Hahaha du menar 'friktion'? ;)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag säger inte att det är en bevisad vetenskap, det är vad jag fick höra av en snubbe i en skivbutik jag brukade besöka. Jag har iiiingen aning om det är sant som sagt men det lät vettigare när han berättade, såklart, haha..
•pave paradise•
Nej, det blir väl fan ingen friktion när något ligger STILL heller? Haha.
•pave paradise•
Jo men.. Man ska oftast inte lyssna på kufarna som jobbar i skivbutiker...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Klart man ska. Vissa av de är vettiga som fan, medan andra bara är dryga, äckliga elitister. Haha.
•pave paradise•
Äh.. Dom flesta är ju bara vrickade. Hur som helst, nu drar jag och gör annat.
jo för folk som jobbar med att sälja vinyl brukar ju inte veta vad de pratar om. kontentan är iaf att skivor inte skall ligga (staplade på hög), iaf inte längre tid.
hahaha, värmen som sitter i möbeln? om man kanske har en hylla byggd av uran. nää, anledningen att man inte ska ha skivor staplade eller lutandes brutalt mycket är för att dom blir skålade och snea. såna skivor går att fixa till i speciella "fixa till snea skivor"-maskiner. dom är jättedyra.
din flickvän är trogen? ja, hon långtradare!
Så, din icke-förklaring till VARFÖR de blir skålade är bättre än min förklaring som jag fått förklarad för mig av en som säljer vinyl? Jag påpekade att jag inte minns exakta terminologin men det du säger är ju verkligen upplysande må jag säga.
•pave paradise•
skivorna blir skålade därför att dom ligger staplade eller lutar mycket. det är förklaringen; vad är problemet? men värme som sitter i möbler är nog också sant om det förklarades av en person som säljer vinyl. undrar varför folk inte använder möbler för att värma upp sina hus? ekonomiskt och bra!
Du överdriver rätt hårt och missförstår helt och hållet det jag försöker få sagt. Men det är väl inte så konstigt egentligen. Håll dig till dina ugglor du så försöker jag hitta ett ordentligt sätt att förklara det här på.
•pave paradise•
Enda förklaringen är ju typ om möbeln är svart och fungerar som en svartkropp. Skivorna blir snea under sin vikt och värme påskydar det hela.
vilket jävla liv det blev...får väl fixa en vettigare förvaring för skivorna då. eller ja, det ville jag ju hursomhelst med tanke på att det är jävligt drygt att hitta det man letar efter när dom ligger staplade på hög
roligaste någonsin
Alles ausser Hamburg ist scheisse!!! Maria, många år och mil från här
En klar orsak till att inte stapla vinyler i högar är att se lätt välter när de blir för höga ;) Ang. skålning / skevning så är ju vinyl plastiskt (d.v.s. har inte en specifik smältpunkt) och blir ju därför mjukt vid högre temperaturer. Dock är det ju lite böjbart vid rumstemperatur vilket orsakar att om en LP står lutad och har en tyngd lutad mot sig (exempelvis ett gäng andra vinyler) kommer den böjas lite och den fria sidan (d.v.s. den som är mot väggen) sträckas. Under kortare perioder är det ingen fara (eftersom vinyl även är en aning elastiskt och därför kan böja tillbaka), men efter en längre periods förvaring på det sättet så kommer sträckningen / deformationen bli permanent p.g.a. att kolkedjorna i vinylen ändrar position och inbördes molekylära kopplingar. Genom att tillföra energi kan man orsaka liknande (men större) förändringar (vilket är varför man inte ska lämna plattorna i solen - eller för den skull vid elementet en kall dag)... 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
"Fixa till snea skivor"-maskinerna är inte bara dyra, dom värmer plattorna och smälter spåren ofta med. Det är fan omöjligt att fixa till en skev platta ordentligt. Och ja, det är löjligt att säga att det blir varmt när saker ligger på varandra.. Tänk på allt som hade smält t.ex... Eller har du någonsin att något har blivit varmt av det? Helt vrickat.... Och ja, skivförsäljare är ofta dom mest skruvade kufarna som finns.. Typ han som försökte förklara för mej att hip hop hade startats av en svensk haha.. Plattor ska stå så upprätt som möjligt, men inte för hårt packade... Det är normen ibland audiofiler..
jag hade en skev 7" den la jag under 60 album i 2 veckor så var den rak sen iallafall!
45 clash är fett underskattat
ställ en skev skiva i mitten av backen ett tag så är den rak sen
Tur för dej.. Jag har testat ha en skev platta under en stor tung glasskiva + ett torn av uppslagsverk och andra tunga böcker upp till bröst/midjehöjd i veckor.. Hände inget... Ha testat med att ha solljus på det med.. Funkade inte heller. Det enda jag vet som funkar är att ha en sån där metallpuck som tynger ner plattan när man spelar den.
Det var nog alltså i 1-2 månader..
Lägg mellan två tunga böcker in i ugnen på 50-60 grader. Vet inte om någon har skrivit det, men det funkar föt mig. Ointressant diskussion f.ö. inga fler bilder :) Idag är löning, löning är skivköp!
http://www.earforcefm.blogspot.com
Löning är denna gång festivalbiljettköp, tyvärr.
•pave paradise•
ASUL P20 samma här! fast löning måndag vad jag vet. då blir det blessedlove.de ebay.com och blenda.se
Jag skulle vara klart nervig om jag langade in plattan i ugnen : / Men eftersom det verkar vara slut på skivsamlingar så kan j ualltid frågan gå över till: vilka skivor siktar ni på att köpa härnäst? Att det alltid blir nån / några andra också / istället är inte relevant ;) 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Mabande P31 jag har börjat blivit sjuk nojjig att jag ska missa något guldkorn, så så fort jag ser en sida går jag igenom noggrant vilka skivor jag vill ha. Har idagsläget ett par a4 på skivor jag vill ha.
Ah...är så skönt att man inte är så sjukt intresserad av hiphop eller andra genrer som idag förknippas med vinyler. Därför har jag kanske...5 vinyler jag jättegärna vill ha. Skönt. :)
•pave paradise•
lhabia - Att du inte lyssnar på hiphop gör väl inte att Black Sabbath från '70 är helt ointressant? Elelr köper du bara redux-versioner :P 10-4, over...
Mabande: Att jag inte lyssnar på Black Sabbath från '70 gör Black Sabbath ointressant :P Jag köper bara mina absoluta favoritskivor på vinyl. Om jag inte hittar något riktigt kul på måfå såklart.
•pave paradise•
Alla musikstilar är förknippade med vinyl! Det fetaste att ha vore en eurodancesamling i kronologisk ordning från 92-2008 bara på vax med picturediscs och allt :)
Jag fick just kväljningar... 10-4, over...
Idag är löning, löning är skivköp! you said it.
inhandlat:
CD: Pooh Man - Ain't No Love
UGK - Super Tight
UGK - Too Hard To Swallow
Eightball & MJG - Sitting On Top Of The World
Eightball & MJG - On The Outside Looking In
South Park Mexican - Time Is Money
Icey Hott - Mind Over Matter
Street Military - Steel Gangstaz
12" South Central Cartel - Papa Was A Rolling Stone
ja...jag fick mer pengar den här månaden än vad jag hade räknat med.
Mabande: Pga eurodisco? :P
•pave paradise•
...och där kom det lite kräks i halsen :6 Lyckligtvis försvann det när jag scrollade upp och kollade Bikarbonats bild :) Men varför rosa väggar? Det skär sig mot den blå labeln på 7-tummarn - måla om, måla rätt! ;) 10-4, over...
Haha...jag gillar inte eurodisco, så det är lugnt. Sen så har jag bara aldrig varit någon som verkligen, veeerkligen Black Sabbath men ibland så lyssnar man bara för sakens skull. Kan spela en hel del låtar av dem dock, gjort det live också. Så lite credd förtjänar jag.
•pave paradise•
En stabil eurodiscosamling kräver sin man. Själv är jag inte den mannen men det är ett gediget arbete som förtjänar sin respekt! Grym bild bikarbonat, tredje expedithyllan i den färgen hitintills räknar jag det till! Vad innehåller samlingen?
så trångsynt och ignorant att hata på eurodisco
Jag hatar ugglor också. Now what? Suck.
•pave paradise•
du har fått för lite kärlek märker jag. stackars barn
Absolut. Här är en idé: låt folk gilla och ogilla vad de själva vill. Jag tycker eurodisco suger. Jag tycker ugglor är fina men otroligt tråkiga att behöva sen i natt-trådar. Men framför allt så tycker jag att eurodisco suger.
•pave paradise•
jag trodde vi skojade till här. mitt fel.
Nej. Vinyler är blodigt allvar. Liv och död. Skillnaden mellan att inte finnas och finnas. Skillnaden mellan krig och fred, goddammit!!!
•pave paradise•
dra på trissor! bäst jag rycker upp mig och börja inser allvaret.
About time, my man. About time. ;)
•pave paradise•
expedit hyllan är så vaaacker och perfekt...har en till brevid ståendes, med min absolut vodka samling i...ååh
Alles ausser Hamburg ist scheisse!!! Maria, många år och mil från här
Mabande P31 Dom är mer röda ;) Jag orkade aldrig göra något åt tapeten när jag flyttade in och inte nu heller. Men du har så rätt! Hah. ASUL P20 Expedit for president! Det är en salig blandning, funk, soul, jazz, rock, lite bossa, lite skit haha m.m. Samplingsmaterial/lyssning. Har även lite hiphop och reggae vinyl dock inte där bland.
går sakta mer säkert. 40 nya på väg nu
Explosions in the Sky - The Earth is not a Cold Dead Place på 180 grams dubbel-LP för endast 122:- totalt på väg, hells yeah.
•pave paradise•
Sitter i valet och kvalet om jag ska köpa en(!) platta eller om jag ska åka till byggmarknaden och snabba på renoveringen av huset : / 10-4, over...