I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Komma Ut ur Fängelse

Övrigt - Vardagsfilosofi

2008-08-27 15:00

Komma Ut ur Fängelse

Skulle vilja höra folks erfarenheter av att komma ut efter ett längre fängelsestraff(över 6mån)

Det är inte så lätt o frid o fröjd som man kan tro, beroende på såklart hur o vart man suttit, men någon som har erfarenhet?

vettefan om det ska vara i denna delen av forumen, men tyckte det borde passa här!!!!!!

shupp shupp! pilliwillie!

2008-08-27 15:45
Frågan passar absolut här tycker jag, tror tvångsisolering kan ha en djup och bestående effekt på folks liv och syn på sina liv. Jag har väldigt lite erfarenhet av vad det innebär att vara frihetsberövad eller leva instängt, några enstaka besök på häktet i samband med mina studier. Frihetsberövande som straff är enl min mening knappast moraliskt försvarbart i alla de fall där folk i sverige sitter inne. I allt för många fall är fängelse fortfarande ett retributivistiskt (?) straff där isolering inte alls kan kopplas till själva handlingen/brottet. Det måste vara sjukt påfrestande för många människor. Jag tror på att många som suttit inne får en chans att revidera sin livssyn, men den chansen är i många fall påtvingad och måste ge självförtroendet och känslan av självständighet en rejäl törn, alldelles oavsett om man accepterar att ens tidigare handlingar var moraliskt felaktiga eller inte, eller om man ångrar sig och planerar att ändra sitt framtida beteendemönster.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-08-27 16:09
Jag har inte suttit i finkan men jag har suttit på ungdomshem, det var inte alls så farligt att vara där utan ser det som en bra stund i mitt liv.
Man fick aldrig gå någonstans själv och man åkte och gorde saker med dom som jobbade där, Men man hadde ändå inte sin frihet.

När jag sen efter ca 2.5 år flyttade därifrån fick ja en ganska stark känsla av frihet, det var märkligt men det var en jävligt skön känsla, Livet därefter blev inte som innan och ja, man får ta det från den punkten liksom.

//
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden?
* Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk.
* Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."

2008-08-30 16:27
jag har blivit tvångsvårdad på en psykiatrisk avdelning som hetta piva. det var verkligen frihetsberövning. man var ständigt övervakad av personal som för övrigt var idioter. det var jävligt nice att slippa det där sen. även om lpt:et satt kvar i drygt sex månader efter att man blev frigiven.
Zittla - The Fatal

2008-09-08 15:05
Erkan

"Frihetsberövande som straff är enl min mening knappast moraliskt försvarbart"

Okay? Vad föreslår du?

Att vi ger mördare och våldtäksmän en present och en uppmaning att inte göra om det?
Not all alien reptilians are of a negative spiritual orientation.

2008-09-08 18:58
Lobotomi för hela slanten säger jag bara!
Vänstern är död!

2008-09-08 23:57
vad är det du vill ha infortmation om? hur det är att sitta eller hur det är att komma ut efter ett längre straff??

aldrig varit på insidan av en anstalt än men häkte och behandlingshem(kontraksvård)

dömdes 2006 för rån, grovt rån väpnat rån a jag evt ite nått jävla rån iaf... fick 18 månader eftersom jag hade ungdoms rabatten...

och behandlingshemmet ja av på va mycket som en öppen anstalt, asså d e inte hårt, man har tv o massa skit, det hårda är att hela tiden vara instängd mentalt är det jobbigt, men inte fysiskt, eftersom anstalater är "friare" versioner av häkten så är det bara nerjobb, fylla i massa jävla lappar om anhållan hit o anhållan dit.... blir helt jävla omyndigförklarad nästan ju... insidan e precis som utsidan samma folk samma allt, det finns jidder folk det finns soft folk, när man avtjänar straff får man lära sig rutiner o massa shit... men egentligen är det bara stora övervakade fritidsgårdar... man gör sin tid man kommer ut... för mig är det där det blir spännande...

jag hade vf 19 februari i år, när jag åkte in hade jag lägenhet, cash, feta prylar bla bla bla allt sånt materiellt... när jag kom ut, ouff hade inte lägenhet inte jack shit, soc ville placera mig på nått jävla alltbo typ... o så skulle jag arbeta mig upp till en tränings lägehet därifrån.. öööh???? aa så av hände ingen lägenhet ingen ssselsättning inga cash inget... så av hände jo ja torska på nytt dom skicka mig till malmö annan vårdvistelse eftersom jag misskötte min villkorliga frigiving... och aa va hände där jo blev lovad hjälp med lägenhet jobb bla bla bla... a helt plötsligt så va ja inblandad i nån ny skit så nu väntar ja ny rättegång enligt straff stapel så kan brottet ge mellan 2-10 års fängelse med mina tidigare dommar osv så antar jag att jag får 5 eller nått sånt om jag döms... men iaf min behandling blev avbruten pga att systemet tycket jag av iblandad, så när jag släpte från häktet fick jag nite komma tillbaka till stället, och soc vägarar hjälpa, dom vill inte ge cash inte lägenhet inte praktik inte jack shit, frivården aa va ska man säga, d e svårt o komma ut med tunga dommar på sig när man dessutom inte ens har utbildning och inte heller jobb referenser, man e prickad hos kronofogden så man får niga lägenheter, varken KRIS eller KRAMI kan hjälpa...

men så ser det ju inte ut för alla men för många så fastar man i systemets hjul för man får ingen chans...

men som inspectah säger "life no diffrent from a cell"... klart d e bull o sitta som en hora men d e ännu värre o kommma ut varför tror du så många vill tillbaka in?...
"who's callin' the shots? we hit that man first..."<br><br>Disatisfaction bring change

2008-09-09 12:37
ForceOne

vad är det du vill ha infortmation om? hur det är att sitta eller hur det är att komma ut efter ett längre straff??

jag vill egentligen bara höra andras erfarenheter(tack för din)..
jag kom nämligen nyligen ut ur 1år i fängelse, fast i Afrika.
o jag känner igen mig i det du säger, det suger att sitta inne, men fan inte är det lätt att
komma ut!

hade också lägenhet o stålar innan jag torskade, nu har jag massa skulder och bor hos morsan(wtf!)..
det positiva är väl att eftersom jag satt i Afrika(Marocko) så har jag inget på registret i swe, o dessutom har en polare kanske hjälpt mig till ett arbete som jag får börja på snart..

Viva la liberta!

2008-09-09 17:42
tngsten

"Frihetsberövande som straff är enl min mening knappast moraliskt försvarbart"

Okay? Vad föreslår du?

Du var bara tvungen att utelämna "...i alla de fall där folk i sverige sitter inne."?

Det är hyfsat uppenbart att han inte syftar på vad du antyder. Skärpning!

2008-09-10 13:36
tecNone

aiigth aiigght, var i afrika? blev lite nyfiken, hur fane fängeslerna där... shit kan knappast avra som sverige, en vän kom precis hem från o suttit 6 år i ecuador, satt 2 år i sverige han skrattade sig genom dom 2 åren..

aa d e juh så... dom fuckar livet för än... tar allt man har o sen vill dom inte ens hjälpa än o komma in i samhället ahha. aa va ska man säga.

berätta lite hur d va o siitta där?
"who's callin' the shots? we hit that man first..."<br><br>Disatisfaction bring change

2008-09-10 13:48
Måste bara fråga: hade ni inte någon som försökte sköta era affärer på utsidan?
D.v.s. nån som fixade så att inte alla tillgångar försvann (förutsatt att inte allt gick skadeståndskrav), eller i alla fall såg till att hyran betalades.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-09-11 04:20
hur var fängelserna i marocko. var dom värre än i sverige?
Zittla - The Fatal

2008-09-11 09:44
tngsten
Reparativ rättvisa! Usch det låter så töntigt på svenska...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-09-11 10:22
får man fråga varför du satt i marocco? var det p.g.a smuggling eller något sånt?

2008-09-11 10:41
tekNone, du råkar inte vara f.d TekOne ?
RAWMUSIC.se - myspace.com/TMK6 - myspace.com/RAWMUSICLABEL

2008-09-11 16:21
satt på undgomshem i 2 år och ett behandlingshem i 1 år för mitt beroende av narkotika. Och jag går i skolan som alla andra går i 1an nu ska igentligen gå 2an. Men jag kan säga så att dessa 3 år förstörde mig ganska rejält fick inte uppleva samma saker som dem andra i staden som hade kul medans jag satt inne. Och jag har kommit bort ifrån drogerna med nästan röker bara weed ibland .
Geni

2008-09-11 18:29
ForceOne

Jadu, det var mycket kackerlackor(mycket) smutsigt och trångt.
Avdelningarna/Cartena(kallades Carte) skilde sig en del, jag hann sitta på två av dem(ungdomsavdelningar)
första stället var ivf i ett rum på kanske 3*7m där satt vi i genomsnitt 20pers, patiot(rastgården) var mindre än en halv 7mannaplan, smutsig o bara betong.
i det Cartet satt 270pers totalt eller nåt sånt, och i vanliga fall 1 eller 2vakter( när patiot var öppet mellan 9:30-11 och sen mellan 15-17. )

Andra stället var mer som övriga fängelset, där satt folk i celler som var kanske 5*6m och runt 30pers, jag satt dock i "chambre sillun(för utlänningar)" den var bara kanske 4*4m, men bara mellan 16-19pers.
patiot var större, kanske lite mindre än en 7mannafotbollsplan.

Folket där var väldigt varierat, eftersom de blandade alla, utlänningar som marockaner, mördare, våldtäksmän med smugglare etc.
Det fanns både "biffarna" som lyfte skrot på rastgården, vanliga snubbar, knivgalningar, bögar, psykiskt skadade. terrorister, religösa fanatiker, roliga snubbar, konstiga osv.
Vakterna var överlag sjysta mot europeer.
och du kunde få allt du ville bara du betalade.
det "braiga" var att även om det var förbjudet med både hasch(och droger) och mobiler där inne, så var det inga problem att få tag på, kom vakten på dig sticker du bara till ett paket Marlboro eller en 50lapp eller så..

Det var litegrann om hur det var där, dock svårt att förklara..

Jafari
har aldrig suttit i Sverige, men av vad jag vet var det värre :P.

mabande

Det var så där att hade du inga pengar, hade du ingenting, då menar jag ingenting.
det kostade att köpa sängplats(annars fick man sova på golvet), det kostade att köpa mat, att betala vakterna, chefen i rummet etc..
så, där försvann mina dinero$.

T-M-K

Nej, jag skaffade denna användare för längesedan och minns knappt varför jag heter såhär :P

2008-09-11 20:39
Jafari

piva som i Psykiatrisk Intensivvårdsavdelning?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2008-09-12 13:18
mabande.

jo då, klart man måste ha... går inte o åka in utan att ha fixat så nån stashar cash åt dig...

man ska alltid ah sittt lilla crew på utsidan.

men mamma måste jag säga va nummer 1 när d kom til hjälpa... skötte allt mitt pappersarbete städade min lägehet en gång i veckan o sånt...

2008-09-12 20:44
misery chick

ja, och det är värre än det låter.
Zittla - The Fatal

2008-09-14 10:50
Jag vet att det här låter riktigt skruvat. Men när jag läser det här, (El Choco type shit) blir jag på något sätt avundsjuk. Eller kanske mer imponerad. Ja, sjävklart imponerad, men också något mer!

Vilken jävla livshistoria du har att berätta för dina barn o barnbarn!

2008-09-14 11:50
Jafari P21

jag vet hur psykiska intensivvårdsavdelningar kan vara.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Breakare

2008-09-29 02:33
vad är meningen och skryta you asshole....!!
HERB, bust a cap in yo ass

2008-09-29 12:01
vatos _4_life

syftar du på mig eller?
Zittla - The Fatal

2008-10-02 14:09
min längsta innesittande tid var nog 13 månader på en psykavd. och en stor del av tiden var på LPT. jag vet inte riktigt. antar att man blir instutitonsskadad. äh vet inte varför jag skriver. men någon frihetskänsla efter utsläpp har jag nog inte känt av ännu. tar däremot lång tid att bygga upp ett fungerande vardagsliv.

2008-10-02 18:30
Jag har suttit inne för folkmord. Fick sitta inne i svenskt fängelse i 12 månader, ingen rolig upplevelse. Min kabeltv gick ju sönder hela tiden! Känns bättre när jag kom ut igen, då kunde jag köpa dom nyaste spelen till mitt Playstation och inte skitspelen, ex. Fifa 06, på kåken.

2008-10-02 18:42
När du sitter inne, om det är psyket eller kåken, så drömmer du... jag ska göra det det det när jag kommer ut, jag ska starta företag, jag ska gå en utbildning, jag ska gå ut i skogen och krama ett träd, jag ska lukta på en bebis, jag ska skriva en bok, jag ska säga förlåt till den, jag ska hämnas på den, jag ska bestiga ett berg, jag ska hoppa fallskärm, jag ska köpa en glass, jag ska dricka vin ur ett vinglas, jag ska ragga på en tjej på busshållplatsen, jag ska gå ut efter klockan åtta, jag ska köpa godis på statoil mitt i natten, jag ska sluta röka jag ska jag ska jag ska jag ska jag ska

När du kommer ut sätter du dig hemma och vill inte göra någonting, du vill inte äta, du vill inte gå utanför dörren, du vill ingenting. Maten kommer inte vid bestämda klockslag, du blir inte inlåst speciella klockslag för att sova, du tvingas inte att umgås dagarna i ända med personer som någon annan valt att du ska umgås med, ingen säger längre vad du ska göra och när.

Du får plötsligt göra dina egna val. Att välja en tröja blir svårt, du har ju bara haft en att välja på så länge.

Du följer nu din egen klocka, du är din egen klocka, det är skrämmande
Människa! Hur okunnig är du inte i din visdomshögfärd! Tig ty ni vet ej vad ni säger.

2008-10-02 19:17
Narcissus

stämmer inte på mig. jag gjorde faktiskt en del av de grejerna som jag hade tänkt göra när jag kom ut.
Zittla - The Fatal

2008-10-02 19:36
och hur lång tids lockdown pratar vi då om? Men för all del, jag talade inte för alla
Människa! Hur okunnig är du inte i din visdomshögfärd! Tig ty ni vet ej vad ni säger.

2008-10-02 20:26
någonstans mellan 7 och 9 månader, beroende på hur man räknar. mot slutet så var jag ganska mycket hemma under dagarna dvs. jag fick mycket permission.
Zittla - The Fatal

2008-10-04 23:34
det beror på hur gammal man är oo så också .. är man ung vill socialen säkert hjälpa en med ett bra boende och så .. är man äldre blir det dock tungt..

fadern min kom ut för 2 månader sen .. han fick bo på ett ställe som var som en öppen anstalt typ .. kanske inte så kul .. flyttar snart iofs.. till en 1a i några månader till .. tills han får en "egen" lägenhet.. svårt att skaffa jobb också

fast det beror ju helt på vilka connections man har också
Get Random!

2008-10-04 23:38
word på Narcissus , fast kanske lite överdrivet.. men mycket stämmer, man säger att man ska göra en maaassaaa och man tror att allt ska lösa sig Direkt när man kommer ut men sen inser man att saker o ting kommer att ta tid innan man får ett normalt liv igen
Get Random!

2008-10-05 14:45
Man försöker göra det bästa utav situationen, sitta still hjälper ej.

2008-10-09 22:43
i was there , i felt safe , they threw me out , so now im banging on the door and screaming -LET ME BACK INSIDE!!!

but they say i need to do some more strange shit , so i do....

hopefully i can get som free food and meds on my doctorbill soon....
fan , ni e så tröga att ni inte fattar att ni e tröga....

2008-10-10 03:14
Aah, du vet...satt ju där, det var rätt tungt o så asså.
Åt råtterna med denna patetiska tråd!

Varför inte skapa en tråd som handlar om hur man inte hamnar i fängelse,
visserligen inte lika tufft, eller !?

I Sverige har vi ett socialt skyddsnät, att sitta o säga att man inte pallar gå vägen via en tränings lägenhet är ju bara så fruktansvärt bortskämt.

Sov på gatan ist, You thugs!
We must all go through a rite of passage, and it must be physical, it must be painful, and it must leave a mark.

- Captain Howdy

2008-10-10 10:49
fan blir lite nojjig när jag läser vad ni skrivit, väntar själv en dom för grov misshandel=(
Tjorvla Tjucken!

2008-10-11 02:12
Jag snackar väl kanske om lite mer än två år, men jag tippar att när det gäller psyktrubbel (kåk och psyk är trots allt skillda saker även om summa summarum är att man blir inlåst) är det bra gjort, way to go Jafari!
Redaktionen

2008-10-14 16:57
I Sverige har vi ett socialt skyddsnät, att sitta o säga att man inte pallar gå vägen via en tränings lägenhet är ju bara så fruktansvärt bortskämt.

håller nog me lite här..
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com
http://www.danielmeyer.se

2008-10-15 17:43
Word på Narcissus..
har ju blivit lite åt det hållet för mig, nu satt jag ju bara 1år, så jag vågar ju gå ut osv :P.. men när man sitter inne drömmer man som fan alltså.. Man tror att allt löser sig bara man kliver ut, men sen när det inte händer.. jag har iaf blivit lätt nervös över saker och pallar inte motgångar på samma sätt..

CherryBlossom P21

dra åt helvete jävla fjant, vad vet du?`
du kan ju göra en sån tråd om du vill.. den här var ändå inte till för dig.

2008-10-28 15:05
Cherryblossom:
För att ett "straffsystem" ska vara effektivt är det viktigt att man efter sitt straff kan känna att man kan börja om från början. Får man inga chanser och blir dömd och straffas resten av ens liv så tycker jag i alla fall att staten har misslyckas. Därmed är detta viktigt att prata om, även om du tycker att folk skryter.

För att diskutera det där med socialt skyddsnät, så behöver vi inte glömma att den oftaste inte funkar så som den borde, och för det andra att det är inte alltid så upplyftande att bli omhändertagen ytterligare en gång efter att man blivit utsläppt. Vill man verkligen ändra sig måste man hållas sysselsatt. Hellre att man får ett jobb än gratis boende och mat!
Don't be offended
This is all my opinion
Ain't nothing that I'm saying law

2008-10-28 18:50
haha. jo träningslägenheter finns ju alltid tillgängliga. NOT.

2008-10-29 12:53
hade också lägenhet o stålar innan jag torskade, nu har jag massa skulder och bor hos morsan(wtf!)..
wörd

2009-02-04 13:32
Jag vet inte om folk räknar §12-hem som att sitta i fängelse men det gör iaf jag.
Blev dömd till 16månaders "Sluten ungdomsvård" som det så fint heter. Fick min såkallade
vård på Klarälvsgården Länk till http://www.stat-inst.se/zino.aspx?articleID=5341 utanför Karlstad.
Kände stor lättnad när jag blev utsläppt, men samtidigt ett grymt hat.
men nu flera år senare känner jag tacksamhet och ser det hela som en bra erfarenhet att ha med sig...

2009-02-05 20:08
jag har precis muckat från 10 månader i finkan satt på kristianstad centrum, det är ganska lungt att sitta det är det ända man gör sitter he he....det är ganska lång tråkit me men man får lära känna massa nya folk det är ganska roligt juh....kassast är när man kommer ut ingen lägenhet ingen ting men som tur väl får jag bo hos mamma....tack tack snälla mamma hehe.......japp man får se det som en erfarenhet.....och försöka att inte hamna där igen hehe.....wiii
blä

2009-02-07 17:47
proffe25

ok. vad satt du inne för?
Zittla - The Fatal

2009-02-08 11:23
Narkotikabrott, 2 bil stölder, olovligkörning.....=)
blä

2009-02-14 18:48
Min polare sitter på Åkersberga, Österåker, 3 år och ett par månader fick han, han kommer ut snart efter sommaren...Han berättade att det är tungt PSYKISKT..dom psykar en med deras sjuka..letande efter droger 2 gånger per dag i alla cells osv...

Inne på anstalterna gör vakterna som dom vill, dom bryter mot regler för dom vet att ingen kan stämma dom osv..så dom beter sig som rasse svin

Man kan inte ens ringa upp till anstalterna, även då det står att man får ha tele kontakt med en fånge om man är clean i registret osv.

Well......svenska anstalter är lyx om man jämför med asiatiska afrikanska eller amerikanska osv..

Men det är inte roligt för killarna som sitter där...8 år. 3. .år..12 år..osv...

rån..droger osv.
Yup

2009-02-15 18:03
det är ungfär samma inom psykiatrin. de gör lite hur de vill helt enkelt. det värsta är att man inte har begått nått brott, men blir straffad ändå...
Zittla - The Fatal

2009-02-15 21:56
Men det är inte roligt för killarna som sitter där...8 år. 3. .år..12 år..osv...

Det var nog inte sarskilt roligt for deras offer heller. Jag tycker att vi pjaker med brottslingar alldeles for mycket i Sverige. Det ska vara mer avskrackande att bega brott, langa kannbara straff.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2009-02-15 22:12
candide P26

Instämmer helt!

.. eller "word!" som man skriver på whoa.
Not all alien reptilians are of a negative spiritual orientation.

2009-02-16 00:09
låna tråden..har en polare som åkte i fyllecell och dem hittade en butterfly på han, vad kommer han få för straff tror ni?
han är ostraffad 19åring, har dock varit med i några utredningar som är nedlagda..