DMAt Ja hiphopen är större än någonsin, just för att alla tror att de kan rappa och bara du gör en shysst beat och rappar lite nonsens så kan du bli känd. Är det verkligen så du vill ha de? Sen att många grymma snubbar kommer fram tack vare internet och dylikt som aldrig skulle kommit fram annars är väl det som är bra. Jag kan min hiphop historia och först var det som du säger party musik, för att folk skulle ha de bra o skoj. Men sen kom man på att man faktiskt hade en stor talan och att man kunde använda hiphopen som ett politiskt medel och ett samhällskritiskt medel. Och tupac var den som gjorde de bäst helt enkelt, de var han som visade hur stor influens hiphopen kunde ha på samhället. Den största anledningen till detta var att han kom från en väldigt politiskt aktiv släkt, då hans mor var en högt uppsatt black panter. Så att kalla tupac för gangster rap är bara helt absurt, visst hade han låtar som man kan placera under kategorin gangsterrap men de var knappast i majoritet.
my name is xelly smelly
App Okej säg en artist som knäcker tupac på att skriva låtar och då menar jag inte någon som bara rabblar massa skit utan någon som faktiskt tar upp viktiga grejer. Länka EN låt. En som jag personligen tycker knäcker tupac på att skriva låtar är Immortal Technique. Och ja tupac skulle vara lika stor idag som var han på 90-talet, faktum är att han säljer säkerligen fler skivor idag än de flesta du lyssnar på.
my name is xelly smelly
xelly, jag nämnde det med samhället sist och främst :) gangster rap tycker jag visst man kan placera han under vid många många sammanhang :) men visst, politik.. ja :)
En kantstött pelare som inte pallar trycket Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
DMAt Ja alltså han var ju en gangster rappare i mångas ögon, de var lite de han ville framställa sig själv som också för att provocera makthavarna, bara för att det var mycket svordomar i vissa av hans låtar så blev ju dom helt galna och han fick mycket publicitet och därmed mer makt. Men han såg sig själv som en poet och rättsaktivist och verkligen inte en gangster. Han har snackat många gånger om de där i olika intervjuer.
my name is xelly smelly
faktum är att han säljer säkerligen fler skivor idag än de flesta du lyssnar på. ...Det där har ju, som redan fastslaget, inte ett jävla dugg med skicklighet att göra, men om vi ska vara sådana så kan vi göra såhär;
"Eminem har sålt mer skivor än tupac så hur kan ni argumentera att tupac skulle vara bättre? This does not make sense KRAAAH"
"App Okej säg en artist som knäcker tupac på att skriva låtar och då menar jag inte någon som bara rabblar massa skit utan någon som faktiskt tar upp viktiga grejer. Länka EN låt.";
Och ja, jag vet vad Crooked säger i mitten av sin vers...
några snabba exempel ur huvudet.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."
Vi tycker olika, jag säger inte att de du lyssnar på är dåligt, säger bara att de inte är i närheten av pac.
...Det där har ju, som redan fastslaget, inte ett jävla dugg med skicklighet att göra, men om vi ska vara sådana så kan vi göra såhär; "Eminem har sålt mer skivor än tupac så hur kan ni argumentera att tupac skulle vara bättre? This does not make sense KRAAAH" Sa inte att det hade något med skicklighet att göra, det var ett svar på ditt påstående att tupac aldrig skulle varit lika stor idag som han var när han levde. Låt mig förtydliga, folk lyssnar fortfarande på honom, folk tycker fortfarande att han är den bästa mcn av alla tider, varför tror du att det är så? Han har fått miljoner och åter miljoner nya lyssnare sen han dog och de fortsätter än idag, så varför börjar folk som aldrig har lyssnat på honom tidigare lyssna på honom nu? Jo för att han fortfarande är stor och fortfarande utklassar majoriteten av dagens hiphop scen på många olika områden. Så att påstå att han inte skulle bli lika stor om han startade sin rap karriär idag, är bara löjligt och trångsynt.
my name is xelly smelly
Xelly,
En bra textskrivare för mig är någon som på bästa möjliga sätt lyckas förmedla saker som man kan relatera till och inte någon som skriver massa avancerade rim för att visa hur jävla bra han är på att sätta ihop ord så de låter coolt. No shit Sherlock.. Som redan påpekats finns det ett flertal rappare just nu som kan
både skriva texter som går att relatera till i allra högsta grad men även göra det på ett mer avancerat och imponerande sätt. Att du inbillar dig att 2Pac är den bästa lyricisten någonsin blir ju fullt förståeligt när du genast avfärdar alla mer komplexa och djupa texter som något som endast är skapat för att visa upp coola rim utan substans.
Eminem är förövrigt en bättre rappare än 2Pac men även en MYCKET bättre lyricist.
TheHyperactive En rappare som rappar med känsla knäcker en monoton rappare varje dag, eminem låter som att han har två tamponger i näsan när han rappar. De är inte den som kan rappa snabbast eller göra flest toungtwisters som är bäst på att rappa, utan den som har känslan rösten och flowet. Jag kan tex förstå att man tycker biggie är bättre på att rappa en pac. Jag förstår texterna och jag ser "djupet" i dom som du så fint kallar de och jag tycker inte att rimmen är speciellt avancerade.
my name is xelly smelly
En rappare som rappar med känsla knäcker en monoton rappare varje dag Stämmer.
eminem låter som att han har två tamponger i näsan när han rappar. "Hehe".. Det är inte du som har blomkålsöron och lyssnar på 128 kbps-låtar då? Förstår faktiskt inte hur man kan göra ett så felaktigt utlåtande annars.. MMLP, TES och Devil's Night innehåller samtliga ett flertal låtar där Eminem använder sin röst på ett imponerande sätt och har en delivery bättre än någon annan.
Jag förstår texterna och jag ser "djupet" i dom som du så fint kallar de och jag tycker inte att rimmen är speciellt avancerade. Vilka rappare/låtar syftar du på nu? Jag har inte namngivit några förutom Eminem.
Nåväl, man märker ju att du tyvärr inte är den skarpaste kniven i lådan och är man bakom flötet så kan man mycket väl inbilla sig att 2Pac är den bästa lyricisten genom tiderna.
De som säger att Shakur är den bästa genom tiderna har precis fyllt 13 år eller har inte en aning om hiphop idag, brukar vara så, synd är det i alla fall. Såg att någon random skrev att ingen rappare kommer upp till Pac's nivå med flow? Kom igen, typ 50rappare som gör det bättre än honom, köp en vertikal dildo och kör den i rektum så kanske du inser att han inte flowar så bra. Det största Tupac någonsin gjort enligt mig är All Eyez On Me , två veckor bara för att göra den och går Platinum insane snabbt, inte många rappare som har förmågan att göra det idag (kan bero på nerladdningar också kom jag på nu) men anyway. noobs
"One good think about music, when it hits you.. You feel no pain..So hit me with music... Hit me with music now!"
Eminem är förövrigt en bättre rappare än 2Pac men även en MYCKET bättre lyricist. Arligt talat, ar ingen fan av 2pac men han ar vilken dag som helst battre an teeny bopper Eminem som studsar runt med sina peruker o rappar sma "lustigheter" over smurf beats....
2Pac är en av nittiotalets största artister och förmodligen den främsta hip hop artisten under 90-talet. Med tanke på antalet feltolkningar i tråden så låt mig förklara: Med mitt ovanstående påstående så syftar jag på hans framgång som artist och inte som hans kvalitet som låtskrivare, rappare, hans flow etc. Antalet sålda album, medverkande i flertal filmer, spelningar, hur mycket det skrevs om honom i media.. Vi har ju The Fugees, Wu-Tang Clan, Notorius B.I.G., Big Pun, Snoop Dogg, Dr. Dre, bland andra (räknade upp några stora namn) och alla de har levererat många feta feta feta låtar. Glömmer aldrig första gången man hörde M.e.t.h.o.d. Man, Enter 36 Chambers, C.R.E.A.M. eller klassiska albmet Doggystyle, angående texter så vare få som kunde mäta sig med Biggie, och flowet stod Bigge och Pun för, damn Ready or Die here I come... Lauryns röst... första gången den kom av radion så trilla man av världen och svävade bort i en behaglig euforia. Så tagga ner och gräv ner stridsyxan. 2Pac var bra, historien visar det och alla de rap-artister ni ordar kommer säga samma sak. Det finns de som tycker att han var bäst och det kommer alltid finnas de som tycker att han är värdelös. Det kommer finnas lika många åsikter som det kommer finnas människor. Det enda trådskaparen faktiskt undrade var varför 2Pac har blivit så hypad. Svaret är nog att Eminem är bra motsvarighet till 2Pac med tanke på medial genomslagskraft och framgång. Ingen av dem hade enkel start med sin musikkarriär, men när de slog igenom så slog de igenom med så pass stor dunder och brak att få kan mäta sig.
Est. 1984
TheHyperActive Jag har aldrig påstått att han är den bästa lyricisten genom tiderna, allt jag säger är att han är bättre än alla som ni haters har jämfört honom med i denna tråd. Och ja Eminem har en skön röst när han rappar normalt, men tyvärr så låter han som en clown allt för ofta. Om du inte förstår vilka rappare/låtar jag syftade på så är de lite konstigt med tanke på att det var du som tog upp de. Btw du är inte lustig när du använder uttryck som "du är inte den vassaste kniven i lådan hehehehe" kom på något nytt för fan.. Sen att du går till personangrepp visar bara på att du inte har något att komma med.
my name is xelly smelly
Word på Fidelis inlägg, som sagt denna tråd har sparat ut för länge sen.
my name is xelly smelly
Har inte läst igenom allt, men säger bara att det är inte konstigt att hiphopen ser ut som den gör idag om så få faktiskt tog åt sig utav vad Pac gjorde... Bless
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
som några har sagt här innan så tror jag att det har att göra med dels 1 media (diverse problem med lagen, många, eastVSwest bs:et, blev skjuten 2ggr) dels 2 real-ness. innehåll som man kan realtera till utan en massa meningslöst skitsnack (lil-wayne, 50cent, dipset, {insert random mainstream fäg hiir]) och upvisande av skills som han förresten hade ton av, känsla i rösten, rebell, social aktivist, gangsta, skådis ja en jävla massa.. någon som vill ha en uppvisning på pac's "skills" borde lyssna på hans gamla skit: 2pacalypse now Strictly 4 My N.I.G.G.A.Z. Beginnings: The Lost Tapes 1988-1991 ingen speciell låt, lyssna igenom (du vet från början till slut som man brukade göra väldigt länge sen) en skiva om dan så hittar du nog både jävligt feta punchlines och fett flow och allt de där avancerade rimscheman folk talar om nuförtiden.. men kan du inte höra på 90talets underground gritty sound (inga scott storch beats här inte :P) så är det ingen idé ;-) @jeppehehe Musik handlar inte bara om rimscheman och avancerat flow.. Tupac rappade från hjärtat och hans energi var oslagbar. Tänd en feting och lyssna på The 7 Day Theory albumet. Så tungt, så äkta.+100
ursäkta min urusla grammatik..
jämföra eminem o 2pac..... lägg utav. 2pac var en legend.. eminem MÅ vara det bland fjortisar.
Förstår inte varför man ska jämföra rappare överhuvudtaget såvida dom inte har något gemensamt.. vilket inte 2pac och eminem har, kanske då att båda är samhällskritiska & gör sin väg via musiken men inte annat.. Båda har totalt annorlunda tillvägagångsätt, flow, lyric blablabla.. Sättet man gör musik på idag är helt annorlunda än på 90 talet, garanterar nästan att 2pac hade varit en lika "uppköpt,fake" som folk brukar kalla det, som resterande stora rappare idag. That's it, förövrigt; sluta lev på 90 talet folks..
En kantstött pelare som inte pallar trycket Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
2pac var mer än en rappare, han var en ikon som stod för så mkt mer än bara Hiphop, han va (iaf enligt mig) ruggigt bra på att leverera känslor genom sin musik
"Popped a molly, I'm sweatin'.. WOOO!!"
2pac e ju förfan så jävla overrated, och nu har B.I.G åsså börjat spelas för mycket. Ska vi snacka riktiga fallen mc's, så e de Big L & Big Pun. Verkar inte som någon vet vem Big L e hahaha, så synd.. och detta som skulle föreställa en hiphop sida.. för mkt hype.. pop gays
"Rap ain't shit if it ain't real kid"- Lord Finesse
Infamouz - Jag kan slå vad om att minst 80% av de som är över 18 här kan mer om hiphop än du någonsin kommer att kunna. Tråden handlar om Tupac och inte om vem fan som vet vem L/Punisher är? tast L hade rätt när han sa; You were never shit, youre mother should've swallowed you. Antar att du precis har börjat hänga på sidan eller precis tagit din röv ur Battle & Cypher. Nough for me R.I.P Pac
"One good think about music, when it hits you.. You feel no pain..So hit me with music... Hit me with music now!"
GhostfaceKillah , vafan snackar du om? för det första har inte åldern något med hur mycket erfarenhet man har inom hiphop? dom flesta över 18-30 år e ju fan körde me den auto tune/pop helvetet. Och jag har lyssnat på den riktiga hip-hopen länge din dumma jävel.. fuck 2pac, overrated shit, om nt alla överdrev så mkt om han skulle jag gett honom en chans.. RIP. BIG L, BIG PUN, ROC RAIDA.
"Rap ain't shit if it ain't real kid"- Lord Finesse
"Och jag har lyssnat på den riktiga hip-hopen länge din dumma jävel.." fuck 2pac, overrated shit, om nt alla överdrev så mkt om han skulle jag gett honom en chans.. - Kom igen... Va hände nu? haha..
R.I.P your common sense!
har heller aldrig fattat va grejjen med 2pac var, gjort en fet låt
har heller aldrig fattat va grejjen med 2pac var, gjort en fet låt haha!
folk här som går in o säger att tupac e en värdelös rappare m.m e ju bara riktigt jävla debatt kåta. och de e inte bara mtv priser han vann han vann hjärtat av hiphopare över hela jävla värdeln. eminem och tupac e 2 bra rappare men dom är HELT olika går inte ens att jämföra. de e kul för dom som dissar pac, lyssnar på typ maskinen o sån skit. hiphopen börjar bli uppdelad, "nya generationen" pop musik svennar eller den gamla hiphopen. olika smaker
2pac får da maddafakking vinn bitjezz!!!
Hahaha gick förbi ett par små ungdomar här i Malmö idag, och dom pratar om hur 2pac ska komma tillbaka 2014 nu. för det blir tydligen rätt om man räknar med hur han dog och när på dygnet och vilket sjukhus och alla möjliga fakta. Jag bara gick förbi och skratta, tänk er om 2pac verkligen kommer tillbaka som 43åring. Hahaha
Hur kan det vara så svårt att förstå sig på hans hype? Han rappade om allt mellan himmel till jord, han var relativt lättlyssnad (ingen vidare avancerad rimstruktur), hans fanbase bestod av fler tjejer än killar, han var poet, konstnär, skådespelare osv osv. Biggie o andra sidan, var inte alls lika "djup" och allsidig som pac. "Money, Cars, Clothes that all a nigga know" typ. Detta betyder dock inte att man måste tycka om pac mer eller att han var bättre rent rappmässigt. Det betyder bara att de som inte uppskattade rap eller de som ville lyssna på andra teman än vad då tidens hiphop-utbud hade att ge, hade lättare att digga tupacs musik.
you panic sensin my manic rage and aggression only bitch you see inside of my eyes is your reflection
hans fanbase bestod av fler tjejer än killar What? Låter mindre troligt..
Biggie o andra sidan, var inte alls lika "djup" och allsidig som pac. "Money, Cars, Clothes that all a nigga know" typ. Vad snackar du om? Biggie har gjort många djupa låtar och framförallt grymma story telling-låtar.
Vad snackar du om? Biggie har gjort många djupa låtar och framförallt grymma story telling-låtar. Gissningsvis inte i lika stor utsträckning som 2pac har gjort. Tror även det var det ambereon syftade på.
Nej, det var inte vad han skrev.
Nej, det var inte vad han skrev. Det var väl just det han skrev?
----->
Biggie o andra sidan, var inte alls lika "djup" och allsidig som pac.
Nej, han skrev att Biggie "inte alls" (dvs ALDRIG) gjorde djupa och varierande låtar.. Vilket inte stämmer. Hade han skrivit att Biggie inte hade djupa och varierande låtar i "lika stor" utsträckning hade du haft rätt.
Även om ett sådant påstående är absurt.
Att 2pac hade fler kvinnliga fans än män är väl egentligen omöjligt att ta reda på, men det hade verkligen inte förvånat mig med tanken på att han la ner så mycket energi på hela black women rights grejen. Och med låtar som "keep your head up" Att han upprepade gånger i intervjuer försöker påminna folk om hur viktigt det är att behandla alla lika etc.
Vad snackar du om? Biggie har gjort många djupa låtar och framförallt grymma story telling-låtar. Har aldrig räknat bort låtar som Sky's The Limit, Suicidal Thoughts, I Got A Story To Tell etc. Menade bara de lade fokus på olika saker in the terms of rap.
you panic sensin my manic rage and aggression only bitch you see inside of my eyes is your reflection
Nej, han skrev att Biggie "inte alls" (dvs ALDRIG) gjorde djupa och varierande låtar.. Vilket inte stämmer. Nej, han skrev att Biggie inte alls gjorde
lika djupa och varierande låtar som 2pac gjorde. Går inte att misstolka.
Nej, han skrev att Biggie "inte alls" (dvs ALDRIG) gjorde djupa och varierande låtar.. Vilket inte stämmer. Nej det skrev jag inte sluta stoppa ord i min mun och vara så jävla debatt kåt. Jag skrev att han inte var lika djup (åtminstonde inte majoriteten av hans låtar).
Det är vad jag vill komma fram till.
Nej det skrev jag inte sluta stoppa ord i min mun och vara så jävla debatt kåt. Jag skrev att han inte var lika djup (åtminstonde inte majoriteten av hans låtar). Det är vad jag vill komma fram till. Men det stämmer ju inte över huvud taget dock.. Onödigt med särskrivningar också.
Men det stämmer ju inte över huvud taget dock Kan du motivera? Skulle inte se det som en nyhet att 2pac var en större poet än Biggie.
Onödigt med särskrivningar också. Mm, fast det har ju inte riktigt med ämnet att göra min vän.
De lade fokus på olika saker helt enkelt, och man måste vara rätt så underbegåvad för att inte inse att Pac och Biggie inte alls var lika djupa. Biggie hade mer avancerade texter och var väl mer känd för sitt flow snarare än någon jävla djup rappare. Pac är vad man kallar en poetisk rappare. ÄVEN om biggie har gjort djupa låtar med bra storytellin (nice särskrivning från din sida tidigare också) med.
Hur definierar du poet? Ser förövrigt inte hur det skulle vara relevant då det knappast är den avgörande faktorn för att döma om en text/låt är djup och vilket budskap det har. Tupac hade minst lika många "icke-djupa" och våldsromantiserade låtar som Biggie.. Båda gjorde sedan ett likvärdigt antal djupa låtar rörande ämnen som kärlek, döden, ångest, fattigdom etc.
De lade fokus på olika saker helt enkelt, och man måste vara rätt så underbegåvad för att inte inse att Pac och Biggie inte alls var lika djupa. Biggie hade mer avancerade texter och var väl mer känd för sitt flow snarare än någon jävla djup rappare. Pac är vad man kallar en poetisk rappare. ÄVEN om biggie har gjort djupa låtar med bra storytellin (nice särskrivning från din sida tidigare också) med. Vadå fokus på helt olika saker? Utveckla gärna det påståendet.. Låter tyvärr som att du bara har inbillat dig detta.
Hur mäter du "djupheten" i låtarna? Biggie har minst lika många av dessa i förhållande till antal låtar de släppt.
Man måste vara rätt underbegåvad för att inte inse detta.
Poetiska as in när det kommer till djupa budskap, samhällskritiska metaforer, Människosyn etc. Praktexempel på detta är låtar som Breathin, Dear Mama, Life Goes On, Changes, Still I Rise, No More Pain, It Ain't Easy, Can U Get Away Keep Your Head Up och en jävla massa mer. Sedan är jag utan din upplysning medveten om att Biggie har ett par sköna sådana låtar med, men det är knappast vad han blev känd för och om vi ska hålla oss någorlunda ens i närheten av topic är detta högst relevant. Mängden av låtarna de gjorde mest utav är egentligen heller inte intressant då TS undrar varför 2pac hade ett sådant hype. En utav anledningarna är just att han var lättlyssnad och lätt att relatera till och att skrev om så jävla mycket och djupt. Även om Biggie nu gjrode detta vilket jag ställer mig ytterst tveksam till att han gjorde i samma utsträckning som pac, är det faktiskt inte intressant. Det är som sagt vad de blev kända för det handlar om.
Okej och vad är djupt enligt dig då?
Vi har nog olika definition utav ordet "djup" och där slutar diskussionen.
Poetiska as in när det kommer till djupa budskap, samhällskritiska metaforer, Människosyn etc. Praktexempel på detta är låtar som Breathin, Dear Mama, Life Goes On, Changes, Still I Rise, No More Pain, It Ain't Easy, Can U Get Away Keep Your Head Up och en jävla massa mer. Poesi är ju dock inte speciellt begränsad så detta är bara en bråkdel.. Har förövrigt hört alla de låtar och förstår vad du menar.
Sedan är jag utan din upplysning medveten om att Biggie har ett par sköna sådana låtar med, men det är knappast vad han blev känd för och om vi ska hålla oss någorlunda ens i närheten av topic är detta högst relevant. Mängden av låtarna de gjorde mest utav är egentligen heller inte intressant då TS undrar varför 2pac hade ett sådant hype. En utav anledningarna är just att han var lättlyssnad och lätt att relatera till och att skrev om så jävla mycket och djupt. Även om Biggie nu gjrode detta vilket jag ställer mig ytterst tveksam till att han gjorde i samma utsträckning som pac, är det faktiskt inte intressant. Det är som sagt vad de blev kända för det handlar om. Haha vad snackar du om? Jag svarade på ditt påstående om att Biggie inte hade lika djupa låtar som Tupac, vilket inte stämmer.. Huruvida Biggie var känd för detta eller andra stilar är irrelevant just nu.
Några av Biggies absolut största låtar var ju förövrigt Sky's the Limit, Mo Money Mo Problems och Juicy.. Men de kanske inte är djupa?! :D
Hahaha pajas.
Haha vad snackar du om? Jag svarade på ditt påstående om att Biggie inte hade lika djupa låtar som Tupac, vilket inte stämmer.. Huruvida Biggie var känd för detta eller andra stilar är irrelevant just nu. Jag vet att du gjorde det och eftersom TS undrar varför det var ett sånt jävla hype kring tupac skrev jag att det berodde på många olika faktorer. EN utav dessa är att pac blev känd för sina djupa, rörande låtar, vilket i sin tur ledde till det hypet han hade osv.
Även om jag inte skrev detta har det hittills endast bara blivit missförstått utav dig, då jag uppenbarligen menade att han blev mer känd för det. Om vi nu ska fortsätta som två nolifers att hänga upp oss på det oviktiga, får jag fråga vad som gör Biggie så jävla djup i jämförelse med pac?
"Några av Biggies absolut största låtar var ju förövrigt Sky's the Limit, Mo Money Mo Problems och Juicy.. Men de kanske inte är djupa?! :D" Jag skrev ju tidigare att Sky's is the Limit är djup men okej.
Sedan får jag fråga vad som gör Juicy djup om man jämför med t.ex Life Goes On?
Som sagt har aldrig räknat bort biggies andra låtar, ville bara komma fram till VARFÖR pac hade det hypet han hade i jämförelse med t.ex. Biggie som blev känd för sitt flowande och sina klockrena rim snarare än djupa låtar.
Aja det blev fel från början så att säga.