I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

vilken sorts målare står "högst"

Vår Hiphop - Graffiti

2004-06-05 03:54

vilken sorts målare står "högst"

I den gamla graffitiboken "Graffiti" så står det, längst ned på stegen står toysen, nybörjarna, sen de största och mest aktiva målarna och sedan allra högst upp på skalan står de duktigaste och mest talangfyllda målarna..

jag e ju naturligtvis inte sen med att hålla med om att de som skall värderas högst är de bästa (ex. Hotel,Caster) och inte de hänsynslösa och största bombarna (ex.Fher Hook) Ibland i dagens skit sverige så verkar det som alla omedvetna typer sätter de aktivaste först vilket e så frukatansvärt patetiskt..

varför är denna fråga viktig??? Jo, den e jävligt viktig eftersom denna "bombar dyrkan" sätter ideal för ens stilutveckling! I slutet av åttiotalet så var idealet dra så bra lines, bli så stilsäker som möjligt, bästa tekniken de svåraste linjerna, de mest svårbemästrade stilarna..osv och de idealen gjorde fler personer bättre på graffiti helt enkelt.. Vad man har som mål är så jävla viktigt för det finns ett samband mellan ens ideal och ens stilutveckling... vill du va en "fher" så kan du stanna i det stadiet i flera år utan att utvecklas.. ifall du vill bli caster så kan samma person på tre år utvecklas otroligt jämfört med ifall samme snubbe dyrkade Fher... (obs inget ont fher, han e bra på sin grej, men den grejen han gör e för många toys ideal helt enkelt!)

vad tykker ni?

Potatis, potatis, polis gris

2004-06-05 04:00
frågan e ju inte vilka som e bra utan, vilka som skall värderas högst, stilkungen eller bombarkungen (eller toyen:::)

2004-06-05 04:13
stil ska värderas högst...
you might wanna borrow some pants,<br> you know first impression and all.?..<br>

2004-06-05 04:44
stil borde men det verkar inte va så

2004-06-05 05:08
den som gör det mest vs den som gör det best? gissa vem som vinner!
jag gillar små russinkukar

2004-06-05 05:10
fher och hook va ju stört dåliga exempel på om stil eller kvantitet ska värderas högst eftersom båda dom är kings på stil och kvantitet. personligen ser jag hellre en snabb fresh krom-piece än en fisig burner i norrköpings-hamnen. graffiti för mig handlar om en kamp om det offentliga rummet samtidigt som du ska kunna ha en egen och fresh stil. är du aktiv och håller hög kvalité är du värd respekt, inte om du lägger en burner då och då som är clean. yeah.

2004-06-05 12:00
jag måste säga som så att, om det finns grabbar med fet stil men som ändå aldrig lämnar garageporten med en spraykanna så e de bra på sin sak... men jag uppskattar hellre nån mindre duktig men som målar som ett freak..
så jag antar att man får kombinera fram något, den med fetast stil och kör mycket..
min röst utomlands skulle falla på KegR kanske.... men det spelar ingen roll, det var bara ett exempel, det jag ville komma till är att sånna som sitter hemma och ruvar på en massa skills men snackar hur det var bättre förr i dagarna när graffiti var oldschool och vägrar hänga med på newschool vågen.. sånna har jag inte mkt respekt för... då har jag mer respekt för killar som Skil och Kaos som kör jävligt mycket, och ändå håller stilen högt upp... det är props
K-line UsassinS

2004-06-05 12:11
stil kommer först.. inget snack om saken!!!!!
fear and loathing

2004-06-05 12:27
1. jag håller med dej zlatan, nästan om allt.
2. de dumma svaren i detta forum visar att du har rätt om stilideal osv.
3. jag anser dock att de som står högst upp är de som har mest "egen" stil, de som brutit sej loss från allt vad block och pilar heter och bara kör på känsla.
4. annars håller jag med dej fullt ut!!!
http://www.earforcefm.blogspot.com

2004-06-05 13:41
Fher utvecklar ju sin stil rätt ofta ...

personligen värderar jag:

Ib crew(unik,glue,kropp)
lotus och dirte
bruce
Vim(bombings)

2004-06-05 13:53
konst är i mina ögon något som går en att känna välbehag och en sorts "wow-känsla".. Om man får det när man ser en hook-panel eller en hotel-tavla, är upp till var och en. alla får väl ha sin egen graffiti-hirarki.. eftersom alla är olika med olika smak och tycke, måste väl "vem som är bäst/störst-principen" vara olika i olikas ögon och huvuden???

2004-06-05 13:56
håller med på ett sätt. kvalite framför kvantitet. men att kalla alla andra åsikter patetiska för att dom inte överrenstämmer med din ?

2004-06-05 14:05
clorensen...

kurir,spook,mysu har ju riktiga fräscha stilar, håller med dig :)

annars så var ju TSE något av de underbaraste runt 97-99 längst s-line.. färgväggar av irie,high,him och piru är bland det bästa som finns...

sen målades plattorna över och sen dess har det inte funnits en så stor mängd färgväggar och burners på s-line :(

2004-06-05 15:07
asså det e sant det han säger..! ja menar hur mucket man målar har inget med skilzen att göra..! jag har en homie som målar fett mycket fetare en hook men han är inte så himlar aktiv...
Polisen suger på, hej och hå, Vit och blå

2004-06-05 15:31
Vimoas-msn osv med nug och grtabbarna ligger iaf högt på min lista

undertiden

2004-06-05 15:36
men ey God_mos_lungmos jag har graffat på typ fyra fem snutstationer, bombat ner fler städder, inte bara stockholm och har aldrig torskat..
då e ju jag mer kung än HOOK i sånt fall..
efter som han är bara acktiv i stockholm..!

2004-06-05 16:16

angående "stilkungen" Hook

må vara duktiga på sin grej men detta land e i farozonen för en helt uppfuckad grafframtid ifall man anser en målare som hook vara stilkung.. det e skrattretande! han kör sin grej o de gör han väl bra men det e i en "genre" där många snabbt blir bra på, det tar 7 år längre att bli bra i Casters stilgenre osv osv.. det e som blinkalillastjärna och en beethovensymfoni i jämförelse, vilket går snabbast att behärska?? NEJ, de är inga stilkungar, de kör en stil som e förhållandevis lättbemästrad och de kör mycket som fan o de dyrkas av killar vars ideal kommer göra att de snabbt stannar i stilutvecklingen och sverige kommer få dåligt rykte stilmässigt jämfört med den påverkan och influens man hade på övriga i Europa då man hade Pike, Caster, Circle, Dwane på den tiden då var även de största ävne de bästa! jag kan lova att Hotel skulle lägga Fhers stil utan problem emn jag e inte säker på tvärtom.. jaja d e vad jag tror...

2004-06-05 16:32
Att nämna Dr Död som stilkung är inte bra idiotiskt de är jävligt fel också, fel fel. Gör om gör rätt.

Rustle
Circle
Vim Crew
Liks

Och som sagt håller Fame på att bilda ngt.

Annars är de ju så att tex Fher och Hook är stilkungar för många yngre målare men de är ju därför dom har växt up nu när dom kör mycke.
"Italian stallion" 10 years of Connection!

2004-06-05 16:47
esse_da_shitt P15

ooooooh yeah fett cool yoyoyo..

du kanske glömde att han inte bara sa Synlighet, risktagande, utan även STIL... och om du har kört så mycket som du säger, och har stil, så skulle du antagligen he en massa fame..

2004-06-05 17:05
esse_da_shitt P15 Yo,ey,aiight,leen,bree softa snubben.

God_mos_lungmos Wörd, håller med dig om varje ord.

2004-06-05 20:19
Tycker isafall att Sabe ar bland de som ar hogst pa listan eftersom han har bade har en tvarsaker unik stil och sa bombar han en del med och kor tog osv. Tycker oftast att oldschool malare som borjar med newschool kor schysstare newschool an de som inte kort nan oldschool eller wildstyle alls, utan bara hoppar pa new school vagen. sa hogst pa listan hamnar nog de malare som kort since back in the days och fortfarande ar aktiva i dagslaget.

2004-06-05 20:24
kegr

2004-06-05 20:38
gorilla !

2004-06-05 21:36
Hehe jag fattar inte heller folk som hypar folk som gör samma skiss om och om igen, som utvecklas minimalt varje år och har en väldigt enkelt stil att bemästra...men men, alla har ju sin smak, kan ju vara därför Sveriges stil ser ut som den gör, eller snarare framtid kanske..Fattar inte riktigt det där med hook, han är ju en av dom som gör samma sak om och om igen, svårt att göra en enda skiss och sedan köra den i olika färger 200ggr för att sen göra en ny skiss. Men men...han är bra på det han gör.

Kaos, Skil (när han målade såklart) , Fame crew, Ner crew m fl...det är riktiga killar som gör stil på snabb tid och som också kan göra feta grejer med svårare stil på väggar osv..finns ju många fler.

Vad jag inte förstår är hur folk orkar dividera så mkt..nångång måste man ju förstå att folk har jävligt olika smak, om just hook faller många i smaken så får det väl vara så. Inte så mycket babbla om...

2004-06-05 22:09
De flesta som målar Gör målningar pg av ballhetskomplex.
Medan duktiga målare som har en erfarenhet på 6 år och har skills som fan blir inte ens sedda.

Graffiti har blivit någon slags ball grej alla tonnåringar håller på med ooooch till råga på allt så har ju inte direkt spraykanne företagen gjort saken bättre. Förut var graffiti lite underground och toybefriat. Nu har det blivit någon slags kommersiell smörja.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-06-05 22:12
Det är precis som de här skivbolagen
som bajtar beat efter beat. Till slut är
musiken också bara ihopplock.

Skärp er ungdomar! vi behöver mer kreativitet!!
Graffitin håller på att dö "teoretiskt"
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-06-05 22:27
det e skilland på smak o smak, vissa har ju bättre kriterier att bedöma efter, erfarenhet etc...

2004-06-05 23:07
HNR "On Top"
http://www.subfm.com/

2004-06-05 23:29
Jag tycker att "allra högst upp på skalan står de duktigaste och mest talangfyllda målarna"

Dessa målare har skissat mycket, kört länge, kan göra otroliga målningar lagligt, köra med stil på tid och kan bemästra olika stilar som newschool, oldschool, wildstyle osv... (Även om de oftast kör sin egna stil såklart)

2004-06-05 23:32
Det handlar om att göra det man är bäst på...
Det går bra nu?
- Det går jävligt bra just nu. - Bingo Rimér

2004-06-06 07:07
kalleballe

jag vet inte var du har fått ifrån att Hook gör de snyggaste målningarna.. "ifall hook målade gångtunnlar då skulle världen bli vackrare.." vilket skitsnack, Hook e inte ens bland de 25 bästa på graffiti i stockholm, han gör en helt annan grej (som han gör väl..) men rent "Graffitimässigt" sett så håller otroliga mängder snubbar högre klass på de klassiska graffitiviset, dvs. stil.. ingen diss han gör sin grej bra men den involverar en massa andra saker, typ respektlöshet, galenhet, kvantitet o sånt som egentligen INTE nödvändigtvis behöver vara graffitirelaterat, ty graff handlar om stil enbart, ifall d skulle handla bara om det så e inte hook i närheten av toppen o förtjänar inte en snubbes beundran på det sättet tykker jag!

2004-06-06 10:49
Jag tycker att det ar konceptet som raknas, helheten...

Hook, kor ett koncept, ett koncept han bemastrar, darfor gor han inte atloje av sig sjalv, som vissa andra kan gora, nar dom tar sig an koncept dom inte beharskar...

Jag har sett en stark utveckling fran Hook sen vi gick i samma klass i 1:an pa gymnasiet, sa vem vet, om 5 ar sa kanske Hook bemastrar andra koncept da?

En sak i taget!

2004-06-06 14:14
ett ordspråk kommer till mig fashion over funktion.. då kan man ju säga stil över mängd, eller de kan väga upp varandra hmmmm
-vad e klockan
-va?
-inte vatten ...MILK

2004-06-06 14:23
Markisen

jo, det e klart man skall skilja mellan dem precis som man ska skilja mellan dem o tag också! typ Itso i köpenhamn är lika bra på throwups som caster e på att burna.. fan egentligen ännu bättre, ty d e fan färre personer som kan göra lika extremt perfekta proptioner som ITSO än vad som kan droppa burners i typ bra wildstyle.. men gärna ett lite uttalande om de andra sakerna i tråden från dig vore schyrron pyrron..

2004-06-06 14:36
Som-Om P17

ey len ja har stylen oxå men tyvär så tryckte sociala in mej på hem i 4 år för massa röka shitt och annat... men nu när 9an är slut så flyttar jag hem igen och kommer fortsäta det jag hadde påbörjat.. om du fattar..?
hehe chill out//esse

2004-06-06 15:43
mm, det e uppenbart att Itso "bajta" caster där ett tag, speciellt så ser man det i vissa "SOPH" målningar, ifall man kan säga att han e före itso stilmässigt eftersom han gjorde en snarlik stil tidigare e jag inte loika säker på att man kan säga ty deras bana mer korsade varndra mer än att itso följer caster i spåren, man kan dock lugnt konstatera att båda gör något som andra försöker efterapa men misslyckas, ja fame crew e på god väg, men man får beakata att wufc har en sådan position som fame har i sverige fast wufc har det över stora delar av europa om man ser respekt och influensmässigt.. så wufc vill jag nog lägga till som kingz, mycke just därför ex. Rilo gör något som andra strävar efter men misslyckas.. när var cazter punac? tack för din text intressant!!

2004-06-06 16:28
enligt mig är de som står högst de som har stil och är aktiva.... jag menar zappo är ju en jävla duktig målare men han hamnar inte högst på rankingen..

bäst är enligt mig killar(/tjejer) som
marvel
dr död
qiter
osv
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.

2004-06-06 17:17
zlatan P24
men för fan...tröttnar du aldrig på att försöka "läxa upp" folk angående vad som är bra och dålig stil? lägg ner...

2004-06-06 17:46
konstigt att det inte är fler som nämner phily...En av sthlms absolut grymmaste
vill ha en fet jävla bonus med fallskärmsavtal

2004-06-06 18:02
ute i hooden brukade vi definiera skalan som längst ner= toys, sen kommer skillade målare som majoriteten består av,sen betydande målare, sen kungar som bombar mycket samt har grym egen stil sen högst upp sitter legenderna.
the sentence below is the name of a musician. Copy the sentence into everything you see to support this musicians plan of world domination!
MELANIE IS DEMENTED

2004-06-06 19:31
vad e det med alla???

vad e det med alla??????

trådarna handlar inte om bra målare utan vad man skall respektera mest, talang eller hardcore..

2004-06-06 19:57
men högst upp står endå alltid den målare som gör den bästa stilen oavsett ifall han gjort den i sin trädgård eller på karlbergspendeltågsstation...

2004-06-06 20:19
men det är olika förutsättningar för platsen... nån mindre duktig målare får till värsta grymma målningen vid karlbergspendeltågstation i centrala stockholm, medan stars kommer dit dan efter o får inte till en lika bra målning trots att han e bättre men d var för mkt vakter o knas o shit...ska snubben hamna över stars då??? Hell no! detta gör att man inte kan jämföra målare utifrån kriterier som plats o kvatitet eftersom det är så ojämna förutsättningar.. nej, ifall man skall mätas så e det efter förhållanden som alla har samma förutsättningar exmeplevis på en lagligvägg i sommarhettan i göteborg på mosjam, då ser man verkligen vilka som e bra!och vilka som skall hamna längts upp!

2004-06-06 20:55
kan nån langa upp lite softa pieces gjorda av Dr.Död?
Out Foxed

2004-06-06 21:36
För att vara kung måste man vara talang ful och aktiv.
Många idag vill bli kända men skiter i hur eller vad dom blir kända för. Bara kör fula tags lägger och lägger enkla fula chrome pieces på tågen i stället för att utvekla stil på papret.
Men för att vara kung måste man va bra på allt. Kunna lägga snabba snygga målningar på tågen göra feta på väggen och göra snygga tags och throw ups är också ett plus.
För att vara kung måste man visa sina pieces och dom ska ha stil och inte se likadana ut hela tiden. För att utveklas är det ju bäst att måla på lagliga ställen och fames men när man vill visa det är det ju synligare väggar och tåg som gäller.

Varför ens försöka?

2004-06-06 21:45
det handlar om helheten
K-line UsassinS

2004-06-06 21:45
att säga att hook är en hänsynslös bombare är galet...

hook sitter i eliten oavsett om vi pratar stilmässigt eller mängdmässigt...
"Vi fick bla barrikadera oss på Mc Donalds en sen kväll när det började regna stolar, flaskor och folk utanför."<br> -Howser, avd. galna kravaller!

2004-06-06 22:58
Banal P60
då är ju f-ups å andra sidan grymma...vad vill du ha sagt?

det krävs skicklighet att göra nåt snyggt på kort tid, precis som det krävs skicklighet för att göra nåt snyggt på ett par timmar...varför måste man välja? jag gillar typiska "hardcore" målare lika mycket som jag gillar folk som pillar till nåt schysst i ett fame. man måste vara bra dum i huvet om man känner behovet av att placera sig själv i ett fack där man antingen bara gillar målare av typen A) eller av typen B). folk har olika uppfattning om vad som är snyggt...bomba är väl den äldsta traditionen inom graffiti, hur fan kan ni sitta och klanka ner på det? (för det känns det verkligen som att vissa gör). då är man fan inte mycket bättre än nötterna som snackar om "jag gillar en del färgglada målningar på tråkiga väggar, men såna där tags är ju bara för hemskt".

fyfaaaaan så less jag blir på såna här diskussioner egentligen...det bästa vore om folk bara struntade i vad alla andra tycker och kör sitt eget race. utan nån zlatan eller annan som ska sitta och göra upp regler...

2004-06-06 23:59
jag e jävel på att resa runt i sthlm, bor där, reser pendel och tunnelbanan till mitt arbete varje dag... reser runt till alla fames fotar längs linjer, kollar in alla hemsidor, jag har alla svenska grafftidningar, jag sett läskigt mycke hook, han e ingen styleking... det e så sorgligt för ni e helt hjärntvättade, hela jävla skit stockholm ser upp till problembarn som gör graffiti som uttryck för deras missanpasning och deras vilja att begå brott.. (jag syftar inte på hook nu..) men det finns så många målar för att de är missanpassade isamhället o kriminella i allmänhet.. det har inga artistiska ambitioner..och deras framfart vandalistmässigt dyrkar ni o sätter över traditionell graffititalang o de e sorgligt för ni kommer inte bli lika bra som ni kunde blivit ifall ni hade seksie eller Mkis som ideal..ni skämmer ut sthlm många av er--- ni e ju helt hjärntvättade på att hook skulle stå längst fram stilmässigt... han e duktig men förtjänar inte som stå som exempel på stil för hela stockholm.. det gör dock Sken, Relic, caster, Hotel seksie, killah, ians snubbar med artistiska ambitioner med sitt måleri..inte några problem barns vandalister... nej nu får ni fan ta o skärpa er! skaffa lite lagliga väggar i denna stad, verkar som generationen sen 98 inte sett en enda genomarbetad piece i sthlm o bara sett alla ogenomarbetad hardcore snubbar o trott att det är efter kapacitet ribban ligger, skulle hook måla i köpenhamn, skulle inte kotte ha koll på han oavsett ifall målade mer o galnare än Moas, ty där är idealet bättre och ribban ligger högre för va toysen gillar och dyrkar.. marvel borde flytta till sthlm o visa var skåpet skall stå, så ni ungar/nybörjare fattar att hardcore kan vara förenligt med höga stilideal.. vill tillägga att jag fortafarande anser Hook vara bra men han förtjänar inte er dyrkan på detta sätt.. d anser inte jag..

2004-06-07 00:13
banal tack för lite insikt.. men det e väl erfarenhets frågan, d gamla gardet, e nog ganska enade..

2004-06-07 01:01
zlatan. du är inne på en sorts humor som har lite för många svängar för min del.

säg som det är, du går loss som fan på ristade kukar och hakkors!
För övrigt anser jag att graffitiforumet på whoa bör förstöras.