I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

"Jag bor på Negern , vart bor du då? "

Övrigt - Blandat

Poet

2009-09-25 17:44
Imalamp: Vad dina morkhyade vanner tycker, ar en intern grej. Jag tror knappast du ar sa naiv att du gar fram till ett gang frammande svarta och sager "hey ar ni sugna pa nagra negerbollar?", eller hur? Intern humor ar en sak. Mina vanner flippar om folk fran mellanostern och afrika, vilket jag inte tar illa upp.

Men ett steg i ratt riktning, oavsett vad ordet har for betydelse idag, ar ju sjalvklart att eliminera ordet. For jag kan inte tanka mig nagot annat an att ordets ursprung var just av nagra "roliga" svenskar tidigt 1900-tal som tyckte att dessa chokladbollar liknar "negrer", darav rasismen i det.

Ramuz: Inte nodvandigtvis. Negre ar inte samma som "neger".

Ordet svart i diverse sprak...

Latin och italienska: Nero

Spanska och portugisiska: Negro

Franska: Negre

Svartboll - Negerboll. Ser du skillnaden?
At the gates of Eternity...
Producent

2009-09-25 17:57
jag skulle inte bry mig om jag bodde i ett kvarter som hette vitajäveln, finnjäveln, crackern, svennen eller något annat eller något annat.
Folk bryr sig om fel saker.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Moderator

2009-09-25 18:03
Men annars är ju faktiskt "nègre" på franska just det där ordet. Så det blir ju faktiskt samma sak som på svenska, men jaja :)

Nègre est un substantif masculin (négresse au féminin) et un adjectif, désignant aujourd'hui de façon péjorative les Noirs, spécifiquement originaire d'Afrique subsaharienne.

Man behöver inte prata flytande franska för att ha någorlunda koll på vad allt det där betyder :) Eller så är jag tyvärr helt ute och cyklar.
time isn't wasted when you're getting wasted .
Poet

2009-09-25 18:51
Ramuz: Ok, nu maste jag saga att jag hade fel. Mina kunskaper i franska ar inte lika starka som i spanska. Svart ar "noir" pa franska. Och inte negre. Och darmed andras inneborden ocksa. Nu vet jag inte om ordet "negre" inom franskan ar lika negativt laddat som "nigger", men det later ju anda lite provocerande.

Black people - Niggers. Forstar du vad jag menar? Neger, niggers och vad det an nu kan heta i manga andra icke-latinska sprak ar inte synonymt med fargen svart. Du sager inte "min Volvo ar neger" pa svenska. Just darfor negerboll inte ar nagot annat en provocerande. Hade det hetat "brunboll" sa ar det ju inget snack om saken, inget provocerande med det.

Har hort manga aldre amerikaner och kanadensare har borta saga "nigger toes" nar de refererar till brazilian nuts. Bara det i sig beskriver vad man vill saga med det. Om noten ar fran Brasilien, go ahead. Brazilian nut (som finska pinnar). Men nigger toe's? Negerboll?

Come on man, jag fattar inte att jag maste forklara detta for fullvuxna manniskor.
Moderator

2009-09-25 19:09
Nej jag förstår dig precis, inte velat att nån skulle bli irriterad över nått jag skrivit i tråden. Förstår, och vet också, att många tar illa åt sig och att vissa andra inte tar lika illa åt sig över ordet negerboll. Så no offense :)

2009-09-25 19:25
Fast.. På Nigers flagga är det ju en ljusbrun boll. Är det en negerboll eller en chokladboll? En Nigerboll?
My heart lives in my vagina.

2009-09-25 19:45
BC99

kan ha missat nått i dina inlägg som förklarar bortom all tvivel men annars skulle en källa på ordet negers ursprung, alltså från niger (landet) istället för från negro (svart på spanska), vara intressant
Mabuhay!

2009-09-25 19:48
jä'ävla idiot sverige
Still down to pull a homicide just strap up and ride, stick a needle in my eye if I ain't ready to mob

2009-09-25 19:52
När jag hör "negerboll" så blir jag ganska förbannad, hatar det ordet, det heter för fan kokosboll! jä'vla svin
Still down to pull a homicide just strap up and ride, stick a needle in my eye if I ain't ready to mob
Moderator

2009-09-25 20:47
GZARZA P20 tagga ner lite haha, låter som du kommer slå sönder nästa person du hör säga negerboll^^
//TW

2009-09-25 21:08
Just nu äter jag en negerboll.

2009-09-25 22:10
Nattugglan

Förresten, negerbullar heter Tête de nègre på franska. Tror att det betyder "negerhuvud".

Fast skillnaden är ju att i Frankrike är det inte längre allmänt accepterat att använda det namnet på bakverket.
"What the fuck?! That ain't no fuckin' name, yo. That ain't that nigga's name. You can't be serious. Barack Obama. Get the fuck outta here." - DMX

2009-09-25 22:16
shitmannen

:D
Poet

2009-09-25 22:35
Th1ef: Det ar ditt Daim-kryss. Vad tror du? Det ar en orange cirkel. Vax upp!

Daddy Dan: Sitter pa jobb just nu, men jag ska hitta en kalla no doubt. Det jag vill minnas ar att slavhandeln fran borjan var koncentrerad till vastafrika och runt floden niger som loper runt i Nigeria, Guinea, Niger och ett gang andra lander. Nar fransmannen harjade dar, sa vart namnet pa folket som bodde dar for "Nigers" som senare utvecklades till "niggers".

Jag ska hitta kalla :)

2009-09-25 22:40
xavante. är inte negerbyn det som ligger nära vipan? upp mot linerohållet?
Whoa kontroll - vi gör det vi gör vanligtvis fast lagligt

2009-09-25 22:57
ChinaLove: Har aldrig tänkt på att ordet "negress" kan uppfattas som negativt. Ordet har dock hängt med en tid, så det är inte nytt även om det var det för dig. Men du har rätt att det är en feminin form av neger. Använde själv "negress" i ett inlägg här på whoa för några dagar sen. Ber om ursäkt om någon tog illa upp. Har som sagt aldrig tänkt på ordets betydelse och ursprung. Bara varit ett lätt sätt att beskriva en svart tjej. Precis som "mulatt" lätt beskriver en blandning mellan en svart och en vit.

Googlade på "negress" och fick inga vidare resultat. Det första länkade till några sexfantasier om negresser, sen var det en diskussion på Flashback där någon frågade om ordet ansågs negativt. Läste tills någon förklarade att det inte spelar någon roll vad man kallar en neger för. Skit (bajs) är alltid skit vad man än kallar det.

Angående denna tråds huvudsakliga diskussion: Självklart ska namnet bytas! Är också förvånad över att det hängt med så länge.

2009-09-26 00:01
Ang. negerbyn så var det en gruva där förut, och alla kom ut svarta.. mm aa ni förstår kanske resten själv. har jag hört iaf..

Producent

2009-09-26 01:19
Fanns även ett område i årsta som kallades för negerbyn.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2009-09-26 11:09
ChinaLove

Egentligen, egentligen är det "Nigger" som är rasistiskt och inte "neger". Jag kan iofs förstå att folk tar illa upp för även "neger" för på senare tiden kan folk använda sig av ordet "neger" för att förlolämpa..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-09-26 16:18

Hur äre med nogger-boll?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-09-26 19:31
det jag skulle vilja veta är hur Negern fick sitt namn! Det måste vara skitroligt, nån som vet?
Producent

2009-09-26 19:37
Det var en neger som gav namnet till kvarteret.

2009-09-26 20:08
var det en svart man som bodde där först? måste vara så

2009-09-27 17:40
ChinaLove:
Är det så jävla svårt att hålla käft och sköta sitt? helt jävla onödigt

sköt ditt då och skit i om andra säger negerboll.. så har det för fan hetat sen den uppfanns.

2009-09-27 23:44
Moderator

2009-09-27 23:51
Kommentaren av han Magnus i den artikeln var lite stilig!

2009-09-28 00:52
Svaret är nog "stiligare" ändå.
Graffare

2009-09-28 10:36
märia F22

Fast skillnaden är ju att i Frankrike är det inte längre allmänt accepterat att använda det namnet på bakverket

Dvs, som i Sverige? Fast jag har aldrig sett en förpackning med texten negerbollar på.
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain.
http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded

2009-09-28 11:03
BC99 P26

Negros kallas också svarta i Spanien. Ett land som de facto sysslade med slavhandel och både då och nu kallar svarta för negro. Hur ställer du dig till det? Negro betyder ju just färgen svart men i det historiska sammanhanget borde det ju vara rätt rasistiskt laddat hur som helst?

2009-09-28 12:08
Det roliga är ju att så många är så PK-hjärntvättade att de likställer ordet "neger" med "vitjävel" eller amerikanska "nigger".

Neger är motsvarigheten till "negro", som i "negro baseball league" eller "negro collage" - seriösa namn som används än idag. Vi har ingen motsvarighet till "nigger" - det är ett missförstånd som det modern-språkligt obildade PK-folket gjorde och folk vågade inte annat än att haka på i "antirasist"-hysterin.

"Mörkhyad" eller "afrikan" , vilket jävla bullshit. Afrikan kan man vara om man är marockan, mörkhyad kan man vara om man är indier.

Neger ÄR benämningen för en mörkhyad afrikan med negroida drag (sub-sahara områdena i afrika). Precis som man har kaukasiska eller mongoloida drag om man är vit nordeuropé eller asiat med sneda ögon. Det är inget fel, eller rasistiskt - det är så det ÄR.

Tyvärr slog det snett för folk här i början på 90-talet, när vissa plötsligt "uppfann" att neger inte var ett okej ord längre.

2009-09-28 12:27
det roliga är att så många vita svenskar som aldrig utsatts för rasism har så starka åsikter om detta. i regel skulle jag tro att de flesta som blir kallade neger anser att det är ett negativt värdeladdat ord.

och ni som är lite efterblivna och rasistiska (t.ex. hellspawn1) kanske kan komma med argument som: men jag känner en svart snubbe, och han har inga problem med att jag kallar honom neger (och heilar på fyllan). det spelar inte så stor roll hur era individbetraktelser ser ut, det viktiga är att man ser the bigger picture.

tycker ni att man utan att tänka sig för kan kalla någon för neger så har ni inte förstått the bigger picture, ni är socialt efterblivna eller rent av rasister.

och skitsamma, det spelar inte så stor roll egentligen. om ni rasister här på forumet skulle samla ihop en namnlista för att försvara namnet "kv. Negern" så skulle vi ha något att diskutera. nu har uppenbarligen de boende i området och de i staden uttalat sig. de som berörs av det har valt bort namnet. vad är det ni diskuterar egentligen?

2009-09-28 12:34
Nattugglan

Dvs, som i Sverige? Fast jag har aldrig sett en förpackning med texten negerbollar på.

Jag var beredd på den kommentaren:) men jag tycker ändå inte att det är riktigt samma sak i Sverige. "Negerboll" används ju flitigt av såväl icke-rasister (vilket självklart inte gör det mer okej) som rasister, medan man i Frankrike inte förväntar sig höra "tête ne nègre" från andra än Front National (högerextremistiskt parti) -anhängare. Ungefär. Aja, vi behöver inte gå djupare in på den diskussionen, kanske lite OT:)
"What the fuck?! That ain't no fuckin' name, yo. That ain't that nigga's name. You can't be serious. Barack Obama. Get the fuck outta here." - DMX

2009-09-28 13:12
Alla som pratar om att ni har mörkhyade vänner som inte har något problem med att ni använder ordet negerboll eller tror att mörkhyade överlag inte har problem med det, här har ni en som verkligen inte tycker att ordet är passande. Vare sig neger eller negerboll.
Jag tror däremot inte ett dugg på era argument att ni fortsätter använda det för att ni innerligt tror att mörkhyade inte bryr sig eller för att "det betyder ju svart" osv. Ni vet att det finns människor som finner det stötande men det verkar inte vara något ni är redo att ta hänsyn till.
Så enkelt är det.
www.unt.se/musikbloggen
Poet

2009-09-28 14:29
Hiccory: Ordet "negro" i spanskan fanns innan slavhandeln borjade. Ordet neger ersatte inte ordet "svart" inom svenskan. Sa det ar inte samma sak som du sa garna vill papeka det som.

Hellspawn: Ja negro inom engelskan ar ett PK ord. Men neger inom svenskan ar inget annat an krankande och provocerande. Och nej det var inte pa 90-talet det slog fel i huvudet pa folk. Min mamma uppskattade inte det ordet nar hon kom hit pa 80-talet, inte heller jag nar jag vaxte upp pa 80- och tidigt 90-tal. And guess what? Idag, anno 2009 uppskattar jag fortfarande inte att vita slanger runt det ordet som ingeting. Och jag ar langt ifran ensam om att tycka det.

GhettoQueen: Lat det va. Folk fattar inte. Alltid samma sak, folk som inte ar maltavla for ordet ska alltid bola ogonen ur sig och framsta sig sjalv som annu mer trangsynta i syfte om att fa fortsatta anvanda ett krankande och nedvarderande ord. Och sjalvklart ar det oss som det ar fel pa. Det ar vi som ar overkansliga och overdriver.

2009-09-28 14:41
MörtenDitt ordbajsande ligger i att du använder dig av mer eller mindre fackliga och onödiga ord i dina meningar för att försöka köra över en motståndare som inte är lika bra på att uttrycka sig i skrift, komigen nu "ett oralt yttrande" haha vafan vi befinner oss inte i tingsrätten. Och det har inte att göra med att folk skriver på olika sätt, när jag diskuterar med en människa anpassar jag mitt språk efter situtationen för att göra mig förstådd. Jag blev faktiskt sne när jag läste dina inlägg, inte för att jag blev ledsen för att jag behövde slå upp ev. ord utan för att det blev som att du gick ut som vinnare ur en diskussion där ditt synsätt (enligt mig då givetvis hehe) var helt efterblivet enbart pga bättre retorik. Senare har jag inte argumenterat för att "man inte får kritisera saker som man själv tycker är petitesser hos nämnder" det jag ville komma till med det jag skrev var att du alltså ansåg att vi inte borde bry oss om kränkningar i vardagen då det finns viktigare saker att bry sig om? Skulle du säga samma sak till din mor, far eller syster om denne kom hem sårad och kränkt pga av någons orala yttrande? Och kan man förhindra att andra mår dåligt bara genom att undvika ett visst ord borde man väl göra det? Ska den slagne lära sig att bli slagen eller ska den agande sluta slå?

Förstår inte riktigt vad du menar här:
"Till sist

*Att som nämnden diskutera vad gatan ska heta.
*Att som observatör se vad nämnden arbetar med...

är 2 olika saker så att jag skulle vara pinsam förstår jag inte i den kontexten :)"

Undrar förövrigt hur många här som egentligen använder ordet negerboll. Har aldrig hört någon människa seriöst yttra det ordet, jag själv är uppväxt med att det heter chokladboll.

2009-09-28 16:02
Äter ni verkligen "negerboll" så ofta att det är nödvändigt att ens diskutera ordets vara eller icke-vara? Hade nån velat byta ordet "vatten" förstår jag att omställningen skulle upplevas otroligt turbulent, men det gäller ju bara en jävla bakelse; och det argumentet tycker jag båda sidorna kan ta åt sig av.

Intressepenisen hårdnar!

2009-09-28 16:28
wasteapa01:

den ena sidan vill bevara namnet för att det finns nåt konstigt egenvärde i att bevara vissa ord.

den andra sidan vill förpassa namnet till historiens skräphög för att det upplevs som kränkande av många människor.

det handlar inte om hur ofta vi äter den "bakelsen".

2009-09-28 16:47
Socials: som sagt, båda sidorna kan ta åt sig. Jag tycker det borde kännas som felriktad energi att kämpa både för OCH emot. Finns det ens ett enda konditori som kallar det "negerboll" längre?

Om man brinner för den här debatten borde man också ta och se över ordet lappskojs som innehåller ett klart och tydligt etniskt, förlegat öknamn.
Intressepenisen hårdnar!

2009-09-28 17:23
alltså, att diskutera med folk som vägrar förstå frågan till att börja med kan vara irriterande. men jag ger det ett till försök:

diskussionen tas jämt och ständigt upp av finniga små bondrassar (och deras föräldrar/kusiner/släktingar) som tycker att det är dåligt att man inte får säga negerboll längre.

den andra "sidan" försöker förklara, varför det ordet är kränkande, för folk som inte kan relatera. det den "sidan" gör är att sätta ordet i en social, kulturell och historisk kontext.

och visst, skulle folk bli kränkta av ett namn som lappskojs kanske du skulle ha en poäng. men nu finns ingen sån debatt och det kan bero på att folk skiter fullständigt i det, vilket de inte gör när det kommer till ordet neger. (att ens bemöda sig att svara på argumentet lappskojs är löjligt, men detta kanske förtydligar något. inte vet jag.)

2009-09-28 17:39
Socials: allt du sagt som jag hitills till viss del hållit med om raserades i mina ögon när du totalt skiter över ett ord som "lapp" som också är ett öknamn som man gör klokt i att förpassa till historien, i samma klass som neger. Två saker man äter, båda med namn innehållande etniska öknamn på folk som aldrig haft det särskilt lätt i det här landet.
Intressepenisen hårdnar!

2009-09-28 18:05
Jag hoppas att ingen förbereder en enorm offensiv mot mig nu för jag orkar inte engagera mig i den här debatten känner jag. Jag säger negerboll helt enkelt, i tankarna; det var det jag fick höra som barn (och reflekterade ju förstås inte över det då), men jag känner inget värde i att behålla ordet på något vis och använder inte ordet om jag nu mot all förmodan skulle köpa en. Ordet är redan på väg att självdö med våra föräldrars generation och unga människor som bara sett invandring på TV, vi som tycker att ordet gärna kan försvinna är väl ändå som jag upplever det i klar majoritet. Jag måste ha missat hela den här debatten tidigare, jag borde kanske ha ätit mer av denna delikatess som ung så hade jag kanske brunnit för någon av sidorna.

Jag tycker dock fortfarande att ordet "lapp" är i samma klass som "neger" när det gäller öknamn, jag förstår dock att ordet inte betyder något för er sörlänningar som ser detta som mycket, mycket avlägset, fast på samma sätt så betyder ordet "neger" inte nödvändigtvis heller något rasistiskt alls hos en del av dess brukare.
Intressepenisen hårdnar!
Poet

2009-09-28 19:41
Wasteapa: Jag forstar vad du menar till en viss del. Men saken ar den att det sander en signal.

Nar jag pluggade till larare och var ute pa min praktik, sa var jag i matsalen pa skolan jag hade praktik for. Pa vaggarna hade de massa rebusar. typ en bild pa en snubbe (som det stod Bjorn under) sen en till bild med en bild pa en Borg, and yeah do the math. Nagra bilder till sa sag jag ett svart ansikte avmalat, med stereotypiska svarta drag. Stora lappar, ett ben genom nasan, stort afro. Det stod "neger" under bilden och nasta bild var det en bild pa en kanelbulle. Jag blev sjalvklart arg som fan och gjorde en stor scen utav det. Lararen som hade tillatit detta, bad om ursakt och sa att hon skulle snacka med sin klass. Vilket jag godtog. Men det oroar ju en att en 9 ariga ungar sitter med dessa "bilder" i huvudet och dessutom anvander sadana ord.

Sa visst finns det "viktigare" saker att diskutera och "bry" sig om. Men ordet ar inte pavag att sjalvdo, tyvarr. For i det har fallet (vilket var anledningen till att jag blev sa javla arg) var ju for att 1. Ungen malade detta. Visst ungen vet inte battre. Han var ju ett barn. Men jag antar att ordet anvands flitigt hemma, 2. Lararen tillat det handa utan att se nagon problematik bakom det, 3. Att skiten hangde i matsalen i fyra manader innan en blatte som jag var tvungen att reagera pa det, for att dem skulle ta ner det.

Och nu i ett retroperspektiv sa forvanar det mig inte om lararen tyckte att jag overdrev och faktiskt inte ens holl med mig. Men sakert inte ville bli kallad for rasist.

2009-09-28 20:53
wasteapa01:

1. du läste inte vad jag skrev, jag tar det igen:

"och visst, skulle folk bli kränkta av ett namn som lappskojs kanske du skulle ha en poäng. men nu finns ingen sån debatt och det kan bero på att folk skiter fullständigt i det..."

som sagt, den dagen folk börjar diskutera det kan du använda det som ett argument. negerbollsdiskussionen har (med all rätt) upprört många och därför har det blivit debatt om det.

2. menar du på allvar att man kan likställa förtrycket mot svarta genom historien med det som samerna utsatts för?

... innehållande etniska öknamn på folk som aldrig haft det särskilt lätt i det här landet.

detta är inget som är begränsat till sverige även om ordet negerboll är ett svenskt fenomen. det handlar inte om kvartersnamn eller maträtter. sätter du ordet neger i en social, kulturell och historisk kontext och läser vad BC99 skriver är det inte svårt att förstå varför negerboll och lappskojs är en dålig jämförelse.

2009-09-28 21:22
Tranquilo:

MörtenDitt ordbajsande ligger i att du använder dig av mer eller mindre fackliga och onödiga ord i dina meningar för att försöka köra över en motståndare som inte är lika bra på att uttrycka sig i skrift, komigen nu "ett oralt yttrande" haha vafan vi befinner oss inte i tingsrätten. Och det har inte att göra med att folk skriver på olika sätt, när jag diskuterar med en människa anpassar jag mitt språk efter situtationen för att göra mig förstådd. Jag blev faktiskt sne när jag läste dina inlägg, inte för att jag blev ledsen för att jag behövde slå upp ev. ord utan för att det blev som att du gick ut som vinnare ur en diskussion där ditt synsätt (enligt mig då givetvis hehe) var helt efterblivet enbart pga bättre retorik.

Du verkar bitter för att du inte förstår orden. Du verkar ogilla att folk inte uppfattar världen som dig eller skriver samma stil som dig tydligen är man t.o.m. efterbliven. Det är trots allt bara du som enträget har problem med det jag skriver, så problemet ligger hos dig även om jag mer än gärna berättar vad olika ord betyder för dig. Om du anser att jag anser som en vinnare av debatten får stå för dig, trodde inte detta vara någon tävling men ok. Sen vet jag inte hur man uttrycker sig i tingsrätten men det verkar du ha. :)

Senare har jag inte argumenterat för att "man inte får kritisera saker som man själv tycker är petitesser hos nämnder" det jag ville komma till med det jag skrev var att du alltså ansåg att vi inte borde bry oss om kränkningar i vardagen då det finns viktigare saker att bry sig om? Skulle du säga samma sak till din mor, far eller syster om denne kom hem sårad och kränkt pga av någons orala yttrande? Och kan man förhindra att andra mår dåligt bara genom att undvika ett visst ord borde man väl göra det? Ska den slagne lära sig att bli slagen eller ska den agande sluta slå?

Konstig jämförelse, går den ens att göra? Förklara gärna närmre, plus att du har ord-och-dess-användande-i-ett-sammanhang samtidigt i tanken...

2009-09-28 23:30
BC99 P26

Jag ville inte få det till samma sak, jag visste att det betydde svart innan slavhandeln men det finns ju många ord som har en neutral betydelse men som sedan kan bli negativt/rasistiskt laddade. Jag vet faktiskt inte när ordet "neger" kom till. Jag försvarar inte heller bruket av ordet negerboll etc. Ursäktar offtopic och låter folk återgå till jakten på neger/negerboll sägarna. Happy hunting

2009-09-29 12:11
jag tycker det hade varit ganska pinsamt om man hittat en Ebony brud på krogen och ska gå hem med henne, sen frågar hon vart man bor. Vad svarar man lixom?
Checka in min blogg på min myspace sida! www.myspace.com/maqsmusic

2009-09-29 12:57
.....eller vad fan har Karlstads kommun o dess ledare tänkt i alla dessa år?

Inga "negrer" sittandes där precis så d skiter väl dom i och tycker såklart att det inte gör något.
Poet

2009-09-29 14:36
Hiccory: Sjalvklart utvecklas ju sprak. Men jag tycker vi alla kan forbehalla oss ratten att vilja eliminera ett ord. Jag personligen anvander inte ordet "svenne", aven om det kan verka otroligt harmlost. Visst, jag har markt att manga svenskar sjalva anvander ordet. Ordet var visserligen inget vi invandrare kom pa som benamning for svenskar, men jag tycker utvecklingen av ordets innebord har kommit way beyond "Medelsvensson".

Men allt detta grundar sig i trangsynta lustigkurrar som vill fortsatta anvanda ett ord som de vet ar krankande. Den har insandaren sa det nog bast...

Är det verkligen den här aspekten av svensk kulturhistoria som står högst på listan att bevara? Eller är det tjusningen att få säga "Hej, jag vill ha en taxi till Negern, tack" som går förlorad?

2009-09-29 16:52
Ni som blir arga när ni hör ordet neger - har ni stannat och funderat varifrån upprördheten kommer?

Är det för att ordet faktiskt härrör från rasistiska omständigheter, eller är det för att ni har blivit indoktrinerade till att associera ordet neger med rasism.

Poet

2009-09-29 18:55
Hellspawn: Seriost, ska ditt inlagg leda till att vi ska sluta ta illa upp?

Erfarenhet och att det harror fran rasistiska omstandigheter ar alltsa inte nog?