I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ken Ring attackerar petter på sin blogg

Svensk Hiphop - Allmänt

2008-08-22 17:55
Simme_K - Det finns ingen självmotsägelse i att vara "legend" och ge alla fri tillgång till sina tankar. En stor del av mytbildningen kan mycket väl genereras av just de tankar och åsikter som ventileras.
Sen: se även skillnaden mellan legend inom en genre och legend inom musiken.
En person kan vara totalt okänd för den stora massan, men samtidigt vara legendarisk inom den minoritet som känner till honom (se bajsmannen för exempel).

* "i sådanafall är Håkan Hellström, The Hives, Marit Bergman, Robyn och Timbuk legender. Och det håller jag inte med om."
- Av dem är det nog bara The Hives och Robyn som skulle vara i närheten av någon legendstatus. Hives p.g.a. mytbildningen kring dem och Robyn p.g.a. sina samarbeten och musikaliska framgång. De övriga har haft stora framgångar, men både Hellströms och Bergmans första(?) grupper är mer legendariska än de själva är i sina solokarriärer. Timbuk är mer folkkär än legend :)

* "Sen tycker jag att det är allmänt B att springa runt och referera till sig själv som legend"
- Jajjemen, lite som när "legenden" Michael Jackson tvingade folk att kalla honom för "King of Pop" ;)

* "Sen att Ken gästat andra kända artister och proddat gamla Wu-Tangmedlemmar hör inte riktigt hit."
- Varför inte? Det är ju en direkt bidragande orsak till hans "status" och mytbildningen kring honom.

* "Dessutom är han inte så stor att 'alla' känner till honom och har åsikter om honom"
- Att bara fråga "minns du Ken?" är ganska menlöst, men lägg till "Ken Ring, han som rappade om att våldta Madeleine på vattenfestivalen" så kommer väldigt många att koppla. Han har varit i pressen ett par gånger om året med antingen namn och bild eller som "rappare" / "artist" med blurrad bild (med uppföljande "talar ut"-reportage där namn och bild visats) årligen de senaste tio åren. Något som torde kategoriseras som en viss "kändisstatus". Bara DN och SvD har 20-talet sökträffar styck om honom från 2003 och framåt. Expressen och Aftonbladet har jag inte testat i och med att jag inte vill höja deras besöksstatistik, men de lär väl inte ha färre.

För övrigt kul att du sätter en direkt korrelation mellan kommersiell framgång och legendstatus. Några av de större legenderna sålde inte så många ex under sin livstid, men lyckades ju bli legender ändå ;)

Sheit - De flesta legender är satta på piedestaler / för höga hästar, men det gör inte att mytbildningen kring dem är mindre (en ordentlig mytbildning är ju snarare vad som krävs för att bli legend) :)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-08-22 18:20
Mabande

Vinden smeker de få blad som, hösten till trots, lyckats klamra sig fast vid en gren. Solen skiner eldröd men utan att värma den frostbitna marken.
Känslan av att Ken Ring har blivit kritiserad ligger tjock i luften. Då, utan någon förvarning överhuvudtaget dyker en stolt rakryggad gestalt upp i horizonten, han, ja för det ser ut att vara en man, närmar sig, han sitter på en vit springare, vem är det? Frågan ligger som ett gigantiskt lapptäcke över hela landskapet. Gestalten närmar sig, det uppenbarar sig att det är ingen mindra än Mabande som sin vana troget kommit till undsättning. Med svärd, båge och ja, tillochmed kniv han han kommit för att än en gång försvara en känd svensk rappare.
Alla jublar!
Mabande lyckades, Ken Ring anses fortfarande vara en av de bästa svenska rapparna trots att han stavar som en 13 åring, vet inget om någon "han-honom-regel", "va-vad-regel" eller någon annan regel för den sakens skull. Men Tack vare Mabande så fortsätter Whoa.nu vara lugnt och skönt, ingenting ändras, allting är och ska vara precis så som det alltid har varit i det lilla hiphopkonservatistiska samhället Whoa.nu.
För att kunna använda språket är såklart inte ett kriterie för att anses vara legend, bra och duktig i en musikstil som till 90% alltid har handlat om språk och texter.

För att svara på ditt inlägg.

Det var inte Michael Jackson som myntade "king of pop", det var hon sångerskan i supremes eller vad dom hette, på en gala. Han har inte bett om att bli kallad det, det var tidningarna som annamade det´, så där hade du fel.
Vilket innebär att du antagligen hade fel i allt annat också, eftersom du uppenbarligen inte har några betänkligheter med att posta påhittad fakta. Därför kan man inte lita på dig och jag har nu helt tappat all respekt för dig.

Hejdå.
Ointresserad av alla.

2008-08-22 19:23
Simme_K - Gratulerar till ännu ett komplett meningslöst inlägg därdu som vanligt tar fasta på helt fel saker och misstolkar (eller helt enkelt inte förstår) vad som sägs :)
Jag påstod inte att Jackson myntade uttrycket, dock var hans PR-maskin högaktiva på att försöka etablera det (bland annat genom påtryckningar mot MTV).

* "För att kunna använda språket är såklart inte ett kriterie för att anses vara legend, bra och duktig i en musikstil som till 90% alltid har handlat om språk och texter."
- De av hiphopens legender som varit fulländade lyricister är en bråkdel. Kolla exempelvis Melle Mel, Kool Moe Dee eller Run D.M.C.

F.ö. var Elizabeth Taylor aldrig sångerska i Supremes. Men, som alltid: kul att du försöker i alla fall ;)

10-4, over...

2008-08-22 19:35
oj oj vad mycket ordpoliser och mens....

hur många rappare i sverige, usa eller i hela världen har INTE höjt sig själv till skyarna både i texter, bloggutlägg etc? Det är vardagsmat i kulturen... "Im the best MC bla bla", "I'm a legend bla bla".. säg någon rappare som inte någon gång kickat eller sagt liknande.

Oavsett om ni älskar, hatar eller står neutrala till Ken så har han väl vilken rätt som vem som helst att vädra att han känner sig sviken av en polare... Men det är inte det majoriteten i den här tråden highlightar, utan snarare hans ordutval. Alla förstod hans point men nu handlar det om något annat...

Ärlighet är bra... Det är skitnice att våra inhemska artister bloggar med ena handen på hjärtat.. synd bara att det dissekeras ner i atomer av viktigpettrar som snubblar över ett så "kränkande" ord som Legend...

Politiker och svenska lärare hade ni haft något på, visst.... Men att blossa upp en sånhär pipa för hans ordutval är lite väl bajsnödigt...
rapperted.se

2008-08-23 15:56
vem är sötast då? ken eller petter?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-08-23 17:21
Kan inte annat än att hålla med Teddan :)

10-4, over...

2008-08-24 15:43
Rensat ett par "hoppas nån dör"-inlägg och svaret på dem.

Mabande - Admin Crew: Regulators

2008-08-25 01:30
fan vad töntigt...Ken vill bara ha uppmärksamhet hela tiden

Blev inte inbjuden av petter, bu hu

2008-09-10 02:07
även om jag inte är ett stort ken-fan så supportade jag faktiskt genom att köpa senaste plattan, men ken beter sig väldigt kaxigt via msn när man nångång då och då ställer en fråga osv, det gillar jag inte. tänk på att det är vi lyssnare som gör dej känd!

att kalla Ken för legend inom svensk hiphop kan jag faktiskt hålla med om, även om Petter är den största kandidaten till den titeln.

För dom flesta av er i denna tråden har garanterat skakat skallen till nån ken låt när ni va yngre och tyckt detta va "de fetaste shittet ever" eller har jag fel?

må väl alla

och kolla in petters blogg och läs inlägget "prinsen av borås är i huset" hehe han har bloggat om mej, det gillar vi!

Detta är min forumsignatur

2010-11-15 22:28
Jag tror nog Ken skulle varit massor med mer känd och blivit kallad legend idag men bara för han gjorde en låt spräng regeringen live verka alla sticka... jag vet inte riktigt. men liksom kolla på alla album han har gjort o så. "10 stycken album 600 klassiker ingen rappare i sverige kommer toucha de."

2010-11-16 06:54
jag vill se beef! beef beef!
http://www.myspace.com/akinonline
Producent

2010-11-17 00:48
vad e grejjen med o uppa en 2 år gammal tråd ???
Since 1984
@realgizlee // twitter

2010-11-18 06:30
nej fan vad tråkigt, den var uppad.. vad ledsen jag blev
http://www.myspace.com/akinonline

2010-11-18 09:34
Det som stör mig är att Ken drar upp att Petter gråtit ut mot hans axel. Om en sån sak händer, mellan två män eller vad fan som helst egentligen, så tror jag inte att tanken är att den "starka" parten i gråtandet ska sprida skiten på nätet.

Du har gråtit på min axel. Jag höll tal på ditt bröllop.

Du var sårbar, det ska spridas på nätet. Jag fick äran att hålla tal på ditt bröllop, det är väl likvärdigt?

Tycker det är helt ologiskt, och en grej som typ 13-åringar som inte behärskar internet gör. Eller så ville Petter att hela världen skulle få tillgång till hans utgråtande på Kens axel, tycker att det är skevt och barnsligt av Ken att snirkla in det i ett långt inlägg sådär. Ingen story heller, bara "Den snubben har gråtit på min axel!!!", fast mer subtilt.

2010-11-18 09:38
Awwww, hann inte med tvåminutersgränsen. Insåg inte att den var uppad, trodde det var en ny tråd :( :( :(

2010-11-18 14:19
Hur står det till mellan dessa två idag ?
As I walk through the valley of the shadow of death, I can't sleep like i'm battling meth, the reaper creeps while i'm gasping for breath. I ask the lord to forgive me for debt, when death comes and my soul leaves my body to rest.
Producent

2010-11-18 14:39
micKillah P26
att ta en vidare diskussion kanske och följa det som hänt? ... duuh,

2010-11-18 14:42
Det som stör mig är att Ken drar upp att Petter gråtit ut mot hans axel.

Ja, faktiskt, lite backstabbing över det..

Hur står det till mellan dessa två idag ?

Undrar jag också.

Jag undrar också när Sverige ska få sitt första intressanta Hiphop-Beef? B-)
prinsen i hundkostym.
HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!

2010-11-18 17:10
psyko_slusk

Halvirrelevant backstabbing =)

2010-11-18 18:09
jävligt söt tråd grabbar
Gillar du att tippa/oddsa. Då ska du bli medlem på WWW.BETFAIR.COM, marknadens bästa odds. Använd värvaenvänkod 4Q6PXVU6T SÅ FÅR DU ca250KR!!!! (när du placerat några bets)