Emil, även journalister kan stava fel, jag menar måste du klanka ner på kärringen som försöker göra sitt jobb även om hon jobbar på en skit tidning, jag menar det finns både vuxna och barn ur alla socialagrupper som har problem med stavande, vare sig du har ett framgångsrikt jobb eller ej så finns det som sagt folk med läs och stavfel, kl är mycket och jag yrar men jag menar att det är onödigt att ha sån skit attityd mot någon som antagligen jobbar hårt för sitt levebröd och kan ha eventuella problem med sitt språk.
damn! Emil_Brikha P28 haffa nån guzz eller slipa på dina dikter eller vad det heter. Kan tänka mig att din framtida fru och du kommer ha jävligt svårt att föra dialog.
LEGEND (Musicproducer/Songwriter) 1999-2013
på mitt gamla jobb.. 100% slutkontroll... 7 personer ska kolla på samma bit i ca 5 min.. då kallas det 100% säker att det inte är något fel.. Den mänskliga faktorn är enorm..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Alltså, så länge du förstår det du läser borde du inte klaga? I de flesta sammanhang så förstår man orden trots små stavfel. Onödigt att hacka på den stackars journalisten som bara gjort några stavfel. Snällare attityd nästa gång sötnos!
hej
Emil_Brikha : Skulle inte du sjappa iväg till USA, eller var det nu var? Be gone! =)
Jag är delvis på Emils sida. Aftonbladet publicerar alldeles för många artiklar med stavfel för att det ska vara godtagbart. Ok att hon som skrev just den här artikeln inte ska få skit för alla fel i hela tidningen, men när två uppenbara slarvfel som det där publiceras så är det knas (som Emil påpekar så ska väl rättstavningsverktyget i Word vara påkopplat och korrekturläsaren ska gå igenom skiten). Förövrigt är skribenterna/journalisterna på Aftonbladet väldigt duktiga på att glömma när/var/hur regeln, men det är en helt annan diskussion. Alla gör fel, men det ska finnas åtgärder på en så pass stor tidning som AB som eliminerar majoriteten av felen som kan uppstå. Ett par sura e-brev till chefredaktören vore mer på sin plats. Dock lär han inte svara eller ens läsa breven. Läsandet står nog sekreteraren för. Och raderandet.
Redline!
Nza: Han har redan varit där och kommit hem igen.
Redline!
Jag tycker nog att rättstavning ligger ganska långt ned på prioriteringslistan över saker som gör en bra journalist. Så är det ju inte heller stavningen som är det mest upprörande med Aftonbladets journalister.
En dialog mellan mig och en "journalist". Emil, du sätter ordet Journalist inom citationstecken, pga två stavfel.. Ska vi börja sätta citationstecken på alla som klantat sig i sitt yrke? Stavfel = "Journalist" Inga stavfel = Journalist Förlåt, men det är ju faktiskt pinsamt. mvh, Emil Här håller jag med dig till fullo.
MIXTAPES: www.djcrilloh.com
alltså emil, jag har aldrig haft något direkt emot dig, men det känns lite som om du bara spårar ur mer och mer hela tiden. jag vet inte om det är hybris, om du bara är jävligt less, eller något helt annat, men det börjar bli riktigt underligt.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Shit va ni lipar. Jag vet att jag är poppis och så här men när ni börjar resonera kring att jag ska vara tacksam över text och inte kräva att det ska stavas rätt, när det publiceras av en journalist för en av Sveriges största tidningar så... ja då är ni ju verkligen inte riktigt kloka. Resonerar ni likadant när ni går på restaurang och får ett hårstrå i maten, eller om maten smakar skit? Är ni bara tacksamma då för att ha fått mat alls? I så fall är ni bättre människor än vad jag är och då tycker jag att ni är helt uppåt väggarna tokiga och accepterar min roll här som sadistisk mobbare, mer än gärna. En del talar om den mänskliga faktorn som orsak... och så långt kan jag väl hålla med. Men det är ju därför man har RÄTTSTAVNING .
http://www.LQP.se - The Portal To Self (ehm, myself, that is)
Och korrekturläsare.
Redline!
Ni var mig ena riktigt felhyvlade plankor. Den ena drygare än den andra, mest hela dagarna, mot alla, oavsett ålder, kön eller yrkestillhörighet, Mabande mest av alla... och nu vill ni skicka blommor och choklad till en lysande journalist utan rättstavningsfunktion i sitt program. Helt allvarligt. Vem är det som är dryg? Vem är det som sitter och klankar ned på en människa som gjort fel och börjar ifrågasätta dennes jobb? Vadfan hon försöker göra sitt jobb, ellerhur? Vem är det som sitter och skryter att denne har suttit och mailat en journalist på AB enbart för att denne inte såg sitt stavfel? Och så ska inte du ha någon rätt att bara slänga upp någons privata mailkonversation med dig, med dennes namn med i texten. Spelar fan ingen roll vem det är, det är en privat konversation. Hur jävla lågt är inte det?
-- Mellanslagsanvändare --
Octagon: Absolut, när försvarsmejl skickas ut direkt med "jag tycker jag har korrläst texten 100 ggr, kan du visa mig vad jag har gjort för fel?" så är det ju riktigt riktigt pinsamt. Men som sagt, hon bad om ursäkt efteråt och erkände att hon inte tittade så noga som hon borde ha gjort :)
Rapparen Claes Trofobik är aktuell med videon "Ingen kan stoppa mig" just nu. http://www.youtube.com/watch?v=mTeLSssfnPw
Graffare
2007-07-31 12:08
bara jag som tycker de är skilnad på tangentmissar och stavfel? plus att de är ju som hon säger, de är otroligt svårt att se sina egna missar, eftersom man vet vad man har skrivit så man skummar bara igenom det.
Graffare
2007-07-31 12:09
*skillnad haha, moget att jag stavade fel, eller missade en tangent, förlåt ;) (JAG HAR STAVNINGSKOLL I FIREFOX, se va lätt de va å göra fel)
Det är ju sjukt svårt att hitta sina egna stavfel när man har skrivit en text. Det är mänskligt att fela
Emil_Brikha Föresten, kom på en sak. Vi kan samarbete. I höst kan jag skicka mina svenska arbeten till dig så kan du få läsa & rätta sedan bli jätte arg på mig och anse att jag borde hoppa av skolan osv. Är du på?
Rapparen Claes Trofobik är aktuell med videon "Ingen kan stoppa mig" just nu. http://www.youtube.com/watch?v=mTeLSssfnPw
ha ha kolck rent!
Så fruktansvärt underhållande. Hur bitter måste man inte vara på livet om man lägger ner så mycket energi på två stavfel..? (reserverar mig för stavfel, felaktig meninguppbyggnad och allt sånt löjl.. :))
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.
Tikkan: Betala en AB lön så har du en deal.
Jag håller faktiskt med emil. Visst är det svårt att hitta sina egna fel men det är ju inte det vi ska bry oss om. Jag anser att tidningar har ett ansvar jämtemot sina läsare och i deta ansvaret ingår bland annat att man ska skriva ordentligt. Att man som journalist inte har ett rättstavningsprogram på datorn är ju bara skrattretande. Varenda lokalredation i landet har det installerat på samtliga datorer så att sveriges största kvällstidnings journalister saknar det är ju bara...ja. Aftonbladet signalerar iom publicerande av deras många felaktiga texter att det är ok att stava fel vilket speglar av sig på resten av samhället. Folk som gått ut gymnasiet ska inte särskriva eller stava fel och folk som har gått en 3årig journalistutbildning ska verkligen inte göra det. Om vi nu ska envisas med att ha kvar svenska som språk så kan vi väl iaf enas om att bruka det ordentligt. Sedan vet jag att en del människor skojar till det med sin svenska i denna tråd men att andra inte gör det och det får mig att vilja gråta sådär lite lätt.
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.
Coke: Sen kan jag iofs ta det mindre allvarligt när folk emailar varandra, skriver i forum, chattar osv. Men jag håller absolut med om att retorik, skrift och allmän språkförståelse i Sverige är helt uppåt väggarna. Jag höll t ex på att skita ner mig när en 19 årig snubbe vars meningar bygger till stor del på "asså ba hallå lixom" sa till mig: "måste du använda så stora ord?" Ja, man vill gråta.
"Att man som journalist inte har ett rättstavningsprogram på datorn är ju bara skrattretande." -Coke"Jag har inte kört den i rättstavningsprogrammet eftersom det inte funkar på min dator..." -Journalisten på AB Jag tolkar det som att hon har ett, men att det inte fungerar. Men det är klart - datorer funkar ju ALLTID till 100%, så hon ljuger säkert. Eftersom hon nu av okänd anledning inte kunnat köra rättstavningsprogramet så tycker ni att hon borde skitit i att publicera artikeln? Eller?
Crill-oh: Med den lönen de får, och med yrkestiteln hon faktiskt axlar så bör man gå och köpa en ny dator, skaffa ny mjukvara eller på annat sätt fixa så man kan ha det igen. Det är ett redskap som vilket som helst och det hade ju sett dumt ut med en snickare utan hammare.
Det är en sak när det är fritid, men när det gäller ens jobb ska man fan stava rätt ALLTID, det är ens jobb!
aftonbladet är amatörer jappppp !
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Ni e ju helt tokia grabar !
..
Snickare utan hammare. Svetsare utan svets. Björn Borg utan racket. Journalist utan rättstavningsprogram. Njaae, inte riktigt kanske. Jag förstår vad du vill förmedla. Du sitter ju inne på mycket agg och jag känner lukten överlägsenhet ända hit och jag förstår att du måste få ut det på nåt sätt! Men förtjänar en stackars stressad journalist på Aftonbladet (där teknikavdelningen är på semester och vikarien inte vet hur man installerar det där förbannade rättstavningsprogramet) verkligen att bli påhoppad och blottad så här?
Crill Oh: Vadå teknikavdelningen har semester? Vadå påhoppad och blottad? Vad kommer närnäst? En novell som slutar med att hon sitter i duschen i hörnet, sliter håret från skallen, skrubbar kroppen och skriker: I feel so violated! Kom igen, jag var sarkastisk mot en journalist som satt och gjorde annat medan hon läste mitt email och inte såg misstagen jag tydligt pekade ut. Och som också bad om ursäkt för att hon inte var uppmärksam från första början. Du får det att låta som att jag har våldtagit henne.
Bra sagt Eksem!
jagvillocksåhaenblog.com
28år är du om jag inte har fel?... grymt jävla pinsam är vad du är.
ser ut som du har fått moderators jobb i audio igen. // Dansk_BB
kan ingen länka den här diskussionen åt henne? hon lär få ett gott skratt om inte annars
Crill-Oh Om det nu stämmer att det inte fungerar på hennes dator så borde hon ju vara extra nogrann. Sedan undrar jag var tidningens korrekturläsare håller hus. Ok för att det är semestertider but still. Det är bättre att inte publicera en artikel över huvudtaget än att publicera en felaktig artikel.
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.
Som coke säger är det väl snarare korrläsarna som ska stå till svars och inte journalsten.
Jag finner det roande att ni försvarar en journalist som skriver utan rättstavning. Mest då för att ni gör det, inte för att ni tycker felstavad journalistik är, inte bara helt okej utan riktigt bra grejer. Ni sätter ribban högt i OBSklassen som denna tråden har förvandlats till.
easyskanking: Jag tror inte någon än journalisten har korrläst det där faktiskt. Av princip håller jag med dig, men måste samtidigt spamma sönder mig med faktumet att hon faktiskt inte ens körde grundläggande rättstavning. Det är det som är nycklen, det roliga, punchlinen if you will. Inte ens en grundskoleelev kommer undan med ett arbete i skolan som inte är rättstavat.
Emil_Brikha P28 jag tror inte att folk hade reagerat som de nu har gjort om du hade skrivit ett vänligt mail och helt enkelt påpekat det direkt istället för att köra med den översittar attityden och verkligen få journalisten att känna sig dum i huvudet.
"angel headed hipsters burning for the ancient heavenly connection to the starry dynamo in the machinery of night,"
amen, afflaf.
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.
afflaf: vad jag skrev skiljer sig inte ett dugg från vad folk skriver i alla otaliga aftonbladettrådar här på whoa. Eller, är det "så länge vederbörande inte får veta så kan vi säga vad som helst" som gäller?
Emil_Brikha P28 men varför var du så nedlåtande mot henne då? vad var syftet?
Emil_Brikha P28 Du om någon borde väll inte ta till sig om vad folk skriver här?
hela poängen med tråden var hur du "satte henne på plats".
jag förstår att man stör sig på att journalister skriver fel men varför inte ta det på en hjälpande vänskaplig ton? är det ett måste att man ska vara nedlåtande mot någon som gör fel?
"angel headed hipsters burning for the ancient heavenly connection to the starry dynamo in the machinery of night,"
misery: nedlåtande, sarkastisk. Tomejto, tomato. Det är i min natur att vara sarkastisk och lite dryg... tänk Seinfeld eller Chandler i vänner, inte så mycket Runar eller Göran Persson. Mycket hänger på hur och vad man läser in av texten. Vad ska man kalla det, "tonen"?
afflaf: jag måste hänvisa till min kommentar till misery. Fast jag förnekar inte att jag tycker det är pinsamt och fullkomligt uppseendeväckande att (och nu kommer det igen) en journalist på AB inte använder rättstavning.
om det där är din natur så är du inte seinfeld-rolig, då är du bara en otrevlig jävel som gillar att se sig själv som överlägsen.