Rastamössa i skolan?
Hejsan! Förstår mig inte på skolans "regler" ibland. Blir så arg och ledsen på samma gång. För ungefär ett halvår sedan så beställde jag en mössa från en hemsida på internet, tyckte den var skitnice och tyckte den var riktigt skön. Men de tycker inte skolan. Runt om på mössan så är det tre stycken "leaf" om ni förstår. Och enligt skolan så representerar jag droger när jag har den på mig. Jag kan hålla med om att den kanske inte smälter in i en skolmiljö precis, men att sitta och säga att jag representerar droger och att jag inte får ha den på mig i skolan är ju bara sjukt. Enligt mig så reppar jag inte droger, utan mer Jamaica. Kanske låter lite knepigt, men det är vad JAG känner. Har även två stycken rastatröjor, med färgerna GRÖN:GUL:RÖD! DOM är tillåtna att ha på sig, men inte min mössa? Reppar jag inte EXAKT lika mkt droger när jag bär mina tröjor, som med mössan? Förstår inte riktigt. Tycker inte detta stämmer liksom. Och varför jag har rastakläder beror ju på att jag rent ut sagt ÄLSKAR allt som har med rasta att göra. Jag är intresserad av alla slags droger, och hur dem fungerar (Nej jag missbrukar inte). Jag är intresserad av folket, musiken, kulturen, ja nästan allt. Men enligt skolan reppar jag bara droger, inte något annat. Fan låt oss bära vad fan vi vill. Vad jag själv har fått sett så finns de ingen lag som säger att man inte får bära kläder med symboler av tex. marijuana, i skolan. Jag tycker skolan aggerade helt fel. Jag går inte i skolan ofta då jag lider av Social fobi och panikångest. Men hade bestämt mig för att gå iväg till skolan några timmar för att känna efter. Men så händer detta och jag blev ledsen och arg och gick hem. Allt blev bara så fel. Men efter att ja lugnat mig och kommit till ro beslutade jag mig för att beställa en ny mössa, vilket ledde till att jag beställde en annan rastamössa, men utan leaf. Bara färgerna.Bild på den förbjudna mössan! Bild på den tilllåtna mössan! Nån som förstår mig, eller är jag helt ute och cyklar?
Karlsson, ska vi dunka på dem? - Lillebror (tjackmonster)
Det är väl ingen höjdare enligt skolan att man går omkring med hampalöv på mössan. Egentligen förstår jag inte logiken, kommer folk börja röka marijuana för att du har en mössa på dig? Ne, knappast. De har säkert någon annan anledning som varken jag eller du kommer samtycka med.
Vad är grejen? Klart fan det e en jävla skillnad på o ha en mössa med ränder och en med en narkotikaklassad drog? din mössa symboliserar ju inget speciellt. dom färgerna finns i massa länders flaggor. Lövet o andra sidan representerar bara en sak. Det var dock den töntigaste mössan jag sett, dom kanske bara sa så för att du inte skulle bli mobbad? hur i helvete kan du ha en jävla ganjamössa?!hahah
Jag säger inget! Läkerol, makes people talk shiet!
Alltså förstå mig rätt! Jag menar inte att landet är ett enda stort löv för mig! De jag menar är mer att JAG själv tänker på Jamaica & eller Afrika, än tex. Norge! Fattar du? Och att jag reppar reggae. Jag säger inte att de är så, bara att jag får upp de i huvet. Sen varför jag har sådana kläder skrev jag också, om du kollar lite längre upp! Du behöver inte vara uppkäftig.
Löjligt av skolan om dom värkligen har förbjudit mössan..
Hahaha, rätt åt dig, wack mössa för fan, ^^
Ja jag håller med om att mössan ser förjävlig ut! :)
Haha va elaka ni är mot snelryss..
teN Helt rätt! Exakt de jag menar, även om de inte framgick!
Den var ju riktigt vidrig. Typiskt sånt du hittar på en kass turistort som är skoj o skratta åt. Men hur kan det representera Afrika?
Men vad är det första ni tänker på när ni ser ett blad! Inte fan är det sverige! Inte finland heller. Kanske amsterdam, men man ser tydligt på mig att jag inte menar just amsterdam. Afrika för mig. Inget annat. Sen är det tur att alla är olika!
Vad är grejen med Afrika och ganja? Där tuggar dom blad och äter rötter..
snelryss P16 Kommer cannabis från afrika eller? Typ bara marocco där det puffas ordentligt.
ToyboY P22 Ja, de vet jag!
Men då kanske ni kan svara på vrf det står "Africa" på en av mina tröjor, med färgerna grön, gul, röd?
Hmm... ?
snelryss P16 haha, för det är ett fett missförstånd. Rasta och ganja har inget med afrika att göra.
Sen har afrika som världsdel ibland de färgerna på flaggor och liknande då de byter nationer jämt och nya skapas. De flesta säger ju jag var i Afrika och inte Jag var i Etiopien och Kongo.
Skapar en helheltskänsla. Nää men allvarligt jag vet faktiskt itne... Var har vi alla äkta ganjafarmers?
ToyboY P22 Sen en annan grej: Marocco ligger i afrika <:
One more reggae for the road..
Dysläktikär
snelryss P16 det var jui det jag sa... at det är enda landet som har en ganjatradition. eller rättare sagt en stor haschkultur.
dope is king, talkin about a revolution
Men då kanske ni kan svara på vrf det står "Africa" på en av mina tröjor, med färgerna grön, gul, röd? Flaggor för länder i Afrika Du är så sinnessjukt ignorant att jag blir förbannad. Varför förknippar du droger med de färgerna? Och varför tycker du att en drog är en positiv symbol? Om du tittar på flaggor för många av Afrikas länder så kommer du att hitta de färgerna, de färgerna har inget med droger att göra lilla vän.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
säg att det är persilja aight
Ja jag förstår vad ni menar! Men ni andra verkar ju inte förstå vad JAG menar. De JAG menar är ju att jag själv tänker på tex Afrika då jag ser/hör ordet cannabis. Då jag gillar landet afrika använder jag mig av just dem här kläderna, pga att just jag själv förknippar landet med cannabis! Inte att jag trycker ner landet eller liknande. Som jag skrev längre upp; Jag gillar landet, kulturen osv! Och eftersom man oftast brukar se just kläder med färgerna grön, gul o röd tillsammans med ett cannabisblad, tänker jag oftast på just Afrika/Jamaica! Sry om jag har vart lite felvriden i det hela, men jag hoppas att folk förstår mig nu!
Jag förstår dig. Jag förstår att du är en vilsen ignorant tonåring. De färgerna har egentligen inget med drogen cannabis att göra. Hur fungerar din hjärna förresten? När du hör ordet cannabis eller ser ett cannabislöv. Vad exakt tänker du då? Om Afrika menar jag.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
Hur min hjärna fungerar kan jag nog inte svara på, tyvärr. Och vad jag tänker om afrika då jag hör ordet cannabis är att landet har en helt annan syn på det hela. I vissa delar är det inte olagligt och då brukas det dagligen tex.
bah du är bara i en rebellfas.. om gräs hade varit lagligt hade du aldrig haft på dig den. och skolan bryr vell sig inte att du associera gräs med afrika, det är som digga polaker och glida runt med en tröja med en målarpensel och en påse tjack.
http://www.rocbattle.com/JakkDaVinci
Bratwurst P22 Haha jo, kanske det!
Aja, har lärt mig en del nu och det tackar jag för.
godnatt
säger ju sig självt att skolan reagerar på majalöven. inte ditt fel att dom är korkade. dom får inte bestämma vad du ska ha på dig, om det inte står i någon lam policy någonstans.. keep it up. Yes rasta.
RATED R!
Marijuana lövet är med på en lista som bland annat innehåller swaztikor och liknande symboler. Du får inte rita det på bildlektioner heller. (upg. enligt nån gammal lärare som visade denna lista för våran klass när vi diskuterade yttrande frihet)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
haha vilken tomteluva... jag förstår att du bara är en vilsen tonåring, men det är lite jobbigt ändå... du måste ju förstå skillnaden på dom 2 mössorna!!!!
På min förra skola var det inte ens tillåtet att ha på sig färgkombinationen röd-gul-grön..
"Jag spelar älskarinnan som mannen träffar på ett hotell, jag levde mig så in i det att jag verkligen kände mig villig. Som en prostituerad som blev uppraggad på gatan och medtagen till ett sjaskigt scandic-hotell" - Carolina Gynning
Är man 16 år och bär toppluva inomhus så har man grava problem. Förknippar man dessutom cannabis med Afrika utan nån direkt anledning har man ännu grövre problem. Om man utöver detta även känner ett behov av att poängtera "landet Afrika" så borde man fundera på om man verkligen har nåt att skydda bakom den där mössan. Sedan är det självklart att så länge cannabis är en illegal drog i Sverige så är dess symboler inte önskvärda i en svensk skola.
www.plaingold.com
Tycker att skolan gör helt rätt. Minderåriga ska inte va i kontakt med droger även om det bara är en logo på en mössa. Jag undrar mest vad dina föräldrar säger om mössan.
klart att skolan inte vill att du går och förespråkar droger i deras korridorer.
Jag har Looptroop att tacka / de lärde mig betydelsen av att racka / What goes around comes around / så jag stack ut och snodde deras platta
Hade jag jobbat på skolan hade jag antagligen gjort samma sak.
Jag har Looptroop att tacka / de lärde mig betydelsen av att racka / What goes around comes around / så jag stack ut och snodde deras platta
Moderator
2008-02-27 13:09
vad en symbol betyder för dig kvittar ju helt. den allmänna uppfattningen får faktiskt råda. eller är det lugnt att springa runt med armbindel och brunskjorta för jag diggar köra autobahn?
"nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti " - MrSandman
Jag har nu beställt ett exemplar av den förbjudna mössan.. Den va ju bara för fet..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Vi får inte ha svarta skor och vita snören vet jag iallafall.. hahahhahah
i 7an fick man inte i min skola ha cypress hill kläder på sej då det var reklam för cannabis tyckte dom.
hahaha mössan va inte blyg direkt, trodde de var nån liten grej de e klart du inte får ha den i skolan. det är ett majja löv, majja är en drog.
jag fick fan ha vad jag ville när jag gick i skolan, hade alltid en The Chronic mössa med ett fett blad mitt i pannan.
Herregud, ska du inte gå runt med en svastika när du ändå är igång ..
haha med den mössan kan du nog föresten räkna med att då o då bli visiterad av diverse civilpoliser.. lycka till med din mössa o kampen mot skolan.
du kan ju gå runt med att plakat på stan "cannabis = afrika" o se vad som händer.
Men alltså, som någon skrev, inte fan börjar alla som ser mössan röka gräs? Liksom "Oj, han har en mössa med ett cannabislöv på, nu jävlar sticker vi hem och röker!" Nej, låt folk klä sig som de vill.
I tego arcana dei!
Tjödda En tjej i min förra skola gjorde det, om man vet vad svastikan står för så är det ju lugnt. Det är ingen nazistsymbol, bara olärda som tror det. Den har funnits långt innan (svastikan).
Hon fick inte ha på sig tröjan för att den var nazistisk sa lärarna. Och de jävlarna ska lära oss historia?
I tego arcana dei!
Ursäkta för trippelpost och alternativt offtopic, men varför får man inte ha kläder med svenska flaggor på i vissa skolor (bland annat min förra)? Jag lider ju inte direkt, men det är ändå jävligt larvigt, har alla andra länder också så?
I tego arcana dei!
men varf ska han gå runt med en mössa med gräs på om man inte ens röker gräs? som han säklert inte gör, var likadan med ett asfult pannband när ja gick i skolan va samma grej där, så sjuukt fult att gå runt med det, dom flesta som gör det röker inte ens
pinsam X1 Mina erfarenheter är att de som röker inte skyltar med det så jävligt, för då åker de bara dit...
I tego arcana dei!
"Bob Marley var bäst och marijuana är ganska mycket bättre än alkohol" - mössor är förövrigt det fulaste som finns, likaså alla andra plagg i denna stilen. on topic: Om det nu var så att du inte fick ha den för att den var för ful så hade jag förstått deras argument, men så är inte fallet nu och klart som fan du får ha på dig vad du vill sålänge det inte är kränkande, vilket man iofs kan få det mesta till och bli genom att klaga lite bara.
va?