refused: den senaste höjningen till 600 kr gjordes våren 2004. Jag tycker inte det är några år... priyan: jag är moderat, vadå solidaritet? ;) Jag har inte sagt att jag plankar. Jag är för lat för det och har tillräckligt med cash.
http://www.LQP.se - The Portal To Self (ehm, myself, that is)
oldtimer: Men gah. Du också: ta en minut och läs vad prisändringarna egentligen innebär. De som "föredrar tunnelbanan" kan väl för fan köpa remsa som vanligt folk.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Jag fattar inte, kommer de bara höja priset för kontanta betalningar?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Amar: hehe, det var ett tillfälligt avbrott. Du kanske har dejtat stora blöjbarn men, nog om det :)
alltså det som var så bra med priset på en tia, var att, även om maninte är samvetsgrann medborgare, så ville man inte riskera åka fast för en ynka tia. de borde fan varit mindre plankning nu. förut, om jag såg någon inte kunna ta sig förbi en spärr brukade jag dra mitt kort åt folk så de kommer förbi, nu när jag gjorde samma sak för en man som fumla vid en spärr så gav han mig ett vansinnigt ögonkast och bara NEJNEJNEJ!
Femme fatale
Emil: Knappt tre år. Kalla det vad du vill, inflationen har varit högre än prisökningen, så vad finns det egentligen kvar att starta en arg tråd om?
refused: det är en frågeställning, inte en "arg tråd". Ville se hur folk resonerar.
emil: jaha, då ber jag om ursäkt för mitt antagande. jag har för mig att du förr sagt att du varit med i planka.nu och propsat för det och det tillsammans med det här: "Tills dess tycker jag bara det är soft att folk plankar och jag både uppmanar och uppmuntrar det." fick mig att anta det. men okey, det känns ju ändå inte helt sunt att uppmuntra till plankning, tycker du? föresten om man köper din nya cd borde man, som blott den pri jag är, inte kunna få med videon då? i dvd-format. :) (om sl inte försenar mig några gånger nästa månad har jag kanske råd att köpa den...)
Om det nu bara handlar om kontanter så kan de väl bara förbjuda kontanterna och tvinga folk att åka på förköpt. Bara en dålig ursäkt av borgarna, bra ni som röstade blått. Hyckleri. Jag skickade ett klagomail till SL och tycker att alla andra som också ogillar de nya priserna gör detsamma. Folk kommer ju inte helt plötsligt sluta ha kontanter.
bbbbbbbbbbbbbbbbbbbb
priyan: Jag tycker planka.nu är en sund reaktion på något som är fel i samhället. Du kan ladda ner videon i quicktime format på min hemsida, riktigt fet kvalité och bränna dvd.
Emil: Ok jag tyckte du lät arg =) Men det jag egentligen reagerade på var att du skriver om prishöjningar till 20-30kr/zon, utan att du påpekade att detta var just kontant. Vem betalar kontant? De priserna måste höjas, av skäl som diskuterats ovan. Det intressanta är ju priserna för förköp.
refused: jag tog inte ställning till frågan om kontant eller biljett, jag tog ställning mot prishöjningen som det innebär. Det du säger tycker jag är jättebra, högt pris för kontant och mycket lägre pris med förköpta biljetter.
jag tycker det låter korkat att dom ska höja priset på kontantbetalningar... tror inte det kommer minska rånrisken något avsevärt. tänk stackars gamlingar som åker sällan eller turister som inte fattar betalningsystemet ska bli hur mejade som helst av dom här överpriserna. jag fattar inte varför det ska vara så krångligt att åka med kollektivtraffiken... kan dom inte skaffa ett all around-kort som gäller alla tider på dygnet så man slipper betala till extra avgifter hit och dit. det ska vara enkelt att åka kollektivt... tänk på miljön :)
uio: det låter som en lysande idé.... jag tror det heter typ, ehm... MÅNADSKORT? ;)
uio: jag tycker det låter korkat att dom ska höja priset på kontantbetalningar... tror inte det kommer minska rånrisken något avsevärt. Ok fast vad du tror spelar ju mindre roll nu när det bevisligen är så.
emil jag bor inte i sthlm, men här i göteborg måste man lägga till en tjuga på helger trots månadskortet. men jag köper kvartalskort för 1000 spänn. det är ganska värt.
refused shit dom där extra 10 kr måste verkligen göra sitt.
Var hemma i Örebro en sväng för några veckor sen och upptäckte att de gjort om systemet för kollektivtrafiken ännu en gång (de har prövat diverse olika sätt att minska rånrisken de senaste åren), och den här gången tror jag fan de lyckats med nåt som faktiskt kan funka riktigt bra. Vad de gjort är att de höjt priserna på kontantbiljetterna med cirka två tredjedelar, men istället för att som i Stockholm även höja rabattkorten ett litet snäpp har de sänkt dem med ca 50%. Klockrent. Det har sedan ett tag tillbaka varit omöjligt att betala kontant efter kl. 20.00, vilket de nu ändrat till 19.00. Detta minskar ju givetvis rånrisken eftersom de flesta rån sker på kvällen efter mörkrets inbrott. Problemet då blev ju givetvis att man inte alltid var vid en busshållsplats där det fanns en biljettautomat och om kortet var tomt kom man ingenstans. Vad de nu mer har gjort är att införa ett sms-system, där du skriver "ÖV" (Örebro vuxen) i ett sms och skickar till ett nummer. Nån minut senare får du en bekräftelse som blir din biljett och är giltig i tre timmar. Sms-biljetten är dessutom lite billigare än kontantbiljetten. Klockrent igen. Kanske inte skulle fungera i Stockholm pga. betydligt fler resenärer och mycket större belastning på sms-servrarna, men om det går att lösa så borde det egentligen inte vara särskilt mycket krångligare att kolla ett sms i luckan än att kolla tidpunkten på en enkelbiljett. Hur som helst tycker jag det är en mycket glädjande överraskning att de för en gångs skull genomför något som verkar fungera och som både gynnar resenären och chauffören.
om folk slutade vandalisera hållplatser, glasrutor, säten etc. etc. så kanske priset kan bli drägligt ;)
"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."<br> ---Albert Einstein <br>
Det känns inte direkt som att det finns så mycket man kan göra över prishöjningen, visst så kostar väl ett busskort 600 nu och det höjs med 20 spänn och kan man avvara 600 kan man nog avvara 20:- till. Men det är ju också en principsak att busskortet aldrig sänks utan alltid höjs.. Personligen så får jag busskort från skolan, och så kan jag köpa + till det för 700 kr ungefär, och det är ju inte mycket för att resa dygnet runt i ett halvår. Men den turen har ju tyvärr inte alla :/ Kommunaltrafiken är ju fortfarande mycket billigare än bil, även fast bil såklart är mycket smidigare.. så jag klagar inte alls.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
uio Uppenbarligen, eller hur. Om du orkade kolla upp statistiken skulle du slippa sitta och skriva dumma sarkastiska kommentarer.SupermarketSweep Men det är ju också en principsak att busskortet aldrig sänks utan alltid höjs.. Inflation. Priser går upp, fråga dina föräldrar vad saker kostade när de var unga.Backlund Att sätta en gräns för när man senast kan betala kontant tror jag verkligen inte på. Vad gör man om man är strandad nånstans sent på kvällen utan förköpt biljett? Sms är ju ett bra komplement och kommer säkert komma hit också. Men det kan aldrig helt ersätta vanliga kontantköp.
Vad är det som är så svårt att köpa en biljett i en automat vid busshållplatsen så slipper förarna blir rånade.. Funkar så i många länder, där har dom inga problem alls med rån. Brunsås du är verkligen ovetande
Refused P26 Det fungerar i Örebro eftersom du inte kan ta dig så långt bort med stadsbussarna att du kan bli helt strandad... Kan hamna max typ en 45-60 minuters promenad från city där det finns automater, men de flesta som ska så långt bort har ju antagligen rabattkort eller en mobil att tillgå. Dessutom har vi ju inte alls lika många turister här som inte vet om hur systemet fungerar som skulle hamna i kläm. Men om de skaffade biljettautomater vi de största t-banestationerna, ett sms-system och införde en natttaxa på enkelbiljetterna som gjorde det betydligt billigare att använda ett annat betalningssätt än kontant borde det väl kunna fungera samt minska rånrisken någorlunda... Oh well, behöver inte oroa mig för stockholms kollektivtrafik förrän i april iaf så. =)
Köp en cykel...
Nu höjer borgarna priset på uppemot 450% på kontanta resor, och det verkar som man verkligen jobbar helhjärtat för ökad segregation eftersom att förortsfamiljer utan månadskort får hålla sig hemma. Men den förra vänstermajoriteten gjorde den största höjningen av månadskortspriset någonsin så deras klagande ekar falskt. Att båda blocken driver samma politik beror på att politiker inte riskerat så mycket på att höja priser i kollektivtrafiken - om de däremot planerar någon skattehöjning så finns det drösvis med resursstarka intressegrupper för höginkomsttagare som protesterar. Om det börjar kosta på att höja priset genom att fler plankar så sätts det press på landstinget. Istället för att plankningen bara är en individuell lösning för den som inte har råd med de nya priserna så blir det också en strejk mot avgiftstrycket i kollektivtrafiken.
In exact : http://www.planka.nu
Uppskatta att ni har kollektivtrafik istället för att gnälla hela tiden.
"Jasså?Därför som White Lions fått så mycket skit av media?Sveriges farligaste klack,hell yeah" - Zow P16
>>kungvikke Sluta citera ur slavmentalitet A-kurs
kitteln: Det är ju ganska enkelt. Betala, eller skit i att utnyttja kollektivtrafiken.
"Jasså?Därför som White Lions fått så mycket skit av media?Sveriges farligaste klack,hell yeah" - Zow P16
>>Kungvikke Det vore ju intressant om du kunde motivera det där på något sätt. Låt mig gissa: "Rätt ska vara rätt"? "Vi har ingen tunnelbana i Vimmerby och sen har stockholmarna mage att klaga?" Kollektivtrafiken är en förutsättning för att kunna ta sig fram i en storstad, jag sitter också en timme fram och tillbaka till jobbet - alltså är det en ganska stor deal för min privatekonomi hur den finansieras. Enligt mig kan det alltså vara direkt skadligt att betala för ju fler som betalar efter nya höjningen, desto mer utrymme för att höja priserna mer tror politikerna att det finns.
kitteln: Nej, inte direkt. Jag är i Stockholm flera gånger i månaden, och inte klagar jag på att det kostar. Vill man nyttja kollektivtrafiken har man inte så mycket alternetiv. Visst kan man bitcha om det på whoa, men inte hjälper det nåt? Om det nu är så illa att du måste sitta en timme fram o tillbaka till jobbet, flytta eller byt jobb. Eller skaffa körkort. Eller betala kollektivtrafiken. Det är ju inte direkt så att det saknas alternativ helt och hållet. När jag bodde utanför Luleå i sex månader betalade jag 100 spänn om dagen till kollektivtrafiken för att ta mig fram och tillbaka till jobbet. I aint bitching about it.
Mitt första inlägg handlade om vad man har för alternativ eller hur? Jag fattar fortfarande inte din inställning, tänker du likadant om alla andra saker också?"Tyvärr kungen vi måste höja din skatt, sänka din lön och lägga till 25% på din hyra men du är en bra kille som inte bitchar om det så det är lugnt." Förstår du faran i att inte bitcha?
Lite skillnad på att höja NÅGONS skatt, sänka personens lön och att öka personens hyra med 25%, och att öka priset för kollektivtrafik? Jag förstår att du försökte dig på ett exempel, men du misslyckades kapitalt.
diablo: Kolla upp vad inflation innebär innan du gnäller så överjävligt. kitteln: Även förortsbor klarar av att köpa remsor, eller vad tror du? Allt det där 450%-snacket är ju bara propaganda, det gör mig irriterad. Kontantköp SKA vara mycket dyrare för förarnas skull. Fråga facket vad det tycker om den prishöjningen!
Svenskar protesterar inte! Bestämmer staten, socialstyrelse, liknande myndigheter nåt fogar sig Svensken. Ha! Bara för att vi inte blockerar E4:an med brinnande grisar som i Frankrike, menar du? Vakna upp... svenskarna har aldrig klagat och protesterat så mycket som i våra dagar.
Two roads diverged. I took the one less traveled by and that has made all the difference. /Robert Frost
..verkligen jobbar helhjärtat för ökad segregation eftersom att förortsfamiljer utan månadskort får hålla sig hemma. EXAKT , det var det första jag tänkte på när jag läste amars inlägg om rinkebybarnen. fuck moderaterna
REJECT THE INDEPENDENCE OF KOSOVO!<br><br>http://www.thepetitionsite.com/takeaction/905791187/sign
"Brunsås. ja, men jag har ju bar csn som inkomst. 1000. då återstår 400 för mig att leva på resten av månaden." Huh? Hade dom inte tänkt sänka priset för studenter? Vet inte exakt vilka som räknas som studenter. Men borde inte du få en minskning av priset med 40% ? Annars måste jag säga att jag håller med refused helt och hållet, jag fattade inte ens att det handlade om kontantbetalning, jävligt slug artikel som försöker lura en. Känns som en anti-allians propaganda mer än seriös journalistik. Det är bra om kontantpriserna är dyrare. Så att folk inte betalar så mycket kontant. Men sedan så satsar ju sl på att dom som studerar ska få det bättre, vilket ofta glöms bort.
Jägartips är i sedvanlig ordning att ta en titt utanför Stockholm och kolla var prisläget ligger där, följt av en evig käfthållning i ämnet.
Look with your own eyes - See with your own mind
>>refused
Men ni kan inte låtsas att prishöjningarna dom senaste åren bara handlat om kontantkuponger? Jag tycker inte att enhetstaxan var särskilt bra, men man måste ändå inse skillnaden i stadens tillgänglighet.
>> Lynguistic Både alliansen och den förra vänstermajoriteten har ju haft avgiftshöjningar som politik. Därför kan man inte tro att sossarna ska rädda en nästa val
>>kungvikke
Du får gärna ta vilket du vill av exemplena och förklara varför man inte ska protestera.
kitteln: Alltså, är det prisändringarna nu som kritiseras, eller "de senaste årens"? Jag har då inte sett något som pekar på det senare. Förra reformen sänkte kontantpriserna till samma nivå som förköpspriserna (idiotiskt), nu återinför man skillnaden. Det är en fråga som är helt skiljd från den huruvida det ska vara zonsystem eller enhetstaxa.
everybody be talking about Plankaaa
Don't Give Props To The Devil
Bra att man försöker få bort kontanthanteringen. Sl håller ju på att införa nya betalsystem, känns som om det kommer vara billigare än att pröjsa kontant.
Yeah!
kitteln P25 Nej varför skulle sossarna rädda en vid nästa val? Men alliansen har ju iaf försökt att tänka på att studenter har sämre ekonomi, det verkade inte sossarna vilja göra.
Det är ju larvigt att påstå att de kommer höja priset p.g.a. rånrisken. Vem tror på det?
jagvillocksåhaenblog.com
Midas Refused tror uppenbarligen på det. självklart är det löjligt. vill man minska rånrisken kan man tex. som tidigare påpekats, införskaffa automater för biljettförsäljning, alternativt säkerhetsboxar på bussarna, eller varför inte en nolltaxa? tröttsamt dessutom med folk vars kommentar är "kolla i andra städer och sluta gnälla". vem bryr sig om vad det kostar att åka buss i kalmar eller pågatåg i båstad? det här handlar om oskäligt höga priser i vår trafik, och vi har all rätt att klaga på såna.
"Nazisterna hade kontakt med aliens under andra världskriget och fick tillgång till galen teknik, tefatt fanns även då. Tyskland var ju världens framgångsrikaste land på den tiden. Efter kriget bytte tyska forskarna sida och anställdes av USA. Business as usual!" - Dirty-Dave P25
Midas & albin: Det är kontantpriserna som ska höjas kraftigt, inte de andra priserna (antar att ni som de flesta ej fattat det ännu). Och tja, facket tror på det eftersom de förespråkat det. Men såklart, det är väl bara en del av den stora illuminatikonspirationen... och facket är "in on it".
Bra tråd. Har stört mig på det här sedan jag läste om det första gången i förrigår. Om jag inte minns fel var enhetstaxan a 20 kronor en del i det så kallade Stockholmsförsöket. Jag var extremt skeptisk till biltullarna i början då de var allt annat än gynnsamma för de som bor i förorten samt med bakgrund i det faktum att kollektivtrafiken fungerade dåligt och var löjligt dyr. Men 20 spänn per resa var enligt mig det som behövdes för att kunna försvara införandet av biltullar även om SL dras med "kvalitetsproblem". Nu kommer alliansen inte bara svika sina väljare genom att inför biltullar trots att man gått till val på att de ska slopas, utan man vill även gör kollektivtrafiken om möjligt sämre än vad den har varit på mycket länge genom att trycka upp priserna. Vet ej exakt vilken zon Sollentuna som jag är uppväxt i kommer hamna men vare sig det blir som förut (15x6=60 spänn in till stan) eller den dyra zonen på 90 spänn kommer det i många fall vara ekonomiskt försvarbart att ta bilen in trots att man åker på tullavgift. De vill väl ändå att man ska köra mindre bil? Då måste de ju för bövelen locka med något bra alternativ - realiseras detta blir kommunikationen i Sthlm ett stort jävla skämt. Lär ju dyka upp nån omröstning snart, en sån petition. Fast de är väl rätt tandlösa i och för sig... Demonstration kanske?
09 F9 11 02 9D 74 E3 5B D8 41 56 C5 63 56 88 C0
Om jag inte minns fel var enhetstaxan a 20 kronor en del i det så kallade Stockholmsförsöket. Du minns fel. Dessutom har du som alla andra inte fattat att man kan skaffa förköpsremsor och på så sätt slippa de 90 kronorna. Men visst, demonstrera på du.
Refused P26 : Du har rätt i att det inte var en uttalad del i Stockholmsförsöket. Men det är nog rimligt att anta att beslutet har sin botten i att folk skulle köra mindre bil och åka mer med kollektivtrafiken. Du kanske var med på stämmorna och vet bättre i och för sig?
Skaffa förköpsremsor kan man inte göra överallt. Ok om de skaffar ett sånt system som finns i bland annat Örebro (som redan nämnts) där man har ett kort som kan fyllas vid alla stationer.
09 F9 11 02 9D 74 E3 5B D8 41 56 C5 63 56 88 C0
Jag har Looptroop att tacka / de lärde mig betydelsen av att racka / What goes around comes around / så jag stack ut och snodde deras platta
Någon som hört talas om en underbar uppfinning kallad "Politikforumet"?