I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Alkohol vs Cannabis

Övrigt - Blandat

2007-06-20 18:11
Det farliga jag tycker med Canabis och andledningen till att jag har lagt av med det är att man blir så förbannat lat av skiten...

2007-06-20 18:12
Jag är väl medveten om vilka risker båda innebär, men säger bara en sak; Inget slår några kalla öl en varm sommardag (eller kall vinterdag för den delen).
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental

2007-06-20 18:19
Jag är nöjd över information som kom ut och hur diskussionen artade sig. Sedan finns det ju också dem som vägrar känna sig lurade/vägrar ha fel men det får man ju ta. Bra jobb!

2007-06-20 18:30

ni kan ju inte ta de värsta cannabis missbrukarna som exempel och sedan jämföra dem med en vanlig helg supare.. ni som tar upp folk som ligger hemma och röker hela dagarna som exempel på varför cannabis är farligt kan fan aldrig ha sett en person i ett dagligt alkoholmissbruk..

varför inte bara göra en lista på negativa effekter hos de två drogerna och sedan låta logisken avgöra vilket som är "bäst"

fakta alkoholmissbruk:
alkoholmissbruk ger permanenta hjärnskador
alkohol skadar:
njurar
lever
mage
tarmar
och i stort sett alla andra organ i kroppen kraftigt
alkohol ger nedsatt immunförsvar
alkohol kan ge delirium tremens - ett tillståd där man blir totalt galen och som kan leda till att kroppspulsådern exploderar
alkohol har ett bevisat direkt samband med misshandel, våldtäkt, våld i hemmet, trafikolyckor o.s.v.
alkohol är starkt fysiskt och psykiskt beroendeframkallande
alkohol är direkt orsak till mängder av tusentals människors död årligen

fakta cannabismissbruk:

leder till tillfälligt nedsatt minne och motorik (dessa funktioner återgår efter avslutat missbruk)
gör missbrukarna lata och insnöade (har ni varit i en alkiskvart så vet ni att alkoholister är minst lika insnöade och lata)
skadar lungorna om det blandas med tobak, osäkert hur mycket det skadar lungorna om det röks rent, skadar ej lungorna om det röks som ånga i så kallad vaporizer (THC frigörs vid rätt låg värme så man kan göra det till ånga med het luft och därmed inte antända och göra de giftiga ämnena till rök)

fyll gärna på eller säg emot dessa fakta

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-06-20 20:49
Då vet vi :)

Nu är det helt plötsligt dåligt att röka? Läs igenom ditt första inlägg igen.

Läs igen
Jag pallar inte ha ett citat här.

2007-06-20 21:21
painted

Jag får det fortfarande till samma sak som du skrev. Du skrev:   "Om det var lagligt så hade många fler börjat röka, vilket inte är bra."

Det rimmar rätt illa med ditt första inlägg:

"Jag vill börja med att säga att jag tycker att det är sjukt hur samhället/politikerna har byggt upp en bild i våra huvuden om hur farligt cannabis är fast det egentligen är mindre skadligt för hälsan än cigaretter och alkohol för det mesta. varför klassa det som "knark"?"

Så för att sammanfatta; du tycker förbudet är bra fast du tycker det är konstigt att det klassas som knark, eftersom det inte är en toxisk drog. Makes sense.

Yeah!

2007-06-20 23:51
Dom här trådarna dyker ju upp ständigt och alla skriver samma saker om och om igen, blir ni inte less?

Däremot tyckte jag att det Dr.Octagon skrev var riktigt bra.
Annars verkar det ju vara mest "wise guys" som skriver.

2007-06-21 00:51
Jag har aldrig förstått mig på människor som säger att vanliga cigg skulle vara farligare än cannabis. Självklart är cigaretter ett farligare alternativ då man röker dem oftare. Är människor verkligen så korkade att de seriöst tror att cannabis inte skulle slita mer på kroppen om man nyttjade det som vanliga cigg?

Jämförelsen är väl därför ganska orättvis och galen? Vi bör kanske först och främst komma överens om definitionen av ordet "farligt".

Om vi ska prata rent fysiskt, om vad som sliter mest på kroppen tror jag absolut att alkohol är ett mycket farligare berusningsmedel, men är däremot ganska milt mot psyket. Tvärtom med cannabis...

...därför tycker jag att det är upp till var och en vad man vill slita för att bedöva sig, kroppen eller knoppen...
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic

2007-06-21 00:55
Canabis är klart mindre skadligt för både kropp och hjärna.. alkohol dödar hjärnceller, cannabis söver dom genom att lägga en "massa" runt vissa delar av hjärnan. Men den massan försvinner när alla thc rester i kroppen försvunnit. Canabis har ingen effekt på varken njurar eller lever vilket alkohol har. Det är även en myt att canabis framkallar lungcancer, det är tobaken i spliffarna som gör det.... men skaffa en vaporizer å rök rent med minimal föroreningsrisk så ska nog allting vara lugnt :)
Du får döda en kossa och äta den, men du får inte plocka en blomma och röka den.

FREE 42-ÅRINGEN!

2007-06-21 00:59
brajjamaja: Som sagt måste vi vara det klara på hur vi definierar farligt. Jag pratade inte om hjärnceller i sig utan om psyket...

2007-06-21 01:00
dessutom skulle jag vilja fråga med vilken källa kan du backa dessa påståenden?

2007-06-21 01:03
Använd inget av det om du vet att sakerna är dåliga för dig. Hatar sånt här.
whoopzidoo

2007-06-21 01:04
Felici-JAH: Ja, för så enkelt är det ju...

2007-06-21 01:26
blackmetal: psykos?

2007-06-21 02:43
Man ska inte romantisera droger. Jag skulle inte rekommendera någon att röka cannabis, dels eftersom rökning är skadligt, och dels för att det innehåller mycket mer tjära än cigg. Att äta det är däremot en annan femma ;D
Yeah!

2007-06-21 02:49
aaah men ni lever vidare...

den hä rdisskutione har levt i 6 år på whoa, det finns ingen lösning...

folk har olika åsikter det är väl bara att acceptera?

2007-06-21 02:59
diffe

om samhället inte accepterar förespråkarnas åsikter, kan förespråkarna inte acceptera samhällets motpoler. Med andra ord, hatet är ömsesidigt.
Yeah!

2007-06-21 03:05
komplex

jag är brajj rökare med, men vaffan jag orkar inte gå o va bitter på staten för att dom inte gillar röka, jag röker ändå, jag har full förståelse att dom inte gillar brajj (dom vill  inte ha mer droger i samhället).

men det är väl bara att acceptera, varken du eller jag kan väl ändra på deras åsikter ??? 

2007-06-21 03:07
Jag hade tänkt hålla mig utanför tråden, men...
komplex P2 - Ditt påstående baserar sig på en urgammal undersökning, där forskarna jämförde brända cannabisblad med tobaksblad och kom fram till att cannabisbladens rök innehöll mer tjära. Senare undersökningar där cannabisblomställningarnas rök (alltså den delen av cannabisplantan som innehåller mest aktiva ämnen och som smakar bäst, därav den mest brukade delen av plantan) jämfördes med tobaksrök har kommit fram till att det motsatta de facto är sanningen.
Tack för mig.
I belong with all the glamorous trash, sex punkettes, bruised faeries, kinderwhores and art sluts. And cause rehab is for quitters. Awright?<br>

2007-06-21 03:10
diffe

Äh, jag är alltid bitter så för mig gör det ingen skillnad.

men det är väl bara att acceptera, varken du eller jag kan väl ändra på deras åsikter ???

Kanske inte, men jag tänker aldrig acceptera det.
Yeah!

2007-06-21 03:49
semantix

Jag har inte tagit del av någon liknande undersökning. Du får gärna länka. Men rent spontant känns det som om att man får i sig mer tjära när man röker cannabis än cigg, dels för att man inte röker med filter och dels för att man håller röken inne längre. Visst jag kan ha fel, jag ska leta efter studier för att reda ut det.
Yeah!

2007-06-21 05:55
alkohol och cb i sig är nice båda 2. Men var jag tvungen o välja, på vilket som skulle vara lagligt om 1 av de fick, så är det fan alkohol.

Men annars så är min inställning att cb "skadar" din hjärna, alkohol skadar din lever. Varför det inte är lagligt, är pga monopolet om tobaks industri o så, hur mycket pengar det ligger i det där.
Not all drugs are good. Some... are great!

2007-06-21 07:18
Och igen, vad är det nu, säkert 1000e gången det här diskuteras. Det är intressant såklart.

Jag tycker det är mer ok att röka någon gång i veckan än att supa varje helg som många gör. Effekterna av cannabis slår alkoholen lätt. Fulla människor är jobbiga och ofta våldsamma, bänga människor är kramgoa.
fortsättning följer.

2007-06-21 08:17
Cannabis är inte en bit av Sveriges kultur sen många hundra år tillbaka, därför är det inte lagligt, vilket alkohol är i och med att det är en bit av våran kultur.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-06-21 10:28

Cannabis är mycket softare tycker jag.
Visst det är svinkul att supa men en spliff efter jobbet är perfekt o glida ner i soffan o glo nån film eller göra musik.

Producent

2007-06-21 10:35
Vad som är så roligt är hur en del av blivit hjärntvättade av all 70tals propaganda som spreds och sprids ännu idag, kommer ihåg nån snubbe på whoa som sa att hans polare dog i överdos, hahah
wattafakk, man kan inte dö av en överdos av cannabis, du somnar bara till slut om du röker för mycke, överdoser händer i samband med kokain o andra kemiska droger.
Cannabis är inte kemiskt
Since 1984
@realgizlee // twitter

2007-06-21 11:48
Askin: det är faktiskt så att alkohol är en av de droger som sliter absolut mest på psyket.. alkohol bryter ner hjärnan mer än nästen någon annan drog som finns så det var nog det dummaste argument jag hört.. det finns inget område där cannabis är mer skadligt än alkohol..

hur fan kan ett så idiotiskt rykte som att alkohol inte skadar hjärnan ha kommit ut? dummaste jag hört nånsin.. alkohol ger permanenta hjärnskador..
cannabis ger enligt alla undersökningar som gjorts ej hjärnskador, dock kan vi inte vara helt helt säkra då det inte gjorts så många seriösa undersökningar.. men vi kan vara absolut säkra på att alkohol ger värre slkador på hjärna och psyke..

komplex: röker man cannabis utblandad med tobak får man självklart i sig lika mycket skit som om man röker cigg.. dock röker ingen lika många spliffar om dan som en rökare röker cigg.. att det innehåller mycket mer tjära är ju idiotiskt.. självklart gör det inte det.. cannabis kan man ju även inta på andra vis genom att röka med örttobak utan tjära, nikotin och skit, med vaporizer där man inte får i sig ens de ämnen som skadar lungorna i cannabis, eller äta det på olika vis..

2007-06-21 11:57
alkohol och hjärnan

http://www.alko.fi/sw/5B04F85CBC77D4D0C22572B3004ADE8C/$File/Alkohol_och_hj%C3%A4rnan.pdf

"hjärnan är det organ som påverkas mest av alkhohol"

levern är alltså inte det ni bör oroa är för när ni dricker, den klarar rätt mycket.. krävs mycket supande för att den ska gå åt helvete.. hjärnan tar dock skada direkt vid rejäl berusning..

2007-06-21 13:32
komplex P2; Här t.ex finns en länk om saken; http://www.erowid.org/plants/cannabis/cannabis_health2.shtml
I belong with all the glamorous trash, sex punkettes, bruised faeries, kinderwhores and art sluts. And cause rehab is for quitters. Awright?<br>

2007-06-21 13:38
Jag har aldrig förstått mig på människor som säger att vanliga cigg skulle vara farligare än cannabis. Självklart är cigaretter ett farligare alternativ då man röker dem oftare. Är människor verkligen så korkade att de seriöst tror att cannabis inte skulle slita mer på kroppen om man nyttjade det som vanliga cigg?

Jämförelsen är väl därför ganska orättvis och galen? Vi bör kanske först och främst komma överens om definitionen av ordet "farligt".

Om vi ska prata rent fysiskt, om vad som sliter mest på kroppen tror jag absolut att alkohol är ett mycket farligare berusningsmedel, men är däremot ganska milt mot psyket. Tvärtom med cannabis...

Det där har du hittat på, eller fått höra i skolan.

Canabis är klart mindre skadligt för både kropp och hjärna.. alkohol dödar hjärnceller, cannabis söver dom genom att lägga en "massa" runt vissa delar av hjärnan. Men den massan försvinner när alla thc rester i kroppen försvunnit. Canabis har ingen effekt på varken njurar eller lever vilket alkohol har. Det är även en myt att canabis framkallar lungcancer, det är tobaken i spliffarna som gör det.... men skaffa en vaporizer å rök rent med minimal föroreningsrisk så ska nog allting vara lugnt :)

Det var ju också lite hokuspokus. Ni måste förstå att Thc bara stannar i kroppen i 24 timmar. Därefter så är det bara spårämnen kvar. Det kommer inte ligga någon massa i din hjärna lille vän. Cannabis skadar levern, men inte alls mycket.

Och det där med psykos, det är inte ens bevisat att cannabis kan utlösa eller skapa en psykos, utan det är bara någonting som skrivits, utan bevis.

Om man inte vet någonting, så ska man nog bara skriva sin åsikt.
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.

2007-06-21 14:15
Askin P20: Jag kommer inte ihåg några direkta källor till det just nu... Men tro mig jag vet att det stämmer , jag har rökt i ca 3 år mer eller mindre dagligen, skulle jag druckit i samma utsträckning hade jag haft grova leverskador och antagligen vara en aning dum i huvudet.
Du får döda en kossa och äta den, men du får inte plocka en blomma och röka den.

FREE 42-ÅRINGEN!

2007-06-21 14:51
Poubelle:

Jag tycker det är mer ok att röka någon gång i veckan än att supa varje helg som många gör. Effekterna av cannabis slår alkoholen lätt. Fulla människor är jobbiga och ofta våldsamma, bänga människor är kramgoa.

Precis min åsikt och många andras! De som är fulla ska oftast börja bråka, gapa o skrika, klänga och vara allmänt jävla skit jobbigt medans flummare bara sitter och chillar och uppskattar det mesta som finns och röker pyr. Och lika jävligt är det polisen som haffar flummarna och inte de som har sönder saker och slåss. Det är ju helt sjukt i mina ögon.
Låt människor få röka cannabis om de vill!
http://www.tweenerpie.blogspot.com

2007-06-21 16:10
brajjamaja: Jag vill ändå tro att cannabis har slitit mer på din kropp än ett vanligt ciggberoende skulle gjort...

2007-06-21 16:16
vote: cannabis.
kärleken till pengarna är roten till problemen.

2007-06-21 16:19
..att alkohol skulle ha slitit mer på din kropp håller jag med dig om... men på psyket... vette fan...

2007-06-21 17:04
Spacecake!! mmmmmmmmmmmmmm ;)
The more you sweat in training, the less you bleed in combat!
Producent

2007-06-21 20:28
Det finns ingen TJÄRA och dylikt i cannabis som folk tror
Statistiken kommer från dem som blandar tobak med cannabis
Since 1984
@realgizlee // twitter

2007-06-21 21:32
jag tror att båda är farligt. Allt är farligt i stora mängder. Man kan dricka med måtta och även röka weed med måtta. Man ska inte överdriva, det är ju då man får ett beroende...

jag gör båda, blir mer spliff nu på sommaren för att det är softare...tror även att det bara blir fler och fler som röker... folk tröttnar kanske på hemska bakfyllor...

även om jag röker ibland så gillar jag alkohol mest...mer party och mer accepterat i samhället....men bakfyllorna hatar jag!
Nä vad roligt, verkligen jättekul!!

2007-06-21 22:25
Läste någon gång för ett tag sedan att någon högt uppsatt man i Brasilien ville legalisera cannabis eftersom att krigen om drogen genererar fler dödsfall än drogen i sig skulle göra. Och jag tror fan att det stämmer. Till att börja med finansieras ju brottslighet av cannabisbrukare och folk som vill bruka cannabis inleds i brottsliga kretsar osv. Det man gör då man kriminaliserar cannabis är att man skapar ett samhällsproblem.
   Tråkigt att de högt uppsatta politikerna inte kan inse faktum att cannabis är en mytomspunnen drog som anses vara farligare än den faktist är. Visst, den pajjar lungorna, såvida man inte intar drogen oralt eller genom en vaporizer, men vad gör inte då cigg? Vad gör mest skada för lungorna, en joint om dagen eller tjugo cigaretter?
   Sen tycker jag att det är viktigt att folk inser att cannabis är ett berusningsmedel precis som alkohol, och ska därför brukas därefter. Det säger väll sig självt att det inte är av godo att vara hög dagarna i ända. Jag tycker att det ska ses som en belöning som man tar vid speciella tillfällen, och då menar jag inte två gånger per år, utan snarare vid samma tillfällen som du annars skulle ta till flaska istället.

Min röst faller på både alkohol och cannabis eftersom att det bästa faktist är då de bägge blandas :) Däremot skulle jag vilja ifrågasätta ciggaretter som genererar fler dödsfall per år än alla andra droger tillsammans, samt en rad andra sjukdomar (faktan kommer från syrrans no-bok, minns dock ej vad den heter).
 biffko to di world

2007-06-21 23:26
Tror inte man kan få en nyanserad och balanserad diskussion kring det här ämnet i det här landet. Skräckpropaganda, dåliga erfarenheter, okunskap, det finns mycket gör att folk har en negativ bild av cannabis. Jag tror framförallt okunskap ligger till grund för en helt förvrängd bild av denna växt.

Om man av personliga erfarenheter ogillar cannabis så har jag full respekt för det. Men att blint döma ut användning samtidigt som man häller i sig alkohol helg efter helg med gott samvete baserat på onyanserad propaganda som ältats för en är rätt inskränkt  

Det som slår mig mest när man läser alla inlägg är att ingen direkt tagit upp denna växts medicinska egenskaper. På tal om Alkohol vs Cannabis…

Tycker det är ett brott mot dom mänskliga rättigheterna att svårt cancersjuka, AIDS drabbade eller folk med text MS förvägras rätten att kunna välja cannabis framför syntetiskt heroin, som AstraZeneca saluför, gör mig förbannad. Medicinal-marijuana nu!!!

2007-06-21 23:27
t.e.x. MS

2007-06-21 23:49
micKillah P23 - Det finns inte tjära i tobak heller. Det som i allmänhet kallas tjära i såna här sammanhang är små partiklar som uppstår i röken när organiskt material förbränns.

2007-06-22 00:06

vem bryr sig om vad som är farligt man kan ju få canser av allt nu för tiden... alla dör nån gång så lika bra att man har kul tills man gör det

Vilda Västern//
Clark Kent//

2007-06-22 01:14
 Fredrik P26 Om man nu ändå ska dö är det väl lika bra att proppa i sig fentanyl tills dagen då man dör.
Tjära är väl det förbrända kolet. Det finns det i ciggaretter och i cb också.
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.

2007-06-22 09:46
Tänkte bara ta chansen att rätta..

Classic F0
"Men jag har rökt förut och jag vet att de har skadat mitt närminne som fan ."

De studier som har gjorts på ämnet har visat att cannabismissbrukare som lyckats lägga av har blivit helt återställda. För de som inte röker dagligen påverkas inte närminnet annat än under ruset. Om du upplever att ditt närminne fortfarande är skadat är du fortfarande inne i missbruket.

brainstorm P18
"jag börja känna att THC är påväg ur kroppen och man blir genast piggare."

Det är helt omöjligt då THC i sin aktiva form inte lagras i kroppen. Det som stannar kvar är resterna av det som inte innehåller några aktiva substanser.

2007-06-22 10:03
Ganska tråkigt att ingen kan snacka objektivt om detta utan knarkarna måste försvara sig och de andra säger tvärtom... dessutom beter sig alla som om de vore proffs på ämnet, vägrar att erkänna att man ha fel fel när man i själva verket försvarar en undersökning man har för sig att man läste i Illustrerad Vetenskap hösten -92...

2007-06-22 12:00
Askin: du är ju helt efterbliven.. det är ju du som bara diusskuterar med folk som inte är objektiva.. du är ju helt blind.. jag länkade just en sida om alkoholens effekt på hjärnan och psyket, gav dig fakta från en undersökning angående cannabis ffekt på minne och psyke o.s.v men du svarade inte alls..
du vill så gärna att cannabis ska vara farligt att du blir blind för de som skriver motsatsen på ett objektivt sätt.. jag är inte cannbis brukare i stor utsträckning, röker bra mycket mer sällan än jag dricker men det gör ju inte att jag är så jävla dum att jag inte inser att alkohol är tusen (ja jag sa tusen och menar det) gånger mer farligt än cannabis..

mina källor kommer som sagt från böckerna Reefer Madness And Other Tales From The American Underground av Eric Schlosser och Cannabis av Martin Booth.. båda erkända och skickliga jornalister.. kollar du inte upp dem själv så bevisar du att du inte bryr dig om källor utan bara vill få dina åsikter stärkta.. tyvärr finns inte alla källor på nätet..
jag kan tillägga att jag även kikat endel på undersökningar och så om finns med i böckerna källförtedckningar men jag orkar inte kolla upp det nu, finns inget tråkigare än att sitta och leta i källförteckningar, hehe!

sedan har jag läst en jävla massa annan litteratur, undersökningar och artiklar på ämnet och alla till och med de som lutar åt förbudshållet visar tydligt om man läser mellan raderna att jämfört med alkohol är cannabis en skämtdrog, även vad gäller psyket..

2007-06-22 13:19
 Askin P20 Det är ju du som beter dig barnsligast, och ställer massa hypoteser, utan vidare underlag, och absolut inte har kommit med något objektivt alls.

2007-06-22 14:13

Ot: Både och om man vill piffa upp det lite!

One Love!

2007-06-22 17:08
Joel

Vad är det du försöker säga egentligen? Att cannabis inte innehåller tjära? Man kan vaporisera tobak också.

Semantix

Verkade vara en ganska subjektiv artikel, vet inte ens om det finns belägg för allt som skrivs. Jag har iaf inte hittat nån studie som bekräftar det, å andra sidan har jag inte hittat nån objektiv studie som direkt påvisar motsatsen heller. Jag nöjer mig med att veta att rökning är skadligt oavsett vad det är man röker, därför bör man inte röka. Men visst, kan du ta med dig en vaporizer ut på stan så...
Yeah!