dogs och en del av Chamber of Fear packet. Men de alla kostar ju minst 300-400 dollar så det dröjer nog ett tag innan jag har alla.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
Poet

2009-02-04 19:28

2009-02-04 20:04
Japp, den funkar. De där är riktigt heta. Det släpps väl en del i år med Elephant Print, inte riktigt samma men ett av de paren tycker jag är de snyggaste AF1:orna på ett jävla tag.

Poet

2009-02-04 20:08
dom är ok... men safari high är bättre... fast jag hade nog aldrig rockat vita snören i dom där elefanterna..
Garderobsrensning 3.0

2009-02-05 19:23
förresten så är jag ute efter vita tunna skosnören.. gärna bomull o gärna lite offwhite.. stadiums 2 kr är lite för vita så de nästan skiftar i blått men prisklassen är jävligt bra men om nån vet shyrre kvalite tunna vita o gärna billigt så holla!
stick the fucking flag up yer god damn ass

2009-02-05 20:15
Impregnerar ni era skor??

2009-02-05 20:17
nej sånt är för fegisar men jag gjorde med min fru för nåt år sen..
stick the fucking flag up yer god damn ass

2009-02-05 20:17
^^ Det gör jag. Varje gång jag tvättar dem. Jag använder nån waterproofer jag köpte på FootLocker, den gör jobbet.
Poet

2009-02-05 20:20
vi gör det här åxå... i den mån produkterna räcker...
Garderobsrensning 3.0

2009-02-05 20:31
okej.. det ska jag börja göra =)

2009-02-06 01:58
När man handlar i SNS butik spelar det inte in på priset huruvida man är medlem på nätet eller ej, rätta mig om jag har fel? I vilket fall så blir det ett par court star + ett par till därifrån väldigt snart :)
 DIF!

2009-02-06 07:19
Du har helt rätt bob...priset är detsamma oavsett.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-02-07 02:04
Tja! Letade efter nån vettig sneakertråd och hittade denna. Annars verkar det inte vara så mycket forumaktivitet ang. just sneakers på svenska forum.

Köpte ett par reebok ice creams (de vita med gröna tärningar) på SNS för några år sedan, och sedan dess har de legat i sin låda. Vet inte riktig om jag vill sälja eller använda, men är det någon som vet vad man skulle få för dem? De gick för 1600 om jag inte minns fel. Limited till 2000 par, men jag vet inte om det är för hela serien eller bara för den färg/motivkombinationen. Skulle gissa på det senare.

2009-02-07 03:01

mina adidas material japan råkade ut för en olycka för några dagar sedan. väldigt osäker på hur jag ska få dom rena och hela med tanke på att det är denimtyg på dom. det är ganska ytlig smuts ( hoppas jag )

några tips?

2009-02-07 09:15
Rollo

Jag hittade dem på pickyourshoes där de var slutsålda till ett pris om 269 dollar. Kollade Ebay men hittade inga. Hittade däremot några andra par från samma släpp (teddy bear och lipstick bla) och de kostade typ 50 dollar.

Du kan alltså inte riktigt gå efter pickyourshoes eftersom att alla såna här butiker naturligtvis lägger på en hel del på sina priser. Jag vet inte riktigt vad du kan få för dem om du säljer dem idag men jag tror inte att du kommer hamna särskilt långt över vad du köpte dem för på en Ebay auktion. Men jag kan ju ha fel, är inte särskilt intresserad av andra märken än Nike så jag har inte mycket koll på priser.

Länk

Hajjaru

Denim borde du väl kunna borsta rent med lite diskmedel och en tvättsvamp?

2009-02-07 09:25
Å andra sidan sålde de ju faktiskt slut för 269 dollar på pickyourshoes, så vem vet.

2009-02-07 10:31
Kan inte tänka mig att efterfrågan på Ice Cream-skor är speciellt hög numera.

Poet

2009-02-07 14:48
kan inte tänka mig att den någonsin varit det... men det är klart, det gäller bara å hitta rätt köpare... testa eBay...
Garderobsrensning 3.0

2009-02-07 15:52
Nah, en del av de skorna är ju hyfsat hype. Sen är ju allt relativt. Det finns ju inga märken som tävla med hypen kring Jordan och Nike SB släpp, de är ju av en annan värld.
Poet

2009-02-07 16:12
jag har lite svårt att fatta hypen kring nike SB... asså, jag förstår att där är en hype... jag begriper bara inte varför...
Garderobsrensning 3.0

2009-02-07 17:34
Apeman P30

Många colabs och ofta limiterade skor. Alla SB släpp är ju quickstrikes, inte för att det behöver betyda hype i sig. De är väl helt enkelt tacksamma samlarobjekt eftersom att de ofta är lite svårare att få tag i.

Sen att SB dunks är sjukt bekväma gör ju inte saken värre. Jag personligen älskar SB.
Poet

2009-02-07 17:47
candide

inget personligt, men det är ju intressant att diskutera detta...

hur kan SB vara quickstrike när quickstrike butikerna i sverige inte ens har SB... SNS har quickstrike konto... dom har inte SB, shelta har quickstrike konto, dom har inte heller SB...

som jag har förstått det (min bror har en polare som jobbar för SB) så är SB ett "eget" märke... och gör vad dom vill, och ger konto till dom affärerna som dom vill ge till... kravet är väl att det ska vara "skatebutiker"...

jag gillar inte hela SB-dealen... jag köper att vissa är snygga, men i många fall är det ju bara hype som gör att skorna blir stora och får cred...

ta pigeon dunken... hur orginel och "extra snygg" är den som gör att den förtjänar den hypen? grå och röd dunk? är det inovation värd namnet som gör att dom förtjänar värdet som dom säljs för idag? det är sjukt, och det är alla hypekids eget fel att dom låter sig luras på det sättet...

Jag har viss förståelse för hela hype-grejen över lag, det är marknadstaktiker ju.. inget konstigt med det, men förklara hur folk kan gå på nike SB pigeon dunken, och hypen kring dom? där är klart fler exempel på skor dom gjort som verkligen inte är bra nog för att förtjäna den hypen, men så fort det står SB på dom och dom är collabade, så tycker jag att det verkar som om konsumenterna blir helt förblinade av det...

sen, är dom sköna är dom ju sköna... det är ju till sist en väldigt viktig del i sneakerköpandet, komfort är ju jätteviktigt...

Garderobsrensning 3.0

2009-02-07 18:04
Ja, jag är inte säker på det här men det är vad jag har läst. SB konton ges bara ut till skatebutiker, jag tror att de måste ha en viss erfarenhet bakom sig (i form av år). Sen är de ju Quickstrike utifrån de här butikerna. Quickstrike innebär ju att det inte finns några givna datum för släppen, och det finns det inte, bortsett från varje enskild butiks egna datum.

Visst, jag håller med om att en del av skorna är överdrivet hypade. Pigeon är ett bra exempel på det, och den hypen smittade ju av sig på NB pigeon och lär garanterat fortsätta med Converse Pigeon som släpps nu i dagarna. Hela SB City serien är för övrigt helt sjuk. Paris skorna går ju för uppemot 4000 dollar och där tycker jag personligen att det börjar bli lite väl mycket. Och sen Ebaydunksen som gick för 30.000 dollar. Jag tycker ju naturligtvis att hypen måste ha ett stopp någonstans och tycker själv att det är sjukt att priserna kan skjuta iväg så förbannat högt. Nånstans runt 600-700 dollar sätter jag mitt eget tak för hur mycket jag har lust att lägga på ett par skor själv och jag har ingen förståelse för att folk kan lägga det 10 dubbla.

Man kan dock inte säga annat än att Nike SB och Jordan har lyckats otroligt bra i sin marknadsföring. Nästan varenda SB släpp säljer ju slut omedelbart.

Poet

2009-02-07 18:25
candide

vet inte om det är själva skate-aspekten som jag har svårt för åxå... men för mig gå drar jag mig lite extra när det är sb-släpp för att köpa dom... det har ju funnits en del SB som även jag har gillat... kom bland annat en mission-blazer som jag tyckte var riktigt snygg, å i och med att det var SB, så blev det köpet inte av... så, jag kanske är lite extrem på det sättet...

hela pigeon grejen är nått av det sjukaste jag vet i sko väg... och i sneaker-freaker sitter den pajasen, jeff staple och berättar att han är trött på hypen och att hans senaste köp var ett par jättefina brooks! jag blir förbannad alltså... han är en av dom bakomliggande faktorerna till att hype-kulturen blev så rubbad som den blev, och han mer eller mindre lever på den... så sitter den självgoda rikingen och höjer ett par icke-skor till skyarna...

sen kan man ju fråga sig hur jävla inovativt det är att göra exakt samma collab på nike sb, NB och nu på converse... å sätta den där jävla duvan på allt som går att sätta den på! å sen sitta i intervjuer och säga att man pratade utifrån ett perspektiv om NB var värdiga att få bära den ikoniska duvan... han får mig att må lite illa, nästan så att jag får upp lite magsyra i munnen när jag läser det... Och det är han (och fler som han) som man följer efter när man följer hypen kring SB... det är möjligt att det blir jävligt skevt att tänka så, jag menar, jag är ju själv en riktig sucker för det jag är en sucker för... å jag jagar ju dom kicksen jag jagar...

är din limit 700 dollar? shit.. jag tror min går runt 200 dollar ungefär... det får va jävligt speciellt om det ska gå över det strecket...
Garderobsrensning 3.0

2009-02-07 18:43
Apeman.

Det här med att Jeff Staple öht pallar sätta samma jävla design på sko efter sko tycker jag är helt otroligt. Vafan sysslar killen med? Vill han själv inte förnya sig? Jag hade kunnat förstå om han sätter duvan på alla skor han gör men kör på nya coola färgcombos, men att köra samma färgcombo med samma duva för tredje gången börjar kännas lite gammalt. Och när fan ska hypen dö? Jag menar NB släppet sålde ju slut direkt och det återstår väl bara att se vad som händer med Converse nu.

Det är ju många andra grejer med. En sko som jag är intresserad av och som jag jagar är Nike SB Dunk Gore-Tex. Det var inte mycket snack om den skon i början när bilder började läcka ut. Den är helt grå med suade bak, ingen speciellt med andra ord. Senare kom det fram att det är SBs femte colab med Medicom och helt plötsligt blev det en jävla hype.

Japp, omkring 700 dollar är det mesta jag skulle kunna droppa på ett par skor tror jag. Jag har en lista med drygt 40 skor som jag jagar och jag tror att nästan alla ligger en bit över 300 dollar iaf. Det är ju förjävligt att ha den smaken jag har, blir mycket svårare att hitta skorna.
Poet

2009-02-07 18:51
candide

drygt att ha en lista på 40 par som ligger så högt i pris...
jag hade själv en lista med rätt många skor som var slutsålda för läääänge sen, som alla låg rätt högt i pris på eBay, men jag resonerade bort dom flesta med argumentet att det kommer mera... det gäller att inte missa det som kommer nu, för missar jag det, så får jag ju lätt köpa det som kommer nytt idag för 300 dollar eller mer på eBay om ett år...

sen, det är ju inte helt vattentätt att tänka så, för det finns ju alltid någon sko som ligger kvar, som man av en eller annan anledning inte fått tag på... och de är ju undantagen som bekräftar min regel...
Garderobsrensning 3.0

2009-02-07 18:56
Javisst är det segt. Naturligtvis försöker jag alltid att köpa det som jag vill ha som kommer ut nytt. Många gånger vill jag dock ha limiterade släpp som inte släpps i närheten av där jag bor (eftersom att USA oftast är stället där sakerna släpps).

Men oftast kan jag få tag på det jag vill ha iom Cali och SNS som får in det mesta. Sverige är lite tunt på Jordans bara, men footlocker verkar få i en del.

2009-02-07 20:59
candide

Jo, jag såg dom där också. Men man undrar ju när sista paret såldes. Och hur ska man tolka att det inte finns några på ebay? Att folk vill behålla pga nåt samlarvärde eller för att alla vet att de inte skulle få tillräckligt med pengar för att det ska vara värt att sälja. Med så stora upplagor borde det ju vara någon som säljer.

apeman

Jo, det är väl ebay som gäller.

Slängde upp ett inlägg på Sole Collector, får se om nån där vet.

2009-02-07 21:04
Rollo

Eftersom att du verkar vara lite inne på det här med sneakers föreslår jag att du postar din samling i Sneakersamling-tråden. Det är kul att se lite olika.

Jag kollade förresten lite mer efter de där ice cream släppet. En av skorna som ingick där är den där Dollars and Diamonds skon, den är ju rätt hypad och går för en hel del har jag för mig, uppemot 500 dollar. Det kommer du ju inte få för ditt par men det är väl inte omöjligt att du får över 200 dollar för det.

Jag tycker att du ska låta dem ligga på is ett tag till och rocka dem hårt i sommar.
Poet

2009-02-07 21:30
eller, så håll dom på is till i sommar och sälj dom när "sneakersäsongen" är i full gång... bara gissar att du kan få mer av dom då än under de här slaskmånaderna...
Garderobsrensning 3.0

2009-02-07 21:58
candide

Om jag hade en samling hade jag gärna gjort det. ^^ När jag köpte Ice Creamsen trodde jag att jag skulle börja samla lite, men kom snabbt på att jag inte kunde lägga pengar på sneakers för samlandets skull. Nu när jag slutat plugga och jobbat lite har jag börjat kolla marknaden lite och det är ju ett gäng par som jag är grymt sugen på. Men jag måste hålla i pengarna nu och fortsätta spara till all kamerautrustning jag planerat att köpa under en lång tid. Så om någon är intresserad av att se två par AF1, Ice Creamsen, ett par Vans SK8 Hi kan jag ju plåta dem, men annars väntar jag gärna tills jag har mer att visa. :) Att fylla ut samlingen med mina slitna Superstar Perfed, Converse, Vans Slip-ons och Stan Smiths bara för att jag har så få skor låter inte så roligt. :)

Apeman

Inte tänkt på det, kanske är smart. Måste dock veta ett pris innan jag ens kan bestämma mig om jag ska sälja öht.

2009-02-08 14:24
Kids! Finns här någon som kan rekommendera några bra dokumentärer/filmer/klipp om sneakers.

Här har ni en som jag antar att alla redan sett.

Just for Kicks
Moderator

2009-02-08 14:45
Jag brukar komma på mig själv då och då när jag sitter på youtube och spanar in klipp på folk som öppnar sina sneaker-paket för första gången, och berättar om sina nyinköpta kicks som om dom vore Rembrandt-tavlor. Exempel: SneakGeekz

Annars gick det en dokumentär på SVT, har jag för mig, för ett år sedan. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad den heter. Den var i samma stuk som Just for Kicks. Jag ska se om google vet vilken jag menar...

Har någon tips på schysta sneaker-bloggar? Vart tog den svenska bloggen vägen som var uppe på Whoa för ett tag sedan?
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_

2009-02-08 14:53
Jag brukar kolla de här tre.

sneakernews.com
sneakerfiles.com
theshoegame.com

Den sista har en del videos uppe med folk som visar sina samlingar, snackar om sina favoriter och en del intervjuer med typ DJ Clark Kent. Sen tycker jag att solecollector är bra, både deras blogg och deras forum.
Moderator

2009-02-08 18:26
candide

Tackar tack! Sneakerfiles kände jag till sen innan, men ska spana in dom andra två :)
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_

2009-02-09 00:56

Styrde dessa igår, orkar inte lägga upp egen bild dock.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2009-02-09 01:03
åja... här behöver vi väl inte vara så petiga att det ska va din egen bild? men när du då, imorron lägger upp dom i vad har jag på mig idag tråden... då får det vara egen bild i alla fall ;)
Garderobsrensning 3.0

2009-02-09 09:51
hehe, vädret tillåter mig inte att ha de där idag.
Jag rockar nog SB Vanilla Ice fallen heroes skon idag, den är redan fuck'd så..

2009-02-09 12:15
Gårdagens köp:
300 kronor:

&
200 kronor:

2009-02-09 16:15
Gårdagens köp:
300 kronor:

&
200 kronor:

Första paret var helt okej, andra paret är fullkomligt vidriga enligt min smak.
Men om du gillar dem så var det ett bra pris. Grattis :)
Poet

2009-02-09 16:46
jag tyckte snarare tvärt om... andra paret helt OK.. första paret not so much... men huvudsaken är ju att mannen me två ansikten gillar dom!
Garderobsrensning 3.0

2009-02-09 17:48
Diggar själv vita sneakers lite mer, men de svarta är skönt galet skrikiga så blev och köpa dem. Plus att så pass billiga som de var så passade jag på. The more the merrier!

2009-02-09 20:54
jag tyckte snarare tvärt om... andra paret helt OK.. första paret not so much...

Jag kanske är ensam i mitt tycke....men accosierar det andra paret med svart bowlingskjorta med flames på och dödskallebandana. Nåt folk köper när marknaden är i stan. Men men....bara bra att folk tycker olika.

Första paret skulle jag dock kunna se migsjälv använda...kanske en sommarkväll under fotbolls VM :)
Poet

2009-02-09 21:05
OK, du tänker så... fotbollsvm... jag gillar inte ens fotboll, men om jag skulle ryckas med, så rockar jag dom här ;)

Garderobsrensning 3.0

2009-02-10 18:10
aaah...de skulle också funka, även om de känns mer som ishockey.