dom nya priserna är sjuka jämfört med det vi har nu för oss som bor långt ute på pendeln. Jag säger bara, lets give'em hell! massplankningar mitt i rusningen flera gånger i månaden typ
Not only am I not learning, I'm forgetting stuff I used to know
dawid: Jag har faktiskt ingen aning om hur sossarna motiverade enhetstaxan, men själv tycker jag den var bra. Däremot var det galenskap att sänka kontantpriserna till samma nivå som förköpspriserna.Skaffa förköpsremsor kan man inte göra överallt. Nej inte "överallt", men på sjukt många ställen. Dessutom heter det ju förköp just för att man köper det i förväg. Jag fattar inte varför alla dessa prisexempel ska bygga på att trafikanten är irrationell eller rent av lätt efterbliven.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Det är fan skandal. Jag frågar mig detta varje dag, när RÄCKER det egentligen? Mann får knappast bra service och priserna höjs hela tiden. Visst, man har råd, men om två år kostar väl ett kort 1000 spänn osv. det är inte priset nu som oroar mig utan själva utvecklingskurvan och vad man får för pengarna. Jag är FETT BITTTER på SL.
det är bara å planka... geez, å Emil_Brikha, vadå riskerar slagsmål? ahahahah, inte en ända jävla spärrvakt har brytt sig, plus så finns dom gamla spärren i nästan alla stationer å dom nya är ändå inte ett problem, antingen så hoppar man över, eller så följer man efter någon som har kort...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
smidigast är att göra såhär: klättra på tidningsgrejen, kladdar ner alla tidningar och upp på spärren, över, sen hoppar man ner.. KRIGARE for life :D:D
REJECT THE INDEPENDENCE OF KOSOVO!<br><br>http://www.thepetitionsite.com/takeaction/905791187/sign
Refused: Var ett jäkla tjat om att folket i förorten måste kunna köpa förköp. Klart att dom kan göra det, men alla bor inte nere vid pressbyrån. Många måste åka buss för att komma till pendel el tunnelbana. Sen när taxan höjs så försvinner dom där jävla häftena på ett par åk tur och retur. Och det hederliga folket ska inte behöva leva i ett samhälle anpassat för kriminella. All heder åt visakort, icakort, mm, men jag ska kunna ha pengar på mig om jag så vill, likaså han som sitter bakom ratten i bussen!
Fan vad "tur" att jag bor på fel sida av perrongen så att jag oftast måste hoppa över staketet för att hinna med pendeln...
Fuck M all!
www.capitalsthlm.com <-- Dagens lucka (20).
CapKillah: Intressant att höra vad du anser att du "ska kunna", men verkligheten ser ut så att rånen mångdubblats efter att förköpsbiljetterna gjordes värdelösa. Och busschaufförerna lever i den verkligheten, oavsett om du gör det eller ej. Vad gäller att alla inte bor vid pressbyrån så är vi där igen: man förutsätter att folk är korkade. Köp en remsa när du knallar förbi en kiosk, köp en extra också vad vet jag. Kan man inte planera alls så får man väl se det högre priset som skatt på dumhet.
Refused: Bussturerna genom Skarpnäck ställdes in förut pga att det fanns en liten grupp idioter som levde loppan. Anser du att en sådan lösning borde bli permanent på flera ställen med idioter? Man ska självklart förhindra brott, men inte låta ett helt samhälle lida på grund av en liten grupp människor.
CapKillah P28 Överdriver du inte lite nu? Det är väl knappast så att samhället lider bara för att det kostar mer med kontantbetalning. Och har du ingen sympati för de busschaufförer som lider? Dvs det handlar inte bara om ett gäng "idioter" utan det handlar om bussförare som har en jävligt läskig situation om dom hanterar en massa pengar.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Lynguistic: Jo, jag tror många kommer lida. Jag tycker att betalsystemet vi har nu, med 20kr för valfri resa är jätte bra. Dom flesta har alltid en sådan summa på sig och har man bil så överväger man nog ändå att åka kommunalt eftersom det blir billigare. Tycker att det är fel att man ska gå över till häften pga rånrisken. Installera istället kameror, skyddsglas, larmknapp, biljettautomat, mm, för att stoppa rånen. Sen behöver ni inte snacka om att det spar tid med häften. Han ska sitta där och ställa om sin stämpel iallafall. Det skulle gå snabbare för folk att köra in en 20-lapp i en automat bak i bussen. Automaten skulle även kunna ersätta chaufförens stämplande av häften. Tjoho, nu sparade vi ännu mera tid! Gasen i botten!!
Allt är relativt så nej, ni har ta mig fan inte rätt att gnälla. Kan vi inte börja jämföra med pendelpriserna i Bangkok istället och sen börja gnälla för att det är billigare där?
Look with your own eyes - See with your own mind
UPP PÅ BARRIKADERNA!
Människa! Hur okunnig är du inte i din visdomshögfärd! Tig ty ni vet ej vad ni säger.
CapKillah P28 Varför är systemet som det är nu bra?? Har du inte hört om att busschaufförer har rånats osv? Och att facket blivit upprörda? Spelar detta ingen roll?"Automaten skulle även kunna ersätta chaufförens stämplande av häften. Tjoho, nu sparade vi ännu mera tid! Gasen i botten!!" Du har inte tänkt att det kommer kosta en massa pengar att skaffa detta på varje buss? Bara för att du ska kunna betala kontant?? Dessutom finns det säkert människor som kommer försöka råna dessa också."Dom flesta har alltid en sådan summa på sig och har man bil så överväger man nog ändå att åka kommunalt eftersom det blir billigare." Vem räknar på att det blir billigare om man åker en resa med bil istället för en resa med buss?
Lynguistic: "Har du inte hört om att busschaufförer har rånats osv? Och att facket blivit upprörda? Spelar detta ingen roll?" Har du inte hört att taxichaffisar blivit rånade? Jag har inte några siffror att presentera här, men personligen tror att det utförts mer rån mot taxichaufförer än mot busschaufförer. Behöver jag utveckla?"Du har inte tänkt att det kommer kosta en massa pengar att skaffa detta på varje buss? Bara för att du ska kunna betala kontant?? Dessutom finns det säkert människor som kommer försöka råna dessa också." Självklart skulle det kosta pengar, men inte bara för att JAG ska kunna betala kontant. Jag vill att ALLA ska ha den möjligheten. Det kostar väl pengar att trycka upp rabatthäften också? Visst skulle säkert någon försöka bryta upp automaten, men då får man väl installera ett larm med gps eller liknande så att en väktarbil kan rycka ut vid åverkan. Jag har absolut inte funderat ut den optimala lösningen, men jag ogillar den lösningen man kommit fram till."Vem räknar på att det blir billigare om man åker en resa med bil istället för en resa med buss?" Inte moderaterna kanske. Dom tar väl bilen oavsett vad det kostar att åka buss. Men för en som inte tjänar så mycket så tror jag att det finns många som räknar vad som blir billigast. Var det inte det hela Stockholmsförsöket gick ut på? Att göra det kännbart dyrare att ta bilen till stan, och på så sätt få fler att åka kommunalt.
fan vad pinsam du är emil. propsar planka.se som utför direktaktioner i riktig syndikalist-anda och sedan utger dig för att vara moderat. gud, p-p-pinsamt.
baeng
self pwnge alla arbetarklass mofos som rösta på moderaterna. känn er blåsta.
Blow my mind....the one below the waistline.
Alltså jag kan ha fel, men har alla lågikomsttagare i förorten ens RÅD med en remsa? De kanske inte har pendlingsbehovet. Om då kontantpriserna går upp så lär de inte spontanåka in till stan precis när det är asdyrt. Men det är ju så moderaterna vill ha det, separera låginkomsttagare och höginkomsttagare tydligt så att dom slipper beblanda sig. Fattar inte hur ngn med sympati i kroppen kan rösta på pissmoderaterna. Elitism
www.twentyfoursevenrecords.com , myspace.com/twentyfourseven L L L L L L L L L L L L L L L L L L L L Nästa släpp: Abstract Rude - No Longer A King 7" Pic Disc
Bobby: Alltså jag kan ha fel, men har alla lågikomsttagare i förorten ens RÅD med en remsa? Har de inte 150 kr så ligger inte problemet hos SL iaf, den saken är ju säker. Det blir lite orimligt att kräva uppdelning i småbetalningar av allting för att vissa inte har 150 kr på en gång.CapKillah: Jag har inte några siffror att presentera här, men personligen tror att det utförts mer rån mot taxichaufförer än mot busschaufförer. Behöver jag utveckla? Ja, utveckla gärna på vilket sätt många taxirån gör bussrån mer önskvärda. Taxibilar är i princip omöjliga att förbetala till, därför är rånen svåra att bli av med. Så är det inte med bussar.Självklart skulle det kosta pengar, men inte bara för att JAG ska kunna betala kontant. Jag vill att ALLA ska ha den möjligheten. Kontantprishöjningen kommer att ge dig tillbaka den möjligheten.
Det går inte att leva på ett ordnat sätt i Sverige med tak över huvudet utan att ha 150-200 kr att spela med så att säga. Alla har det. De höjda kontantpriserna bör inte påverka klassernas rörlighet på något nämnvärt sätt. Ett beslut med potentiellt isolerande verkan är dock att socialbidragstagare inte längre kommer att vara berättigade till SL-kort med mindre än att deras behov därför prövas. Hur det faller ut beror förståss på hur sträng denna prövning görs. Man har i alla fall tidigare räknat med att spara in 20 miljoner på förslaget så det borde väl bli 30-40 000 socialbidragstagare mindre med SL-kort och dessa kommer rimligtvis att begränsa sin kollektivtrafikanvändning.
- SL-kort ges endast efter prövning i socialbidrag, 20 mnkr (SDN) . Länk Observera att länken går till ett KD-förslag från 2004 men att punkten med socialbidrag och SL-kort nu ska genomföras.
Man har i alla fall tidigare räknat med att spara in 20 miljoner på förslaget så det borde väl bli 30-40 000 socialbidragstagare mindre med SL-kort Ursäkta, det blir förståss snarare 30-40 000 mindre fria SL-kort till socialbidragstagare per år. En socialbidragstagare ensam kan ju tidigare ha fått uppemot tolv stycken på ett år.
CapKillah P28 "Har du inte hört att taxichaffisar blivit rånade?" Nej faktiskt inte, men det är ändå irellevant. Så du vill att man lägger ner en massa pengar på ett system, som från första början är ganska tveksamt. För att folk ska kunna betala billigt på bussen, vilket det i sig också kostar en massa pengar. hmmm."Men för en som inte tjänar så mycket så tror jag att det finns många som räknar vad som blir billigast. Var det inte det hela Stockholmsförsöket gick ut på? Att göra det kännbart dyrare att ta bilen till stan, och på så sätt få fler att åka kommunalt." En som inte tjänar så mycket skulle nog inte behöva räkna, den skulle nog generellt sätt inte ha en bil till att börja med. Men ja visst räknar man på hur mycket det kostar. Men man sätter sig inte ner varje morgon och gör en kostnadskalky över hur mycket det kostar att ta sig någonstans. Dvs om man åker till jobbet varje dag och vet att det kostar mindre med kommunalt och man då går efter det valet. Då kommer man nog köpa ett åkkort.
Refused "Det är kontantpriserna som ska höjas kraftigt, inte de andra priserna (antar att ni som de flesta ej fattat det ännu). Och tja, facket tror på det eftersom de förespråkat det. Men såklart, det är väl bara en del av den stora illuminatikonspirationen... och facket är "in on it"." Du är ju, vilket jag påpekat förut, kanske den största drygfittan på internet. Vad händer med att ha en förjävla pissig attityd mot människor man diskuterar med, lägga ord i deras mun och på andra sätt bete sig som en idiot? Du är ju intelligent nog att förstå att man inte kan bete sig så, varför gör du det ändå? Okej, det var off topic, men det var det värt.
"Nazisterna hade kontakt med aliens under andra världskriget och fick tillgång till galen teknik, tefatt fanns även då. Tyskland var ju världens framgångsrikaste land på den tiden. Efter kriget bytte tyska forskarna sida och anställdes av USA. Business as usual!" - Dirty-Dave P25
albin P21 "Du är ju, vilket jag påpekat förut, kanske den största drygfittan på internet. Vad händer med att ha en förjävla pissig attityd mot människor man diskuterar med, lägga ord i deras mun och på andra sätt bete sig som en idiot? Du är ju intelligent nog att förstå att man inte kan bete sig så, varför gör du det ändå?" Tyst nu, jag uppskattar faktiskt när refused är dryg. Försök inte få honom att ändra sig. Dryghet kan ibland vara otroligt roligt och trevligt, och refused brukar kunna ta det till helt nya nivåer. Vad hände med att ha en pissig attityd mot dom man diskuterrar med? Om dom kommer med skitargument så får dom skitargument tillbaka, är man smart som refused så kan man förutse när skitargumenten kommer. Men du kan ju alltid förvåna någon genom att säga vettiga saker. Då kan dom inte lägga idiotiska ord i din mun. Annars så kan man gott vara intelligent och ändå vilja vara dryg. =) Det är skitskoj.
Lynguistic 1. Visa gärna på mina skitargument. 2. Nej, det är inte okej att vara dryg på det sättet han är. Han är bara en jävla mupp.
"Nazisterna hade kontakt med aliens under andra världskriget och fick tillgång till galen teknik, tefatt fanns även då. Tyskland var ju världens framgångsrikaste land på den tiden. Efter kriget bytte tyska forskarna sida och anställdes av USA. Business as usual!" - Dirty-Dave P25
albin P21 1. Nej det var refused vi diskuterade nu inte dig. Du är inte vidare intressant. 2. Jo det är helt okej att vara dryg. Det är ännu mer okej om han är rolig på köpet. Han borde fortsätta. Och dom som tar åt sig borde satsa lite mer tid på att bli smarta.
albin: Det är en av mina få brister :D Nej men såklart har du rätt, och jag försöker dra ner. Men i vissa reserverade fall måste man väl få dryga sig lite? Ett bra sådant exempel är när den tjugonde personer kliver in i tråden och klagar utan att faktiskt ha tagit sig en minut eller två till att sätta sig in i vad förslaget faktsikt innebär.Lynguistic: Kul att det uppskattas ;) Men jag ska nog försöka spara drygheterna till de fall det faktiskt blir någon vidare poäng med dem...
Lynguistic ja, men nu var det mig han var dryg mot. Refused Nu är inte jag en av de personerna, utan har faktiskt ganska full koll på vad förslaget innebär. Dessutom kom jag med förslag på alternativa lösningar, som kan fungera som komplement eller alternativ till en höjning, och då finns det ingen som helst anledning att vara dryg.
albin: Nu när jag läser vad du faktiskt skrev får jag konstatera att jag nog skulle ta allvarligare på kritiken om den kom ifrån nån annan. Du lägger själv nivån med ditt inledande: Refused tror uppenbarligen på det. självklart är det löjligt. Efter det blir ditt gnäll om dryghet ganska ihåligt.
Hm... De har beslutat att det ska vara totalt kontantstopp på bussar från och med 1:a april, men de har inte tagit något beslut zontaxan eller att förhöjda priser på kontantbiljetter, men de ska ta upp frågan igen efter årsskiftet. Vad har de för argument för att höja priserna på kontantbiljetter för att minska rånrisken på bussarna om kontanthanteringen ändå ska slopas helt och hållet?
amar lägg ner ditt skitsnack, jag får betala 120:- kontant för att komma in till gbg och för bara några månader sen 60:- kontant 45:- är ingenting, Köp ett busskort eller vad ni nu har om då slipper du alla biljetter och bara sätter dig på en plats, du tjänar på det och man slipper ditt gnäll.
Refused: "Ja, utveckla gärna på vilket sätt många taxirån gör bussrån mer önskvärda. Taxibilar är i princip omöjliga att förbetala till, därför är rånen svåra att bli av med. Så är det inte med bussar." Tror du att jag vill att busschaffisar ska bli rånade? Isånafall skulle jag inte skriva om exempel som kan förhindra rån! Varför skulle det inte gå att slopa kontantbetalningen i taxibilarna? Har du inte hört talas om t ex Visakort? De som åker mest taxi av befolkningen tror jag innehar ett betal/kreditkort.
"Kontantprishöjningen kommer att ge dig tillbaka den möjligheten." För det första så skrev jag att det skulle kosta pengar att installera en betalautomat, kameror, larm, osv, så att man ska kunna ha kvar kontantbetalning i rätt prisnivå. För det andra så ska kontanthanteringen slopas helt.
Länk
refused varför skulle det ta så mkt längre tid att betalningen sköts maskinellt jämfört med om chaffören tog hand om den?.. förövrigt inte heller något större problem, dom her ju redan ner mynten i sånna rör.. e bara att låta rören gå hela vägen ner i en behållare under golvet eller nått liknande.. spargrismodell större.. men somsagt, fattar inte varför det tar längre tid för pelle att lägga i sina mynt än det tar för chaffisen att göra det..
cry me a river! --> thcrew
förövrigt knappast någon omöjlighet att utveckla ett välfungerande system som knappast skulle leda till mer/fler förseningar..
KV.. När jag bodde utanför Luleå i sex månader betalade jag 100 spänn om dagen till kollektivtrafiken för att ta mig fram och tillbaka till jobbet. I aint bitching about it. Nä men dum e du, när ett länskort för "fria" resor inom länet kostar bra mkt mindre än 3000kr ;/Med Länskortet kan du åka på Länstrafikens hela linjenät i Norrbotten. Du åker obegränsat antal resor under 30 dagar från köpdagen. Kortet är opersonligt, dvs kan användas av vem som helst (endast en resenär per restillfälle). Länskortet kostar 1.600:-. Och det har säkert höjts en slant sen du va där sist också.. är man dum har man ingen rätt att gnälla överhuvudtaget =) Dessutom finns det ju billigare periodkort för bestämda sträckor så att du skulle betalat 2-3000kr per månad får du fan skylla dig själv för =)
Även förortsbor klarar av att köpa remsor, eller vad tror du? Allt det där 450%-snacket är ju bara propaganda, det gör mig irriterad. Kontantköp SKA vara mycket dyrare för förarnas skull. Fråga facket vad det tycker om den prishöjningen! Varför inte ha kvar enhetssystemet och ta 2zons priset för alla resor vid kontantbetalning, lär ju ska ha varit bra mkt smidigare.. som det är nu gynnas de i innerstan medans de som bor i orten missgynnas.. "konstigt" nog.. plus alla stackars turister som kommer gråta blod när dom ska hälsa på sin gamla faster =D som det verkar ska bli nu kommer ju i princip alla korta resor fortfarande kunna betalas kontant utan större "bestraffning" så det är ju knappast ett optimalt system för att få bort kontanthanteringen i trafiken..
OVANSTÅENDE TILL REFUSED. GOD JUL=)
Lyng. Du har inte tänkt att det kommer kosta en massa pengar att skaffa detta på varje buss? Bara för att du ska kunna betala kontant?? Dessutom finns det säkert människor som kommer försöka råna dessa också. Klart det kommer att kosta pengar, men det gör väl alla förändringar, det är väl dessutom rätt irrelevant, om målet är att minska risken för föraren så är denna satsning knappast särskilt märkvärdig, dessutom resulterar den ju uppenbarligen i mindre förseningar och chaffisen slipper överhuvudtaget röra i pengarna.. Nästa argument är nästan ännu sorgligare.. klart folk kommer att råna stjäla och sno grejer.. det kommer rånas bussar även efter denna höjning med, sätter man automater utanför så kommer nån jeppe pajja dessa, och kommer mer pengar till pressbyrån ja då rånas pressbyrån osv.. grovt förenklat.. förstår liksom inte vart du vill komma.. poängen e väl göra chaffisen mindre utsatt, och det blir han/hon väl om dom slår sönder en automat istället för att slå sönder föraren?
joda Det är väl inte irrellevant om förändringarna kostar en massa pengar? Sl har väl knappast hur mycket pengar som helst."dessutom resulterar den ju uppenbarligen i mindre förseningar och chaffisen slipper överhuvudtaget röra i pengarna.." Sen är det väl i princip omöjligt för kontrollanten att kolla om folk betalar? Om man nu inte sätter maskinen längst fram. Och då kommer det väl garanterat inte att bli speciellt säkert om folk vill råna den?"klart folk kommer att råna stjäla och sno grejer.. " Och om risken fortfarande är stor att chaufförerna råkar emellan när dom försöker sno saker. Vad är då så bra med förslaget?
När ni börjar betala skatt för skiten kan ni ju börja klaga. Privatisera skiten och sätt marknadsmässiga priser.
Lyng, jo det är irrelevant om målsättningen inte är ekonomisk utan handlar om att förbättra för chafförerna..Sen är det väl i princip omöjligt för kontrollanten att kolla om folk betalar? Chaffören har inget ansvar att se till att folk betalar, inte hans jobb.. Förövrigt funkar det ju i göteborg, så varför inte i sthlm?Och om risken fortfarande är stor att chaufförerna råkar emellan när dom försöker sno saker. Vad är då så bra med förslaget? På vilket sätt blir chaffisen inblandad om dom slår sönder en metallburk i mitten av bussen om han sitter längst fram? Förövrigt är det ingen konst att ordna en maskin som inte "går" att råna heller.. så det är inget större problem.. busschafförer kommer bli rånade nu med i vilket fall som helst, dom kommer likväl ha tillräckligt mkt kontanter för att någon ska tycka att det är värt att råna chaffisen.. således är ju det bästa att flytta all kontanthantering till maskiner och placera dessa på säkert avstånd från chaffören, det gör påstigningar smidigare också vilket leder till bättre flyt i trafiken.. och somsagt, funkar det i göteborg på spånkorna ska det väl funka i sthlm med..
helst vill jag personligen se gratis kollektivtrafik över hela sverige, men det är en annan femma..
Med ett billigare månadskort kommer fler att köpa det å dom få in mer pengar. nu höjjer dom både kontanterna å månadskorten.
Jag har redan fått nog. Betalar i största möjliga utsträckning inte för att åka kommunalt.
CapKillah: Tror du att jag vill att busschaffisar ska bli rånade? Isånafall skulle jag inte skriva om exempel som kan förhindra rån! Varför skulle det inte gå att slopa kontantbetalningen i taxibilarna? Har du inte hört talas om t ex Visakort? De som åker mest taxi av befolkningen tror jag innehar ett betal/kreditkort. Du missförstår helt min invändning. Du antyder att en minskning av rånfrekvensen på bussar är lågprioriterad helt enkelt eftersom det är ännu fler rån på taxi. Jag menar att det är ett felaktigt argument. Kan man minska rånen på bussarna (vilken man kan med mindre kontanthantering) så bör man göra det helt oavsett hur taxibranschen ser ut.För det första så skrev jag att det skulle kosta pengar att installera en betalautomat, kameror, larm, osv, så att man ska kunna ha kvar kontantbetalning i rätt prisnivå. Med de investeringarna kommer garanterat alla priser gå upp. Inte kommer det vara lika effektivt som mindre pengar i bussen, heller. För det andra så ska kontanthanteringen slopas helt. Bara temportärt. Den slopas för att den ökat så i omfattning. När kontantpriserna höjs försvinner rånökningen.joda: varför skulle det ta så mkt längre tid att betalningen sköts maskinellt jämfört med om chaffören tog hand om den?.. Det skulle det inte? Hela tanken är ju att minska kontanthanteringen öht, bla eftersom den tar tid hur man än gör.förövrigt knappast någon omöjlighet att utveckla ett välfungerande system som knappast skulle leda till mer/fler förseningar.. Vilket kontantsystem går lika snabbt som att stämpla en biljett? Inget nu existerande iaf. Varför inte ha kvar enhetssystemet och ta 2zons priset för alla resor vid kontantbetalning, lär ju ska ha varit bra mkt smidigare.. Jo jag vill också ha kvar ehetstaxan.
refused, du skrev ju att ett sådant införande skulle leda till fler föresningar osv, men det tar du alltså tillbaka? går väl ungefär lika så länge det är en sedel/ett mynt, men annars ja då tar det marginellt längre tid, men nu var det ju återigen en kommentar angående det du skrev om att det skulle bli FLER förseningar om en maskin tog hand om kontanterna istället för chaffisen.. inte huruvida det går fortare att stämpla en biljett än att ta emot 10 mynt och räkna dessa osv..
joda: du skrev ju att ett sådant införande skulle leda till fler föresningar osv, men det tar du alltså tillbaka? Jämfört med ett förköpssystem så skulle det ju onekligen det. Jämfört med dagens system är det väl en öppen fråga. Det beror lite på om kunden kommer åt sedelhanteringen eller ej - vilket man ju aldrig får i matbutiken (av säkerhetsskäl antar jag). Men ja, jag är nog benägen att tro att det skulle slöas ner märkbart även då, så många hopknycklade hundringar som jag sett kassörskor försöka kämpa in i Cashguardsystem - och då vet de ändå åt vilket håll sedeln ska in, vilket Hildur, 83 år, inte lär göra.
ja, men det var ju inte det du sa, du hävdade att ett införande av ett sådant betalningssystem skulle orsaka förseningar och att det därför inte gick.. självklart tar det längre tid att köpa biljetten på bussen än förköp, ur "bussens" synvinkel, men även det går ju att lösa genom att man helt enkelt låter passagerarna betala sin resa utan direkt uppmaning av föraren, dvs, passageraren stiger på bussen, stämplar sin remsa, kort, whatever eller köper en biljett i en automat utan chaffisens inblandning, då kan bussen åka direkt alla stigit på och betalningen sker under resans gång istället för att bussen måste stå stilla tills alla betalat. visst, fler kanske skulle ta risken och planka, who knows, men somsagt, funkar det i götet bör det ju ska funka i stockholm med. vanligtvis är folk ärliga och är taxan skälig så bör den eventuella ökningen av plankning endå vara marginell.. sedelbiten kan förvisso vara ett gissel, vilket alla som försökt växla i växlingsautomater kan berätta om, men de automater som används i tågtrafiken brukar hålla förhållandevis bra klass och jag ser ingen anledning till att sådana system inte kan eller har förbättrats till den grad att det inte ska utgöra något större problem. min poäng är således, att öka taxan med hänvisning till säkerheten för chafförerna är att göra sig själv en otjänst, det finns garanterat ett flertal alternativa lösningar som skulle möjliggöra en endast marginell höjning och dessutom lösa säkerhetsaspekten på ett godtyckligt sätt.
ett sådant system skulle ju dessutom somsagt göra trafiken ännu mer smidig jämfört med ett förköpssystem där chaffisen ska stämpla och kontrollera alla remsor.
paj, pajjen, pajson - en maträtt av gräddad deg med fyllning... mm jummie!
joda: Att köpa under resans gång är iofs ett intressant alternativ, men jag är ändå speptisk. Ta rusningstid på 4:an t ex, 30 pers på samtidigt varav många bara ska en station. Inte en chans att de hinner betala om många ska göra det kontant i samma automat. Och var ska då kontrollanterna dra gränsen? I göteborg går det väl inte att betala kontant i automat? Vad jag kommer ihåg så är det förköp som gäller då, man sticker ner sitt kort och får det stämplat. Går på en sekund.