I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Maskinen logga, totalt rippat?

Svensk Hiphop - Allmänt

Poet

2008-09-27 15:45
Borde ju fortfarande vara otillåtet som sagt. Varumärkes symbol eller brott mot copyright lagar. Som jag sa, jag tvivlar starkt på att Maskinen vågar köra logotypen på sin skiva :)

Har dom, som någon sa, frågat Wu-Tangs management om lov och fått grönt därifrån, så finns det ju inga hinder alls från att göra vad dom vill med loggan.
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop
http://arspedia.org/wiki/Babylon
http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb

2008-09-27 15:48
__virre__

åh fan.

verkar ju ytterst mystiskt om så är fallet.

2008-09-28 15:27
Är det inte verkshöjande att vända loggan upp och ner då? I så fall är det ju lugnt...

yessir: Vilket allvar du tog det här på...
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/

2008-09-28 20:07
bakeman P25

huh? vad lätt du verkar ta det här?

jag ställer frågor istället för att fjanta mig i tråden. Är det att vara för allvarlig? och om så är fallet, är det fel?

2008-09-28 20:27
TRÖJJORNA FINNS O KÖPA HÄR

KOSTAR 499:- fan köp en du också!

WU-Maskinen
Somethings never change

2008-09-28 20:57
maskinen är dåliga ändå, orka bry sig ...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-09-29 02:41
man gör inte en parodi på wu, inte med den skitmusiken iaf
// SONAR // socker_oscar P17 grabben synth är så javla 90-tals techno trance. det vet väl alla hiphopare?! Tror du seriöst Dr dre använder synthjävlar?!<br> <br>

2008-09-29 08:15
seriöst när dom trycker ut skiten och säljer tröjorna för 450 spänn...... fattar inte ens hur folk kan försvara dom..
As I walk through the valley of the shadow of death, I can't sleep like i'm battling meth, the reaper creeps while i'm gasping for breath. I ask the lord to forgive me for debt, when death comes and my soul leaves my body to rest.

2008-09-29 12:32
Jag tyckte det var kefft för att Method Man redan vände den uppochned, som sagt, och då är det ju inte ens fyndigt. Annars skulle det bara va ballt. Om man ska va lite analytisk så kan man ju jämföra dom med wu, inte soundmässigt lika, men båda kom ju ut med något helt nytt. Maskinens stil kändes ju ganska så ny för sverige i alla fall, o relativt edgy liksom.
Antar att d kanske e lite det dom sådär lagom kaxigt vill säga, eller bara kanske (mer troligt) använde dom skiten för att man direkt uppmärksammar den när man ser den. Wu-loggan är ju hip hopens genom tidens bästa liksom.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-09-29 16:09
Jag slår vad om att han i maskinen som kom på att de skulle ha den loggan just nu sitter och ler och nickar till dem andra och säger "vad var det jag sa?"

Dem måste gått en marknadsföringskurs på hög nivå... Riktigt bra pr snubbar de här grabbarna.

2008-09-29 18:15
PrinsMio P22

haha vafan e du seriös? :D

2008-09-29 18:59
Några borde lämna tillbaka sina silverbyxor de rockade för några årsedan. Wu Tang vill ha tillbaka dom oxå.

2008-09-29 19:10
hela maskinen borde åka till shaolin med tröjorna på!
fullfjädrad när jag kickat en gås..

2008-09-29 21:34
Gläder mig att ni fick er erat skratt, nu i efterhand tar jag det väl inte riktigt super seriöst jag heller. Men då Wu-Tang alltid varit en favorit grupp från barnsben känns det väldigt respektlöst. Speciellt eftersom method man redan använt den upp och ner som sagt. När det kommer till just maskinen kunde jag inte brytt mig mindre om dem som grupp och det var ju bara rent sammanträffande att jag såg loggan.

Tråden skriven i besvikelsen över att det inte var Wu antar jag. Tycker fortfarande det är rätt larvigt. Döm mig inte ;_; är inte super puckad ! :/.

Tack Qnivqast förövrigt! Hur som, ni som än inte fått eran dagliga dos skratt, fire at will

2008-09-29 21:43
"Hur som, ni som än inte fått eran dagliga dos skratt, fire at will"

oh SNAP! ni har knäckt honom!

"Är det inte verkshöjande att vända loggan upp och ner då?"

hur tänkte du nu?

2008-09-29 21:43
och fan vad jag älskar google-annonserna! :D

" *
Skapa en ny Logotyp
6 unika logoförslag inom 24 timmar! Introduktionspris från 990:-
www.logodirekt.se"

2008-09-29 22:21
Yessir: Ja, är du på riktigt? Hela grejen är ju ett pr-trick och allt de gör får ju uppmärksamhet. Precis när hypen om att de gjort en "våldtäcks-låt" dog ut i media tog de fram en logga som de visste att det skulle bli snack om. De sa säkert också nåt i stil med att det skulle snackas om det som fan på whoa om de använde just den loggan de gör. Allt för pr.

Poet

2008-09-29 23:27
Jag svär, med handen på hjärtat, jag spelar inte dum nu när jag frågar det här. Men vilka är maskinen? Hur länge har de kört osv?
At the gates of Eternity...

2008-09-29 23:35
PrinsMio P22

well säger det igen. Hur jävla svårt är ett "pr-trick" om man snor en antagligen varumärktskyddad logotyp? Är väl fan ingen konst? Kan ju ta Ica mataffärs logo och vända upp och ner och använda som symbol. Är jag en pr master då också?

2008-09-29 23:50
det är ju wu tang som har vänt maskinens logga upp å ner?
work some magic

2008-09-30 01:03
yessir, du läser inte mycket mellan raderna va? f ö håller jag med brodin1.

2008-09-30 15:53
Yessir: Jag avundas din trångsynthet. klart det inte är "svårt" att ta nån annans logga och vända den upp och ner, men det är smart eftersom dem tog just den logga som personfieras med "äkta" hiphop och dem visste att folk skulle reagera på det för folk som är "äkta" vill gärna skydda allt som är "äkta" för att hävda att de är just "äkta". Klart som fan det är ett bra PR-trick. Allt som blir "snackisar" är bra PR.

Detta är det sista jag skriver eftersom du verkar ha hakat upp dig på nåt annat än att ens argumentera med mig. Du är fortfarande kvar på att det är intrång hit och dit, so? det äör fortfarande ett bra PR-trick. Det skulle det var aom du öppnade en affär som sålde mat ocha nvände ICAs logga upp och ner. Det hade ju garanterat nått media och då hade du fått PR, så varesig det är varumärkesintrång eller inte så kan du inte frångå att det är ett bra PR TRICK. PUNKT SLUT.

2008-09-30 16:09
PrinsMio P22

hehe du verkar ju inte lite trög. klart man kan se det som pr men det är ju fortfarande stöld, och kommer ju antagligen straffa sig jävligt ekonomiskt om man trycker en varumärkskyddad logotyp på sin skiva och säljer den, oavsett syftet eller tanken med det. Läs det här nu och fundera lite över det.

Nuff said.

Redaktionschef

2008-09-30 16:25
PrinsMio har ju rätt? Klart det är smart promotion. Dom visste ju dels att folk skulle känna igen loggan och dels att många skulle reagera positivt/negativt på "stölden".

BC99 P25> Googla på "Alla som inte dansar är våldtäktsmän" :)
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!

2008-09-30 16:43
Oracle P25

ja, som sagt, om det är smart att sno något i promotionsyfte för att förlora mer pengar än man tjänar på det i ett rättegångsmål, be my guest :-)

2008-09-30 17:36
Jo, varumärkesintrång. Hur blir det med hela Wu-Tang konceptet då? Eller ska jag säga Wudangquan

Missförstå mig rätt. Jag är uppväxt med Wu, men om vi ska börja diskutera stölder i en kultur som bygger på detta kan vi lika gärna lägga ned och satsa på gammal afrikansk folkmusik som håller det äkta.
"...and time is lost like tears in the rain"<br>- Roy Batty (Model: Nexus VI)

2008-09-30 18:41
Arto

Men seriöst, hur fan kan du jämföra ett koncept som inte ens heter lika med en stulen logotyp? Redan där faller ju dina argument platt...

2008-09-30 20:26
jag ser då fan inte heller nån likhet :/
Hej, Träffat Jacob?

2008-09-30 23:44
Yessir: Det roliga är att du är snudd på efterbliven som fortsätter att argumentera emot saker jag inte nämnt ett skvatt om. Jag säger bara att det är bra PR. PUNKT. Inget om deras varumärkesintrång, hur det kan gå i rättegångar med det eller om det kan straffa sig ekonomiskt osv.

Sen kommer du och gnäller som en liten flicka om att det är varumärkesintrång och så vidare och det har ju inte ett skit att göra med om det är bra PR eller inte. Alla bra PR är inte ekonomisk gynnsamt i längden, det har jag aldrig hävdat, men det verkar vara det du försöker få fram nu. Vara sig om det blir stämda av Wu-tang (VILKET SKULLE GE ÄNNU MER BRA PR) så skulle det fortfarande vara.... Ja, precis: BRA PR.

2008-10-01 00:16
PrinsMio P22

Shit, tagga ner och lägg ner påhoppen så kan vi diskutera istället kanske? Är du lite efter?
Din poäng har kommit fram ett par gånger. Du tycker det är bra PR :P

Allt jag gör är fortfarande att ställa frågor och ge exempel. Vet ju fortfarande inte om det här ens är varumärkesintrång, tycker bara det är jävligt mystiskt hela grejjen som jag sagt tidigare...

Graffare

2008-10-01 00:28
Haha, jag älskar överseriösa hiphopare. Verkar som om vissa skulle dö för att bevara wutang-logotypen.

Och ja... Det här måste vara årets notering!

2008-10-01 00:49
VeCn

Jag kan tillägga att jag aldrig lyssnat på Wu-tang om det är av intresse.
Letar folk beef här eller vilka ska kallas överseriösa egentligen? :P

2008-10-01 01:51
Yessir: Förlåt.

2008-10-01 12:00
afasi for the win.. man fattar ju att det är en kul grejj :)
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2008-10-01 16:59
Fan vilket pinsamt inlägg.. det är ju en kul grej, hur kan man inte fatta det!?

Hela grejen, Maskinen = sveriges svar på wu tang!
Jockish @ B-vik

2008-10-01 18:40
kan citera -asma, nån annan användare som skrev om det här i en annan tråd...

tycker det är fett att maskinen gör din grej även om det inte faller mig i smaken.
något jag däremot stör mig på är den upp&ner vända wu-tang symbolen och jag hoppas att maskinen blir tillräckligt kontroversiella för att någon ska flippa på det :)

''det är därför dom har den, för att väcka folks reaktioner''

eller så är dom fattiga i skallen och kan inte rita en egen symbol och gå under den.
tack.

2008-10-02 13:50
yessir: Det är väl ingen svår jmförelse. Maskinen har använt sig något som inte är deras från början. Wu-Tang har gjort lika så. Vad det gäller namnet Wudangquan så är det självfallet mandarin för Wu-Tang Fist som det heter på engelska. Däremot finns det en kung-fufilm där namnet Wu-Tang Clan förekommer.

Den viktiga frågan, enligt mig, är om denna "logo-stöld" skadar eller gynnar Wu-Tang? Jag förknippar loggan hur den än är manipulerad med just rapgruppen. Så jag anser att det gynnar dem, gratisreklam. Iofs kan man kanske missförstå och tro att den svenska elektrorapgruppen Maskinen är nån form av affiliate till Wu Family, eller kanske inte.

Men det är så klart man ska inte sno saker från varandra, hur skulle hiphoppen se ut då? ...Den skulle vara stendöd.
"...and time is lost like tears in the rain"<br>- Roy Batty (Model: Nexus VI)

2008-10-02 14:31
Precis som nämnts ovan så är ju Pope involverade i båda releaserna på Sverigeplan, Maskinen kanske är nya tillskott i Killa Bees-familjen?
http://fredpajorden.com

2008-10-02 18:40
nu kanske jag verkar dum, men vad/vem är Wu-tang clan?
 I try to stay uplifted so that bullshit can pass me
Graffare

2008-10-02 23:53
eller så är dom fattiga i skallen och kan inte rita en egen symbol och gå under den.

Vad jag vet är både Kihlen och Frej graffiti-målare, så dom borde kunna rita en egen...

2008-10-03 14:22
Länge leve Maskinen, jag har iaf köpt en hoodie o känner mig skitcool när jag har den, dels för att folk frågar vafan det är får nått och dels för att jag tycker den är grymt snygg
Somethings never change
Producent

2008-10-03 18:50
Ser bara jag liknelsen?

Haha! Vet inte om du skojar eller nåt, men det är väl ganska uppenbart eller?

2008-10-05 02:18
wu-tang va de inte de märket man gillade när man va 12?
All I'm gonna do is just go on and do what I feel - J.hendrix

2008-10-05 03:22
jag hade wu wear byxor dom hade sån logga oxå =)
kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos.<br>
inte målaren tillståndet

2008-10-05 03:42
min brorsa hade en FB tröja.. haha
All I'm gonna do is just go on and do what I feel - J.hendrix

2008-10-05 13:00
nu kanske jag verkar dum, men vad/vem är Wu-tang clan?

haha, kul. ;)

2008-11-03 15:26
yessir du e 28 bast, kan du inte släppa wu-tang det är fan töntigt att vara hiphopare om man är över 25

2008-11-03 16:43
MunQ P19

letar du upp över en månad gammal tråd för att skriva det där? :P

läs vad jag skrivit om du vill diskutera. Jag har f.ö aldrig lyssnat på wu-tang överhuvudtaget om det nu är relevant.

japp, skittöntigt att gilla vissa saker i viss ålder. Men värst känns det innan man vuxit upp kid :)

2008-11-04 01:38
du måste ju vara dum i huvet

2008-11-04 08:29
Någon som vet vart man kan få tag på en "maskinen tröja" ?
 Nån vaken? dygnet runt? neaw.