killen P21 men nu handlar ju denna forumtråd om just denna låten, och inte om albumet.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
alltså är folk totalt tappade? låten är ju över fet! han sätter pricken över i med reff och text o rappen är lika bra som alltid när de kommer från promoe! skulle kunna säga att de är en av de bättre låtarna ja hört från den svenska hiphop scenen..
vafan.. skit i de du!
"After my new single ‘Svennebanan’ - so far - got 70 000 views in 5 days, and everybody from blog gurus to mainstream press have appointed it the number 1 summer tune this year, and a lot of so called true Looptroop fans have complained that we used to be better when we were more underground - I would like to do two things. Firstly I would like to tell the people who say things along the lines of ‘they used to be more real when they dropped Modern Day City Symphony’, that you obviously didn’t listen to it back then. Cus if you had you would know that even back then people were saying that we sold out cus we released ‘Modern Day’ on a cd. So the album you’re referring to as real today, the true fans back in the days were calling fake." Saxat från looptrooprockers.com
"I wonder if they were like "Oh Fuck Robbie showed up and his nails are painted black and he just got his hair styled like the lead singer of Papa Roach...." "
Modern Day City Symphony var ju ändå mer i linje med deras tidigare material så jag köper inte riktigt det där. Men jag bryr mig samtidigt inte så mycket. Varför skriver jag ens här? Håll käften.
Intressepenisen hårdnar!
Kanske inte bästa låten i hans nya album men resten av låtarna är jävligt bra :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
http://ostenssons.wordpress.com
alltså låten är ju skön på sitt sätt, bra budskap och feta verser, men rent musikaliskt alldeles för e-type. jag tycker om den men vill inte lyssna på den. förvirrat.
http://soundcloud.com/elbjornbjorn
Och att gnälla på svenne banan är väl fan mer svenssonbeteende än någon av grejerna han snackar om i låten. Ord. Det är väldigt svensson att inte vilja vara svensson.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.
Fick höra den på krogen för första gången i helgen, och nog dansade man alltid.
Intressepenisen hårdnar!
UncleSam P30 Det är iof väldigt svensson att konstatera att det är väldigt svensson att inte vilja vara svensson.
The verdict: hur man än gör är man svennebanan.
Intressepenisen hårdnar!
Det är väldigt svensson att konstatera att någon konstaterar att det är svensson att inte vara svensson!
Jag är rätt svenson.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.
kul att om samma låt gjorts på samma sätt fast handlade om något land från mellanöstern eller så, så hade han blivit anklagad för att vara ett jävla rassesvin. bara något en kompis kom på idag när vi diskuterade låten. för övrigt växer låten för varje gång man lyssnar på den. det är ett helvete. versen träffar den klassiska medelklassvennen på så otroligt många punkter :)
Ch1ll P17 mjo men det e väl inte så jävla svårt att peka på vad "svennebanan" gör. Promoe var själv en sån innan han slutade dricka p.g.a händelser i Tyskland t.e.x står i artickeln jag postade tidigare här att han skrev den efter en Thailand sememster då han tröttnade på svenskars jargong och beteende utomlands typ...
Låten, budskap, text och flyt, allt är överfett. Han vill ju lätt att det ska snackas om låten o få publicitet, rätt val om man vill få ut ett budskap. Låten växer efter varje lyssning som folk nämt. Sen är det inte direkt old-school över beatet, men klart han vill göra nya grejjer efter 10 plattor. hela skivan är awesome ^^,
Diagnosen av svensk mentalitet är lika positiv som en aidssjuk analfabet
Vilken skitlåt... Promoe och gänget bakom honom körde av vägen strax innan den här remixen som kom 2008, kommer inte ihåg var den heter.
Asdåligt, verkligen.
undertiden
texten e väll ok.. Men beatet e ju fjortisklubbmusik?.....
Först när jag kom sa alla bara WOW o HEEEJ!! o sen ligger alla på marken som AAAAJ o NEEEEJ!!
Ni som gillar den här låten...köpt Lady Gagas senaste eller kanske surfat in på E-types hemsida? Det borde ni göra...det verkar vara er typ av musik.
Profet
Någon som känner igen texten från låten, skala banan? kanske det folk menade med mora träsk? tycker det är en bra låt som val av singel, han får uppmärksamhet.
Modern day var inte mer "äkta". Men den var väldigt mycket bättre .
wasteapa01 P21:
Modern Day City Symphony var ju ändå mer i linje med deras tidigare material så jag köper inte riktigt det där. När Modern Day kom ville vi höra låtar i stil med Jag sköt Palme och deeenmark style, inget välproddat (nåja) skit paketerat på skiva
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/
wasteapa01 P21:
Modern Day City Symphony var ju ändå mer i linje med deras tidigare material så jag köper inte riktigt det där. När Modern Day kom ville vi höra låtar i stil med Jag sköt Palme och deeenmark style, inget välproddat (nåja) skit paketerat på skiva. Då ville vi ha uppror och pubertal våldsironi. Modern Day var inte alls i linje med vad som tidigare släppts från LTR. Men skriv gärna om historian...
bakeman P26 jag vet inte, var inte modern day rätt likt tidigare släpp?
Bakeman: det var MER i linje med deras tidigare material än om man jämför med hur de låter nu, inte ens du kan väl vara så döv? Men visst, skriv gärna om allt jag sade.
Intressepenisen hårdnar!
Promoe utövar klasshat. Uppifrån. Jävla hippie...
wasteapa01 P21 & yessir: Lätt att inbilla sig det när man ser tillbaka på det, men just då minns jag bestämt att debatten var en helt annan. Dels fanns de som tyckte att det var oäkta att släppa på CD dels fanns det de som tyckte att de skulle köra på svenska och sist men inte minst fanns de som tyckte att det var trist och slätstruket och inte alls det tuffa Looptroop som man hade hoppats på. Jag skulle vilja påstå att Kråksången är lika lik Promoes el. iaf. LTRs senare släpp som MDCS var lik dess föregående tejp och vinyler. Vill minnas att Whoa ej var uppfunnet när Modern Day släpptes (inte public iaf.) men kommer ihåg en tät debatt på hennes företrädare SvenskaUnderjorden (eller vad det nu hette).
Snacka om att övertolka en låt.
Intressepenisen hårdnar!
Haha hörde precis svennebanan på tv6 reklam för någon "Absolute music" go go Promoe
Tycker ändå texten är bra i verserna, sen att ref är som den är får man skita i... Ni som gillar låten nu kommer garanterat vara trött på den i september, då man kommer att ha hört den minst 1000 gånger:P
100% Rojiblanco! ”Malin Baryard gravid med sitt andra barn: Jag kommer rida på så länge det känns bra” Aftonbladet, rubrik, avd Kan blir fler barn.
Det är ju ett genidrag. Nu spelas låten på krogarna och varenda jävel går loss som galna när dom hör den. Svennebanan som alla andra... Värre hype än Maskinen redan. Han blir ju Promoe med hela svenska folket nu. Promoe kommer ju vara på Allsång på Skansen i sommar utan tvekan. Min farsa kommer ju sjunga på låten förfan :D
Skivsamlare
2009-05-11 00:03
hmm.. Han som sköt Palme blir folklig... The Militant Vinylist med på Absolute Dance... Han som skrev Innerviews blir intervjuad på The Voice... Minns en tid då de vägrade intervjuer av i princip ALLA förutom Nileskär och Gidappa, ska bli riktigt intressant att se vart detta slutar.."it's not you i'm mad at, but the fact that media misuses and confuse the terms "rap" and "hiphop" with regular dance music and they are never up on the new shit so when you journalist finally pick up on this looptroop thing we will do no interviews we're too complex to explain... osv" "The heads or tails, what's your choice the heads noddin on the real b-boys or do you want the sales, in other words the tails the asses, shaking on the ignorant masses" Självklart kan man inte begära att folk ska stå för samma saker de stod för ett årtionde tidigare, men att byta fanbase på det här sättet känns lite som en spottloska i nyllet.. Det va allt för mej, Peace
Visst är det Embee i våtdräkten i Svennebanan videon?
Låter som E-Type.
"Tried to freeze time that's why I iced the face of my watch" - AZ
Promoes rader på till exempel "Zombies" och "Fuck a Record Deal" ogiltigförklaras i och med den här låten! Och som Dest där uppe sa, han har sin låt på en Absolute Dance-platta. Alla hans Punx not Dead-fans är nog väldigt stolta över honom.
Fuck karma, I don't need karma!
Popvänstern verkar göra bort sig på löpande band nu för tiden. Först tyckte Uje Brandelius från Doktor Kosmos att det var en bra i ide att bryta en facklig blockad sen vädrar Promoe öppet sitt klassförakt i årets sommarplåga Svennebanan En video som visar fulla killar på svensexa. Patetiska som fulla människor ofta är. Samtidigt som Promoe rabblar upp raljerande saker om ”svennar”. Det jag tar upp i ”Svennebanan” är negativa saker som jag har suttit och funderat på. Det finns ju bra grejer med svenskhet också men det blir på en annan skiva. Det hade gått göra det smart. Ingångarna finns där. Alkohol, maskulinitet och våld hade tex. varit en sådan. Eller nationalism. Om man nu hade haft sådana ambitioner. I stället får klyschorna kring vit svenska arbetarklass. Kvinnomisshandel solariebränna/Fixa mat vad fan har vi hemma/Soppatorsk och foppatofflor/Barnen nedsjunkna i tv-soffor. Rädslan för pöbeln har alltid funnits där. Den farliga, okultiverade, respektlösa oformliga massan. Med sin revolutionära potential. Arbetarklassen har genom historien ständigt beskrivits som farlig, förorenande, hotande, revolutionär, patologisk och respektlös. Kort sagt: Icke respektabel. Den är känd för överdrifter i att dricka och äta för mycket, ha för mycket sex med fel personer etcetera. Distanseringen och attributen har varierat men alltid handlat om gränsdragningar. Vi är det vi är för att vi inte är ni. Negationernas sociologi. Dansa bugg. Lyssna på Carola. Manikyr. Permanenta håret. Återträff med högstadieklassen. Avundsjuka på överklassen. Det är oss det handlar om. Oss utan smak. Våra verkligheter och våra arbetskamrater. Crustfylla i Gamlestan, fotbollsfylla på Gamleport eller hipsterfylla på Magasinsgatan. Rangordna gärna. Men tro inte att det finns någon revolutionär potential i alternativ elitism. Bete dig som ett svin men gör det kultiverat. Glorifiera det exotiska och hylla det lagom farliga snatteriet. Ack så simpelt. Vi hade också likt gärna Promoe haft hus på Österlen och hängt med tuffa människor på Jamaica. Nu har vi tyvärr inte det valet. Om vi hade varit intresserade av sociologi så hade vi använt Skeggs och sågat Promoe sönder och samman. Eller bussat Jim Goad på honom.
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."
Promoe är lika mycket vänster som mitt rövhål. Texten ovan är från bloggen autonoma kärnan
Hur kontroversiell hade låten blivit om den inte hade varit så catchy? Jag diggar, för texten, för kritiken I den, för att den är så medryckande att halva Sverige varav hälften är svennebananer, kommer stå och pumpa sin näve till den i sommar. Courtesy of Filthy.
Why the fuck can't emcees emcee no more?
seized: Ja, om promoe möjligtvis varit moderat hade det varit en underbar text men nu kallar han sig "anarkist" vilket gör texten helt vidrig.
R0feman P23:
Mjaa... Det han reagerar på är väl att folk jobbar för någon annan, vantrivs med det, och därför försöker fly så fort de får chansen. Och bör väl just därför kunna kalla sig anarkist el. åtminstone vänsterorienterad.
Det är väl inte arbetarklassen som sådan han narrar, även om autonoma kärnan tolkat det så. Men tanken är utan tvekan spännande. Har promoe kvar någon trovärdighet när han gör narr av de som inte behöver drivas med. Är väl framförallt citatet nedan som är intressant, om man väljer att tolka texten så.
Vi hade också likt gärna Promoe haft hus på Österlen och hängt med tuffa människor på Jamaica. Nu har vi tyvärr inte det valet.
Låten är väl ingen höjdare direkt, men resten av skivan är jävligt nice. Men varför är det inte okej att kritisera den svenska medelklassens mentalitet från ett vänsterperspektiv, varför skulle det vara klassförakt? Man måste väl för fan kunna kritisera passiviteten och det destruktiva beteendet hos Svenskar utan att det skulle tyda på rädsla eller förakt för arbetarklassen? Man måste väl för fan kunna driva med vad som helst. Varför skulle den svenska medelklassen eller arbetarklassen vara ett undantag? Jag håller dock med om att texten missar sitt mål
Visst är det Embee i våtdräkten i Svennebanan videon?
Bakeman: Jag håller med dig jag överregera lite. Men det finns en underliggande ton i hela låten som handlar att han skulle vara en finare människa, lite bättre och det är smaklöst. Fredzon: Felet är att han inte kritiserar den svenska "medelklassen" utan den svenskaarbetarklassen. Det hade gått göra det smart. Ingångarna finns där. Alkohol, maskulinitet och våld hade tex. varit en sådan. Eller nationalism. Om man nu hade haft sådana ambitioner. I stället får vi klyschorna kring vit svenska arbetarklass. Crustfylla i Gamlestan, fotbollsfylla på Gamleport eller hipsterfylla på Magasinsgatan. Rangordna gärna. Men tro inte att det finns någon revolutionär potential i alternativ elitism.
Fyfan, folk verkar ju vara seriösa när de säger att den är bra... När jag säger att låten är bra är jag ungefär lika seriös som när jag säger att Stanislav är bra. Shit alltså...
Beat the odds like an abusive freak show owner
alltså är folk totalt tappade? låten är ju över fet! han sätter pricken över i med reff och text o rappen är lika bra som alltid när de kommer från promoe! skulle kunna säga att de är en av de bättre låtarna ja hört från den svenska hiphop scenen..
Beat the odds like an abusive freak show owner