I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Aftonbladet och rättstavning - En dialog mellan mig och en "journalist".

Övrigt - Blandat

2007-07-31 00:34

Aftonbladet och rättstavning - En dialog mellan mig och en "journalist".

Två stavfel i en så kort artikel,  härligt Aftonbladet!

mvh, Emil Brikha

----------------

Hej!

Tack för ditt mejl. Jag tycker jag har korrläst artikeln 100 gånger men hittar inte felen du pratar om. Vilka är de?

Mvh:
Elisabet Wahl
...som har skrivit ca 25 texter i dag och därför börjar bli lite ordblind tror jag.

-------------

hehe, har du ens kört artikeln genom words rättstavning?

Vad heter det när blommor och barn blir större? De...

A: Växer.
eller...
B: äxer.

Idoler kan ibland finnas bland ungdomar... vad kallas den ordsammansättningen?

A: Ungdomsidoler.
eller...
B: Ungdsidol.

Får man betalt när man korrekturläser Aftonbladets material? Får man bonus om man är av utländsk härkomst? ;)

mvh, Emil Brikha

-------------

Hej!

Jag har inte kört den i rättstavningsprogrammet eftersom det inte funkar på min dator...inte så kul eftersom det är oerhört lätt att bli ordblind för sina egna stavfel.  Läste igenom igen medan jag väntade på ditt svar och såg och ändrade det första felet. Det andra felet är dock inget fel eftersom jag syftar på att han är en barn- och ungdomsidol.

Mvh:
Elisabet Wahl

------------

Men du har inte skrivit ungdomsidol, du har skrivit Ungdsidol. Kom igen, jag har till och med pekat ut felen åt dig nu. Hur fick du detta jobbet egentligen och hur tusan kan en arbetande journalist inte ha rättstavning på sin dator?

Förlåt, men det är ju faktiskt pinsamt.

mvh, Emil

-------------------------------

Go go go, aftonbladet!

http://www.LQP.se - The Portal To Self (ehm, myself, that is)

2007-07-31 00:40
Varför den dryga attityden? Alla kan göra misstag.

2007-07-31 00:41
hahaha.. klockrent!
Just my 5..
Manager

2007-07-31 00:41
Haha vilken översittarattityd.
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2007-07-31 00:42
"Hur fick du detta jobbet egentligen" är talspråksversionen av "det här, så egentligen bör nog meningen inledas med "Hur fick du det där jobbet egentligen"

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Manager

Kul dock.
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

Du använde dubbla mellanslag, snyggt jobbat!
Nämen, seriöst, vad handlar detta om? En drift att peka ut folks slarvfel eller?
Handlar ju inte ens om rättstavning, hon har antagligen missat tangenterna när hon skrev bara.

Hade varit annat om hon skrivit typ "ungdommsidål" istället för ungdomsidol, eller "väckser" istället för "växer".

Shit vad jobbigt det måste vara att jobba som journalist, och ständigt måste svara artigt på idiotiska mail som folk skickar en.
Skoly P14: OBSAVERA JAG ÄR 14 HAN ÄR 23, vi unga äger dom älder ( PÅ VISSA SAKER ) ::D

2007-07-31 00:49
Brunsås - Min chansning (baserat på att ha sett diverse trådrubriker han gjort tidigare) är att aftonbladet inte velat intervjua honom när han trakasserat dem, så nu ger han igen :)

Känns dock som att klaga på dåliga "journalister" på aftonbladet är att sparka in öppna dörrar...

10-4, over...

2007-07-31 00:52
Det roliga är ju följande:

1: Hon har inget rättstavningsprogram i sin dator!

2: Hon säger att hon korrläst det flera gånger och inte sett nåt fel och ÄVEN när jag pekar ut felen så tycker hon fortfarande inte hon har stavat fel på ungdomsidoler.

2007-07-31 00:53
när ditt jobb e att skriva känns det som man ska kunna stava rätt ju.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-07-31 00:53
nej, det är inte roligt.

2007-07-31 00:58
Jag ska fan maila henne och fråga hur man lär sig handskas med idiotiska läsare när man är journalist.
Skoly P14: OBSAVERA JAG ÄR 14 HAN ÄR 23, vi unga äger dom älder ( PÅ VISSA SAKER ) ::D

2007-07-31 01:03
Moralpanik, unite!

Ni var mig ena riktigt felhyvlade plankor. Den ena drygare än den andra, mest hela dagarna, mot alla, oavsett ålder, kön eller yrkestillhörighet, Mabande mest av alla... och nu vill ni skicka blommor och choklad till en lysande journalist utan rättstavningsfunktion i sitt program.

2007-07-31 01:05
Saken är ju faktiskt den att AB ofta har ord som saknar bokstäver etc. lixnande hennes "äxer". Anledningen till detta jag tror jag är stressen som AB har när de försöker va först med nyheterna på sin hemsida; vilket dock är oförlåteligt! :)
"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."<br> ---Albert Einstein <br>

2007-07-31 01:06
Men zzzznark, visa mig en enda tråd där Emils upptåg inte hyllas av massorna utan att han avfärdar massorna som tråkiga, så ska jag äta upp min nätverkskabel.

2007-07-31 01:06
Jag tycker det är förlåtligt.

2007-07-31 01:13
Emilponken då, var har jag skrivit att någon aftonblads-"journalist" ska ha någon form av cred?
Visst är det drygt av mig att rätta en besserwisser in spe, men jag tror nog att både en eller flera eventuellt existerande gudomar förlåter mig för det ;)

Känns som att du skulle behöva en lugnande kopp chai-thé...

10-4, over...

2007-07-31 01:13
Go Mabande. :>
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-07-31 01:14
blizzak: Som sagt, rättstavningsfunktionen i word är perfekt för just såna saker. :) Jag vet att de ligger under tidspress och hon berättar själv att hon gör tusen saker samtidigt. Men va fan, rättstavning... grundläggande ish damn it! :)

2007-07-31 01:16
[email protected]

Jag tycker alla borde maila henne lite uppmuntrande ord. Ni vet säkert sjävla vad ni vill säga. Tack

Toastare

2007-07-31 01:18
Jag skrev till Aftonbladet för några veckor sen. Då var det en artikel om Paris Hilton och att hon hade sin egna docka som snart kommer ges ut. På bilden bar dock Paris två paket av sitt egna löshår (vilket man såg tydligt eftersom namnet stod på paketen)
Jag skrev till journalisten (?) som skrivit artikeln och påpekade att bilden alt. artikeln var felaktig, men fick aldrig något svar.

Hur svårt var det att källforska genom att skriva in det som stod på paketen på google?
Jag skyller allt på Emma!

2007-07-31 01:19
Emil lackar för att folk pekar ut hans felaktiga svenska i mail där han pekar ut någons felaktiga svenska. Jag gillar verkligen ironi.
I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath
A waste of breath the years behind
In balance with this life, this death

2007-07-31 01:20
Swagman - Emil gillar inte ironi :)

10-4, over...

Hejsan Elisabet!

Jag brukar spendera tid på ett forum, där det
diskuteras hejvilt om olika saker.
Oftast är det tråkiga ointressanta saker som det pratas om, som
ikväll, när någon Emil försöker få uppmärksamhet och verka
duktig genom att visa en mailkonversation mellan honom och dig,
angående din artikel om Markoolio som publicerats på aftonbladet.se. Det han menar på är att du stavat fel på orden "ungdomsidol" och "växer", vilket antagligen är en förhastad anklagelse, då du säkert bara missat tangenterna när du skrev. Inte helt ovanligt, och inte heller något som har det minsta med rättstavning att göra, som dom flesta nog förstår.

Hursomhelst var det inte det jag ville prata om, utan en fråga dök
upp i mitt huvud när jag såg hans taffliga försök att leka skolfröken. Det jag funderar över är hur svårt det egentligen är att som journalist motstå viljan att bara besvara idiotiska mail utan att känna att man representerar något, en stor tidning som i ditt fall till exempel.
För hade det varit jag som fått ett liknande mail, så hade jag haft
friheten att besvara det som jag själv vill och inte som någon dunkel företagspolicy kräver. I ett sådant läge hade jag sannerligen inte sparat på krutet utan skällt ut denna dryga fröken duktig efter konstens alla regler.
Så jag undrar: Är det svårt att ständigt känna att man måste hålla god ton, även mot uppenbara idiotangrepp, av den anledningen att man kan ses som en representant för ett stort företag, eller sjunker det in till en vana väldigt fort?

Med vänliga hälsningar

Xxxx Xxxx, som har full förståelse för att människor kan göra
mänskliga misstag.
------------------

Hej!

Jag svarar kort eftersom jag är på väg hem. Den där artikeln är väl inget av mina stoltaste verk eftersom jag lyckades få in alldeles för många stavfel än vad man borde. Slarvigt av mig, men ibland är det otroligt svårt att upptäcka dem i efterhand och just den där gick det verkligen troll i.

Fräste dock till åt denne Emil lite för mycket eftersom jag i dag
fått en del otrevliga mejl och kände att tålamodet inte var på topp. Som journalist verkar man ibland vara en sorts offentlig slaskhink och ibland är man inte mer än människa. Dock försöker jag att alltid vara trevlig eftersom jag inte representerar mig själv utan Aftonbladet. I dag lyckades jag dock inte så bra och det känns lite trist.

Mvh:
Elisabet

------------------------------------------------------
Elisabet Wahl
Aftonbladet Nya Medier

ironi när den är som bäst.

2007-07-31 01:22
jag tycker att detta var det bästa Emil någonsin gjort, vilket säger en del. Det är mycket roligt att en journalist inte har stavningskontroll på sin dator, kanske dags att skaffa?

hon e ju en riktig pingla, snacka om bekräftelse
Toastare

2007-07-31 01:23
Grejen är att jag praktiserat med en frilansare som jobbat på Hälsa på Aftonbladet. Hon berättade att de faktiskt har flera korrekturläsare där. Dessutom så har de alldeles för många anställda så det knappt är något att göra, samtidigt som de får väldigt bra betalt.

Så tid att läsa igenom borde hon väl haft.. eller nån av korrarna..

2007-07-31 01:25
Mabande: Mellan din retorik och härskartekniker vet jag inte om jag ska lägga dig över knäet och smiska dig som ett barn eller slå dig blodig med en synonymordbok.

2007-07-31 01:29
Emil - Charmig och trevlig som alltid, märker jag :)

Härskartekniker? Måhända. Jag skulle dock kalla dem don efter person när de appliceras på dig. Alternativt "som man ropar får man svar" ;)

Oavsett vilket så: tag! You're it!

10-4, over...

2007-07-31 01:30
F.ö. så är det "din retorik och dina härskartekniker" :P

10-4, over...

2007-07-31 01:30
Aftonbladet - Emil 1-0
inte bränd, inte varm, bara rostad helt enkelt.

2007-07-31 01:31
Bountyboo: Du känner väl till den skönaste av de alla, grafikmässigt på Aftonbladet. Det var nån person som var anklagad för något brott och de hade publicerat hans bild, fast suddig. Då hade de döpt filnamnet till nåt i stil med: kändisnamn_suddig.jpg :D

Swagman: Talspråk och stavfel är skilda saker,... och: "Emil lackar för att folk pekar ut hans felaktiga svenska i mail där han pekar ut någons felaktiga svenska."... i en av Sveriges största tidningar. Din så kallade ironi hade varit kul, om jag hade publicerat en artikel om journalisten, och stavat fel.

Brunsås = Brun tunga?

2007-07-31 01:33
Mabande: Det faller farligt nära ett "öga för ett öga" och efter den principen ligger du illa till.

2007-07-31 01:34
åh, att du aldrig ger dig emil. herregud.

i love brunsås.
baeng

2007-07-31 01:37
Oh noes, Emil "Jag skickar tråkiga spoken wordskivor till alla tidningar som finns i världen för att kanske en gång nämnas i text skriven av någon annan än mig själv" Brikha anklagar någon för att vara fjäskig, världen rasar.

2007-07-31 01:38
Felaktigt använt talspråk är fortfarande felaktig svenska ;)

AB:s suddiga kändisbilder var ju en liten Whoa-följetång innan de kom på att det kanske inte var så smart och ändrade bildnamnssystemet :)

[i något eller några av mina inlägg i denna råd har jag f.ö. langat in ett eller flera fel, bara för att ge någon möjlighet att få igång en dubbelironi ;) ]

10-4, over...
Toastare

2007-07-31 01:39
brunsås, så, nu försöker vi inte gå offtopic med internethatet..

2007-07-31 01:40
Emil - Nja, "öga för öga" är vendetta / blodshämnd.
"Som man ropar" säger bara att om du är otrevlig mot någon så kan du inte förvänta dig att han / hon komemr vara trevlig tillbaka.

10-4, over...

2007-07-31 01:42
Kixz: rättA, för guds skull!

2007-07-31 01:43
BountyBoo - Internethat som motsatsen till när Emil mer eller mindre direkt hotar mig med fysiskt våld, eller?

Kixz - Jag väntar med spänning! =)

10-4, over...
Toastare

2007-07-31 01:45
Mabande, jag menade Brunsås.. du får köra på det är ju ändå Emil.

2007-07-31 01:50
Nah, jag menade som att Emil faktiskt är ett par snäpp värre än Brunsås i den här tråden ;)

Nu känner jag att jag haft min period av direkt otrevlighet för i år och kommer nog övergå till att vara mer passivt aggressiv resten av halvåret (om inget förutsett inträffar), så: go'natt och sov gott alla vänner, ovänner och folk som är ganska neutrala :)

10-4, over...

2007-07-31 01:50
Mabande: Jag sa att de låg nära, ja även farligt nära. Jag sa inte att det var samma sak.
Toastare

2007-07-31 01:51
Mabs, okej det missade jag.. då får brunsås ge några smalbenssparkar till!

2007-07-31 01:53
Näe jag har inget intresse av att vara mer hatisk, det skulle vara en lögn mot mig själv att låtsas att jag bryr mig tillräckligt mycket för att sitta vaken såhär sent och försöka komma på bitska kommentarer mot någon vars största förlöjligare ändå är han själv.
Tack bounty för att du fick mig att inse detta, och sov goth allihopa.

2007-07-31 01:56
Jag erkänner det motvilligt men detta är fan poesi: "Det skulle vara en lögn mot mig själv att låtsas att jag bryr mig tillräckligt mycket för att sitta vaken såhär sent och försöka komma på bitska kommentarer mot någon vars största förlöjligare ändå är han själv."

2007-07-31 01:56
Fräste dock till åt denne Emil lite för mycket eftersom jag i dag
fått en del otrevliga mejl och kände att tålamodet inte var på topp.

Va. Hon var ju tålamodet själv?
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2007-07-31 02:00
Refused: Mja, jag visade inte de andra mejlen som kom sen. Hon var inte otrevlig eller så, men blev väldigt defensiv istället för att bara: "oj shit va pinsamt, bäst jag fixar rättstavninggrunkan". Hon sa typ saker som: "Du skulle aldrig våga säga detta till mig irl", men jag skulle inte kalla det att fräsa :)

Det slutade med att jag drog paralleller mellan en pizzabagare som glömmer osten och journalisten som inte har rättstavning. Hon bad om ursäkt för att hon från första början inte läst igenom mitt mejl ordentligt och jag tackade henne för att hon äntligen till sist tog sitt ansvar för hur absurd situationen var.

2007-07-31 02:16
FYI:

De flesta tidningsredaktioner använder sig av datorer från Mac. När jag praktiserade på DI så använde jag Textredigeraren samt QuarkExpress när jag skrev texter, inte MS Word.

Så..
•pave paradise•
Toastare

2007-07-31 02:20
Ihabia, även på mac och med textredigeraren har du stavningskontroll..

2007-07-31 02:23
BountyBoo:

Jag vet, jag använder Mac, men under min praktik fanns inte stavningskontroll i programmet. Och uppenbarligen är det något sånt som gäller för journalisten, eller hur? Alltså, hon har ju inget stavningskontrollsprogram, tror inte att AfB pungar ut med allt för mycket när Mac uppdaterar sina datorer, vilket ändå händer ett antal gånger per år.
•pave paradise•