I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Man knivskars av klottrare i alvik inatt

Vår Hiphop - Graffiti

2009-07-16 23:54
techaas

och alla andra...

jag tror ni har missuppfattat mig ganska graftigt... jag propagerar inte för att folk ska hugga skjuta eller skada andra. men måste man så måste man.

och precis som du skrev där upp

Det är väl det här problemet vi diskuterar nu, att man knappast ska behöva sätta livet till för att ha en egen åsikt, precis som du säger, du gillar klotter medan någon annan inte gör det och därför ingriper denne. Jag skulle givetvis föredra att ingen person skulle lägga sig i när jag var ute och målade men jag tycker att om någon skulle göra det så har den all rätt till det, det är ju trots allt jag som bryter mot lagen och inte han/hon.

självklart får gubben säga till. VERKLIGEN självklart. o nu ska ni inte tro att jag e nån massmördar maskin som går emd puffra o målar o kör rambo mot polise... nej nej.. jag e fuckin NINJA! jag smyger kryper klättrar rullar hoppar...

står jag och målar o det kommer förbi någon o börjar tjafsa då ignorerar jag. börjar gubben/kvinnan gapa så det stör och drar uppmärksamhet då taggar ja iväg en stund... MEN om nån bär hand på mig så blir jag förbannad, en tillsägelse räcker. d e polisens jobb o stoppa målare inte civilas...

hela mitt hat mot vardagshjältar beror på att do bara griper in när dom TROR att dom har en chans... ska man spela fucking hjälte gör det av rätt anledning, för att det är rätt!

ska vardagsfolk gripa graffare? nej nej nej.... då ska dom ta mig fan förhindra våldtäkter, rån, stölder o all annan skit dom ser. men så e ju inte fallet... d e d som gör mig sne.

ska dom vara batman, va d fullt ut... inte bara när det passar dom själva.

och det här med böter osv... asså e man aktiv målare... då kan det vara en hel del jävla massor i böter o d e fan inget ja vill ha... bli knullad ekonomiskt i systemet e fan konkurs. ingen lägenhet inga avbetalningar eller vafans om helst. KÖRT...

jag försöker inte hävda att det var rätt o hugga honom. verkligen inte. men jag tycker han får skylla sig själv. för det är exakt av sådanahär anledningar polisen finns...

o ja hade rätt d va inga vanliga målare... men iof.. d flesta målare (jag känner till) har grov kriminell bakgrund, så jag ser inget konstigt i att det hände... det e synd om gubbfan men ändå rätt åt han.

"who's callin' the shots? we hit that man first..."<br><br>Disatisfaction bring change

2009-07-17 00:05
ForceOne

Nu hör jag dig, och jag håller med om det mesta, men samtidigt måste jag slå ett slag för att det är frivilligt att måla och man får därför ha med i beräkningarna att kunna bli tillsagd, gripen och få det sociala livet förstört utan att andra som inte delar ens åsikter ska behöva råka illa ut mer än nödvändigt om de nu väljer att konfrontera.

skönt att höra att det inte var vanliga målare som låg bakom.

2009-07-17 00:27
ForceOne skrev:
så vem säger att d skulle vara nån skillnad på brott o brott?

så om nån i din familj te,x skulle säga "ladda inte ner musik" skulle du hugga dem då? för som du sa skulle de va skillnad på brott o brott,

2009-07-17 00:58
Graffare

2009-07-17 01:47
Det är sånt jävla idiot folk som gör att världen ser graffiti som en dålig sak att göra.. Blir så jävla less på sånt folk...ush fyfan!
Jag är miljöaktivist, tycker det gröna är gott. Om det går att röka förstås.

2009-07-17 03:04
Nu har jag inte läst tråden.
En polare blev ganska nyligt knivhuggen av en svensson för att han klottade, inget motstånd där heller. Så det är inte bara från våran sida våldet kommer..

2009-07-17 08:40
Luckypunk P19

nu vill ja att du läser igenom vad jag har skrivit.

jag har tydligt skrivit att så länge man inte blir attackerad eller fasthållen så har man andra alternativ!

techaas

jag håller med dig til hundra procent. kan man unvika våld så ska man självklart göra det!.
"who's callin' the shots? we hit that man first..."<br><br>Disatisfaction bring change

2009-07-17 11:16
asså så jävla dumt att gå runt me kniv så de finns inte!tänk er om han skulle döda snubben som lekte macho?? undra hur han skulle må resten av livet... jag går aldrig runt me kniv för ja vill inte att nånting ska hända, skulle ja gå runt me kniv o nån hoppa på mig skulle ja nog också få som reflex att hugga, men ja skulle nog ångra mig i efterhand!!

2009-07-17 19:30
Hoppas samhällshjälten lärde sig en läxa.

2009-07-17 20:38
Folk ska hålla käften om grova vapenbrott. De som enligt DN fanns hemma i lägenheten var inget olagligt

2009-07-17 20:57
Hoppas idioterna sitter länge och hårt. Tappa inte tvålen grabbar!
MÖRBYC CREW

2009-07-17 21:15
Det kommer inte lika många kommentarer när de någon Wholecar tråd med stora målare, sluta snacka här, asså mannen han fick vad han skulle få av dom flesta ''motherfuckers''.

2009-07-17 21:34
ForceOne P23
hela mitt hat mot vardagshjältar beror på att do bara griper in när dom TROR att dom har en chans... ska man spela fucking hjälte gör det av rätt anledning, för att det är rätt!

Hatar du alla som skänker pengar till Barncancerfonden för att dom inte skänker pengar till Rädda Barnen, Röda Korset och Läkare Utan Gränser också? Att det skulle handla om att spela hjälte är ju din tolkning. Om något så försöker man väl vara en hjälte om man ingriper trots att det är en stor risk att man blir skadad p.g.a det. Folk i allmänhet har saker att leva för och vill inte dö. Folk i allmänhet har människor i sin omgivning som bryr sig om dom. Man är alltså inget jävla as för att man försöker stoppa en brottslig handling samtidigt som man drar sig för att slänga sig på en rånare med automatvapen.

Anledningen till att jag dömer killarna utan att ha varit på plats är att man kan räkna ut med arslet att 31-åringen inte försökte döda någon av dom när det hände...Det är inte omöjligt att han försökte slå ihjäl någon av dom först men det är långt ifrån troligt. Ska man skita i att göra bedömningar för att man inte sett saken med egna ögon blir det jävligt jobbigt att leva ett normalt liv. Jag VET ju t.ex inte att Ceasar härjade i Rom för en massa år sen, hey jag var inte där, men det verkar ju rätt TROLIGT med tanke på omständigheterna.

2009-07-18 03:19
"aina e min fiende systemet e min fiende,
ni fostra mig till krigare der e ni som blir lidande"

Bra sagt och ett bra citat från kartellen.

Man behöver inte vara "gangster" för att tycka något sådant. Det visar bara att systemet är sånt jävla skit i sverige och att så jävla många svenskar lever i sin låtsats värld: hund volvo villa och skiter i alla andra, äter sig mätta och sparkar på de svaga..

Lägger en samhälls hjälte i sig så förtjänar dom det.
SÅ JÄVLA BRA GJORT!'

Och som Psk sa:
I Farsta använder vi skärbrännare.

2009-07-18 10:56
Tror inte att gubben som blev skuren bara stog och tjata på dom? han måste ju snarare ha försökt och få stopp på dom fysiskt. Om det nu var så, så tycker jag inte det var så konstigt gjort.

2009-07-18 10:58
Tvärfet: Jo, den perfekta Svenssons-världen som många vill leva i kan man spy på. Jag vill inte att någon människa ska råka illa ut, men om det händer nåt så mår jag lite bättre när det drabbar just dom som är emot allt det dåliga (att folk dessutom ser graff som dåligt är för mig en gåta) för att dom tror och vill att deras liv ska vara så jävla perfekta när inte andras är det. (Nu känner jag inte till personerna och situationen i just detta fall, men jag talar rent allmänt.)

Rösta på moderaterna och åk din bil till jobbet, ta taxi hem från krogen och larma radhuset när du drar på semester. Men ge fan i dom som lever annorlunda om du inte vill ha din fina världsbild förstörd!

Nu supportar jag inga knivhuggare (speciellt inte backstabbers), men att målare sätter hårt mot hårt om det behövs tycker jag är bra.

Och det där angående Farsta är väl bara sant till en viss del. I Farsta vet folk att man inte ska jiddra med målare, så vad jag hört är det sällan brännaren åkt fram.

Toastare

2009-07-18 11:47
Den 22-årige vänsterextremisten var efterlyst för ett knivdåd.
När polisen slog till hittade man stora mängder vapen i hans lägenhet.
– Jag tror att man hade kunnat beväpna ett 15-tal personer med hjälp av de här vapnen, säger Mats Lindström vid Västerortspolisen.
Det var i torsdags som polisen slog till mot lägenheten i Alvik utanför Stockholm.
Den 22-årige lägenhetsinnehavaren var tillsammans med en 20-årig kamrat efterlyst för att ha knivhuggit en 31-årig man som försökt få dem att sluta klottra.

Läs mer:

Länk till http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5529758.ab

Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2009-07-18 12:00
Och ha i åtanke att det är AB som är källan till nyheten.

2009-07-18 13:11
Bara snitta snubben.
Inte nödvändigt att hugga i ryggen dock
om det nu var så det var.

Toastare

2009-07-18 13:38

2009-07-18 13:51
woooeeerd på yardfeeling, vafan ska dra kniv foer? det är ju bara att vända på klacken och gå därifrån.

2009-07-18 14:00
ofc något vänsterpack som skrivit propaganda på en vägg. Sen är det ju dumt att bara knivhugga någon om man inte avslutar jobbet. Han kommer ju vittna.
Så fort han ligger så rusar du efter hans flickvän, skär av hälsenan och knivknullar henne i halsen innan du går tillbaka och avslutar jobbet. Men watch out! Knivbladet kan brytas mot hans stålkeps!
Jag säger inget!
Läkerol, makes people talk
shiet!

2009-07-18 14:51
ForceOne P23: Du blandar ganska många omogna citat med nått vetigt kanske, men det glider oftast ifrån ämnet såpass mycket att det inte kan kallas argument. Svårt att argumentera med någon som blir motbevisad och har som försvar: "du är ju dum i huvudet, din åsikt betyder ingenting för mig" osv. Barn brukar argumentera så...

Alla som är för säger att det är självklart att om nån lägger en hand på mig så får han det tillbaka m.m. Det stämmer självklart,för de flesta tror ja. Men nu la ju inte han en hand på klottraren? Har mycket svårt att tro att han slog klottraren, då skulle det nog finnas en motanmälan direkt.

ang. rån/klotter. En av anledningarena förstår du till att man inte gå imellan ett rån är för att det brukar finnas automatvapen eller handeldsvapen med i bilden, dom kan man dö av och folk tycker inte det är värt det mot en försäkrad bank, förstår du? En annan är att de oftast är lite äldre folk som rånar (upplys mig gärna om jag har fel) som inte går på pubertetshormoner utan kanske har någon störning, vilket gör det lite farligare.

Det är kankse därför du och dina kriminella kompisar bryter misshandlar osv, men om det står ett gäng med automatvapen och misshandlar någon då, då skulle du bryta också, det är ju en misshandel och gilladee du ju inte alls?

vet inte om folk spelar tuffa på forum, har väldigt låg IQ, är väldigt omogna eller vad det är. Men det är faktiskt lite typiskt whoa och jag "hängde" mest på whoa när jag var tonåring så det kanske är en lite för omogen nivå bara, lycka till med det, det kommer med tiden :)

pusspuss
www.soundcloud.com/hjalleprod

2009-07-18 17:18
Nu verkar det lugna ner sig lite i media. Mordförsök/dråpförsök har blivit grov misshandel vilket gör att snacket om hugg i ryggen verkar vara överdrivet?
Dessutom kommer det ju aldrig bli något åtal mot någon för att ha förvarat helt lagliga saker som knogjärn och knivar i sin egen lägenhet så misstankarna om förberedelse till grov misshandel kommer ju att läggas ner rätt snart.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-07-18 18:43
sjukt att man kan torska för förberedelse till grov misshandel bara för att man har nåra cuttar hemma eller nåt "lagligt"

2009-07-18 21:16
sjukt att man kan torska för förberedelse till grov misshandel bara för att man har nåra cuttar hemma eller nåt "lagligt"

Dessa saker i ensamhet leder ju inte till det, men i kombination med kanske personuppgifter, kartlagda vanor hos eventuellt offer kan mycket väl leda till en fällande dom.
If you can take a dick in your ass, you can damn sure take a joke!
Toastare

2009-07-18 22:21
**Tråd rensad**

Inte länka till sidor som outar namn etc.

2009-07-19 02:58
Jag anser att ALLA här som tror att en kniv löser saker o ting kan gå o lägga sig. DIREKT
 Random Heroe

2009-07-19 03:24
Lockenc: Ögonabums!
Intressepenisen hårdnar!

2009-07-19 12:34
Detta ger ju folk som ej lever i graffitivärlden en väldigt dålig bild av oss som MåLAR!
För dem tycker ju så bra om oss nu....
Om du skulle fråga en plit vad deras främsta uppgift är så svarar de, "Att gripa brottslingar".
Istället för det korrekta, "Att värna medborgaren". Word MindGem

2009-07-20 00:51
lifeforms
Knivhugg kan mycket väl klassas som grov misshandel. Knivhugg är inte per definition mord/dråpförsök i rättens ögon.

2009-07-20 21:05
Hoppas detta avskräcker fler som försöker sig på sådant civilkurage!!!

2009-07-20 23:14
CarlJan
Självklart. Jag tror dock att ett regelrätt hugg i ryggen på en person som vänt ryggen till och flyr (som de första mediauppgifterna gjorde gällande) skulle rubriceras värre än grov misshandel och att man därför kan ta de uppgifterna med en nypa salt?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-07-21 06:47
Jag trodde det var rätt självklart att alla målare skulle fördöma beteendet med att ha med en kniv och att även använda kniven när det knasar... men tji fick jag.
:)

2009-07-21 12:08
Det är ju sinnessjukt hur många writers här inne som är upprätthållare av lagen och dagens samhälle, och sen försöker sitta och säga att graff handlar om peace love and lagliga väggar, vart fan har ni lärt er denna historia era trångsynta jävla småsvenssons?

ForceOne P23 är fan den vettigaste personen här i tråden.. Graffiti är inte från någon konstskola, graffiti är i grund och botten revolt mot samhället vi lever i, vardagshjältar håll er undan eller skyll er själva när ni blir huggna i ryggen!

Och nej jag skulle inte själv hugga någon i ryggen, jag bär inte kniv, men jag skulle aldrig ingripa mot en person som gör någonting "olagligt" om det inte var för att hjälpa en person som skadas av handlingen..

fullfjädrad när jag kickat en gås..

2009-07-21 12:30
pigglaen P20
Var har du lärt dig din historia din mupp? Jag vet inget om peace, love and lagliga väggar men jag vet att andelen idioter med dina åsikter har blivit vanligare och vanligare med åren. Flödder, folköl och att posera framför sin keffa kromare utan brallor...Visst är det graffitins grundpelare? Du som kan din historia kan väl berätta för oss andra som inte har varit med förr. Man behöver inte vara någon hippie för att tycka att folk inte ska få en kniv i ryggen. Det finns gott om tillfällen där jag tycker att våld är befogat, det här är inte ett av dom.

graffiti är i grund och botten revolt mot samhället vi lever i

Jag vet inte du har missat att den revolten har utförts med burkar och pennor, inte med knivar...

2009-07-21 12:39
CarlJan

NEHE ÄR DET SÅ DEN UTFÖRS?

Skönt påhittade påståenden du hoppar in med, för jag är ju verkligen den nya färskingen du talar om.. Ja, revolten den utförs med burkar och pennor, men att sitta och säga "jamen han har ju lagen på sin sida och rätten att göra ett ingripande" och stå för det men ändå förespråka rätten att klottra är efterblivet, och okej, jag tycker det är fel att hugga honom, men hade det handlat om en fet smäll och en bruten näsa hade det varit helt korrekt..

Gå och bli snut och rädda världen från mig eller något..

2009-07-21 12:56
jaja störta systemet, det är ju så tufft. finns inget att opponera sig mot längre, bara efterblivet att söka småfel i ett system som fungerar mer än väl.

2009-07-21 13:02
techaas

Det där var det löjligaste jag hört, och jag tänker inte ödsla tid på att diskutera saken med dig, sen kan du tycka vad du vill om det, jag ville bara att du skulle få höra hur jävla löjligt jag tyckte det lät. Men såklart det är svårt att förstå saker när man bara tänker på sin egna välfärd, systemet fungerar mer än väl jo tack, vart lärde du dig det, i skolan, eller det kanske stod i din dagstidning? Värmlandsnytt sa det so it's gotta be true!

2009-07-21 13:12
pigglaen P20
Om du syftar på det jag har skrivit så påpekade att jag bara att man i lagens ögon kan ha rätt att ingripa fysiskt om någon utför ett brott eftersom ForceOne verkade tro att så inte var fallet.

Haha ja jag ska nog bli snut istället...klotterpolis kanske så jag kan gripa dig och lagföra dig för samtliga tio tags du har gjort på dagisets rutschkana. Eller förlåt du är ju kung på linjen...torka ditt snor.

2009-07-21 13:18
CarlJan

Men att tycka det är rätt men själv anse sig ha rätt att bryta lagar är den mest idiotiska dubbelmoral en writer kan tänkas tro på..

Dina löjliga påhopp är ju bara bevis på att dina argument inte håller i vår diskussion, lär ju vara större än dig, och är så inte fallet så bryr jag mig inte heller faktiskt, jag kör för min egen skull och av just den anledningen skulle jag också försöka sänka första bästa samhällshjälte som ska lägga sig i vad jag gör som inte skadar honom..

Öppna dina stängda ögon så kanske du lär dig nått av livet!

2009-07-21 13:27
pigglaen P20
Varför är det dubbelmoral? Att jag väljer att skita i vissa lagar betyder inte att jag menar att alla lagar är skit eller för den delen att alla andra skita i alla lagar. Måste man vara nere med pedofili om man kör bil utan bälte? Man vill ju inte hyckla menar jag...

Apropå dubbelmoral så ser du inga problem att göra grundlösa antaganden om mig när det är precis det du klagar på att jag gör om dig?

2009-07-21 13:42
CarlJan

Dålig jämförelse! Men att titta på barnporr men hata pedofiler, det vore ungefär samma sak..

Mitt antagande är baserat på vad du skrivit, dina åsikter och din världsbild som du framfört för mig och som fått mig att se dig som en person som blundar för verkligheten, eller lever i en helt annan. Dina antaganden är dåliga dissar saxade från din senaste beväpnad tjockis skiva <---- Som det där jag nu skrev till dig..

2009-07-21 14:50
pigglaen P20

men snälla. har du ens försökt att se något positivt? tror du på allvar att ditt kladdande ses som ett viktigt inlägg för den politiska debatten? folk som inte målar skiter i fullständigt i annat än att saneringen kostar.

2009-07-21 15:31
techaas

Tror du jag bryr mig om någon politisk debatt?
Jag sitter inte och säger att samhället är dåligt för att jag inte får klottra, jag skiter i en legalisering av graff lika mycket som jag skiter i vilken lag som helst. Jag agerar efter mitt sunda förnuft här i livet, inte en lag skriven av en annan människa som inte vet något mer än mig om hur saker och ting är..

Men du kanske behöver pekpinnar för att leva ditt liv, vad vet jag, jag gör det dock inte och ser det då som intrång när det hela tiden & överallt tvingas på mig..

Rätt och fel är en tolkningsfråga, alltid.

2009-07-21 22:22
dom ger oss graffare dåligt rykte :S
csg<3

2009-07-22 00:28
Toyboy roligt att du har koll!
ofc något vänsterpack som skrivit propaganda på en vägg

2009-07-23 01:57
Damn, vilken tråd.

Har läst igenom vartenda ord och är ganska sugen på att ha en åsikt, men det finns en viss risk att jag upprepar vad ForceOne redan klargjort. Du verkar vara en klok snubbe med huvudet på skaft.

Att sätta sig i denna situation är korkat redan från början, knas börjar samma sekund som han kliver ut genom dörren med kniven i fickan. Naturligtvis är det idiotiskt att hugga någon för att man klottrat, däremot förstår jag situationen fullt ut. Det handlar om att inte åka dit, och som vardagshjälte bör man förstå att det finns en del folk som är redo att göra en hel del för att slippa knas (sätter mig själv i denna kategori - däremot skulle jag inte ta med mig en kniv när jag ska ut och måla). Väljer man att konfrontera en situation man inte har full koll på tycker jag absolut att man får skylla sig själv om det dyker upp en kniv eller pistol, därmed inte sagt att det är rätt att skjuta/hugga någon.

2009-07-23 06:56
Oj oj oj alltså...

kolla här på alla tuffa små målarkillarna alltså, vita svennegangsters som bor med mamma och pappa, röker brass och leker g-unit....vill ha rykte om att vara farliga och sätta knivar i ryggen på människor med civilkurage... oj oj oj
tror ni har dragit in förmkt crome i hjärncellerna nu..

30åringen höggs i ryggen efter att han sagt åt spärrvakten.... borde inte den häftiga målarkillen hunnit bli klar och gitta därifrån utan att hugga killen? de va inte driekt så att killen höll fast honom eller nåt.... kom ihåg han HÖGG I RYGGEN för han är så jävla modig...kommunistjavisst

2009-07-23 11:45
Haha, herregud.. Ni på Whoa hade verkligen dragit kniv och dödat alla va? även om ni hade en pistol så hade ni skjutit honom eller hur? Ni fattar inte att dom där idioterna som knivskar den där killen drar ner på "graffitiryktet" ännu mer eller? Helt jävla onödigt att dra kniv då man bara kan gå därifrån. Graffiti ska vara tyst, ingen skall märka och om någon kommer så går man därifrån och gör klart vid ett senare tillfälle. Allt handlar om resultat, inget jävla våld det visar bara hur jävla korkade människor är.