I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Att stava enkla ord rätt

Övrigt - Blandat

2008-01-04 15:55
smutsig_slampa

Nej, fy fan. Sådant är skitjobbigt. Just på grund av att den markerar ord som "skitjobbigt".
& om man skriver på engelska blir ju allting rött, eller vad det nu är för färg.

2008-01-04 16:03
Canadicken P22
Vaddå inte finns? Bara för att det inte står med i någon "officiell" ordbok betyder det väl inte att ordet inte finns, inte sant? Eller blir du helt konfunderad när jag använder ordet lathet, och måste sitta och bryta isär meningen i 10 minuter innan du kan plocka ut vad ordet kan tänkas peka på för betydelse?

Nej, trodde väl inte det...

Tröttsamt när man ska leka språkpolis och finna sig i normaliserade system hela tiden, om vi har 58k träffar på Google där folk använder ordet lathet, så skulle jag nog i högsta grad säga att det är en acceptabel synonym till detta då till synes "korrekta" ord lättja.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-04 16:06
kown
Du har missat att man kan ladda ner rättstavnings add-ons på flera språk och sen välja beroende på vilket språk du skriver på?

2008-01-04 16:07
Sök på bakrund i graff så ska ni få se på fan.
Den narkotika som vi får in i Sverige kommer ju ofta från andra länder.
Laila Freiwalds

2008-01-04 16:12
Dessutom så heter det dålig och inte "dårlig".
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-04 16:16
"förens" - förrän

jag gillar skriva "förens" även fast jag vet det är fel stavat.
work some magic

2008-01-04 16:18
Ändast dysleksiker stavar dem där orden fel. På ricktigt.

2008-01-04 16:19
Fan vad typiskt! Visste att folk skulle påpeka andras stavfel i denna tråden. Personligen är jag väldigt tacksam för att inte behöva ha några bekymmer med stavning. :)
Interista cazzo vuoi, puoi cantarlo quanto vuoi - ma i campioni dell'Italia siamo noooi. JUVENTUS
AMICI DI NESSUNO

2008-01-04 17:06
e jag den ända som tyker att dena tråd endå e onödig eftersom dem flesta kan stava korreckt?

//Ydebrinkarn - palla klaga 
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba

2008-01-04 17:11
jag har sett (sätt) fan nu förvirrade du mig.

iallafall jag har ... ord som olicka, skreck, och massa annat men iallfall så ska dom två heta "olika" och "skräck" egentligen tack och hej för mig.
Sleep is the cousin of death

2008-01-04 17:11
jag stör mig på alla som skriver h efter vissa ord. "juh" "jah" osv. det är väl kanske inget stavfel, men i mina ögon toppar det alla "lol" och "omg" och sånt.

även dåRligt. och dåligaste (alt. dårligaste). gah!
joda, duda, da'n överhuvudtaget. då heter det. fast det handlar väl mycket om dialekter, men jag som norrlänning och som är stenhård på våra å'n, ä'n och ö'n blir grymt irriterad när jag ser något sånt.

och vel/väll - väl

äh, finns massor
MoDo - the Heart of hockey!

2008-01-04 17:16
Om det heter "Svenskprov", borde det inte heta "Svenskundervisning" då också? bara en tanke som kom upp..
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2008-01-04 17:51
Simba, det heter svenskundervisning... precis som det heter svensklärare och inte svenskalärare, så du har helt rätt i den tanken.

2008-01-04 18:01
Whoa är ett jävla mekka av särskrivare och dyslektiker. Fan jag måste hålla mig i skinnet i denna tråden, geez.
Den narkotika som vi får in i Sverige kommer ju ofta från andra länder.
Laila Freiwalds

2008-01-04 22:12

särskrivningar är jobbigt..det jobbigaste är att man påverkas lite, t.ex. måste jag bara fråga så att jag är säker, visst skriver man ihop hursomhelst?

förut var jag fan så pass duktig att jag kunde skriva hela meningar utan att sära på något..

Lyrical Kung Fu So Do Ur Kung Fu If U Know Kung Fu!

2008-01-04 22:46
todilo P1

du särar jämt...
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2008-01-04 23:00
haha skitful..u got me
Lyrical Kung Fu So Do Ur Kung Fu If U Know Kung Fu!

2008-01-04 23:17
"The best happen too those who made the best of what happend".
Producent

2008-01-04 23:19

något jag stör mig på är när någon skriver "gjärna" istället för "gärna".

2008-01-04 23:20
om ingen sagt : lugnt - lungt

2008-01-05 16:29
det absolut värsta är ändå när folk inte kan skilja på han/hon och honom/henne på rätt sätt.

exempel:
Jag såg han på bussen förut.
Du skulle inte gjort så mot hon.

2008-01-05 16:32
Kom på en till: "jag vart rädd"
Det heter BLEV!

2008-01-05 16:33
lungn (fel) - lugn (rätt)

2008-01-05 16:41
Nu för tiden skriver man ju det mesta på dator. Skolarbeten räddas av rättstavningsprogram i word, så man behöver aldrig tänka på hur saker och ting stavas.
Jag märkte hur jag själv blev märkbart sämre på att stava under gymnasiet. Inga arbeten gjordes för hand, och lärare la dessutom mindre vikt vid stavning och större vikt vid innehåll. Nu syftar jag inte på jättelätta ord som har tagits upp här i tråden, utan längre ord där jag blev osäker på om det skulle vara dubbelkonsonant eller inte. Jag stavade bättre i nian än i tredje klass på gymnasiet. Det är jag rätt övertygad om.

I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac

2008-01-05 16:57
Lita aldrig på maskiner - de stjäl våra kvinnor och tar våra jobb!

2008-01-05 17:15
Vet inte om det har tagits upp, då jag inte orkat läsa alla inlägg...
Men det heter DATOR, inte DATA.. Dessa saker är alltså olika saker.
Data är Information, filer!
Dator är EN dator!!!

DATORSPEL!
DATORHACKER
DATORNÖRD
DATORPROBLEM!!!!

and so on!
Något jag stör mig fantastiskt mycket på!
http://myspace.com/BoodaBlezzin

2008-01-05 17:16
För att rätta mitt tidigare inlägg så finns det självklart "datahackers", som då "hackar" information, samt "dataproblem" när man har informationfilsproblem and so on..
Men jag antar att ni hajjar poängen.
http://myspace.com/BoodaBlezzin

2008-01-05 18:02
om folk inte orkar lära sig skriva ordentligt kan de ju knappast kräva att bli tagna på allvar när det kommer till andra saker heller. behärskar man inte skriftspråk ska man heller inte skriva
http://www.kommandot.se/wp/

2008-01-05 18:12
Trådskaparen borde lagt denna i Graffiti. Där stavar folket helt sjukt jävla dåligt. Pinsamt och lite skrämmande att se faktiskt.
I stick my dick in your ear - and fuck what you heard

2008-01-05 18:13
Det hade kanske vart lämpligt om man vill "fiska" efter bra exempel, men vill man föra någon form av resonemang eller diskussion är det direkt kontraproduktivt.

2008-01-05 18:29
men det hade varit väldigt underhållande att se den diskussionen

2008-01-05 19:32
"Det här är alltså ingen tråd för avancerade språkdebatter, syftet är att få färre att stava enkla ord uppåt väggarna fel. Jag menar inte att raljera (så mycket) kring hur illa folk skriver, jag hoppas på allvar att någon kan lära sig något litet av det här. För även om ni tycker att man inte ska "orka bry sig" eller att man "får skriva som man vill" så lovar jag er att arbetsgivarna där ute inte kommer bli imponerade om ni mejlar dem och vill ha en "diskution" om er jobbansökan."

Därför tycker jag att graffiti-forumet vore perfekt.

2008-01-05 19:33
Fast det känns ju som att den här tråden inte når ut till de som skulle behöva läsa den.
Jag menar, det är mkt språkpoliser här nu som har hackat på varandra när det egentligen inte behövs.

2008-01-05 19:36
ALLA ord som innehåller ROM eller DOM har bara ETT M.

Stör mig som fan på folk som skriver rommare, dommare osv

2008-01-05 19:50
romme

2008-01-05 20:13
När folk ska skriva "söt" som i "du är så söt" men skriver "sött". Eller "alldrig" eller"villken"... Brr!

2008-01-05 20:38
"Aldrig stavas aldrig med två L, alltid stavas alltid med två L" :)

2008-01-05 20:59
Rapsodisk

Bästa ramsan EVER!

2008-01-05 21:29
att stava konstigt är det skämmigaste som finns
asiwouldsay
AHB AHB

2008-01-05 21:31
Jag tycker att i samma veva så borde folk lära sig styckesindelning, radbrytning samt att sluta upp med alla särskrivningar.

Att sluta upp innebär att samlas, att mötas. Fin början på denna tråd tycker jag.
•pave paradise•

2008-01-06 01:54
lhabia X0
Hoppsan, någon är visst ute i skämtartagen! Nu var du rolig...
Signatur får rum här

2008-01-06 01:57
ja, eller klaga på att det borde stå mot istället för med. vissa saker kan man fanimej släppa

2008-01-06 01:58
åffer:

Nej, jag är bara fruktansvärt trött på att läsa idiotinlägg från din användaren i varenda tråd man råkar kolla i. :)
•pave paradise•

2008-01-06 02:10
Chaplyn: rent logiskt så borde man ju kunna kalla det för "dataspel", då ett spel är en ansamling av vad? just det, DATA

2008-01-06 02:16
Hahaha!
Det jag skrev till dig, det första, hade ingenting med ett av mina inlägg att göra. Men ändå så skriver du att du är trött på att se mig i trådarna, som om du skrev något som hade med den saken att göra.

Om det där blir för komplicerat för dig, så kan du alltid läsa det jag har skrivit, och det du har kontrat med. På så vis kanske du ser hur dumt ser ut.
Signatur får rum här

2008-01-06 02:17
åffer:

Jag citerade inte ens dig och snackade inte ens om dig, vad snackar DU om? :S
•pave paradise•

2008-01-06 02:28

Det var tydligen för svårt. Känner du att du måste plocka gäss med mig, får du ta det i gästbok.

Pussar och kramar, Lhabia!

Signatur får rum här

2008-01-06 02:33
Hm,

Medan och inte "medans"

Parallell och inte "paralell" (typ)

Sen bär man inte skriva "även fast", det bör vara "även om" eller "fastän"..

2008-01-06 02:33
Åffer:

Här har vi det:

"din" skulle vara "den". Men du valde den väg du gjorde nu istället för att fråga om det kanske var ett misstag från min sida. Där ser man.
•pave paradise•

2008-01-06 02:57
Sen bör man inte skriva "även fast", det bör vara "även om" eller "fastän"
Den är väl lite av en personlig favorit. Kan även tillägga att det skrämmer mig lite att vissa helt seriöst tror att fotnot heter "fotnötter" i plural.
I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath
A waste of breath the years behind
In balance with this life, this death