En tribut tråd till Dogge och TLK
Idag ser vi han i reklamer, sponsor galor och i princip alla tv-serier överhuvudtaget som har nått och göra med Martin Timmel. Vi skrattar åt honom, hånar honom och hatar honom. Men vi har glömt vem Dogge är.
När jag nyss kom hem från en hård träning, satt jag åt och nudlar, och hörde en gammal TLK låt i bakgrunden. Då slog det mig hur underbara dom är. "Snubbe trodde han var cool", "Var är mina ca$h?", "Blend dom", "Shonnar vet", "Fördommar", "Ainaziz", "Diggar din stil" är alla jättebra jättebra låtar.
Många, eller, ja, alla av oss på det här forumet har växt upp med Dogge. Vi har älskar hans musik och fått många av oss innerstads ungar att faktiskt ha velat bo i förorterna, och fått förortsbarnen att vara stolta över var dom bor.
Jag vill bara hedra Dogge och resten av TLK för de underbara albumen de gav oss, och jag vill tacka Dogge att när han valde att ta ett steg bort från vad han en gång vad att sluta med musiken.
Låt oss göra det här till en tråd då vi inte hatar Dogge för det oförlåtliga han gör idag, utan för att minnas det fantastiska han gjorde innan det. Till Dogge, till TLK, troligtvis den mest relevanta hiphop gruppen någonsin.
Jag själv minns hur varje fredag under början av mina pubertala år, när man var runt 11-13 år, upptäckte en värld bortom Turtles, satt och lyssna på "Mitt Kvarter", spelade Tony Hawk 2 på PlayStation, och var mer hiphop än jag egentligen någonsin varit i hela mitt liv. Jag har bara TLK att tacka för det.
UTE EFTER SVENSK HIPHOP VINYL! KOLLA MIN PROFIL!
weiner P17 Nja, snarare Sveriges svar på Eminem. En riktig bra musiker som inte kunde kontrollera fame.
tror tyvärr att tråden rätt snart kommer att fyllas med skitsnack och idoti av människor som inte har vett att förstå TLK's storhet. dogge är nog fortfarande min favorit bland svenska rappare. han har karisma. har man karisma behöver man inte multies och komplexa texter. när jag lyssnar på TLK känns det som att det är någon som pratar med mig liksom...svårt att förklara utan att få det att låta löjligt, men dogge har presence. sen att hälften av hatet i tråden kommer att komma från puckon som började lyssna på hip-hop för två år sen och som älskar svensk hip-hop men hatar och gör sig lustiga över alla rappare från förorten som rappar med "brytning" och använder slangord ska jag inte ens gå in djupare på...
Demento jo de e sant att de finns massor som "hatar" dom för detta..
och kids som knappt vet vilka dom va innan "Mitt kvarter" kom ut.
ja ska verkligen inte säga att ja hatar dom, men ja har heller aldrig varit något fan what so ever av dom..
visst har ja minnen av deras låtar ifrån deras första skivor men ja har aldrig fastnat för dom och ja har inte dom att tacka för att ja lyssnar på hiphop då eller idag.
deras musik har mest varit bakgrundstugg som all annan musik för mej max.
Något som få faktiskt oxå respekterar när det gäller ens åsikter eftersom många tycker att det är dom som "uppfann" allt i sverige.
Dom körde/kör sitt och folk som diggar dom för det dom gör precis som vi som inte gör det.
Sen tycker ja att dom har gjort mer utan mick för hiphopen än va dom gjort med mick.
Finns många artister som dom hjälpt fram.
Saknar dej Susanne Olsen! Älskar dej för evigt! 1984 25/9 - 2006 2/2
Man växte ju upp med Latin kings, kan verkligen inte tycka illa om honom för det han gör idag. Alla feta minnen man har till låtarna sen man var liten. Var tvungen att fixa "mitt kvarter" låten så jävla fet.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Yeah, det gjorde man fan. Jag gick i trean-fyran när jag började lyssna på Latin kings, på den tiden skämdes man lite över att man lyssnade på svensk hiphop, för det ansågs som töntigt på den tiden, men det var coolt fan. Lyssnade mest för att syrran kände grabbarna och brukade festa med dem och för att jag älskade hiphop och på svenska när man förstod vad dem sa var grymt facinerande.
Dogge horar sig inte....han gör bara vad som krävs för att få in sina cash och betala mat och hyra och ta hand om sitt barn (eftersom han inte tjänar tillräckligt med pengar på att sälja skivor längre av någon märklig anledning...).
Välkommen till vuxenvärlden alla ni som trodde annorlunda.
"stora artister i USA nu för tiden är inget man vill prodda direkt" <--- generisk 16-åring i producentforumet låter oss ta del av hans tankar
Jag kom faktiskt att få samma känsla som trådskaparen när jag i veckan kom att sätta på "Mitt Kvarter" i bilen. Var tvungen att pumpa "Kåken" på repeat, minns inte hur bra svensk rap varit. Nu finns det folk med bättre rim, texter och flow, men även om jag gör nostalgin till en oberoende variabel i mina funderingar förblir TLK tidernas främsta genom det där lilla extra.
Hälsningar från Finland: www.johankvarnstrom.com
TLK grabbarna förtjänar respekt för det de gjort.
Louie Berg ger sitt bidrag till mångkulturen https://soundcloud.com/louie-berg
TLK is tha shieet! .. Kommer ihåg när jag och några polare gick på konsert med dom på Klubb 700 i örebro. Inte många som va där och ja tror vi var dom enda som hoppa loss ordentligt där framme. " DEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE VAAA FIIINT VÄÄÄÄÄÄÄDERRRRR "
One puff, Two Puffs i know Teraq goin' nuts som vanligt
Med biggie och pac phat flowar med Bob Marley
Myspace: In memory of teraq
Dom förtjänar verkligen respekt för vad dom gjort..Förstår egentligen inte varför folk ska flippa över för dogges reklamer, som någon sa är det ett måste att dra in pengar, speciellt som ensamstående förälder..Its all a hustle folks! Jag har dom att tacka för många trevliga stunder och grundskoledagar då man lekte gangster med välkommen till förorten och i skuggan av betongen.. Som sagt kanske inte dom mest avancerade texterna, men garanterad ett band som håller kvar i en gammal hederssak för rappare/band , nämligen utstrålning och en tydlig låga för vad dom gör/gjorde!! Kompisar från förr är ju ett mästerverk för dom som kan relatera.. peace
LK PHC www.myspace.com/tobbemusic
hansel Är du eller försöker du bara framstå som en jävla idiot? Ja, jag vara enbart 4 år då TLK debuterade, och ändå så har TLK varit en så stor del av mina hiphop år. TLKs musik är tidslös, det är ju det som exakt HELA tråden går ut på.
äsch finns bättre svenska rappare som ayo och ken , men ayo har ju också slutat
"äsch finns bättre svenska rappare som ayo och ken , men ayo har ju också slutat" Har du lyssnat på Ayo? Han har aldrig varit bra, någonsin.
håller med trådskaparn..
/ Deedz. http://www.facebook.com/jewoit
"knatcha knatchen för det finns inga cash len, langa upp den för du vet att jag inte kysser arslen" jah bless
asså dogge kommer alltid va en av dom största för svensk hiphop. sen att han gör tv för cash fan låt han göra de. dogge är en entertainer.
thundercooperfuckinbird
Jag fattar inte trådens inriktning. Dogge har väl inte lagt av med musiken? Och de andra grabbarna i Latin Kings producerar fortfarande låtar åt andra artister. Jag utgår också ifrån att det kommer att komma ett nytt TLK-album så småningom. Var kommer er RIP-stämning ifrån? Jag håller med om att TLK varit grymma och jag tycker att de fortfarande är det. Alla deras plattor innehåller bra låtar och de senaste grejerna som de gjort var för sig lovar gott. Jag förstår inte varför alla hatar Dogge för det han gör nu? Vad är ert problem? Dogge behöver dra in pengar för att överleva och han lyckas göra det. Det är ett fritt land. //NickeMannen
I'm back! NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.
inte så jävla geedup av Dogge att bada i spöksnor på Nickelodian awards haha.. respekt till Salla & Chepe som fortfarande gör d riktigt, riktigt bra
Lorentz P15 alla kanske inte bryr sig så jävla mycket om hur "geedup" dom är i andras ögon...
Demento: har jag sagt det eller? ENLIGT MIG, var det bara fett lalligt att bada i spöksnor i en balja.. han kommer ju inte kunna tas speciellt seriöst av folk som lyssnade på TLK's gamla grejer..
"var det bara fett lalligt att bada i spöksnor i en balja.. " Haha, ja, jag tycker det kanske är den rena definitionen av sell out, att bada i snösnor på Nickelodion Awards.NickeMannen P21 För att det här är en tråd för oss som anser att Dogge Doggelito är död, fast hans musik han har gjort förut är föreviga och tidslös. Jag kommer inte förlåta honom för det han gör mot Svensk Hiphop idag, men jag kommer aldrig sluta vara tacksam för det han har gjort för Svensk hiphop.
Jabtizemo P17 du är ju verkligen helt jävla bränd. vad exakt gör dogge MOT svensk hiphop menar du? du menar att han förstör den svenska hiphopscenen genom att visa upp sig i sammanhang med grejer som du inte tycker är häftiga? skärp dig för fan.
Lorentz P15 dogge kan bada i spöksnor varenda helg för allt jag bryr mig, musiken blir inte sämre för det...det är inte så jävla geedup att t e x städa toaletter heller men när du blir äldre än 15 kanske du fattar att man ibland måste göra saker som varken är häftiga eller roliga för pengar...
jabitizemo om man tycker att ayo suger så vet man inte vad hiphop är
"Jag kommer inte förlåta honom för det han gör mot Svensk Hiphop idag" shiit..grymt äkta! "kommer aldrig förlåta" gåshud
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Demento Du kan väll inte vara så naiv och rent ut sagt dum att tro att Dogges äventyr inte påverkar den Svensk Hiphopen? Eftersom han tillsammans med Petter och Timbuktu är de tre i särklass största hiphop ikonerna i Sverige, säljer han indirekt ut en stor del av Svensk Hiphop. Dogge var för 10 år sen en idol till många unga invandrar killar, han berätta att det är vackert i förorten och berätta till alla att man skulle stå på sig. Idag gör han reklamer och har erkännt gått ut med att det inte är idé och göra musik och det är bättre att statsa på internet poker. Nej, musik blir kanske inte sämre, men Dogge är en representant för en massa människor och för en hel musikstil. Synen på Svensk hiphop och synen på Dogge Doggelito går hand i hand för många, många människor.
cykel på köpet
Jabtizemo P17 vet du vad jag tror? jag tror att dogge visar att rappare från förorten kan vara folkliga...du menar alltså att hans framträdanden i reklam och TV leder till att det går sämre för svensk hiphop? att folk säljer mindre skivor? hiphopare saknar verkligen självdistans alltså...så fort någon inom "deras" kultur gör något dom inte gillar så är det som att dom själva precis har sjunkit ett snäpp på coolhetsskalan. är problemet kanske att du tycker att det är jobbigt att vanliga svenssons får se dogge på allsång på skansen? att han inte är din längre? jag förstår verkligen inte problemet...
ZZZZZZZZZZzzzz
You are the one who go get the OG´s, im the one who the OG´s go get.
tror ni dogge skulle kunna ha råd att va ensamstående farsa och ge sin familj en trygg tillvaro om han släppte underground-grejer på nåt independent företag och levde på intäkter och att spela på 44an, och var allmänd "geedup" som alla femtonåringar kan va när dom tejpat upp en jjlabs-kondensatormick bredvid sin dator i pojkrummet?
Not only am I not learning, I'm forgetting stuff I used to know
Producent
2006-11-30 13:09
"Låt oss göra det här till en tråd då vi inte hatar Dogge för det oförlåtliga han gör idag"
HAHHAHAHHAHAHHAHHahahahahhahahaha!!!!
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Att Dogge valde att göra dom där reklamerna är hans val, och jag tror inte att han ångrar sig för att några kids på nätet tycker att han inte längre är äkta. Det skulle då i alla fall inte jag gjort.
Well it ain't no use to sit and wonder why babe, given you don't know by now...
Roni P21 det som är lite lustigt i sammanhanget är att trådens geedup 15-åring släpper grejer via redline records :)
Hahahha.. ja, det var roligt. 1. Vet Dogge att han driver med honom på nätet? 2. Är inte det med pinsamt av Redline att släppa grejer med honom? Jag vet inte.. ska lyssna strax. //NickeMannen
The Latin Kings, enda sedan jag såg dom på Rap Sm Cirkus 92 så har jag diggat dom stenhårt. Dom har gjort mycket för svensk hiphop, och jag kommer alltid gilla dom.
U wanna war, Ill take U to war!
länka låtar
MurmelMan - "Orgasm kan tjejer få på sin fritid inte när jag knullar!"
haha ni e ju fan sjuka i huvvet ni som hatar på dogge för de han gör idag.. patetiska är va ni är..väx upp i orten själva.. äkta hit äkta dit..dogge är äkta för han skiiter i om snorungar sitter här o hatar på att han tjänar cash på reklam osv.. fukk it fan..som sagt dogge gör allt till sin egen grej,dem bjuder han nånstans ser ni han bete sig annorlunda nej..han e allti samma dogge..de e äkta era välbärgade otacksamma skitungar
jabtezimo: har du nånsin reflekterat över hur många som fått upp ögonen för dogge och tlk:s musik sen han började synas i andra sammanhang än hip-hopkretsar och när media ville ha en kommentar från honom till något kasst reportage om förortskriminalitet..? dogge syns - 'all reklam är bra reklam' finns det något som heter... visst känns det skumt för oss som lyssnat på tlk sen välkommen till förorten, men det är hans väg att gå till cashen och det bör vi respektera. faktum är att jag aldrig hört någon som inte diggar rap klaga på dogge eller förlöjliga honom. det är snarare så att det är hip-hopnissar, som tex du, som klagar... why? är det månntro så att det känns svårt att vara "äkta" när ens idol inte gör "rätt" saker? hip-hopen som livsstil, och rapen som musik, förstörs av folk som inte stödjer (tex ekonomiskt via nedladdning) den och folk som köper skit. knappast av att dogge gör reklam. jag menar inte att vara arrogant eller provokativ. om det här inlägget uppfattas om så ber jag om ursäkt.
Jag måste också tacka dogge då han presenterade mig för hiphop med :I, TACK DOGGE OCH TLK!!
Its not that i hate them Swedish Artists, its just the fact that they tracks is 99% Garbage.
Jabtizemo : Har du inte gölmt Feven och dom tunga name som skapade Svenk hiphop
Big_hack: Eh hon var ju inte nära ens.
haha dogge e skon men ja fastnade aldrig sa mkt for hans musik, lr jo vissa latar blend dom osv, De E knas osv. Men daremot brorsan aj fyfan jag minns det dara jag gick i 3an typ jag sag brorsan v'a'xa upp me hans 'grabbar' :D fan va ja alskar honom asso :D han var och fortfarande 'a'r en sakallad O.G fran Ragsved :) hahaha jag var liten, han kmr me playstation t mig 1an ocksa vi va dom forsta i trakterna som hade d jag satt me Crash Bandicut o typ 10 polare bakom mig o de titta pa nar ja lira, hahahaha.. sen nar han pumpade HOuse of pain, beastie Boys o bone thugs i rummet me stangd dorr oppnade man dorren ser man dem flasha ba typ butterflys o meckar holk hahaha sen aker man pa stryk :D man fick sneaka in i rummet o sno lite skivor for o lyssna efter att de gatt ut. Shit asso... idag e han 26 basst, jobbar som st'a'dare da tonaren slutade illa. Men men. :) Hyllar TLK iaf :)
Tutilooooo
hahah asså alla som diggar dogge kolla på de här http://www.youtube.com/watch?v=qTpVnVY71rM hahha vasköön...keffa rim men man kan inte säga att han saknar känsla hahaha
Jag har aldrig nånsin gillat Dogge eller TLK, det har bara gått bra för dom för att de gjorde nåt som ingen annan gjorde. Sveriges mest överskattade grupp genom tiderna? Förmodligen.
"Den tjocka killen i Trippel Ett"
Producent
2006-12-28 08:14
"Sveriges mest överskattade grupp genom tiderna?" Förmodligen sant, men de har öppnat många dörrar. Respect the architechts.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
I Skuggan Av Betongen är fortfarande LÄTT den bästa svenska platta som gjorts.
Ohh, jag minns back in -94 då skivan kom ut, fan vad den spelades flitigt i alla grabbars bandare, :)
Välkommen till Förorten då dvs. Bodde i Botkyrka just då, några kilometer från Alby, fan de var ju gudar där, lokala hjältar, haha...
sell out!!
THE MUSIC IS A MISSION NOT A COMPETITION
Kontrast: Vilken värld lever du i? Latin Kings är knappast hypade. De är snarare Sveriges mest underskattade grupp... //NickeMannen
han kan jobba på ett vanligt kneg... som så många andra?