om 20 år är datorerna mycket klokare än vi!
Om 20 år är datorerna mycket klokare än vi Datorernas räknekapacitet utvecklas med rasande fart – 1950 hade den klokaste datorn intelligens som en stor insekt, men idag har de bästa maskinerna räknekapacitet som en liten apa. Redan före år 2020 kommer det att finnas datorer som kan hantera lika många data per sekund som människan, och när det sker har vi nått en punkt i utvecklingen, som experter kallar för en ”singularitet”. Den tekniska utvecklingen har spårat ur, och de medvetna datorerna är kapabla att utveckla ännu smartare maskiner utan hjälp av människor. http://www2.illvet.com/hjernen/images/8164se.jpg
www.RekFoto.se
det är lite ballt.
www.RekFoto.se
i-ROBOT! RUN FO YA LIFE
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Då är ju vi dumma.. Varför skapa något som kommer att resultera i att vi bara blir näst smartast? buuuuuuuuu
..
ah håller med! men det skulle ju inte förvåna mig så särskilt.
www.RekFoto.se
Moderator
2008-07-02 21:55
Att hantera data snabbt och vara klok är inte samma sak.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
datorerna kommer ju aldrig att få ett medvetande och bli kreativa, men visst... det är en skrämmande tanke
och de medvetna datorerna är kapabla att utveckla ännu smartare maskiner utan hjälp av människor. det är det som är lite läskigt då.
www.RekFoto.se
Den tekniska utvecklingen har spårat ur, och de medvetna datorerna är kapabla att utveckla ännu smartare maskiner utan hjälp av människor. vad exakt innebär det? att maskinerna kommer att kunna skapa robottar som kan ta kål på oss? eller bara att de kan framställa andra maskiner med mer i ram osv?
..
Vem vet exakt. men smartare och smartare bör ju någon gång leda till nått som är väldigt kraftfullt på många sätt och vis.
www.RekFoto.se
vad exakt innebär det? att maskinerna kommer att kunna skapa robottar som kan ta kål på oss? eller bara att de kan framställa andra maskiner med mer i ram osv? Som KaptenKrok sa;
"Att hantera data snabbt och vara klok är inte samma sak." .
...
F.ö. visste jag inte att en människa kan utföra 2 400 000 uträkningar per sekund, som min nuvarande dator kan?
Den narkotika som vi får in i Sverige kommer ju ofta från andra länder. Laila Freiwalds
vart har du fått 2 400 000 ifrån? människan klarar av 100 000 000 står det ju.
www.RekFoto.se
Datorer kan bara ge svar.
(,_____(ò_Ó)____,) this big
men om vi säger så att en maskin smartare än människan utvecklar en robot som kommer vara smartare än den maskinen, vad skulle då ske? skulle detta fungera? miketheman P23 Det stämmer väl inte riktigt när dom utvecklar och bygger saker själva!
www.RekFoto.se
Du säger när, jag säger om...
Den tekniska utvecklingen har spårat ur, och de medvetna datorerna är kapabla att utveckla ännu smartare maskiner utan hjälp av människor. Ha ha, säkert...
Beat the odds like an abusive freak show owner
okej fel av mig, självklart om
www.RekFoto.se
en miniräknare har väl alltid varit snabbare än oss i skallen? Dessutom kommer vi knappast någonsin lyckas med AI... jag tror på John Searle!
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic
Moderator
2008-07-02 22:21
Jag är som U-Nas också lite förvånad över hur många uträkningar per sekund vi kan göra. Jag trodde att datorer redan var överlägsna oss på det planet.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Orkar vad?
www.RekFoto.se
Vad gäller uträkningar så behöver det inte alltid vara att dra 1+2 flest gånger, det är att lägga till. Själv tvivlar jag på att datorer kommer vara smartare än människan de närmsta tusen åren, om ens någonsin under tiden vi lever på jorden.
måste nog hålla med mike där
..
Mike, Nej varför skulle inte en dator kunna bli smatare än oss? det tror jag absolut kommer ske inom en kortare tid.
www.RekFoto.se
som sagt, det krävs någonting mer än att bara kunna göra snabba uträkningar för att verkligen kunna skapa nya grejjer
mja vi får se! det går nog
www.RekFoto.se
Producent
2008-07-03 01:06
men åh, ni får ju för er att varje dator magiskt kommer förvandlas till en cyborg och börja skapa datorer. det som KOMMER hända är att tillexempel ett program räknar ut hur man kan göra saker och ting bättre. åh vad pucko ni är
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."
Varför skulle datorer bli fientliga isåfall? Om vi nu tänker lite på sikt.. Om datorer kommer till det stadiet där dom kommer börja utveckla sig själva.. Är inte det bara ännu bättre för att avancera ut i rymden? jag har då inga problem att leva sida med sida med robotar liksom.
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden? * Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk. * Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."
med tanke på att jag inte ens kan räkna som en liten apa så är datorerna redan smartare än mig :( terminator 2 here we come
fyra F25 intressant förutsägelse. jag känner en snubbe som doktorerat i robotingenjörsthingamajig (minns inte vad det heter) och arbetar med detta, och han håller inte med dig på den punkten. jag vet inte om han har rätt men det känns onekligen som att han är mer kvalificerad än vad du är att yttra sig på den punkten. det krävs inte särskilt mycket eftertanke för att inse att människan inte gör någon nytta på jorden, så varför skulle inte en dator kunna komma fram till samma slutsats? all teknologisk utveckling framstår som sci-fi tills man står öga mot öga med det...
Satt nyss och såg på Terminator - The Sarah Connor Chronicles."Den tekniska utvecklingen har spårat ur, och de medvetna datorerna är kapabla att utveckla ännu smartare maskiner utan hjälp av människor." Det där är ett direkt citat ur serien, så dina "experter" är manusskrivare i Hollywood. :) Någon sa en väldigt viktig sak, datorer kan enbart ge svar. Det finns ingen artificiell intelligens i en dator, inte ens i närheten. En krets kan INTE göra mer än vad en människa ger input till - basta. Sluta nojja och hitta på konspirationsteorier, "en ding ding värld" lades ner för länge sedan.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent
2008-07-03 02:19
haha demento!
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."
daviden P26 fool! du kommer att bli den första som blir grillad av sin iphone när revolutionen kommer! :( nämen ärligt talat, du yttrar dig om vad som är praktiskt möjligt i nuläget men du tror väl ärligt talat inte att utvecklingen kommer att stå stilla dom kommande hundra åren? visst, cyborggrejen kan ju kännas jävligt corny och avlägsen men tar man sig en titt på vilket håll mycket av den militära forskningen går åt så känns det inte så jävla sci-fi längre. och jag är synnerligen anti-konspiratoriskt lagd och nojjar inte heller för den delen, jag ser det bara som en fullt möjlig utveckling och förstår inte varför folk tror att det är omöjligt att det en dag kommer att finnas datorer som är "smartare" (kruxigt begrepp kanske) än en människohjärna. vad vet jag...förhoppningsvis slipper man uppleva skiten ändå
Demento Har fått uppfattningen om att du har en sund och realistisk inställning till det mesta, du förvånar lite. Visst, tesen "allt som kan uppfinnas är redan uppfunnet!" är naiv, men det finns ju gränser. En dator behöver instruktioner, and that's it. Det närmaste AI vi kan komma är variabler - men det är fortfarande människan som styr och väljer variabler. Stänger du in två miniräknare i ett rum kommer de inte konspirera mot mänskligheten, hur lång tid de än får vara där inne - jag lovar.
Producent
2008-07-03 05:33
det kommer finnas datorer som är snabbare än människohjärnor såklart. men varför skulle det automatiskt betyda att dom skulle uppta mänskligt beteende plus att börja härja runt och bygga mördarmaskiner som ska utrota mänskligheten och skapa krig. liksom vad har en dator för motivation med det. det är ju knappast så att datorer skulle behöva hävda sig på det viset. förresten skulle det för det första kräva att en människa programmerade en dator till AB. och skulle det gå överstyr så skulle nog militären sättas in. och 100% av hårda militärsnubbar har säkert sett terminator 1-10 då, så dom skulle inte vara snälla direkt.
Producent
2008-07-03 05:48
demento olof frågar vad din kompis heter så att han kan kolla upp hans doktoreringar i datoringenjörsblalbalbla :) samt undrar han vad hans examensarbete handlade om. det är bra att ha en datornörd precis brevid sig som kan ställa dom rätt frågorna. det suger jag nämlingen på, alltså att fråga saker och ting.
Angående att människan kan beräkna mer än en dator... ni tror att 1+1=2 är en beräkning, det är en matematisk beräkning, ni glömmer bort att hjärnan kontrollerar alla delar i kroppen, medvetet och omedvetet, så som andningen, våra rörelser etc. Allt som vi tolkar genom synnerven och våra andra känslor. Tro fan det blir både en och annan uträkning på en nivå där 0+0=1
M- to he A- to the T- to the R- to the X!!!!!!!!!!!!!!! whats that spelled... tjing pax på att vara NEO!!!!!!!!!!! =)
Demento - Jag skulle nog säga att fyra har rätt i sitt uttalande. Det första hon sa var att "ni får ju för er att varje dator magiskt kommer förvandlas till en cyborg och börja skapa datorer ", vilket var en ganska bra analys av panikstämningen hos många i tråden. Sedan fortsätter hon med "det som KOMMER hända är att tillexempel ett program räknar ut hur man kan göra saker och ting bättre " vilket är en "sann" analys. Dock något redundant i och med att det redan har hänt på en del områden (bl.a. när deep blue klådde kasparov). Hon säger ingenstans att det inte kommer byggas cyorger, eller att det inte kommer existera "fientliga" datorer ;) 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
fyra F25 det är ingen som sagt att dom skulle utveckla datorer som skulle vara "farliga" bara för dom är smartare så betyder det inte att de skulle leda till ont.. utan det står att dom kommer kunna utveckla bättre maskiner än sig själva. Vilket är fullt möjligt inom några årtionden Mabande P31 läs första inlägget, det står inget om att det är datorer som kommer börja gå som skapas utan att datorerna löser problem och skapar nya lösningar och utvecklar saker själva. Varför skulle detta inte vara möjligt? Besserwisser. f.ö är texten och bilden saxad från illustrerad vetenskaps hemsida.
www.RekFoto.se
btw, i vilken scen säger dom exakt så där? hur långt in?
www.RekFoto.se
Ser fram emot detta, hoppas datorerna hittar botemedlet för HIV och cancer isåfall, samt förhandlar fram fred på jorden, som vi aldrig klarar av själva.
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop http://arspedia.org/wiki/Babylon http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb
Lexicon - Har jag någonstans sagt att det är omöjligt att "datorerna löser problem och skapar nya lösningar och utvecklar saker själva "? Det jag skrev var att hittills så har en del redan skett och att det gör det troligt att det kommer fortsätta åt det hållet. Om det är att vara besserwisser att skriva saker som missförstås så är det lugnt med mig, jag kan ju inte rå för att folk läser som krattor :P 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
En dator behöver instruktioner, Varför skulle dom behöva instruktioner av något som inte är lika smart som den själv.
du säger ju att det inte kommer hända det som inlägget påstår kommer hända.. om det forsätter i samma takt kommer det ju att ske......
www.RekFoto.se
Alltså man måste säga åt en dator vad den ska göra, annars gör den det inte. Den kommer inte att "hitta på" själv vad den ska användas till.
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop http://arspedia.org/wiki/Babylon http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb
nu ja! Vem vet vad den klarar av att göra om 20 år!! det vet ju ingen här iaf.
www.RekFoto.se
Lexicon - Var det där om instruktioner riktat till mig eller riktade du det till den som faktiskt skrev det? I vilket fall som helst: var har jag skrivit de falsarier du yrar om? :) 10-4, over...
råkade blanda ihop dig med daviden.... så då var det riktat till honom.
www.RekFoto.se