I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

The Game vs. Jay-Z

Utländsk Hiphop - Allmänt

2009-08-05 10:53
"Beefs" Det vanligast settet för amerikas rappare att marknadsföra sig på, båda laughing all the way to the bank typ, och alla sitter o proppsar sin favorit och köper skiten för att gå mot andra sidan av beefen, herregud
Tråd dödadar!

2009-08-05 15:15
Lundahl och Sebelito

Att du, Lundahl verkligen hatar Game mer än något annat har varit vida känt här på whoa. Tror itne ajg sett en enda Game tråd där du inte sågat han helt och hållet, och hyllat 50. Sebelito, du anklagar andra för att vara massa haters för att dem sågar Jay Z, vad fan är du själv då?

Jag ser att tråden är ganska tvådelad, men dem andra tar iaf inte illa upp när någon inte tycker som dem. Det räckte faktiskt med två seriösa inlägg från er båda istället för att förpesta hela tråden med eran ANTI-Game snack. För jag kan verkligen dra igång jag med, tror ingen vet saker om Game mer än mig och jag kan dra igång en massa jävla fakta som motbevisar det mesta ni skriver. Fast det hade förstås sänkt kvaliten på denna tråd. Så fan, slappna av. Vi fattar att ni hatar Game, vi gör verkligen de. Men tare lite lugnt fan, ta en cigg eller nåt.

Angeånde själva beefen så kan jag säga förljande. Game är sjuk i huvet, han e verkligen de. Killen bad om ursäkt till 50 för att tre dagar senare skrika FUCK 50 på hans konsert. Game är fortfarande jävligt ung i sinnet, och han e jävligt hungrig. Hungrig nog för att attackera vem som helst i rapvärlden. Och jag gillar han för de, han har en jävla "i dont give a fuck" attityd som inte många i rapgamet har kvar nu för tiden. Sen är han en JÄVLIGT rolig kille också, se bara på beefen som sebelito postade, hahaha. Han utmanar Triple H på en pay per view match i compton hahaha.

Nej men Game har själv sagt att han har rätt till att leva sitt liv själv och ändra sig när han vill. Han kanske vaknar upp en dag och känner för att dissa 50, fast han skapa fred två dagar sen. Då gör han fan de. Han skiter i, han bryr sig inte.

Sen var det något man missa i youkmouth beefen. Hahaha. Game och Youki skulle squasha beefen genom att göra en låt tillsammans i en gemensam väns studio. Game kunde inte komma samma dag, så youki går in och gör första versen. Han snackar om att compton ska hålla ihop, game o han är vänner osv. Dagen efter kommer game till studio och ska sätta andra versen. Och han total dizzar allt youki precis sa på första versen, hahaha hur roligt som helst.

Iaf. Som avslutning: Game fick frågan av en journalist om vilken låt av alla han gjort som han kan relatera mest till. svaret va kristallklart; I DONT NEED YOUR LOVE. Vilket för övrigt är en av mina favoritlåtar. Så Haters kan fortsätta tracka enr på Game och peka finger och säga att de han gör är "fel", men grejjen är, han bryr sig inte. I dont need your love. han är fortfarande rik, han har två söner han älskar och fans (som jag) som alltid kommer backa han. Oavsett vad folk som Lundahl säger.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-08-05 15:54
Sen är han en ljugande backstaber också, som inte backar för att vända ryggen ner för egen vinings skull.
Svintung rappare men helt efterbliven i sättet.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-08-05 16:34
Blaze_We

På vilket sätt är han de? Fan väx upp från erat sagoland, bara för att man har en grupp som heter G-unit så betyder det itne att dem fem varit bästisar hela livet. Skivbolaget skapade G-unit, 50 hämtade rappare för att han visste att det skulle innebära mer pengar/status med ett rap crew. Game backstabba 50 osv.. som om dem någonsin varit bästa vänner, växt upp med varandra osv.

Finns knappt några rappare idag som är nära vänner med andra rappare. Man medverkar i ett par låtar med varandra och helst plötsligt är folks uppfattning att dem två rapparna är bra vänner med varandra. Kan garantera er att 99% av alla rappares närmsta vänner inte är andra rappare. Annan sak var det om det var som med BTNH, där man har en grupp som gjorde låtar med varandra ända sen dem var små barn och som växt upp med varandra. Men om man går ut från en grupp som G-unit har man knappast backstabbat någon, man kommer bara inte överens med ett gäng rappare som man känt i tre år.

2009-08-05 17:24
Haha amen.. ta mig inte för nån överaggressiv snubbe, jag är från malmö så ta alla mina "jävla" och "fan" på bästa möjliga sätt!

Dont get me wrong, jag HATAR inte the game, det gör jag inte, jag tycker killen är extremt löjlig. Eller ja, jag hatar ifs hans jävla schizofreni, den är lite läskig faktiskt.
Jag gillar t.ex. hans version på slick ricks "childrens story" - "compton story" och hans "never can say goodbye" där han rappar som/om Bigge, Pac och Easy. Men VARFÖR tycker jag då om dessa 2 låtar? kan det va för att det enda han kan är att nämna eller rappa som andra rappare? jag LOVAR er, hade jay dött imorgon eller i veckan hade game gjort en tatuering på pannan där det stod "HOV" och sagt att jay "ringde" honom dagen innan och sa att han ville avsluta beefen.

och Jigga, med 19 slappta album (och med aren krypandes) har folk som ifragasatter hans auktoritet, sa handlar det verkligen inte langre om skills.

- det va det jag mena med clown rappare som ifrågasätter jay. Folk som game, ron brownz och dj webstar har alla gått ut i radio och sagt att jay är gammal, inte har lika mycket o säga till om längre och att han snor mat från folk tallrikar. Neger vaaad om han är 39 år? han säger att hiphop inte behöver massa auto-tune, för det behöver vi inte, det kan 90% här inne på whoa hålla med om. Folk hatar bara för det är han som säger det vi alla tänker.

Nej men Game har själv sagt att han har rätt till att leva sitt liv själv och ändra sig när han vill. Han kanske vaknar upp en dag och känner för att dissa 50, fast han skapa fred två dagar sen. Då gör han fan de. Han skiter i, han bryr sig inte.

- jag vill inte va den som är den men vad är du man, 15? okej game "bryr" sig inte om nånting, han är blood, thuged out gangsta, dissar vem han vill bla bla bla. OK! jävligt kul för honom. Jag sitter hellre på Jays yacht, röker en cigarr med Nas och han och skrattar åt game.
IT'S THE ROC!

2009-08-05 17:37
TopDogz147 - så game är jättelojal?
"to end up with nothing, for taytay and nue-nue(?)/
oh you a star now, you dont remember them do you?/"

men för att återgå till vad tråden egentligen handla om så tycker jag att hela skitet är löjligt. Games absolut lyckligaste stund var när jay sa "i aint talkin bout Game" och hur sorgligt är inte det, komigen?
"Shiiit, äntligen har jag en chans att ta några shots mot den största rapparen där finns" tänkte Game och nu sitter han nånstans i europa och bloggar och vloggar massa saker där han tar några jabs mot jay.. Coolt :) verkligen.. woho! hoppas han får ut allt han vill ha sagt nu för i staterna är det inte en jävel som lyssnar på honom.
IT'S THE ROC!
Poet

2009-08-05 17:45
Sebelito:

och sagt att jay "ringde" honom dagen innan och sa att han ville avsluta beefen.

Haha sa sant :) Jag ar ocksa fran Malmo, sa det ar lugna puckar. Jag ar ett Jigga fan jag ocksa, men jag vet att jag inte ar den enda som tycker Jigga har fallit av lite. Har inte nodvandigtvis med aldern att gora. Snarare att han vet att han ar pa topp just nu och tycker lite att han kan gora vad han vill och folk kommer kopa det anda. Vilket folk kommer gora, av ren lojalitet.
At the gates of Eternity...

2009-08-05 20:20
Kom på en teori nu, är de bara jag som tror att The Game kanske försöker bli mördad och bli en ny 2 Pac/Biggie?
BAHA!
Poet

2009-08-06 01:21
IDIOT: The Game ar en gata i sig. Sa ingen kan svara pa den fragan forutom han sjalv hehe.

Men alla kan vi komma overrens om att bete sig som han gor ar sloseri pa talang och dessutom de mojligheter han blivit erbjuden. Perfekta exemplet pa detta var ju hela beefen med 50. Det enda Jimmy och Dre mer eller mindre sa, var att han skulle sluta dissa 50. Da det inte fungerar att ha tva rappare pa samma label som har beef. Med andra ord, det enda han behovde gora var att halla kaften. Hall kaften sa fortsatter Dre gora beats till dig, hall kaften sa ar du fortfarande co-signad av Aftermath och Dre. Istallet flyttar Jimmy honom till Geffen och darmed upphorde allt sammarbete med Dre ocksa. Tror The Game fortfarande gramer sig over detta med tanke pa att den ena skivan efter den andra har salt mindre.

The Documentary : 5 million copies worldwide

The Doctor's Advocate: 3 million copies worldwide

LAX : 660,100 copies. Dessutom den enda skivan som inte legat som nr 1 pa the Billboard.

Visserligen bidrog ju 50's hype till att The Documentary salde sa bra och det var ju storsta slappet av en West Coast artist pa flera ar.

2009-08-06 02:31
Sebelito

tror nog aldrig du kommer sitta på en yacht med jay z.. förresten skall du nog inte ens ta upp hans brorsa, killen spotta game i ansiktet.. lyssna på "one night" som game har gjort.

2009-08-06 08:23
TopDogz147 P20 Jag kan också den historian, och jag lever inte i någon sagovärld, men att rappa och vara artist är ju hans yrke. Och som han håller på är det snart ingen som litar på honom, även om han aldrig varit "bästisar" med någon av dom han rappar med.
Sedan har han ju förklarat bort raderna på westside story att dom inte var riktade emot jay, för att han aldrig
"take shot at legends, thats just something that i dont do"

Förstår själv om man kan ändra sig, men man får väl fan ha lite fasta principer.

2009-08-09 18:05
Löjligt av The Game att så så dåligt självförtroende att han verkar tro att beef är det enda som kan hålla igång hans karriär. Precis när han skrivit ett "förlåtelsebrev" till 50 Cent och Aftermath hittar han ett nytt bråk att blåsa liv i. Han borde bara göra sin grej för fan. Ska man snacka skills har ju Game haft en jämnare karriär än "old ass jigga", låt vara att den inte varat lika längre, men han har inga bottennapp än så länge. Sedan kan det bli intressanta låtar framöver, men det lär ju inte bli någon ny Nas-Jay-Z, så lägg ner bara.
Poet

2009-08-09 22:26
Arre: Hur kan 5 miljoner, 3 miljoner och sen 660,100 salda exemplar vara jamnare en till exempel Jiggas tre forsta album?

2009-08-12 13:19
Jag snackar kvalitén i låtarna.

2009-08-12 13:45
Om man tror att Game kommer äta Jay-Z i beef (dvs textmässigt) så tror jag inte att man riktigt har kompetensen att fatta punchlines..? ...eller? Enligt mig är Game rent utsagt dålig.. Bara överdrivet mkt namedropps blandat med nån enstaka bra rad.

Poet

2009-08-12 13:47
Arre: Och Jiggas tre forsta album, kvalitet massigt, har varit samre an The Games tre forsta album?

2009-08-12 22:37
BC99 P26

Än en gång håller jag med dig. Fast det här med the games record sales måste jag säga att hans första skiva hade han en jävla stor buzz. Dels för att han hade Dre på sin sida och dels för att 50 var den hetaste rapparen då och dem två med how we do och hate it or love it är det inte så konstigt att dom säljer mycket.

Men the games senaste platta tycker jag var bättre än debuten, beat och textmässigt (om man bortser från how we do och hate it or love it). Anledningen att den inte sålde lika mycket var för

1. Inte lika mkt buzz
2. Hårdare tider att lyckas att sälja platinum
3. Dåligt med PR och promotion. När Game släppte andra albumet var det en affisch i varje station från Ealing broadway i väster till Epping i öster i London. Det satsades inte så mkt på LAX.

Men att jämföra Reasonable Doubt med The Documentary är bara gaaalet, Reasonable Doubt är en klassiker och The Documentary är ett väldigt bra rap album, thats that!
Shuu
Producent

2009-08-13 02:18
men den som säljer mest, behöver inte alltid vara bra, över huvud taget.
Stressin' how hardcore & real she is, but she was really the realest before she got into showbiz

2009-08-13 02:24
Arre jag vill sjukt gärna ha ett svar på BC99s fråga, för om du svarar vad jag tror du kommer svara så lägger jag ner whoa och tar mitt liv.
IT'S THE ROC!

2009-08-16 22:03
The Game har inget mot Jay-Z. nuff said.
Jag förstår inte hur folk på Whoa kan hata Joe Budden men älska The Game. The Game beefar med alla men har inte så mycket skills, han är en medioker rappare. Jag har nog aldrig hört The Game lägga en punchline där man tänkte "daaaamn!" eller ett multi/flerstavigt rim. Dessutom är hans flow bara helt okej men inget märkvärdigt. Medans Joe Budden må beefa minst lika mycket men han är fortfarande så mycket bättre på att rappa än The Game. Ändå så blir han totalt sågad och The Game blir inte det. Nu pratar vi ändå om självaste Jay-Z. pinsamt...

Jag vill att ni ska andas ut en sekund nu och checka in den bästa rapparen i världen (jag överdriver inte), tar bara 3 min.

Han namn är Grafh, hans label och gang är Blackhand.

now what?

2009-08-16 22:05
För er som är intresserade av Grafh så finns det även musikvideor på Youtube inte bara freestyles osv.

2009-08-17 17:00
På ungefär samma nivå anser jag, min gode BC99 och även Sebeliito bör lyssna upp här. De tre första albumen är ju en hungrig rappare som kan leverera trovärdigt. I och med Vol 3/ Roc La Familia ungefär tappar han jämnheten, och börjar leverera låtar som Girls, Girls Girls. Best Of Both Worlds med R.Kelly är liite för mycket r'n'b och när han gifter sig med Beyoncé och såklart måste börja göra låtar med kvinnan blir det ju därefter. Deja Vú, Crazy In Love, 03 Bonny & Clyde. Vad sysslar de med?

The Gift & The Curse? Visst, lite kul med U Don't Know Remixen och A Dream, där Biggie lägger bästa versen trots att han vid tillfället är död och Jay-Z levande. The Watcher 2 är ju lite spännande, men än en gång är inte Jay-Z den bästa mcn på låten. Lenny Kravitz medverkar. Skitlåt. LaToiya Jackson medverkar. Skitlåt. Black Album är för uttjatat, det enda roliga där är Danger Mouse ihopmixningar med Beatleslåtarna från White Album. Unfinished Business bortser jag från, och Collision Course? Haha, go get em Jay. Kingdom Come bjuder på lite spänning, blandannat är ju Lost Ones en behållning. American Gangster är inte så kul. I DONT NEED NO HOOK FOR THIS SHIT! Nej, Jay-Z det är nog bäst att du inte drar någon ny r'n'b-artist som lägger ännu en slisklig refräng. Och nu är Blueprint 3 på ingång. Idétorka angående albumtitlar? Jag vet inte jag.

The Game har hittills gjort tre album. Och oräkneliga mixtapes och gästinhopp. På Documentary finns nitton låtar. Cirka femton av dessa är bra. Church For Thugs, Higher, Like Father Like Son och Dreams är klassiker som tål att höras om och om igen. Att de G-Unit-inspirerade refrängerna slår fel ibland kan man leva med. Sedan kickade det bär beryktade beefet mellan honom och Aftermath igång, och han kanske lade lite väl mycket kraft på det ärligt talat men det kom rolig musik ur det.

Sedan slog han till med Doctor's Advocate, ett sextonspårsalbum där alla låtar är mer eller mindre klockrena, lite onödiga inhopp av Will.I.Am och Daz möjligtvis. Han återupprättar lite vad västkusten inte visat så stort prov på sedan ett tag tillbaka. Nate Dogg lägger en av sina bättre refränger, Snoop gästar med en grym vers på California Vacation, det gör även Xzibit. LAX är också bra, bortser man från DMX töntiga Intro och Outro gör han ännu ett gediget album. Till och med Ne-Yo gör hyfsat ifrån sig. Hans framtid ser ljus ut om han inte gör förutsägbara r'n'b-refränger alltför ofta.

Sedan är han en riktig tönt, som jämt ska söka bråk här och där, PR trixen är ibland lite väl, som när han skulle spela TV-spel mot Lil Wayne eller vem det var. Personlighetsmässigt är Jay-Z en mycket mer balanserad och, vad det verkar, trevlig person. Men jämnheten håller sig inte när det gäller hans musik. Kan vara för att han hållit på såpass länge, och växer man upp på smörig soul kanske man vill göra refränger som låter så. Game kanske också drar åt det hållet när han fått lite mer material, men allt jag säger är att hitills har Game hållit en jämnare nivå än Jay-Z
Poet

2009-08-17 20:32
Arre: Ok, men du ar val medveten om att Roc La Familia var Jigga's femte album? Sa enligt din ekvation sa var han het anda tills femte skivan? The Game har fortfarande bara droppat tre album. Enligt min asikt sa var LAX mediokert. Vissa ododliga latar pa det albumet, men skivan i helhet nadde inte riktigt fram. Vilket aven manga fans tydligen ocksa tyckte med tanke pa att den inte ens har gatt platinum. Jag tror snarare det ar The Game som blivit "matt". Forsta skivan var han ju som hungrigast och dessutom hypen kring "The Documentary" var ett av de storre vi sett sen 50 Cent. Sen sa kom turbulensen med 50 och G-Unit, vilket ledde till att han pa "The Doctors Advocate" ville bevisa att han kan gora ett bra album utan Dre/Aftermath och 50/G-Unit. Vilket han aven gjorde. The Doctors Advocate ar en fet skiva, no doubt. Sen sa sparade det ut, han blev allt for kaxig, trodde sig sakert att hans fanbase var rock solid och marknadsforde (och gor det forfarande) genom att beefa med folk. Don't get me Wrong, I love The Game, men killens kaft glappar sa sjukt mycket. Som hela G-Unot grejen. Det var roligt i en manad, sen vart det bara patetiskt. Sen hans aterkommande ursakter och att be om forlatelse, for att nagra dagar senare borja kriga igen mot sina fiender.

Jag tror ordet jag saknar ar val trovardighet. Han har tappat det. Vilket jag tycker ar en skam, da han verkligen ar en duktig artist. Men det blir trottsamt i langden. Han ar en artist, gor musik istallet for att snacka sa mycket.

Och ja, Jigga har tappat stinget ocksa pa senare tid. Inget jag sticker under stolen med. Men nu var det anda Jiggas forsta 3 album vs The Game's forsta tre album som var pa tal. Sa aven om din motivering var valformulerad och utformad sa haller jag inte med om att The Game vinner den ronden.

2009-08-17 23:19
Vet faktiskt inte vart jag ska börja.. Tycker att det är bra att du kan googla hans skivor, skönt o se, men ska du inte sätta dig ner o lyssna på mer än hitsen?
som jay själv hade sagt: "Do you fools listen to music or do you just skim through it?"

Som BC99 redan har förklarat så är "Dynasty: Roc La Familia 2000" hans femte album, så det va ju inte sådär jätteschysst mot Jay om du ska plocka en av hans "sämre" album av 11 när killen du jämnför med bara har 3? Men sure, om vi ska gå igenom skivan, inte min favorit direkt men texterna i 2 låtar (TVÅ!) är bättre än hela LAX.
Sätt på 1-900-Hustler och lyssna på när Jay, Bleek och Freeway lär dig o hustla precis som om dom vore några telefon försäljare, hur jävla bra somhelst och inget som Game ens har lyrik och kreativitet till. Min personliga favorit på skivan är Where Have You Been med Beanie där båda rappar om hur deras förhållande med deras pappor är. Min pappa ligger hemma o chillar och jag har inga problem i huset överhuvudtaget men deras texter får mig nästan att vilja ha det, för att kunna förstå fullt ut, SÅ bra är texten.

Wow wow wow, varför och HUR kan du ogilla Girls girls girls?
"Now that's a Spanish chick, French chick, indian and black
That's fried chicken, curry chicken, damn I'm gettin fat
Arroz con pollo, french fries and crepe
An appetitite for destruction but I scrape the plate"

Ring mig när Game är i närheten..

Get your smooth on allihopa! måste du lyssna på tung underground hiphop all day er' day? låten är hur skön som helst och likaså Party Life på AG skivan som är min favorit låt och har över 3500 spelningar på iTunes.
Och det med hans r'n'b collabs tänker jag inte ens kommentera, skulle Ghostface va mindre Wu bara för han också gjort låtar med Beyonce? Skulle Nas va mindre street för han hoppat på rnb låtar? fuck that!
Och nä, jag orkar inte motbevisa dig på alla de låtar/skivor du la en kommentar på, smaken är som baken som dom säger så du får ju tycka så, men något som veeeerkligen störde mig va att The Black Album skulle vara uttjatat? Det fick mig fan att vilja slänga datorn genom fönstret. Aldrig i hela livet, det är en av hiphopen bästa skivor genom tiderna och det kan din favorit rappares, favorit rappares favorit rappare intyga.
IT'S THE ROC!

2009-08-18 01:32
The game har gjort bra album no doubt. Men att jämföra hans lyriska förmåga med jigga funkar inte, det är fakta att jay-zs texter är mer komplexa och svåra att sätta ihop. Igen, jag säger inte att game är dålig, olika sorters hip-hop attraherar olika sorters människor. Smaken är som baken.

Grejen med the game och jay-z är att jay-z är orginell, kör på sin egna unika stil som man antingen älskar eller hatar. The game är inte orginell för fem öre, om man lyssnar på hans musik och kollar på hans intervjuer/dokumentärer är det inte svårt att fatta att han inte har en egen/unik stil, jag får uppfattningen att han tagit massa rappares stil och skräddarsytt sin egna. Det enda han snackar om är andra rappare förhelvete. Men visst, är man into klassisk simpelt västkust flow och texter är det klart the game är din favorit rappare.

Sen att jay-z har blivit sämre med åren stämmer till viss del. Men fråga dig detta; Varför skulle en smart artist på 40 bast med nästan en miljard dollar, ett eget skivbolag, basketlag, klädföretag, nattklubbar, bosatt i överklass New-York, hollywood osv fortsätta göra samma musik som när han hustlade i brooklyn för 15 år sen? Det är klart han vill vidga sina vyer och pröva nya grejer. Han har redan sagt och gjort allt. Han lever inte det livet längre. Han behöver inte vara hungrig längre, klart hans delivery och flow inte kommer hålla samma klass. Det är skillnad när 100% av din inkomst kommer från musik istället för mindre än 5% som nu.
Klart, det handlar inte om pengar för jay-z men känner man att man redan bevisat det man vill bevisa och inte försöker rappa sig från ghettot blir det inte lika bra. Säger säg själv.

Jay-Z är större än hip-hop, har redan gjort och sagt allt och är endå bättre än 90% av det som finns ute nu. Bottom line gillar man jay-z's stil stil kommer man fortsätta lyssna, det är fortfarande bättre än 90% av det som finns ute nu.
Street's disciple, I rock beats that's mega trifle

2009-08-18 01:39
Har en liten teori, anledningen att mycket folk inte gillar jay-z överhuvudtaget(det finns väldigt många): Han är ful, hans röst anses "jobbig", man förstår inte hans texter och att man tror hans musik alltid låtit likadant.
Poet

2009-08-18 02:26
Varför skulle en smart artist på 40 bast med nästan en miljard dollar, ett eget skivbolag, basketlag, klädföretag, nattklubbar, bosatt i överklass New-York, hollywood osv

Exakt. Vet ej fan om jag ens hade pallat ga pa turne ens i det laget hehe. Men saken ar den att Jigga alskar uppmarksamhet. Inget snack om saken. Marktes under hans tid som Def Jams president. Och visst handlar det om pengar haha, ingen vill bli fattigare, oavsett om du sitter pa 50 spann eller 500 miljoner dollar som i Jiggas fall.

2009-08-18 02:49
Självklart handlar hans liv mkt om pengar, men jag tror knappast musiken handlar om pengar för honom längre, e bara pocketchange för honom nu. Han fortsätter pga sin passion för det och sitt motto "i will not lose" :)

Vilken annan rappare har vart relevant i 13 år?

2009-08-18 03:01
Har en liten teori, anledningen att mycket folk inte gillar jay-z överhuvudtaget(det finns väldigt många): Han är ful, hans röst anses "jobbig", man förstår inte hans texter och att man tror hans musik alltid låtit likadant.

du tänker på lil wayne!?

THANK YOU!
IT'S THE ROC!

2009-08-18 09:12

Nas, Snoop, Busta Rhymes..........
Shuu

2009-08-18 11:31
Jag stör mig så otroligt jävla mycket på alla som hypar jay-z och kallar honom för GOAT. Har ni inge love för hiphop eller?

Jag kommer inte ihåg vilken hiphop tidning det var som kritiserade jay-z efter han tog över Def jam men det var jävligt bra skrivet, ska se om jag hittar det..
Självklart trodde folk att det skulle innebära något positivt för hiphop när han blev president för def och att han skulle sattsa på bra musik. Men självklart så pissar den horan på hiphop och skiter i att marknadsföra de bra rapparna och istället sattsar 110% på mtv-pop.

Hur kan ni då försvara han?

Självklart handlar hans liv mkt om pengar, men jag tror knappast musiken handlar om pengar för honom längre

Haha va? Det är det ända det handlar om ju.. Dålig radio-pop är 10ggr viktigare för honom än hiphop!

nää den horan i tight ass kavaj kan dra åt helvette!! The game har någon jävla personlighetsstörning och är fett jobbig och larvig. Men han är 110% mer hiphop än jay-z iaf!!
How can hip-hop be dead when wu-tang is forever?
Poet

2009-08-18 13:02
Sveningmar: Vi har haft den har diskussionen har pa Whoa sen han blev VD och sen sa upp sig. Han var VD for ett skivbolag och skulle gora det han behovde gora for att fa skivbolaget att ga i vinst. Vilket han ocksa gjorde. Istallet for att investera i massa gamla Wu-Tang ravar och diverse andra has beens, sa satsade han pa sakra kort, i det har fallet Kanye och Rihanna. Och han signade artister som var relevanta, Young Jeezy och Rick Ross bland annat. Och jag ar javligt saker pa att han fick Def Jam att ga i vinst den tiden han satt pa tronen.

Sen att Rihanna, Jeezy och Ricky Ross suger hastpung ar en helt annan femma, men nu var det anda business vi snackade om. Inte att "radda" hip hopen. Tror du Def Jam ar nagot statligt projekt i syfte om att uppmuntra och stimulera urban kulturell aktivitet eller nagot? Det ar ett vinstdrivande foretag. Som sagt, it was business.

2009-08-18 13:30
BC99 P26
I know! Ville bara påpeka det!
Att jay-z den horan inte har någon kärlek för hiphop, utan allting som spelar roll för honom är pengar och popmusik. Jag kan förstå honom, om jag var i samma sits som honom fast med t.e.x rock eller tecno (stavas det så?) som jag hatar så skulle jag gjort det samma..

Men därför blir jag så jävla lack på folk som hypar han och kallar honom GOAT..

2009-08-18 13:55
sveningmar

Duverkar sjukt klipsk, sprid mer visdom snälla. :)

2009-08-18 14:20
Imalamp

Ok, FUCK HIPHOP Jay-z är bäst!

2009-08-18 14:45
2005:
Def Jam: Hej Jay-Z
Jay-Z: Hej
Def Jam: Sugen på att bli president och gör oss gå i vinst?
Jay-Z: Sure thing LA Reid min gamle vän!
(Jay-Z tar med sig Kanye West och Rihanna från Roc-A-Fella)

(Jay-Z signar stjärnor som Ne-Yo, Young Jeezy och Rick Ross)

2007:
Def Jam: Tack så mycket Jay, men vi behöver inte dig längre.
Jay-Z: Hah, nä fan inte jag heller :)
2009:
Sveningmar: Kalla inte honom för GOAT, han va sååå taskig mot LL och Budden! :'( hade han bara hjälpt dom lite mer så hade dom sålt miljarder jag looovar :'(

get tha fuck outta here
IT'S THE ROC!

2009-08-18 14:50
Sebeliito

Haha va? Och vad har budden med det här att göra förutom att båda suger kuk? Motivera istället vad som är bra med jay-z! Jag undrar verkligen det..

2009-08-18 16:47
sveningmar

Han name droppar in varenda artist han någonsin sett på tv, beefar inte med allt som finns inom synhåll för PR, grymma texter, skön attityd.

Älskar din attityd dock. :)

2009-08-18 16:48
Aha du e en förbannad NaS fanboi... förklarar en del. :)

2009-08-18 17:32

Självklart trodde folk att det skulle innebära något positivt för hiphop när han blev president för def och att han skulle sattsa på bra musik. Men självklart så pissar den horan på hiphop och skiter i att marknadsföra de bra rapparna och istället sattsar 110% på mtv-pop.

Vad budden har med detta o göra? det va ju du själv som starta diskussionen om att Jay "pissa" på hiphop @ def jam? shit, lika schizo som the game eller?

Hah, vad som är bra med jay, försöker du vara rolig eller?
Reasonable Doubt säger dig ingenting va? du som skrev "Har ni inge love för hiphop eller?" borde ju veta att det är en av dom bästa skivorna til' this day!
The Black Album? inget bra heller kan jag tänka mig va?
TVÅ ORD: THE BLUEPRINT! och han skrev hela hela skivan över en helg, vilket är confirmed, DÄRFÖR är jay GUD!
IT'S THE ROC!

2009-08-18 20:05
Imalamp
Hell no! =P haha diggade nas fram tills typ gods son, sen har det bara gått utför för han.. Hans senaste 2 plattor tycker jag var skit faktiskt. Så det är inte därför jag ogillar jay.

Sebeliito
Haha mannen! Du nämner 2 rappare från defjam och du nämner budden och LL. Och sen kallar mig schizo haha. Varför inte en av dem bästa i gamet GHOSTFACE? Eller methodman eller redman kanske? Sen kan jag hålla med om att "The blueprint" är bra. Men mycket pga betsen, men det gör honom verkligen inte till GOAT. Sen har jay också släppt väldigt mycket som enligt mig är helt stört dåligt.
Men smaken är ju delad, och om det finns folk som gillar "Promoe - Svennebanan" eller "Botten anna" Så måste det ju också de som diggar jay-z.
Skönt att det fortfarande finns äkta hiphop som tex. MOP som inte skulle börja göra skit med Limp Bizkit för att sälja.

2009-08-18 20:19
Hip-hop förändras hela tiden, vem bestämmer vad som är hip-hop och inte? Att säga att jay-z inte bryr sig om hip-hop är också helt skevt, det är precis vad han gör och har gjort. Jag kan förstå att ni tycker han är en sellout osv, men som jag sa innan hur kan en snubbe så rik fortsätta göra riktig rugged hip-hop?

Det är skillnad på artister som kommer in i gamet idag och börjar direkt pumpa ut enbart mainstream radio låtar, det går inte jämföra med jay-z som redan har en 13 åriga karriär bakom sig av rugged shit. Jay-z förstår hur "riktig" hip-hop defineras bättre än någon men han förstår också att han "växt" ur det. Hip-hop är en barnslig "sport" i grund o botten, men hans passion driver honom att fortsätta och göra rapmusik som passar honom och reflekterar hans livsituation. Det är anledning att folk börjar hata och kalla honom sellout och undra vart gamla hov tagit vägen.

Nas kallar jay-z för bög, dicksucking lips i ether. Jay svarar i takeover:

A wise man told me don't argue with fools/
Cause people from a distance can't tell who is who/
So stop with that childish shit, nigga I'm grown/

Lyssna på reasonable doubt, det är hans mest lyriska album för att han hade så mycket att säga. Sen hör man hur beatsen, texterna förändras album efter album pararellt med hur hans liv förändras längs hans "resa".
Jay är ett geniunt fan av all musik och tror inte på olika genrer av musik utan att det bara finns bra och dålig musik. Känner han att ett RnB eller rock beat bäst får fram känslorna han vill ha ut i en specifik låt kommer han lägga på ett sådant.

Sen det jag mena med "vilken rappare har varit relevant i 13år?" var lite fel formulerat, menade vilken rappare har varit LIKA relevant i 13år? Vilken rappare har droppat bra album år efter år i 13 år? Snoop? Nej. Busta? Nej. Den enda som kommer i närheten är Nas. De flesta grymma rappare gör kanske 1-2 RIKTIGT bra album och sen faller av. Inte jay-z. Han har fortsatt vara consistent och droppa tunga grejer hela sin karriär.

Iallafall detta ser säkert ut som jag är en riktig dickryder. Nej. Jag gillar nas, snoop och busta väldigt mycket också.
Poängen är, för att dömma en artist helt måste man förstå personen i fråga. Vissa är lätta att förstå, vissa kräver lite mer research. Speciellt en så komplicerad människa som jay-z.
Hela jiggas businessman-mafioso-slick-witty "mindstate" reflekteras så jävla bra i hans musik.

Jag säger inte heller att allt material han droppat är bra, finns det någon artist som enbart droppat bra grejer i en 13 årig karriär? Det går inte.

Jag tycker alla ska kolla på denna dokumentären om jay-zs första album och lite om hip-hop i allmänhet. En av de bästa jag sätt dokumentärer jag sätt.

http://www.hiphopgalaxy.com/Video-Jay-Z-Reasonable-Doubt-Documentary-hip-hop-7532.html

2009-08-18 20:27
Läste om det jag skrev, lite fel formulerat och stavfel på vissa ställen. Bjuder på det, trött som fan.

Iaf, förstår du inte något av det jag skrev; kolla på dokumentären. Förstår ni inte hans texter, slå upp det. Förstår ni inte slangorden: urbandictionary.com. Jag förstår själv inte allting, långt ifrån. En lyssning per låt räcker inte.

2009-08-18 21:01
Lundahl P20
Mycket beror på hur man definierar saker och ting.

Jag kan förstå att ni tycker han är en sellout osv, men som jag sa innan hur kan en snubbe så rik fortsätta göra riktig rugged hip-hop?

Jag hatar att använda ordet sellout! Men jay är den enda artist jag skulle kunna kalla sellout inom hiphop eftersom det är vad han är. Men jag säger inte att det är något fel med det, som jag skrev hade jag gjort detsamma vad gäller rock eller tecno. Men för mig betyder hiphop mer än pengar vilket det uppenbarligen inte gör för jay.
Och sen kan jag verkligen inte hålla med dig om att jay gör "rugged" musik. Tycker att han är motsatsen faktiskt. Ingenting mot tex mop.

menade vilken rappare har varit LIKA relevant i 13år?

Även här handlar det om vad man menar med relevant. Om du med relevant menar legat på topplistor, gjort mainstreem musik och spelats på radio så ok, det kan inte många rappare mäta sig med. Men det ser jag inte som något possessivt.

Om du menar alltid varit riktigt jävla gryma med sjukt bra album så, GHOSTFACE! tex. eller MOP. De har varit aktiva lika länge om inte längre utan att varken göra skit eller radiopopp. Och det respekterar jag som fan.

2009-08-18 21:16
Rugged; a very universal adjective used to describe anything that is extremely awesome, badass, or insane.

Rugged hip-hop för handlar inte om att skrika hårdast, ha djupast röst eller använda mest coola ord, kan man leverera metaforer och wordplay utöver det vanliga är man kvalificerad. Det är vad jag anser vara bra hip-hop iaf.

Menar med relevant? När man öppnar ögonen för allmänheten samtidigt som du gör mindre radio vänliga låtar där båda kategorierna håller hög standard, samt att man är omtalad. När folk pratar om dig eller liknande betyder det oftast att artisten fortfarande finns där och gör moves, en icke relevant artist blir inte omtalad i samma utsträckning.

Jay har varit populär sen han börja, kolla på hans konserter. Vilken annan rap-artist kan sälja ut arenor så som jay gör?

2009-08-18 21:29
Jay har varit populär sen han börja, kolla på hans konserter. Vilken annan rap-artist kan sälja ut arenor så som jay gör?

Det där låter lite 50cent över! "Jag är den absolut bästa rapparen, kolla bara på mina försäljningssiffror" Betyder det då att madonna också är en as dope rappare? Lite dåligt exempel men du fattar..

2009-08-18 21:33
Försökte inte bevisa att han var bäst utan relevant.

2009-08-18 21:39
sveningmar

Gillar att du hyllar Method man och Redman samtidigt som du snackar ner på rappare som gör låtar med limp bizkit. :)

2009-08-19 00:19
"Betyder det då att madonna också är en as dope rappare?"

what? que? va? när? var? hur? varför? LITE dåligt exempel?

"Skönt att det fortfarande finns äkta hiphop som tex. MOP som inte skulle börja göra skit med Limp Bizkit för att sälja."

"Meanwhile, the band headed out with Linkin Park on the Projekt Revolution Tour as their songs got licensed in NFL Street 2 and Fight Night 2004. They even cut a metal album under the name Mash Out Posse while they waited for the lawyers to do their thing." - haha, liiiiite pinsamt blev det nu va sveningmar?

http://www.dailymotion.com/user/veekeee/video/x36usy_jayz-fade-to-black-110_music
SÅ, äntligen hitta jag den, 02:31 får du höra om hur Ghostface inte vill att Jay ska lämna branschen och att han behövs, tänka sig, din favoritrappare gillar Jay-Z :)
och M.O.P. som ett bra tag va signade till Roc-A-Fella lämnade till 50 och G-Unit.. Varför, undrar du.. hm.. kan det ha varit för pengar? kan det ha varit för RELEVANS?

Är trött på folk som tror att rappare inte bryr sig ett skit om pengar eller nånting, "dom gör det för att dom är real och skiter i", herregud har ni varit i USA? ALLT är om pengar! tror du ghostface vers på beyonces låt va för att bevisa hur tung han är? Nä, han vill väl förfan också få radio tid.
IT'S THE ROC!

2009-08-19 10:36
och M.O.P. som ett bra tag va signade till Roc-A-Fella lämnade till 50 och G-Unit.. Varför, undrar du.. hm.. kan det ha varit för pengar? kan det ha varit för RELEVANS?

Varför de lämnade roc-a-fella var ju för att jay skiter i riktig hiphop och enbart vill satsa på radiovänlig skitmusik. Och så klart MOP vill ha cash! Det har jag inte sagt någonting om. Det jag säger är att de aldrig skulle pissa på rap och börja göra pop bara för paran! Och det var nog inte bara paran som lockade med g-unit utan famen. Där fans det budget att marknadsföra dem mm. MOP om någon förtjänar att slå och sälja platina!

Är trött på folk som tror att rappare inte bryr sig ett skit om pengar eller nånting, "dom gör det för att dom är real och skiter i", herregud har ni varit i USA? ALLT är om pengar! tror du ghostface vers på beyonces låt va för att bevisa hur tung han är? Nä, han vill väl förfan också få radio tid.

Som sagt så förtjänar ghost också radiotid och platina plattor. Men han säljer sig inte heller för det!