Varför väljer man ett öppet förhållande?
Något fenomen jag har stött på under senaste tiden är "öppna förhållanden", what the f* är det? Helt ärligt talat kan någon förklara för mig vad ett "öppen förhållande" är? Min tvistade uppfattning av det är att antingen killen eller tjejen i förhållande känner att de har tappat spänningen med sin respektive, och därför vill ha ett öppet förhållande för att kunna få sin spänning samtidigt som de behåller sin trygghet? Am i right or what? Ser nästan ingen annan anledning till att man har ett sådant förhållande, you must be stupid, man byter väl inte till att ha ett öppet förhållande pga omständigheter heller? Så det alternativet är bara att stryka, eller ni kanske tänker "jo men det klart". Så hur ser ett sådant scenario ut? "Älskling, jag tänkte nu när du ändå ligger i sjukan och har 10 olika fragment i högerben och en kniv i ryggen. Kan inte vi börja ha ett öppet förhållande?" Haha sjukt överdrivet exempel, jag vet. Min dumma humor bara. Så okej vi stryker hälsoskäl, vad kan det vara då? Om någon flyttar långt bort? Ska man ha ett öppet förhållande då? Så att den som flyttat får leva livet while you aint seeing nothing. Nu tänker vissa säkert "jamen älskar man varandra så håller man ändå inte på med andra", ahmen varför ha ett öppet förhållande då?Regel#1: Dina tankar blir till idér idér till lösningar lösningar till åtgärden åtgärden till din framtid Så förr eller senare är det stämplat att falla samman med ett "öppet förhållande", enligt mig. Eller finns det någon där ute som överlevt sådant förhållande? Någon som ens känner någon som klarat det? Dont think so.. Jag kan vara ute och cykla som en idiot här, så rätta mig om jag har fel. Vad är din definition av ett "öppet förhållande" ? Klippt ifrån min blogg: mylifestylesight.blogg.se
RAWMUSIC.se - myspace.com/TMK6 - myspace.com/RAWMUSICLABEL
Vissa kanske klarar av att skilja mellan sex och kärlek. Då är det ju inget problem.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
Har bevittnat många sånna förhållanden från ett tredje perspektiv så att säga, och dem jag sett har inte varit några lyckade såna. Dessa människor som tycker det är ok att knulla runt blir alltid svartsjuka i slutänden iaf, så jag förstår inte att dem inte lär sig. Jag var med om ett riktigt ugly exempel en gång som utspelade sig på en födelsedagsfest, det var inte vackert när båda två kokade utav avundsjuka/svartsjuka men samtidigt försökte upprätthålla någon slags "jag bryr mig ju egentligen inte" attityd. Blev ganska dålig stämning för samtliga personer där då alla andra deltagarna användes som spelpjäser i deras lilla schackspel. Glad är jag idag, att jag inte umgås med dessa skadade människor längre. Kort sagt; Öppna förhållanden är för personer som vill ha en trygghet men ändå inte kan hålla sig till en människa. Enligt mitt tycke liknar det mer en "pakt" än ett förhållande men vem är jag att döma dem. Sålänge jag slipper stå i mitten kan dem göra vad fan dem vill men jag själv hade aldrig gått med på nått sånt.
Illsnidig, tack! Det jag letade efter, folk med erfarenheter runt ämnet eller själva varit med om det. Förövrigt så håller jag med dig om "pakt"-liknelsen, det känns också som om att man bara vill uppleva den där bilden av ett vanligt förhållande om man väljer sig till ett öppet sådant. Vissa kanske bara njuter av att just ha någon till ägo? "Vi har ett öppet förhållande, men du får inte hålla på med någon". I varje fall så har jag stört mig lite på detta fenomen under senaste tiden och hoppas att folk vaknar någon dag och inser vad de håller på med. I själva verket bryr jag mig igentligen inte ett dugg, kände att jag var tvungen att skriva av mig och dels så var jag nyfiken på folks erfarenheter runt detta.
Alla delar inte uppfattningen att man ska kontrollera kärleken/den man älskar. Vissa skiljer som candide sa på sex och kärlek. Kärlek kan man utöva på väldigt många olika sätt och trivs man med att ha ett öppet förhållande så behöver det inte handla om att det är en av dom/båda som vill knulla runt tillåtet, det kan helt enkelt vara så att man ser varandra som fria individer och inte ens egen som man kan/vill kontrollera. Jag tycker det är en rätt fin tanke, men skulle inte klara av det själv. Vilket är lite synd.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Fast vad leder ett öppet förhållande till då?
T-M-K: Förmodligen till att ena partnern hittar någon intressantare person som denne kan tänka sig att ha ett riktigt förhållande med...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
t-m-k vad leder ett "vanligt" förhållande till som ett öppet inte kan göra?
Snara , vanligt förhållande leder oftast till förlovning, giftermål, smekmånad, familj etc under rätt förutsättningar. Men jag tänker "ett öppet förhållande", med vilken anledning väljer man det om det inte handlar om sex (som du antydde tidigare)? Varför inte bara ha ett vanligt förhållande? Vem har sagt att du inte är en fri individ för det?
vanligt förhållande leder oftast till förlovning, giftermål, smekmånad, familj etc under rätt förutsättningar. Man kan ha ett öppet förhållande även om man är gift. Och vill man inte det så måste man ju inte ha öppet hela tiden, det kan ju vara en period av ens tid tillsammans. Vad vet jag? Det finns ju lika många sätt att utöva som anledningar. Varför inte bara ha ett vanligt förhållande? Vem har sagt att du inte är en fri individ för det? Vem har sagt att ett "vanligt" förhållande är bättre? Man är inte fri i den benämningen att man ser kärlek som någon som är exklusivt mellan två personer, och man kan känna sig instängd och kontrollerad. Och det måste inte handla om sex, det finns fler sätt att utöva kärlek. Som jag sa tidigare.
I ett förhållande kan man ha utbyte av varandra på många olika sätt, både sexuellt och känslomässigt. För mig handlar ett öppet förhållande om att man visar varandra respekt och är trygg i förvissningen om att man älskar varandra, och att man inleder någon typ av relation till någon annan inte behöver innebära att relationen man redan har betyder det minsta lilla mindre. Även om man är i en relation finns det kanske vänner man står känslomässigt närmare, men det betyder inte att man inte älskar sin partner. Det behöver inte alltid handla om sex. Framförallt känns den här diskussionen så svår att föra för att man är så inriktad på att en relation alltid måste leda vidare. Om jag är ihop med en person och har sex med någon annan så antas det att jag vill inleda något med den andra personen också. Men det kan faktiskt bara vara sex.
Vänskapsrelationer är just vänskaps relationer och konkurrerar inte med ett kärleksförhållande, för oavsett hur mycket du älskar dina polare som polare så älskar du dem ju som polare och inte som partners. Ett förhållande innebär ju någon form av exklusivitet, så frågan är var exklusiviteten ligger... 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
mabande: jag gör inte den typen av urskiljning mellan relationer och utgick från mig själv.
Det är bara känslomässigt störda individer som sysslar med öppna förhållanden. Går man med på att ha ett öppet förhållande så älskar man inte sin partner, simple as that.
my name is xelly smelly
medoria Haha vad? :P
my name is xelly smelly
Xelly P23 Det är bara känslomässigt störda individer som sysslar med öppna förhållanden. Går man med på att ha ett öppet förhållande så älskar man inte sin partner, simple as that. kan du inte förklara hur du gör kopplingen störd - öppet förhållande - älskar inte sin partner, för jag förstår inte.
anser du att sex och kärlek är på något sätt samma sak?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
xelly: det gör mig till en känslomässigt störd individ. det är kul.
Misery_chick Älskar man sin partner så vill man inte ha sex med någon annan. Visst klart man kan tycka andra människor fortfarande är attraktiva osv, men man skulle aldrig vilja ha sex med dem.
my name is xelly smelly
Xelly P23 byter du ut "man" mot "jag" så kan jag gå med på det du just skrev, men du kan ju inte utgå från att alla fungerar som du gör?
öppna förhållanden är som konstgjord andning
CandideVissa kanske klarar av att skilja mellan sex och kärlek. Då är det ju inget problem. personligen tycker jag att sex utan kärlek/känslor är jävligt värdelöst, då föredrar jag en handtralla så slipper man det påklistrande efterspelet som alltid uppstår, "jaha, å vem e du då?"
"Man ska inte prata med fula människor, de kan få för sig att det är okej att se ut så"
medoria Förstår inte de roliga i det, mest sorgligt.
my name is xelly smelly
jag tror vi har lite olika inställning om vad som är det finaste i ett förhållande. jag tror exempelvis inte att sex är det finaste man kan dela i ett förhållande. det finns andra saker som är mer självutlämnande än sex och för mig är sex bara sex. att ha sex med en annan människa är inte det största sveket mot min partner, och det finns värre saker min partner kan göra mot mig än att ha sex med någon annan.
Misery_chick Jag tror att dom som inte känner så, har aldrig varit riktigt kära och verkligen älskat någon så mycket. Eller så har dom inte möjligheten att känna så starkt för någon, dvs känslomässigt störda.
my name is xelly smelly
xelly: men hur kan du göra den typen av generaliseringar? jag upplever att du inte ens försöker sätta dig in i hur jag, eller någon annan som kan tänka sig vara, eller är i ett öppet förhållande, tänker.
Xelly P23 Jag tror att dom som inte känner så, har aldrig varit riktigt kära och verkligen älskat någon så mycket. Eller så har dom inte möjligheten att känna så starkt för någon, dvs känslomässigt störda.det där är en åsikt som jag tar på ungefär lika stort allvar som
"allt en flata behöver är att träffa en riktigt karl och få sig ett ordentligt ligg" , och tror snarare att det är du som har svårt att föreställa sig att alla inte fungerar som du, och att det inte för den sakens skull behöver vara fel.
medoria Ja men VARFÖR i hela fridens namn skulle du gå och ha sex med någon annan när du har en partner som du älskar? Och sex utan känslor är bara sex men sex med känslor är inte bara sex.
my name is xelly smelly
ja till att börja med kanske min partner inte vill ha sex. för det andra kanske jag vill ha sex med en partner av annat kön än det min partner har.
Xelly P23 jag kan väl tänka mig att inte alla ser sex och kärlek som två så extremt ihoptrasslade saker som du gör?
medoria * "jag gör inte den typen av urskiljning mellan relationer och utgick från mig själv. " - Ja, "så frågan är var exklusiviteten ligger..." :) Eller om du så vill: vad är din definition av ett förhållande? När säger du att "det här är min pojkvän / flickvän" och inte bara nån du strulat runt med eller har som kk? 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
medoria , Misery_chick Jag är inte dum jag förstår precis hur ni tänker och jag tycker det är ett helt galet tankesett. Öppna ögonen och försök förstå vad jag menar istället..
my name is xelly smelly
Xelly - Hur tänker de då? :) 10-4, over...
Misery_chick Som sagt, jag ser sex som sex och kärlek som kärlek, och i kärlek ingår sex.
my name is xelly smelly
mabande: alla relationer är unika och går inte att sätta namn på. jag kan inte förklara det på något bättre sätt. träffar jag någon och blir kär i honom så är jag kär i honom. jag skulle väl presentera honom som någon jag är kär i. sen vad andra väljer att kalla honom, och vad han väljer att kalla mig, är inte upp till mig.
Xelly P23 men vad är det du försöker få fram som jag inte förstår? jag har personligen också svårt att förstå hur man kan vilja leva i ett öppet förhållande, jag är nästan larvigt monogam av mig, men det betyder inte att jag dömer ut de som inte är som jag på det sätt som du gör.
xelly: ja men att kalla mig känslomässigt störd är kanske att gå lite långt.
Mabande De tänker på följande sätt: Om jag har sex med någon annan än min partner så betyder inte de något för mig utan jag vara bara kåt och hade lust. Sen om min partner blir svartsjuk och sårad så förstår jag inte riktigt varför, det var ju bara sex? Det är ju inget som förändras mellan min partner och mig bara för att jag har sex med någon annan? Problemet är bara att det där tankesättet håller inte i längden, det är alltid någon som kommer bli sårad.
my name is xelly smelly
xelly: ja, och nu utgår du från dig själv igen. du skulle bli sårad om din partner hade sex med ngn annan. hur jag skulle reagera har du ingen aning om! och det gör mig inte känslomässigt störd.
Xelly P23 fast det du beskriver låter ju mer som otrohet än ett öppet förhållande.
Misery_chick Jag tror du förstår vad jag menar, bara det att du är för liberal för att hålla med. medoria Okej det var dumt att säga de, för de var väl rätt uppenbart att någon skulle ta åt sig.. sorry
my name is xelly smelly
xelly: i det ideala öppna förhållandet är man väldigt öppen med vad man vill göra, vem man vill göra det med etc etc etc. det finns otrohet även i ett öppet förhållande. det handlar inte om att bara knulla vem man vill när man vill, allt går ut på att man behandlar sin partner med respekt och ärlighet.
medoria Nej men berätta hur du skulle reagera då? Misery_chick Jo det är ju de som är grejen, vart går gränsen? Ett öppet förhållanden är därför mer en KK som man tycker extra mycket om.
my name is xelly smelly
medoria Säg nu hur du skulle känna om du hade ett öppet förhållande och din partner säger till dig, igår var jag ute på krogen och raggade upp en tjej och drog hem till henne och knullade. Beskriv precis hur du skulle känna när du fick höra detta? För jag har väldigt svårt att tro att du inte skulle känna något alls..
my name is xelly smelly
Xelly P23 nu har du både sagt
Öppna ögonen och försök förstå vad jag menar istället.. och
Jag tror du förstår vad jag menar, bara det att du är för liberal för att hålla med. , samtidigt som du vägrar förklara vad det är du försöker få fram.
hur ska du ha det?
Misery_chick Jo det är ju de som är grejen, vart går gränsen? Ett öppet förhållanden är därför mer en KK som man tycker extra mycket om.det håller jag inte med om.
du verkar anse att utan sexuell monogami så har man inte ett "riktigt" förhållande, stämmer det?
medoria - Nu var det inte just relationer utan förhållanden jag frågade efter, men oavsett vilket så borde det väl finnas några gemensamma nämnare för de av dina relationer som du väljer att kalla förhållanden? Misery_chick - Är det omöjligt att det förekomemr svartsjuka i ett öppet förhållande? 10-4, over...
Mabande P31 har jag sagt något som antyder att jag tror det?
xelly: som jag sa, det bygger på respekt. att hen går bakom ryggen på mig är respektlöst av flera anledningar. det är inte att hen haft sex med ngn annan som i det fallet skulle såra mig, utan att hen gått bakom ryggen på mig.
mabande: jag har inte sex med mina vänner och det har jag oftast med mina partners. så ur det perspektivet är det väl just sexet som gör det exklusivt. men jag har inte ett förhållande med alla jag har sex med, och jag kan ju ha ett förhållande med en person utan att vi har sex, vi kanske är nära varandra på andra sätt. jag vet inte hur jag ska förklara så du förstår vad jag menar.
Misery_chick Haha okej då förstår du inte vad jag försöker få fram då, läs igen så kanske du gör de.. Ja det anser jag och jag har förklarat varför jag anser det. medoria Ja men ni har ju ett öppet förhållande så vad är problemet? Vill du att han ska säga till dig, "Älskling på fredag tänkte jag knulla Lisa är det okej med dig?"
my name is xelly smelly
xelly: att gå bakom ryggen på mig är inte ett öppet förhållande. det är fortfarande otrohet även om det är ett öppet förhållande. eller bara ett ganska destruktivt och respektlöst sådant om man så vill. för mig handlar det om ömsesidig respekt.
Xelly P23 det jag undrade var ju vad det är du inte tycker jag fattat, eftersom du sa åt mig att "öppna ögonen och försök förstå vad jag menar" . då jag tycker jag fattar vad du menar, men helt enkelt inte håller med, så undrar jag vad det är du tycker jag inte fattar.