I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Att stava enkla ord rätt

Övrigt - Blandat

2008-01-06 05:08
nilsL P20
"Jag har aldrig stavat fel på någon av dem där, förrutom 'åtminstonde'
som jag faktist nyligen fick reda på att jag stavade fel på."

Alltså, nu hänger jag inte med.
För det första så säger man inte "någon av dem där" utan "de där" ..
Sen stavas "förutom" med ett R, inte två.. Och inte nog med det så stavar du fel på "faktiskt" precis innan du ursäktar en tidigare felstavning, och det är du som har skapat tråden.
Ironi? (:
you can't scare me, i'm sticking to the union.

2008-01-06 05:27
"kretik" och "dårligt" är ju de vidrigaste exemplena
 http://www.rocbattle.com/JakkDaVinci

2008-01-06 10:55
Buisness

nilsL P20 har inte skapat tråden?

Moderator

2008-01-06 11:59
Hur fan stavar man avstängning? När jag var liten fick jag lära mig att man skriver inte ungn, man skriver ugn. Men gäller det på ord som avstängning också? Borde det vara avstägning?
Det finns fler ord där det problemet kommer upp och jag har fan inte fattat vad det är som gäller.

Och en annan grej. Heter det kollegor eller kolleger? Jag har alltid trott kollegor, men har på senare tid sett stavningen kolleger på en massa ställen. Kolleger ger dessutom fler träffar på google.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2008-01-06 12:06
Horace Engdahl föredrar "kolleger".
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-06 12:07
Krok. Jag skulle tro att kollegor är rätt. Ger dessutom fler träffar på google om du bara söker svenska sidor.
Göteborg på låtsas.

2008-01-06 12:08
Vaffan Horace! :(
Göteborg på låtsas.

2008-01-06 12:11
Båda är naturligtvis korrekta, jag föredrar personligen KOLLEGOR - sen får Horace gärna kalla mig illiterat ifall han vill, jag är som teflon. I mina ögon kommer alltid "kolleger" vara ämnat för det norska språket.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Moderator

2008-01-06 12:19
Säger Horace kolleger är det kolleger. Horace är gud.

Det andra problemet då?
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2008-01-06 13:24
KaptenKrok

Det andra handlar väl helt enkelt om grundformen av ordet, n:et som tillkommer efter i avstängning beror på böjningen. I grundformen av ett ord skriver man inte NGN (om det inte finns några bra undantag), men regeln upphör att gälla vid böjning.
Moderator

2008-01-06 13:26
amfetaminpsykos Tack för förklaringen, dock förstod jag inte så du får gärna förklara på ett annat sätt. Gärna med exempel och så.

2008-01-06 13:33

Avstäng-d, Avstäng-ning. Basen är avstäng, basen skulle aldrig kunna innehåööa ngn i följd, det sista N:et kan enbart samexistera med de övriga bokstäverna i böjningen, d.v.s. förläng-ningen (see what i did there).

Äsch, vad vet jag, jag tror jag hade 2:a i Svenska eller något sådant.

2008-01-06 13:43
"Användaren är inloggad amfetaminpsykos X27   Äsch, vad vet jag,"

ser jag rätt? domedagen e ju inte förrän 2012! 
Lyrical Kung Fu So Do Ur Kung Fu If U Know Kung Fu!

2008-01-06 13:49

Inte om man tar hänsyn till alla involverade modifikatorer! Dionysius Exiguus hade fel till att börja med.

Moderator

2008-01-06 14:20
Nu förstår jag vad du menar. Tack så mycket för hjälpen!

2008-01-06 14:44
"Stäng" stavas med "ng", därför stavas "avstängning" med "ngn". Det är inte krångligare än så.

Jag stör mig på att så många (inkl. folk som i övrigt har bra språk) inte kan hålla reda på "de" och "dem". "De" är motsvarigheten till "they" och "dem" är motsvarigheten till "them". "De" är motsatsen till "vi" och "dem" är motsatsen till "oss".
"DE gav mig pengar."
"Jag gav DEM en varsin kaka."
Ska det vara så jävla svårt?
Samma sak gäller han/honom/hans och hon/henne/hennes.
"Han såg henne. Hon såg inte riktigt frisk ut. Han gick fram till henne. Hon hostade honom i ansiktet. Han blev sjuk. Var det hans eller hennes fel?"
(Det finns inget som heter "honoms" och "hons".)

2008-01-06 14:53
En klassiker som bör tas upp är "bättre än dig", ej okej!

2008-01-06 14:54
amfetaminpsykos:

...Huh?
•pave paradise•
Moderator

2008-01-06 15:07
lhabia Det heter bättre än du.

2008-01-06 15:07
lhabia: Bättre än du heter det. Testa att göra en fullständig mening.

Jag är bättre än vad du är vs Jag är bättre än vad dig är.
I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac

2008-01-06 15:08
KaptenKrok:

Ja. Trodde han var ute efter ett "dej" där..fick mig att se rött..
•pave paradise•

2008-01-06 15:09
"Jag är bättre än du" är det allra mest korrekta.
Men jag tror inte att "jag är bättre än dig" anses som inkorrekt numera.
...eller?

2008-01-06 15:10
Haha, oj vad många svar det kom.

2008-01-06 15:13
Minns i somras när jag och några polare lirade fotboll i vasaparken. Det kom fram en unge som var runt 12 år och var allmänt kaxig och jobbig. Min polare påpekar detta genom att säga "fan va kaxig du är" och får svaret "jaha? men jag är åtminstone bättre än du!". Min polare fäller då kommentaren "haha, bättre än dig heter det! lär dig prata!" Outsmarted by a kid. Jag skämdes och asgarvade samtidigt :)
Moderator

2008-01-06 15:15
kown Du har rätt, nu för tiden är det ok att säga bättre än dig. Men det är fortfarande efterblivet.

2008-01-06 15:16
Filbunke:

"Bättre än dig" är dock accepterat nu om man enbart använder sig av det i sammanhang som "jag är bättre än dig på att skriva", bara för att många ser det som mer korrekt i tal. Men ja, "du" kommer alltid att vara det mest korrekta.
•pave paradise•

2008-01-06 16:41
Det är accepterat i en del kretsar, i andra blir du av med knäskålarna.

2008-01-06 17:17
Fast sedan tycker jag att det är bra att språket går frammåt lite också.

2008-01-06 21:55
svenskans grammatik är ju åt helvete, ingen logik någonstans. ord stavas likadant men uttalas olika eller tvärt om.
 Haters gon' hate...

2008-01-06 22:16
På tal om att stava ord rätt så ligger det en tråd i blandat just nu som heter "Poltryguiest". Syftar på Poltergeist då. Ja jävlar...

2008-01-06 22:17
Poltrygueist hette tråden tydligen.. inte för att det gör saken bättre, men rätt ska ju vara rätt. Eller va?

2008-01-07 03:13
Användaren är inte inloggad kown
oj, my bad..
you can't scare me, i'm sticking to the union.
Poet

2008-01-07 14:46
Stör mig mer på alla dessa förkortningar som "e" istället för "är". Eller "d" istället för "det, de och dem". Eller "sj".

Jävla fjortis-fasoner över det hela för fan!
At the gates of Eternity...
Moderator

2008-01-07 18:49
Till alla er som skriver vad ni stör er på så är det inte det tråden handlar om, något som trådskaparen klargör redan i topicen.
Tråden är istället menad att man ska kunna lära ut av sin kunskap. Så om det är något ni stör er på, skriv hur det ska vara istället för att bara klaga. Tror ni att folk kommer lyssna på er om ni bara klagar på hur de skriver?

Ett bra initiativ av trådskaparen, som förstördes av alla som satt och runkade till www.skrivihop.se (eller vad sidan hette) och såg det som ytterligare ett tillfälle att bara sprida negativitet utan konstruktivitet.

2008-01-07 18:51
helt apropå. rätt kul krönika men samtidigt lite sorgligt.

2008-01-07 18:57
"Christer Flugsvans" :D

Filbunke - Finns i och för sig en Troma-film som heter Poultrygeist, kanske är den som bråkar med stavningen :)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-01-07 19:17
Mabande: din jävel! du googlade det! :)

2008-01-08 14:59
Såg trailern för ett tag sen och glömde bort den tills du påminde mig :P

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-01-08 15:14
Swagman

Är du säker på att det handlar om personlig preferens? Det var utifrån vad min svensklärare talade om för mig som jag fick det, men ibland var det svårt att veta vad det var som han diggade och vad som var språkligt korrekt..

2008-01-08 15:29
so-good F22
Uttryckte mig kanske lite luddigt, det är lite av ett personlig favoritfel, "även fast" är inte korrekt någonstans.
I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath
A waste of breath the years behind
In balance with this life, this death

2008-01-08 15:39
Swagman

Okej :)

2008-01-08 15:41
*personligt favoritfel, såklart
I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath
A waste of breath the years behind
In balance with this life, this death

2008-01-08 16:09
Men nu larvar ni ju er.
Folk begriper väl själva att man kan glömma en bokstav då & då, för i helvete.

2008-01-08 16:18
Även om jag vet att det inte är någon felstavning i sig så vill jag bara krekazz när jag ser folk som skriver "mej" och "dej" istället för mig och dig.