har aldrig hört talas om de innan, men självklart ska de ju bytas!
har hetat så sen typ 1860 eller nått sånt.
Graffare
2009-09-24 10:24
Haha, det har jag känt till länge. Precis som negerfrö och negerbollar. Eller pizzeria Nazi. Vad ska det heta nu? Kvarteret den färgade?
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain. http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded
HAHAHA
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
pizzeria Nazi. Hahahahahaha
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
det roliga e att en del gnäller om att det ska bytas
Tro fan det ska bytas! bort med skitet.. Förolämpande, hetsigt och totalt onödigt.
Kvarteret: Afrikansk-Svensk är ju ett fint alternativ :-D Tingvallastaden 3 var ju ett omåttligt trist alternativ, men det är klart att bara för att man varit nedvärderande i 150 år så behöver man inte vara det i 150 år till.
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/
ja altsså , helt klart att det ska bytas men det roliga är att man kommer på det 2009 , känns 30-40 år sent (?) . Lustigt faktiskt.... Folk som bor där eller eller bott där hela sitt liv har dom inte tänkt på detta tidigare ?, eller vad fan har Karlstads kommun o dess ledare tänkt i alla dessa år?
http://soundsof051.com/
jobbigt o va sd'are där. jaha vart e du ifrån då? ".. negern" med undvikande blick
Haller med om att Tingvallssstaden 3 ar ett trakigt namn, men inte fan ar "Negern" ett lampligt namn. Helt rattt att de byter namn pa det.jobbigt o va sd'are där. jaha vart e du ifrån då? ".. negern" med undvikande blick Haha!
At the gates of Eternity...
Kvarteret: Afrikansk-Svensk är ju ett fint alternativ Jag fattar inte! bor det bara afrikaner och därför döpt gatan så?
Eller ba vita som inte har nån fritid som kommit på namnet?
finns det någon historia bakom namnet? f.ö borde politiker lägga mer energi på att kriminalisera nätdroger istället
Stand By Me och Titanic är världens bästa filmer :D världens bästa musikintro är http://www.youtube.com/watch?v=Z7O0-fWQEas&feature=channel_page (verserna är också skitbra)
"dom borde bytt till Fredag". förslag från en som sms'ade in till nattradion då detta var samtalsämnet
Awaiting Beheadment and Mutilation
"dom borde bytt till Fredag" hahaha
tröttsamt pk
mörten.. hur är det tröttsamt?
i lund finns ett kvarter som heter negerbyn
ja t.ex. hörde jag på radion att en kvinna som stog i en kafekö blev helt rasande på en person (i kön) som sa "negerboll". Finns det inte andra saker att bedröva sig över i vardagen? Känns som nämnden kan bemöda sig andra, troligen viktigare saker i framtiden.
Negerbyn Förfärligt detta här! Tok för mycket! vissa människor..
ja t.ex. hörde jag på radion att en kvinna som stog i en kafekö blev helt rasande på en person (i kön) som sa "negerboll". Finns det inte andra saker att bedröva sig över i vardagen? Känns som nämnden kan bemöda sig andra, troligen viktigare saker i framtiden. Hade gjort samma sak! kanske även en smäll på käften!Har inte dessa människor annat BÄTTRE för sig än att hetsa folk?
Nä man ska sitta som en idiot o ta denna smygrasism som finns överallt.
Satte i halsen häromdagen när en kollega skulle förklara Whitney Houston som en NEGRESS.. roligaste ordet asså. Feminisera det hela,, Haha.. White people PLEASE.. Sa till henne att det va fel ordval och att det heter mörkhyad och hon totalt fatta.
Va alltid politiskt korrekt gott folk!
Negerbyn ? , Ärligt talat , wtf.
http://soundsof051.com/
ChinaLove: Okej, att du tar till våld antar jag har med att du inte är så gammal, för du kan väl prata eller kommer du med svärdet direkt (iofs fatta jag inte mycket av det du skrev pga meningsuppbyggnad)? Samtidigt uppmanar du att folk ska vara PK.. något paradoxalt. Varför slog du inte till personen och visa hur tuff du påstås vara?"hetsa folk?" Ordet personen använde i kön var troligen inte av pejorativ riktad karaktär. Om en nazist hade sagt ordet i nedvärderande form blir det i en hel annan kontext, absolut, vilket är samma kontext du antagligen stör dig på men som inte rör sig i detta fall.
Moderator
2009-09-24 20:02
hahah, sjuka ställen vi har!
time isn't wasted when you're getting wasted .
Mörten Ordet personen använde i kön var troligen inte av pejorativ riktad karaktär
Känner du personen? kanske nån anhörig?
Det jag försöker säga är, om du nu inte fattat ursäkta min
meningsuppbyggnad . Att varför ens säga en sån sak på ett sånt ställle? en kö mitt i allt.. Är det så jävla svårt att hålla käft och sköta sitt? helt jävla onödigt. Varför ska man ens använda ett ord som hatiska människor använder i syfte att demonisera ett folkslag? Varför inte bara fred och respekt? vilket jag ser att du inte har eftersom du är en av dem som förmodligen har det behovet att glappkäfta. PK it is om människor behöver läxas upp.. Men du har förmodligen inte vart i skolan o hört det ordet varje dag i hela lågstadiet?
23 år gammal! Tack.
Jag känner inte personen men det är inte sällan man hör det ordet användas i den kontext och jag tror inte så många har en främlingsfientlig agenda.Varför ska man ens använda ett ord som hatiska människor använder i syfte att demonisera ett folkslag? Varför inte bara fred och respekt? Så du menar att våld är en indikation på fred och respekt, en aktion som föregås av ett oralt yttrande? Du är ju oerhört tuff när du säger att folk ska läxas upp. Du tror inte smärta föder smärta? Var det slutar kanske du kan räkna ut själv. Sen förstår jag inte nästkommande harang av ord:vilket jag ser att du inte har eftersom du är en av dem som förmodligen har det behovet att glappkäfta. V Vad har jag inte? Nej jag har inte varit i skolan och hört de två orden varje dag, i hela lågstadiet. Jag blir helt snurrig av ditt virrvarr av ord. Vilket ord har jag inte hört varje dag i hela lågstadiet ? :) Vilken skola gick du på som fick höra det varje dag i hela lågstadiet?
Mörten Läsförståelse kanske..
vilket jag ser att du inte har eftersom du är en av dem som förmodligen har det behovet att glappkäftaDet jag mena att verkar inte som du har nån förståelse att folk ens kan ta illa upp vid användet av det ordet.
Dem har väla bättre saker för sig sa du om jag minns korrekt? Vilket jag tolka som att försvarar det hela och du säkert på din fritid hetsar folk. Ja jag ser det som
hetsande att säga negerboll eller neger överhuvudtaget.
Vilket ord har jag inte hört varje dag i hela lågstadiet ?Inlärningssvårigheter kanske?
Ordet neger används i mobbningssyfte för många människor runt omkring.
Barn som inte ens vet vad ordet neger betyder får utstå med på lagd automatiskt rasism. Jag gick på en dominant svensk skola i mina yngre dar, där jag fick utstå detta varje dag. Tro fan att folk försvarar sig när ignoranta människor går på utseende, istället för karaktär.
Moderator
2009-09-24 20:49
Haha palla det där verkligen gubbs. Bäst av allt är ju svarthyade med lite självdistans, som om hon i kön skulle komma fram efter och säga, "Ahh , jag tar också en sånn där negerboll tack" , varför ta åt sig av allt liksom. Min gamla bästa vän tog aldrig åt sig av sånt, var alltid typiskt sånna kommentarer. Och jaa, jag vet att det är ett skällsord. Klockrenaste vore dock självdistans som sagt.
Mycket påhopp från din sida, visserligen klaga jag på dina meningar men det känns mer befogat om en debatt ska bli till, så vi förstår varandra - ursäkta om jag gjorde dig ledsen. Du verkar förövrigt inte har mycket till personer som inte har samma läsförståelse som dig själv eller verkar distansera folk med inlärningssvårigheter (som du i negativ bemärkelse verkar projicera på mig), samtidigt klagar du på att du blev mobbad vilket du blev ledsen över. Även att du flertalet gånger menat på att våld är en given utväg i samtal, men våld kanske inte har med mobbning att göra? Paradoxalt tankesätt. Men ok. Du själv verkar fövrigt att ha mycket fördomar och verkar se folk i svart och vitt (inte bokstavligt talat) t.ex. alla som säger negerboll är rasister och hetsar raser mot varandra, vilket folk knappast är. Så knyt näven i fickan och försök besvara personer som skanderar hets mot folkgrupp på gator och torg med talet.
Varför inte bara fred och respekt? säger snubben som slår folk för att dem använder fel ord än vad han anser.
Aldrig slagit nån i mitt liv! Im out! palla med whoa folk. Hip hop community my ass.. Negra söndra er, så ni mår bra över er patetiska existens..
easyskanking, det var kanske just så som namnbytet kom på förslag? :) Anyway, ang. negerboll så försöker jag sälv kalla det för chokladboll, i de få tillfällen där jag kommer i en situation som har med chokladboll att göra men jag är rätt säker på att personen i kön förmodligen inte menade något fördomsfullt med det. Hade jag råkat använda ordet så hade det iaf inte handlat om det. Man har växt upp med att det heter negerboll. För mig har det aldrig handlat om faktan att den är färgad eller liknande utan det har bara varit namnet på en god "kaka", no more, no less.
hahah :)
Jag bara skämtade.<br><br>
haha jag tänker på det varje gång jag går på den gatan :D
BIT POP is taking over klockan 8
kom på att soc och en dansstudio ligger på den gatan också (Y)
BIT POP is taking over klockan 8
En polare till mig som är svart blev rosenrasande när folk kallade negerbollar för chokladboll och kokosboll. Sjukt kul när man såg en svart kille skälla ut nån moral kärring som försökt vara politiskt korrekt. :)
En polare till mig som är svart blev rosenrasande när folk kallade negerbollar för chokladboll och kokosboll. Sjukt kul när man såg en svart kille skälla ut nån moral kärring som försökt vara politiskt korrekt. :) Haha :D
Beat the odds like an abusive freak show owner
Moderator
2009-09-24 23:58
Haha, tyckte det stog "Klittan" jämte också, tyvärr var det ju inte så. Som sagt, sjuka ställen vi har här i Sverige!
Kom igen, sjung med allihopa!
My heart lives in my vagina.
Förstår inte egentligen varför folk reagerar så mycket på t ex negerboll ett sånt namn har ju förlorat en rasistisk mening totalt och jag tror inte många tänker "nu ska jag äta en negerboll eftersom jag är stolt och vit och härskar över allt!". Däremot kvarter negern känns väl lite som att man kanske borde ändra namnet.
Graffare
2009-09-25 09:43
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain. http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded
Graffare
2009-09-25 09:50
Förresten, negerbullar heter Tête de nègre på franska. Tror att det betyder "negerhuvud".
Imalamp men vad spelar det för roll vad folk egentligen menar med ordet? uppenbarligen finns det ju människor som tar illa upp av ordet negerboll så varför måste man då ha kvar det?
Pinsamt med Mörtens ordbajsande när hon/han argumenterar med en person som uppenbarligen inte har ett lika finslipat vokabulär henne/honom, att även låtsas ha svårt att tolka dennes text pga dess inte helt korrekta meningsuppbyggnad är skrattretande. Mörten hörde alltså på radion om en kvinna som kände sig kränkt då en person använde sig av ett ord som alla känner till kan anses nedtryckande (oavsett vad din bäste kompis som är svart själv anser om saken..) och skällde således ut personen. Sedan ställer hon/han frågan om vi inte har något viktigare än kränkningar att oroa oss för i vardagen... Pinsamt!ramuz inlägg är också ett jävla skämt, du säger att du är medveten om att det är ett skällsord (vilket det väl egentligen inte är, men kan tolkas som ett?), men att alla mörkhyade borde ha lite självdistans och bara ta emot det eftersom att det vore klockrent? Jag är själv inte PK någonstans, råkar ofta säga fel saker vid fel tillfällen är väldigt fördomsfull MEN jag försöker inte rättfärdiga det på något sätt och jag anser inte att andra människor ska "ha lite självdistans" eller oroa sig över viktigare saker än kränkningar i vardagen för att jag ska kunna bete mig på ett visst sätt. KnarkLeffe har helt rätt om det nu finns människor som tar illa upp av ordet, varför använda det?
tranquilo: Vari ligger mitt ordbajsande (alltså ett obefogat antal använt ord)? Du får förstå att folk uppfattar och skriver annorlunda vilket du verkar bli upprörd över - ta det lungt. Allt det jag skrev kändes befogat då jag inte fatta vad personen mena. Förstår inte vad en ev. ordbajsning skulle hjälpa mig i det läget. Sen för du ett konstigt argument att man inte får kritisera saker som man själv tycker är petitesser hos nämnder. Om du tycker att jag har finslipat vokabulär får stå för dig och får väl isf ursäkta om du fick slå upp ev. ord eller vad det nu var som gjorde dig ledsen. Till sist *Att som nämnden diskutera vad gatan ska heta. *Att som observatör se vad nämnden arbetar med... är 2 olika saker så att jag skulle vara pinsam förstår jag inte i den kontexten :)
Ah! Den klassiska negerbolls diskussionen pa Whoa! Som fest utan OLW! Det finns tva lager, vi som tycker det ar rasistiskt och lojligt att saga negerboll. Och dem som ar for korkade for att forsta hur det ens kan vara rasistiskt. Bottom line, vet man att folk tar illa upp, don't use the word :) Och vi vet alla att chokladbollar bestar av smor, havregryn, choklad och socker och inte "negrer" :) Let me break it down for er alla asnor som envisas med att anvanda ordet neger. Ordet neger kommer inte fran ordet "negro", som betyder "svart" pa spanska och portugisiska. Det var och ar en benamning for de afrikanska folk som var slavar. Ordet kommer ursprungligen fran "Niger" (ett land i vastafrika), som senare uttalades fel och blev "nigger". Och nar det val nadde dessa breddgrader, blev "neger". Sa neger betyder inte svart. Neger betyder slavfolk. Sa att kallas for slav, pga ens hudfarg ar alltsa inte nedvarderande? Seriost, get a grip. Ar du inte svart eller ens ar maltavla for ordet "neger', sa ar det ju sa javla enkelt att saga att man ska "ha lite sjalvdistans".
At the gates of Eternity...
Som sagt aldrig möt en svart man/kvinna som haft problem med negerboll även om det haft problem med ordet neger. Vad jag menade var att innebörden av slaveri finns inte i negerboll. Jag kommer kalla det negerboll precis som mina svarta polare kommer göra. Roligare blir det när moral kärringar får panik över det.
Producent
2009-09-25 15:57
Hur ofta säger man namnet på kvarteret när någon frågar var man bor? Jag har frågat mina kompisar vad namnet på deras kvarter heter. Ingen vet vad deras kvarter heter. Men om någon tar illa upp av kvartersnamnet så kan man ju byta.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Moderator
2009-09-25 16:22
Haha sa inte att folk är tvungna att ha självdistans, skulle varit klockrent om det nu var så i den situationen. Jobbigast måste det väl ändå vara i Frankrike om det nu är så att det heter "Tête de nègre" haha. :)