Svenskar duktiga på engelska?
Som ung svensk i dagens Sverige så har man ju fått för sig att man är hur kung som helst på engelska, och oftast så verkar det stämma rätt bra, men hur mycket sanning ligger det i detta? Hur står sig eran engelska när ni väl befinner er i engelskspråkiga länder, ni som varit i ett sådant? Och tycker verkligen t. ex. engelsmännen att vi är så bra som vi gärna vill tro?
Intressepenisen hårdnar!
Toastare
2008-02-22 17:28
ja det tycker de... och ja det tycker andra europeer också och ja det tycker amerikanarna också. att börja läsa engelska när man är 10 år och sen 9 år framöver är rätt mycket. Plus att vi då inte har dubbad tv, utan textat och lär oss genom det. Mycket slang etc. som vi inte lär oss på engelsklektionerna kommer ju från tv/film.
Jag skyller allt på Emma!
Min e jävla bra pga skolan å spel på engelska.
No you!
När jag var utomlands senast för första gången på flera år så kändes engelskan djäkligt knagglig. Har kanske en rätt naturlig förklaring eftersom man till vardags inte direkt talar engelska, man bara hör den mer eller midnre konstant fårn morgon till kväll så den talade delen i språket inte riktigt kommer ut som den ska. Jag skulle talat mer engelska helt enkelt så ahde dte väl tagit sig tillslut.
Intressepenisen hårdnar!
Samtidigt enog svenskar dom som överskattar sina engelskakunskaper mest....
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag förstår det mesta på engelska, men damn... Mitt uttal suger
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Ja, där sade hiccory något. Tror att många svenskar, inlusive mig själv, tror sig med lätthet kunan bli tagna för en amerikan i USA.
Intressepenisen hårdnar!
Det viktiga är ju iofs. inte att köra med någon slags direkt accent utan att man faktiskt talar engelska ord med något sånär rent uttal.
Intressepenisen hårdnar!
hiccory, Kan bara instämma. Det fenomenet märks klart och tydligt när en uppgift alternativt en uppsats ska skrivas på engelska. Språket blir väldigt lätt vacklande och det (inte jag, nejdå ...) slutar med tio uppreppningar per stycke. Så det gäller väl att definiera vad du menar med "bra" engelska. I vardagssammanhang duger den gott och väl, när det gäller i skrift så känns den medelmåttig hos de flesta.
Blir ju bara helt fel när man ska försöka dra till med en amerikansk accent i mer än en mening. Kan inte uttala ett enda ord rätt. Skulle försöka säga "Alien VS Predator" häromdagen till en jobbarkompis, vart bara "Ey Len Versus Preddedörr"
Intressepenisen hårdnar!
jag tror absolut att hiccory har rätt. men som sagt så läser vi engelska i många och lär oss både att skriva, läsa och tala. jag tror svenskar är bättre på grammatik än många andra. mer korrekt liksom. även om annat folk kan göra sig förstådda.
you know i spell girl with a B
haha,hur många svenskar kan bli tagna som amerikaner pga sitt språk? Det e fan ingen som bott i sverige hela sitt liv..Har ni inte hört en Amerikansk snacka Engelska med en Svensk? Låter sjukt olikt
No you!
Alltså det e bara att läsa nån kurs i engelska på högskolan för att få lite riktig insikt i hur utbrett ens egentliga ordförråd ochg förståelse för den egelska grammatiiken egentligen är... Engelska är ett väldigt svårt språk att stava på i jämförelse med tex spanska...
Pronoob: exakt vad sade du just? fatatde ingenting. :S
Intressepenisen hårdnar!
Ja, var jag än har varit, oavsett om engelskan är det officiella språket eller inte, har jag fått beröm för min engelska. Tillochmed blivit misstagen för amerikan från någon gudsförgäten del av landet (ingen som kan förklara dialekten riktigt ;) ) Hursomhelst märks det snabbt att man inte är det när man väl fått ur sig någon längre mening. Det är väldigt bekvämt att prata engelska så bra som vi gör i Sverige då man inte känner sig lika rädd för att öppna munnen som med andra språk. Det kommer helt enkelt mycket ledigare för oss än för folk i andra nationer....just för att vi blivit matade med det sedan mycket tidig ålder. Just det att vi tror att vi är grymma på det ger nog en del självförtroende oxå ;)
Science Genius Girl
Jag tycker svenskars engelska i genomsnitt är okej men "bra", det tycker jag inte. Rent grammatisk brukar is/are, was/were, sätta s efter verb när det gäller tredje person singular i presens och a/an vara problematiskt. Uttalsmässigt är det ofta en blandning mellan brittisk engelska (uh car (a car)) och amerikanska (blir konstigt). Meningsuppbyggnader är konstiga, ordval fel, ofta direktöversättningar, vokabulär (och synonymförråd) undermåligt... Idiom, ordspråk och liknande ska vi inte ens gå in på...
Ja. Bodde 10 månader i Irland, och det tog kanske 2-3 dagar innan man började vänja sig vid att Prata Engelska. Sedan sa alla min och alla andra Svenskars Engelska är väldigt bra.
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin
Min engelsklärare sa att det man lär sig i Engelska A och B i gymnasiet gör att man hamnar på ungefär samma språkliga nivå som en engelsktalande 9-åring. Så ja, vi är väl rätt duktiga:)
wasteapa01 P20 Har ngn tagit en "Riktig" svensk som amerikan pga talet?
Fattar du nu? :p
No you!
När jag bodde i USA var det folk jag hade snackat med i flera månader som blev sjukt förvånade när jag berättade att jag var svensk. De flesta trodde att jag bara hade bytt till deras skola. Iof har jag rest mycket och pratat mycket engelska, men jämfört med många andra länder är Svenskars engelska grym. Men det finns ju såklart undantag.
We all walk in a path chosen, from the cradle till the caskets lowered
alxpds X0 Kanske en 9-åring från Storbrittanien men knappast en average Amerikansk unge.
Blev misstagen för Irländare/Engelskman relativt mycket. Personligen tror jag att det faktum att vi inte har dubbade filmer osv hjälper väldigt mycket. Är jävligt glad över att jag kan snacka bra Engelska, kommer nog hjälpa senare i livet. Amerikansk dialekt är nog lite svårare faktiskt. Är väldigt mycket slang osv där borta som man måste få grepp om om man ska bli misstagen för Amerikan, eller?
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin
mephisto X4 Självklart, men personligen kom jag in i det väldigt fort.
Skulle tro att det är svårare ju längre ner och desto tjockare dialekten är dock.
Graffare
2008-02-22 18:29
jag har bott i sverige hela mitt liv :s dock talar jag engelska över ventrilo dagarna i ända =)
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"
Blivit tagen för britt, kändes mest fånigt.
Det verkar som att, låt oss säga en amerikansk medelklass-unge är bra mycket mer verbalt utvecklad än sina engelska motsvarigheter. Detta är förvisso helt baserat på mina upplevelser via TV, så rätta mig gärna.
Intressepenisen hårdnar!
Haha, jag e fett kass på engelska iaf.. Eller jag förstår väl det mesta men uttalet är helt bedrövligt..
jag har blivit tagen för en amerikan i usa :P men så är jag jänkare oxå :P so my point kinda falls there, men jag förstår precis, har en person i min klass som tror sig vara bäst på engelska i världen, försöker prata med världen mest överlägsna brittiskan och failar hååårt. men i average skulle jag faktiskt vilja påsta att folk som gamar mycke har ett övertag :P
Yo *Ya-a* Yo B T T T K T T T B T B T K
hiccory P22 Alltså det e bara att läsa nån kurs i engelska på högskolan för att få lite riktig insikt i hur utbrett ens egentliga ordförråd ochg förståelse för den egelska grammatiiken egentligen är... Engelska är ett väldigt svårt språk att stava på i jämförelse med tex spanska... håller inte alls med...jag har läst engelska på högskolenivå och tycker att det var precis hur lätt som helst, något som större delen av min klass också verkade tycka. tycker inte att det blev några nya insikter direkt. läste överhuvudtaget inte kurslitteraturen för grammatikkursen (pluggade egentligen bara för att få studiemedel i ett halvår) och fick VG ändå...håller inte heller med om att det skulle vara svårt att stava på engelska jämfört med spanska.
Svenskar är bra på att göra sig förstådda på engelska och förstår engelska relativt bra. Just för att vi inte dubbar våra filmer och att vi lär oss engelska tidigt i skolan. Däremot är uttalet värt att diskutera.
At the gates of Eternity...
jag har hört att svenskar är bäst på amerikanskt uttal....stämmer det eller? vet inte vart jag hört det ifrån...
Nä vad roligt, verkligen jättekul!!
Hems2 : Tvivlar jag starkt på, då svenskar generellt inte kan uttala Z, J eller G i engelskan. Vissa S blir ju även Z-uttal. "Eyes" uttalas inte som "ice". Och "as" uttalas inte som "ass".
At the gates of Eternity...
Svenskar har väl hyffsat ordförråd och klarar sig bra med sin engelska, men uttalet... folk verkar inte ens fundera på det. Ta bere ett ord som "directly", svenskar uttalar det som svenskans "direkt" med ett "ly" påskarvat på slutet.
Vatten är ett farligt gift, vilket omger Visby stift
Aldrig hört någin säga "direkktly"
Intressepenisen hårdnar!
wasteapa01 P20 Kolla på i huvudet på Gynning... Eller gör inte det förresten
Klingon P22 Det där känns som du plockat från luften ur ett dåligt ventilerat rum.
Svenskar pratar bra engelska men jag kan toklacka på accenten ibland. Tänker man på norrmänen så är vi ju iofs ljusår bättre. Det europeiska land som jag vanligtvis har svårast att höra taskigt uttal från är holländarna, kanske beror på att de bor så nära england eller nått för de brukar prata smidigt och rätt bra engelska.
checkcheck: T-ink.se & art4food.org
xavante P12 Du känns som plockad från luften i ett dåligt ventilerat rum.
får jag snakca in mig lite talar jag väldigt bra.. har varit med om många gånger att amerikaner och britter (britterna var jävligt fulla iförsig) trott att jag varit från deras land trots att vi stått och snackat en stund.. är jag ovan kan några ord bli fel ibland.. håller med klingon dock, de flesta har sjukt fult uttal, dock är det ju oftast såpass bra att alla engelsktalande förstår och hör vad som sägs mycket väl..
I regel tycker jag att svenskar ar valdigt bra pa engelska men vi ar lite for medvetna oma tt vi ar det och overuppskattar varat utal. Vad jag har markt ar att ju mer outbildade och korkade folk i USA ar desto troligare ar det att de tar mig for infodd Amerikan. Typ att de tror att min dialekt ar nagon sorts redneck dialekt. Jag vet att jag ar valdigt bra pa engelska, nastan flytande men de flesta med lite klass hor pa 1 sekund att jag ar utlandsk. Forsta fragan blir typ vilket land kommer du ifran, nasta fraga blir hur kommer det sig att du lart dig engelska sa bra? Sa for att sammanfatta det, Svenskar talar valdigt bra men overskattar sin formaga att overkomma dialekt/accent.
http://cosmichustlegroup.blogspot.com
Producent
2008-02-23 05:21
alltsa svenskar är i regel bra pa engelska om man jämför med andra icke engelsksprakiga länder. eller iofs inte bara svenskar utan alla fran norden.. fast anledningen varför vi är duktiga är för att andras engelskakunskaper är lika med noll. typ ungefär lika bra som du snackar det spraket du valde att läsa i högstadiet (spanska, franska, tyska etc) försök läsa/lyssna pa "akademiengelska" sa far ni se hur mycket ni förstar, och hur lost ni är :)
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."
Har bott i usa ca sju månader just nu, och overall så tycker jag att vi pratar väldigt bra engelska, många amerikaner använder väldigt mycket slang och allt är väldigt indelat i grupper så alla rednecks har en speciell klang och alla svarta pratar också annorlunda, men hur vi gör oss bra att förstå och uttala gör vi det väldigt bra. dock är väl dialekten rätt framstående iaf när jag talar om mig själv pga att jag har väldigt Norrländsk dialekt, men om man däremot tar någon från finland att prata engelska så kan man höra på mils avstånd vart dem kommer ifrån språket blir lite efterblivet ibland när amerikanerna pratar pga alla förkortningar och slang många artikulerar sig väldigt dåligt
/Detta meddelande sponsrades av: Testify. Ditt finger i ögat
försök läsa/lyssna pa "akademiengelska" sa far ni se hur mycket ni förstar, och hur lost ni är :) var pa en shakespeare pjas i Texas, forstod typ 1/3 del av vad de sa gammaldags brittisk engelska med texas dialekt ar inte att leka med, lol :D Akademiengelska ar en barnlek i jamforelse.
http://cosmichustlegroup.blogspot.com
Hangaround
2008-02-23 08:53
Sa for att sammanfatta det, Svenskar talar valdigt bra men overskattar sin formaga att overkomma dialekt/accent. Varför skulle man vilja överkomma den?, förstår inte varför folk vill prata som amerikaner eller engelskmän..flytande har ingenting med att imitera en annan accent perfekt att göra, kan man prata avslappnat och utan att behöva tänka på hur man ska sätta ihop meningar så pratar man flytande.
Läs lite Robert E Howard eller annan författare från 30-40 talet på engelska, ganska mycket intressanta ord och uttryck. Vet inte om det räknas som "akademiengelska", men ändå.
Skriftligt är jag faktiskt riktigt bra men så fort jag öppnar käften försvinner allt.
amen synthare då, fyra bögar och en dator est. 1986
Skivsamlare
2008-02-23 11:01
haha samma här! eller, jag kan tyckas vara bra muntligt med, men när jag väl ska förklara ngt på engelska för ngn som verkligen inte förstår annat, då blir det mest massa flaxande med armarna. fast jag har fått berömm av ngn kille på internet ngn gång som bor i england, han tyckte det var riktigt coolt att vi svenskar bemästrade deras språk så pass bra, nästan som de själv gör. det är faktiskt lite coolt.
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss
jag som fått snacka när jag varit utomlands dom senaste 5åren. Förstår och kan kommunicera hur lätt som helst, sen om uttalet och gramatiken inte alltid stämmer är en annan femma.
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!
modersmål, schysst dialekt på köpet..
fullfjädrad när jag kickat en gås..
jag har iofs lärt mig svenska under smam periodd som jag lärt mig engelska, o blablabla men när jag flyttade som utbytesstudent till usa så trodde folk jag flyttat från en annan delstat, inte land, dit, de andra utbytesstudenterna o de de haft innan had einte så bra englelska ju längre de går emellan att jag snackar engelska desto sämre blir min engelska, jag behöver tala de dagligen o helst tänka på engelska för att de ska låta helt som vilken american som helst. detta tar ca 5 dagar själv i engelsktspråkigt land.