I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Komma Ut ur Fängelse

Övrigt - Vardagsfilosofi

2009-02-16 00:16
chana_masala P20

Böter antar jag. Varför hade han en butterfly med sig nar han var ute och söp? Ar han en idiot?
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2009-02-16 00:25
han säger att han har det som självförsvar.. han har den alltid med sig vart han än går. så var ju bara en tidsfråga
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-02-16 01:08
Det var nog inte sarskilt roligt for deras offer heller. Jag tycker att vi pjaker med brottslingar alldeles for mycket i Sverige. Det ska vara mer avskrackande att bega brott, langa kannbara straff.

Alltså.. att få 2, 3 eller 4 eller bara 1års osv fängelse känns tillräckligt tungt det..

Den där teorin som du drar där är bra förlegad o jag förstår inte hur folk fortfarande kan tro på den?.
För helvete tar ni inte reda på något innan ni uttalar er egentligen?
Titta på t.ex Rumänien, där kan vi kalla det straff, 15-20-30år i finkan är ingen ovanlighet där! o i gengäld sitter det fullt med folk i fängelser = kostar pengar, o inte fan är det mindre kriminalitet där borta för det!

o det finns ju massor med exempel på länder med hårdare straff, förstår ni inte att det tjänar ingenting till?!

prinsen i hundkostym.
HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!

2009-02-16 09:39
Alltså.. att få 2, 3 eller 4 eller bara 1års osv fängelse känns tillräckligt tungt det..

Vad vill du saga? Att maxstraff ska vara 4 ar? Jag vet att hela grejen om avskrackning inte fungerar i alla fall, manga verkar ge blankt i den saken men jag ar overtygad om att det funkar for manga andra.

Jag tycker att overlagt mord ska ge livstid utan benadning, visst kan vissa forandras men samtidigt finns det en del som kommer ut och mordar igen. Sakra fore det osakra tycker jag och hall dem inne till de dor, bestammer man sig for att morda vet man ju priset sa ingen kan ju gnalla om den saken.

Sen hade jag kannt mig lite sakrare om vi satte in folk langre pa hardare straff. Riktigt knacka dem psykiskt i sma morka betongceller med samma naringslosa mat dag in och dag ut. Naturligtvis inte for alla brott men for de grovre.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2009-02-16 10:01
Du är ju störd, varför flyttar du inte till något soft mellanösternland, eller i Afrika eller vart fan som helst nästan där man bygger samhälle på helt andra grunder än vi hitintills försökt med här.

Men hsh så handlar inte den här tråden om detta, så vi lämnar det för nu.
prinsen i hundkostym.

2009-02-16 12:35
psyko_slusk

där man bygger samhälle på helt andra grunder än vi hitintills försökt med här.

Finns ju uppenbarligen en hel del folk som inte vill leva efter de regler vi har?
Not all alien reptilians are of a negative spiritual orientation.

2009-02-16 13:19
Jafari

men hur menar du med "straffad" i ditt fall?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2009-02-16 16:26
tngsten

Jag menar ett humant rättsamhälle.
För dem som vill leva i länder där man har dödsstraff, vatten o brö, o oproportioneligt långa straff så finns det gott om länder att välja på.
prinsen i hundkostym.

2009-02-16 20:38
psyko_slusk

Vad är ett tillräckligt och proportioneligt långt straff för överlagt mord enligt dig?

2009-02-16 20:50
tngsten

Det vet inte jag, det är upp till en utbildad domstol att avgöra!
Det skiljer från fall till fall och jag är ingen jurist!

Vad jag vet är att outbildat folk som skriker på hårdare tag utifrån okunskap inte ska bestämma vad för straff folk ska ha!

Men som grundprincip i ett demokratiskt samhälle tycker iaf jag att man ska utgå ifrån principen "alla förtjänar en andra chans" o inte "öga för öga".
Det behöver ju nödvändigtvis inte gälla i det civila livet, men som grundbult i rättssamhället tycker jag det iaf!
prinsen i hundkostym.

2009-02-16 20:54
psyko_slusk

Så "utbildade" domstolar avgör aldrig fel?

Straffen är för låga. Brottslingar kommer undan med för mycket. Lås in dom och kasta bort nyckeln. Någon som rånar och slår pensionärer och/eller dina barn förtjänar inte en andra chans, nej.

UGH!

2009-02-16 21:47
Jag ma vara stord, jag vill helt enkelt inte ha kriminella pa mina gator. Sen tycker jag inte att alla som begar brott ska sitta inne resten av livet, men begar man ett brott ska straffet vara kannbart.

Jag ar inte for dodsstraff av den enkla anledning att risken for att ta ett oskyldigt liv (om an extremt liten) ar for stor for att det ska vara forsvarbart. Vatten och brod i morka betongceller ar jag daremot inte frammande for som disciplinerande atgard vid exempelvis rymning.

Alla kanner till spelreglerna for att fa vara en del av samhallet, bryter man mot reglerna tillrackligt grovt (exempelvis mordar, valdtar eller ranar banker) tycker jag inte att man ska fa vara med langre. Jag tycker verkligen inte synd om kriminella och tycker inte nodvandigtvis att alla fortjanar en andra chans.

Hur kanner du forresten for en tredje chans, eller en fjarde? Ska vi ha en two strike regel sa att de som aterfaller i brott ska lasas in for alltid? Hur manga chanser fortjanar kriminella?

Vad jag vet är att outbildat folk som skriker på hårdare tag utifrån okunskap inte ska bestämma vad för straff folk ska ha!

Jag ma vara juridiskt obildad men min asikt bygger inte pa okunskap, snarare pa egoism da jag inte vill ha kriminella i mitt samhalle dar jag tankt uppfostra mina barn.

2009-02-17 19:31
ja candide du mår vara störd..hehe ne men en andra chans är viktikgt,
Har du inte tänkt på att vi är bara människor som råkar fela,då menar jag allt förutom mördare och våldtäktsmän,menar penga brottsrelaterade saker..

2009-02-17 19:37
Har du inte tänkt på att vi är bara människor som råkar fela,då menar jag allt förutom mördare och våldtäktsmän,menar penga brottsrelaterade saker..

Ja, och jag propsar heller inte på livstid för alla brott, men jag tycker att ett straff ska kännas mer. Eftersom att psykot vägrar svara, hur många chanser tycker du att folk ska få?

2009-02-18 19:13
candide

Nä, jag vägrar inte svara, men har inte orkat bara eftersom tråden uppenbarligen inte var till för det, utan för folk som torskat o kommit ut att få dela med sig av sin erfarenhet, det går lixom inte som ickeinsatt person som aldrig upplevt ett frisläpp att kunna sätta sig in i det, det är fan större än o vinna 10miljoner, samtidigt som det inte är oproblematiskt heller!

men men, era argument grundar sig på känslor, o inte på forskning eller medmänsklighet eller något sådant!
prinsen i hundkostym.

2009-02-18 19:19
Nej, det är sant. Tråden är inte till för vår diskussion.

Jag måste dock påpeka att jag bygger mina åsikter på medmänsklighet i allra högsta grad. De jag bryr mig om är de som förtjänar det, alltså offer och andra oskyldiga människor. De som brutit mot reglerna tillräckligt hårt genom att mörda andra förtjänar iallafall inte min medkänsla.

Jag kan för övrigt förstå att det måste kännas väldigt skönt att komma ut efter ett långt straff. Jag vill bara att det ska kännas skönare och att man ska ha fått sig en liten knäpp på fingrarna så att man inte gör om samma misstag igen och igen.

2009-02-18 19:30
candide

Då vet du inte om att ju längre man sitter o ju mer "institutionaliserad"(stavning rätt?) man blir desto svårare är det att komma ut till ett normalt liv igen.

Tänk dig 10år i en miljö utan någon rekreation, dåligt med mat, dåligt med det mesta orkar inte räkna upp allt :p, i en sådan miljö förvandlas även den mest givmilde till en beräknande egoist, resultatet är 10år i en hård miljö där man lär sig att "den starke överlever"

Tänk dig istället ett straff i en miljö som erbjuder hjälp, där du inte lider brist på grundläggande saker o därav inte behöver tävla om det som finns med andra.

Vem av dessa personer tror du har störst chans att komma ut på rätt sida av lagen?
prinsen i hundkostym.

2009-02-18 20:15
Ett bra litet citat är "ju hårdare tag, desto hårdare brottsling släpps ut"

Det är inte samhällets sak att hämnas, utan att bygga ett fungerande samhälle, där man hjälper folk att handla korrekt.
prinsen i hundkostym.

2009-02-18 20:32
I vissa fall är det ju inte helt oönskvärt med rehabilitering av brottslingar. Som stölder, ringa narkotikabrott och misshandel för att nämna några. Där har jag inte några egentliga problem med att man försöker få ut dem som bättre medborgare men jag tycker fortfarande inte att det ska vara 100 procent reabilitering, 0 procent straff. Jag vill fortfarande ha lite längre straff för dem.

När det gäller grova brott, som mord exempelvis, tycker jag att brottet är såpass grovt att man inte förtjänar en andra chans. Och om man nu ändå får en, ska den komma efter minst 20-30 år då man fått tid nog att tänka över sitt brott. Som det ser ut nu kan man få under 10 år för att exempelvis strypa sin flickvän och det tycker jag är helt absurt.

2009-02-18 21:27
Jag har en polare som satt inne för några år sen, och när han kom till Centralen skulle han ta pendeln hem. Först höll han på att smälla av när han såg de nya pendeltågen, sen när han kom till Årstaberg trodde han att han satt på fel linje.
huset röd

2009-02-19 00:41
ouff fucking hell, skänker tankar till folk som sitter inne längre tid.

Ni som suttit, Vad skulle ni säga att 5-8 inne gör med en människa?
Hepp och pepp

2009-02-23 15:57
Själva straffet präglas av hämnd 24/7. De plitarna som skulle bry sig om internerna kommer aldrig få vara kvar. Lever i en bubbla där man tror att det skall bli så jävla bra när man kommer ut. Men den gråa vardagen är kvar, och när man väl kommer ut så har man även förlorat sitt jobb och sin bostad. De flesta i alla fall. Någon A-kassa har man ju inte betalat heller för den delen.
På G som i Göteborg men ändå inte.

2009-02-23 21:15
jag har precis muckat från ett tio månaders straff och det ända som händer med en människa är att man bygger hat mot samhället......va fan jag kom ut till ingen ting inget hem inga pengar nada.....som tur fick jag bo hos min kära mamma...
blä

2009-02-23 22:42
jag har precis muckat från ett tio månaders straff och det ända som händer med en människa är att man bygger hat mot samhället......va fan jag kom ut till ingen ting inget hem inga pengar nada.....som tur fick jag bo hos min kära mamma...

Jag kom precis hem efter 3 år utomlands. Jag har inget hem och inget jobb och alltså väldigt lite pengar. Men inte fan hatar jag samhället för det. Att åka utomlands var lika mycket mitt val som du valde att skita i lagen. Jag står för konsekvenserna av mitt handlande, du borde stå för dina.

2009-02-23 23:02
candide
fy fan va sant

och till er andra, har ni inte lust att leva efter reglerna, får ni skita i det och ta konsekvenserna eller dra
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-02-24 00:07
haha fy fan vad ni snackar skit

2009-02-24 01:30
men fuck off jävla Candide, skapa en ny tråd om du vill diskutera sånt!

prinsen i hundkostym.

2009-02-24 17:35
Candide

Det där var nog den dummaste jämförelsen jag någonsin har hört.

2009-02-24 19:16
Subcomandante

Varför är den så dum? Vi sitter båda i taskiga situationer som vi valt helt själva.

2009-02-24 19:34
"Jag kom precis hem efter 3 år utomlands. Jag har inget hem och inget jobb och alltså väldigt lite pengar. Men inte fan hatar jag samhället för det. Att åka utomlands var lika mycket mitt val som du valde att skita i lagen. Jag står för konsekvenserna av mitt handlande, du borde stå för dina. "

"Varför är den så dum? Vi sitter båda i taskiga situationer som vi valt helt själva. "

Du får gärna utforma din utlandsresa mer. Men jag tror inte många jämför dina tre år utomlands med ett fängelsestraff. Den enda jämförelsen du gör är att både du och en fängelsekund har gjort sina val. Du tror inte man kan göra en större djupdykning än så?
Konsekvenser tror jag de flesta är medvetna om att man får ta.
Men sedan så är väl inte direkt du rätt person att bedömma en människa enbart för att han suttit i fängelse utan vidare fakta?

2009-02-24 20:02
Jag jämförde aldrig mina tre år utomlands med att sitta i fängelse, det där har du tolkat in själv. Precis som du säger så är den enda jämförelsen jag gör att jag, och många andra, gjort val i livet som kanske inte lett till den bästa situationen för tillfället. Och jag personligen tycker att det är fel att hata samhället, regeringsmakter eller andra institutioner för att man själv gjort mindre genomtänkta val.

Och nej, jag är inte rätt person att dömma någon för något. Jag tycker bara att folk ska gnälla mindre över konsekvenserna av sitt egna handlande.

2009-02-24 20:15
Men det är skrämmande hur du generaliserar. Du säger att folk skall ta konsekvenser för sitt handlande? Men du vet ju varken om handlandet eller konsekvenserna?
Du utgår ju enbart ifrån dig själv. Du tycker att du borde ha agerat annorlunda. Det har vi förstått. De som hatar "samhället" gör det väl antagligen av en orsak. Det får väl bli samhällets konsekvens. Eller samhället kanske skall agera fritt och hur som helst med veto?

2009-02-24 23:11
Nej, jag vet inget om personernas handlande i den här tråden, men du måste ändå ge mig att jag rätt i att anta att det var fel då trots allt hamnade i fängelse.

Jag vill även tillägga att jag inte skulle ändra en sak i mitt liv om jag fick chansen, att jag för tillfället inte har ett jobb eller någonstans att bo spelar inte mig någon roll.

Men att bygga upp ett hat mot samhället för att man tycker att samhället satt en i fängelse måste du ju ändå hålla med om är ganska underligt, eller?

2009-02-25 00:45
Men du låter ju fruktansvärt naiv. Det finns väl hur många olika handlanden som helst som ger fängelse men som kan anses rättfärdiga ur en jävla massa synvinklar. Precis som det finns motsatsen. Lagen är som bekant svart och vitt.
Det är väl fantastiskt att DU inte ångrar saker, även fast jag tvivlar på att du inte borde göra det. Du pratar om att du inte har jobb eller någonstans att bo. Men du har pengar eller hur? Du står knappast på gatan utan pengar nu?
Jag kan inte på några sett tycka att det är konstigt att individer har ett hat mot samhället likväl som individer har hat mot andra invidivider eller att samhället hatar vissa individer. Det är en ganska naturlig cirkel. Men du verkar veta hur krimalvården fungerar?

2009-02-25 01:04
Det finns väl hur många olika handlanden som helst som ger fängelse men som kan anses rättfärdiga ur en jävla massa synvinklar.

Nämn några. Jag själv kan inte komma några alls, förutom att möjligtvis råka slå ihjäl någon i någon form av självförsvar. Men nämn gärna några fler.

Jag kan inte på några sett tycka att det är konstigt att individer har ett hat mot samhället likväl som individer har hat mot andra invidivider eller att samhället hatar vissa individer.

Nej, jag förstår att folk hatar samhället jag med. Det jag inte förstår är ju folk kan hata samhället på de grund av att man själv gjort något fel och sedan straffas för det. Har själv gjort fel ska man inte förvånas och bli arg över att man blir dåligt behandlad.

Det är väl fantastiskt att DU inte ångrar saker, även fast jag tvivlar på att du inte borde göra det.

Varför tvivlar du? Är man nöjd med sitt liv ska man, eller kan man, inte ångra något.

Och nej, jag vet inte hur kriminalvården fungerar, och kan heller inte se hur det är relevant för den här diskussionen.

2009-02-25 01:44
"Nämn några. Jag själv kan inte komma några alls, förutom att möjligtvis råka slå ihjäl någon i någon form av självförsvar. Men nämn gärna några fler. "

Det är lite komiskt att du inte kan se några brott som kan vara försvarbara, förutom att råka slå ihjäl någon i självförsvar.
Det finns hur många situationer som helst som kan uppstå, hur många olika tankar och handlingar med dem. Ett klassiskt exempel är väl om någon närstående skulle bli våldtagen. Dessa herrar är naturligtvis inte särskilt populära och skulle man ge sig på någon av dessa så skulle nog inte många tycka att man var varken kriminell eller att man fick på näsan för att ha agerat fel. Men självklart måste naturligtvis lagen för det straffa denna individ på lika villkor.

"Nej, jag förstår att folk hatar samhället jag med. Det jag inte förstår är ju folk kan hata samhället på de grund av att man själv gjort något fel och sedan straffas för det. Har själv gjort fel ska man inte förvånas och bli arg över att man blir dåligt behandlad."

Om det hade varit så simpelt att det bara handlade om att man hade en förutsättning likt alla andras. Att samhället man levde i var bra men att man begick en dum handling som resulterade i ett straff. Jag tror nog de flesta hade tagit det då. Men riktigt så fungerar det ju inte. Människor växer upp ur olika former skapade främst av dess miljöer. Förutsättningar kan kapas eller växas, ofta beroende på miljön man lever i. Om man åker in i fängelse så blir man naturligtvis dåligt behandlad(straffet). Det säger ju sig självt. Men sedan har vi agerandet utifrån människorna runt omkring. Om de faller ur ramen för vad som är okej, skall det ändå läggas på mig eller har nu någon behandlat mig fel och skall således straffas?

"Varför tvivlar du? Är man nöjd med sitt liv ska man, eller kan man, inte ångra något. "

"Och nej, jag vet inte hur kriminalvården fungerar, och kan heller inte se hur det är relevant för den här diskussionen. "

Jag gillar inte riktigt filosofin "Jag ångrar ingenting". Det är väl bra med tanke på att ångensten inte kan vara så stor, men med tanke på hur många val vi gör i våra liv så är det ganska osannolikt att man inte skulle ångra någonting. Men detta är väl ganska ointressant.

Jaja. Det är väl väldigt relevant i den här tråden hur krimalvården fungerar med tanke på att trådskaparen frågar hur det är i fängelset och om någon har suttit där. Vi pratar om val och konsekvenser. När det gäller krimalvården så finns det inte mycket val. Fängelse skall vara en plats för att ta bort individers frihet att röra sig, att prata med bekanta. Det skall inte vara en plats för plitar att hota och trakassera folk.

2009-02-25 19:42
jag jobbar som skötare på en sluten avdelning på psyket där många är på LPT.

det är inte så kul att behöva vakta på folk hela tiden, det är inget man gör för det är kul. men alla som sitter där är farliga för sig själva och till vis del för andra. det fins inte riktigt några andra saker att göra en att ha uppsikt över det intagna.
Kräftor kräva dessa drycker

2009-02-25 23:45
Hermann-Kafka

Vart vill du komma med detta?

2009-02-26 00:07
Subcommandante

Jag tycker att Kafka's inlägg har mer med tråden att göra än din o Candides debatt.
prinsen i hundkostym.

2009-02-27 21:17
candide

Jag kan hålla med dig till vis del alla får stå sina kasst.....men jag tycker änndå att kåken skulle göra mer för att hjälp folk inte göra så man hatar blå folk ännu mer....dom kallar sig vårdare men det är fan ingen vård man får....men och anndra sidan får dom stå ut med en jävla massa saker dom med plitarna allså.....lalalala
blä

2009-02-27 21:50
Om det hade varit så simpelt att det bara handlade om att man hade en förutsättning likt alla andras.

Det är ju klart att alla inte har samma förutsättningar, men det innebär ju inte att några måste bryta mot lagen. Många lagar är ju rätt självklara att inte bryta mot rent moraliskt, som att inte döda, våldta och så vidare. Att man har haft en tuff uppväxt är inte en bra ursäkt, tycker inte jag iaf.

poffe25

Jag håller väl med när det gäller mindre förbrytelser. Då hade det ju varit fint att skola fångar så att de kan komma ut som laglydiga medborgare. Nu finns det ju sådan program. Jag hade en "klasskompis" under min universitetstid som tog sin magister i nationalekonomi på distans från Kumlaanstalten exempelvis. Jag såg även ett program om Österåkersanstalten där de skolade några fångar till kakelläggare. Dessvärre är det väl så att resurserna räcker till långtifrån alla personer som behöver den här hjälpen.

När det kommer till grova förbrytare tycker jag dock att det daltas för mycket. Vissa brott tycker inte jag ska förlåtas, exempel på dessa är mord, våldtäkt och i vissa fall återfallsbrottslingar.

Men visst, vissa brottslingar förtjänar en andra chans, och om man ska ges den här andra chansen är det ju lika bra att "bota" dem istället för att låta dem tränas i kriminalitet.

2009-02-28 18:55
Subcomandante

att kretiken om att psyket är som ett sjukt jobbigt fängelde inte kanske är så nyanserad gämt. ingen där jag jobbar vill göra annat än att hjälpa det intagna och vårda dem men saningen är att det också är farliga för sig själv och andra och då har vi inget val än att håla koll så inget händer
Kräftor kräva dessa drycker

2009-02-28 21:52
Candide: lär dig att formulera dig bättre om du inte menar det du skriver....du verkar juh helt jävla hjärndöd helt ärligt, men vet du inte vad vissa saker handlar om så kan du inte heller har någon förståelse för de.....men visst, gud förlåter dig....

Ok vem ska avgöra vilka fångar som är berättigade till en andra chans eller inte?
sluta skriv här och skriv i nån annan tråd!
BAHA!

2009-02-28 23:03
Ok vem ska avgöra vilka fångar som är berättigade till en andra chans eller inte?
sluta skriv här och skriv i nån annan tråd!

Du kan ju inte ställa en fråga till mig och sen be mig att inte svara. Är du en idiot på riktigt?

Ja du, vem ska bestämma? Jag antar att statsmakten får ta det beslutet likt alla andra beslut. Som jag redan nämnt tycker jag endast att väldigt grova brottslingar inte förtjänar en andra chans. Jag tycker dock även att straff ska vara hårdare än vad de är idag. Naturligtvis tycker jag att det är bra om man kan skola folk för att ge dem en bättre plats i samhället när de släpps ut, men jag tycker inte att det ska vara hela poängen, det måste även finnas ett straff.

2009-03-01 00:44

Ja du, vem ska bestämma? Jag antar att statsmakten får ta det beslutet likt alla andra beslut. Som jag redan nämnt tycker jag endast att väldigt grova brottslingar inte förtjänar en andra chans. Jag tycker dock även att straff ska vara hårdare än vad de är idag. Naturligtvis tycker jag att det är bra om man kan skola folk för att ge dem en bättre plats i samhället när de släpps ut, men jag tycker inte att det ska vara hela poängen, det måste även finnas ett straff.
Så även om man lyckas omskola fångarna ska dem fortfarande ha ett straff? vem tjänar på det? fången? nee skattebetalarna? nee offret? möjligtvis om offret mår bättre av att få ut någon slags hämnd..men jag tvekar på att dem mår bättre av det

2009-03-01 08:56
Så även om man lyckas omskola fångarna ska dem fortfarande ha ett straff? vem tjänar på det? fången? nee skattebetalarna? nee offret?

Jag vill inte gärna uttala mig om huruvida någon tjänar på saken då jag endast skulle spekulera.

Men om någon döms till exempelvis 5 års fängelse och efter 1 år omskolats till kakelläggare, tapetserare, svetsare eller liknande, då tycker inte riktigt jag att det är rätt att släppa ut den här personen. För att upprätthålla lagen måste det finnas någon form av straff när man begår brott.

2009-03-01 09:48
haha candide, du är inte särskillt genomtänkt va?
prinsen i hundkostym.

2009-03-01 09:52
haha candide, du är inte särskillt genomtänkt va?

Är jag inte genomtänkt? Hehe, säger du det så. Du får gärna förklara vad du menar.
Rappare

2009-03-02 15:10
lite böter och ett slag på fingrarna

2009-03-13 02:27
Har en polare som troligtvis kommer ut i år men nyligen så gick det lite snett med den nämnden (rätt benämning?) som har hand om ens frigivning, då de inte är så glada i fotboja för att de har dokumenterade uppgifter om att hans farsa har druckit tidigare, men när han ändå går på antabus och de gör regelbundna kontroller varje vecka så förstår jag inte varför det spelar någon roll. I övrigt så har han inte direkt en negativ omgivning alla polare jobbar och sköter sig osv.
 DIF!