I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Varför är så många svenskar rädda för invandrare?

Övrigt - Blandat

2007-09-26 22:45

Varför är så många svenskar rädda för invandrare?

Ja varför vill de kasta ut dem ur landet, varför skyller de allt möjligt på dem och varför diskrimineras de. Vad kan det bero på? Till och med på whoa ser jag massa efterblivna bönder med tydliga nationalistiska tankegångar. Kan det bero på att dessa svenskar har varit med om att blivit förlöjligad nån gång på dagis/skolan av de "tuffa blattekillarna" och nu fått ett trauma? Är de avundsjuka på att de verkar ha roligare och anordnar salsafester och liknande, dansar med tjejer på klubben och kanske är mer högljudda och tar för sig etc? Att de har lättare att interagera med folk utan att behöva vara fulla som svin? Kanske deras vänner är rasister så då måste de också dela deras åsikter pga grupptrycket? Är det mobbartarmen som kickar igång, känslan att få ha lite power och vara överman genom att konstant kasta ur sig förolämpningar och personangrepp mot invandrare? Gärna när det bara finns ett par av dem i klassen eller på skolan? Så fort man ens sitter på youtube och ser en film som överhuvudtaget har med nån med invandrarbakgrund, kan vara så lite som nån sekund eller två, så fylls halva kommentarlistan av "Jävla apor", "Fy fan, blattar är ditt och datt" osv. Att bara röra sig på stan och lyssna på folk så märker man snart att var och varannan "svensk" är mer eller mindre smygrasistiska.

Hur kan man vara så jävla efterbliven att man inte förstår logiken bakom problem som uppstår mellan samhällsgrupper? Är det för att de är invandrare och inget annat? De är födda med en fucked up genpool eller? Det kan möjligtvis inte ha något att göra med att de har en svårare situation i samhället och diskrimineras?

För inte fan ser vi länder där dessa invandrare (låt oss för exemplets skull ta Iran) kommer ifrån med exakt samma förhållanden. Om nu iranier skulle ha tjuvaktiga, bråk och våldtäktsgener som en del påstår, hur kan det komma sig att detta inte finns i Iran? Inte mer än i Sverige eller ngt annat land. Eftersom alla invandrare, oavsett härkomst, klumpas samman i invandrarfacket så blir det så fort nån med härkomst från ett annat land gör ngt kriminellt, att en invandrare gjorde det. Är det en svensk så skrivs det ingenting, bara att en man, ålder, namn, gjorde det.

Massa slödder i de nationalistiska partierna försöker mata sveriges befolkning med propaganda och hänvisar bl.a. till BRÅ osv. Visst, det kanske är fullt möjligt att invandrare per sé har ett par procentandelar högre representation inom vissa brott (precis som svenskar har det inom andra brott) men beror det verkligen på att de är invandrare eller beror det i så fall på andra faktorer?

Att vara svensk är att vara svensk medborgare och ha ett pass som är svenskt. Inget mer, det kvittar vilken hudfärg man har eller vem man tillber. Alla nationer är uppbyggda på invandrare som kommit i vallvågor genom århundradena. Sverige är inte annorlunda. Varför är USA den överlägset största politiska, militäriska och ekonomiska maktfaktorn i världen trots att landet är byggt uteslutande på invandrare? Eller kan det bero på just det?

Är sjukt trött på allt slödder, skapa er egen lilla Ö-nation och stick dit, där ni kan odla facistiska idéer o

2007-09-26 22:48
forts.

Är sjukt trött på allt slödder, skapa er egen lilla Ö-nation och stick dit, där ni kan odla facistiska idéer och känna er fullkomliga över er excellens..

2007-09-26 22:50
Rädd? Det känns som de jag träffat drar sig undan svenskar.

2007-09-26 22:52
Därför att alla invandrare är våldtäktsmän. Det är den enda anledningen till att dom åker hit. Dom vill inte våldta sina egna fula brudar.
foot in mouth and head up ass, so what’chu talkin’ bout?

2007-09-26 22:53
jag var ironisk btw
foot in mouth and head up ass, so what’chu talkin’ bout?

2007-09-26 23:02
asso vem fan bryr sej ert jidder?

asso kolla vissa svenskar e smygrassar vissa e rassar vissa e rädda för utlänska vissa accepterar att folk kmr in men tkr folk som beter sej som skit e idioter då kmr slutsatsen

vem fan bryr sej om nation de beror hur fan människan är i personlighet..
ja tkr inte precis utlänska blir diskriminerade ofta får dom sin röv slickade bara för att dom som slickar deras röv inte vill bli kallad rasse.......

för de e ngt en utlänsk ofta ta till om dom gör ngt fel "du säger bara så för vi e blattar" jo visst de finns kanske några enstaka som gör de av de skälet men fan inte alla svenskar...

o idioter som beter sej som skit  e idioter vilket land o härkomst de än kmr ifrån

o nu har whoa lärt sej ngt nytt sluta snacka massa o dela in folk i "svennar" o " blattar" vi e alla samma vi ser bara lite olika ut o kmr från olika ställen!
Sleep is the cousin of death

2007-09-26 23:02
"Vi mot dom". Därför blir folk främlingsfientliga.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-09-26 23:10
Alltså det är ju en jävligt svår fråga.

Det räcker med att en invandrare beter sig som ett leff för att offret ska klumpa ihop honom med alla andra invandrare.

Jag växte upp i ett väldigt blandat område och kan dra tiotals historier om hur både jag och vänner blivit misshandlade, rånade, hotade, förnedrade och annat skoj. Att dessa handlingar begicks av ett fåtal individer är jag fullt medveten om men det som folk kommer ihåg var att etniska svenskar minsann inte gjorde så mot varandra och det föder om inte hat så iaf en väldigt avaktande hållning jämtemot "dem".

Jag skiter i vart människor kommer ifrån sålänge de uppför sig som folk men förstår samtidigt hur mer enkelspråkiga människor "utvecklar" sina rasistiska tendenser.
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

2007-09-26 23:11
Finns inga svennar och blattar, det finns svenskar, folk som har svenskt pass och betalar skatt här. Kvittar vart fan de är födda.

Finns många med utlandsbakgrund på ngt sätt i Karlstad t.ex, inte fan ser jag dem hänga på soc hela dagarna. Tvärtom jobbar de mkt hårt och ofta med skitjobb för att det är svårt att få ngt annat.

2007-09-26 23:13
För säger man 1 ord till dom så får man 20 tillbaka + en massa stryck av hela släkten

2007-09-26 23:15
Den här diskutionen har man inte hört förr...

2007-09-26 23:16
Hmm, jag har bara fått spö av ett gäng en gång, de var tio pers, vi var tre, jag bröt så mkt olika ben i kroppen att jag blev förvånad att man kunde bryta så mkt på samma gng. Tog 6 månader innan jag okej igen. Alla var svenskar.

2007-09-26 23:19
presenterades väl nån undersökning i nån av gratistidningarna metro eller city här i veckan har jag för mig om någon undersökning där det visade sig att 8/10 svenskar har god erfarenhet av invandrare. typ.
det säger väl kanske trots allt en hel del...

2007-09-26 23:22
Priyan

Ja det är därför Sverige Demokraterna inte styr landet. Sverige har varit generöst med invandringspolitiken för att svenska folket röstat fram personer som varit ansvariga för den politiken. När jag menar många "svenskar" så är 2/10 i det exemplet ändå 2 miljoner människor som hatar invandrare i varierande mängd.

//Pz

2007-09-26 23:32
när ett gäng invandrare kommer i grupp och det går förbi en svensk kille med blont hår och blåa ögon så kan det hända att dom inte visar någon respekt alls, men det är ju ytterst sällan.

men de är en kulturkrock, fins inte mycke att göra åt.. tiden kommer lösa det.

2007-09-26 23:34
År 2350 när alla är bruna.. ;)

2007-09-26 23:38
Well, tack men jag är inte det minsta intresserad av att skriva en bra text, jag vill ha svar på vad det är som gör så många så rädda och så fientligt inställda till invandrare. Kanske ni tänker att whoa inte är det bästa stället att fråga på men på sistone har jag fan börjat märka mer och mer suspekta inlägg från olika personer..

//Peace

2007-09-26 23:42

eller blåa

2007-09-26 23:44
ne men vi är ju snyggast vita det hålelr väll alal med om?

2007-09-26 23:46
gick igenom en tunnel idag som jag inte gått genom på kasnke 5-10 år

den va nersprejad med grön färg med några hakkors etc det stod även (det som var läsbart) "det är vårt land" eller något liknande... patetiskt
lifeforms > Polisens uppgift är att försvara den privata äganderätten och hindra arbetskraften från att slå ihjäl varandra på fyllan.

2007-09-26 23:48
Haha, vems land? Samernas? ^^

2007-09-26 23:52
jag vetefan men det va en ful grön färg iaf :D

såg mer ut som såna cp-hakkors med xD
lifeforms > Polisens uppgift är att försvara den privata äganderätten och hindra arbetskraften från att slå ihjäl varandra på fyllan.

2007-09-27 00:07
LulleN P17

Är inte rädd för utlänningar, speciellt då man bor i ett ganska tryggt och "rikt" ställe, inte direkt mycket lodisar och gäng här i Skellefteå. En teori till att folk kan vara rädda för dem, är väl kanske att svenskarna har det lättare i samhället (enligt utlänningarna, och det kanske är så också), får bättre jobb, rikare osv, kanske därför utlänningarna våldtar mer än svenskar, för de kanske känner sig särbehandlade? De kanske rånar mer - för att de har sämre inkomst, och svårare att få jobb?

Till att börja med, kalla dem invandrare eller invandrade svenskar, en utlänning är ngt helt annat, typ en turist, projektarbetare eller utbytesstudent. Invandrare lär ju knappast våldta mer än svenskar, det är jag 100% säker på när de gäller statistiken, dock så har vissa gängvåldtäkter fått spelrum i media de senaste åren men de flesta våldtäkterna begås av svenska män och ofta i hemmet eller med anhöriga, bekanta etc. Att invandrare personrånar mer är mkt möjligt dock är det piss i havet mot den ekonomiska brottsligheten á la Trustor där svenska rika män roffar åt sig miljarder från stackars fondsparare.

Jag är iofs helt värdelös på allt som har med politik, invandring och sånt att göra, men jag skulle gissa att det åtminstone ligger någonting i det jag skrev.

Ja men du formulerar dig inte så bra, att en hel del problem finns mellan samhällsgrupper är ingen hemlighet. Vad de beror på är inte pga ngt genetiskt och inget nån vettig människa ska tro på (om man inte är Hitler reinkarnerad då förstås) så vad kan de bero på? Det är det politiker ska ta reda på och lösa så gott de kan.

//Pz

2007-09-27 00:10
Läste allt i tråden typ, och jag vaknade på:

"De kanske rånar mer - för att de har sämre inkomst, och svårare att få jobb?"

Might be true!

nu kanske inte detta tillförde diskussionen så mycket, men.. får skriva lite imorgon..

schov gott

2007-09-27 00:46
Nu är jag i och för sig inte "rädd för invandrare" och saknar inte dylika i mitt umgänge, men angående din fråga:
Gener har självklart ingen betydelse, men kultur har det. Det som händer i Sverige idag är att en massa olika kulturer möts i samma samhälle. Självklart blir det krockar.
En svensk familj som uppfostrar sina småbarn strängt kan inte förstå hur en invandrafamilj låter sina småttingar vara uppe sent på kvällarna och äta godis på vardagar. På samma sätt kan en invandrarfamilj inte förstå hur svenska föräldrar låter sina tonåringar dra runt på stan, supa och bröta utan någons som helst tillsyn. (Detta är bara ett exempel som förstås inte stämmer i alla svenska eller icke-svenska hem).

Det är inte bara det att man stör sig på de drag man uppfattar som märkliga i främmande kulturer. Den egna kulturen och vad den betyder för en själv ställs också på sin spets. Flera undersökningar har visat att andra generationens invandrare med muslimsk bakgrund generellt sätt är mer religiösa än sina föräldrar. På samma sätt är det mångdubbelt fler svenska tonåringar som går med Sverige-tröjor, sjunger nationalsången etc. idag än det var på 1960-talet. Det handlar om ett identitetssökande.

Varför är då "så många svenskar rädda för invandrare"? Därför att man är osäker i sin identitet. Av samma anledning är ni rädda/negativt inställda till oss. Mina erfarenheter är att invandrare är betydligt mer fördomsfulla om svenskar än vice versa. Det har "ni" också anledning att vara, ni befinner er ju så att säga på bortaplan=)
De här problemen kommer naturligtvis att minska på sikt när vi anpassar oss till att leva i ett samhälle med större olikheter. På kort sikt är de dock oundvikliga, liksom konsekvenserna, och skall såklart tas på allvar.

Och, och detta kommer jag antagligen att få negativa reaktioner och möjligen också en varning för, men när det gäller våldsbrott och våldtäkter så är invandrare kraftigt överrepresenterade. Gruppvåldtäkter i synnerhet, de begås i princip inte av svenskar. Och det beror inte på diskriminering eller dålig lön, det beror på kultur. En patriarkal kultur där kvinnor saknar värde och bestämmanderätt, som vi aldrig någonsin får försvara eller ursäkta.
En kultur som självfallet inte innefattar alla invandrargrupper.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-09-27 01:07

Mycket snack om att svenskar skulle framhålla en rasistisk profil. Har du hört nysvenskar prata om andra nationaliteter nångång? Vi snackar haksläpp. 

Yeah!

2007-09-27 01:07
Dom flesta invandrarna brukar komma i stora grupper, därför blir man la lite rädd när man går där.. Klart som fan. Ett svenskt gäng gör inget,(oftast) Medans som svarta glor som fan & Vräker ur sig ngt. Jag är dock inte rasist eller ngt. Jag tycker det är kul med invandrare i sverige. Vad hade sverige vart utan alla kebabarier, turkkioskar(där man får köpa cigg innan man är 18) :D
Har även många vänner oxå som är mörkhyade, men dessa "cooola" nae.. :)

be the change

2007-09-27 01:38
illusion. X0

Idiot? Varför det?
be the change
Rappare

2007-09-27 01:44
Jag har ingenting emot invandrare. Nåt som jag HAR något emot är förortsmentaliteten som ofta uppstår hos segregerade ungdomar med annat etniskt ursprung. När rasismen som regel kommer från deras sida för att de måste på något sätt hävda sig inför vita svenskar, och det svenska samhället i allmänhet.

2007-09-27 05:54
Hur kommer sig det att om en svensk kritiserar en invandrare är han/hon rasist, men om en invandrare kristiserar en svensk är det inte samma sak?

2007-09-27 06:08
ord upp Omen och Babyphat.
-You cant smell vodka, thats the beauty of it.
-Being a rebel aint easy, theres rules to play by.

2007-09-27 06:23
En sån här diskussion funkar ej på whoa..

Och gaia, jag kan inte alls hålla med om det du säger, tycker de lät rätt idiotiskt faktiskt.

Men allt handlar väl om fördomar och erfarenheter eller vad man ska säga.

Jag har aldrig blivit rånad, misshandlad eller någonting, jag bor i en liten håla där dom flesta är svennar och finnar, så jag har ju inte så mycket erfarenhet av invandrare, dom få invandrarna som finns här är dom som äger alla affärer här, och dom är ju trevliga.

Dock har jag haft mina rasistiska åsikter och fördomar förrut i tiden, inte för att jag tyckte så utan för att det var "inne" typ..

Jag tycker du dömer svenskar för mycket, på samma sätt som vissa svenskar dömer invandrare.

Bara för att invandrare vart otrevliga mot mig, betyder inte att alla är det även om många tjaffsat helt utan anledning, sånt gör att man får fördomar och därför kanske blir "rädd" för invandrare, men fortfarande tycker jag att det du skrev är skit.
"Maybe i could get mjältbrand"
"jag har ½ gram jag ska rulla fram blatte jag fick det av david (david)"

2007-09-27 06:26
jag tror jag "känner till" fler rassistiska invandrare än rassistiska svenskar.
work some magic

2007-09-27 07:33
Ett ultimatum tycker jag vi ska ställa för invandrare. Begår de ett brott så ska de skickas tillbaka till sitt land, låter kanske orättvisst eller whatever men den jag tycker det låter bra!!
http://www.herrbitter.blogg.se/
Admin

2007-09-27 07:52
mästerkatten

I och med detta med överrepresentation så ska jag citera ett sammandrag av BRÅ:s rapport (som alla får sin fakta ifrån), som jag har skrivit i en annan tråd, till peaches, så det kanske verkar lite out of context:

"För det första ska det minnas att man i rapporten nästan uteslutande talar om misstanke om brott, personerna i studien är alltså inte skyldiga till brott! Men okej, 58,9% av de misstänkta för brott 1997-2001 har två svenska föräldrar, med en svensk förälder är siffran 10,4%, andra generationens invandrare 5,2%. Födda i utlandet 25,6% (överrepresentation på 2%, medans svenskar har 0,8%). Av dessa utlandsfödda är övriga norden (finnar, norrmän och danskar) 4,7% med en överrepresentation på 1,4%. Högst överrepresentation har "Övriga Afrika" (som inte är Nord- eller Östafrika) med 4,2%. Men då får vi minnas att de endast är 0,6% av de misstänkta för brott, alltså begås fortfarande de flesta brott av svennar.
Men det mest intressanta med hela rapporten är hur många gånger vanligare det är att du blir misstänkt för ett brott om du har några speciella sociala förutsättningar. Kommer du från en familj som har haft socialbidrag är du 6,1 ggr mer trolig att vara misstänkt för ett brott än om din familj inte har haft det. Har du inte gått gymnasiet har du 5,7 ggr större risk, och tjänar du mindre än 1 basbelopp är du 5,3 ggr troligare misstänkt än om du tjänar 9 basbelopp. Alla dessa tre grupper är alltså mer överrepresenterade i statistiken än vilket land du än kommer ifrån, inklusive Övriga Afrika, inklusive Europa (med Turkiet), inklusive Asien. Vart du kommer ifrån spelar alltså inte lika stor roll som hur du lever.

Vidare vill jag bara lyfta fram två saker. För det första, av personer faktiskt skyldiga till dödligt våld, under en femårs period, är 257, av 380, svenskar. Oddsen för att du skulle bli mördad av en invandrare är alltså ganska låga. Det andra är att 95% av de du kallar invandrare har inte varit misstänkta för tillgrepp eller våldsbrott (detta också enligt BRÅ).

Hoppas detta redde ut lite saker för dig. Själva rapporten hittar du här."

Klass före etnicitet alltså, vem kunde ha anat det?

(GAIA, du var inne på det här också så du borde läsa inlägget med.)
I had this bad bitch uptown, she was like... whatever.

2007-09-27 07:58
*gäääsp*

det finns bra/dåliga invandrare precis som bra/dåliga svenskar.

Vart vill du komma med tråden? Jävligt onödig  tråd.
Kom igen nu Whoa, kör för fa-aan

2007-09-27 09:01
Också så jävla trött på att se den här tråden, GAIA försöker briljera i ett dött ämne som alla tröttnade på -01 och som alla skiter i nu.

Inget ont mot dig GAIA men eru så insatt och brinner för frågan så sitt inte här på Whoa och snacka om de, bli politiker och snacka för din sak

2007-09-27 09:30
Lite märkligt att GAIA först nämner dem som invandrare i sitt första inlägg, sedan rättar andra med att säga "de är svenskar".

Sen kan man ju fråga sig om man inte kan vända på GAIAS åsikter och applicera dem på hans fördomar mot att alla svenskar (mm, de svenskar som inte har invandrarbakgrund) skulle vara rädda för invandrare (ja, svenskar - som har invandrarbakgrund).

2007-09-27 09:34
JP P23

Kolla upp statistiken för person rån då...

Men ärligt talat, alla får ta ansvar för sig själva, det har inget med tro, politik eller färg att göra... det har sagts en miljon gånger innan jag vet
Rock out with your cock out!

2007-09-27 09:38
Om invandrare är överrepresenterade inom vissa typer av brott, vilket de som sagt är, är det ju fullt rationellt att vara mer rädd för invandrare än andra personer. Detta gäller givetvis oavsett orsaker denna överrepresentation kan ha. Varför skulle man inte vara rädd?

2007-09-27 09:42
Jag är fan mer kriminell än vilken svenssonblatte som helst och jag är svensk rakt igenom.
-

2007-09-27 10:20
såg en snygg snygg bild som hade texten "100% syrian" på ena reg skylten och på andra "älska syrianer"...är han rasist???

hade det stått "jag älskar sverige" "sverige för alltid" "100% svensk" vad hade ni sagt då?
Gillar du att tippa/oddsa. Då ska du bli medlem på WWW.BETFAIR.COM, marknadens bästa odds. Använd värvaenvänkod 4Q6PXVU6T SÅ FÅR DU ca250KR!!!! (när du placerat några bets)

2007-09-27 10:27
Stolt!
-You cant smell vodka, thats the beauty of it.
-Being a rebel aint easy, theres rules to play by.

2007-09-27 10:32
snygg bil ska det stå, stod utanför gymmet
Gillar du att tippa/oddsa. Då ska du bli medlem på WWW.BETFAIR.COM, marknadens bästa odds. Använd värvaenvänkod 4Q6PXVU6T SÅ FÅR DU ca250KR!!!! (när du placerat några bets)

2007-09-27 10:49
Jag tycker alla ska kramas, såå mysigt.

Ord på Omen, och bland min umgängeskrets märker jag inte av detta så mkt, det är mer är knut 56 år predikar om att det var bättre förr.. jag tror detta problem kommer dö ut så småningom.. inte helt och hållet dock.. men iaf åt rätt håll.

2007-09-27 12:20
Kommer du från en familj som har haft socialbidrag är du 6,1 ggr mer trolig att vara misstänkt för ett brott än om din familj inte har haft det. Har du inte gått gymnasiet har du 5,7 ggr större risk, och tjänar du mindre än 1 basbelopp är du 5,3 ggr troligare misstänkt än om du tjänar 9 basbelopp. Alla dessa tre grupper är alltså mer överrepresenterade i statistiken än vilket land du än kommer ifrån, inklusive Övriga Afrika, inklusive Europa (med Turkiet), inklusive Asien. Vart du kommer ifrån spelar alltså inte lika stor roll som hur du lever.

- Det du skriver är att socialbidragstagare är överrepresenterade jämfört med övre medelklass. Det jag skriver är att invandrargrupper är överrepresenterade jämfört med befolkningen som helhet. Det är två ekvationer som egentligen inte har med varandra att göra. Lägger vi ihop dem ser vi emellertid att en person från "övriga afrika" som tjänar 9 basbelopp är överrepresenterad jämfört med en svensk som tjänar 9 basbelopp.
Jag förnekar inte den sociala situationens betydelse, jag är bara emot att den används för att bortförklara exakt allting.

I övrigt motsäger inte BRÅ-rapporten du länkade någonting jag sagt (vilket inte är så förvånande eftersom de statistiska samband jag talade om i mitt första inlägg kommer från BRÅ).
Jag är inte så dum att jag inte fattar att de allra flesta invandrare inte begår brott. Överrepresenterade är de likväl.

2007-09-27 12:44
bra text hahahahahhaha skulle kunna skriva en exakt samma text men byta ut svenskar till invandrare och tvärtom så vart vill du komma??
Skivsamlare

2007-09-27 12:45

jag drar mitt strå till stacken, jag läser gringo

http://www.soundcloud.com/adamkross

2007-09-27 13:56
För att det oftast är "tuffa invandrar pojkar" som måste hävda sig. Funderat på att det inte bara kanske är bönder som ser detta? :)

Senast var det en tuff invandrarman som suckade åt mig när jag betalade mina varor på Shell. Betalade diesel med ett kort, och avfettning med ett annat. Han suckade högljutt åt mig, varpå jag vände mig om och tittade på honom med en menande blick. Då frågar han om jag har problem..

ja svarade jag, men fan tror han att han är? Han ville bråka med mig, vilket jag inte var intresserad av. Dock fick han höra ett par väl valda ord från mig. Dock tror jag inte det var något som fastnade.

ut med packet.
+46

2007-09-27 13:58
BAN.

2007-09-27 14:03
rätt simon..!
www.royalstreets.se www.myspace.com/royalstreets