Om rymden är oändlig
...så finns det just nu, någonstans i rymden, en person, som liksom jag, skriver en tråd på whoa. Det finns även en person, som är jag, som skriver en exakt likadan tråd, fast kanske skriver rubriken med enbart versaler, även någon som skriver ordet "är" med stort R. osv. osv. i alla de x antal (som vi inte ens kan räkna till) kombinationer som går att föreställa sig. Det är en ganska stor tankegång att ta in, men helt realistisk om man nu skall tro på att rymden är oändlig. Jag försökte resonera med mig själv om att "men det finns bara en jord som det bor någon på" - men det funkar inte, för är rymden oändlig, då finns det _allt_ som man kan tänka sig, och utöver allt man kan tänka sig med. Händer ibland att jag filosoferar med mig själv om ett universum som inte är oändligt, det slutar med att jag föreställer mig ett "slut" - men vad finns utanför "väggen" eller vad det nu är som finns i slutet, om det nu skulle vara så att universum inte var oändligt. Låter säkert ganska förvirrande det här, men ni förstår nog lite vart jag vill komma. Brainstorma lite med mig, hur ser ni på oändligheten? Är människans hjärna för simpel för att kunna förstå en oändlighet? 8
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
En annan rymdfråga bara, jorden kan man ju inte trilla av liksom, det vet ju alla. Kan man tex trilla av månen? Vad händer om man ramlar ut i rymden och vart hamnar man? Dör man?
KÖNLÖS!<br>Free Fraodi
jo det blir kämpigt att andas
"life's a garden, dig it."
Beror helt på vilken form av oändlighet vi pratar om. Det finns ju teorier som säger att man kommer tillbaka till samma ställe hur långt man än åker. Sen finns det ju tidslucketeorier också. Men om oändligheten är simpel nog att bara vara just 'oändlig' så ja. Då finns det miljarder dig och mig som är ihop och just nu har analsex. Fast analen sitter i munnen där. Så då är det oralsex.
Me? What? naw, I'm the kid closing curtains<br> Perfect? No, I'm a brew slamming guy with a purpose<br>http://www.thewrestlinggame.com/wg.asp?w=110101
Om det är så... då skriver ju en apa brott och straff just nu. Där har vi svaret på min tråd, eller?
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
Jag tror inte att rymden är oändlig. Om vi antar att universum hade en början för fjorton miljader år sedan och expanderar enormt fort bör ju det finnas ett slut, eller hur? det intressanta är ju att fråga i vilket rum universum expanderar, om vi ens kan prata om rum utanför universum. Mina fysikkunskaper är dåliga, så bare with me. Oändlighet tror jag är omöjlig för människan att förstå, iallafall på ett konkret plan. Rent abstrakt kan vi ju greppa det. En oändlighet är någonting utan slut eller början. En praktisk förståelse bör vara omöjlig, men en teoretisk går att greppa. Om vi nu aldrig kan få en praktisk förståelse är det lönlöst att tala om den och istället kan vi fokusera på den rent teoretiska biten, den människan kan greppa, eller vad säger ni?
Unweaving the rainbow.
daviden denna tråden har redan varit uppe.. sök i forumen ;))))) fyfan va skönt att säga det till en admin.. förövrigt faller ditt argument på den lilla saken att universum kan vara oändligt trots att massan inte är det, och med en begränsad massa kan endast ett visst antal små davidens springa omkring serru =)
cry me a river! --> thcrew
candide =))) precis... men somsagt, det faller på massan.. eller materien.. vilket som antar jag..
cry me a river! --> thcrew
daviden Det finns ett ganska enkelt sätt att bevisa att
joda har fattat saken rätt. Om universum och massan vore oändlig så kan du tänka dig något, vad som helst, låt oss säga att en meteroit skulle ramla ner i ditt huvud precis när du läser detta. Om du inte fick en rymdsten i huvudet (alltså förlåt om du faktiskt fick det, snacka om att inte ta i trä), men om du inte fick det så betyder det att massan och rymden inte är oändligt för i sådant fall skulle möjligheterna vara oändliga och allt som skulle kunna hända kommer att hända och det i varje ögonblick. Rent jävla omöjligt =)
I had this bad bitch uptown, she was like... whatever.
JP Om du inte fick en rymdsten i huvudet (alltså förlåt om du faktiskt fick det, snacka om att inte ta i trä), men om du inte fick det så betyder det att massan och rymden inte är oändligt för i sådant fall skulle möjligheterna vara oändliga och allt som skulle kunna hända kommer att hända och det i varje ögonblick. Rent jävla omöjligt =) Är det inte där oändligheten kommer in i bilden? Att exakt _allt_ händer i varje ögonblick sker någonstans är ju fullt realistiskt i ett oändligt universum. Även om det är omöjlig tankegång för oss. Vad är det som säger att massan aldrig tar slut? Eller, ni (JP och joda) syftar på att om massan skulle vara oändlig, då skulle allt vara massivt?candide Precis. :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Oändlighet är en rationalisering.
Det finns även en person, som är jag, som skriver en exakt likadan tråd, fast kanske skriver rubriken med enbart versaler Inte bara en :) Det finns ett oändligt antal personer som gör det...wwwwööööoouuuuuw! :D
daviden * "Att exakt _allt_ händer i varje ögonblick sker någonstans är ju fullt realistiskt i ett oändligt universum. " - Nja, det måste ju bero av att det finns en likaledes oändlig massa, vilket ju inte är säkert. Om vi dock snackar om parallelluniversum (som viss kvantmekanik visar på) så hamnar vi på ett oändligt antal alternativ som inträffar exakt nu. * "Eller, ni (JP och joda) syftar på att om massan skulle vara oändlig, då skulle allt vara massivt? " - Nej, de syftar nog på vad som mest kan liknas vid "olika stora" oändligheter. Inuti en oändlig sfär så kan du lägga ett oändligt antal chokladprickar med hundra meters mellanrum. Det är fortfarande ett oändligt antal och de har en oändlig massa, men det finns ändå hundra meter mellan dem :) 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Mabande Det har du iofs. rätt i, men ingen vet säkert ändå. Vad är din teori? :) Du är en tänkare, vore kul att höra den.
Om rymden är oändlig hur kan den då expandera?
Min blogg: http://emilmolin.wordpress.com
"i worship a god with an elephant head" /King Mob
Vad trodde dom om jorden, jo att den var platt innan det kom nån smart man som lista ut allt.. ! Om tillexempel 500-1000 år så kommer folket veta 1000 gng mer om jorden och universum , då när dom har hittat bevis på diverse grejjer kan dom konstatera bla bla . . nu när vi inte har nån aning så e de onödigt o sejja att det är si och så och påstå att andra har fel . men man kan alltid tro.. Jag gör inte om samma misstag , som de gjorde . låt ist tiden gå och bevisen komma..
ROB
Tenth dimension sidan är väääldigt spekulativ. VÄLDIGT.
Unweaving the rainbow.
Daviden Nu brukar man ju inte säga att universum är oändligt men om vi skulle anta det så skulle det ju inte medföra att allting i alla dess kombinationer skulle finnas i universum. Tex kan du tänka dig att du har oo många 2:or och oo många 1:or och bara en 2:a. Låt nu den här mängden siffror vara vårt simplifierade universum. Du är tvåan =) Mängden är oändligt stor men det finns fortfarande bara en av dig.
Tex kan du tänka dig att du har oo många 0:or och oo många 1:or och bara en 2:a. skulle det såklart stå!
deep... coolt om vi är de ända levande i universum ^^ men jag har oxå tänkt på om universum var oändligt, eller om det inte är det och en vägg är där, vad finns bakom? ännu mer oändligthet? som sagt... deep..
Get Random!
Gaaah! Blir galen av sånt här! Frågor som: Var slutar universum? Vad finns efter? Efter det? Vad fanns innan universum? osv. Nej jag tror inte att universum är oändligt men det måste finnas nått efter.. :( HAAGAGAG!
...och det är det som är så fint med whoa!
ja jag hörde oxå nån gång i skolan att människan inte kan förstå sånt eftersom vi inte använder hela hjärnkapaciteten. Är det inte typ så att vi använder ca 5 % av den? Hur skulle det då se ut om vi använde hela hjärnan? Nån gång i framtiden skulle vi kanske förstå oändlighet om vi bara lärde oss att utveckla hjärnkapaciteten? eller hur?
Nä vad roligt, verkligen jättekul!!
Hems2 http://www.snopes.com/science/stats/10percnt.htm Jag hoppas den myten dör snart Vad jag förstår av universum är väl att det finns en gräns där rymden expanderar. Men man kan aldrig komma utanför vårt universum för det expanderar tillsammans me dig. Hoppas ni fattar vad jag menar.
amen synthare då, fyra bögar och en dator est. 1986
Big Bang-teorin, som väl är den mest spridda teorin om världens tillblivelse (även om den är omdiskuterad och finns i olika varianter) går ju ut på att all materia i universum fanns samlad på en enda plats, med oändlig täthet, och därefter började expandera utåt. Om all materia i universum kan samlas, så är inte materian oändlig. Däremot kan det tomrum som materien expanderar inuti vara oändligt. Man kan inte greppa oändlighet, men man kan inte greppa motsatsen heller. Störande.
Läst Brian Greene?
Människa! Hur okunnig är du inte i din visdomshögfärd! Tig ty ni vet ej vad ni säger.
mästerkatten Man kan inte greppa oändlighet, men man kan inte greppa motsatsen heller. Störande. Instämmer fullkomligt.
Det heter väll så, att den är oändlig för att människan inte vet mer, våra hjärnor kan inte förstå eller relatera till något som inte finns... alltså som inte exsisterar, därför är rymden oändlig för oss. tror jag.
Rock out with your cock out!
jag tror inte det kan finnas oändligt med materia...om det hade gjort det borde det inte ENBART finnas materia då?
Martian Ambassador: Ack! Ack! Ack!
GrönaJätten Det har redan tagits upp i tråden :) Frågan är ju om det nu finns oändligt av någonting, borde då allt bestå av det då? Om så är fallet, då finns det inte oändligt av någonting, då allting inte består av enbart någonting. Det är bara en frågeställning, det kan ju vara så att det finns oändligt av olika saker, även om allting inte består av det.
daviden P25 Det är sant som du säger att om rymden är oändlig och universum lyckats skapa dig på ett ställe så kommer du att finnas i ett oändligt antal ute i rymden. Den tanken går inte att acceptera. Men jag tror inte att universum är oändligt, för då skulle det finns ett oändligt antal stjärnor och det skulle göra natten lika ljus som dagen tids nog eftersom varenda punkt på himmelen skulle vara upplyst.
Universum kanske expanderar i ett Intet som är oändligt däremot.
facebook.com/idiomatisk - fan page
tror nog på mästerkattens variant.. rummer kan ju vara oändligt trots att massan inte är det, vilket betyder att allt inte behöver hända nånstans, kan till och med vara så att inget direkt intressant för mänskligheten händer nånstans alls förutom här..
daviden - Jag gillar teorin om parallella universum som knoppar av från varandra, d.v.s. att för varje två alternativa möjligheter så uppstår bägge. exempelvis om det kan vara en upp- eller nedspinn på en kvark så uppstår två universum som är exakt likadana, förutom att just den kvarken skiljer sig (eller i de lite roligare fallen: det finns ett universum där jag just nu råkar
tunnla genom bordet och väggen framför mig) :)
Dock inte sagt att jag håller den för mest sannolik, men den teorin skulle vara jäkligt kul om den stämde :)
Rainmaker * "
ett oändligt antal stjärnor skulle göra natten lika ljus som dagen tids nog eftersom varenda punkt på himmelen skulle vara upplyst. "
- Det förutsätter att det inte finns någonting i vägen för stjärnorna (typ planeter, asteroider, allmänt rymddamm), samt att det inte finns någonting annat som påverkar ljusets färd rakt framåt (typ gravitation och annat tjafs) :)
Så jag skulle nog vilja hävda att ett oändligt universkum har möjligheten att innehålla ett oändligt antal stjärnor :)
mästerkatten * "Om all materia i universum kan samlas, så är inte materian oändlig. "
- Nja, du säger ju själv i ditt referat av BB-teorin att "all materia i universum fanns samlad på en enda plats, med
oändlig täthet ".
Om någonting har oändlig täthet följer det ju (lite naivt) att det är en oändlig massa, även om det är samlat på en oändligt (jösses vad upprepande) liten punkt.
10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
men det är helt sjukt!!!! GAAAAAHHH!!!!... om den inte är oändligt slutar den nånstans, men efter det? det gör den oändlig! MEN! MEN! AHHHHHHH!!!!!!!!!!!!! !?)?¤( "" ¤=("!)=%()=%
Get Random!
Daviden Min poäng var väl att bara för att universum skulle vara oändligt stort innebär det inte att allting finns i det.
Och om det skulle vara oändligt stort och ha oändlig massa så beror det ju på vilken oändlighet som är störst och det är uppenbarligen inte massan...
(och nu talar jag om det universum som vi lever i och kan uppfatta)
Mabande Nja, du säger ju själv i ditt referat av BB-teorin att "all materia i universum fanns samlad på en enda plats, med oändlig täthet". Om någonting har oändlig täthet följer det ju (lite naivt) att det är en oändlig massa, Men om du med oändlig verkligen menar oändlig så borde oändlig täthet innebära att det inte överhuvudtaget finns...
Och eftersom detta medelande kan skrivas kan vi anta att det inte är sant.
angående att himlen är mörk:
Two effects contribute to the resolution of Olbers' paradox: the finite age of the universe and the
redshift . The latter effect is the dominant effect. (Even in
steady state theory models, which supposes the universe is infinitely old and spatially unbounded, the night sky would still be dark.)
Alltså eftersom universum inte är oändligt gammalt och vi tittar på avståndet som är större än vad ljuset hinner färdas på tiden sen universums föddes så ser vi ingenting eftersom då fanns ingenting.
Redshiftet innebär att ljuset från bigbang finns men det är rödförskjutet (dvs vi kan inte se det) men denna strålning finns ändå överallt (för övrigt så gav upptäckten(bevisandet?) av denna strålning nobelpris 2006)
Det som gör mig glad med ditt tankesätt daviden, är att det någonstans där ute finns en lightsabre med mitt namn ingraverat på. :P
mama said knock you out
GrönaJätten - Tack för kompletterandet med "red shift", orkade inte
wik:a efter det :)
* "
Men om du med oändlig verkligen menar oändlig så borde oändlig täthet innebära att det inte överhuvudtaget finns... "
- Eh, va?
Bara för att vi snackar teoretiskt "oändligt tätt och koncentreerat till en oändligt liten punkt" betyder det inte att det är icke-existerande.
10-4, over...
Mabande Om det är just teoretiskt vi snackar så betyder oändligt liten punkt att den inte finns. Om den däremot är NÄSTAN oändligt liten så är det en helt annan sak på många sätt och då säger jag inte emot dig...
GrönaJätten - Bara för att punkten är oändligt liten betyder det inte att den inte finns. Fundera över om ett par perfekta sfärer kan röra varandra, det hjälper till lite :)Dr_Boobfunk - Ju större ett system är, desto större möjlighet finns ju att någonting inom systemet upprepar sig. Därmed inte sagt att någonting oändligt måste innehålla upprepningar (se exempelvis pi). 10-4, over...
Sånna tankar får mina lungor att kännas "kyliga" och magen känns tom.. Konstigt o tänka på :) Men om nått är oändligt så måste det ju ändå finnas ett slut, för hur kan något som är oändligt vara oändligt... Men där det slutar vad är efter det? Man får inga vettiga svar.. Inga vettiga frågor heller.. mer än att det är flummigt.
Mabande Bara för att punkten är oändligt liten betyder det inte att den inte finns. Det är just vad det gör :) (Om vi som sagt nu snackar rent teoretiskt om vad oändligt liten är) Tänk dig en kub med oändligt litet djup. Du kan rita en skiss av den på ett papper men den kan aldrig finnas på riktigt. Det där med sfärerna får jag fundera lite på men jag tror jag förstår din poäng
GrönaJätten * "
Tänk dig en kub med oändligt litet djup. Du kan rita en skiss av den på ett papper men den kan aldrig finnas på riktigt. "
- Inom de dimensioner och materietillstånd som vi uppfattar och är begränsade till? Håller med :)
En skillnad är dock att om vi skulle försöka tillverka (eller ens identifiera) en "oändligt liten" kub i detta universum så skulle vi behöva använda oss av byggstenar vi känner till. Byggstenar som har någorlunda fixa storlekar (som rör sig i storlekar över oändligt små). Helt andra naturlagar gällde troligtvis "innan" och när universum uppstod. De vi känner till nu tog (enligt vad som teoretiserats) en ruggigt lång tid på sig att uppstå (även om det var långt under en millisekund).
10-4, over...
exakt så har jag filosoferat, vad finns bakom väggen å vad finns bakom den väggen osv, man kommer fram till att det måste vara oändligt men precis som du säger då måste det finnas en jord eller varför inte flera stycken eller oändligt med jordar å planeter med liv. var sjukt sneande att tänka så. allt hade varit så mycket lättare om rymden inte hade funnits. kan ni tänka er om kanske 2000år lr mer om vi hade kunnat besöka andra solsystem? men då är frågan varför har inte dom besökt oss? eller har dom det kanske flera ggr men att vi inte märkt det eller har vi kanske gömt undan det(area 51 tänker jag på då).
men tänk om universum inte är "oändligt" egentligen, utan att det är som jorden t ex, att om man sticker rakt fram och inte slutar så kommer man till slut tillbaka dit man började, att allting är krökt på något vänster. men om nu universum är allting som finns och det har ett slut, kan det finnas ett "ingenting" utanför? hmmm, man blir galen av det här : )
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta? - Det släcks.
och är universum oändligt så finns det ju som du sa "oändligt" med kombinationer av det som redan finns, sen utöver det ett "oändligt" antal nya saker och ännu ett "oändligt" antal kombinationer på dessa saker...
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta? - Det släcks.
ja det kan väl finnas ett ingenting "utanför". inget rum, ingen tid.
Dr_Boobfunk - Var inte orolig: Ockhams rakkniv är välbekant - folk har försökt skära mig med den i åratal ;) Orsaken till att få har lyckats är att: Jag har inte påstått att ett oändligt universum måste innehålla upprepningar, bara att upprepningsmöjligheten torde öka ju större system man har. Jag har heller inte påstått att jag snackar om de troligaste scenarierna, utan (om jag inte missminner mig) om de roligaste (och även kring andras föreslagna hypoteser).d-beck - Jag har för mig att den allmänna relativitetsteorin är ganska känd sen snart hundra år tillbaka ;) 10-4, over...
Mabande hehe jo jag märkte det, bara hört om det innan :)
Mabande Där säger jag inte emot dig, jag pratade om just det du säger vad vi känner i denna världen(vilket är feeel i dessa sammanhang)Dr_Boobfunk Om utrymmet är oändligt och likadant hela vägen och massan är oändlig och likadan hela vägen så borde alla möjliga varianter av alla möjliga varianter dyka upp oändligt antal gånger.
GrönaJätten - Dels så tror jag du måste förklara den delen som var riktad till mig (antingen är jag fortfarande morgontrött, eller så var det luddigt skrivet av dig) och dels så är ju inte universum "likadant hela vägen", så då går det inte att säga att upprepningar måste förekomma, bara att de är möjliga. 10-4, over...
och dels så är ju inte universum "likadant hela vägen", så då går det inte att säga att upprepningar måste förekomma, bara att de är möjliga. Precis, upprepningar är möjliga var du än letar.