I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Alkohol vs Cannabis

Övrigt - Blandat

2007-06-19 21:57
mellanöl P22, lätt skulle jag inte säga. Fast det beror ju helt klart på hur man definierar "lätt". Och precis, det går ju inte röka ihjäl sig, man somnar lååångt innan. Men jag tittar in imorgon när tråden innehåller 2000 inlägg och försöker ta mig in i diskussionen igen. God natt!

2007-06-19 21:57
mellanöl
vart i från har du fått det där med att dö av alkoholabstinens?
THE LAST BOUNCE Stockholms Globe Arena April 23 - 25, I samarbete med Blixten & co. Comviq, LG, Monster.se

2007-06-19 21:58
Om man jämförde en som druckit alkohol varje dag med en som har rökt varje dag i 10 år

akolisten = totalt hjärndöd och har ofta inget socialt liv

Stonern = Inte så man märker någon skillnad direkt.

Det där kan även jag skriva under på.
Look with your own eyes - See with your own mind

2007-06-19 21:59
Hannich
inte för att vara moralmamma, men är inte du runt 17 år? det finns en tanke med åldersgräns på alkhol, man tål det inte lika bra när man är kiddo!
THE LAST BOUNCE Stockholms Globe Arena April 23 - 25, I samarbete med Blixten & co. Comviq, LG, Monster.se

2007-06-19 22:00
Hannich F1, du är nog nära att bli alkoholist om du inte kan nöja dig med en öl. Men word på ganska mycket av din text.

LoRia, holland och andra länder som har legaliserat(och informerat) det har mycket lägre dödlighet pga. tyngre droger osv. än t. ex. sverige som har väldigt hög. Har jag läst. Jag tror det hade funkat finemang, det har ju funkat för de flesta länder.

2007-06-19 22:01
PenDragon P23, om man jämför personen innan och personen i det tillståndet tror jag man hade det. Men jag tror att den som brukar cannabis mår grymt mycket bättre än alkoholisten.
Well, god natt på riktigt nu.

2007-06-19 22:03
haha LoRia , 18 år ja , det spelar ingen roll om alkoholen kanske påverkar mig annorlunda när jag är "mogen nog" för alkohol. jag verkar vara mogen nog för att veta att det är skit, för MIG .  glömde jag kanske skriva tillräckligt tydligt att mina åsikter här ovan var efter hur JAG upplever alkohol / cannabis, och hur det påverkar MIG.
jag levde för kicken , precis som du

2007-06-19 22:03
teN
det är bara för att vi svenskar är så jävla deprimerade!
seriöst, jag är inte 100% övertygad om min åsikt men jag vill gärna veta varifrån den faktan kommer?

2007-06-19 22:04
LoRia

Från en läkare som jobba på en avdelning när jag blev avgiftad. Hon har jobbat med olika typer av missbrukare i 43 år och de som har varit svårast är alkolisterna. Om en inbiten alkis inte får i sig alkohol riskerar han/hon att dö av krampanfall.

2007-06-19 22:05

50 unga dör av aklohol varje år!

Är det någon som någonsin dött av cannabis?

SVAR: Nej, förmodligen inte eftersom dödliga dosen är 4kg och man skulle förmodligen dö av syrebrist innan.

4kg cannabis = 400 000:-

Jag tror inte ens emil_brikha har råd med det.

Jag pallar inte ha ett citat här.

2007-06-19 22:07
Köper du 4kg för 400.000 är du dels jävligt dum i huvudet och får en riktigt dålig deal.

2007-06-19 22:09
Haha, det beror på om det är bra eller dåligt.
Brunt eller grönt. osv.

Det kan vara billigt, men i det här fallet tänkte jag göra det lättare för min huvudräkning.

2007-06-19 22:09
mellanöl
wack shit!

2007-06-19 22:10
asså vilka jobbiga människor vissa utav er är alltså!
BAHA!

2007-06-19 22:14
sen tror jag att det är lättare att börja missbruka cannabis än alkohol, eftersom ett cannabismissbruk är lättare att dölja o det funkar ofta att ha ett socialt liv och ett arbete...
Ett alkoholmissbruk är svårare att dölja och lättare att upptäcka i ett tidigt skede där det fortfarande går att hjälpa personen ur det.

Det var det dummaste jag har hört, bara spekulationer utan information och erfarenhet.

Jag har hämtat min information från en mina erfarenheter, flashback.info, och från en kanadensisk rapport(som var anti, och skulle visa alla bieffekter)

Det jag kan säga i första hand är att alkohol är oerhört mycket mer beroendeframallande än cannabis.
Vidare kännt är att alkohol också tar större skada på psyket och hjärnan än cannabis, då inte alkoholen fester på några receptorer, utan mer går runt i hela hjränan, bedöver den och bränner hjärnceller. Det man kan säga är dock att båda ger ångest, alkoholen på baksmällan, och cannabis likaså.
Närminnet förstörs lite på cannabis, men inte märkbart, och det är bara preliminärt.

Den fysiska skadan cannabis mot alkohol, är jag inte så insatt i, men klart är ju att alkoholen skadar levern hårt, och cannabis lungorna. Men alkoholen skadar även nerverna.

När det kommer till effekterna, så är ju alkohol bara en smutsdrog emot cannabis. Lite dopamin utsöndras, omdömet skadas, du blir modig, kåt,och man brukar göra bort sig. Dagen efter kommer man må skit.

Cannabis är väl inte heller världens roligaste, men man blir skön i kroppen, lugn och chill, kåt och hungrig, fnissig, och det är något psykadeliskt över det. Man får också roliga ideer.
Dagen efter är man lite seg, men inte mer.

Det här är så objektivt jag kunde formulera det. Nu kommer säkert någon äcklig borgarjävel, som knappt lärt sig supa ännu, komma om någon anekdot om hur dåligt cannabis är, för det har hon lärt sig i skolan. Och säkerligen kommer apelsinmannen upp, men varsågod.

Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.

2007-06-19 22:15
LoRia

Nu hänger jag inte riktigt med. Menar du att det med alkholabstinensen inte skulle vara sant? Har rätt svårt att tro att min dåvarande läkare skulle hittat på det.

Men åter till ämnet så är alkoholen en jävla skitdrog. Man mår skit dagen efter och ibland har man inget minne vad man gjort. Mycket bättre att tända en joint en sommardag och passa runt till skön musik och bara må bra :)

2007-06-19 22:17
Mvh P17

Tack :)

Alla p1-100

Jag ska försöka leta reda på fler undersökningar så vi kan dra lite klarare slutsatser.

2007-06-19 22:19
mvh
ja, det var bara spekulationer o egna slutsatser.. men! det finns faktiskt (tro vad du vill) egna erfarenheter som ligger till grund för det jag skrev, men de kanske var undantag!

intressant! även om jag inte ser flashback som en skitbra källa. men tycker det gav en rätt övergripande bild av det hela... tack för det.

2007-06-19 22:20
Okey en röstning! Om en endast en drog skulle få finnas kvar vilken hade ni valt? Skriv:

vote: cannabis

eller...

vote: alkohol

2007-06-19 22:20
mellanöl
nej, jag menade att det var wack shit att man kunde dö av det sådär, visste inte det!

2007-06-19 22:21
vote:lsd
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.

2007-06-19 22:21
Mycket bättre att tända en joint en sommardag och passa runt till skön musik och bara må bra :)

Jihad to that brother.
Look with your own eyes - See with your own mind

2007-06-19 22:23
lika bra att knäcka en kall öl och dricka den i solen o bara må bra:)  man behöver ju liksom inte bli full varje gång man dricker alkohol..

2007-06-19 22:24
 LoRia  Det är ungefär som att slicka på amfetaminet för att känna den goda smaken ;)

Mvh P17

He..he

För en jävla gång skull har jag gjort en "lyckad" tråd kan den inte förbli utan massa BS.

PenDragon P23

Mycket bättre att tända en joint en sommardag och passa runt till skön musik och bara må bra :)

Jihad to that brother.

Jihad från mej med :D

Vilken drog som helst går att missbruka så det är onödigt att snacka om vilken som är "värst". Däremot blir inte vem som helst en så kallad "missbrukare" (jag gillar inte stämplande ord).

2007-06-19 22:27

Vilken drog som helst går att missbruka så det är onödigt att snacka om vilken som är "värst".

JO! Vilket missbruk är värst då?

Ps: svarar du alkohol är det fel.

2007-06-19 22:28
LoRia

Blev själv väldigt förvånad över det där, men jag var ju där under en rätt lång tid så man fick se en hel del alkisar komma och gå. Vissa var riktiga nervvrak när de kom in och blev inrullade i rullstol. En liten komisk grej var en 45 årig dam på 39 kg som inte hade supit på 3 dagar och ändå hade nästan 2 i promille hehe. Hon hade över 7 när hon kom in och ingen fatta riktigt hur hon klara det med den lilla kroppen och de kan inte få någon medicin innan de går under en viss promille.

2007-06-19 22:29
haha, 7 i promille, det är grejjer det :)

2007-06-19 22:37
Utifrån egna erfarenheter så kan jag säga:
Cannabis gör mig lätt mer omotiverad och slö, vilket man iofs kan motarbeta själv genom att inte bara ligga och dega utan att ta tag i saker även fast det går nåt coolt program om lemurer på discovery.

Alkohol, dagen efter, gör att jag blir helt jävla bäng i huvudet. Jag märkte inte av bakfyllan i början när jag drack, men nu är den alltsomoftast högst påtaglig, ibland är jag seg flera dagar efter jag druckit. Bland det sjukaste som finns är att gå ut på stan när du är bakfull, skulle nästan vilja säga att det är psykedeliskt.

Värst är nästan om man kombinerar båda drogerna ofta, ja har blivit helskum på senaste tiden och det är fan inte roligt.

Säkert det mest ovärda inlägget hitills, kanske skriver nåt mer genomtänkt imorgon.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-06-19 22:39
jag tror dock att det kan vara p.g.a. drogerna som jag inte klarar av alkohol på samma sätt längre. varför det vore så vet jag inte, kanske nån som kan ha en teori om detta? kan det stämma?

2007-06-19 22:41
På mej gör alkohol mej till en större fara för samhället än CB.

2007-06-19 22:42
 Hannich F1 Du har helt enkelt insett att världen är full av bättre berusningsmedel än alkohol.

2007-06-19 22:43
painted 

samma sak gäller mig.. tror de gäller dom flesta. dom som håller sig till de d.v.s.

2007-06-19 22:45
Hannich F1

Jo, av det jag kommit fram till idag så är det.

Alkohol dödar.

Cannabis...? (tomt)

2007-06-19 22:45
Hannich: Jag tror mycket väl det kan stämma. Hjärnan klarar väl helt enkelt inte hålla allt på rätt nivå om den ständigt utsätts för olika sinnesförändrade substanser. Tjackisar är ju "tjackiga" även när dom lagt ner pundandet, det lär ju inte gälla i samma utsträckning om ens överhuvudtaget när man dricker eller röker men att det inte skulle påverka nånting alls verkar otroligt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-06-19 22:46
haha, de där såg iofs inte ut att maka sence :p

2007-06-19 22:46
jag menade mitt såklart.

2007-06-19 22:49
tycker cannabis borde legaliseras, blazar inte idag dock pga diverse grejjer, men cannbis kan nog fan vara "farligt" också, inte på det sättet att man slår ihjäl nån men på andra sätt,

allting e personligt, vissa röker hela livet utan att känna obehag, vissa röker ett tag o känner obehag.... men som sagt en spliff har ingen dött av men det betyder ju inte att alla mår guld på det för d
Jag fiser THC !

Alkohol dödar
Cannabis muntrar upp

dewilicious P19
röker gör jag inte ofta nu för tiden. jag menade dock inte bara cannabis med "droger" , mer ingående behöver jag inte vara, men överhuvudtaget, så kan det alltså stämma att p.g.a. andra substanser så klarar jag inte av alkohol på samma sött som tidigare? trode jag bara fått för mig nåt knasigt igen.

2007-06-19 22:51
Hannich F1

Ord!

156-1 till cannabis

2007-06-19 22:52
o man ska nog inte tro allt ens psykolog säger till en heller... det e ju inte så att dom rekomenderar cannabis till någon...
Jag fiser THC !

2007-06-19 22:55
dom rekomenderar cannabis till många sjuka patienter runt om i världen. läst många artiklar om cannabis i medicinskt syfte. jag erbjöd min far det när han drabbades av leukemi, läste många artiklar om hur det inte bara lindrar, men också har positiv verkan på sjukdomens "botning"

2007-06-19 22:57
157-1

2007-06-19 22:58

Hannich: Jag menade inte heller enbart cannabis. Förövrigt så är väl argumentet till att cannabis är en inkörsport att det ökar hjärnans förmåga att "uppskatta" droger eller hur man ska säga. Det förbereder recepetorerna så man lättare får smak för annat sen (obs detta gäller cigg, socker, alkohol också). Så egentligen är det nog inte konstigt alls.

2007-06-19 23:05
Cannabis är inte en inkörsport. Niktoin var den första drogen jag testade, om man bortser från koffein. Allt folk som har tagit cannabis, fortsätter med tyngre grejer är kanske för att det ända inte spelar någon roll, då det är olagligt. Plus att man är tvungen att umgås med kriminella för att få tag i cannabis, och då även stöter på tyngre grejer. Att cannabis skulle göra dem andra receptorerna större eller förbereda dem, är för mig bullshit. Varför skulle dem åka in i andra receptorer? Jag fattar itne det, länka gärna information om det, och säg utförligt var du har fått detta ifrån.

2007-06-19 23:09
Ett sexpack öl och ett par spliffar plus lite sol på det, så mår man bra!
http://myspace.com/etownbeats

2007-06-19 23:10

Mvh: Jag skrev så tydligt jag kunde att cannabis lika gärna som nikotin eller whatever var en inkörsport. Har inte tid att tänka eller länka till varifrån jag fått informationen. Ska försöka göra det imorrn.
Däremot så kan man ju tänka lite såhär (även om det inte är vetenskapligt för fem öre). En människa som aldrig använt en drog kommer aldrig känna sug efter den, efetrsom den inte vet hur det känns. Desto mer du använder droger desto större risk tror jag du får i att hamna i ett beroende, oavsett drogernas beroendegrad.

Allt jag hade att säga idag.

2007-06-19 23:12
Jaha, då är jag med. Aa, droger blir lite som extremsport, man testar större och större utmaningar.