I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Svenskar duktiga på engelska?

Övrigt - Blandat

2008-02-23 13:47
jag träffade en soft amerikan när jag bodde utomlands som sa att han tyckte vi skandinaver ofta pratar bättre engelska än vad dom själva gör, och det stämmer väl ofta om man slipper aj äm fråm swidän uttalet så, känns så jävla pinsamt när Göran P var nånstans och skulle representera oss och snackar som en jävla pajas..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-23 13:47
försök läsa/lyssna pa "akademiengelska" sa far ni se hur mycket ni förstar, och hur lost ni är  :)

jag har i princip enbart pluggat på engelska på högskola/universitet i sverige ,gymnasium och även högstadiet.
skriver alla tentor jag får på engelska, och min akademiska svenska är mkt sämre än min akademiska engelska. dock kan jag väl aldrig säga att jag haft problem med varken eller att läsa eller förstå.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-23 13:48
förövrigt, ursäkta min sopiga stavning. hinner inte korrigera innan jag postar iväg.

häv a najs dey

2008-02-23 13:53
försök läsa/lyssna pa "akademiengelska" sa far ni se hur mycket ni förstar, och hur lost ni är  :)

Precis, vi är bara snäppet bättre för vi har alla dasserier o filmer utan dubbning...

2008-02-23 14:21
läs boken "för herr bachmanns brochyr"

2008-02-23 14:52
Min är grymt bra, varje gång jag pratar med Engelsk-talande personer så är dem "säkra" på att jag är Amerikansk, kan bero på att jag har bott lite i New York fast iofs så var jag duktig på engelska innan dess....

2008-02-23 15:13
Jomen många som man stöter på utomlands säger att man pratar grmy engelska, tror att man kommer från usa, kanada osv.
Även ett par människor ja stötte på på senaste resan sa att svenskar överlag pratar bäst engelska, så ja, det ligger mycket i det
ask Beavis, I get nothing Butt-head

2008-02-23 15:17
hade engelska i ettan, kollade sunset beach och spelade spel.

Har fått höra att jag har bättre engelska än vissa amerikaner
"Wannabe? Toughguy? Want a piece of me? Here, take both of my legs and walk home peacefully"

2008-02-23 15:37
skulle vilja påstå att jag fattar engelska rätt bra. men är rätt slarvig på att skriva det och när jag måste prata engelska blir jag rätt nervös. haha

2008-02-23 15:50
När jag bodde i england pratade jag väldigt bra engelska... var några som till och med trodde att jag var från england. Sen nu när man bott hemma ett tag så tappar man ju en hel del, men det brukar ordna upp dig om man bara börjar snacka med nån från england.

Jag pluggade förövrigt engelska på college där och jag vet inte hur dom andra upplevde mig men dom var väldigt dåliga på engelska (och då gick jag den mest avancerade kursen). Den kursen var 9 månader och jag gjorde den på två, så generellt tror jag att svenskar är bättre än många andra på engelska.
What we do in life echos in eternity.

2008-02-23 16:04
hehe som sagt, äre nått jantelagen inte nått så äre svenskars tro på sina engelska-kunskaper....

2008-02-23 16:08
en narbeslaktad fragestallning ar varfor Svenskar blandar in sa manga engelska ord i sitt vardagliga sprak och anvander sa mycket Svengelska, det stor mig sa in i helvete.

Lika dant med Amerikaner med Mexikanskt ursprung som alltid maste blanda in en massa spanska ord i sitt dagliga tal, for fan bestam er for vilket sprak ni talar.
http://cosmichustlegroup.blogspot.com

2008-02-23 16:09
sen ar en annan fraga varfor sa manga Svenskar med stor stolthet garna berattar om hur folk tror att de ar ifran usa eller england nar de talar engelska.

2008-02-23 16:11
Jag är nog egenligen ganska dålig på engelska, jag kan en massa ord som man aldrig behöver använda typ stekspade och bukspottskörtel men vet inte hur man säger snurr dörrar.
(är det revloving doors?)
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög.
(itsclive.blogspot.com)

2008-02-23 16:11
*revolving doors
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög.
(itsclive.blogspot.com)

2008-02-23 16:12
mrkrikon, du verkar va lite av en språkkonservativ... Jag hålle rmed på ett sätt vill också behålla så mkt språk som möjligt men alla måste utvecklas, den svenska som vi talar idag ärju starkt påverkad av Tyskan o Franskan.. Språ¨k måste utvecklas, oft agenom låneord etc...

men hå¨ller merej om atte låter jvligt fullt när amerikaner säger "cojones"

"Kåhownees"

2008-02-23 16:12
MrKrikon- för att tråden handlade om det?

varför man lägger in engelska ord är för att man inte finner de svenska. Iaf i mitt fall. Är bättre på engelska språket än de svenska o har mkt störr eordförråd där.

2008-02-23 16:52
MrKrikon P31
Trådens poäng är väl att ta reda på om svenskar är duktiga på att tala engelska. Då handlar det väl ganska mycket om hur folk som talar engelska orginal uppfattar en?

Jag tror det är därför folk berättar att man uppfattar dem som engelskspråkiga.

2008-02-23 18:10
Svenskar ÄR duktiga på engelska. I alla fall med tanke på att det inte är vårat modersmål.

2008-02-23 18:17
vi är ju typ bättre än engelsmännen på engelskans grammatik.
vi är bäst i världen på engelska.. SATAN VA BRA VI ÄR.. helt sjukt.
RATED R!

2008-02-23 18:50

Man måste inse att det är en generationsfråga också. Yngre, 15-35 år har bättre uttal och är generellt bättre än den äldre generations pga tv och i övrigt en väldigt engelsk/amerikansk-influerad kultur. Och jaa... jag tror med största allvar att vi är mycket bättre än många andra länder på engelska. Just pga av skolsystemet och sättet vi får underhållning.

Dessutom krymper ju världen med internet så då måste man nästan kunna engelska för att kunna ta sig fram.

MEN! Svennar kan fan inte uttala ZERO på rätt sätt... och det kan jag inte heller.. haha. Jävla ansträngning att få till det rätta soundet.

2008-02-23 22:32
hiccory P22
det handlar inte om jantelagen, det handlar snarare om att det alltid finns självhatande svennar som du som i det längsta vill hävda att "nej nej! svenskar är inte alls särskilt bra på något!"...alla svenskar förstår inte komplicerade texter skriven på "akademisk svenska", än mindre akademiska texter författade på engelska. det betyder inte att svenskar i allmänhet inte är duktiga på engelska, något som också bekräftas från alla håll om man inte har skygglapparna på.

2008-02-23 22:56
Teoretiskt är jag bra på engelska, grammatiskt korrekt och rättstavat blir det. Sitter jag ensam och pratar engelska låter det ganska bra. Jag har haft MVG i samtliga engelskakurser jag deltagit i.

Men på jobbet när det kommer ett gäng japaner - då är det något som går snett i skallen.

"Please, back. Back up backwards. Please, okay"

Dråpslaget kom häromveckan när jag sökte igenom en grupp japaner och ovanstående fraser användes, med jävligt risigt uttal så de fattar mig inte riktigt. När jag är klar säger guiden som är med "De kan inte svenska, det kanske jag skulle sagt."

..

Hon trodde jag stod och gav dem direktiv på svenska. Där sjönk självförtroende ang. engelskt uttal ett par meter :)
Ja, det är sant! Det är sant!

2008-02-24 04:07
breaky_grl, nja........ Man kan vara 100% flytande och ha ratt utal men anda en brytning.

hiccory, du har delvis ratt i att jag ar sprak konservativ, sjalvklart utvecklas alla sprak och lanar ord men ibland gors det sa klantigt och kans sa krystat att man bara vill grata. Och sen har vi de som helt omotiverat sager typ var tredje mening pa engelska.

Jaja, i varje fall irriterar det mig.

2008-02-24 04:41
Pratar engelska hemma. Så , det är en sak som flyter på.

2008-02-24 06:34
Jag tycker att jag klarar mig hufsat när jag befinner mig i ett engelsk talat land. eller när jag pratar med nån från usa.

Är i indonesien just nu och på mitt program jag studerar så finns det några från amerika och dom förstår mig. (har faktiskt frågat)

Men kan säga att vi är mycket bättre än indonesien i samma ålder på engelska =)

2008-02-24 07:52
mrkrikon

läs den där boken, där tas ämnet upp
varför svenskar anser sig vara bättre än
engelsmännen po engelska.

när jag träffar svenskar i engelska situationer
blir jag ionte mer imponerad än av
folk med andra nationaliteter. dem flesta
unga runt om europa är minst lika
bra som en svensk med sin skol-engelska

2008-02-24 09:33
MrKrikon P31
Precis, då måste man ju vara bra när folk från landet uppfattar en som att man kommer därifrån.

2008-02-24 13:38

Har alltid fått beröm för mina kunskaper i engelska men nuförtiden när någon överrumplar en genom att plötsligt ställa en fråga på engelska så står det helt stilla i skallen och man låter efterbliven när man ska försöka svara. Värst är det på jobbet när man måste förklara en massa och inte kommer på de motsvarande engelska facktermerna, man bara står och svamlar och gestikulerar frustrerat! :P Men att skriva och läsa är fortfarande inga problem.

2008-02-24 14:46

efter 4dagar med 3 sjuka engelskman ar jag en hejare pa fula ord pa engelska.

2008-02-24 19:26

Demento P21

Hehe självhatande? Jo det kanske jag är, svenne är jag också så du har nog rätt... Däremot vet jag inte va du snackar om, alltjag egenligen försökte säga är att många överskattar sina engelskakunskaper... Jag har själv insett att jag kanske inte är så bra på engelska som jag kanske trott tidigare...

Däremot så är svenskar mkt bättre på att formulera meningar o till stor del uttal också jämfört med tex många andra länder i Europa...

2008-02-24 19:33

Förövrigt så försökte jag förklara att de engelska kunskaper dom flesta besitter är något som kommit halft gratis iom att vi inte har dubning, inte att vi är några språkgenier...

Näre kommer till mina egna kunskaper är jag rätt stolt över att kunna tre språk, jag är rätt stolt över mkt med mig själv, stolt över mkt innom svenska kulturen också även om kanske inte jag varit med o byggt den... Vet inte hur långt jag kan dra det här o definiera stolthet på olika sätt fram o tillbaka men känns rätt onödigt, offtopic etc o blir mer ett utryck över mitt hävdningsbegär på nätet, så om det e nått mer du undrar eller om det är nånting du tror jag skäms över med att va svenne så kan du fråga mig i gästboken eler nått... att jag orkar

2008-02-24 19:55
Alltså det är ju mest uttalet/dialekten svenskarna brister på. Å andra sidan verkar ju engelska med svensk dialekt vara rätt poppis i typ usa. Folk verkar tycka det låter bra i och med att artister som peter björn & john och jens lekman kunnat bli så stora och omtyckta hahah
"I lay chicks like mother goose"

2008-02-24 20:49
Jag tycker svenskar har rätt dålig engelska. Fattigt vokabulär, tillämpar svensk grammatik på engelskan, har ingen koll på när man ska ljuda s'en, skillnaden mellan klara och mörka "L", skippar T't i början av ch-ord (t.ex. cheap, children etc.), skippar D't i början av ord som judge och jam.... ja listan kan göras hur lång som helst. 

2008-02-24 21:44
uuuuuuuu X1

Ja men vilka är det du jämför svenskarna med för att fastställa det där? Mycket av det du säger stämmer ju men om man tänker på att man självklart får jämföra våra engelska skills med ett annat lands, logiskt skulle ju vara andra större europeiska länder. T ex tyskland, frankrike, italien och spanien. Jämför du med de där så är svenskarna sjukt mycket bättre.
Majoriteten av människorna i dom länderna är verkligen värdelösa på engelska jämfört med oss. Mycket beroende på att de väldigt sällan får höra det engelska språket i och med att allt på tv/film är dubbat.

Sen ska man inte ge svenskarna för mycket credd. I indien ska dom visst vara riktigt jävla duktiga på engelska har jag hört.
Moderator

2008-02-24 22:12
MC_Kiprono Och varför tror du de är så duktiga i Indien?
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2008-02-24 22:19

ja ni är bäst på engelska yippi

2008-02-24 22:29
Jag jämför inte med några länder där man har ett annat språk än engelska som modersmål. Om jag ska jämföra så blir det självklart med länder där engelska talas som förstaspråk. Det måste ju ändå vara det mest väsentliga i denna diskussion.
Bara för att sverige har bättre engelska än exempelvis spanien behöver den inte vara så otroligt bra som många tycker. Jämför det med jämställdhet. Sverige har kommit längre än de flesta länder men har fortfarande mycket kvar att jobba på. Och då jämför jag det med ett påhittat perfekt jämställd land och ser att vi har mycket att jobba på för att nå dit.
De exempel på misstag jag skrev gör svenskar ofta och är sådana som de oftast inte har koll på, och har man inte koll på det vet man inte att man gör fel, man tror man gör rätt och att man är duktig. 

MEN enligt mig så är det inte så jävla viktigt att alla ska vara "duktiga" och prata "perfekt engelska". Det vore typ som att tycka att alla skåningar ska lära sig säga "r" som folk gör i lidingö gör, och att folk i lidingö ska lära sig säga "i" som folk i skåne. Vi är rätt dåliga på engelska men det är ok, det gör inget. Vi är från sverige och det är väl rätt trevligt att man hör det på oxå. precis på samma sätt som engelskan skiljer sig från england, australien, usa o.s.v...

2008-02-24 22:33
svensk och engelska är ju typ samma språk så det är ju inte så konstigt att svenskar kan det...
 Haters gon' hate...

2008-02-24 22:36
KaptenKrok P22
haha, ja det kan kanske ha med något som en viss gandhi kämpade mot. eller vad vet jag

2008-02-24 22:39
uuuuuuuu X1
så allt annat än perfektion är per definition dåligt?

2008-02-24 22:47
Demento P21
Nej.
Men bra är bra, dåligt är dåligt, perfekt är perfekt o.s.v. 
Det förstår de flesta. 

2008-02-24 22:58
uuuuuuuu X1
heh, jotack det förstår jag också men med tanke på dina jämförelser och formuleringar kan man ju lätt luras att tro att du däremot inte känner till att det finns något mellan det usla och det perfekta. svenskar är alltså generellt sett dåliga på engelska enligt dig, vilket får mig att undra över vilka länder förutom de med engelska som modersmål som faktiskt ÄR bra på engelska? att inte uttala alla ord korrekt eller känna till alla grammatiska regler innebär definitivt inte att man inte är bra på ett språk.

2008-02-24 23:03
Om jag ska jämföra så blir det självklart med länder där engelska talas som förstaspråk. Det måste ju ändå vara det mest väsentliga i denna diskussion.

Det är nog där jag inte håller med dig alls. Hur kan det vara väsentligt att jämföra svenskars engelska med länder där de talar engelska som förstaspråk? Känns ju liksom inte självklart nånstans av helt uppenbara själ. Jag tycker det är mer väsentligt att jämföra med länder där engelska kommer som "andraspråk", precis som här. När man gör det så ligger vi ju inte så taskigt till.
Eller är det "orättvist" att jämföra med tyskland och frankrike? Vad har dom för ursäkt till att inte sluta dubba sina filmer och vara på samma nivå som oss?

2008-02-24 23:12
demento-

"svenskar är alltså generellt sett dåliga på engelska enligt dig, vilket får mig att undra över vilka länder förutom de med engelska som modersmål som faktiskt ÄR bra på engelska?"

vad är det som säger att vi måste hitta länder som är bra på engelska? det är snarare logiskt att man som befolkning inte kommer vara så bra på ett annat lands språk. sen om man jämför med övriga länder så kanske sverige är bland de bättre men det behöver ju inte betyda att man måste tycka svenskar är bra på engelska. engelsmän är bra på engelska. och har man dem som utgångspunkt för vad bra engelska är, vilket man bör ha, det är dem som pratar språket bra, så är inte sverige bra. svenskar är bättre än vissa andra men inte per automatik bra.

"att inte uttala alla ord korrekt eller känna till alla grammatiska regler innebär definitivt inte att man inte är bra på ett språk."

verkligen inte alla ord och alla grammatiska regler. men om man är helt okunnig att uttala två ljud som förekommer i många många ord i ett språk och helt missar hur man böjer alla verb i tredje person som många svenskar gör, då är man inte bra på språket i fråga, oberoende av hur kassa fransmännen eller spanjorerna är.

2008-02-24 23:16
MC-kiprono , om målet är att fastställa om svenskar talar språket bättre än spanjorer och fransmän så visst. men om man vill fastställa om de talar språket bra får man börja med att se till vad som faktiskt är bra. hmmmm låt os försöka hitta några som talar språket bra så vi kan se vad ordet står för i sammanhanget och jämföra. jag vet, engelsmännen ? okej nu har vi några som vi vet är bra, då blir det lätt att fastställa om svenskarna oxå är bra. oj, de höll inte. enkelt.

fast visst, jag förstår det handlar om man vad man har som utgångspunkt. vissa tycker inte man ska jämföra med dem som faktiskt är bra på språket....

2008-02-24 23:16
Inte läst igenom tråden. Men jag tror i stort att svenskar är riktigt duktiga på engelska. Sen är framförandet en helt annan sak.

2008-02-24 23:17
hazn, om de inte kan framföra skriftligt och muntligt att de är bra hur är de då bra? lr menade du bara att de inte är bra muntligt med "framförandet"?

2008-02-24 23:23
trött X0

Jaha ja, jag ser det som att man redan kommit förbi det stadiet med att kolla upp vad "bra" engelska är för nåt om man håller på och jämför språket med andra länder. Känns rätt solklart.

2008-02-24 23:26
trött X0
därför att om det inte finns något annat icke engelsktalande land vars befolkning kan anses vara bra på det engelska språket så existerar det ju inget mellan perfekt  och dåligt...personligen anser jag att man är bra på ett språk om man kan formulera sig fritt och göra sig förstådd på ett tydligt och önskvärt sätt. men nu grundar sig ju hela diskussionen på något som det inte finns någon exakt definition av ändå. du är väl lika kvalificerad som jag är att sätta upp riktlinjer för vad som är bra och vad som är dåligt när det gäller att tala ett språk så det är väl rätt meningslöst egentligen att diskutera...