I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Chris Brown

Övrigt - Blandat

2012-11-20 12:12
Släpp d där nu technoskalle

var kom det ifrån?
om jag diggar stamp hindrar det mig ifrån att tycka nåt om annan musik?
kamma dig...

fjollan vi snackar om har inte avtjänat NÅGOT straff! tiden för hans vilkor är INTE över. hur kan han ha avtjänat sitt straff?

förklara det utan att gå till personangrepp på mig eller nämna något om min personliga musiksmak!

fan, att du ska lyckas missförstå typ allt....
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2012-11-20 12:14
vrgnhns, asså, när det kommer till något utåtagerande så är jag benägen att se det som en psykisk ohälsa. att tvinga sig på någon. och jag räknar inte ut något sexualbrott där.

-Mark Twain

2012-11-20 12:26
Blweria

Ja, nån form av psykisk ohälsa... Samtidigt bär människan alltid två sidor kring sin uppfattning om rätt och fel... Vissa har sin egen resonering som backar upp deras agerande och känner ingen ånger alls.

Typexempel är Breivik som en del ville klassa som psykisk sjuk.

Djur kan inte ens reflektera kring rätt och fel, de bara agerar och om man sneglar på den världen ger de sig på allt möjligt både sexuellt och på andra sätt.

Vad vi egentligen har gjort är att staka ut en massa normer och att ofta klassa de som går över gränsen som psykiskt sjuka. Yrkeskriminella har ofta sin egen kodex som egentligen mest kan liknas vid en mer primitiv och pragmatisk lagbok.

För inte länge sen ansågs homos vara psykiskt sjuka. Det var som bekant även lagligt i sverige att våldta sin fru.

Med det sagt menar jag inte att det inte finns psykiskt sjuka som begår brott men tycker folk ska tagga ner på diagnoserna och se att människan i grund och botten är mer som heliga Birgitta som brottas med en chimpans.

Lever du i en fantasivärld psykoser, scitzofreni etc är du psykiskt sjuk.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-11-20 12:32
människan i grund och botten är mer som heliga Birgitta

till psykisk ohälsa hör även vanföreställningar :p

förstår vad du menar och jag är med på samma linje. men att begå handlingar som innefattar sexuellt tvång eller liknande (3-åringar kan inte alltid yttra sig) anser jag vara tydliga exempel på psykisk ohälsa.

visst är vi djur, varenda människa. men vi är "tänkande" djur....

-Mark Twain

2012-11-20 12:36
Blweria

Absolut... Grejen är ju den som vi kan se runt om i världen så vinner inte alltid Birgitta mot chimpansen...

Man behöver inte vara psykisk sjuk för att släppa lös chimpansen. Just nu säljs det ett medel helt lagligt som lätt gör att chimpansen vinner; alkohol.

Slagsmål, våldtäkt etc är ibland resultatet när chimpansen får leka fritt... Frågan är nu då om man försatt sig i en situation där man släppt lös chimpansen, kan man klassas som pykisk sjuk för att det var under berusade omständigheter?

Många va ju inne på att Flink var "tillfälligt psykiskt sjuk"
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-11-20 12:39
förklara det utan att gå till personangrepp på mig eller nämna något om min personliga musiksmak!
fan, att du ska lyckas missförstå typ allt....
Just messin wit ya mannen.....

fjollan vi snackar om har inte avtjänat NÅGOT straff! tiden för hans vilkor är INTE över. hur kan han ha avtjänat sitt straff? Känner inte inte vederbörande alls så... Men vad som får göras och inte beträffande brottet och straffet är ju också bedömt av domare. Det är liksom klappat och klart, utagerat. Därför jag tyckte det var i överkant eller helt enkelt fånigt i denna uppmaning till bojkott. Det har ju rättsligt redan behandlats och verkat.... Spelad falsk upprördhet

2012-11-20 12:41
med alkohol släpper man ju in ytterligare problem i ekvationen. vilket kanske inte gynnar denna trådens kärna...

men jag anser inte att alkohol ska ändra någon uppfattning i hur man ser på ett brott.

-Mark Twain

2012-11-20 12:43
håll ditt jävlande borta från mig, tack!

klappat och klart

det är ju inte "klart". fem års prövotid för misshandel...jag tycker inte att det är ett straff.
och domstolar i usa...visst har dom gått rykte?

-Mark Twain

2012-11-20 12:53
med alkohol släpper man ju in ytterligare problem i ekvationen. vilket kanske inte gynnar denna trådens kärna...

men jag anser inte att alkohol ska ändra någon uppfattning i hur man ser på ett brott.

Nej men folk ser ju lite olika på det där. Min poäng va helt enkelt att mänskligheten är väldigt two-face och alla bär på chimpanser, visserligen olika mkt och folk släpper ut dom olika mkt. Det mest djuriska och äckliga är ju när någon ger sig på någon försvarslös i syfte för egen sexuell njutning, men psykisk sjuk...?

Känns annars som att varenda jävel går runt med någon form av diagnos...

2012-11-20 12:56
ågon ger sig på någon försvarslös i syfte för egen sexuell njutning

ja, visst är det vidrigt...men när det kommer till njutning så brukar det väl inte ofta ske med tvång...

oftast handlar det om maktbegär framför njutning.

-Mark Twain

2012-11-20 13:00
håll ditt jävlande borta från mig, tack!
Du menar inte mig va? Vad var det i s f?

det är ju inte "klart". fem års prövotid för misshandel...jag tycker inte att det är ett straff.
och domstolar i usa...visst har dom gått rykte?
Jädrar vad verkar hata just Chris Brown... Men 5 års prövotid är helt i sin ordning
kring just detta fall. Men har du läst omständigheterna kring när det ska ha inträffat, delar ur rapporten finns att googla fram.... Många skulle ha börjat veva alltså.

Och domstolar i USA.... Jorå, vissa delstater många inspärrade oskyldig, och Sverige har ju en del rättsskandaler på sitt samvete, har du sett kring fallet Tomas Quick eller vad han hette... Shit sicken härva och senast kring "Södertäljemålet"... Du vet vad jag mena va?

2012-11-20 13:05
forward, du snackar för och med dig själv nu.

-Mark Twain

2012-11-20 13:11
Känns annars som att varenda jävel går runt med någon form av diagnos...

Joo, mkt möjligt men d flesta kan ju hålla och lägga band på sig. Finns ju tillfällen dock få man skull ha kunnat delat ut ett slag mot en kvinna men inte ens gått till hot. Uppfostran, moral, sunt förnuft m.m. stoppar..

2012-11-20 13:18
forward, du snackar för och med dig själv nu.
Undrade ju bara om du verkligen tog illa upp för "det där"?

2012-11-20 14:39
oftast handlar det om maktbegär framför njutning.

Jo, det är väl en blandning. Tror vi förstår varandra, min poäng va väl att folk är väldigt snabba med att ropa "psykisk sjuk" så fort nån släpper lös sina demoner och tycker ofta att det känns som samhället tar det begreppet lite väl långt.

Graffare

2012-11-20 15:19
Forward skrev:
Visa att du ångrar dig på riktigt, engagera dig ideellt för att hjälpa utsatta kvinnor eller liknande så kanske det börjar likna något.

I fallet har domen och straffet redan utdömts. Någonting vi INTE behöver är lekmän som tycker, råder och leker domare.

Så du menar att 'samhället' avgör i vilken utsträckning jag som lekman ska få ha åsikter och tycka saker? Det låter ju demokratiskt om något. Jag står fast vid åsikten att folk som misshandlar oskyldiga medmänniskor står jävligt lågt i kurs, men att män som slår kvinnor står något lägre i rang. Jämför 'vanlig' misshandel med en misshandel med rasistiska motiv.
My stomach got young dead orphans in it
I eat from trash cans at abortion clinics
-Jus Allah

2012-11-20 15:23
Lite sent kanske men: blev inte Papa Dee friad till slut?

2012-11-20 15:27
blev inte Papa Dee friad till slut?

ja, tjejen som flytt ut från lägenheten slog ju sig själv i huvet med det där tillhygget(vad det nu va för nåt) av någon anledning....
papa dee är ju ett helgon...

-Mark Twain

2012-11-20 15:40
Forward

Hade du stått å sjungit med å klappat om han varit dömd för åtta överfallsvåldtäkter, men avtjänat straffet?
Ridå

2012-11-20 15:43
Yo stayblack, stay focused

Inte jag som skrev Visa att du ångrar dig på riktigt, engagera dig ideellt för att hjälpa utsatta kvinnor eller liknande så kanske det börjar likna något.

Ser snurrigt ut

2012-11-20 15:56
Hade du stått å sjungit med å klappat om han varit dömd för åtta överfallsvåldtäkter, men avtjänat straffet?

För det första borde du kolla lagboken hur det kan te sig om du begått detta brott 8? gånger men förstår vad du menar (tror jag).. Igen; En äkta demokrat låter rättsväsendet sköta detta och alla som har begått brott, dömd och straffad har alla chans att få komma tillbaka på banan igen.
ja, tjejen som flytt ut från lägenheten slog ju sig själv i huvet med det där tillhygget(vad det nu va för nåt) av någon anledning....
papa dee är ju ett helgon...
Bra exempel. Om han nu blev friad i rätten/domstolen är han en fri och oskyldig man. Exakt det jag menade om att ska vi då alla istället beväpna oss med järnrör för att skipa rättvisa?

2012-11-20 15:57
alltså

Själv i min bok när du begått brott och straffad är du på banan igen.

kör du på det oavsett brott, oavsett straff?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2012-11-20 15:57
Blweria:

Aldrig sagt att han är ett helgon. Bara att han nog blev friad.
Jag har inte satt in mig speciellt mycket i hela historien men vad jag förstått så är det inte helt solklart att han var skylldig till det. Blev han dessutom friad i rätten bör man kanske inte go lynchmob och dömma honom utan att ha alla fakta.

Sen att sverige inte skulle förlåta folk är ju tveksamt se på tex DiLeva (som vad jag förstått har en dom på kvinnomisshandel) som fick mysa med hela sverige i Så Mycket Bättre.
Graffare

2012-11-20 15:59
Forward: Citat-funktionen som snurrar till det, fokusera själv och svara på mitt inlägg istället :)
My stomach got young dead orphans in it
I eat from trash cans at abortion clinics
-Jus Allah

2012-11-20 16:00
Fiyah P30

stämmer det där med dileva alltså?
jag har aldrig snokat djupare i det, men aldrig sett/läst/hört något om det utom hört skvaller om det, typ, så har alltid varit lite osäker på om det är sant eller ej
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2012-11-20 16:09
stämmer det där med dileva alltså?

Det ryktet har snurrat en tid men aldrig dömd för dylikt såvitt jag vet.

Citat-funktionen som snurrar till det, fokusera själv och svara på mitt inlägg istället :)

Den har ibland fukkat för mig med men det var just just d, hänger inte med på hur inlägget till mig löd?

2012-11-20 16:11
fiyah, var inte menad som en peak till dig :)

men rättsystemet har fått klampa på återigen...fast jag tror inte en sekund på att han är oskyldig.

allmänt så är det väldigt vanligt att misshandlade kvinnor i nära relationer skyller på sig själva.

-Mark Twain

2012-11-20 16:17
Om han nu blev friad i rätten/domstolen är han en fri och oskyldig man. Exakt det jag menade om att ska vi då alla istället beväpna oss med järnrör för att skipa rättvisa?

Nu tycker inte jag att inte gå å kolla på nåns konsert för man tycker det är en oskön person är detsamma som att gå å slå ner personen med ett järnrör.

Cris Brown sög tillräckligt hårt redan innan han bankade på Rihanna, så jag ser absolut ingen anledning till å gå å titta på hans konsert, men för all del.
Ridå

2012-11-20 16:54
Men det spelar ingen roll när det var, det han gjorde var helt sjukt och sen får man väl döma honom utifrån det. Sen om vissa kan se bortom det så är det väl bra för dem, men det kommer alltid finnas folk som inte respekterar honom på något sätt längre, oavsett hur lång tid det går
Ibland gör man rätt, ibland gör man fel. Lev med det.

http://www.myspace.com/johanawesome

2012-11-20 17:03
Forward:

Jag är inte 100% på att dileva-grejen stämmer.
Är bara rykten man hört. Jag har aldrig haft något intresse att kolla upp det hela.

Blweria:

Jo det är sant att de ofta gör det.
Jag har i stort sätt all min info om Papa Dee grejen från vänner som känner honom så de är ev lite partiska. Men vad jag förstått så gick det hela inte till så som media har framställt det hela. Men detta behöver inte bli en disskution om Papa Dees skuld/oskuld.
Vi kan ju bara konstatera att han iaf inte blev dömd.

2012-11-20 17:08
Googlade DiLeva lite och det verkar som om det hela blev nedlagt och han är alltså inte dömd för detta.
Dock blev han annmäld av en tidigare sambo för misshandel. Men blev då alltså inte dömd för något.
Utredningen las ner då sambon inte ville medverka i utredningen (enligt aftonbladet).

2012-11-20 17:08
Nu tycker inte jag att inte gå å kolla på nåns konsert för man tycker det är en oskön person är detsamma som att gå å slå ner personen med ett järnrör.
Cris Brown sög tillräckligt hårt redan innan han bankade på Rihanna, så jag ser absolut ingen anledning till å gå å titta på hans konsert, men för all del.

Att gå på konsert om man inte gillar vederbörande eller dess musik? Vem gör d?

för man tycker det är en oskön person är detsamma som att gå å slå ner personen med ett järnrör. Som om det var dit tråden skulle dras. Menar på att om vi inte litar och låter rättsväsende och domare sköta detta så kan vi väl istället beväpna oss med järnrör.
Och varför låta folk dömas och släppas efter strafftiden om d är för evigt dömda av samhället, folket?? Då kan väl de lika väl sitta på livstid och varför är sådant samhälle att föredra?

men rättsystemet har fått klampa på återigen...fast jag tror inte en sekund på att han är oskyldig. Exakt det som inte är relevant. Domen som utfaller är det som som gäller.
Folk och pöbel har bara att acceptera

2012-11-20 17:19
Googlade Papa Dee med

Han blev dömd till dagsböter visade det sig.
Jag hade fel här med.

Dock hittade jag denna text av hans fru
http://www.newsmill.se/node/12022
I vilken hon förnekar att hon blev misshandlad.

Men nu skall jag släppa hela Papa Dee grejen i denna tråd då den handlar om Chris Brown

2012-11-20 17:27
ja, som sagt. det är inte ett okänt fenomen att kvinnor som blir misshandlade av sina män lägger skulden på sig själva. det är oftast så tyvär.

tycker nästan att offret skulle få sig en näsknäpp för att ljugit för rättvisan.(mened) då hon måste ha blivit överbevisad när ändå papa dee blev dömd.

-Mark Twain

2012-11-20 18:22
hur kan ni blanda in pedofili och våldtäkter med ett relationsdrama?

2012-11-20 18:24
papa dee blev inte dömd för blockljuset, han dömdes för att ha knuffat sin tjej mot en vägg. di leva är vad jag vet inte dömd, han var endast misstänkt.

2012-11-20 20:23
Om man gillar hans musik och vill se honom live tycker jag man ska gå och se honom live, svårare än så behöver det inte vara.
Följ mig på twitter! @grizzlymusik

2012-11-20 20:25
easyskanking skrev:
hur kan ni blanda in pedofili och våldtäkter med ett relationsdrama?
Faller under samma moraliska kategori.
Grabbar som skall "stampas på kåken".

Okej att jag utpressade en kille med mina anabolakompisar, band fast offret och slog honom tills han blev invalidiserad för livet.
Jag är inte en nedrig pedofil eller kvinnomisshandlare iallafall. Hemskt att det finns sådana som ger sig på försvarslösa ute i samhället tycker jag...

2012-11-20 22:14
dödenbäradidas,

tjo. jag hängde inte riktigt med där. du anser att en lavett och våldtäkt på barn är samma sak? jag säger inte att det är moraliskt rätt, men det finns väl ändå gränser?

2012-11-20 23:10
I ett samhälle där det existerar osynliga maktstrukturer som hela tiden försöker förminska våldet mot kvinnor kommer alltid det finnas någon som: rågar varför man inte bojkottar John Lennon, Bob Marley och andra kända kvinnomisshandlare.

Detta är en rätt basic försvarsmekanism som kan appliceras på allt som känns lite för "tufft" att handskas med. Om man inte vill säga varken bu eller bä i frågan om Chris Brown är detta ett idealiskt sätt att skjuta ifrån sig ansvaret till någon osynlig kraft som på egen hand utan hjälp från "oss" ska ställa allt till rätta.

Varför inte reflektera över hur jäkla stort problemet är att män tar sig rätten att utöver psykisk misshandel gå över till en fysisk misshandel av sin partner. Alltså, hur många män som tar till det yttersta och mest extrema sättet att skada sin partner på.

Man behöver inte gå ut på stan och stå med plakat utanför varje skivbutik som säljer John Lennon-plattor men det är simpelt nog att ge fan i att försvara eller försöka förminska kvinnomisshandel. Simple as that!

Män blir slagna av sina kvinnor, visst. Men det är fan ingen produkt av en lika djupt rotad som skev könsmaktsordning. Nästan 30 000 anmälningar årligen där kvinnor blivit slagna av sina män i nära relationer, plus ett mörkertal. Undrar hur motsvarande statistik ser ut för män som misshandlas av sina kvinnor?

Som någon sa tidigare i tråden.

Vill man verkligen förstå sig på hur våld i relationer funkar och mäns våld i synnerhet så föreslår jag att man läser något om exakt hur det fungerar och vilka mekanismer och osynliga strukturer det finns i samhället för att skydda kvinnomisshandlare undan alltför jobbiga "straff" för sina brott.

Kan ni nämna varenda B-sida samt årtal och producent till er favorit-mc så borde ni också kunna ägna lite tid åt att läsa på lite om det våld som (rent statistiskt) någon eller några kvinnor i er närhet har eller kommer att uppleva.

Sen e det jäkligt tröttsamt med argument som "hon bad om det", "män misshandlas också". Det är lite som att diskutera människors lika värde med en Sverigedemokrat.

Problemet med Chris Brown är att han inte på NÅGOT sätt tagit ansvar för sin handling. Varför skulle han behöva ta ansvar för det när han fortsätter bli bokad och fortsätter få front-rowseats till alla stora musikawards och folk fortsätter boka han till spelningar utan att själva reflektera vad det är för en man bakom musiken.

Det e förövrigt skillnad på att slentrianmässigt lyssna på en gästvers av Chris Brown och a) försvara han i forum på internet, b) köpa biljetter till hans spelningar, c) stå och jubla när han går av scen. Sen när någon som står er nära träffar en snubbe som behandlar sina flickvänner på samma sätt som Chris Brown så kan ni försöka trivialisera bort det..

2012-11-20 23:14
och det går faktiskt att göra aktiva val i den kulturen man väljer att njuta av.

T.ex Köp inte skivor av kända kvinnomisshandlare och våldtäktsmän.
Gå inte på spelningar där det spelar kända kvinnomisshandlare och/eller våldtäktsmän.
Försvara inte kvinnomisshandlare på internet.

2012-11-20 23:18
Något jag tycker är intressant är att Sizzla lyckades bli inställd pga han homofobiska texter medans Chris Brown inte blir inställt pga att han är kvinnomisshandlare.
I sammanhanget kan ses att Chris Brown brutit mot lagen i sitt hemland medans Sizzla inte gjort det.

Nu är det självklart en något haltande jämförelse. Men jag hoppas att ni kan se min poäng.
Folk döms olika pga hur stora artister de är.

Jag försvarar inte på något sätt Sizzlas (eller någon annans) homobobi.
Det är förkastligt på alla sätt.

2012-11-20 23:29
och sen när 'är bob marley känd kvinnomisshandlare?

2012-11-20 23:42
Det var som en replik på någon ovan som listade ett exempel på artister man inte skulle kunna lyssna på om man inte lyssnade på Chris Brown. Efter lite snabbgoogling så finns det inget om att Bob Marley skulle ha gjort något sånt. My bad!

2012-11-20 23:47
Järntorget P27

Är det nån som försvarat Chris Brown i tråden?

Annars kan jag säga att jag diggar Big Puns musik fast jag vet att han var ett svin. Att prompt vurma för en bojkott av CBs musik skulle göra mig till en hycklare.

Diskussionen är ändå extremt viktig, de andra exempel som tagits upp i tråden handlar om hur samhället ser på olika brott, på förövarna och offren.

Det som Fiyah tar upp är intressant:
Folk döms olika pga hur stora artister de är.

Sen undrar jag om folk ser olika på att ge artister som avslöjats med ett "svinigt beteende" stöd, tänker alltså artister/folk i nöjesbrancen vs fans. Nu är CB exemplet på tapeten, han har gjort låtar med väldigt många stora namn inom musikindustrin... Anser ni att de då står bakom det han gjort? Så går iaf resonemanget kring Bobby Sandz.

Personligen anser jag att de som SAMARBETAR rent professionellt med artisten bär en större "skuld" än deras fans. Detta har det knappt snackas om när det kommer till Brown.

2012-11-21 00:29
VRGNHNS, det var ju inte kärnan i mitt inlägg. Visst ingen har försvarat han direkt men det finns rätt många som gör det.

Det finns också folk i tråden som diskuterar kvinnors våld mot män som om det vore en struktur. Jag anser det vara en försvarsmekanism att försöka förminska mäns våld mot kvinnor genom att dra upp massa exempel på hur jobbigt det är att vara man.

Jag har fått stryk på stan av andra män. Jag har inte fått stryk av min partner i en kärleksrelation men jag skulle aldrig jämföra de två då det endast är den fysiska smärtan som skulle kunna vara samma. Hur det känns att den som ska älska en misshandlar en kan jag inte ens försöka mig att greppa.

2012-11-21 00:44
problemet med att göra sin värld till svart och vit är att den kommer bli väldigt svart då. världen är inte svart och vit. och ju mer vi strävar efter att ha felfria förebilder desto färre blir dom och desto mer hycklande blir din världsbild.

skulle jag slagit tillbaka när min exflickvän hoppade på mig med kniv hade jag kanske varit dömd och utmålad till kvinnomisshandlare i mångas ögon. helt befängt enligt mig, men jag gjorde inte det, jag svalde stoltheten istället och knuffade undan henne och höll om henne tills hon lugnade ner sig (papa dee är dömd för att ha knuffats). jag har tur som väljer flickvänner som är mycket mindre än mig själv.

och jag har ingen aning om vad som gjorde att chris brown brast i sin självkontroll. jag har inte heller någon aning om hur deras förhållande var i övrigt. vi alla är offer för detta patriarkat. både män och kvinnor. kvinnor bär den tyngsta bördan men jag tror inte chris brown är en ond människa. vi har alla både goda och dåliga sidor i oss och man kan trampa fel. det händer.

men när det handlar om musik så lyssnar jag på musiken. lyckligtvis kunde jag inte bry mig mindre om chris browns musik, men frågan är viktig. när sizzla tvingades ställa in blev jag förbannad eftersom det gällde min egen musiksmak. och jag är mycket benägen om att skriva under på fyahs frågeställning. för den visar hyckleriet.

och var ska man dra gränsen? vi köper kläder på hm, fyllekäkar på mcdonalds, köper frukt från israel, köper soffor från ikea, blir nostalgiska till michael jacksons musik osv. då kanske det är bättre att börja med sig själv innan man ska döma andra. i alla fall enligt mig.

2012-11-21 01:22
Järntorget P27

Att kvinnors våld mot män kom upp var för att nån ville ta upp jämförelsen. Där iaf jag menade på att den blev skev av uppenbara anledningar som du själv poängterar.

Men även för att belysa att just pga nämnda strukturer finns det så gott som noll sympati för en man som blir påpucklad av sin fru/flickvän.

kvinnors våld mot män som om det vore en struktur.

Måste missat

Jag skulle aldrig jämföra de två då det endast är den fysiska smärtan som skulle kunna vara samma. Hur det känns att den som ska älska en misshandlar en kan jag inte ens försöka mig att greppa.

Nej men går det att jämföra med något över huvudtaget? Även om en man blir spöad av sin flickvän kommer han inte få några sympatipoäng. Mina polare runt han som fick spö av sin flickvän (och även utsatt för andra saker) menade rätt mkt på att han fick skylla sig själv.

Något att också överväga när man diskuterar strukturer och hur dessa de facto drabbar båda könen.

Handlar inte om att jämföra killars fighter emellan med exemplet med någon som slår på sin tjej.

2012-11-21 01:29
Ser här hur det lätt kunde missförstås:

SpoilerMän misshandlas oftare av män än kvinnor, tycks det lika synd om dom? Nej för "boys will be boys".

Vad jag menade där var väl helt enkelt att strukturerna även drabbar män, inte att direkt jämföra det med att bli slagen av sin respektive.

Jag anser det vara en försvarsmekanism att försöka förminska mäns våld mot kvinnor genom att dra upp massa exempel på hur jobbigt det är att vara man.

Det va mest för att jämförelsen kom upp på tapeten... Inget jävla ryggdunkande eller försvarande av kvinnomisshandlare/ förminskande av mäns våld mot kvinnor.

Män som misshandlas av sina kvinnor är mkt färre än vice versa, är nog ingen som snackar om saken... När det kommer till hur mkt mörkertal det finns ur båda sitsarna så är det nog procentuellt mkt närmare.

2012-11-21 01:55
Jag tycker det är helt oväsentligt i denna diskussion huruvida män också kan bli misshandlade i parrelationer. För om vi diskuterar fallet Chris Brown och Rihanna så bör man ju också diskutera varför Chris Brown behandlas i princip likadant efter misshandeln som innan om man ser till bokningar osv osv.

Då måste diskussionen glida över på just de strukturer som gör skillnad på män och kvinnor. Dvs de patriarkala strukturerna.

Om du tror att mörkertalet bland misshandlade män är större än det motsvarande mörkertalet för misshandlade kvinnor är du ju ute och cyklar på långa vägar. Kvinnor är och förblir det mest utsatta könet.

För mer statistik osv kolla:

http://www.kvinnojouren.se/statistik

Endast 8% av män hade en nära relation med den person som utförde misshandeln. Detta säger ingenting om det är en kvinna eller en man. Men det är en väldigt låg siffra i jämförelse med de 60% av kvinnorna som hade en nära relation till den som utförde misshandeln.

Så trots att vi lever i 2000-talet och vi är bäst i världen på jämställdhet i sverige så räknar kvinnojouren med att det skett en ökning senaste året när det gäller våld i nära relationer.

Det är strukturen. Den handlar om mäns våld mot kvinnor och inte om svepande diskussioner om våld i kärleksförhållanden. För att komma till problemet måste man lägga korten på bordet.