I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Sämsta gruppen någonsin!

Utländsk Hiphop - Allmänt

2010-12-29 01:03
Eminem på samma nivå som Jay-Z skulle jag aldrig kunna drömma om. Varken gällande flow, texter, röst, delivery, teman, image...ingenting är i närheten av Jay för mig. Jay-Z är fan på min top 10 MCs ever. Eminem är inte ens top 50.

Jag är fortfarande extremt frågande inför dissandet av Jigga. OK om man ogillar många av beatsen (då har man ju ändå en nästintill perfekt skiva i form av Reasonable Doubt som rappar långa varv runt alla album Eminem nånsin skulle ha potential att släppa), OK om man ogillar rösten, imagen eller gästinhoppen. Men just flowet? På rak arm kommer jag typ bara på G Rap, Finesse, Puba, Percee P och kanske Jeru som varit så innovativa med flowet efter old skool katterna. Kanske GZA...

Känns faktiskt inte som rätt läge för denna diskussion då vi är mitt uppe i en del andra debatter, men ska försöka vara så kort jag kan.
Det handlar verkligen inte om beats utan det handlar om mångsidigheten som är det absolut viktigaste i utövare inom olika konstformer. Det är precis som allt annat "hela paket" som kännetecknar begåvning. Jag märkte redan tidigt att du är alldeles för oerfaren lyssnare av Eminems musik för att kunna ha en rättsinnad ställning om han som rappare.
Och ska vi ställa Resonable Doubt som är en utan 90-talets riktiga klassiker mot SSLP, MMLP och även TES, så får vi bryta ner det i tekniska aspekter om vi inte ska förhålla oss till nostalgiska sinnesstämningar och andra känslomässiga faktorer som bör hållas utanför om denna liknelse ska bli objektiv.

RD har egentligen bara två spår som når upp till Eminems standard och det är Dead Presidents II och D'Evils, men sen tar det slut. Samtliga spår på dem ovannämnda är mycket, MYCKET bättre både produktion och rappmässigt.
Om du ställer upp kriterium som avancerade rimscheman, delivery, storytellin och diversty är Eminem solklart bättre, inget snack om saken.
Du måste fått i dig något riktigt grymt om du är så borta att du tror att Jays texter och musik är såååå bra. Du får gärna visa mig vilka låtar det skulle vara i så fall. Jag har i princip lyssnat på allt material Jay-Z släppt men det ska bli kul o se dig klanta till det i så fall.

Jay har väldigt enkelformigt delivery, vilket gör det dåligt. Han kan inte variera tonläget på rösten alls vilket gör att man inte känner ett skit när han spottar.
Och angående flowet, så har han ett jävligt imponerande flow men det är också det enda han har, eller hade (med tanken på att han sällan switchar upp det längre). Att dessutom stå och svabbla fram 70% av rappen i båset är inte heller så begåvat, varför inte skriva ner texterna och försöka skapa något med tanke bakom?
Eminem är den mest mångsidiga rapparen som någonsin plockat upp en mikrofon. Det finns en anledning till att artister som Rakim, Scarface, Nas och även Jigga själv sagt att han tillhör de absolut bästa genom tiderna, det är ingen tillfällighet direkt.

För skojs skull, för att citera Jigga själv: Men lie, Women lie, Numbers don't
Eminem är den rappare som sålt mest också, det är fakta.

Btw låten Renegade från Blueprint som är proddad och gästad av Eminem är väl ytterliggare ett exempel på att Jay inte alls är så bra som du fått för dig.
Nas sa det bäst @ Ether: Eminem murded you on your own shit...

Vidare angående floware så finns det en hel drös av rappare (förutom Eminem), som ligger i samma klass, eller t.o.m är bättre, än Jay: Big Pun, Eminem, Royce da 5'9, Ludacris, Biggie, Busta Rhymes, Big L etc. (säg till om jag ska lägga till fler).

Jag tycker t.ex. ROC Boys är en bättre låt än Dead Presidents, eller iaf i ungefär samma klass. DOA också. Smaken är olika, men för mig är det helt crazy att ens nämna Eminem i samma meningar som Nas, Biggie, Jay-Z och andra all time heavy weights. En LP och en handfull gästinhopp räcker liksom inte. Och även om Eminem ständigt uppfyllde sin fulla potential kan jag inte påstå att han skulle kunna tävla med Halftime, D'Evils eller Juicy för mig. Visst, han är en duktig rappare när han vill - jag tillhör INTE dem som inte hör att Eminem inte har skillz - men nån måtta får det vara på hyllandet kan jag tycka.

Varför är det helt crazy? Han har gjort den mest framgångsrika rapsingeln genom tiderna, han står med på Rolling Stones magazine som en utav de mest kontroversiella och mest betydelsefulla artisterna genom tiderna. Han har förmågan att utvecklas med konstformen, han har klassiker, han bemästrar alla tekniska aspekter. Med det sagt, förstår jag om inte andra uppskattar hans musik på samma sätt, men att förneka att han är bland de mest begåvade är extrem primitiv.

Sedan måste jag fråga hur du kan avvärja och klassa Eminem plattor som radioskräp samtidigt som du ger Jigga ett fripass? Blueprint 3? Det ringer inga klockor?
you panic sensin my manic rage and aggression
only bitch you see inside of my eyes is your reflection
DJ

2010-12-29 09:30
OK, jag känner att vi bara snackar i cirklar nu. Vi kan ju ta det ett varv till om att jag tycker Eminem oftast kör samma flow och att Jigga switchar upp det på var och varannan låt. Sen kan du säga tvärtom igen. Och så kan vi hålla på så. Men jag tror inte det leder någon vart. Några korta grejer bara:

Jag ger inte Jigga "fripass". Har sagt flera gånger att han gjort ett gäng tråkiga och dåliga låtar. Det enda jag säger är att det unika med honom är att jag tycker att han fortsatt göra en massa bra låtar och samtidigt slagit stort i radio, en ovanlig kombination.

OK, jag är med på att du tycker att Jays delivery är "tråkigt" medan du "känner" Eminems flow. Kan väl inte säga så mkt än att det i mkt är en smaksak och att jag tycker precis tvärtom. Det är precis den där känslan av att allt är så kalkylerat och kallt som gör att jag absolut inte "känner" det Eminem gör nuförtiden. Och att det är någon sorts måste att hålla på och variera pitch och tonhöjd i sitt flow får defintiivt stå för dig. Vad sägs om Rakim liksom?

Argumenten om att Eminem skulle besitta konstnärliga kvaliteter för att han säljer mkt skivor köper jag som väntat till 0%. Förhållandet är oftare det omvända. Ju sämre musik, desto bättre säljer det. Det som säljer riktigt mkt har oftast haft väldigt lite med hiphop som konstform att göra, från MC Hammer och Marky Marks dagar till pajsare som Li'l Wayne. Det blir som att argumentera för att Black Eyed Peas är bäst. Återigen var det därför jag tog Jay-Z som skinande exempel och undantag, han har sålt skivor även när han varit bra.

Båda gör dåligt ifrån sig på Renegade. Men eftersom produktionen är så kass slipper man höra det.

Sen det här med att lista rappare, OK. Jag gillar Busta, men det var längesen han höll nån vidare jämn nivå tycker jag. Men LONS var ju grymma och stora delar av första solo-LPn, men han har ju tappat väldigt mkt i just variationen. Ingen all time great. Gillar Big Pun också, men tycker även där han är rätt långt ifrån ifall vi snackar all time greats som Jay, Nas, Biggie osv. Royce är väl bra ibland på rätt beats, men en rätt average mc sett till det stora hela. Average är väl att ta i, men en "bra" MC, no more no less, lite för anonym. Ludacris är ett riktigt skämt. Men OK, lista: 1, Rakim, 2 Finesse, 3 Puba, 4 Sadat... äh, we've done this too many times.

Tror som sagt inte vi kommer så mkt längre i diskussionen. Jag tror fortf Eminem har grym talang och skulle kunna göra massa bra musik om han inte var så fastlåst i det du så snyggt sätter fingret på när du pratar om "ljudbilder" som är olika "relevanta" vid olika tider. Helt enkelt slutade ängslas och tro att "OK, nu är det Li'l Wayne och plastpop som gäller för att vara bra". Började satsa på kvalitet i stället för att sälja skivor till barn och rockgubbar och alla andra som har hiphop som absolut sista tanke eller intresse när de ska handla skivor. Men visst, han kan ju sitta och bygga "avancerade rimscheman" likt Einstein och sen spotta dem över nu metal-gitarrer och veka trummor, lägga nån god-awful refräng över det och sälja 14 fantasiljoner ex till. More power to him om han mår bra av det och får in massa cash och kan ha skoj för dom pengarna. Så värst mkt med hiphop eller konstnärligt intressant musik har det dock inte att göra för mig.

Så, nu kan du negera alla mina påståenden, sedan påstå motsatsen och så kan vi ta det ett varv till. Men jag kan itne lova att jag pallar dra hela grejen ett varv till. Tycker faktiskt inte direkt vi kommer nånvart här... Smaken är olika och jag tror tyvärr ingen av oss övertygar den andre om vad som är "rätt" här. God fortsättning iaf.

2010-12-29 19:29
"Byggande av bars, rimstrukturer och scheman och tempoväxlingar" betyder inte ett skit så länge man inte har soul. Det verkar som folk nu för tiden tror att man kan plugga sig till att bli en bra MC.

2010-12-30 03:46
OK, jag är med på att du tycker att Jays delivery är "tråkigt" medan du "känner" Eminems flow. Kan väl inte säga så mkt än att det i mkt är en smaksak och att jag tycker precis tvärtom. Det är precis den där känslan av att allt är så kalkylerat och kallt som gör att jag absolut inte "känner" det Eminem gör nuförtiden. Och att det är någon sorts måste att hålla på och variera pitch och tonhöjd i sitt flow får defintiivt stå för dig. Vad sägs om Rakim liksom.

Det är dessvärre ingenting man kan "tycka" i den biten vi diskuterar nu. Du gav dig in på en debatt om MCs och deras färdigheter och ett sådant kriterium är "delivery". Jay-Z besitter dessvärre ingen skicklighet i detta alls. Hans flow som är en helt annan aspekt är som sagt väldigt imponerande, då han aldrig ligger offbeat, men han har usel röstkontroll, det är ett faktum som du inte kan undgå. Han har helt enkelt väldigt svårt att variera sitt tonläge och det är inget konstigt med det alls.
Om du tittar på Em o andra sidan är det däremot en styrka. Eminem har ett mångsidigt delivery. Vill du ha exempel på detta kan du få dussintals.

Rakim är också en alltimer och legend, men får väl återigen inflika _var_ bra. På den tiden (slutet på 80-tal och början av 90-tal) var musiken han skapade cutting edge och cathigt för att det var nyskapande, men nu för tiden har utövare så väl som konstformen utvecklats såpass mycket att andra kriterium som delivery, diversty, mannerisms, rimscheman och dylikt blivit alltmer relevanta. Innan räckte det med rytm och lyrical content.
Rakim är dock fortfarande som sagt en utav de mest begåvade att någonsin plocka upp en mic.

Argumenten om att Eminem skulle besitta konstnärliga kvaliteter för att han säljer mkt skivor köper jag som väntat till 0%. Förhållandet är oftare det omvända. Ju sämre musik, desto bättre säljer det. Det som säljer riktigt mkt har oftast haft väldigt lite med hiphop som konstform att göra, från MC Hammer och Marky Marks dagar till pajsare som Li'l Wayne. Det blir som att argumentera för att Black Eyed Peas är bäst. Återigen var det därför jag tog Jay-Z som skinande exempel och undantag, han har sålt skivor även när han varit bra
.

Jag håller med om att försäljningssiffror inte direkt är en avgörande eller ens en bidragande faktor i huruvida begåvad rappare man är, men faktum är att de som sålt mest både om man tittar över deras kataloger och enskilda album (Jay-Z, Eminem, LL Cool J, Ludacris, Biggie, Pac) är dem som vart lyriskt begåvade, eller har switchar till en mer lyrisk stil (Lil Wayne bla)

Här kan du titta närmare på det om det intresserar dig:

Anledningen till att jag citerade Jay, var för att jag fann det ironiskt just med tanken på att vi debatterar Jay och Eminem.

Sen det här med att lista rappare, OK. Jag gillar Busta, men det var längesen han höll nån vidare jämn nivå tycker jag. Men LONS var ju grymma och stora delar av första solo-LPn, men han har ju tappat väldigt mkt i just variationen. Ingen all time great. Gillar Big Pun också, men tycker även där han är rätt långt ifrån ifall vi snackar all time greats som Jay, Nas, Biggie osv. Royce är väl bra ibland på rätt beats, men en rätt average mc sett till det stora hela. Average är väl att ta i, men en "bra" MC, no more no less, lite för anonym. Ludacris är ett riktigt skämt. Men OK, lista: 1, Rakim, 2 Finesse, 3 Puba, 4 Sadat... äh, we've done this too many times.

Som jag skrev innan, de här "listade" rapparna är endast rappare som flowmässigt ligger i samma klass (eller är bättre än Jay), men många utav dem står inte på samma platå som Jay, rent skicklighetsmässigt och som helhetsrappare. Min poäng var bara att dem i allmänhet av andra rappare, är kända för sitt speciella flow.
Ska vi sedan fördjupa oss i denna debatt kommer vi bli allt mer subjektiva eftersom det är väldigt, svårt o avgöra just mellan dessa herrar.
Jag tycker t.ex. Big Puns flow är omöjligt att överträffa i den här låten:

samma sak med Royce här:

Men du menar att Jay som du flera gånger har nämnt, då skulle vara mer "konstnärlig" när han snackar om sina pengar och hur mycket makt han har i sina låtar?

2010-12-30 03:52
Schenn
"Byggande av bars, rimstrukturer och scheman och tempoväxlingar" betyder inte ett skit så länge man inte har soul. Det verkar som folk nu för tiden tror att man kan plugga sig till att bli en bra MC."

Betyder inte ett skit? Jag tillhör inte den gruppen av människor som endast mäter texternas kvalitéer i antal multirim och dylikt, men det är klart att det inte är särskilt imponerande när konstformen förts så otroligt mycket framåt och så kommer någon och låter som det gjorde för +10 år sedan och droppar samma skit som 15 andra lagt.
Det är rätt så dumt att få för sig att dessa kriterier är irrelevanta och inte "betyder ett skit" då det väldigt ofta speglar hur utvecklad och begåvad textförfattare man är. Det är dock inget måste, men det säger sig självt att en text där allting kombineras (subjekt, storytellin, word play, avancerad rimteknik etc) och utgör en bra helhet, givetvis är bättre än något som saknar flera av dessa delar.

Och tempoväxlingar i flowet är väldigt mycket mer avancerade set-ups och kräver mycket svårare prestationer av utföraren än vanliga 1-2 bar-punch (som är basiskt och grunläggande just i rappen). Tänk t.ex. på att varenda vokal är beroende av att träffa i takt mellan eller med trummorna. Så kom inte o säg att det inte heller betyder ett skit. Att något skulle svacka med flowet och ligga offbeat är ungefär lika störande som om någon skulle sjunga falskt (om vi ska göra en genre-parallell).
DJ

2010-12-30 10:19
Jay-Z besitter dessvärre ingen skicklighet i detta alls.

Vid det här laget vet jag att du tycker så och du vet att jag tycker tvärtom. Jag tycker hans delivery är en av hans starkaste sidor. Jag går aldrig med på att reducera delivery till "variation i pitch" eller vad du vill ha det till. Med den definitionen har Rakim dåligt delivery. Och vad som är bra delivery är inte "fakta", nej. Det är inte cirkustrick vi pratar om, utan konst.

Jag håller inte heller med om att hiphop är som matematik eller fysik och hela tiden "utvecklas" i en viss riktning. Rakim besitter samma typ av tidlösa kvaliteter för mig som Shakespeare, Michelangelo eller Bach. Bara för att Ibsen, Pollock och Stravinskij har en annan stil minskar inte de tidigare nämndas genialitet. Om du bara hör "rytm och lyrics" när du lyssnar på Rakim får det stå för dig. Jag menar att du missar väldigt mycket. Casualties Of War eller My Melody hade varit klassiker om de släpptes 2009 också.

Det konstnärliga värdet kan vara mycket mer än "vad man snackar om". Det ligger i flow, delivery, auktoritet på micken, humor, självförtroende, tvetydigheter, ordlekar, poetisk skärpa, episk bredd, personligt tilltal och framförallt i soul, funk och känsla, känsla, känsla. En rappare som Royce har skills och många bra sidor men blir en aning anonym om man ställer honom bredvid Jay-Z enligt min mening.

Och när det gäller Jay-Zs prat om materiella framgångar är han en av få som tagit just den typen av texter till en verkligt konstnärlig nivå i och med den tvetydighet som ofta finns där. Låtar som D'Evils, Regrets och ett gäng spår på American Gangster är så fantastiska för att berättaren i texterna samtidigt dyrkar framgången och fruktar den. Samtidigt som han vill skaffa mer pengar och framgång känner han ånger, rädsla och ansvar. Det visar människan i all sin komplexitet och är mycket mer intressant rent konstnärligt, psykologiskt och sociologskt än 99% av alla rappare som antingen skryter om blingbling eller lika enkelspårigt förkastar allt sånt.

Men jag tycker Jay-Z visar stor lyrisk konstnärlighet även i låtar som helt saknar dessa vinklar, som t.ex. på Empire State Of Mind, DOA och Brooklyn Go Hard där han tar minimalismen till en ny nivå. Med få, enkla, till synes skissartade fraser och meningar skapar han vivida bilder, känslor och små filmer. Han håller på att gå från bred epiker till hårdkokt centrallyriker och jag tycker det är fantastiskt att se hur han lyckas säga mer och mer med färre och färre ord.
DJ

2010-12-30 10:21
Ska kolla kapitalism-klippet ikväll när jag är hemma och kan se youtube-klipp.
DJ

2010-12-30 11:06
Det korta sättet att säga det på är att jag har en fil kand i litteraturvetenskap och tenderar att hänföra hiphop mer till humaniora och "de tolkande vetenskapernas" område än till naturvetenskaperna och "de förklarande vetenskaperna". Mätbara faktorer är endast exempel på sätt att uppnå effekt, inte en gång för alla givna kvalitetsmätare i sig. Det finns helt enkelt inga naturlagar inom rap.

På samma sätt som man inte kan avfärda poeter som T.S. Eliot eller Tennyson för att de ofta använder vissa ord eller har för många/för få inrim eller whatever tycker jag inte att man kan bedöma en rappare enbart efter vissa på förhand fastslagna, mätbara data.

Jag utgår först från vilka känslor ett konstverk väcker och försöker därefter förklara varför och hur dessa effekter uppnås. Att säga att en rappare som går upp och ner i tonhöjd mycket är en bättre rappare är som att säga att de bästa poeterna är de som använder en viss ratio konsonanter/vokaler. Att reducera konst till något så träigt som matematk och naturvetenskap. Jag underkänner alls inte teknisk skicklighet, men jag anser att teknisk skicklighet kan se ut på många sätt hos olika konstnärer. Och precis som Schenn tycker jag inte att enbart teknisk skicklighet skapar konst, snarare cirkustrick. Det här börjar kännas lite som tidigt 90-tal när vissa ville ha det till att Tongue Twista var historiens bästa rappare baserat på antal stavelser / minut.

Vill inte hoppa in för mkt i den i viss mån fristående debatten mellan dig och Schenn, men det där med falsksång var faktiskt en intressant tråd att ta upp. Pavarotti buades av scenen när han missade höga C, för att förmågan att träffa just höga C var en så stor del av just hans konstnärliga uttryck. Däremot buar ingen Bob Dylan av scenen fast han i princip rest runt och sjungit falskt sedan 1961. Hos honom ligger tvärtom mkt av den konstnärliga personligheten och hans unika uttryck i just det sätt han "sjunger falskt" på.

Inom rap kan man kanske dra en parallell till Percee P och typ...Noreaga eller Gregg Nice? Hos Percee P är förmågan att liga snortight på trumman en avgörande del av hans "konstnärliga fysionomi" och personlighet. En otight Percee P är liksom inte längre Percee P. Däremot har artister som Nore och Gregg Nice utvecklat en viss typ av synkoperad släpighet som rent tekniskt skulle kunna beskrivas som "otight", men som musikaliskt, rytmiskt och i ren njutning är en stor del av vad som gör dem så tilltalande.

2010-12-30 14:51
Inom rap kan man kanske dra en parallell till Percee P och typ...Noreaga eller Gregg Nice? Hos Percee P är förmågan att liga snortight på trumman en avgörande del av hans "konstnärliga fysionomi" och personlighet. En otight Percee P är liksom inte längre Percee P. Däremot har artister som Nore och Gregg Nice utvecklat en viss typ av synkoperad släpighet som rent tekniskt skulle kunna beskrivas som "otight", men som musikaliskt, rytmiskt och i ren njutning är en stor del av vad som gör dem så tilltalande.

Exakt. Då slapp jag skriva det :)

Jag lyssnar tusen gånger hellre på Noreaga runt 97 eller Nice & Smooth runt 91 än Eminem 2010, även om deras rap inte alls är lika avancerad.

Sen förstår jag inte hur man kan dissa Jay för att han inte skriver ner sina texter. Det är det jag snackar om, att man inte kan plugga sig till att bli en bra MC och sitta och skriva en text i tre månader och se till så att varenda liten grej är perfekt. Då är det mer skills att klura på en text nån timme och sen bara gå in i studion och köra och få det att låta perfekt. Det kallas känsla och det är nåt som man hör att Eminem och Royce da 5'9'' saknar. Samma med Termanology även om jag tycker han är grym och betydligt mycket bättre än Royce och Em.

Groupie

2010-12-30 16:33
Jävlar vad intressant detta blev att läsa :D

2010-12-31 05:47
Vid det här laget vet jag att du tycker så och du vet att jag tycker tvärtom. Jag tycker hans delivery är en av hans starkaste sidor. Jag går aldrig med på att reducera delivery till "variation i pitch" eller vad du vill ha det till. Med den definitionen har Rakim dåligt delivery. Och vad som är bra delivery är inte "fakta", nej. Det är inte cirkustrick vi pratar om, utan konst.

Och med konst, så är utföraren beroende utav att hålla sig inom vissa ramar för att man ska kunna klassificera kvalitén/kaliber av själva konstverket.
Men din logik skulle alltså en rappare som ligger offbeat, säg t.ex. Celph Titled, förfoga bra flow, när han i själva verket saknar både rytmik och taktkänsla i sitt monotona talade över beatet.
I din fantasivärld så ja, men i verkligheten fungerar det inte riktigt så. Det finns artister som sjunger bättre respektive sämre, precis som det finns fotbollsspelare som är sämre/bättre på att dribbla, likaså finns det rappare som inte har dem kvalitérna som krävs för att vara flerdimensionella i sina stämmor. Delivery är en välkänd teknisk aspekt inom rappens värld och även om du har subjektism på din sida kan det fenomen dessvärre inte hjälpa dig ett skit i det här fallet.

Jag håller inte heller med om att hiphop är som matematik eller fysik och hela tiden "utvecklas" i en viss riktning.

Det här kanske är lite mer av en definitonsfråga, men det är klart att konstformen utvecklas i takt med musiken. Bl.a så har rimtekniker och diverse bygganden utav bars utvecklats. De allra flesta rappare börjar med 1-2 punch boombap-rap som är den absolut mest basiska rimstrukturen för att sedan befodra till mer avancerade set-ups, där flestavsrim t.ex. väldigt ofta är ett bevis på hur progressiv man är och hur evolveringskurvan ser och kommer att se ut.

Cleph Titled är ett lysande exempel på en rappare som har låtit precis likadant sedan hans skit han spotta på Nineteen Ninety Now från 97-98, och när man märker att ingen utveckling sker så tröttnar man helt enkelt.
Kolla på hans kompanjon Apathy och jämför honom då, med den Apathy vi ser idag. (Jämförde med just Apathy eftersom han från början också gjorde uteslutande Boombap precis som Celph).

Och kanske inte i en viss riktning, men utövarna måste vara framåt skridande inom mångsidiga skick, bli mer avancerade och dylikt. Det är nödvändigt inom alla konstformer för att det ska överleva.
Det som var cutting edge då, är inte det idag om det skulle göras om på samma villkor och under samma omständigheter-

Om du bara hör "rytm och lyrics" när du lyssnar på Rakim får det stå för dig.

På sent 90-tal, ja. Men det finns fler anledningar än utveckling av just hiphopen, till att det var så. Har som sagt aldrig räknat bort Rakim från någon "GOAT-lista"

Det konstnärliga värdet kan vara mycket mer än "vad man snackar om". Det ligger i flow, delivery, auktoritet på micken, humor, självförtroende, tvetydigheter, ordlekar, poetisk skärpa, episk bredd, personligt tilltal och framförallt i soul, funk och känsla, känsla, känsla. En rappare som Royce har skills och många bra sidor men blir en aning anonym om man ställer honom bredvid Jay-Z enligt min mening.

Jag håller absolut med, därför är en rappare/kosntnär/artist som är allsidig, alltid bättre än någon som saknar några utav dessa delar.
Faktum är att dem kriterier du tar upp som "kosntnärliga värden" inte betyder ett skit om man inte också begåvats med förmågan att hantera dem, och kombinera dem på rätt sätt så att det utgör en bra helhet.

2010-12-31 05:47
Och du kan bespara mig dina teorier om hur intressant Jay är när han rappar om pengar tillskillnad från andra rappare, det är en lång radda med bullshit du har författat där. Alla rappare som ligger på majorbolag gör både mindre och mer kontroversiella låtar. Både Em o Jigga har sådana låtar. Jag personligen tycker Eminem berör fler intressanta ämnem.

Mätbara faktorer är endast exempel på sätt att uppnå effekt, inte en gång för alla givna kvalitetsmätare i sig. Det finns helt enkelt inga naturlagar inom rap.

Var nu vänlig o ta dig samman nu. Vi behöver nödvändigtvis inte "mäta" oss fram till begåvning inom rappens termer, men om vi ska försöka sluta oss till en definition utav vad en MC faktiskt är, så medföljer därmed krav (kalla det ej naturlagar om det ordet skrämmer dig, men principerna är identiska).

Att neka är detta är extrem primitiv och avgränsar dig till sjukt mycket (dessa skicklighetmässiga faktorer dvs). Strippar man ner detta argument finner man motsägelser och logiska felslut av att döma på dina tidigare inlägg, där du själv medgett att det finns bättre och sämre utövare.

Det här börjar kännas lite som tidigt 90-tal när vissa ville ha det till att Tongue Twista var historiens bästa rappare baserat på antal stavelser / minut

skillnanden mellan "vissa" (idioter) och folk som faktiskt vet vad de snackar om, är det faktumet att Twista har rent ut sagt uselt text innehåll och saknar flera andra förmågor (det är främst när han kör på med sitt superflow som innehållet blir lidande), vilket återigen leder oss till att man är beroende av allsidigt utförande.

Jag utgår först från vilka känslor ett konstverk väcker och försöker därefter förklara varför och hur dessa effekter uppnås.

Känslor inom musik är ofta nostalgiska sinnesstämningar och väldigt individuella. Ska man då bedöma något från ett objektivt plan är det viktigt att hålla subjektism och likande fenomen vara utanför. Men å andra sidan är ämnet inte helt objektivt. Vi skulle t.ex. kunna debattera likvärdiga MCs med personliga argument, men om vi ställer ett kriterium som avancerade rimscheman i en debatt om Crooked I och Soulja Boy går det enkelt att se vem som är bäst med objektiva ögon.

Hos Percee P är förmågan att liga snortight på trumman en avgörande del av hans "konstnärliga fysionomi" och personlighet.

Det är inte bara en del av hans personlighet, det är inom tekniska apsekter en fördel och förmåga.
Precis samma sak är det med folk som har förmågan att leverera avancerade rimscheman, mannerisms, storytellin etc.

Jag lyssnar tusen gånger hellre på Noreaga runt 97 eller Nice & Smooth runt 91 än Eminem 2010, även om deras rap inte alls är lika avancerad.

Då är det upp till dig och göra det lilla gubben, men den här debatten handlar dessvärre inte om vad som tilltalar och attraherar oss mest, den handlar ännu mindre om vad som tilltalar och attraherar dig mest. Det som diskuterades vad MCs och deras tekniska färdigheter.

Sen förstår jag inte hur man kan dissa Jay för att han inte skriver ner sina texter. Det är det jag snackar om, att man inte kan plugga sig till att bli en bra MC och sitta och skriva en text i tre månader och se till så att varenda liten grej är perfekt. Då är det mer skills att klura på en text nån timme och sen bara gå in i studion och köra och få det att låta perfekt. Det kallas känsla och det är nåt som man hör att Eminem och Royce da 5'9'' saknar. Samma med Termanology även om jag tycker han är grym och betydligt mycket bättre än Royce och Em.

Jag dissar honom därför jag vet att han har förmågan att leverera texter med vettigt innehåll, dock så står han istället o svabblar som en hjärndöd kamel. Det blir rent ut sagt löjligt när man bryter ner det många gånger.
Och om det för dig är "känsla" skiter jag fullständigt i då det är totalt irrelevant. Men du ska dock veta att det du kallar för "känsla" inom rap och värdesätter så högt är en kvalité Eminem bemästrar. Freestyle antar jag att du menar när du snackar om att vara kortvarig och en duglighet i spontana infall:

Men skillnaden på Eminem och Jay är att Em vet när han ska freestyla och när han ska författa. Dvs han vet när det är till hans fördel och när det är tills hans nackdel.

2010-12-31 08:37
Eminem är så fruktansvärt överskattad , han har inte släppt en lyssningsbar platta sedan 1999. Sedan han slog igenom har nästan all hans musik varit vidrig radio hiphop av den värsta sorten. Hans fanbase består nästan uteslutande av kids som inte är fans av hiphop utan som gillar trallvänlig radiomusik. Jag kan gå med på att han släppt enstaka bra låtar men de har varit extremt få.
Jag förstår inte riktigt vad det är som är så nyskapande med att sudda ut gränsen mellan hiphop och pop-musik. Det är exakt det som artister som Eminem har bidragit med, radiokanalerna kan köra en Eminem låt mellan en Lady Gaga och Michael Bolton låt utan att någon reagerar. Lyssna på Eminems refränger bara, så fruktansvärt vidriga och intetsägande.

Perukerna, sångrappen, Haddaway-samplingar, rock-refränger, intensivt kisande ögon

2010-12-31 10:40
Rolig att läsa hur ambereon försöker försvara Eminem och hur usel han har blivit. Tekniska färdigheter är föga imponerande när musiken är värdelös dynga och om man suger musten ur varenda (urvattnade) beat med massa rappakalja gör det inte heller saken bättre. Let that bitch breath!

Ambereon förlorade argumentet så fort han skrev

som om det skulle ha något med saken att göra. Störtlöjligt.
"Efter att ordet spridit sig tog det en halvtimme/tre kvart sen var Crooked och Royce på plats tillsammans med Horse Shoe Gang-snubbarna, Crookeds brorsas gäng, C.O.B.-killarna och övriga kompisar till Crooked. Snubben har hela jävla LA som backar upp honom." - jeppehehe
DJ

2010-12-31 12:45
ambereon

Det är i princip omöjligt att bemöta det du skriver, eftersom du bedömer alla argument och åsikter du håller med om som "objektiva" och alla du inte håller med om som "subjektiva". Det är kul att du tror att just din smak är "objektiv" men så är tyvärr inte fallet. Alla människors smak är subjektiv. Nej, vissa sångare är inte "bättre" än andra rent "objektivt". Vissa föredrar Celine Dion, vissa Håkan Hellström och vissa Bob Dylan. Alla kan ha vettiga argument för sin sak.

Du har såklart helt rätt i att konst består av både form och innehåll. Ska man bedöma MCs så tänker man både på innehållet (texternas innehåll, budskapen, känslorna de förmedlar) och formen (texternas struktur, teknisk skicklighet i framförandet). Om vi bortser från rent mätbara faktorer (som words per minute) går det inte att objektivt fastslå vad som är bra. En person föredrar Jay-Zs flow, någon annan Eminems och en tredje kanske Li'l Waynes.

Du argumenterar fortfarande som om jag hade sagt att jag enbart går på känsla och innehåll. Det har jag inte. En person som står och skriker rakt ut i ett rum att hen är ledsen är ingen MC. Självklart handlar det om att förmedla känslorna med teknik. På samma sätt betyder de tekniska kriterierna i sig själva ingenting utan innehåll och känsla.

Yngwie Malmsteen är "objektivt sett" extremt begåvad på att spela gitarr, men gör det på ett sätt som jag och väldigt många människor inte upplever som relevant rent konstnärligt. Skills utan känsla är lika ointressant som känsla utan skills. Och den som lyckas framföra en tekniskt fulländad rapvers utan att lyssnaren känner någonting kan ju också sägas sakna den allra viktigaste skillen - att förmedla något.

Du jämför med fotbollsspelare vilket jag tycker är väldigt talande. Där kan man mäta en myriad faktorer. Antal mål, passningar, brytningar, löpningar osv på ett naturvetenskapligt sätt. Man kan ha olika favoriter, men ingen frisk person kan säga "Pelé var en kass lirare".

Själv tycker jag en jämförelse med andra konstnärer är mer relevant. Jag använder poesi, eftersom det är den konstform jag studerat och vet mest om. Jag vet att en litteraturvetare kan ägna år åt att författa en avhandling om hur briljant T.S. Eliot är och argumentera fantastiskt för varför. Samtidigt vet jag att en annan litteraturvetare kan ägna år åt att författa en avhandling om varför Eliot inte alls är någon framstående poet. Ingen av dem har objektivt sett "rätt". Båda kan ha många bra poänger.

Inom naturvetenskapen är det oftast inte så. Om du har skrivit en avhandling som matematiskt och mhja naturlagar bevisar att en viss biokemisk process går till på ett visst sätt och jag skriver en avhandling om att den går till på ett annat sätt har en av oss uppenbarligen räknat fel. Man kan inte säga att vi båda har vettiga poänger. Naturvetenskap är oftast mätbar. Konstnärlig verkshöjd är inte det på samma sätt.

Som jag läser din argumentation ovan förstår jag det som att du vill mena att man kan fastslå att en rappares flow, delivery eller texter på något sätt "objektivt" kan vara bättre än en annans. Det anser jag vara en villfarelse.

Det betyder inte att jag bortser från teknk aspekter, utan att jag värderar andra tekniska aspekter, eller värderar dem på annat sätt. Noreaga var inte en "oteknisk" rappare 1997. Men han använde en annan teknik än Eminem 2009. Att ligga off beat på trumman på ett visst sätt är också en teknik. Annars hamnar vi i en argumentation som liknar de som avfärdade jazzmusiken som oteknisk för att de inte förstod att dess teknik var annorlunda än symfoniernas.

Jag respekterar att du gillar Eminem och kan framföra argument för varför du tycker att han är tekniskt skicklig och förmedlar många känslor på ett sätt som är tekniskt intressant och originellt osv. Om du inte respekterar min åsikt att han är en tekniskt begåvad rappare som gjort sig själv alltmer konstnärligt ointressant är det väl egentligen ditt problem.

Jag tycker bara det är barnsligt att upphöja detta till naturlagar eller något som alla "måste inse". Inom bildkonst kan du alltid hitta en konstvetare som ogillar en målare som resten av världen beundrar, inom litteraturvetenskapen finns det alltid någon som avfärdar en poet som annars är allmänt beundrad. Osv inom alla konstformer. Och jag menar fortfarande att rap är en konstform och inte en naturvetenskap. Alltså anser jag att man måste använda humaniorans definitioner, teorier och resonemang om man vill säga något viktigt om en MC, inte hålla på och hamra fast en massa kriterier i sten som man menar endast kan mätas på ett enda sätt.

2011-01-02 09:25
Det är i princip omöjligt att bemöta det du skriver, eftersom du bedömer alla argument och åsikter du håller med om som "objektiva" och alla du inte håller med om som "subjektiva". Det är kul att du tror att just din smak är "objektiv" men så är tyvärr inte fallet. Alla människors smak är subjektiv. Nej, vissa sångare är inte "bättre" än andra rent "objektivt". Vissa föredrar Celine Dion, vissa Håkan Hellström och vissa Bob Dylan. Alla kan ha vettiga argument för sin sak.

Det argument och åsikter du talar om är "enkelformigt delivery" som jag vart inne på. Det du fick för dig var att det var subjektivt, vilket faktiskt är fel. Missförstå mig inte, du får gärna använda argument som att Jay har en skön röst, har utrstråling etc. om du nu tycker det, men just när vi talar om delivery som aspekt, och om du då ställer en rappare som Jay, mot Eminem, har han inte alls mycket att hämta. Delivery handlar inte bara om röstkontroll och tonläga, utan det handlar också om förmågan att veta när dessa ska appliceras utefter typ av beat/melodi. Detta är en utav Eminems starkaste sidor och vad du tycker i detta läget spelar ingen roll.

Du har såklart helt rätt i att konst består av både form och innehåll. Ska man bedöma MCs så tänker man både på innehållet (texternas innehåll, budskapen, känslorna de förmedlar) och formen (texternas struktur, teknisk skicklighet i framförandet). Om vi bortser från rent mätbara faktorer (som words per minute) går det inte att objektivt fastslå vad som är bra. En person föredrar Jay-Zs flow, någon annan Eminems och en tredje kanske Li'l Waynes.

Det som du gång på gång missar är att alla "mätbara", som du så gäran kallar det, nödvändigtvis inte behöver vara uträkningar (även om en flerstavsrimmare 9/10 gånger är mer skicklig än en enstavsrimmare). Du kan t.ex. jämföra Soulja Boys metaforik, allegori och linkelser med Crooked I, och du kan utan "uträkning" avgöra vem som besitter mest skills och begåvning inom den aspekten.
Jämför man MCs (om vi frågar utövarna själva) så särskiljer man lyricister från mängden (vanliga rappare) genom deras mångsidighet. Det är variationen eller versality och förmågan att switcha sitt cadence, rimstruktur, mannerism och dylikt som gör en rappare till mer avancerad och bättre. Sedan så har nästan alla "guility pleasure" rappare.

Yngwie Malmsteen är "objektivt sett" extremt begåvad på att spela gitarr, men gör det på ett sätt som jag och väldigt många människor inte upplever som relevant rent konstnärligt. Skills utan känsla är lika ointressant som känsla utan skills. Och den som lyckas framföra en tekniskt fulländad rapvers utan att lyssnaren känner någonting kan ju också sägas sakna den allra viktigaste skillen - att förmedla något.

Ditt resonemang haltar när du gång på gång blandar in känsla då det enbart är individuellt. Vi relaterar till olika grejer helt enkelt, så det lämnar jag heslt utanför den här diskussionen. Det som man kan titta på dock är det jag förklarat flera gånger innan, och det är det vi måste utgå ifrån om vi ska kategorisera dem. Den här diskussionen handlade trots allt om mcs och deras tekniska färdigheter, och inte att det är subjektivt för det vet vi ju redan om.

Du jämför med fotbollsspelare vilket jag tycker är väldigt talande. Där kan man mäta en myriad faktorer. Antal mål, passningar, brytningar, löpningar osv på ett naturvetenskapligt sätt. Man kan ha olika favoriter, men ingen frisk person kan säga "Pelé var en kass lirare".

Ja klart men antal mål är inte talade för huruvida utvecklad och begåvad anfallsspelare (t.ex.) du är. Fotbollspelare är i sig också konstutövare och måste bemästra aspekter. Principerna här är nästan identiska med hiphopartister, därför att den bästa fotbollsspelaren är den mest kompletta. Anfallaren som har snabbhet, huvudspel, teknik, och ett bra skott är givetvis bättre än den som skulle sakna någon eller flera utav dessa förmågor, men vara jävligt bra på en enskild. Men även den bästa anfallaren (den mest kompletta) skulle kunna uppfattas som en spelare utan känsla för vissa och vice versa. Men återigen, känsla är inte direkt någon man kan sätta finger på.

Ex. Zinedine Zidane är för mig, den bästa mittfältaren kanske t.o.m fotbollsspelaren genom tiderna därför än idag har ingen kunnat visa upp den typen av komplett och allsidig begåvning som han besatt.

Och Pelé var bra om man förhåller honom till den tidens standard, men då får man också titta på hur fotbollen såg ut då. Konkurrensen har blivit mycket, mycket tuffare nu än vad den var då för drygt 50 år sen.

2011-01-02 09:26
Själv tycker jag en jämförelse med andra konstnärer är mer relevant. Jag använder poesi, eftersom det är den konstform jag studerat och vet mest om. Jag vet att en litteraturvetare kan ägna år åt att författa en avhandling om hur briljant T.S. Eliot är och argumentera fantastiskt för varför. Samtidigt vet jag att en annan litteraturvetare kan ägna år åt att författa en avhandling om varför Eliot inte alls är någon framstående poet. Ingen av dem har objektivt sett "rätt". Båda kan ha många bra poänger.

Nu är du ute på hal is min vän. Jag tycker det är en väldigt orättvis jämförelse även om det kanske inte verkar så, men tittar vi lite djupare så räcker det med (för poeter) att ha en styrka i textskrivande och inget behov av att framträda, sättet att förmedla eller någon känsla för rytm. En poet är en poet, och en rappare är en rappare. Men poeters verk behöver man inte bryta ner i tekniska aspekter (eller man gör oftast inte det). Men i rappen gör man detta för att särskilja lyricister från rappare, eftersom storhet inte alltid har att göra med hur väl duktiga textförfattare dem är. Rappare kan bli kända av helt andra orsaker. Just därför särksiljer man rappare från lyricister. Pac är vad man kallar en lyricist, medans t.ex. Ice Cube inte är synonym med ordet osv.

Som jag läser din argumentation ovan förstår jag det som att du vill mena att man kan fastslå att en rappares flow, delivery eller texter på något sätt "objektivt" kan vara bättre än en annans. Det anser jag vara en villfarelse.

Jag det vågar jag påstå, det vore en fröjd om detta ej stämde, då hade man kunnat utgå ifrån att allt var subjektivt, och om det var så skulle man helt enkelt inte vara i stånd för att föra en debatt. Men ja det går att ha sämre/bättre delivery/flow lyrik, inom hiphop. Vill du ha exempel på detta kan du få dussintals, men ämnet är inte helt subjektivt.

Det betyder inte att jag bortser från teknk aspekter, utan att jag värderar andra tekniska aspekter, eller värderar dem på annat sätt. Noreaga var inte en "oteknisk" rappare 1997. Men han använde en annan teknik än Eminem 2009. Att ligga off beat på trumman på ett visst sätt är också en teknik. Annars hamnar vi i en argumentation som liknar de som avfärdade jazzmusiken som oteknisk för att de inte förstod att dess teknik var annorlunda än symfoniernas
.

90-talets rim och set-ups såg ut på ett visst sätt, stuket på rappen kändes igen genom att de flesta som byggde bars hade genomgående apparans. Chino XL, t.ex. tog med sin 90-talets stuk och eleverade det till något helt nytt. Om du lyssnar på hur han lät då och hur han låter nu, låter han betydligt mycket vassare och mer avancerad med många fler rim /bar och att han inte alls är lika förutsägbar i sina metaforer och dylikt.
Flow och candence går hand-i-hand. Ett avancerat flow är ett sådant som inte har lika mycket paus och ett där tempot fluktuerar. Har du skrivit rapptexter själv vet du att det kräver mycket, mycket svårare prestationer.

Om du inte respekterar min åsikt att han är en tekniskt begåvad rappare som gjort sig själv alltmer konstnärligt ointressant är det väl egentligen ditt problem.

Jag tycker att du under diskussionens gång ändrat din ståndpunkt. Att tycka att han är konstnärlig ointressant får stå för dig och ditt sätt att se på konsten i så fall. Men när jag gav mig in i den här debatten var det för att du sågade Eminem för att hans musik är kommersiell och ointressant (du nämnde t.ex att Lose Yorself var dålig och att du inte ens hört Cleaning Out My Closet) men på samma grunder gav du Jigga beröm för att han gjorde musik som var speciell och "stod ut" från mängden, när faktum är att de gör snarlik musik där Jigga mestadels förmedlar skryt, skryt skryt, och där Eminem svamlar på om hans problem, familj dylikt.

Du tycker ämnet är subjektivt, jag tycker lite "varken eller". Därför att det är lite både och. Om du och jag sluter oss till en defention, dvs vi kommer överens om vilka kriterier som faktiskt är väsentliga för en duglig rappare, går det givetvis att behärska och bemästra dessa. T.ex, tror jag alla här inne är överens om att 2pac var en mer begåvad rappare än Gucci Mane. Men om vi jämför 2Pac mot Biggie t.ex. blir det nog (undermedvetet) att vi använder oss av subjektiva åsikter.

2011-01-02 09:37
Rolig att läsa hur ambereon försöker försvara Eminem och hur usel han har blivit. Tekniska färdigheter är föga imponerande när musiken är värdelös dynga och om man suger musten ur varenda (urvattnade) beat med massa rappakalja gör det inte heller saken bättre. Let that bitch breath!

Ambereon förlorade argumentet så fort han skrev

som om det skulle ha något med saken att göra. Störtlöjligt.

Om DU tycker Eminem blivit dålig, får det stå för dig. Men det säger mycket om din preferensram. Och ingen är lika patetisk på detta forum som dig som hängivet försvarar Wu-tang i varenda tråd/nyhet där någon har något negativt o säga om gruppen. Det jag gör däremot är att skydda en rappare som som haft den mest framgångsrika singeln genom tiderna, som släppts några utav historiens bästa plattor, som vart relevant i över 10 år, som är den mest kompletta rapparen osv osv. när folk kastar skit på honom som han inte förtjänar, medans DU o andra sidan skyddar Wu som BARA kör rapparkalja över beatet och som för övrigt är en jävla sopgrupp nu som inte släpper något utav intresse alls nowdays.

Och bara för att DU, lilla, lilla betydelselösa lilla du fått för dig att hans musik blivit sämre, speglar inte det någon objektiv verklighet.

Och om din defekta hjärna hade hängt med i denna diskussionen alls, så hade du förstått VARFÖR jag skrev som jag gjorde om det där med försäljningssiffror, då denna diskussionen handlade om Jay-Z och Eminem där JUST jigga nämnt "Men lie, Women lie, Numbers don't. Men jag ska inte kräva att din hjärna förstår sig på ord sarkasm, ironi och satir.

Sitt du i din fantasivärld där rappare (som kör enkelformigt jävla nonsens rabblande i evigheter) är dem bästa för dem hade klassiker för +10 år sen.

(Innan du ens bemödar dig med att replikera inlägg, se då först till att huvudet inte gör logikvurpor och bespara oss andra forumiter från att läsa din idioti.)

2011-01-02 09:45
Eminem är så fruktansvärt överskattad , han har inte släppt en lyssningsbar platta sedan 1999. Sedan han slog igenom har nästan all hans musik varit vidrig radio hiphop av den värsta sorten. Hans fanbase består nästan uteslutande av kids som inte är fans av hiphop utan som gillar trallvänlig radiomusik. Jag kan gå med på att han släppt enstaka bra låtar men de har varit extremt få.
Jag förstår inte riktigt vad det är som är så nyskapande med att sudda ut gränsen mellan hiphop och pop-musik. Det är exakt det som artister som Eminem har bidragit med, radiokanalerna kan köra en Eminem låt mellan en Lady Gaga och Michael Bolton låt utan att någon reagerar. Lyssna på Eminems refränger bara, så fruktansvärt vidriga och intetsägande.

Saken med er som "hatar" är att ni är totalt oförmögna till att föra vidare debatten. Varför är han dålig? "För att han gör vidrig radiomusik" På vilket sätt är det sämre? Och så får man svaret "det är vidrigt bara". Undersökningar visar att folk som cirkelargumenterar på detta sättet har ett iq på runt 70.

Vad lyssnar du på då?
DJ

2011-01-02 13:30
ambereon:

Delivery handlar inte bara om röstkontroll och tonläga, utan det handlar också om förmågan att veta när dessa ska appliceras utefter typ av beat/melodi.

Håller med till 100%

Detta är en utav Eminems starkaste sidor och vad du tycker i detta läget spelar ingen roll.

Jag tycker att han var väldigt duktig på det en gång i tiden, men har stelnat väldigt mycket i ett visst sätt att göra detta.

Jag tycker fortfarande att fotbollsspelare är en dålig liknelse. Jag håller med om att fotbollsspelare på sätt och vis också kan vara en sorts "konstnärer", iaf det lilla fåtal som gör de där speciella, oväntade grejerna. Men samtidigt finns en väsentlig skillnad. Man kan tänka sig att världens bästa MC år efter år skulle kunna sälja en tiondel så mycket skivor som de tre största. Men man kan omöjligen tänka sig att världens bästa fotbollsspelare skulle spela år efter år i division fyra. Då är han inte bäst.

Jag vet inte vad du har för erfarenheter av att analysera poesi, men att påstå att bra poesi inte handlar om rytm låter väldigt konstigt i mina öron. Rytmen och versmåtten är ju en av de mest grundläggande faktorerna i poesi, annars vore det inte ens poesi utan bara prosa. Men jag antar att du menar det skrivna Vs. det praktiskt utförda.

Nej, man kan inte jämföra en MC med en poet rakt av, men blandningen subjektivt/objektivt ligger närmare till hands för mig än hos fotbollsspelare. En målare eller en kompositör är andra exempel.

Att jag envisas med "mätbart" är för att objektiva kvaliteter måste vara mätbara, annars är de subjektiva. För mig är rap skills en blandning av mätbara och icke mätbara kvaliteter. Jag säger inte att allt är enbart 100% subjektivt, men inte heller tror jag att några 100% objektiva kriterier endast i sig själva är till någon större hjälp. Som sagt att förmedla känsla till människor är också en typ av skill.

Jag tror vi gått in i den här diskussionen med olika utgångspunkt. Om jag skriver att Jay-Z är en bättre MC än Eminem i ett hiphopforum, så menar jag underförstått "jag gillar honom mer, han har flera kvaliteter (tekniska och andra) som tilltalar mig mer." Att jämföra två MCs mot varandra enbart m hj a "tekniska", "objektiva" eller mätbara kvaliteter är a) enligt mig omöjligt och b) ointressant. Jag tror itne på att särskilja form och innehåll. Att diskutera en MCs tekniska färdigheter utan att diskutera vilka känslor hen förmedlar, hur och varför är lika ointrssant som att diskutera hur mkt känsla en MC har utan att fundera över hur den framförs rent praktiskt.

Du skrev om om "förmågan att veta när dessa ska appliceras utefter typ av beat/melodi" och det håller jag verkligen med om. Men jag skulle vilja lägga till förmågan att veta när och hur dessa ska appliceras utefter känsloläge, ämnesval, kontext, stämning, artistisk persona, vilket album det är osv osv. Och det är just dessa saker jag tycker Jay-Z är så mkt bättre på än Eminem. Jag köper om du tycker tvärtom, helt enkelt för att jag inte tror att vi kan diskutera oss fram till ett objektivt svar på detta.

Med detta hoppar jag nu av denna debatt. Jag tycker nämligen inte att vi verkar komma särskilt mycket längre, bl.a. därför att vi hela tiden diskuterat delvis olika saker och för att det blir så extremt subjektivt just när det kommer till att jämföra MC a) med MC b). Jag tror det mest konstruktiva vore att agree to disagree. Jag köper att du har åsikter jag inte håller med om, sen är det upp till dig om du vill eller inte vill köpa att jag t.ex. tycker att Jay-Z använder sina tekniska skills på ett mkt mer fruktsamt sätt rent konstnärligt. Atningen kan vi agree to disagree om detta eller så kan du fortsätta hävda att dina åsikter i den frågan är mer "objektivt sanna" men jag tror inte det leder till något. Either way så hoppar jag den här diskusisonen nu, för den tar alldeles för mkt av min tid och energi och verkar inte direkt leda till att någon blir gladare eller klokare. Gott nytt 2011.

2011-01-03 01:11
sämsta rapparen genom tiderna är rocee..persiern från göteborg....på den internationella planet är den sämsta rapparen mc eight att han bara hade mage att göra comeback ..måste ju vara den mörkaste stunden inom hip hop efter 2pac o biggies mord.

2011-01-03 06:31
Jag tycker att han var väldigt duktig på det en gång i tiden, men har stelnat väldigt mycket i ett visst sätt att göra detta.

Dem här två utav hans nyare låtar, kanske den får dig att ändra uppfattning:

Här följer han tonläget med melodins "klimax" inför varje refräng t.ex. Lyssna på brigde-delen i space bound (3:40 och framåt). Jay-Z har aldrig haft en sådan sinnesstämning med tongången.

Jag tycker fortfarande att fotbollsspelare är en dålig liknelse. Jag håller med om att fotbollsspelare på sätt och vis också kan vara en sorts "konstnärer", iaf det lilla fåtal som gör de där speciella, oväntade grejerna. Men samtidigt finns en väsentlig skillnad. Man kan tänka sig att världens bästa MC år efter år skulle kunna sälja en tiondel så mycket skivor som de tre största. Men man kan omöjligen tänka sig att världens bästa fotbollsspelare skulle spela år efter år i division fyra. Då är han inte bäst.

Vart fotbollsspelaren spelar har inte alltid o göra med skicklighet. Visst det är inte helt slumpmässigt att avdankningar spelar i t.ex. Saud Arabien. Men många spelare är pengarkåta också, tänk på det.

Men visst fotbollsspelare kanske inte är det bästa exemplet, men snackar vi jämförelser och särskildheter mellan artister/kosntnärer (utövare inom dess inriktningar) så är principen om mångsidighet snarlik inom de flesta konstarter.

Jag vet inte vad du har för erfarenheter av att analysera poesi, men att påstå att bra poesi inte handlar om rytm låter väldigt konstigt i mina öron. Rytmen och versmåtten är ju en av de mest grundläggande faktorerna i poesi, annars vore det inte ens poesi utan bara prosa. Men jag antar att du menar det skrivna Vs. det praktiskt utförda.

Det är klart att det har en rytm, men inte i den breda utsträckning som du mer eller mindre är tvingad till, när du valt att uttrycka dig som rapartist. Poeters rytmer och byggnaden av bars och rimstrukturer har inga generella regler, utan begåvade poeter finns det dussintals utav som skriver väldigt olika. En rappare däremot, skulle aldrig komma undan med att ligga offbeat, och skapa sin egna "rytm" eller köra något rim här o där när denne känner för det och skylla på att det är djupet i innehållet som räknas. Detta skulle en poet enkelt komma undan med eftersom du inte behöver uttrycka dig inom musikaliska förhållanden (vokaler med jämna trumslag etc).

Nej, man kan inte jämföra en MC med en poet rakt av, men blandningen subjektivt/objektivt ligger närmare till hands för mig än hos fotbollsspelare. En målare eller en kompositör är andra exempel.

Exemplen är inte likvärdiga eftersom du inte har en förnödenhet som målarkonstnär eller bildkonstnär, av att förhålla dig till inom vissa stommar på samma villkor som rappare. En konstnär kan komma undan med mycket, genom att referera till djupet, medans en rappare å andra sidan (sett till teknikmässiga faktorer, dvs de bitar vi måste förhålla oss till när vi mäter skicklighet) är tvungen (för att tillhöra toppen) strukturera sin lyrik på ett visst sätt (storytellin, word play, rimteknik etc). Flow och delivery är inte lika beroende utav detta, men även här krävs teknisk skicklighet.

Jag säger inte att allt är enbart 100% subjektivt, men inte heller tror jag att några 100% objektiva kriterier endast i sig själva är till någon större hjälp.

Vad bra att vi är överens om detta då. Det är ett varken/eller ämne. Rap är helt enkelt en utav de situationerna i livet där man både kan behålla kakan och äta den.
Men de tekniska aspekterna måste kunna vara väsentliga om vi ska särskilja utövarnas skicklighet och färdigheter. Men hurdan musiken i sig får oss lyssnare att känna är förvisso en subjektiv upplevelse.

2011-01-03 06:31
Att jämföra två MCs mot varandra enbart m hj a "tekniska", "objektiva" eller mätbara kvaliteter är a) enligt mig omöjligt och b) ointressant. Jag tror itne på att särskilja form och innehåll. Att diskutera en MCs tekniska färdigheter utan att diskutera vilka känslor hen förmedlar, hur och varför är lika ointrssant som att diskutera hur mkt känsla en MC har utan att fundera över hur den framförs rent praktiskt.

Som sagt, ämnet är varken helt subjektivt eller objektivt. Men vart går då gränsen mellan dem två fenomenen när vi ska särskilja rapparnas färdigheter? Det mest relevanta är ju att känslor, sinnesstämningar, djup och diverse annat som är individuellt stängs utanför, annars kan du ju använda dig utav dessa argument om du vill diskutera utifrån dina förhållanden till musiken (det säger sig självt), men snackar vi färdigheter har vi helt plötsligt glidit in på MCs tekniska aspekter och då måste vi sluta oss till en definition utav vad det faktiskt innebär.

Och det är just dessa saker jag tycker Jay-Z är så mkt bättre på än Eminem. Jag köper om du tycker tvärtom, helt enkelt för att jag inte tror att vi kan diskutera oss fram till ett objektivt svar på detta.

All respekt till din åsikt, som sagt har aldrig avfärdat Jay-Z för att han skulle vara dålig.

2011-01-06 15:55

Här följer han tonläget med melodins "klimax" inför varje refräng t.ex. Lyssna på brigde-delen i space bound (3:40 och framåt). Jay-Z har aldrig haft en sådan sinnesstämning med tongången.

Två nästintill perfekta exempel på varfor jag tycker Eminem är värdelos. Refrängerna skulle lika gärna kunna vara från en Hannah Montana elr Jonas brothers låt

2011-01-06 16:08
Vad lyssnar du på då?

Från 2010

2011-01-06 20:21

Är du medveten om att du postade två genomusla låtar som sammanfattar exakt allt de som gör att Eminem inte är bra längre?

Livin withoutCHUUUUUUU!!!!! Det låter väldigt bra?

Wu som BARA kör rapparkalja över beatet och som för övrigt är en jävla sopgrupp nu som inte släpper något utav intresse alls nowdays.

Ja jag gillar Wu..

Men Wu-Tang hur ju stadigt släppt hetta dem senaste åren.

The Big Doe Rehab
8 Diagrams
Pro Tools
Wu Massacre
OB4CL2
Chamber Music
Apollo Kids
"Efter att ordet spridit sig tog det en halvtimme/tre kvart sen var Crooked och Royce på plats tillsammans med Horse Shoe Gang-snubbarna, Crookeds brorsas gäng, C.O.B.-killarna och övriga kompisar till Crooked. Snubben har hela jävla LA som backar upp honom." - jeppehehe

2011-01-07 08:48
ambereon kan inte vara allvarlig
Poet

2011-01-26 00:22
Det är blasfemi ju att påstå att Eminem skulle vara sämre nowdays.
At the gates of Eternity...

2011-01-27 15:11
BC99 P27

du menar pa allvar att du tycker Eminem ar battre nu an tidigare? eller ar du bara pa skoj humor som ambereon?
Poet

2011-01-27 17:27
Jag driver med hardcore Eminem fans som oavsett vad Eminem släpper (om det så skulle vara en skiva med bara pruttljud) ändå försvarar det till döds. Jag är ingen Eminem hater, men de senaste... 6 singlarna har man ju bara velat köra in två fingrar i halsen på en själv.

2011-01-27 18:42
Haha, det blev ju bara soppa av allting. Folk som vill analysera och "bryta upp" texter och flow tenderar att lyssna på Eminem, Celph Titled, AOTP, Cage m.m.

SSII: Vem är Tennyson?
"Fletch, he truly defines grace under pressure"

2011-01-27 19:05
Folk som vill analysera och "bryta upp" texter och flow tenderar att lyssna på Eminem, Celph Titled, AOTP, Cage m.m.

Ar det verkligen sa? Eminem ar som hiphopens Bon Jovi, en avart.

2011-01-27 19:07
soundbwoy: Ja, så är det.

2011-01-27 19:10
Tycker Recovery var straight trash. Den är väl såklart bättre än en jävla massa mainstream skit som släpps men jämfört med hans äldre grejer var den riktigt dålig, i mitt tycke. Minns att jag klarade mig till spår 9 när jag lyssna igen den första gången. Men då kommer No Love med ett äckligt plastigt haddaway sample så får mig att vilja spy, osså wayne såklart, sanslöst dåligt. Relapse var ju 10 gånger bättre enligt mig. Den höll ju typ Encore klass, och då är det jävligt långt kvar till SSLP och MMLP!

Att någon på fullt allvar kan tycka att Eminem peakar med Recovery e för mig sinnessjukt. Stör mig som fan på alla trångsynta Stans med sina huvuden så jävla långt upp i analen.
"Popped a molly, I'm sweatin'.. WOOO!!"

2011-01-27 19:52
Är det inte Eminem som samplat Ozzy i någon refräng? Det var ju verkligen rubbish.
Poet

2011-01-27 20:12
BBOTS: Co-signar på det.
DJ

2011-01-27 20:36

2011-01-27 23:30
Ni fattar ju ingenting. Hör ni inte hur Eminem switchar sitt flow i takt med beatet och hur tonlägget ständigt förändras. Inte många som kan låta som en lesbisk tant och sergeant samtidigt. Och ni kan inte förvänta er den gamle Slim. Han har ju mognat! Skitsamma att han rappade om att bli våldtagen av sin pappa för ett år sedan. NU har han faktiskt mognat och han kan inte rappa om samma skit längre. Hans flerstavsrim saknar motstycke. Skitsamma att han låter som en ylande cry baby som pratar så snabbt han kan. Vad klagar ni på beatsen för? Det är inte 90-talet längre. Lökiga gitarrslingor och vidriga refränger är det som gäller 2011. Släpp sargen och kom in i matchen för helvete!

2011-01-28 10:28
Det är inte 90-talet längre. Lökiga gitarrslingor och vidriga refränger är det som gäller 2011. Släpp sargen och kom in i matchen för helvete!

Ironi? Varför skulle jag vilja lägga pengar på något som du själv säger är vidrigt?

Hiphop finns i många former och därmed borde det finnas något och hämta för alla. Jag gillar "klassisk" hip hop men sätter egentligen inga ramar för det jag lyssnar på. Det räcker med att sätta ner pickupen tre gånger på skivan i 10 sekunder för och avgöra om det är en låt för mig. Naturligtvis är det så att vissa låtar kanske växer men det har man egentligen inte tid med när det finns så otroligt mycket musik och utforska. Jag vet vad jag gillar och kommer inte ge mig i kast med musik som man bör gilla enligt någon. Tar gärna emot tips dock.

Jag gillar inte Eminem nått vidare.

Jag gillar inte Jay z heller.

Varför?

Det händer inget i mig när jag hör en låt med någon av dom. Varför igen? För att det nog helt enkelt inte är min kopp te. Det behöver inte vara mer komplicerat än så. Jag skiter i rimmstrukturer och annat tjafs jag lyssnar på ett helt paket där både rhymes och produktion ingår. Det ena utesluter inte det andra. Jag lyssnar inte på låtar som saknar något av dom två ingredienserna fast med en viss lutning åt att bra prduktion går före text/rhymes/flow etc.

Jag vet inte om det har tagits upp i denna tråden men något så subjektivt som rösten i sig är fantastiskt viktigt för en MC. Jay Z är ett typexempel. Jag kan inte med hans röst för fem öre och det är förmodligen därför jag inte kan med honom överhuvudtaget fastän han är en skillad MC. Method Man däremot skulle kunna nödrimma om vad som helst och få det och låta i alla fall ok. Det handlar ju naturligtvis om tycke och smak.
Manifesto! – this is what we want to see happen
For my peoples still breakin’, graf writin’ and rappin’
B-sides aayeah!

2011-01-28 10:34
Ironi? Varför skulle jag vilja lägga pengar på något som du själv säger är vidrigt?

100 % ironi :)

Trodde "lesbisk tant" skulle avslöja de.

2011-01-28 11:23
Jag läste en gång till och fattade det :)
Manifesto! – this is what we want to see happen
For my peoples still breakin’, graf writin’ and rappin’
B-sides aayeah!
Poet

2011-01-28 11:35
Roethlisberger: Fast jämför Jigga med Em så tycker jag ändå att Jigga (även om bägge artister bara går att jämföra med sina egna tidigare verk) har dragit det längre strået. Jigga går det ändå att lyssna på, även om BPIII knappast var en höjdare.

Men just nu så känns Jigga's "lägstanivå" som Eminems "högstanivå".
Poet

2011-01-28 11:36
Fyfan vad jag kommer bli slaktad för att sa det där haha.

2011-01-28 11:44
Men just nu så känns Jigga's "lägstanivå" som Eminems "högstanivå".

Håller helt med. Jag tycker Jay-Z är ljusår bättre än Eminem just nu. Tycker också att Jay-Z är bättre om man ser till hela karriären. Tycker heller inte att BP3 är så dålig som alla vill få de till. Den har en massa bra låtar, men är ojämn. Jämför de med Eminem som inte haft en bra låt på 6-7 år.

2011-03-23 06:36
Jag ger alla rigida trattar rätten att ogilla om Eminem som rappare. Men jag finner det fortfarande fruktansvärt svagt att avfärda honom som dålig pga Recovery, eller för att han inte "rappar sådant han rappa om förut". När man frågar er varför får man snarlika svar, igen. Undersökningar visar att folk som cirkelargumenterar så som ni har ett iq på runt 70.
Saken är den att ni helt enkelt inte är i stånd att förklara varför han har blivit sämre. En åsikt är inte valid bara för att det är en åsikt, speciellt inte hos den normale whoa-användaren där rigiditet och okunskap bidrar till de logiska felslut som ni har lyckats dra ur era rövhål som svar på definitionen varför en artist blivit sämre.

Jag förstår inte vad ni vill få ut av musiken riktigt, men det är klart det är inte mycket man kan förvänta sig av folk som avgudar samma typ av ninjarap och nonsensrim under 10+ års tid, eller folk som älskar och höra Jiggas enkelformiga röst i all evighet.
Klart, för människor under normal begåvning kan ju mycket te sig besvärligt och komplicerat.

Jag vet iaf att jag attraheras av lyrisk variation och ständig utveckling. Det är extremt tröttsamt att lyssna på artister som spottar samma skit sedan början av 90-tals eran. Men det förstår inte ni, eftersom ni barn lyssnade på helt annan musik när allt detta var i ropet.

En artist skall kunna utmana konventioner, och det är just därför nollor som Roethlisberger blindt vägrar inse att Slaughterhouse står på en högre plattform än t.ex. WU eftersom det skräpet dem släpper idag låter precis likadant som det gjorde när dem började rappa.

2011-03-23 06:39
Folk som vill analysera och "bryta upp" texter och flow tenderar att lyssna på Eminem, Celph Titled, AOTP, Cage m.m

Kan ju passa på att "bryta upp" detta möntret lite som någon fint listat ut hahah... Celph Titled har INGA likheter med Eminem på NÅGOT sätt. Han är inget annat än en jävla enkelspårig 1-2 punchline rappare. Inget annat, och resterande AOTP medlemmar är heller inget som imponerar.

2011-03-23 06:51
Ni fattar ju ingenting. Hör ni inte hur Eminem switchar sitt flow i takt med beatet och hur tonlägget ständigt förändras. Inte många som kan låta som en lesbisk tant och sergeant samtidigt. Och ni kan inte förvänta er den gamle Slim. Han har ju mognat! Skitsamma att han rappade om att bli våldtagen av sin pappa för ett år sedan. NU har han faktiskt mognat och han kan inte rappa om samma skit längre. Hans flerstavsrim saknar motstycke. Skitsamma att han låter som en ylande cry baby som pratar så snabbt han kan. Vad klagar ni på beatsen för? Det är inte 90-talet längre. Lökiga gitarrslingor och vidriga refränger är det som gäller 2011. Släpp sargen och kom in i matchen för helvete!

Ja eller så kan vi ju sätta på något Wu-Tang krängade för 10 år sedan, dem har ju klassiker liksom. Och fortsätter släppa skivor i samma stuk. Vi som tillhör begåvningsreserven uppskattar givetvis detta. Det var cutting edge första gången det släpptes och det låter fortfarande nyskapande när method man kör på med sitt eviga skryt, skryt, skryt. Jajajajajaja.
(...........)
Att be dig reflektera över dig själv och sättet du ser på saker o ting är som att be Anna Anka vara lite mindre Anna Anka, så varför ens försöka?

Ge upp är istället mitt tips.
Utveckling i ditt fall är tyvärr total avveckling. Så om du ändå vill bli bättre på det du gör, trots att det inte går, är det enda alternativet att du sätter en pistol under hakan och sakta, sakta klämmer in avtryckaren.
DJ

2011-03-23 15:00
ambereon: Tycker vissa av dina resonemang skvallrar om en ganska naiv, positivistisk och närmast idealistisk historiesyn/konstsyn. All "utveckling" eller förändring är inte alltid av godo. "Eminem har förändrats" behöver inte betyda "Eminem har blivit bättre". Rätt svårt att hitta nån som tycker att Public Enemy blev bättre efter 93 för att ta ett exempel. Känns även som om du helt bortser från klassiker/tidlösa mästerverk. Att döma ut Wu-Tang för att de hypotetiskt skulle låta som de gjorde -93 (vilket jag inte tycker de gör, men det är en annan diskussion) blir för mig lite som att be nån blueslegend lära sig lite nya ackord. Att utgå från att Eminem är objektivt "bättre" än Wu för att han har en modernare stil/teknik blir som att hylla valfri modern deckarförfattare mer än Dante.

2011-03-24 17:14
Saken är den att ni helt enkelt inte är i stånd att förklara varför han har blivit sämre.

Han har blivit samre for att han gor popmusik. Det ar knappast nyskapande att rappa over popmusik med den senaste "stjarnan" sjungandes refrangen. Att jag ogillar Eminem har inget att gora med att jag skulle ogilla forandring, jag gillar helt enkelt inte popmusik (det mesta av popmusiken i vilket fall). Om detta hade varit 90-talet och N.W.A hade borjat gora latar med New Kids On The Block eller Gangstarr hade lagt in Michael Bolton som featuring pa sitt album hade jag ogillat det precis lika mycket som Eminems latar med Rihanna och Haddaway samplingar.

Jag vet iaf att jag attraheras av lyrisk variation och ständig utveckling. Det är extremt tröttsamt att lyssna på artister som spottar samma skit

Eminem later ju precis som vilken annan radio-artist som helst och det ar just darfor han saljer sa mycket skivor. Den stora massan vill inte ha "nyskapande" artister, de vill ha det gamla vanliga i en ny forpackning. En Eminem lat kan spelas mellan en Lady Gaga och justin Bieber lat utan att nagon reagerar, det ar samma skit i olika format.

2011-03-24 20:25
Jävlar vilket försvarande av Eminem (och.. counter attacks för den delen) den som inte ser att han är sämre nu än förut är bara ignorant..

De mesta tycker han var bättre förr, jag tycker väl det gick utför sedan MMLP och andra sedan Infinite och andra tycker Recovery är det bästa som släppts på 10 år, vem fan bryr sig. Själv tyckte jag recovery var bra i någon dag och nu avskyr jag skivan.. tål den inte, orkar inte lyssna på den.. enda av eminem jag lyssnar på nu är i princip infinite, någon/några låtar från MMLP och ganska många låtar från SSLP som är fantastisk på alla sätt och vis (med ett eller två undantag som på alla skivor)..

well well, var det inte sämsta gruppen man skulle sätta ihop hehe :)
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker