I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Varför väljer man ett öppet förhållande?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2009-01-11 21:44
Misery_chick - I och med att du sa att Xellys beskrivning lät mer som otrohet än ett (misslyckat) öppet förhållande.

medoria - Kan du ha flera förhållanden samtidigt?

* "det är inte att hen haft sex med ngn annan som i det fallet skulle såra mig, utan att hen gått bakom ryggen på mig."
- Om hen berättar innan så är det alltså lugnt, oavsett hur hen involverar sig?

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2009-01-11 21:46
mabande: ja och ja.

2009-01-11 21:50
Mabande P31

ah du menar så.
nej jag tror det finns svartsjuka även i ett öppet förhållande, om än kanske med lite andra ramar/orsaker.
Förhoppningsvis så låter väl folk som är väldigt svartsjuka av sig bli att utsätta sig för att ge sig in i ett öppet förhållande vilket jag antar vore en för dem sjukt jobbig situation.

och ptja, jag TYCKER hans beskrivning lät mer som att gå bakom sin partners rygg än att ha sex med någon annan än sin partner i ett öppet förhållande där sådant är okej.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2009-01-11 21:50
medoria Jag frågar igen precis som Mabande även gör nu. Är det okej om han säger till i förväg att han ska knulla någon annan?

Misery_chick Om du inte håller med så håller du inte med, vad kan jag säga? Svårt att försöka övertyga någon som inte vill bli övertygad..
my name is xelly smelly

2009-01-11 21:51
Xelly P23

varför ska du övertyga mig om något alls?

jag tycker det vore rätt ointressant att bara diskutera med folk som håller med en.

2009-01-11 21:53
medoria Okej då ställer jag frågan så här istället: Din partner säger till dig "Imorgon ska jag hem till Lisa och knulla". Hur känner du då? Du kan ju inte påstå att det inte påverkar dig känslomässigt det lilla minsta?
my name is xelly smelly

2009-01-11 21:55
xelly: lisa kanske kan ge min partner ngt jag inte kan ge i sexuell väg, så varför hindra hen?

2009-01-11 21:57
jag skulle bli glad över att min partner är så trygg i vår relation, att hen kan berätta det för mig. har vi ett öppet förhållande berättar hen förmodligen det för mig innan för att ta reda på hur jag känner inför det hela och också för att berätta på vilket sätt lisa kan tillfredställa hen på ett sätt som jag inte kan. det är inget att bli svartsjuk över.

2009-01-11 21:57
Misery_chick Okej jag ställer en fråga. Hur tycker du ett öppet förhållande ser ut och tror du att folk som har öppna förhållanden ser på sex som något helt obetydligt?
my name is xelly smelly

2009-01-11 22:01
medoria Okej tack för förklaringen, så du känner absolut ingenting när han säger att han ska knulla Lisa, annat än att du blir glad för hans ärlighet?
my name is xelly smelly

2009-01-11 22:02
vi lever ju i ett samhälle där normen är monogami, det gör det svårt att leva i ett öppet förhållande här då man så att säga fått vissa värderingar som säger att exclusivitet är det "rätta" sättet att ha förhållanden på så även de som försöker undgå nomen trillar nog ofta i svartsjukhetsfällan..

som savr på frågan vart ett öppet förhållande leder så vill jag först påstå att det beror på vart det börjar.

börjar det öppna förhållandet i uttråkning och är där för att "spica" upp förhållandet leder det nog nästan oundvikligen till att minst en person blir sårad, svartsjuk eller gör slut, särkillt då den ena parten förmodlogen nästan alltid är mer drivande i frågan och mer uttråkad. det kan dock också leda till alla andra saker som ett förhållande kan leda till.. de levde lyckliga resten av sina liv gäller oftast varken monogama eller öppna förhållanden i allmänhet.

börjar det i en ideologi/kultur/religion som båda parter delar så kan det nog leda lite varstans, förmodligen kan svartsjuka dyka upp, som i alla förhållanden, men blir nog nästan aldrig samma issue, oftast fungerar det säkert lika bra som vilket förhållande som helst då det är ens norm..

framförallt är det nog väldigt individuellt, vissa funkar det bra för, andra inte precis som med alla förhållanden..

det finns ju faktiskt inget rätt sorts förhållande, ska man se på det krasst och försöka hitta det naturliga tilltåndet eller något i den stilen så borde det väl vara att ligga med den man känner för när man blir kåt helt enkelt då det naturliga tillståndet är att följa sina drifter utan tabun och kulturella påbud.. finns ju inget som tyder på att människan är ett djur som normalt skulle binda sig för hela livet med en person i "vilt tillstånd"..

men ser vi på här och nu i vårt samhälle tror jag 90% av öppna förhållanden går åt pipan eller blir infekterade snabbare än ett "normalt" förhålande främst pga yttre påtryckningar..

det är också en aning idealistiskt eller utopiskt med öppna förhållanden men det är det ju med evig kärlek också och det verkar ju de flesta vara ute efter utan att bli utskrattade av sin omgivning..

slutsatsen är nog att det inte finns några korrekta sätt att vara ihop på..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-11 22:03

Xelly:
Okej jag ställer en fråga. Hur tycker du ett öppet förhållande ser ut och tror du att folk som har öppna förhållanden ser på sex som något helt obetydligt?

menar du allvar? om vi ser på det globalt, hur ser ett förhållande ut? och hur tror du folk som lever i förhållanden ser på sex?

svar på båda frågorna, det är olika.. folk med öppna förhållanden är ju knappast en homogen grupp..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

medoria Då håller jag fast vid mitt första inlägg..
my name is xelly smelly

2009-01-11 22:07
Hur tycker du ett öppet förhållande ser ut och tror du att folk som har öppna förhållanden ser på sex som något helt obetydligt
?

...ok, nu utgår jag från att du syftar på den rent sexuella biten, den som skiljer öppna förhållanden från monogama.

du får det att låta som om alla förhållanden av den här typen fungerar på samma sätt.
det tror inte jag, jag vet att det finns förhållanden där det är okej att ligga med andra, men dödssynd att pussa andra på munnen, förhållanden där enbart oralsex med andra är okej, förhållanden där det bara är okej att ha samkönat sex med andra, förhållanden där det är okej att ligga med andra så länge man inte talar om när/var/hur för sin partner, och andra där man kommit överens om att vara öppen med minsta lilla detalj, och så vidare och så vidare i all oändlighet, alltså tycker jag inte man kan säga att det finns ett visst sätt öppna förhållanden ser ut, lika lite som man kan likställa alla monogama förhållanden kort och enkelt. folk är olika, och det är relationer också.

och att se sex som något helt obetydligt....det finns det väl säkert de som gör, men det finns det i monogama förhållanden också, grejen med öppna förhållanden är väl snarare att man inte tycker att sexuell monogami är något avgörande för en kärleksrelation.

varför undrar du?

2009-01-11 22:09
xelly: ett öppet förhållande bygger på ömsesidighet. det kräver att bägge är med på det, annars är det ju precis som vilket annat förhållande som helst. sen om den ena vill knulla andra och den andra kanske inte vill det, det är en helt annan femma.

2009-01-11 22:16
Misery_chick Du ser inget stört alls med, alla de förhållandena som du beskrev?

medoria Jag förstår helt och hållet varför man har ett öppet förhållande, men som sagt: Kärlek och öppna förhållande går inte hand i hand..
my name is xelly smelly

2009-01-11 22:17
xelly: inte för dig kanske. det utesluter inte att det inte gör det för andra, och det utan att dom för den skull är känslomässigt störda.

2009-01-11 22:19
Xelly P23

Du ser inget stört alls med, alla de förhållandena som du beskrev?

nej, jag ser inget stört alls.
inte min kopp te, men inte stört för den sakens skull.

2009-01-11 22:25
medoria Jag avslutar diskussionen för risken av att jag kommer låta för överlägsen
my name is xelly smelly

2009-01-11 22:27
Misery_chick Hahaha okej.. jag orkar inte mer
my name is xelly smelly

2009-01-11 22:27
Xelly P23

vad är det du inte orkar?

2009-01-11 22:58
tycker båda sidor är ute och cyklar. tror man kommer känna sig rätt lost om man under sina vilda unga år jobbar stenhårt på vara sexueltfrigjord och liberal i frågan om förhålanden. vist är det jätte provokatift och super kul att knulla men alla man känner lust till för stunden men det kommer alltid med ett pris tror jag. den dagen man vill se sex som något extremt intimt och specielt mellan sin partner och en själv så är det svårt att få i hopp med sitt liv i stort.

inte för att alla inte har förflutet med andra och det ska förstöra för en i nya förhålanden men ens bagage är alltid en del av ens person. jag kan i dag säga tex att jag aldrig gätt i väg min kropp som det vore en cigg i en krog kö och det känns rätt skönt.

än så länge har jag inte träffat en brud eller kille som knullar runt delux som inte varit helt förvirad inombords och haft extremt låg självkänsla och självrespekt.

fins ju så klart extremt många såna inom monogama folk också men är fan lätt över representerade bland alla som knullar runt och sen grinar över bristen på kärlek.

helt klart en person egna livs val men skulle jag nu sitta på söderkällaren och vara fabror guru skulle jag råda alla finniga hiphop killar och osäkra kurigotar brudar med oranga dreads att kanske håla byxorna på även när man i bland känner för dra av dem.

aldrig fel med lite efter tanke tror jag, och kanske att man ser på sig själv och andra mer än vandrande kön med penetrer bara möjligheter.
Kräftor kräva dessa drycker

2009-01-11 23:04
herman kafka: vi pratar inte om människor som knullar runt. att dom oftast är självdestruktiva håller till och med jag med om. vi pratar om öppna förhållanden där man har sex med andra. det är inte samma sak som att knulla runt. iaf inte enligt mig.

sen borde du sluta särskriva. tack för mig.

2009-01-11 23:07
så i stället för ett öppet förhålande kan man inte vara singel? menar man kan väl göka bäst man vill ändå eller hänga när man vill det med. fins inget som jag ser skiljer att vara singel från ett öppetförhålande igentligen.

vist man kanske talar om för personen innan man gökar med en annan men är det värkligen det man ska bygga en "relation" på?

tror inte häler sex och kärlek behöver höra i hopp men när det gör det då kanske det blir strul.

menar jag skulle inte känna mig så bra till mods om min kvinna behöver massa andra män i sig för jag inte skulle kunna göra jobbet bra nog. det jag tror då är brist på helt annan kommunikation.

sen kan man nog aldrig komma undan att känslor lättare uppstår i en sex situation mellan två personer än om man tex jobbar som städare i hopp. alltså tror jag det är störe chans att det spriker om båda ska leta runt efter andra sex partners.

2009-01-11 23:07
jag är tyvär dyslektiker så jag gör mit bästa.

2009-01-11 23:08
som sakt så ser jag ssjälv inte poängen med ett öppet förhålande lika lite som folk som har "paus".

men om ni folk finner sig i det är väl det bara hoppas det lever lyckliga liv.

2009-01-11 23:21
som sakt är allt helt subjektift uppenbarligen men jag har än så länge inte träffat någon med ideer om öppna förhålanden som inte crash and burnd.

då har jag ändå träffat 60åriga konstnärer eller 17åriga snor ungar. alla har för eller senar slirat av vägen känslomäsigt.

jag hoppas på ideen om att vi männsikor är för stora känsloslavar för klara av någon sådan utopi hur mycket vi än skulle vilja.

2009-01-11 23:35
Herman-Kafka:
så i stället för ett öppet förhålande kan man inte vara singel?

man kanske älskar varandra och vill vara med varandra, leva ihop kanske, ha familj o.s.v men ändå ligga med andra om man träffar någon man också gillar..

man kanske vill kunna utrycka känslor för en person som är fina och sexuella men ändå gå hem till den person man har bildat hem med..

sedan innebär ju inte att man får ligga med andra automatiskt att man gör det hela tiden eller alls?

att ens kvinna vill ligga med andra behöver väl inte betyda att man själv inte gör jobbet rätt heller, det är väl mest ens egen svaga självkänsla och komplex som spökar om man tror att det måste vara så..

sedan måste jag påpeka att jag själv aldrig prövat på ett öppet förhållande och är osäker på om det skulle funka för mig, under rätt omständigheter kanske..

bara man inser att alla som inte är som en själva inte automatiskt gör fel och man inte ser ner på andra för deras val så får man väl göra som man vill i de här frågorna..

det är väl bara att inse att det som funkar bäst för mig funkar sämst för en annan och det som funkar bäst för den andra funkar sämst för den tredje.. det rätta sättet är det som fungerar bäst för individen som utövar det..

2009-01-11 23:39
nu sa jag inte det utan reagerade på ett påståande tidigare i tråden om att en kvinna skulle kunna ge hennes man något hon inte kunde.

2009-01-11 23:44
ah ok, missade det..

2009-01-11 23:46
tyckers just den grejen man kanske borde ha en rakar kommunikation om innan man börjar ligga med andra för att fixa sex livet.

2009-01-11 23:48
hermann kafka: ja och det som då åsyftades var sex med en samkönad partner. eller sex öht.

2009-01-12 00:01
ok i see

2009-01-12 01:58
Bra skrivet Hermann-Kafka
my name is xelly smelly
Graffare

2009-01-16 20:02
och om man inte vet om man är ihop eller kk...?
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"
Rappare

2009-01-16 21:12
Jag personligen skulle föredra ett öppet förhållande. I min åsikt är bland de roligaste som finns att ragga och få napp. Men eftersom jag både älskar och respekterar min nuvarande flickvän så kommer jag vara monogam tills att vi eventuellt bryter upp.

2009-01-17 02:38
Omen: skulle du palla att hon också "raggar å får napP"?

För annars e jag med dig, öppenhet där jag får göra vad ja vill men hon ska fan stå vid spisen :P

haha

//Yde - skulle aldrig palla sån öppenhet
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba

2009-01-17 11:37
Kan se mig i ett öppet förhållande utifall jag och mitt partner inte bor ihop och inte träffas så ofta. Att hon knullar med någon och sedan kommer hem till mig och sover med mig skulle inte komma på fråga, får nog gå några dagar emellan. Bor man ihop så skulle jag inte acceptera ett öppet förhållande.

Är man ihop så kan man ha sex med varandra, känner man inte nöjd så kan man snacka om det och pröva olika saker sexuellt etc och se om det blir bättre.

Väljer nog då otroheten över ett öppet förhållande, när man får reda på att ens partner varit otrogen så kan man alltid avsluta förhållandet. Tror jag har lite smått gammaldags värderingar i form utav att man inte ska slampa runt utan ska vara med personer man tycker riktigt mycket om och helst hålla sig till en partner. Säger inte att tjejen ska vara oskuld, men har hon haft 10 olika snubbar på två veckor så kan hon bra gärna hoppa över mig.

Förmodligen kommer jag se annorlunda på det hela om 5-10 år kanske, men i nuläget är det i stort sett no go.

Tror jag är mer inne på är att det finns endast två variationer på förhållande: antingen är det förhållande eller så är det inget förhållande, utan man är friends with benefits istället.

Öppet förhållande är som många påpekat ett överenskommelse att ens partner får knulla runt och även man själv mot att man inte blir ihop med någon annan. Men vad innebär det egentligen, är det enbart one night stands så kan jag se det fungera, men har man sex med någon mer än en gång så är det ett par steg in på ett förhållande då man har en typ av kontakt med varandra som kallar till regelbundenhet etc. Så folk kan säga vad de vill egenltigen, men ett öppet förhållande är inget förhållande. Det är min ståndpunkt för tillfället.

2009-01-17 11:39
Återknytning till det Xelly skrev, är jag ihop med någon så sparar jag det sexuella till min partner jag är i förhållande med. Annars vad är det för mening och vara ihop egentligen? Det mesta ens partner man är ihop med skulle man även kunna få ifrån sina tjej/killvänner.

2009-01-17 16:18
Kaneida: som nämnts i tråden finns det lika många olika typer av öppna förhållanden som det finns öppna förhållanden. Och du glömmer bort att även om det går att prata om saker vad gäller sex, så går det inte att komma ifrån att det i vissa öppna förhållanden handlar om att få ngt ens partner inte kan ge. Som sex öht eller sex med en samkönad partner.

2009-01-17 18:32
är jag ihop med någon så sparar jag det sexuella till min partner jag är i förhållande med. Annars vad är det för mening och vara ihop egentligen?

är det så man definierar förhållanden? När man bara knullar med en person? Eller hur menar du? Vissa anser nog att det finns fler saker som håller ihop dem förutom sexuell exklusivitet.

Det mesta ens partner man är ihop med skulle man även kunna få ifrån sina tjej/killvänner.

ja fast med undantaget att man inte hyser kärlekskänslor för alla sina kompisar, förhoppningsvis:)

Det är kul att betrakta denna diskussionen, för dels finns det de som förklarar sin syn på saken och berättar erfarenheter och kan väga för och nackdelar, sen finns det de som inte kan diskutera utan bara lägger in värdeomdömen utan argument.
haha

2009-01-20 12:01
Sex är A och O i mitt förhållande.

Är hon otrogen? Då ser jag hellre att hon bryter upp med mig först och besparar mig den smärtan. Annars är risken överhängande att hyndan får en flygtur från tredje våningen.

Ett förhållande har jag för att jag älskar personen i fråga, vill dela mitt liv med personen och även ha sex med personen. Visst kan man ha engångsligg eller KK, men det är aldrig samma sak som sex med någon man älskar, på gott och ont.

Jag personligen skulle inte vara otrogen, det är inte min grej. Har vänner som är det på kontinuerlig basis men jag bryr mig föga då det inte drabbar mig.

2009-01-20 14:32
Öppna förhållanden varför?
Förstår mig inte på det.
Om jag är ihop med någon vill jag bara ha den personen och ingen annan.
Tycker det är sjukt att vissa tycker det är helt okej att ens parter har raggar/ sex med andra.

till att börja med kanske min partner inte vill ha sex. för det andra kanske jag vill ha sex med en partner av annat kön än det min partner har.

Om ens partner inte vill ha sex är det ju något fel. Då får man ta upp problemet och se om man kan göra något åt det.
Ifall min partner skulle vilja ha sex med en snubbe, bara för att jag inte har en snopp. Skulle han kunna dra åt helvete. Det är inte okej bara för att jag inte har det andra könet.
Spelar ingen roll vilket kön det än är. Man har inte sex med andra i ett förhållande.

Om man känner behovet att ragga/sex med andra, ja då älskar man inte sin partner helt enkelt.

2009-01-20 15:26
monito: jag talar om ett förhållande där ena partnern är asexuell. alltså inte vill ha sex. man kan ha ett så pass stort känslomässigt utbyte av varandra att relationen ändå kan anses vara en kärleksrelation. assexualtitet går inte att prata sig ur, det skulle vara att kränka bägge parter att tvinga den som inte vill ha sex, till att ha det.

2009-01-20 17:18
snokåtjuvåtta
Är hon otrogen? Då ser jag hellre att hon bryter upp med mig först och besparar mig den smärtan. Annars är risken överhängande att hyndan får en flygtur från tredje våningen.
vi diskuterar inte otrohet, öppna förhållanden och otrohet, är inte samma sak.

Ett förhållande har jag för att jag älskar personen i fråga, vill dela mitt liv med personen och även ha sex med personen. Visst kan man ha engångsligg eller KK, men det är aldrig samma sak som sex med någon man älskar, på gott och ont.
först säger du att sex är a och o, sen säger du att du har ett förhållande för att du älskar personen, och engångsligg och kk, återigen vad har det med ämnet att göra?

och sen kommer du tillbaka till otrohet, har du en helt egen diskussion eller vad fan dillar du om?

2009-01-20 21:50
Riktiga hobbynazister det finns här inne alltså. Det är inget sjukt med att ha andra värderingar gällande förhållanden, gott folk. Pinsamt att en del finner det befogat med glåpord (ex. "störda") i sammanhanget.

2009-01-20 21:51
Förövrigt får någon söt tjej gärna höra av sig om de vill ha ett öppet förhållande. Baaara att höra av sig.

Moderator

2009-01-20 22:34
Jag måste hålla med Snara om att det är två sidor i tråden, den ena som säger någonting vettigt och den andra som inte gör det.

SpoilerSidan som verkligen inte kan förstå öppna förhållanden är samma sida som inte säger så mycket vettigt
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2009-01-21 22:23
Nje, jag säger inte särskilt mycket nyttigt i den här tråden.

Ville mest få fram min åsikt att öppna förhållanden låter riktigt stört i mina öron, men å andra sidan tänker jag aldrig ingå ett sådant så varför ska jag bry mig.