[Video] Jimmie Åkesson talar om svenskfientligheten
Tycker faktist att han har ett poäng i vad han säger. Modigt av honom att prata om sånt som alla andra politiker är livrädda att prata om. vad tycker ni?
Som alla missnöjesfilurer så fokuserar Jimmy Åkesson och hans parti som vanligt på röken istället för elden. Så nej, jag håller inte med han och han är inte modig för fem öre. SD är fortfarande ett gäng rasister som bytt ut gympabrallan mot kostymbyxor och använder stora ord för att verka smarta. Så visst håller alla med om att ingen i Sverige, oavsett etnisk tillhörighet, ska behövas kränkas. Det är snarare SD som inte tror det än dessa "muslimer" och "blattar" som mobbar stackars svenskar.
At the gates of Eternity...
Oj förlåt, han har ju inte ens kostymbyxor på sig :)
Det det här handlar om är att splittra arbetarklassen som den här typen av invandring tillhör. Det handlar om att skapa motsättningar mellan gemene man, att sprida rädsla och hat mot varandra. Det handlar om att skapa någon sorts bild av Ett Sverige, när det i själva verket är VI som är sverige. alla vi som bor här, svenskfödd som invandrare. tillsammans lever vi i det här samhället, tillsammans skapar vi det.
Jag är bra - du är dålig.
Om dom (eller nån här) klarar att ge en lyckad definition av vad som är "svenskt" så kan jag tänka mig att diskutera frågan.- Men det kan förstås ingen, allra minst Sd. Vad var det en rolig sverigedemokrat svarade när nån frågade honom vad som egentligen var svenskt, midsommar? Vilket då skulle innebära att svenskfientlighet=midsommarfientlighet.
http://soundcloud.com/80scrackpolo
Hörde jimmie åkesson på radion. Han sa att ungarna får inte sjunga nu blomstertid nu kommer på skolavslutningarna längre, för att det tydligen är rasistiskt, om det nu är så som han säger så tycker jag det är för jävligt! en annan sak han sa var att varje svensk familj sitter hemma vid middasbordet och pratar om alla problem med invandringen. Detta kan nog stämma till en viss del. Sverigedemokraterna är ett väldigt känsligt ämne att prata om.. Men som alla vet så skulle det aldrig gå att ha en politik som SD..
Fyfan vilken idiot han är, mår fan dåligt. Jag vill gärna veta hur många ungdomar i småhålor som blir mobbade för att de är utlänningar istället. Göteborgs-Rape Den blomstertid nu kommer är en psalm, Sverige är sekulariserat. Jag som ateist tycker inte heller att ungar ska sjunga psalmer oavsett hur mycket svensk kultur det är.
Modigt av honom att prata? Varför? Han står och sprider propaganda som inte har någon sannolikhet. Att man skulle ta åt sig att bli kallad "svennetönt" är löjligt. Han är en pajas, det finns inget så kallat "svenskfientlighet" i Sverige. Att han ens delar in svenskar och invandrare inom vad folk gör mot varandra är pinsamt. Det är fruktansvärt löjlgt och skrattretande.
Faller man för hans argument kan man inte ha mycket eget tänk alltså.
Har tittat hela nu och ja tycker mest de känns som han inte har något vettigt att säga.
Sleep is the cousin of death
Jag ser visserligen inget fel med att det ska vara straffbart att använda ordet "svenne". Har aldrig gillat det ordet själv, trots att jag är svensk med invandrarbakgrund. Men nu är ju saken en helt annan. Det mindre förnuftiga människorna alltid glömmer i det här sammanhangen är att det har och kommer alltid vara en klassfråga. Mönstret för kriminalitet i Sverige har alltid följt samma spår. Det finns alltid en benägenhet för kriminalitet att uppstå när låginkomsttagare är koncentrerade till ett och samma ställe i ett samhälle. Att det råkar vara invandrare som är låginkomsttagare är långt ifrån något "kulturellt". Hade vi inte haft en enda invandrare i Sverige så är jag säker på att medel och överklassungar hade blivit rånade av etniska svenskar som känner sig utanför i samhället.PrinsMio : Tyvärr så fungerar skräckpropaganda allt för effektivt.
BC99 Du skrev precis de jag försökte formulera ett tag, tills jag struntade i att skriva något om den saken alls haha. (bortsett från att jag inte är svensk med invandrarbakrund hehe)
Sleep is the cousin of death
Ska man skratta eller gråta? :S
B.N.B : Hehe, där ser man :) By the way, vad står ditt namn för?
jävla utlänningar!!!!!!!! vi måste avsätta vår svenskfientliga regering!!!!!!!111111
..we can get Sting down there, he saves the whales, saves the trees, saves the orchids, how about saving the CBGB's, punk? - Vinnie Stigma
Han hade varit modigare om han berättat att lösningen på problemet är integration... just sayin'
Well it ain't no use to sit and wonder why babe, given you don't know by now...
Jag såg honom på tv när han pratade om hur dåligt det var att badhusen anpassade sina öppettider efter muslimska kvinnor. Som antagligen inte vill visa hud för andra människor under dagarna.. Är det så otroligt Osvenskt att bada på kvällen??? jävla nötter som har fått för sig att ras och nationalitet är det viktigaste i livet..
LEGALISERA CANNABIS
bc99 sa det riktigt bra och det ar sa javla sant ocksa. dock finns det hur manga svenskar som helst som ocksa ar i samma bana men det kanns som att det morkas en del och det ar blattarna som hamnar i fokus. varfor vet jag inte, kanske man inte vagar erkanna for sig sjalv att det faktiskt inte handlar om kultur eller etnisk bakgrund utan hur samhallet ser ut.
SirHustlehoff : Det är alltid lättast att skylla på de som sticker ut mest i samhället, på de som är annorlunda är osv. Därav att fokusen hamnar på icke-svenskar.
"En människas hudfärg, språk, ras och födelseort, har ingenting med mänskliga kvaliteer att göra" - Olof Palme
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress "Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"
What BC99 said.. Det är härligt att resten av etablissemanget bjuder dom på röster med retorik som "Du är otrygg!" -Maud Olofsson i debatt med Jimmy Åkesson
"I wonder if they were like "Oh Fuck Robbie showed up and his nails are painted black and he just got his hair styled like the lead singer of Papa Roach...." "
Jag trodde alla övriga partier hade en "ignore-completely"-policy gentemot SD? Har de börjat föra en dialog med de nu alltså?
Enda jag hörde var blablabla sedan i slutet hörde jag något av värde "bosätter man sig permanent i Sverige får man anpassa sig till samhället" - lyssnade inte riktigt på vad han sa innan, tyckte han bara pratade om uppenbara saker "svenskfientlighet", hur fan kan det finnas när var person i detta land är svenska medborgare ( i största grad ).. Säger man svenne hora har man inte alla hästar hemma.. gosh, låter som lågstadiet när man tog åt sig av allt..
En kantstött pelare som inte pallar trycket Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
Han är ju skåning! Ut med packet!
you should have stayed in the pen, hoe a$$ nigga
Det är verkligen lustigt att alla dom där, nassar till sverigedemokrater, alla dom grinar alltid över att den vita mannen är utsatt och utrotningshotad. COME ON! Jag vet inte vad svennebananer i tråden tycker men jag som "vit man" känner mig knappast utsatt eller förtryckt av uttryck som "svennetönt". Inte bara för att det låter fånigt, utan på grund av att jag känner att det inte finns någonting som kan kallas omvänd rasism. Det finns inte, det existerar inte. Däremot finns det förakt mot den vita mannens jesuskomplex. Det är inte samma sak som förföljelse, att vi blir placerade i slumområden, att vi inte får jobb, eller att det skapas partier som vill bli av med oss.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Haha at trådskaparen...
BC99 P27 Å andra sidan så har aldrig arbetarklassen i de fattiga kvarteren i Sverige kastat sten på ambulanser och brandbilar. Dom kommer från en annan kultur varför skulle inte dom vara annorlunda? Festade med en fransman för några månader sen, vi hade olika åsikter om väldigt mycket saker
yeah yeah
BiSeBuSeN : Tider ändras. Arbetarklassen i fattiga kvarter i Sverige, när var det liksom? Minst 50-60 år sedan? Ekonomiska lägen går upp och ner. Folk visar missnöje på olika sätt. Finns många "stenkastarfolk" som inte är invandrare i sina länder.
Att påstå att det svenskfientlighet inte existerar är ju bara korkat. Det är samma skit och bör motarbetas likt alla andra former av rasism och främlingsfientlighet. Att inse att det existerar är ju en början.. Inte på något vis en co-sign på Åkessons tal, utan mer riktat till vissa användare i tråden.
Walking the street of dreams
Så om det bara var svenskar i de kvarteren så skulle vi under "rätt" förutsättningar se grupper av svenskar som kastar sten på brandmännen och tvingar ambulansförarna att ringa polisen för att utföra sitt jobb?
yeah yeah
Hangaround
2010-08-03 00:46
"Eller som när vår näringsminister, Maud Olofsson, stod i trosa.." var det enda jag reagerade positivt på.
http://matildaberggrens.blogg.se
BiSeBuSeN : Du kan ju inte förvänta mig säga något annat än ja på din fråga. Fattar du väl själv. Det känns som om du antyder att svenskar är helt enkelt för civiliserade för att göra sådant? Men ja, för att svara på din fråga. Om inte en endaste invandrare hade flyttat hit efter 1960, och Sverige hade haft samma ekonomiska utveckling och befolkningsmängd som idag, så hade vi med stor säkerhet sett liknande mönster och samma "vi-mot-dem" mentalitet. Vilket folk som helst kommer ta till drastiska åtgärder när det är desperata tider. Så nej, det är ingen kulturell sak på det sättet som du (korrigera mig om jag har fel) försöker antyda det på. Det har funnits dokumenterade uppror sen 1300-talet här i Sverige och de har, precis som nu, handlat om förhållanden där en grupp människor känt sig utanför och illa behandlade. Då de kanske har varit en aningen mer organiserade och sofistikerade än det vi ser idag, så har det fortfarande skett sabotage, vandalisering och våld mot statens män, precis som i nutid.Naizo : Jag förstår vad du syftar på och jag håller med dig att det ska vara straffbart åt bägge hållen. Som jag alltid poängterat här på Whoa (och i verkliga livet) så ogillar jag ordet svenne. Om en endaste svensk känner sig träffad av ordet svenne, så räcker det för mig som svensk med invandrarbakgrund, att inte använda det ordet. Men, den här "svenskfientligheten" som Åkesson syftar på är rent skitsnack. Det är ingen svenskfientlighet i den benämningen. Det handlar om brist på uttryck. De här ungdomarna vet helt enkelt inget bättre sätt att uttrycka sig på. Det är återigen ett utanförskap blandat med en avundsjuka som leder till ett förakt och får sitt uttryck i dumma kommentarer som "svennefitta" eller "svennetönt". Jag försvarar det inte, men Åkesson snackar ur sin röv.
Herregud svenne är inte rasistiskt, det används först och främst av svenskar om svenskar. Min släkt är svensk så långt nån orkat släktforska, det hindrar inte mig och alla andra svenskar jag känner från att slänga oss med svenne; ordet beskriver de negativa egenskaper vi ser hos svenskheten; att vara tråkig, att vara lagom, att vara stel på en fest, att vara svennebanan, att gilla låten svennebanan, att äta tråkig mat, att kolla på tv, osv osv. Men även att vilja vara osvensk, så det går hela varvet runt. Dom enda som bör ta åt sig av ordet svenne är alltså svenniga svennar som känner sig träffade, och dom kanske har skäl att bli arga, men inte för att dom blir retade för sin etnicitet, utan för att vi retar dom för deras kultur. Och det är absolut inte bara invandrare som gör det, det är hela kulturetablissemanget, så skyll på dom isåfall.
http://soundcloud.com/80scrackpolo
Det är okej för fattiga och utstötta människor att kasta sten på ambulanser och polisbilar.
swiss : Det är verkligen inte ok eller acceptabelt, men jag förstår varför de gör det.
Det är ingen svenskfientlighet i den benämningen. Det handlar om brist på uttryck. De här ungdomarna vet helt enkelt inget bättre sätt att uttrycka sig på. Det är återigen ett utanförskap blandat med en avundsjuka som leder till ett förakt och får sitt uttryck i dumma kommentarer som "svennefitta" eller "svennetönt". Det är ju inte direkt bara ungdomar vi talar om här. Finns nog en hel del invandrarföräldrar där ute som exempelvis inte vill att sin dotter/son ska gifta sig med en svensk.
dundermannen Vilka du tycker bör ta åt sig stämmer kanske inte alltid överens med verkligheten. Jag personligen tar inte åt mig, men jag kan respektera att det finns folk som gör det. För att förtydliga: jag håller självklart med om att "svenne" inte är
rasistiskt . Men det kan definitivt användas på samma sätt som "blatte".
varför vill alltid svenskar vända på saken och leka utsatta själv? så jälva patetiskt
Det är ju inte direkt bara ungdomar vi talar om här. Finns nog en hel del invandrarföräldrar där ute som exempelvis inte vill att sin dotter/son ska gifta sig med en svensk. eh och vafan har det med nåt annat i den här tråden att göra?
Om du tittar efter lite extra noga ser du att jag har fetmarkerat ett stycke i citatet. Sen tycker jag att kopplingen till tråden är rätt uppenbar. Men du verkar ju knappt vara halvbegåvad så jag förstår att det är förvirrande för dig.
det har ju absolut ingenting med saken att göra. jag undrar vem som är halvbegåvad jag...om ens det. tror du på fullaste allvar att kids säger "svennejävel" till folk av samma anledning som blatteföräldrarna inte vill att deras barn inte ska gifta sig med en svensk?
Naizo : Och många svenskar får spel när deras barn blir tillsammans med en invandrare. What's your point? Att det finns rasism i bägge lägrena är inget någon i den här tråden har förnekat. Och återigen så är det utanförskapet där också, om det fanns fler jobb (för alla, inte bara för invandrare) så hade fler människor beblandats, blivit vänner med folk utav olika härkomst och därmed fått en ökad förståelse för varandra. Mina föräldrar som till exempel kom hit på tidigt 80-tal, kom ut i arbetslivet tidigt och har många svenska vänner. Däremot några som kanske kommit hit på tidigt 2000-tal och fortfarande inte har jobb, umgås ju för mestadel med personer från samma bakgrund och därmed att de betraktar svenskar som något främmande. Precis som många svenskar betraktar invandrare som något främmande. När nysvenskar känner att de kan bli en del av samhället, så kommer de börja kämpa för samma samhälle de bor i. Men om man kommer till Sverige i rådande socialt klimat, där ett samhälle redan gjort klart för sig att man är något främmande och farligt, så hamnar man under ett förstoringsglas där allt bra man gör, inte får någon positiv respons. Men när något illa händer (vilket kan hända vem som helst) så har man filurer som Åkesson som andas ner i nacken på en. Man är dömd på förväg. Återigen, det Åkesson snackar om finns inte. Han får det låta som om det finns svensk-fientliga individer som bedriver kampanjer för att "oförsvenska" Sverige och svenskarna. Och som tidigare nämnt, vem är svensk? Henke Larsson? Zlatan? Eagle-Eye Cherry? Kungen? Drottning Silvia?
Jag vill tillägga att långtidsarbetslösa svenskar som bor i utsatta områden, umgås också bara med andra svenskar av samma sociala bakgrund. Och de, precis som deras invandrarmotsvarighet kan många gånger också vara väldigt obildade och lite ignorant.
BC99 Jag håller med dig i allt du skriver. Det är uttalanden som
"varför vill alltid svenskar vända på saken och leka utsatta själv? så jälva patetiskt" jag syftar på. Om det inte förtigs så förringas det. På samma sätt som rasism mellan olika invandrargrupper sällan diskuteras.
Återigen, det Åkesson snackar om finns inte. Han får det låta som om det finns svensk-fientliga individer som bedriver kampanjer för att "oförsvenska" Sverige och svenskarna.Det är nog alla utom konspiratoriskt lagda sverigedemokrater överens om :)
Naizo : Absolut, som jag alltid propagerat för, rasism kan inte bekämpas med rasism. Finns många invandrare som besitter rasistiska åsikter om svenskar och även om många andra invandrare. Och det är lika fel och oacceptabelt. Det jag tror SirHustle syftar på är att varje gång en invandrare känner sig träffad av något han eller hon tycker är rasistiskt, så är många svenskar väldigt osympatiska och får det låta som om personen i fråga är överkänslig. Och för man vidare på argumentet så börjar den svenska sidan leta på argument som tyder på att det är invandraren som egentligen är rasist. Utmärkt exempel på det här är Whoa's årliga negerbolls-tråd där en drös vita svenskar ska försvara sitt användande av ordet neger, just för att de inte tycker det är rasistiskt.
Det jag tror SirHustle syftar på är att varje gång en invandrare känner sig träffad av något han eller hon tycker är rasistiskt, så är många svenskar väldigt osympatiska och får det låta som om personen i fråga är överkänslig. Det SirHustle gjorde med sitt inlägg var ju exakt samma sak? Men det kanske bara var klumpigt uttryckt.
naizo så du tar bara för givet att jag är blatte eller vad menar du?
Nej. Jag hänvisade till ditt inlägg, inte din etnicitet. Men jag förstår att det kan misstolkas med tanke på att det i citatet står "invandrare".
aight förklara gärna för då förstod jag inte vad du menade
Jag tyckte att du med ditt inlägg visade på samma typ av inställning som BC99 pratade om när han försvarade dig. "Det jag tror SirHustle syftar på är att varje gång en invandrare känner sig träffad av något han eller hon tycker är rasistiskt, så är många svenskar väldigt osympatiska och får det låta som om personen i fråga är överkänslig. " Jag menar att du med ditt inlägg "varför vill alltid svenskar vända på saken och leka utsatta själv? så jälva patetiskt" gör exakt samma sak. Det är ingen omöjlighet att känna sig kränkt och dåligt behandlad pga ursprung bara för att man är svensk och inte en minoritet.
hur kan du säga att jag gör samma sak när svenskar nu inte är minoritet. klart man kan känna sig kränk men jag tycker det är löjligt och inte alls samma sak. och ja, jag är svensk själv så...
Läser du ens vad jag skriver? Eller du själv för den delen.. Jag orkar inte förklara mig en tredje gång. "så är många svenskar väldigt osympatiska och får det låta som om personen i fråga är överkänslig." Jämför med: "varför vill alltid svenskar vända på saken och leka utsatta själv? så jälva patetiskt " samt"klart man kan känna sig kränk men jag tycker det är löjligt och inte alls samma sak."