I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Sneaker freaker! [Officiell sneakertråd 2]

Övrigt - Blandat

2008-08-14 09:06

Sneaker freaker! [Officiell sneakertråd 2]

DEL 1 FINNS HÄR

Det är alltså sneakers som det ska pratas om här.

(Inlägget ändrat av Louder 2010-01-13 11:09:22)

2008-08-14 11:12
jag styrde upp ett par dunk olympics och ett par airmax 90 multiicolo r åt tjejen från ebay, ska linka bilder när jag kommer hem.
 i get more pussy then panty!

2008-08-14 11:37
Hur funkar det egentligen med att köpa saker från, låt oss säga Amerikat, via ebay?
Paypal förstår jag, men hur säker kan man vara på att sakerna kommer fram?

Poet

2008-08-14 11:46
whatone

Det beror ju på vem du handlar från. Handlar du från ebay så kan du ju spana in deras feedback... har de massa negativ feedback så skit i dom. Handlar du från USA, säg från pickyourshoes, så kan du vara i princip helt säker... Det samma gäller de flesta på ebay. Har handlat mkt från USA, har aldrig blivit lurad. Du får ju helt enkelt kolla upp om de verkar tillförlitliga. Har du sen pröjsat med paypal, så är din betalning försäkrad. Så du kan starta en tvist via paypal (du kan göra det via ebay åxå så du har två möjligheter om du handlat där) och du får tillbaka pengarna om inte avsändaren kan bevisa att du faktiskt fått dina grejer...
Garderobsrensning 3.0
Nu kör vi på flickr: http://www.flickr.com/photos/34666507@N05/sets/72157623544785735/
Poet

2008-08-14 11:51
+ att du betaler ju med kort när du betaler via paypal... så mastercard/visa har ju åxå en sorts möjlighet att återgällda dig för varor du blivit blåst på...
Garderobsrensning 3.0
Nu kör vi på flickr: http://www.flickr.com/photos/34666507@N05/sets/72157623544785735/

2008-08-14 12:51
Har åxå tänkt lite på det där om paketet inte skulle komma fram om man beställt från ebay, hur vet man ens att paketet är skickat om det inte ingår nån sorts tracking?

Hur viktigt är det att försäkra paketet? Och hur lång tid får man räkna med att det tar med Usps international mail?

Vart några frågor det dära :)
Poet

2008-08-14 13:48
Du kan ju inte veta, veta... Men de flesta seriösa skickar dej ett mejl när de har skickat iväg grjerna, sen får man väl räkna med två veckor på ett ungefär. Efter det är det dax att börja klaga. Jag har aldrig någonsin haft problem, och på en hektisk månad plockar jag hem 3-4 paket i veckan från ebay. Du kan ju betala extra för att få tracking om det är så att ditt paket inte skulle ha tracking per automatik. Köper du skor så har jag svårt att tänka mig att du inte skulle få ett trackingnummer. Eftersom det skulle betyda att de skickar skorna som brev, och det hade i alla fall inte jag gjort om jag skulle skicka skor utomlands. Sen ligger inte bevisbördan på dig. Men som sagt, är du jätteorolig, så se till och begära trackingnummer, och var beredd på en lite dyrare frakt i så fall. Det finns flat rate boxar på usps, så kolla upp där vad de olika boxarna kostar, och vilka det ingår tracking i... Så vet du ju vad frakten ska ligga på ungefär.

Har din säljare 90% bra feedback eller mer så borde du känna dig ganska lugn... De jag handlar av har runt 98-100% positiv feedback...
Garderobsrensning 3.0

2008-08-14 14:13
Apeman:
Du verkar ju rutinerad, vad har du før erfarenheter av tull, moms o straffavgifter osv?
(sitter i Norge nu, o hærifrån ær det fan størrt omøjligt o få ivæg nått øver 2 kg utan att fylla i blanketter exakt rætt o jiddra med tullare om værde, vikt etc..)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Användaren är inte inloggad Z 
Skivsamlare

2008-08-14 14:50
Yo. jag har ett par helvita chucks som jag väääldigt gärna skulle vilja ha till mina mörka denimbrallor. Kan man på ngt sätt minska det som "fäller" från jeansen så att mina tygdojor håller sig box-fresh ett tag till?
hit me!

Poet

2008-08-14 15:00
Tull och moms? Hur menar du då?

När man tar emot paket utanför EU, så plockar tullen in alla paket med värde över 50 dollar. För det mesta så går de på värdet skrivet på paketet. Möjligt att det rönkas, och att man ser att det ser ut som ett par dojjor, eller vad det nu kan vara för något man har beställt. Sen får man pröjsa en tullavgift på X antal procent beroende på vad man beställt. Samma gäller momsen, som åxå är på X antal procent. 25% på det mesta, men böcker är ju annorlunda. Allt under 50 dollar slinker förbi utan någon som helst avgift i 9 fall av 10. Tullen har jag för mig brukar ligga på runt 12%

När man skickar, så är det väl mest till USA jag märkt av att man måste fylla i vad det är & vad det är värt. Olika länder har olika regler, olika säljare föler reglerna olika mkt... vissa skiver gladerligen ner värdet på paketet så du betalar mindre eller ingen avgift när du hämtar paketet... Jag har nästan aldig varit med om att dom plockar upp paket för tull & moms om det kommer från Asien. Däremot har jag en del arbetskamrater som haft problem med att de beslagtagit grejerna för de varit falska. Det har dock aldrig hänt mig, eftersom jag inte handlat nårra falska grejer...

Norge har jag ingen koll på.

Ju större säljaren är ju större vilja har han att följa reglerna. Ju mindre han e, ju mer villig är han att tillmötesgå dina förfrågningar angående hur det ska deklareras för tullen vad det är i paketet och vad det är värt. Har hört talas om att nån någon gång råkat ut för att paketet fått åka tillbaka över atlanten, för att värdet/innehållet inte stämde överens med vad som var deklarerat. Men ärligt talat, vad vet tullarna om vad dina nike air max 180 easter edition 2006 kostar? 20 dollar eller 500 dollar? hur ska dom veta? Det är ju knappt sneakernördarna håller koll på vad de olika skorna, modellerna eller packsen kostar... Oftast litar man på det som står skrivet... Men för den sakens skull kan man ju inte beställa pistoler och skriva skor på paketet... Det blir ju inte lika lätt att bortförklara som vad en sko kosta för dig i jämförelse med vad den är listad att vara värd?
Garderobsrensning 3.0
Poet

2008-08-14 15:02
dessutom så ska ju fraktbolaget lägga på en peng för att de tulldeklarerat dina grejer... vissa kör samma avgift oavsett vad de deklarerat för, andra kör procentsats... det beror på vem du får skickat det med...
Garderobsrensning 3.0

2008-08-14 15:27
Ahh okej. tror jag hænger med nu. Tack så møe.
Tænkte på killen hær på whoa som bestællde cornflakes från usa, den frukosten blev fan inte billig vill jag minnas. :P
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-08-14 15:42
se till att dom skriver gift också ;)

dessa fick tjejen:

jag är för snäll ibland.

2008-08-15 00:38
Det där första är väl inga dunk? Det är ju ett par låga Vandals! :)
Forumssignatur...<br>

2008-08-15 01:12
Haha, i vilket fall är han ju snäll.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2008-08-15 05:25
fan, menade vandals :( det skulle bli ett par dunks till och ett par airmax90, men båda dom var tydligen missfärgade efter att jag hade blivit klar med köpet, sånt kollar man ju innan man lägger ut nått.

2008-08-15 11:12
Tack för svaret, jag va lite orolig ett tag men idag damp det ner ett avi från posten i brevlådan och ett tracking mail i inboxen för ett annat par....nu är man lugn igen :)

Har bara beställt saker från usa med UPS tidigare och då går det ju smidigt som attans i vanliga fall men man kommer verkligen inte undan tull avgiften etc...men med USPS är det större chans att den smiter förbi eller?

Stod inget på AVI'n om att jag skulle betala nåt vid uthämtning, som jag brukar få göra hos UPS...eller faktureras man avgiften?

2008-08-15 11:16
Ett tips, Nike store har 20% back to school rabbat nu, och har man inte beställt från nike.com innan har man gratis shipment (bara att regga ny annvändare annars)...gäller tyvär inte på nike id, mos etc :(

2008-08-15 12:48
USPS eller EMS med nedskrivet värde och märkt som "gift" smiter igenom i 99,9% av fallen jag har tagit emot kartonger som vägt 15-20kg och varit i storlek flyttlåda som gått igenom utan problem när det varit märkt så.

Och skulle tullen ta det så är det 5-10 minuter i photoshop så har du underlag för att begära omtullning, du får till och med maila in kvitto i form av jpg till dom.

2008-08-15 13:10
okey, soft :)

Hämtade nyss ut skorna å jag slapp tull, han hade kryssat gift som ja bad honom göra och fyllt i totalt värde av 34 dollar så jag e nöjd!

Hade ingen försäkring dock, ni som har erfarenhet av ebay, bör man försäkra paketen? Fast då ser väl tullen värdet på det och man får avgift?

Poet

2008-08-15 13:27
jag ser ingen anledning att göra det... har aldrig missat ett paket från ebay någonsin... så skulle jag missa ett eller två nu så hade jag ändå gått plus i och med att jag inte tagit försäkring under hela tiden jag handlat där...

sen är det ju riktigt b att ta en försäkring på ett paket du skrivet ner värdet på, efter som det är värdet som är skrivet på paketet du försäkrar, inte vad du betalade, utan vad du deklarerat... Så om du köper något jättedyrt, som du inte skriver ner... då kan det vara värt... köper du skor för en tusing å får det nerskrivet till 250... vad är då poängen? du har ju redan loosat 750:- och försäkringen är garanterat inte fullvärde...
Garderobsrensning 3.0

2008-08-15 14:16
Skulle det vara en ide att sammanställa en lista över online sneakerbutiker i den här tråden?
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2008-08-15 14:24
Candide, varför inte? Sätt igång!

2008-08-15 14:41
solecollector och nikeskateboarding är ju överlägset alla butiker känns det som.

2008-08-15 14:43

2008-08-15 23:39
tack för all hjälp! Kommer helt klart gå lös på ebay när man fått lön :D

2008-08-16 03:18
Matte-Rappar:

Föreslår att du om du tänkt köpa limiterade modeller eller så söker dig till ett forum för människor som samlar och har skor som intresse, tex solecollector eller nikeskateboarding då det härjar sjukt mycket kopior på ebay, se åtminstonne till att använda dig av dessa forums "legitcheck" avdelningar.

2008-08-16 16:49
Sant, jo jag brukar lurka några sneakers forum och har ganska bra koll på skor, eller air max 87 och 90 iaf, bara inte använt ebay tidigare. Men det är som allt annat, man måste ha kunnande och sunt förnuft, ja har mest vart för lat för att sätta mig in i det och vart nojig för att bli blåst :)

Har handlat endel från flightclub innan men det e lättare att hitta sina grails på ebay så det känns skönt att ha kommit igång med det.

Tack för råden!

Btw, ja har försökt regga mig på solecollector ett tag nu men står att jag e bannad fast jag aldrig vart medlem där...hel skumt, skickade iväg ett mail till dom för nån dag sen men inte fått svar än.

2008-08-17 17:48
Kanske är en long shot..
Ngon som vet vart man kan hitta dessa och även dom vita i storlekar?
Länk till http://www.pickyourshoes.com/collectible/nike_air_force_1_07_lo_lux_master_croc.htm

2008-08-17 17:50
8,5-9 helst

2008-08-17 21:36
ebay?

2008-08-20 02:03
kan nån säga alla sneakersbutiker i sthlm :P eller iaf söder typ... förutom sns.
JMD, Jag Måste Dansa!

2008-08-20 16:01
ooooh, nikestore kommer bjuda på en fin överaskning framöver!

2008-08-20 16:05
Bootlegger P24

Jag betackar mig ditt hemlighetsmakeri. Ut med språket!

Syftar du kanske till AF1 ID som de ska släppa. Jag vet inte riktigt om det här släppet kommer vara tillgängligt för alla och skon kommer kosta 225 dollar vad jag har förstått, så i eruopeiska priser får man ju säkert räkna med 2500 SEK.

2008-08-20 16:05
nikesportswear.com /nikeid.com, my bad

2008-08-20 16:08
candide P25
haha, så rätt du hade

Ang tillgängligheten, kan du ha rätt men man får fan hoppas att alla kan vara med och klippa o klistra!
O synd om den som inte har ett par laxar över på kontot för det kommer jag se till att jag har no doubt!:D

2008-08-20 16:19
Jag hade gärna lagt undan ett par tusen för dessa själv men det finns många andra skor som jag vill ha nu i höst. Det återstår att se vilka valmöjligheter man får med de här. Har hört att de kommer att ha laserprint på dem, skulle vilja se hur de ser ut.

Men inget snack om saken, AF1 ID är ju helt sjukt cleant.

2008-08-21 18:08
Hmmm...
Är inte risken jävligt stor att man sitter där, väljer sina färger, betalar 2500sek för sina AF1-id´s och sen hittar nästan exakt samma färgkombo på random sneakerstore för typ 899sek?

2008-08-21 18:19
whatone

De släpper ju en hel del AF1or så det är ju inte omöjligt. De flesta släppen är ju dock väldigt enkla färger så drar man till med något spektakulärt så funkar det ju prima. Man kan dessutom få laseretsning på ID. Jag tror dock inte att jag kommer köpa dem, kostar alldeles för mycket och jag har fler AF1or än jag hinner ha på fötterna.

2008-08-21 21:11
jag lär aldrig få för många AF1, detta är ett givet köp. ger lätt 3000 om jag får printa in egen text och materialval.

2008-08-21 21:48
För många AF1or finns inget som heter. Problemet för mig är dock att jag känner att mitt skoval är lite för ensidigt och min samling lider av krass mångfald. Måste ha in lite annat, jordans, AM90, AM1, you name it.

Förresten såg jag att AM90 Studio ID ska släppas. Man kan bland annat får mönster på materialet.
Poet

2008-08-22 00:58
jag tycker det kan vara lite dåligt med materialval och så på id dojjor... På dom AF1id som jag kika på nu, genom nikesportswear sidan, så var det aldeles för lite varianter för att det skulle vara värt att göra dom. Man hade kunnat göra feta, men i och med att man hade så få färgval, även om man kunde välja olika material så var ju färgvalen grymt limiterade. Jag tycker det är ett genomgående problem på nikeid. Jag har färgkombinationer i huvet som jag vill kunna göra, men oftast är det färger som saknas i valmöjligheterna, eller så kan man inte välja hur sulan ska va, eller så är det nått annat strul... Det borde vara mkt friare med hur man kan designa skon på nikeid. Man pröjsar ju rätt bra med pengar, och ska man då göra det för att designa sin egen sko, då borde man få mer frihet i det kreativa än vad man får. Jag tyckte nästan att reeboks id-variant var bättre, även om det var tråkigare skor...
Garderobsrensning 3.0

2008-08-22 01:23
Ja, nu är de ju alltså ute. Limiterade per dag verkar det som.

Jag håller med Apeman, någon som särskilt irriterar mig med ID är de enormt begränsade möjligheterna att välja färg på sula. På de flesta modellerna brukar man bara kunna köra svart, vit och brun, det passar inte med de färgkombos som jag har tänkt mig.

AF1 har ju många val på sulan, men resten känns väldigt begränsat precis som Apeman säger. Och prislappen, 2700, jag kommer hoppa den här möjligheten just nu. Hade velat se fler valmöjligheter med mönster från NikeID, även om jag förstår att man inte kan ha hur många som helst.

2008-08-22 15:53
slutrea på www.shelta.se
kniper själv ett par dunks om pengarna tillåter!
löjligt fö att friendly football pack ska reas ut...
Manager

2008-08-22 15:55
nån som har tips på sneakers i olika färger som är lätta?

jag tänker lätta i vikten precis som tex adidas stan smith..
hatar verkligen att af1or är så tunga och klumpiga.
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2008-08-22 16:03
Nike Dunks är rätt lätta, jämfört med AF1or då.

Annars kan du ju alltid träna benen och sluta gnälla.

2008-08-22 18:11
air mix lite ?

2008-08-22 18:11
stavar som en kratta men ni kan ista ut vad jag menade

2008-08-22 22:35
exakt vart hittar ni AF1? hittar inte... kliar i fingrarna nu.....

2008-08-22 23:14
confidence

Känns det jobbigt? Lite orolig att de ska sälja slut är du va? Hehe. De har nån sorts limit varje dag på de där och jag har ingen aning om när deras dygn börjar om igen. Men du kan skapa din sko och spara den.

AF1 ID

2008-08-22 23:35
Någon som får den billigare varianten av Am90orna att funka på Id'n? den laddas liksom aldrig klart för mig as irriterande, är det andra matrial och färgval på den?

Överväger om man ska lägg en order på måndag :)