När kommer Stockholmarna säga ifrån? (angående SLs prishöjning)
Nu är jag förvisso moderat men tycker att de verkligen knullar sig själva baklänges med ändringen i SL. Vi har under de senaste åren sett en negativ utveckling där i princip allt blivit sämre. Det enda som varit detsamma är förseningarna, otrevlig personal och de inställda tågen. I våras infördes den nya taxan som tillät resor över hela Stockholmsregionen för bara 20 kr, oavsett hur långt man åkte, zonerna slopades. Jag undrar varför det tog så lång tid att klubba igenom, Moderaterna driver igenom sina planer med en helt vansinnig fart, de är effektiva, det måste jag ge dom.Men denna tråden handlar inte om det. Som jag sa, nu har vi sett priset trissas upp år efter år och ingen säger ifrån, förutom de som alltid protesterat genom att planka (en eloge till er). Den 1a april kommer priserna höjas igen genom ett 3 zonsystem med 20-30kr/zon, vilket innebär att en enkel resa kan kosta upp till 90 kr. Månadskorten kommer höjas också, till 620 kr. Nu har jag inte de exakta datumen för hur snabbt priserna gått upp men det var inte längesen ett månadskort kostade 500 kr.När har du fått nog? Hur mycket kan de höja innan du tycker det är FÖR högt? och vad gör du då åt saken? läs lite mer om höjningen
http://www.LQP.se - The Portal To Self (ehm, myself, that is)
Skaffa dig ett jobb och sluta spela revolterande tonåring. Lite patetiskt i din ålder. Slår vad om att du fortfarande pluggar.
Jag har fått nog! men jag vet inte vad jag kan göra!"! Tyckte det där med enhetstaxan var ett av jävligt få saker man kan kalla prissänkning värt namnet i detta land och att det för en gångs skull skedde något som var jävligt bra. är så besvkien , för jag minns hur glad jag blev när det infördes, och att jag alltid betalade för mig efter det. det kostade FYRTIOFEM kronor för mig att åka en liten bit
Femme fatale
Men ärligt talat. Hur många betalar kontant? Jag har full förståelse för att de chockhöjer kontantpriserna för att förhindra rån, det är enda lösningen. Och att redivisa kontantpriser sådär utan att nämna att det faktiskt är det det handlar om är oseriöst för att uttrycka sig milt.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Amar: Varför betalade du 45 kr kontant? Ledsen att säga det, men du får allt skylla dig själv. Tänk på de som måste hantera pengarna.
alltså där jag bodde, så betalade jag 45 spänn för att ta mig in till centrum, och jag bodde inte lånt, det var hemmet som låg oturligt vid nästa zon. det var billigare att dela taxi då, så jävla sjukt. och jag har det "bra" ställt, hur ska folk som bor fattigare åka med orimligt höga summotr på det viset? inte udnra på at rinkebybaren inte hade råd att göra annat än planka.
Femme fatale
Refused. det hände om min remsa akut tagit slut, och det inte fanns någonstans att köpa ifrån etcetc och vadå att du "förstår", kan de inte bara börja sälja biljetter som man sålde remsor. alltså remssystemet men med samma priser? vad är problemet?
Femme fatale
Är man över 18 år och inte anser sig ha råd att betala för lokaltrafiken behöver man fan se över sin ekonomi.
Skoly P14: OBSAVERA JAG ÄR 14 HAN ÄR 23, vi unga äger dom älder ( PÅ VISSA SAKER ) ::D
Brunsås. du 45 kronor tur, 90 spänn för att ta sig fram och tillbaka istan om jag hade otur. sug på den.
Femme fatale
inte udnra på at rinkebybaren inte hade råd att göra annat än planka. SL kort från skolan is teh shit, tack för mej
FÖRORT
men busskort? det är väl lite meningen att man ska använda dem?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Amar: Jag vet vad det kostar. Köp ett månadskort och åk så mycket att du "går plus", om det är så viktigt att komma undan billigt i samhället.
Skoly P14: OBSAVERA JAG ÄR 14 HAN ÄR 23, vi unga äger dom älder ( PÅ VISSA SAKER ) ::D
Refused. jag har skrivit lite agressivt och flummigt hittils givetvis förstår jag att kontanthanteringen innebär risker. och att den ökade med det nya systemet. Jag undrar bara varför man inte kan återgå till gamla systemet med remsor, fast utan zonsystem sen får de väl ta högre priser för kotnant. det bryr jag mig inte om, då det kan ändå få ligga på mitt ansvar att handla remsor i förväg, men varför slopa zonfriheten? varför höja priset? vad har de med hanetrignen att göra?
Femme fatale
Amar: Men du kan ju inte komma och fråga dig "hur ska fattiga klara 45 kr" osv osv när det oerhört enkelt gick att ungefär halvera den kostnaden. Och hur du lyckas med 90 kr t o r övergår mitt förstånd, är det så ont om butiker i stan? och vadå att du "förstår", kan de inte bara börja sälja biljetter som man sålde remsor. alltså remssystemet men med samma priser? vad är problemet? Är inte helt med på vad du menar... om du menar att de kunde ha kvar enhetstaxa men med dyrare kontantbiljetter så håller jag helt med. Men poängen att det måste vara dyrare kontant kvarstår, och då blir det ju lika illa för dig ändå när du glömmer att förköpa.
Asså att resa med SL är inte dyrt. Visst så krånglar tidtabellen och så. men köper du ett busskort så kan du åka för 5 kr per dag. Hur mkt du vill.
FÖRORT
fulfrihet: med de nya spärrarna och spärrvakterna så riskerar man slagsmål varenda gång man ska passera. Att planka innan var ett enkelt, effektivt och tydligt ställningstagande. Jag bara väntar på att nån smart blatte i Hässelby hyr ett gäng bussar och börjar köra busslinjer från förorterna till stan för 10 kr :D
Amar: Tycker också man kunde behålla enhetstaxan. Höja priset på kontantköp drar kraftigt ner mängden kontanter i bussarna. Det gör att rånen minskar. Sen enhetstaxan infördes har rånen ökat så mkt att facket sparkat bakut (med rätta).
brunsås . Amar: Jag vet vad det kostar. Köp ett månadskort och åk så mycket att du "går plus", om det är så viktigt att komma undan billigt i samhället. så viktigt att komm unan billigt? eh, så länge jag kan minna shat jag bott i kommuner där vi måste betala robinhoodskatt oh massa extra avgifter för allt möjligt passa dig jävligt noga för att vilja stämpla folk som smitare. kollektivtrafiken ska vara folklig.´ Hur mkt pengar jag än har vill jag inte betala en ORIMLIG SUMMA. det handlar om principer.
Femme fatale
För att sammanfatta: Enhetstaxa tycker jag är bra. Samma pris för kontant som förköp är däremot katastrof. Därför måste systemet göras om iaf på den punkten. Och ja, kontantpriserna måste "chockhöjas".
Höja priset på kontantköp drar kraftigt ner mängden kontanter i bussarna. Det gör att rånen minskar. Sen enhetstaxan infördes har rånen ökat så mkt att facket sparkat bakut (med rätta). Ja. jag accepterar detta helt och hållet. måste vi höja kotnantprisrna för chaffisarnas säkerhet är jag den första i ledet att säga ja. att köpa remsor i förväg och mitt anavr, oh det gör jag gärna, men de ska inte passa på och höja där med och ta bort zonfriheten
Femme fatale
Refued. alltså höja kostnad för remsor också,
Femme fatale
Amar: Men gör de verkligen det? Ur DN:Med förköpsremsa ligger priset för en resa i samtliga zonalternativ nära den gamla zontaxan
Refused. jag som medborgare känner mig snuvad, och blåst. De passar ju på och öka priserna på andra vis ju också. det är det jag är så kritisk till. håller med dig helt och hållet.
Femme fatale
Refused. frågan är hur mkt. nära den gamla zontaxan säger mig ingenting. jag vill ha siffror. vill se om det är rimligt.
Femme fatale
Amar: Köp ett månadskort som sagt, så kommer du undan hur billigt som helst om du åker mycket. Visst, skulle man betala varje resa med kontanter så kanske det blir mycket i längden, men gör man det och samtidigt åker jävligt ofta så är man ju inget annat än korkad. 5:- Resan som någon sa (även om det låter lite väääl lågt) är väl inte särskilt orimligt.
5 kr per dag, inte per resa, o ja.. så ere
FÖRORT
Amar:frågan är hur mkt. nära den gamla zontaxan säger mig ingenting. jag vill ha siffror. vill se om det är rimligt. Jo det kan jag ju förstå iofs, men är det inte lite tidigt att bråka om priserna innan du sett dem ;)
vad är 5 kronor på dag? :O Brunsås. ja, men jag har ju bar csn som inkomst. 1000. då återstår 400 för mig att leva på resten av månaden. sure man kan gräva hos pappa, men jag menar för de som inte kan det
Femme fatale
Refused: Är det inte smartare att fixa såna där cashguardboxar för att minska rånen? Nu är det ju inte du som bestämmer men jag tänkte att det är väl bättre at ändra på sl än att ändra på resenärerna.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Refused . hehe ja men jag är skitgrinig för att man går ett steg bakåt. jag var bara så stolt när vi valde att reformera kollektivtrafiken :) det var ett beslut som kändes jävligt synligt, som kändes av, direkt för mig. det gjorde att man med glädje betala sin lilla färd. menmen, jag tog det som omde skulle höja ALLT. är de bara kontanterna så är det lungt.
Femme fatale
5 kr per dag, inte per resa, o ja.. så ere Hur får du ihop det där? 600 spänn delat med 30 dagar blir 20 spänn om dan...
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"
man får inte vara för lat. kan man köpa på förhand till ett riligt pis bör man flytta på sitt arsle och göra det. man kan inte skylla hela skulden ifrån sig, me när sl var som värst var ju fan remspriserna även de helt ofärskämda
Femme fatale
Amar: Jo, lever man på CSN har jag förståelse för att det blir tungt, jag pratar om "vuxna" som inte anser sig ha råd. Skrev dom som var över 18, men tänkte inte för tillräckligt.
Och vad är det för nonsens ni snackar om 5 kr om dagen? Ponera att du åker 2 resor varje dag hela månaden så kostar det dig 10 kr om dagen.
Emil_Brikha. jag tycker dock inte du bör uppmana till plankining om man kan förhandla till något vettigt. 10 spänn för ungdom och 20 för vuxen är inget att bråka om. har vart mkt värre.
Femme fatale
dewilicious: Nä det tycker jag faktiskt inte det vore... skitstora och dyra stålboxar i varje buss? för övrigt är de sinnessjukt tidskrävande, varenda buss skulle vara sen (senare).amar: jo jag hade som sagt också gärna behållit enhetstaxan, men kanske med 30-40 kr för kontantpris. hade varit bäst tycker jag. eller allra helst nolltaxa över hela linjen =)menmen, jag tog det som omde skulle höja ALLT. Jo det så ju ut så på huvudinlägget i tråden... mer uppvigling än fakta skulle jag säga =)
det skulle vara intressant att se hur mkt vi som pejjar för våra månadskort egentligen får betala för kostnaderna av andras plankning, samt den vandalisering och övrigt kriminalitet som pågår inom kollektivtrafiken (på perronger, bussar, tåg, busshållplatser osv). sen, det jag egentligen tycker är värst är inställda tåg och förseningar. den tjugian de höjjer är okey för mig om de börjar ordna så man kommer i tid till plugg och jobb. det räcker med att man kommer en kvart sent till jobbet EN gång i månaden så har man iaf losat den tjugian i lön... och det gör man alltid, vintertid fler gånger än så. tyvärr. det tar emot när det känns som att den nya prishöjjningen inte kommer medföra förbättringar.
För väl hoppas att borgarna inför studentrabbat för högskolestuderande som lovat då, annars är det kravaller!
Alltså, det är ju ingen egentlig prishöjning om man inte betalar kontant. Emil luras.
Amar: moderater är smarta, de förhandlar shi... de fattar bara cash, och om hela samhället skulle ställa krav, så skulle de backa. Tills dess tycker jag bara det är soft att folk plankar och jag både uppmanar och uppmuntrar det.
alltså min inställnig till plankning är att om man för tillället inte har ett rött öre och måste åka så visst. man är inte mer än bara människa men man bör inte göra det till en vana. kan man betala så ska man. kids som har råd med en tia (har typ alla) som ändå planka bara för att, tycker jag är dålig stil. men som det var förut emd 45 kronor när man skulle till stan för att käka en kebab för billigare. då tog det emot som fan
Femme fatale
refused: 20 kr höjer de månadskorten med?
Amar: ja men glöm tian, glöm tjugan... det fick ju inte ens vara kvar i ett år. Du är dessutom ihop med en minderårig, du får inte ha en inställning till plankning ;)
Emil: Ja det var ju iaf inte någon chockhöjning... 3% efter några år med samma pris, det är under inflationen.
refused: de höjjer förmodligen månadskorten med 20 kronor också. emil: om du bojkottade priserna genom att inte planka och istället välja att färdas via andra transportmedel skulle jag kunna respektera det. men när du plankar kostar du enbart oss betalande resenärer pengar. är det solidaritet?
Refused: Kan ju knappast att vara omöjligt (om det inte vore connex dårå) att införa ett enkelt system som inte behöver ta så lång tid. Plopp plopp i med pengar så är allt klart :). Jag behöver inte bry mig för egen del eftersom jag får terminskort från skolan men det måste ju va skitjobbigt för folk i förorten som inte har så mycket pengar.
Amar: ja men glöm tian, glöm tjugan... det fick ju inte ens vara kvar i ett år. Du är dessutom ihop med en minderårig, du får inte ha en inställning till plankning ;) vad pratar du om nu din lilla virrpanna :) han är faktiskt 4 dagar äldre än mig.. och min erfarenhet av äldre killar är att de är uppförstorade blöjbarn:)
Femme fatale
planet P0 finns du på riktigt? väx upp snabbt isf, och säg sen hur det känns när inte mamma eller skolan ska betala för dig. OT. Tycker jag prishöjningen är ett skämt, det är ju inte bara ungdomar som får lida över det här. Utan det drabbar ju faktiskt dem som föredrar tunnelbanan till jobbet också. Finns ju faktiskt dem som har bil men som hellre brukar tunnelbannan på morgon & kväll för att tjäna in en slant varav det går snabbare (pga bilkö). Även föräldrar som kanske har det tajt med ekonomin och vill kunna betala ett månadskort/årskort till sina barn, för att dem inte vill att dem ska ha problem med att komma hem om nätter / dagar efter fest eller träning. Fan tänk till, blir trött på den snorunge stilen här inne & en trött moderat inriktad inställning. Get a grip! Vad händer efter prishöjningen? Jo, dem som hela tiden har tjänat in på att ta tunnelbana till sitt arbete, föredrar nog allt mer, bilen istället (pga den höga kostnaden) varav I sin tur leder till större mängder bilköer igen. Den majoritet som redan plankar kommer förmodligen fördubblas inom 4-5 år.
dewilicious: Varför är det skitjobbigt att förköpa för folk i förorten? De lär ju inte vara dummare än andra. Jag tror inte det finns nåt enkelt sätt att lösa kontanthantering i en buss, det kommer alltid innebära fler rån. Fråga facket, det var ju de som sa ifrån. För övrigt är det inte Connex som kör bussarna.