Att stava enkla ord rätt
Är det bara jag, eller är dagens teens mycket sämre på att stava än vi var på min tid? Här kommer i all välmening (jo) några tips baserat på märkligt vanliga stavfel bland mycket grundläggande, enkla ord (felaktig version till vänster och rätt till höger, bäst att vara tydlig):
"endå" - nej, ändå skriver man. Ändå.
"ända" - vill man beskriva slutet på något eller en stjärt är det korrekt, men inte om man vill uttrycka något som det bara finns ett av. Då heter det enda. "Den ända jag gillar" - fel. "Den enda jag gillar". Rätt.
"stog" - stod
"diskution" - diskussion
"igentligen" - egentligen
"åtminstonde" - åtminstone
"överrens" - överens
"våldtäckt" - våldtäkt
"interjuv" - intervju
"förens" - förrän
"ricktigt" - riktigt
Nu stannade det av i huvudet, jag fyller på när jag kommer ihåg/stöter på fler. Det finns med all säkerhet många andra här som kan hjälpa mig med exempel. Det här är alltså ingen tråd för avancerade språkdebatter, syftet är att få färre att stava enkla ord uppåt väggarna fel. Jag menar inte att raljera (så mycket) kring hur illa folk skriver, jag hoppas på allvar att någon kan lära sig något litet av det här. För även om ni tycker att man inte ska "orka bry sig" eller att man "får skriva som man vill" så lovar jag er att arbetsgivarna där ute inte kommer bli imponerade om ni mejlar dem och vill ha en "diskution" om er jobbansökan. Och om det redan finns eller har funnits fler sådana här trådar så har det uppenbarligen inte funnits tillräckligt många.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag tycker att i samma veva så borde folk lära sig styckesindelning, radbrytning samt att sluta upp med alla särskrivningar.
We all walk in a path chosen, from the cradle till the caskets lowered
Jag har aldrig stavat fel på någon av dem där, förrutom "åtminstonde" som jag faktist nyligen fick reda på att jag stavade fel på. Men ja, ser inte riktigt problemet. Språket "lever" ju, som det så fint heter... Går vi tillbaka till äldre stavningar tycker vi nog dem är "fel" (fast egentligen inte är det, då uttal etc var annorlunda). Tar vi ordet "appropå" t,ex, så ser det helt rätt ut (eller möjligen "apropå") varav äldre stavning är "apropros". Vilket är mest riktigt? Båda säger jag, då man kan utröna hur dessa ska uttalas, och det är väl allt som egentligen spelar roll?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Värsta var på jobbet, los chefos satt med tangentbordet och skulle i WORD stava till generellt. skenerelt skenerellt Och det var ju sånt rött streck under.Chefen-faaaaaaaaaan hur stavar man till generellt. Jag - Med G Chefen - G ? Jag - Ja Chefen - Va? Jag - Byt ut sk mot G Chefen - Ja visst fan, självklart. Redan när han började med sk, tänkte jag va fan ska han stava till nu.
cyckel
mest en kul grej...? (känns barre bus)
Jag tycker det är värre när folk skriver saker som "sj" och liknande i stället för att skriva ut hela ordet; "Själv". Dock har väl det mer med att göra att personen är oerhört lat. Men men... Du har väl rätt, det är lite läskigt. Undrar hur undervisningen ser ut i skolan, för jag minns att vi alltid hade massa rättstavning och liknande.
jagvillocksåhaenblog.com
Felaktigt språkbruk sprider sig som löpeld på internet, men å andra sidan, shit happens, om 10 år kanske vi alla går och hasplar ur oss internetförkortningar och varianter på felstavningar? För mycket forum och för lite böcker säger jag.
Rätt roligt att folk stavar fel frivilligt now days. Hatar alla förkortningar precis som midas skrev. Är riktigt glad att min snart 13 åriga lillebror inte har hakat på den trenden som nästan resten av ungarna i den åldern gjort. När jag gick i gymnasiet var det en tjej som tom skrev så i skolarbete. Då har det gått långt.
att det aldrig heter medanS eller vel vissa människor lär sig aldrig detta..
hon e ju en riktig pingla, snacka om bekräftelse
"Ricktigt" Haha. Hjälp mig.
Här har vi två till: "hällre/hälldre" - Hellre.
"Äns/Änns" - ens. "Jag har inte ens fem kronor".
nilsL - Oavsett om man personligen tycker att det är lika lätt och njutbart att läsa en text full av felstavningar som en utan så är det ofta bra att kunna skriva någorlunda korrekt nutidssvenska när man till exempel vill söka jobb.
väll med 2 L är hemskt. likaså fasst med två s. Fast särskrivningar i form av tex. miss tolkat, sär skrivit osv är nog det värsta. Plus det faktum att det fanns ett antal personer som var övertygade om att min lillebror var en "bot" då han använde stor bokstav och punkt på msn. Då har det gått för långt.
"I varje virrig flicka bor en håmåsäxuäll muminpåjke" - Måns
Min brorsa är värre, han säger lol och liknande i vanligt tal. Jag är på han rätt rejält om det...
I´m kind of a big deal...I have many leather-bound books and my apartment smells of rich mahogny
När jag skriver foruminlägg är jag relativt formell, när jag däremot skriver på irc/msn, då skriver jag inte ens skiljetecken, stor bokstav eller punkt, för jag ser ingen mening med det. Lathet? Om du vill, personligen kallar jag det effektivitet. Om budskapen går fram, varför då krångla? (Säg inte att man då alltid kan göra det så, utan det är bara efter tillfällen man väl väljer).
Mic_Styles P20
haha, det kan jag göra ibland.. inte vid offentlig vistelse, men när man umgås med några nära vänner... vi spelar för mycket onlinespel... :P
Your "best"!? Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen.
Skriver inte folk "faktist" också?
jagvillocksåhaenblog.com
Med den här tråden menar jag inte att lägga mig i hur folk VÄLJER att använda språket, min förhoppning är att de som faktiskt tror att det heter "endå" ska se att det heter "ändå" därför att det är rätt bra att kunna oavsett vilken vikt man själv lägger vid skriftspråket. Jag har svårt att tro att man använder "endå" som informell, skön form av ett avslappnat språk genom ett medvetet val.
nilsL. Det är väl en hel massa skillnad på 'IRC-språk' och rena felstavningar. Du sitter väl ändå inte och skriver 'igentligen' bara för att det går fortare? Ville bara poängtera skillnaden, förstår vad du menar. Personligen tycker jag dock att t.ex. text skriven i ett forum har högre 'krav' på sig att vara någorlunda genomtänkt, uppstyrt och korrekt. MSN/IRC är mer som en konversation irl. Men det är ju bara en känsla jag har.
Göteborg på låtsas.
vad händer i häljen ?
..we can get Sting down there, he saves the whales, saves the trees, saves the orchids, how about saving the CBGB's, punk? - Vinnie Stigma
De flästa värkar ha rätt bra kåll endå på språket tycker jag
Tri~ Fixion, Tri~ Fixion
"Cyckel" och "våldtäckt" kommer jag på rent konkret att jag har fel ett par gånger då jag varit trött eller slarvig, precis som många andra ord troligen. Sen har jag blivit aningen skadad angående en del förkortningar som vänner använt och som sedan jag har tagit upp; somliga saker medvetet, andra omedvetet.
Delam tange barat
En hel del felaktig grammatik etc också, typ "Jag gav hon en ros" och "Hur ska man ta självmord bäst".
Folk blir bara mer och mer ignoranta och korkade, felstavningen är bara en konsekvens från "Palla/orka-kulturen"...
De flesta stavar fel på "domare ". Alla ord som har med dom att göra stavas med ett M. Sedan finns det ju folk som inte vet när man använder "de" & när man använder "dem" "dem kom till festen" Nej; "DE kom till festen" Det värsta är ju folk som särskriver tre gånger. Typ "super duper bra". Alltså jag kan förstå att folk som har dyselexi har svårt att stava ord rätt osv... men vilken människa som helst vet väl att "jättebra", t ex, är ETT ord. Eller? Tror man seriöst att jättebra är två ord? Jag får inte ihop det.
duper lär ju vara rätt full nuförtiden
Kan nån säga mig hur F*N man stavar till persjänn (?!)
http://myspace.com/BoodaBlezzin
Persienn
Har själv aldrig fått någonn rätsida på de, dem och dom. Även fast vi gick igenom det i skolan, så sitter det ändå inte.
http://www.last.fm/user/Ayanamii/
"lungt" det stavas "lugnt" stör jag mig på som fan..
I'm almost famous, you people are halfass, almost anus.
mYspersSon 'De' skall gå att ersätta med 'vi' och 'dem' skall gå att ersätta med 'oss'. Enkel regel och den skall funka. Är du osäker skriver du 'dom', det är alldeles ok även om vissa (t.ex. jag) stör sig på det. :)
Göteborg på låtsas.
att folk tar fel på "de" och "dem" är jävligt irriterande. "dem sa att..." eller "jag ska döda de". om man är osäker är det ju för böveln fritt fram att skriva "dom", som ju funkar på båda ställena. ok att din svenskalärare inte gillar det, men jag kan LOVA att ett "de" eller "dem" på fel ställe sticker mer i ögonen...
Det blir något att berätta för barnbarnen i lumpen på puben!
annars är särskrivningar värst. om man uttalar det som ETT ord ÄR det oftast ett ord, och då skrivs det som... just det, ett ord.
Det blir något att berätta för barnbarnen i lumpen på puben!
Lärarna hoppar ärligt talat över mycket av det där. Jag tillhör ju ungdomen, har fan fått lära mig väldigt mycket på egen hand. Synd faktiskt. "Våldtäckt" blir jag irriterad på dagligen. Så även "stog".
I tego arcana dei!
Ibland när jag skriver på forum scribblar jag ner orden utan att korrläsa innan jag skickar Då kan jag ibland märka att jag fått härdsmälta i huvudet när jag skrivit vissa ord. Ofta skiter jag i att skriva korrekt för att folk förstår ändå och jag sparar tid (jag är värdelös på tangent-skrivning) som t ex versaler och att placera ut komman. Men oftast kan jag rättstava de flesta vardagliga ord om jag lägger manken till
Not only am I not learning, I'm forgetting stuff I used to know
Det som förbryllar mig mest, är att man efter tiotals år i Sverige, och i skolan, inte kan stava till de enklaste saker. Bara av att bo i ett land en kortare tid borde göra att man ändå får helt okej koll på dessa grundläggande ord. Hur som haver; det blir bara värre och värre, och går knappast att göra någonting åt... Tyvärr. Pussar!
Signatur får rum här
Skolan är väl mer eller mindre bara en knuff i rätt riktning, korrekt språkbruk kommer genom den dagliga kontakten med språket i fråga.
Jag skulle inte ens kalla svenskundervisningen i skolan för en knuff i rätt riktning, då de verkar satsa på helt fel saker... Stämmer det förresten att det generellt stavades bättre när föräldrarna var småbarn, Amfetaminpsykos? Jag vänder mig till dig för att du ofta har svar!
Signatur får rum här
Producent
2008-01-04 14:08
sluta grina. topicen och säkerligen hela diskussionen som inte jag inte ens läst är bull. sluta läs om du stör dig. blir så jäva lack på att folk ska böla över så jävla små saker hela tiden.
Level 8 Studio - www.level8studio.se Norra Botkyrka - Svensk rap's födelseplats!
åffer F11 I skolan får man lära sig att det heter "svenskprov" inte "svenskaprov", men inte mycket mer. Ärligt talat var det ungefärligen bara det jag fick av hela högstadiet.
I tego arcana dei!
diZZySWE P16 Om det där var riktat till mig för att du tror att jag skrev svenskaundervisning, så kan du läsa igen.
Signatur får rum här
nåt jag stör mig enormt på, är när etablerade företag och butiker trycker upp skyltar som är heeeelt felstavade.. ett exempel som jag hakat upp mig på, är en reklamskylt för en skoaffär som gjorde reklam för tofflor (ett par år sen), och hade en stor tryckt skylt där texten löd: "for happy feets"... ! korrläser ingen sånt innan det trycks...?!
- verlaat het lichaam en verlaat de mening -
Producent
2008-01-04 14:12
om du bara är sexton så är det du fått ut av högstadiet lite allmänbildning i saker som kommer göra att du inte kommer känna dig som en dum jävel om 5 år.
Level 8 Studio - www.level8studio.se Norra Botkyrka - Svensk rap's födelseplats!
change: Sluta böla!
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic
åffer F11 Nej, du skrev svenskundervisning och då kom jag på något jag hade lärt mig i skolan. Liksom, vi gör bara rent skit på lektionerna. Försökte få fram det, inget illa om ditt inlägg!
I tego arcana dei!
åffer Det är inte bara en skröna eller "allt var bättre förr"-reflektion. Däremot så vet jag inte när språkvården började avta, men språket verkade faktiskt mindre slitet på 20-talet .)
NilsL Om jag får vara riktigt petig så finns det inget som heter "lathet" däremot finns lättja... men det är ett vanligt fel som många gör...väldigt irriterande ändå :)
Canadicken: Och innan det fanns inget ord som hette "lättja"... men folk kom på det, och vips var det ett godkänt ord=)
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic
change - du kanske borde öva dig i läsförståelse om du inte kan begripa vad jag menade med tråden, vilket du uppenbarligen inte gjorde.
Askin haha, touché, touché...
change Kanske inte bästa argumentet i ett forum... Ska jag sluta att läsa de inlägg jag tycker ser för jävliga ut rent grammatiskt kommer jag ju att behöva strunta i ca 30-50%. Det är väl bättre att någon gång lära sig att väl stavas med ett L osv osv så att folk pallar läsa vad man skriver & inte tar en för dum i huvudet.
Jag tycker att det är allvarligare med syftningsfel och dyl ön rena stavfel. sen att får stavfel folk att framstå som ointelligenta och okoncentrerade är deras problem. Ett tipps är att ladda ner rättstavnings add-on till webbläsaren..