I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Att stava enkla ord rätt

Övrigt - Blandat

   

2008-01-04 10:28

Att stava enkla ord rätt

Är det bara jag, eller är dagens teens mycket sämre på att stava än vi var på min tid? Här kommer i all välmening (jo) några tips baserat på märkligt vanliga stavfel bland mycket grundläggande, enkla ord (felaktig version till vänster och rätt till höger, bäst att vara tydlig):


"endå" - nej, ändå skriver man. Ändå.
"ända" - vill man beskriva slutet på något eller en stjärt är det korrekt, men inte om man vill uttrycka något som det bara finns ett av. Då heter det enda. "Den ända jag gillar" - fel. "Den enda jag gillar". Rätt. 
"stog" - stod
"diskution" - diskussion
"igentligen" - egentligen
"åtminstonde" - åtminstone
"överrens" - överens 
"våldtäckt" - våldtäkt
"interjuv" - intervju 
"förens" - förrän
"ricktigt" - riktigt

Nu stannade det av i huvudet, jag fyller på när jag kommer ihåg/stöter på fler. Det finns med all säkerhet många andra här som kan hjälpa mig med exempel. Det här är alltså ingen tråd för avancerade språkdebatter, syftet är att få färre att stava enkla ord uppåt väggarna fel. Jag menar inte att raljera (så mycket) kring hur illa folk skriver, jag hoppas på allvar att någon kan lära sig något litet av det här. För även om ni tycker att man inte ska "orka bry sig" eller att man "får skriva som man vill" så lovar jag er att arbetsgivarna där ute inte kommer bli imponerade om ni mejlar dem och vill ha en "diskution" om er jobbansökan. Och om det redan finns eller har funnits fler sådana här trådar så har det uppenbarligen inte funnits tillräckligt många. 

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.