I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Video Battle] Basementality Battles @ Peace & Love: Henry Bowers vs Simon G

Svensk Hiphop - Battles

2011-07-29 10:59

[Video Battle] Basementality Battles @ Peace & Love: Henry Bowers vs Simon G

Ännu en tungviktarmatch! Denna gången mellan ett av de hetaste battle-namnen i Sverige och Världen just nu, Henry Bowers, och en oväntad debutant i sammanhanget, Simon Gärdenfors. Simon Gärdenfors har släppt musik i många år och i olika konstellationer. Grupperna Far & Son (Med Frej Larsson) och Las Palmas känner nog de flesta igen. Han har haft en egen TV-show på Z-tv och även tecknat för bla Galago och Mega-Pyton.

Stort tack till Daniel Adams-Ray, Framkonst, Johannes, Secret Wars, Gauge Dennis, andra kameramannen, Ray & Indo, Rapparna, alla som kom och kollade, Slug och snubben som snodde banderollen (hoppas den är snygg hemma på väggen)

Gå in på http://www.basementalitybattles.com/ och rösta på vem du tyckte vann!

Rappare

2011-07-29 11:14
Kl 10:59!!! Bra med framförhållning!
it aint hard doin right, its just hard 2 succeed
i wanna live but its hard 2 breathe

2011-07-29 11:17

2011-07-29 11:17
Henry mördade. Simon G gjorde en helt ok debut

2011-07-29 11:19
Nu börjas det... lets go.. jag loggar ut hehe

2011-07-29 11:21
Blir Simon G varm i kläderna får han gärna göra fler battles.

Admin

2011-07-29 11:25
Jävligt rolig battle! Haha.

Måste ju ändå säga att Henry tog den ganska enkelt även om Simon hade en del fyndiga trippelrim och den där påhittade tingsrättsdomen på slutet.

2011-07-29 11:32
Rolig battle som Henry tog hem, Simon var dock väldigt bra och kan nog bli en av dom bästa här i Sverige om han fortsätter.

2011-07-29 11:39
Henry bäst i Sverige. Snubben är ett geni med rimmen. Barnen i Afrika raden var lite obekväm kanske, men det kan vi se förbi.

Slutet på hela förhuden historian var genial. Peace.

2011-07-29 12:09
Alltid tyckt att svensk battle varit skit och har haft samma åsikt gällande allt Simon G gör och gjort men det här fick även en sann misantrop som mig själv att fnissa. Båda var riktigt duktiga.

2011-07-29 12:12
haha denna va faktiskt riktigt bra, att henry mördade vet jag inte, mer rutin, mer lugn kanske, men simon har sin egen stil och gör det jävligt fett, båda är riktigt underhållande och det var en fet battle, big up crit!
Yours truly, Slobe
Poet

2011-07-29 12:14
Simon gjorde en riktigt fet debut tycker jag, det där om polisanmälan chockade mig som fan, fast det gjorde den kanske med resten av folket med? :P

Skulle raden där emot stämma, då skulle Simon tagit battlen, lätt. :P

Men vadå, har Henry fått unge eller vadå? xD
Jag har ätit pannkaka!

2011-07-29 12:16
Shit vad fet battle! Så jävla bra. Kan inte utse en vinnare än, måste se den fler gånger. Simon G gjorde en helt sjuk debut. Han kan blir riktigt, riktigt tung! Jag vill se Simme möta R-man.
http://soundcloud.com/freshjonte
http://soundcloud.com/pomperiposse
http://pomperiposse.blogspot.com/

2011-07-29 12:40
Jävligt underhållande battle med skön stämning - skrattat högt flera gånger.
Många riktigt bra rim, vilket jag uppskattar.

Tycker att Henry tog den men att det var jävligt jämt.
Hoppas på att få se mer av Simon.

Det bästa i battlen: När publiken tror att förundersökningen är äkta. Hahahaha!
Missa inte The Ring Battles på Elements Linköping den 28 april!

2011-07-29 12:41
henry tog det.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-07-29 12:51
Pziclone

Haha ja, jag trodde också den var riktig, den såg jävligt äkta ut måste jag säga, jag stack ut huvudet från bakom kameran och kollade på papperna haha, folk blev jävligt ställda. Osäker på om alla fattade att han skämtade ens efteråt.

Han kommer vara med igen verkar det som, men det kommer dröja då han har mycket andra grejer och inte är battlerappare i första hand.

2011-07-29 12:54
"mannen på högra sidan med det stora skägget"

riktigt grymt från båda! övertid?
Ridå
Poet

2011-07-29 13:09
Det bästa i battlen: När publiken tror att förundersökningen är äkta. Hahahaha!

Pziclone, haha klart man blir lurad när han står o viftar med ett papper och säger årtal. xD

Critical, Sånt här kan ju tyvärr misstolkas av vissa nötter, men om folk lyssnade klart på Simon så borde de hört "Jag ljög".

Eller ja, misstolkas och misstolkas, vissa hör helt enkelt det de vill höra, ack ack.
Jag har ätit pannkaka!
Rappare

2011-07-29 13:09
Simon gör riktigt bra ifrån sig, men det är helt klart Henry som tar hem det. Gillar verkligen att publiken belönar hans feta rader med ordentliga skrik. Från båda håll blir det lite väl låg kvalitet på vissa rader, men absolut ingenting som man inte kan se förbi, för överlag så var den här battlen tvärtung. Hoppas Simon fortsätter kicka, för jag tror att han kan bli riktigt tung i framtiden.
Skivsamlare

2011-07-29 13:10
Onödigt långt över gränsen kan jag tycka från Simme G. Knappast förvånad att det är han som gör ett sånt övertramp dock. Kul battle dock där båda levererade jävligt bra. Simon kan nog bli bra om han får lite tid men Henry höll den här battlen i sin hand, utan tvekan. Mycket mer witty överlag och bättre flyt. Simon rimmade ju knappt första ronden ens.
 http://www.kulturkompaniet.nu/
Rappare

2011-07-29 13:11
Angående anmälan så var jag inte helt säker på att han skämtade även efter att han sa att han ljög. Om det visar sig att han inte hittade på så hade det varit så jävla tvärtungt.

2011-07-29 13:42
rotlös

Simon har lite långa/flummiga buildups ibland men du kan inte ha lyssnat om du skriver att han "knappt rimmade i första ronden".

frej/dej, research/t-shirt, låta bli/homofobi, aidsjuka/gaykukar, helvete/frestelse, tjänster/vänster, kung henry/gun hellsvik/hjärt och lugnräddning, nils ålder som/nils holgersson, lystring/nils karlsson pyssling, första gången/första ronden, drägget/skägget,
krona och spira/hora vid sin sida/läsa och skriva, klappar/rappa, kung henry/tung henry..
sista raden vetifan..

..men cmon, han rimmar bra, den ordentlig utredning/offentlig utredning tex...hela det schemat är sjukt fett, så hans rimmande är väl inte nåt att klaga på.

2011-07-29 13:42
njaeeeeeee
B

2011-07-29 14:21
Sköna rader från båda
stor underhållning.

fan va henry såg vilsen ut på slutet när simon droppade slut bomben... ;)

2011-07-29 14:55
fet battle! simon g hade nog piskat alla andra battles rookies. han gör det me inlevelse också. bowers är så jävla fet och han var lite bättre i denna battlen. hans rim är helt galna! tycker inte simon g:s "slutkläm" var så rolig. fan va alla såg förvirrade och osäkra ut, tom henry bowers haha! fet battle som sagt!!! PEEZ

2011-07-29 15:35
det här är tveklöst ett av sveriges bästa battles hittills.

"precis som zack de la rocha hyser du agg mot maskinen" och raderna om kungen var bäst.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-07-29 15:54
true story

2011-07-29 16:46
första var lika

tror att bowers edgade andra lite

Simon vann tredje

skulle säga att Simon vann
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2011-07-29 17:51
riktigt dunderfet battle alltså!

bowers tog den, men Simon va riktigt rolig och bjöd på en drös av sköna rader!

Bowers är doubtless en av våra bästa, och jag e stolt att ha honom som Sverige Representant i WD2!
http://blog.whoa.nu/2011/08/18/anxious-feat-dizzy-enough
www.youtube.com/user/DizzyEntertainment89
Moderator

2011-07-29 19:30
Haha riktigt jävla grym battle från båda sidor, visst henry tog den men jag ser fram emot att se simon i fler battles i framtiden =).

//TW
Poet

2011-07-29 19:50
Jag måste säga att battlare med egen stil som Bowers, Simon G, Cool, R-man,O-hund etc. (Ja, jag vet att det finns fler asgryma jävlar där ute) Men vissa hamnar i ett fack för "allmäna battlare" så de kör liknande stil som varandra.

Men summan av allt, nästan alla battlare är tunga som fan i våra 3 major leagues!
Jag har ätit pannkaka!

2011-07-29 19:59
egen stil

R-man,O-hund

Does not compute.

Illa att ens placera Simme och Bowers i samma mening som dom två ovan.

2011-07-29 20:00
Henry dödade som vanligt, det är alltid lika intressant att lyssna på honom! Frågan är vadfan Simon G gjorde där? Vilken jävla rikspajas. Skitlama rader, allmänt jobbig och feminin. Kan tänka mig att han ser fram emot gay-pride varje år..

Henry Bowers är klart bästa rapparen i Sverige, enligt mig! Hoppas att han slipper möta sådana här fjantar i framtiden bara.

Sångare

2011-07-29 20:49
Brb2009 kan du hålla käften din hatande jävla nolla? :)

Bra debut av Simon G. En lite sämre version av Mr Cool, kan man säga. Känns som han försöker sig på samma stil. Kan nog bli ett hot vad det lider men kändes lite nervös och hade en del långa konstiga buildups i denna. Fullt naturligt när det är första gången.

Det där med laserturken och skogsturken kändes jävligt passé och krystat dock. Det kunde han skippat.

Bowers tar det på rutin, men han är fortfarande för artig i min bok.
"Jag har tyvärr en tendens att impulsköpa marsvin".
Carin Götblad - länspolismästare för polismyndigheten i Stockholms län

2011-07-29 20:51
riktigt grym battle, den här skiten kändes välbehövlig måste jag säga!

karim: vilken battle kollade du på?

2011-07-29 20:52
Va snackar du för bajs? och du brflsrbv! vad är det för fel på R-Man? Han e ju skitgrym!

2011-07-29 20:53
menade till Karim först...

2011-07-29 20:55
och jag tyckte simon g körde sin vanliga stil och inte "härmade"# någon annan...

Poet

2011-07-29 20:58
Bowers tar det på rutin, men han är fortfarande för artig i min bok.

Det är ju det som gör han så bra, han behöver inte vara "fittig" för att vinna över motståndaren. :D
Jag har ätit pannkaka!

2011-07-29 21:01
Nä det är sant, men det hade varit fett att se honom riktigt arg när han krossar sitt motstånd.

2011-07-29 21:15
när jag tänker efter så vann nog simon g ändå. jag menar, kolla in Henrys face när han läser upp "domen"!!!! haha

Sångare

2011-07-29 21:19
Missförstå mig rätt. Henry är begåvad. Därför vill jag se honom på alla cylindrar, gå in för att slakta en motståndare. Nu känns det mer som att han står och utbyter pilsnervitsar med en annan äldre herre.
"Jag har tyvärr en tendens att impulsköpa marsvin".
Carin Götblad - länspolismästare för polismyndigheten i Stockholms län

2011-07-29 21:49
En lite sämre version av Mr Cool, kan man säga. Känns som han försöker sig på samma stil

Hur exakt försöker Simme efterlikna "Mr Cool" ? bra om dina liknelser har någon form av grund i verkligheten.

2011-07-29 22:52
Jag tycker Simon låter som man kan förvänta sig från att ha hört honom innan hehe. Förstår inte hur han skulle vara en version av någon annan.. sluta trolla

2011-07-29 23:00
Jag tycker Simon låter som man kan förvänta sig från att ha hört honom innan hehe.

This, märks dock att han inte riktigt är varm i kläderna än, men ge han några battles så kommer det nog låta genomgående som "kung" biten han gjorde. Definitivt någon du borde se till att hålla exklusiv för din "label" om du kan.

Rappare

2011-07-30 01:06
Själv blev jag faktiskt lite besviken på Simme. Jag har alltid hållit honom riktigt kär och älskat det mesta han tagit sig för. Men i detta sammanhang så behöver man leverera på ett helt annat sätt än han är van vid. Jag gillar hur han tänker när han formulerat sina ronder, men han måste få det att bli mer träffsäkert om det ska hålla i längden. Men helt klart en grym förstabattle.
Poet

2011-07-30 01:53
Skitkul att se denna match-up! Simon gjorde grym första battle och jag hoppas vi får se mycket mer av honom. Henry, Spakur, Simon.. Hoppas fler riktigt begåvade rappare hoppar in och börjar battla.

Behövs f.ö ingen vinnare

Poet

2011-07-30 02:42
Behövs f.ö ingen vinnare

Ain't that the truth!
Jag har ätit pannkaka!

2011-07-30 02:55
Kikade på denna innan idag, grym battle.. båda parter var riktigt bra. Simon G är legend.
Ålltzen, Växjö, Bremen.

2011-07-30 03:10
Simon G kändes väldigt intetsägande och konstig först, men han växte mer och mer in i battlen. Han droppade några feta rader och gjorde en ganska stark debut ändå, men i mitt tycke behöver han nog fila till sin stil en hel del om han ska ta sig någonstans i battlesammanhang.

Jag såg att någon/några skrivit något om att henry var/är för snäll, jag vet inte om det bara är jag men jag kände iallafall av en lite mer aggressivare och mer överkörande Henry i denna battle! Jävligt fet insats här. I mitt tycke så bodybagade han faktiskt, utan att överdriva.

Sen angående Simmes sista rond... Jag är inte den som brukar whina över sån här skit men det kändes lite fel att höra det där egentligen, med tanke på att han hittar på det mitt på en festival bland folk som väldigt lätt kan misstolka/ta illa upp/whatever.

OM det nu inte var påhittat så är det dock en annan femma..I vilket fall kan jag inte undvika att tycka det var liiiite klockrent ändå, när man fick se bowers ansiktsuttryck haha!

Fan vilken bibel det blev.
As I walk through the valley of the shadow of death, I can't sleep like i'm battling meth, the reaper creeps while i'm gasping for breath. I ask the lord to forgive me for debt, when death comes and my soul leaves my body to rest.

2011-07-30 05:21
snubben som snodde banderollen (hoppas den är snygg hemma på väggen)

hahahahaha för skön snubbe. vilken konststöld. hur lyckades han... ingen såg.