I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Varför är så många svenskar rädda för invandrare?

Övrigt - Blandat

2007-09-28 17:40
jag har ingen kompis utanför mitt arbete som är invandrare, det är lite skrämmande..
Alles ausser Hamburg ist scheisse!!!

Maria, många år och mil från här

2007-09-28 18:08

Fortsätt gaia!

12345678910

2007-09-28 18:36

GAIA P25

läser inte allt.

men anledningen till att folk skriver nedlåtande om invandrare är antagligen, iaf ofa, att de har stött på ungdoms gäng som har varit jävligt stötande och provocerande osv, deras polare har stött på dessa gängen, blivit rånade eller what ever, och man har kanske själv inga vänner med invandrarbakgrund

säger inte att det är okej men det är väl en mänsklig reaktion om man inte orkar tänka utaför lådan utan e fast i den vardag man är så att säga.

så tror jag det e. men det har ni säkert redan konstaterat

2007-09-28 18:39
Som-om

läser inte allt.

men anledningen till att folk skriver nedlåtande om invandrare är antagligen, iaf ofa, att de har stött på ungdoms gäng som har varit jävligt stötande och provocerande osv, deras polare har stött på dessa gängen, blivit rånade eller what ever, och man har kanske själv inga vänner med invandrarbakgrund

säger inte att det är okej men det är väl en mänsklig reaktion om man inte orkar tänka utaför lådan utan e fast i den vardag man är så att säga.

så tror jag det e. men det har ni säkert redan konstaterat

Ja visst men hur kan man sjunka så lågt att man från det, den upplevelsen, den händelsen, går till att döma ut en hel samhällsgrupp som så många gör? Hur kan man inte se till individen och isolera den unika händelsen och se den i sitt sammanhang? Det övergår mitt förstånd. Svaret är väl helt enkelt att många är mer eller mindre efterblivna.

2007-09-28 18:48
folk kan vara jävligt rädda/ arga och trångsynta, och om man inte kommer i kontakt med invandrare särskilt ofta kan det nog vara svårt att skaffa någon annan bild. det är  bara så det är, det e ju liksom människor vi pratar om.. det man inte vet något om är läskigt, och om man då e 17 bor i ett svenskt område spelar wow hela dagarna och går till macken en kväll och blir robbad av ett gäng invandrargangsters så är det väl så det blir?

2007-09-28 21:40
respekt till rasister?
lifeforms > Polisens uppgift är att försvara den privata äganderätten och hindra arbetskraften från att slå ihjäl varandra på fyllan.

2007-09-28 22:19
Alla männsikor är en produkt av miljön dom växer up i/lever i. Ger man männsikorna som kommer hit till Sverige en sämre miljö än alla  medelsvensson så är det klart att de antalet brott som begås av denna grupp är procentuellt högre per person än te.x vi medelsvenssons

Så vad du syftar på?
Bara för att man hamnar att bo i miljonprojekten (som de oftast själva väljer eftersom halva släkten redan bor där) så ger det automatiskt rätt att hämnas på dumma staten genom kriminella handlingar tycker du?

4 months down the down the road the idiot gear kicks in

2007-09-28 22:40
Orkar inte läsa igenom allt men jag svarar på topicen..

Dom har kniv och spottar på en ( inte alla, ölaflff) , there ya go
Mikael Söderlund was here!

2007-09-28 23:53
illusion ta bort dig själv från tråden det e bättre
lifeforms > Polisens uppgift är att försvara den privata äganderätten och hindra arbetskraften från att slå ihjäl varandra på fyllan.

2007-09-29 02:03
för att 99% av alla svanska sitter på rsistiska åskiker..

ursäkta min fylla.

2007-09-29 02:04
Fuck off, är du seriös? Du säger åt mig att inte bekämpa rasister med hat? Okej.. Det får stå för dig men jag tänker aldrig sluta hata såna människor oavsett vem de är. Är de rasister så har de sagt upp rätten till att betraktas som människor i mina ögon, då är de snarare smutsiga hundar, inte värda mer än boskap.

Jo visst, det är ju ganska enkelt att tänka som du... Gäller detta även för invandrare som är rasister? För isf är väl även du en rasist... ?

Att rasism skulle handla om enbart hudfärg är väl ganska naivt? Ideologier och tankesätt är väl den största boven, tror jag. Och därmed kan man lite skämtsamt kalla dig en rasistrasist... eller?

Är det inte ganska galet att se andra människor som "smutsiga hundar" eller "bodskap" för att åsikterna inte speglar dina? Visst är de rasister, men de är väl fortfarande människor...? eller ska vi kasta in dom i koncentrationsläger för att gasas ihjäl?

ring hitler...
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic

2007-09-29 03:15

hur bekämpar man rasism då? dem ska ju få smaka på sina egen skit

2007-09-29 04:24
GAIA P25
"Tja din jävla tönt. Bra försök att göra tråden till ngt den inte är."

Hej själv glader, snygg inledning - mycket respektingivande. 

"Vad fan är en etnisk svensk? En same eller? Hahaha.."

Som sagt - det jag (och du) syftar på är sk suedis. Du vet - blåa ögon, blont hår, dricker mycket öl, har en fixering för vad som är lagom och lyssnar på Gyllene Tider. Jag betvivlar att den stereotypen gått dig förbi.

"Nej, däremot tvingas jag använda samma termer som er för att göra mig förstådd, min syn på vad som är en svensk är inte representativ för fem öre, vare sig bland invandrare eller svenskar. De flesta väljer att se sig som antingen eller. Hur hade du annars tänkt att jag skulle föra debatten, med omskrivningar?"

Bra fråga, dels med tanke på att du inte vill föra någon debatt och dels med tanke på att ämnet inte ens intresserar dig då du helt avfärdar termen "etnisk svensk" som något annat än samer.
Om jag vore du så skulle jag föra debatten med något fyllo på krogen som du kan framföra dina filosofiska anekdoter för med större framgång.

Frågan är inte legitim - den är bara dum. Packet du lockat fram kan du själv stå som representant för, jag gissar att du för fem år sedan satt och spammade andra forum med inlägg som "stick fitt-svennar, vi blattar ska ta över Sverige, ni är för fega för att göra något åt saken bla bla bla"

"Jasså? Hmm, konstigt, jag har respekt för alla människor och när jag läser inlägg i den här tråden där det bl.a. sägs att invandrare är ett smutsigt pack som kan skickas tillbaka, vad får dig att vilja stoppa mig i samma fack?"

De gemensamma nämnare ni har som jag hittills noterat är arrogans, enfald, dålig stavning och ett överskott av hormoner.

"Du kan gissa på men ngt sånt har jag aldrig gjort, du verkar helt sjuk i huvudet. Jag är halvsvensk själv och stolt over Sverige på många sätt, vad har jag för skäl till att hata svenskar? Jackie Arklöv stylee eller?"

Uppenbarligen kan jag inte ha siktat alltför illa eftersom du genast känner dig tvungen att försvara dig med den här sortens argument. "jag är inte alls rasist, jag tycker också om tunnbrödrulle med räksallad..."

"Du känner dig bara knäckt och sårad för att jag kanske träffade dig med inledningen. Du kanske är en liten smygrasist och skäms för det och tar åt dig fast jag inte ens riktar mina inlägg mot nån grupp öht, bara individer som är rasister och uttrycker sig så."

Nej, jag kan inte påstå att jag tog åt mig av din inledning, min analys av den har du redan fått.

"Var har jag skrivit att alla svenskar är rädda för invandrare? Nu ljuger du igen och gör dig själv till åtlöje i tråden, stackars människa.."

Det var du som droppade den hypotesen i ditt första inlägg lille vän.

"De personer som känner ett tvång att haspla ur sig rasistiska saker, det är dom jag undrar över. Inte majoriteten av svenskarna i Sverige, för de är toleranta, ödmjuka och sympatiska?"

Det var ju trevligt att du har så goda erfarenheter av svensken i gemen, det framgick inte precis av ditt första inlägg.

"Ärligt talat skiter jag i vad du tycker din tönt."

Det var du som startade tråden, inte jag.
Etzmaot Le Yehodim
http://kattenmjauv.blogspot.com/

2007-09-29 04:45
Ska vi summera tråden då? Gaia hatar svenskar och vurmar för invandrare. Point taken.
Yeah!

2007-09-29 08:04
Hedersmord, är det också en kultur från mellanöstern som man som svensk bör förstå sig på?

2007-09-29 10:05

Avliva Ronny, Conny & Sonny!

Lille Al-Fadji forever.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2007-09-29 10:42
Många är väl rädda för invandrare för att de är farliga.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2007-09-29 12:13
"Hedersmord, är det också en kultur från mellanöstern som man som svensk bör förstå sig på?"

Hahaha du måste skoja din lilla okunniga människa
12345678910

2007-09-29 12:23
nej han är jätte seriös! ..suck

2007-09-29 13:06
Gaia, du verkar ha väldigt svårt att föra en diskussion, lite dumt att skapa en..

Det du skriver i dina inlägg är idiotiskt, verkar bara som du försöker vända folket emot dig, men visst, nån måste ju vara idioten.
"Maybe i could get mjältbrand"
"jag har ½ gram jag ska rulla fram blatte jag fick det av david (david)"

2007-09-29 14:15
DeCas P21

Herdersmord har samband med islam eftersom hedersmord, enligt Amnesty international, förekommer mest i områden som domineras av islam.

2007-09-29 14:21
Hedersmord, är det också en kultur från mellanöstern som man som svensk bör förstå sig på?

Som om hedersmord inte redan existerar i den "svenska" kulturen...

2007-09-29 14:23
det handlar om en viss typ av kultur, inte religion.

2007-09-29 14:23

2007-09-29 14:25

2007-09-29 14:28
oj, bugg...

2007-09-29 17:19
Herdersmord har samband med islam eftersom hedersmord, enligt Amnesty international, förekommer mest i områden som domineras av islam.

hahahaha whoa folk alltså...

starkt av dig GAIA P25  att argumentera mot en hel bunt av idioter...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-09-29 17:52
"Herdersmord har samband med islam eftersom hedersmord, enligt Amnesty international, förekommer mest i områden som domineras av islam."

nej, tyvärr. så är det inte. kulturella företeelser som inte har något stöd i religionen i fråga över huvud taget har inget samband med islam som just religion. ända sedan islams intåg har det existerat kulturella element vid sidan om som inte har haft något stöd i islamisk etik. att på något sätt skapa en koppling mellan islam och "hedersmord" är snarare ett försök att demonisera religionen ännu mer; det räcker uppenbarligen inte att det redan finns aspekter av islam som den sekulär-humanistiska traditionen fördömer, men nu måste ni tydligen hitta på saker också?

enligt islam är familjen så pass viktig att föräktenskapliga förhållanden och dylikt bemöts med samtal (möjligen med en hård ton) men inte på något sätt en kniv i magen. du finner ingen ulama som inte kallar sådana företeelser för haram på stört; och om detta samband skulle bero på en dålig kvinnosyn (pga. islam), så förkastar jag även en sådan "tes": kvinnosynen varierar nämligen otroligt mycket beroende på vilket muslimskt land/område som vi befinner oss i.

2007-09-29 18:16

fredros_nukklz P26

Det är ingen idé, halva whoa är övertygade bortom övertalning om att alla muslimer är terrorister, "araber och negrer" har in kodad genetisk kod att gå på socialbidrag och moskéer sprider sig som pesten över Sveriges yta.

Jag ger iaf upp. Är besviken på whoa och deras users, jag hade inte trott det här om communityt som en gång i tiden var ett nice ställe för hiphopintresserade.

En vacker dag vilket kommer bli ganska snart då jag till 30% redan är där, kommer jag släppa musik som gör mig snuskigt rik. Den dagen tänker jag pissa på Sverige för gott, aldrig mer komma tillbaka till det här kalla, osociala och fördomsfulla landet.

Lutar mig hellre tillbaka med en kall heineken på nån karibisk ö och skrattar åt er bönder medan ni fortsätter leva era tragiska liv med volvo, villa och vovve, supa på lördag, följa idol, gnälla över alla dessa invandrare (som både tar alla svenskars jobb och samtidigt går på bidrag???) och rösta blått etc. Vilket skämt..

//Off

2007-09-29 18:29

Lutar mig hellre tillbaka med en kall heineken på nån karibisk ö och skrattar åt er bönder medan ni fortsätter leva era tragiska liv med volvo, villa och vovve, supa på lördag, följa idol, gnälla över alla dessa invandrare (som både tar alla svenskars jobb och samtidigt går på bidrag???) och rösta blått etc. Vilket skämt..

Besviken för att socialbidragspartiet inte styr längre?
näe du gubben, det är nya tider nu tack och lov.
Kolla upp din karibiska ö först innan bara, tror inte dom har lika generösa bidrag därnere. Tror man måste jobba där.

hähä! ;)

4 months down the down the road the idiot gear kicks in

2007-09-29 19:22
ööh, vadå "rädd" för invandrare?

slår vad om att trådskaparen mötte någon 13-åring och fråga om en fem-krona. o pojken våga inte säga emot. och nu är vi alla helt plötsligt rädda för invandrare :( buhuuuuuu...

vad vill du få ut med tråden? en diskussion där ingen vågar säga någonting? eller försöker du "bevisa" att vi visst är "rädda" ? för det tror jag inte många är :P haha
ser ut som du har fått moderators jobb i audio igen.
// Dansk_BB

2007-09-29 19:36
En vacker dag vilket kommer bli ganska snart då jag till 30% redan är där, kommer jag släppa musik som gör mig snuskigt rik. Den dagen tänker jag pissa på Sverige för gott, aldrig mer komma tillbaka till det här kalla, osociala och fördomsfulla landet.

Men snälla människa, vem är det som har fördomar?

Om du på allvar försöker göra Svenskar mer rasistiska än något annat folk, tillåt mig asgarva. Jag är uppvuxen på ett ställe med 80 % invandrare, gick i skolan på ett annat som har majoritet svenskar, och du kan ju försöka gissa vart folk var mer rasistiska... Och dra inte hela den här utanförskapsgrejendetärsyndommigbuhu, för så har det många svenskar också, och dessutom kan man inte skylla invandrarnas utanförskap på något annat än politikerna, som senast jag kollade, inte var speciellt överrespresenterade i sverige. 

Jag har öppet fördomar om alla folk som finns, för alla har sina speciella mönster, positiva som negativa. Däremot så dömer jag inte någon på förhand.
Sittin sideways...

2007-09-29 19:37
jag är invandrare i norge och inte det minsta rädd för mig själv.
We all walk in a path chosen, from the cradle till the caskets lowered

2007-09-29 19:40
word på kopiera P19

GAIA P25
och när du säger att vi är rädda för invandrare... du säger du ju lite imot dig själv... för invandrare kan ju likagärna vara finskar, normän som Kurder eller Brassar.... nästan ingen i sverige är ju hel svensk nu för tiden... att vara rädd för invandrare går liksom inte då nästan alla personer man ser är invandrare... du måste stött på någon som är folkskygg helt enkelt
Get Random!

2007-09-29 20:29
GAIA P25
Asså shit vilken idiot du är, du är fan en sån som bidrar till att folk blir rasister, hoppas att du har en fetingpsykos eller nåt, annars borde du söka hjälp.
"Maybe i could get mjältbrand"
"jag har ½ gram jag ska rulla fram blatte jag fick det av david (david)"

2007-09-29 22:22
Jag har öppet fördomar om alla folk som finns........Däremot så dömer jag inte någon på förhand.

;)

2007-09-29 23:08
Haha Gaia ska bli snuskigt rik och leva på öar i söderhavet?
Det var ju trevligt att höra, börja inte lipa på vägen till banken bara över hur elaka svenskar är.
Etzmaot Le Yehodim

2007-09-30 02:02
Garyowens: Viss skillnad... Fördomar är en överlevnadsinstinkt. Djur som aldrig träffat en människa, eller bara blivit bra behandlade av människor är inte rädda för människor. Har man däremot blivit illa behandlad av en individ av valfri art/ras som särskiljer sig, även minsta lilla, från ens egen så har man en tendens att akta sig för samma betéende från medlemmar av samma grupp. Det handlar inte om att man är en rasist från helvetet som bara vill bringa misär och lidande över ens medmänniskor, utan helt enkelt att man är försiktig.

Fördomar är därmed bara en naturlig överlevnadsinstikt.  Det som skiljer oss från djuren är  bland annat att vi kan tänka efter och inte döma alla efter dom fördomar eller negativa associationer vi har.

Ord på mig.
Sittin sideways...

2007-09-30 02:16
Läs förklaringen ovan... det går djupare än den smått löjliga paradoxen ni försöker skapa.
Sittin sideways...

2007-09-30 02:22

- Det är bra att du äntligen kommer ut med att du har rejäla fördomar om svenskar och är negativt inställd till dem i allmänhet. Samt att du är en förbannad gnällspik.

Jag vill passa på att säga, eftersom frågan om hedersmord m.m kom upp, att jag avser inte Islam när jag talar om kulturella orsaker bakom vissa brott ovan. Snarare är det i många fall Islam som är den främsta bekämparen av primitiva inslag i kulturen i hemlandet. T.ex. när det gäller könsstympning, "hedersmord", tvångsgifte osv. Jag tvekar inte heller om att Islam kan ha en positiv effekt när det gäller att hålla ungdomar utanför trubbel, precis som kyrkan(<3) alltid haft i Sverige tidigare.
Islam är inte en del av problemet.

2007-09-30 03:16

´Puserb har väl sagt det... En fördom jag har är att många invandrare dömmer svennar som rassar innan dom ens pratat med personen i fråga...

2007-09-30 05:25
Jag har personligen ingen större beef med vare sig fördomar eller rasism så länge man har kulorna att stå för dem och tillräckligt med hjärna för att ha självinsikten att ändra på dem med tiden. Gaia har ingetdera, han är som en obstinat klimakterie-tant med för mycket fritid.
Etzmaot Le Yehodim

2007-10-06 10:55
dom äter daddlar! å d e fan inte ok... usch!
Pizzeria Spader Dam - Stockholm
Tel. 08-97 52 22
Hägestensv. 300, 12941 HÄGERSTEN

2007-10-06 11:33
DeCas p21

Nej jag var helt seriöst din efterblivna tard

2007-10-06 11:43
Tänk er vad bra det skulle vara om vi slutade titta på folks hudfärg och istället började se de som individer?

2007-10-06 13:43
fråga hanozy från åstorp varför så många hatar invandrare ha ha

2007-10-06 13:46

2007-10-06 15:37
Men hur kan man säga ett visst sorts folkslag och att vissa är värre än andra? Fattar ni inte att ni omedvetet skaffar er (OCH ANDRA) ett förakt mot ett helt land? Och OM ni nu tycker att det är så, med exempelvis turkar som ni ovan har nämnt, gör ni då någonting åt det? Skiter ni bara i det? Undrar ni VARFÖR det kanske är vissa som beter sig så? Om inte - så är ni lika mycket problem som de (i detta fallet turkar sm ni skriver) som beter sig "kaxigt" i grupp (vilket ni nog precis själva också varit).

2007-10-06 15:40
pappamamma
Gör du något direkt eller indirekt för att "invandrare" ska få kunna känna sig välkomna och hemma? Eller tycker du att det ansvaret ska ligga på någon annan? Att du bara kan skjuta det ifrån dig och säga "skicka hem dom" om dom gör något du inte tycker passar?

2007-10-06 15:50
Dekay
Jag vet inte. Jag skulle vilja leva i sådant samhälle där jag kan gå fram till en grupp människor som till utseende, språk, kultur och bakgrund helt skiljer sig från mig och kunna fråga om hjälp utan att för den sakens skull behöva vara orolig för att de slår ner en/rånar en för att man kollade lite för länge i ögonen eller att man har lite finare skor.

Har du blivit nedslagen för att du har finare skor än någon annan? Och, har du något förslag på hur det ska ske, din fina målade värld om att kunna be om hjälp, vilken människa det än är? Är det kanske din lösning just att sitta på whoa och häva ur sig "konstateranden" om folkslag och vilka som är värre än andra? Du kanske ber till någon Gud om kvällarna för att det kommer hända över en natt? Att alla människor i hela världen som sysslar med något kriminellt kommer att bli fredliga, trots att dom känner sig utfrysta ur samhället (ALLA, även svenskar) och blir just uthängda på detta forumet? Du tror inte att det kan gå ett steg åt rätt riktning om man inte hade fördomar och inte trodde att varenda "invandrargäng" skulle slå ner dig för att du bad om hjälp? Hur många har du bett om hjälp?